Flippi schreef: 1 maand geleden
Ordon schreef: 1 maand geledenVerder zou ik me geen zorgen maken over het water dat aan het vlees wordt toegevoegd.
Niet over het water, maar wel over mijn portemonnee als dat water aan de prijs van het kippenvlees wordt verkocht.
Dat is niet enkel bij vlees zo.
Maar ook bijvoorbeeld bij vele "Light Producten" waar de reguliere producten als te energierijk ervaren worden.
Deze energierijke (vetrijke) producten worden dan "aangelengd" met water én een beetje chemie aangezien water en vet spontaan niet mengen hé.
Men komt dan
onder andere terecht in de wereld van de fysicochemie van grenslaagverschijnselen.
Unilever heeft decennia geleden al een "plantaardige margarine" ontwikkeld dewelke voor +95% bestond uit, jawel, water.
En een beetje chemie.

De concentratie van die producten (het beetje chemie) is dermate laag dat ze wettelijk niet
allemaal vermeld dienen te worden op de ingrediëntenlijst...
Mensen zouden uiteraard ook wat minder kunnen gebruiken/eten van de
onbewerkte voedingsproducten.
Fabrikanten zouden ook kunnen focussen op onbewerkte voedingsproducten tegen een
hogere prijs dan de "bewerkte".
Maar, ja, het is anders uitgedraaid.
Minimaliseren van "de prijs" en maximaliseren van "de winst": zowel consumenten als fabrikanten
voelen zich tevreden.
Tip: kijk eens op de ingrediëntenlijst van light bakproducten of margarines. En vervolgens bij de tabel van de Voedingswaarden welk het resterende percentage nog is van de vetten. En de rest is dan "wat", denk je.
Plaatje van de ingrediëntenlijst van een "plantaardige margarine" van "een bekend merk" dat goed is voor je hart (schrijven ze dan toch).
Een product dat
slechts 28% vet bevat volgens de opgave van de fabrikant.
Niemand die zich afvraagt hoe dat water en die vetten gemengd geraken én blijven.

Ah, ja, "de emulgatoren"...
Het product verkoopt als zoete broodjes. Alleman content.

Wie het een beetje in het snotje heeft, zal zien dat zelfs bewerkte producten
met héél véél water aan een
hogere prijs verkocht kunnen worden dan de onbewerkte...
Go figure!