beenhouwerij renmans

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

De bakker die vroeg opstaat: die doet dat toch gewoon voor het geld? Ik ken hier ook 2 bakkers in de buurt. In het WE staat daar een file kweetnihoe. Ze bakken daar met een houtoven, dat is echt niet (enkel) omdat ie dat leuk vindt. Er is een publiek voor, die de meerprijs (echt of marketing) wil betalen. Ik betwijfel dat de ingrediënten speciaal beter zijn dan een andere bakker.
Er is natuurlijk wel een groot verschil met een bakkerij zoals VanGrootloon in het Leuvense. Als je droog, smakeloos en neutraal brood wil: ga daar dan maar :).

Brood kan je trouwens makkelijk zelf maken. Dan controleer je ook daar wat er in uw brood gaat.
Maar hoe ver ga je daar dan in? Zelf uw graan verbouwen :)? Voor mij stopt het bij meel/bloem inkopen. Graan verbouwen zie ik echt niet zitten :angel:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer
Recent bedankt: 3 keer

Natuurlijk doet die dat ook voor het geld, maar bij wie ga je het minst gekloot zijn denk je ?
Ik zal het anders formuleren... welke bakker zal de beste bloem gebruiken ?
Op zondag bak ik altijd naan in de houtoven, als het vriest/te slecht weer is doe ik die moeite niet & smijt ik ze op een steen in de oven...wereld van verschil hoor.
Soit, ik ben een van die onnozelaars die gerust een half uur naar de bakker rijd om goei brood te hebben. :angel:

Jack Daniels schreef: Eigenlijk is het gewoon een kwestie van gezond verstand. Als een kilo worsten bij de slager of supermarkt 9 euro kost maar om zelf die worsten te maken heb je 15 à 16 euro (per kilo) aan ingrediënten nodig, dan mag het toch duidelijk zijn dat in gemaakte worst van alles zit behalve vlees? En dan heb ik geeneens mijn tijd gerekend dat ik er mee bezig ben.
Tuurlijk kan die slager dat wel aan 9€/kg, uiteindelijk wordt dit voor het merendeel gemaakt van overschot.
Koop een half varken, kuis dit op en je hebt genoeg over om gehakt van te maken, koop een heel varken en je hebt genoeg om gehakt en pensen te maken.
Hetzelfde met een koe, da's voor de helft stoofvlees hé, geen enkele slager die dat verkocht krijgt...

En dan komen we terug uit op dat half varken/koe online..
stel ik eet 10 dagen per maand rundvlees dan eet ik : 2 keer biefstuk, 1 keer entrecote, 1 keer een specialeke (rosbief/brisket/schenkel,boullie,tong, enz.) en 6 keer stoofvlees. Toi,toi,toi om dat vol te houden en niet met een halve vriezer stoofvlees te blijven zitten.
Forza
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Geen enkele beenhouwer of hoeveslagerij mag runderen thuis zelf slachten.
Dit altijd verplicht in een erkend slachthuis.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Forza schreef:Geen enkele beenhouwer of hoeveslagerij mag runderen thuis zelf slachten.
Je mag niet vloeken ook. Ik wil ze niet te eten geven die die thuis een beest slachten.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Forza
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Jack Daniels schreef:
Forza schreef:Geen enkele beenhouwer of hoeveslagerij mag runderen thuis zelf slachten.
Je mag niet vloeken ook. Ik wil ze niet te eten geven die die thuis een beest slachten.
Varkens, schapen, kippen ja maar runderen geloof ik niks van.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik had het over een "beest" in het algemeen. Rund kan ik mij ook moeilijker voorstellen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

Er valt me tegwoordig wel iets op, misschien iemand een verklaring ? Je koopt varkenshaasje of dunne lende ofzo in het warenhuis en vleeshalle, leg het in de figo tegen de avond de verpakking en de frigo veelal plas bloed water. Bij renmans heb ik dat bijna nooit.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Kippenfilets durft men weleens injecteren met water om groter/zwaarder te maken. Zou het zoiets kunnen zijn?
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

wel dat vroeg ik mij ook af ?
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Ik weet dat men al jaren geleden kippen tijdens het slachten, als ze aan de ketting hangen, door bakken met water laat gaan om water op te nemen -> gemakkelijke winst.
Als je dat aanbakt spettert het serieus v/h water dat reageert op de hete vetstof en uw kip/stuk verliest natuurlijk een deel van het volume.

Een tijdje geleden heeft iemand mij attent gemaakt op een helal slagerij: kwaliteit aan een fractie v/d prijs!
Heppie NY!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Misschien eet jij liever kippen mét pluimen? :lol: :lol:

Broeien en plukken

Nadat de kippen geslacht zijn, worden ze door een verwarmd waterbad gevoerd zodat de pluimen makkelijker kunnen worden verwijderd.
De temperatuur van het bad schommelt tussen 50 en 60 graden Celsius.
De baden verwarmen en op temperatuur houden, vergt energie.
Bovendien is het waterverbruik opnieuw groot en dat water wordt bevuild met bloed, pluimen en mest waardoor er afvalstromen ontstaan.
Vervolgens worden de kippen geplukt met machines die voortdurend water sproeien om het vel van het dier glad te houden.
Het broeien en plukken is verantwoordelijk voor ongeveer 21 procent van het totale waterverbruik tijdens de verwerking van kip.
Bron: Eos wetenschap. Tracé van Kippenvlees.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Kippen laten ze door een waterbad gaan om ze te verdoven. Ze laten weken in water zou te lang duren.

De keuringsdienst van waarde heeft een aflevering over de waterkip(dacht zelf meerdere) en je ziet in de aflevering ook een machine water inspuiten.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ernie schreef: 1 maand geleden Ik weet dat men al jaren geleden kippen tijdens het slachten, als ze aan de ketting hangen, door bakken met water laat gaan om water op te nemen -> gemakkelijke winst.
Misschien eet jij liever kippen mét pluimen? :lol: :lol:

Broeien en plukken

Nadat de kippen geslacht zijn, worden ze door een verwarmd waterbad gevoerd zodat de pluimen makkelijker kunnen worden verwijderd.
De temperatuur van het bad schommelt tussen 50 en 60 graden Celsius.
De baden verwarmen en op temperatuur houden, vergt energie.
Bovendien is het waterverbruik opnieuw groot en dat water wordt bevuild met bloed, pluimen en mest waardoor er afvalstromen ontstaan.
Vervolgens worden de kippen geplukt met machines die voortdurend water sproeien om het vel van het dier glad te houden.
Het broeien en plukken is verantwoordelijk voor ongeveer 21 procent van het totale waterverbruik tijdens de verwerking van kip.
Bron: Eos wetenschap. Tracé van Kippenvlees.

Verder zou ik me geen zorgen maken over het water dat aan het vlees wordt toegevoegd.
Jullie hebben het bij het rechte eind dat water toevoegen gebeurd.
Wél over de toevoegmiddelen die het mogelijk maken dat dat water in het vlees blijft.
Een beetje chemie om dat water toevoegen mogelijk te maken. :wink:
Over wat die beesten te vreten krijgen, zullen we best maar zwijgen.

Om de pluimen makkelijk los laten te komen wordt niet enkel het water verwarmd: er wordt ook een product aan het water toegevoegd om die specifieke binding versneld af te breken (waardoor de pluimen er makkelijker uitkomen).
Een beetje chemie om dat pluimen wat "makkelijker" te laten verlopen. :wink:
Het kan ook zonder dat product.
Doch dan dient de temperatuur van het water véél preciezer onder controle gehouden te worden evenals de tijd dat de kippen met pluimen zich in dat water bevinden.

Voor jullie gemak én om de prijs te kunnen drukken, werden die beetjes chemie gereguleerd. :mrgreen:
Smakelijk!

Een oud filmpje:

Eruis has specialized manufacture of Chicken slaughter equipment transfer line, We have more than over 40 years experience.
1. Time of bloodletting:4 mins
2. Voltage 0-110v adjustable, auto-water-filling device.
3. Ideal temperature is 58-60 ℃, Water level float valve, automatic control system, water temperature replenishment system. Time of scalding:90s.
4. Feather plucking rate more than 99% and damage rate less than 1%, suitable for all types of poultry, for all birds weight and 300 to 13,500BPH plucking capacity. Time of Plucking:30s.

The Slaughter transfer line suits automated production requests of poultry slaughtering, scalding, and plucking. It’s made of stainless steel and nylon, fitted with variable frequency [speed] control, it strictly meets commodity inspection and food hygiene standards.
De beetjes chemie zijn buiten beeld gebleven. :wink:

Wie iets wil te weten komen over die beetjes chemie, kan altijd onderstaande vragen eens stellen aan ChatGPT, DeepSeek en consoorten.
  • "Welk product wordt er gevoegd aan het water om kippen te plukken?"
  • "Welke producten worden er gebruikt om water aan vlees te kunnen toevoegen?"
  • Probeer ook eens deze: "Kan je beide vragen ook eens beantwoorden met een beetje sarcasme". :lol:
  • Vervolgens de deze: "Doe hetzelfde maar dan op eufemistische wijze."
  • Nu we toch bezig zijn: "Welke chemische toevoegmiddelen worden nog gebruikt in de kweek van kippen, het slachten van kippen en het verwerken van kippenvlees (karkassen)?"
Easy-peasy.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb zelf nog kippetjes gepluimd na het slachten bij mijn grootouders, op de manuele manier en inderdaad die gingen toen in heet water zodat de pluimen losten. Maar dat ging niet in 30 seconden...dat was best zwaar werk. Ik zou het vandaag niet aan mijn kinderen moeten voorstellen om te doen 😬
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Ordon schreef: 1 maand geledenVerder zou ik me geen zorgen maken over het water dat aan het vlees wordt toegevoegd.
Niet over het water, maar wel over mijn portemonnee als dat water aan de prijs van het kippenvlees wordt verkocht. :nono:
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Ordon schreef: 1 maand geleden Misschien eet jij liever kippen mét pluimen?
Ik heb hoogstwaarschijnlijk, in het écht, al véél meer kippen zien geslacht worden dan om het even wie hier.
Uiteraard weet ik dat die door warm water gaan om goed geplukt te kunnen worden; dat is maar relatief kort.

Waar ik het over had was dat ze langdurig door water gaan om dat op te nemen.
Iedereen weet toch dat iets wat poreus is water opneemt als je het erin onder dompelt.
Een kip neemt zo 100gr/kg water op.
Ordon schreef: 1 maand geleden Wie iets wil te weten komen over die beetjes chemie, kan altijd onderstaande vragen eens stellen aan ChatGPT, DeepSeek en consoorten.
En dat is dan de enige, juiste uitleg?! :bang:
Heppie NY!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ernie schreef: 1 maand geleden En dat is dan de enige, juiste uitleg?! :bang:
Het staat je vrij de andere kant op te kijken. 8)
Ernie schreef: 1 maand geleden Ik heb hoogstwaarschijnlijk, in het écht, al véél meer kippen zien geslacht worden dan om het even wie hier.
Uiteraard weet ik dat die door warm water gaan om goed geplukt te kunnen worden; dat is maar relatief kort.
Zoals Goztow al vermelde, is dat niet relatief kort.
Wil men een goed resultaat dan is dat tot de pennen op de vleugels en staart vlot lossen (zonder beetje chemie wel te verstaan).
Tevens is de temperatuur hoger dan de range 50-60°C.
Wel rond de 68-72°C: afhankelijk of de dieren veel buiten gelopen hebben én afhankelijk van hun voeding.
Ernie schreef: 1 maand geleden Een kip neemt zo 100gr/kg water op.
Indien ze aan de ketting hangen, zoals je postte neemt het vlees helemaal geen "100gr/kg" water op zoals je beweert.
De pluimen daarentegen...

Ja, ha, er zijn nog mensen die kippen hebben geslacht buiten jezelf denk ik zo.
En tevens "een beetje van chemie kennen" met de weegschaal in de hand. :wink:
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Ernie schreef: 1 maand geleden
Ik heb hoogstwaarschijnlijk, in het écht, al véél meer kippen zien geslacht worden dan om het even wie hier.
Dat vraagt om een getal. Plak je er eens een benadering op?

/edit: zal post maar verder aanvullen: jaren vakantiewerk gedaan op technische dienst van één van de grootste kippenslachterijen in België gedaan. Alles dus in detail gezien. Plukken gebeurde dmv water op juiste temperatuur, zonder bijgevoegde chemicalien.

Water werd zeker niet bewust aan het vlees toegevoegd. Wél werd vlees in de eindfase soms 'geperforeerd' of 'gehamerd' om het beter/malser te maken.

Gigantisch veel wilde verhalen gehoord door mensen die nog nooit een kip geslacht hebben zien worden. Wilde verhalen dat kippepoten en dergelijke in kipgehakt gedraaid werden etc. Allemaal fake news.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Flippi schreef: 1 maand geleden
Ordon schreef: 1 maand geledenVerder zou ik me geen zorgen maken over het water dat aan het vlees wordt toegevoegd.
Niet over het water, maar wel over mijn portemonnee als dat water aan de prijs van het kippenvlees wordt verkocht. :nono:
Dat is niet enkel bij vlees zo.
Maar ook bijvoorbeeld bij vele "Light Producten" waar de reguliere producten als te energierijk ervaren worden.
Deze energierijke (vetrijke) producten worden dan "aangelengd" met water én een beetje chemie aangezien water en vet spontaan niet mengen hé.
Men komt dan onder andere terecht in de wereld van de fysicochemie van grenslaagverschijnselen. :banana:

Unilever heeft decennia geleden al een "plantaardige margarine" ontwikkeld dewelke voor +95% bestond uit, jawel, water.
En een beetje chemie. :lol: :lol:
De concentratie van die producten (het beetje chemie) is dermate laag dat ze wettelijk niet allemaal vermeld dienen te worden op de ingrediëntenlijst...

Mensen zouden uiteraard ook wat minder kunnen gebruiken/eten van de onbewerkte voedingsproducten.
Fabrikanten zouden ook kunnen focussen op onbewerkte voedingsproducten tegen een hogere prijs dan de "bewerkte".
Maar, ja, het is anders uitgedraaid.

Minimaliseren van "de prijs" en maximaliseren van "de winst": zowel consumenten als fabrikanten voelen zich tevreden. :wink:

Tip: kijk eens op de ingrediëntenlijst van light bakproducten of margarines. En vervolgens bij de tabel van de Voedingswaarden welk het resterende percentage nog is van de vetten. En de rest is dan "wat", denk je.

Plaatje van de ingrediëntenlijst van een "plantaardige margarine" van "een bekend merk" dat goed is voor je hart (schrijven ze dan toch).
Een product dat slechts 28% vet bevat volgens de opgave van de fabrikant.

Afbeelding

Niemand die zich afvraagt hoe dat water en die vetten gemengd geraken én blijven. :lol: :lol:
Ah, ja, "de emulgatoren"...

Het product verkoopt als zoete broodjes. Alleman content. :-)
Wie het een beetje in het snotje heeft, zal zien dat zelfs bewerkte producten met héél véél water aan een hogere prijs verkocht kunnen worden dan de onbewerkte...
Go figure!
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

ik had wel een heel andere vraag dan over die kippen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Indien je wil weten of het vlees dat je aankoopt bij verschillende winkels een beduidend andere hoeveelheid water bevat dan kan je dat zelfs thuis makkelijk checken.

Neem honderd gram vlees (zelfde stuk van het beest natuurlijk) van beide winkels én leg die stukken samen, maar op een aparte plaat/bord, in dezelfde oven bij een temperatuur van bijvoorbeeld 130-140°C.
Het water wordt langzaam vrijgegeven.
Met andere woorden: droog het vlees langzaam uit. (Verlaag eventueel de temperatuur van je oven, indien nodig.)

Na een tijdje (paar uur, wat langer of een dag) kan je eens wegen op de weegschaal wat er nog overschiet van jouw originele honderd gram.
(Weeg voor aanvang de platen/borden zodat je het vlees kan laten liggen bij het tussentijdse wegen.)

Het is een vereenvoudigde vorm van thermogravimetrische analyse (TGA) die je kan uitvoeren in je keuken. :wink:

Ook gedroogd vlees kan je nog steeds consumeren natuurlijk: het is bijzonder eiwitrijk.
Er is alleen water verloren gegaan.

Vergeet intussen niet een lekker stukje vlees te bakken, in een goede vetstof, om dan van te smullen. 8)

Why is temperature important when drying meat and poultry jerky?
Knowledge Article

To make jerky safely at home, the United States Department of Agriculture's Meat and Poultry Hotline recommends that consumers cook all meat to 160 °F and all poultry to 165 °F (73.9 °C), before they begin the dehydrating process.
This cooking step ensures that any bacteria present will be destroyed.
Most dehydrator instructions do not include this step, and a dehydrator may not reach high enough temperatures to heat meat and poultry to these safe temperatures.
After heating meat to 160 °F (71.1 °C) and poultry to 165 °F (73.9 °C), maintain a constant dehydrator temperature of 130 to 140 °F (54.4 TO 60 °C) during the drying process.
This is important because the process must be fast enough to dry food before it becomes unsafe; and it must remove enough water so that microorganisms are unable to multiply.
Bron: USDA
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”