Gaming monitor

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

MaT schreef:Opgepast met specs op papier: Laptop hardware is vaak minder krachtig dan een desktop hardware, ookal dragen ze hetzelfde modelnummer.
Een 3080 mobile GPU is niet even krachtig als een desktop 3080, maar is meer te vergelijken met een 3060-ti desktop model bijvoorbeeld.
Ok, ik ga dit in de komende weken allemaal grondig bestuderen, er is een opening voor een desktop maar dan zit ik met dat probleem dat ik het niet elders kan meenemen maar ik kan wel nog natuurlijk mijne laptop van nu gebruiken , dat wel.
Maar die prijzen voor desktop is ook heel duur vindk met een 3080 graka. Mijne grootste schrik is steeds dat het weer teveel lawaai gaat maken, ook daar moet ik dan een oplossing voor vinden, hoe kan je een desktop dan zo stil krijgen als een laptop e? Mijne laptop nu, ben op 2K wow aant spelen, ik hoor die bijna niet, een beetje maar.

En die kwaliteit zeg; nu komen games echt uit de verf vind ik, alsof er een nieuwe wereld is open gegaan, ik had het al eerder moeten doen maarja....
Tttsss
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

Koeling is eerder bij je laptop een issue. In een desktop kan je verschillende fronten tegelijk bestrijden.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Nr10 schreef:Koeling is eerder bij je laptop een issue. In een desktop kan je verschillende fronten tegelijk bestrijden.

Inderdaad, meerdere games soms 20 tot soms 40fps meer, natuurlijk rekening houdend met hoeveel ze betaalden voor de desktop.
Ik kan geen 3500 uitgeven, zoveel geld ga ik er niet voor hebben.

5900HX is AMD, wat is gelijk aan de intel? 12900 i9 ofzo dan?

Ik zie ook heel wat sites waar je je desktop kan laten samen stellen maar ik weer dat er verschillen zijn, sommigen denk ik vragen meer , zijn duurder. Er zijn er die bv meer vragen om de boel in elkaar te steken en/of de onderdelen die ze mss duurder aanrekenen.

Wat zouden de wat goedkopere zijn? Iemand ervaring in?

Is bv zoiet zijn geld waard?
https://reduxgaming.nl/gaming-pc/redux- ... &res=2160p
Tttsss
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Als je ook naar desktops uitkijkt, zou ik aanraden om zeker te wachten op de nieuwe generatie AMD chips, en Intel zal daar waarschijnlijk ook iets tegenover willen zetten: Possible AMD Ryzen 7000 Launch Timeline Surfaces: Late-Aug Launch, Mid-Sep Availability. Laptops met deze chips zullen wel nog een tijdje op zich laten wachten, normaalgezien.

Over de kost van deze chips en bijhorende nieuwe AM5 moederborden is uiteraard nog niks bekend. En ook nieuwe generatie grafische kaarten van zowel AMD als nVidia komt in het najaar uit.

Als gamer zou ik toch eerder zoveel mogelijk budget in de grafische kaart steken. Tenzij je tegelijkertijd andere dingen doet, hoef je echt niet de allerzwaarste cpu te hebben om games op de hoogste settings te kunnen spelen omdat de grafische kaart toch het meeste werk moet doen.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef:Als je ook naar desktops uitkijkt, zou ik aanraden om zeker te wachten op de nieuwe generatie AMD chips, en Intel zal daar waarschijnlijk ook iets tegenover willen zetten: Possible AMD Ryzen 7000 Launch Timeline Surfaces: Late-Aug Launch, Mid-Sep Availability. Laptops met deze chips zullen wel nog een tijdje op zich laten wachten, normaalgezien.

Over de kost van deze chips en bijhorende nieuwe AM5 moederborden is uiteraard nog niks bekend. En ook nieuwe generatie grafische kaarten van zowel AMD als nVidia komt in het najaar uit.

Als gamer zou ik toch eerder zoveel mogelijk budget in de grafische kaart steken. Tenzij je tegelijkertijd andere dingen doet, hoef je echt niet de allerzwaarste cpu te hebben om games op de hoogste settings te kunnen spelen omdat de grafische kaart toch het meeste werk moet doen.
Ik doe uiteraard meer dan alleen maar te gamen.
Ben een multitasker, ik download sstt, ik upload 4K video's die ik maak, heb meer dan 600 volgers nu op youtube, voor wat ik maar doe is dat veel haha. Is wel leuk mensen je volgen. :).
Ben geene vlogger ofzo ze, wil ik ook niet zoiets.
Gewoon voor de fun wat filmpkes opzetten zoals van Tomorrowland, mensen hebben dat graag merk ik.

Helaas is een 3090/3090ti niet haalbaar, te duur.
En ik wil ook geen 6 maand meer wachten hoor. Tis al een tijd dat ik beetje onbetant loop dat ik nog niet het budget heb kunnen verzamelen om beetje mijn goesting te kopen + ik vind het ook moeilijk om die in elkaar te steken bij die of die site: er zijn er die duidelijk in prijs verschillen of dezelfde prijs maar dan met mindere specs dan op de andere site, hm. Niet simpel dus.
Tttsss
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Unicorn1 schreef: Maar het 4K scherm met hogere hz is te duur nu, aan een pc scherm zal ik niet snel meer dan 350-400 euro geven.
4K schermen zakken goed in prijs (onder de €250 vind je ze al), alleen 4K/120+hz zie ik nog niet snel zakken. Die schermen zijn sowieso duurder om te maken uiteraard en worden nog als premium gezien. Zeker schermen die dan ook nog goed zijn kwa kleuren en latency betaal je nog een klein fortuin voor. Ik denk dat je nog enkele jaren gaat mogen wachten eer die in jouw budget vallen.

Is het het niet waard om wat door te sparen en toch wat meer uit te geven aan je scherm? Ik vind dat een systeem wat in balans moet zijn: als je top end GPU's neemt, mag je nest een high-end scherm hebben om die grafische pracht volledig tot zijn recht te laten komen.
Sommigen zullen natuurlijk meteen roepen: 'maar je gaat geen FPS genoeg halen pop die resolutie!!!'. Laat ze maar roepen, niet iedereen speelt de allerlaatste en allerzwaarste nieuwste shooters op competitief niveau en je zegt het zelf: Je kan de renderresolutie altijd verlagen indien nodig.

Ikzelf heb momenteel al bijna 12jaar een 2K IPS scherm. Indertijd bijna €1000 voor betaald, op een moment waarop iedereen nog aan het discuteren was dat je wel een top-end GPU in dual SLI nodig had om full HD te gamen :-D
Nooit spijt van gehad en al heel lang veel plezier van voor nog geen €100/jaar dus. Mijn volgende scherm word absoluut zeker minstens 4K.
Unicorn1 schreef: Mijne grootste schrik is steeds dat het weer teveel lawaai gaat maken, ook daar moet ik dan een oplossing voor vinden, hoe kan je een desktop dan zo stil krijgen als een laptop e?
De tijden dat desktops stonden te ratelen en als jets klonken zijn ook wel voorbij. Standaard zijn ze al veel stiller, investeer je een beetje in een geluidsdempende case en goede koelblokken/fans dan kan je fluisterstille builds maken.
Standaard CPU koelers zijn nog de grootste kanshebbers om een beetje lawaai te maken, GPU's als de 3080 hebben tegenwoordig 3 fans die je amper hoort als je de kaart niet tot 100% trekt en voor de casefans neem je (meerdere) zo groot mogelijke fans met een zo laag mogelijk toerental.
Unicorn1 schreef:Ok, ik ga dit in de komende weken allemaal grondig bestuderen, er is een opening voor een desktop maar dan zit ik met dat probleem dat ik het niet elders kan meenemen maar ik kan wel nog natuurlijk mijne laptop van nu gebruiken , dat wel.
Je zou ook een SFF build kunnen maken: er bestaan zeer kleine cases van 8-15L ofzo waar toch een full size GPU in past.\
Kijk eens naar selder zijn builds. Nog niet zo draagbaar als een laptop en je moet je randapparatuur eventueel ook meenemen als dat niet ter plaatse is, maar toch al 10x beter dan die zware en lompe ATX bakken van vroeger :-)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

SFF build zijn de max, ze komen een heel eind mee met de performance van grote bakken, redelijk stille setups, en toch hyper draagbaar - zie maar hoe snel je zo'n setup opgesteld hebt :-)

[youtube]Ok7xGEf1uaY[/youtube]

Maar tegenwoordig game ik op verplaatsing zelfs op een tablet - maar dan wel een Asus ROG Z13 met een Asus ROG XG Mobile.

Da's een RTX3080 laptop eGPU met een proprietary PCIe 8x connector - het beeldsignaal moet namelijk van de CPU naar de GPU & van de GPU terug naar het scherm over dezelfde kabel. Maar deze 3080 "laptop versie" presteert wel "een beetje beter" dan een 3060Ti hoor: https://www.3dmark.com/spy/29614840.

Dit is de meest draagbare setup die ik ooit gehad heb, alles past in een 13" laptoptas/sleeve en is niet noemenswaardig zwaarder dan een laptop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anyway, over de schermen ...

Je zal voor jezelf moeten bepalen welke specificaties je belangrijk vindt, en waar je dus naar een overeenkomst met je budget moet zoeken. Dat is heel persoonlijk en voor iedereen anders. Zo zweer ik bijvoorbeeld bij hoge Hz, tenzij de resolutie van een scherm zo hoog is dat er toch geen enkele GPU is die daar in meekan.

Anderen vinden de resolutie belangrijker, als je "tragere" games speelt waar de FPS niet zoveel uitmaakt (zolang het vloeiend is) dan kan je beter inzetten op een hogere resolutie.

Wil je een héél scherp beeld - vergelijkbaar met de "retina" markeringprietpraat van Apple (zo'n hoge DPI dat je de afzonderlijke pixels met het blote oog niet meer kan onderscheiden) - dan kan je een scherm zoeken met een hoge DPI. Hier ga je dan wel een evenwicht moeten zoeken tussen diameter en resolutie: een grote diameter en kleine resolutie (fullHD ofzo) zal een hogere DPI hebben en dus een "onscherper" beeld.

Over de Hz: Ik kan ook gewoon niet gamen op een scherm van 60Hz, noem het psychologisch of whatnot, maar ik mis werkelijk alle shots dan. Let dus wel op: er is een grote kans dat je zo gewend geraakt aan hoge Hz dat je niet meer terugwilt naar een 60Hz scherm. Zelfs in gewoon desktop gebruik is een hoog Hz scherm een verademing, alles voelt onmiddellijk veel "snappier" aan, alles is veel vlotter en voelt daardoor ook gewoon sneller aan.

Zo hebben m'n draagbare XG17 schermen maar een resolutie van 1920x1080, maar doen ze dat wel aan 240Hz. Resultaat: hyper-vloeiend beeld, want het RTX3080 geweld kan probleemloos die resolutie vullen tot ver boven de 240 FPS. Het scherm op de Z13 is 1920x1200 aan 120Hz, ook méér dan voldoende voor de RTX3080.

Maar op de grote ATX bak thuis met RTX3090 zit dan een XG27UQ. Die doet 4K maar dan maar aan 144Hz, en zelfs m'n RTX3090 geraakt niet aan 144FPS in recente AAA games.

HDR heb ik ook even geprobeerd, maar de implementatie daarvan onder Windows is nog altijd om te huilen, je krijgt dat gewoon niet goed afgesteld en over het algemeen ziet het er slechter uit dan zonder - om van schermopnames of screenshots in-game maar te zwijgen. Let wel dat DisplayHDR400 eigelijk wel "willen maar niet kunnen" is, voor goede HDR zou je naar DisplayHDR 1000 moeten kijken, maar verschiet niet van de prijs dan hé.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Een vraagske; zijn er nog sites waar ik mijn bijna 1 jaar oude gaming monitor kan verkopen?
Ik doe die voor een lage prijs vindk zelf toch weg maar tis niet iets wat velen blijkbaar zoeken ofzo dus ik ga moeten verruimen vrees ik.

- En over mijne nieuwe tja zeg, ik heb wel nog effe geprutst aan de instellingen, ik weet dat er nog beter is dan de mijne maar toch, gewoon een wauw gevoel, het verschil in kwaliteit en die kwaliteit staat dan nog maar op medium of lage 2K kwaliteit is echt nu al wow te noemen, van full hd naar een 2K is toch wel vrij groot moet ik zeggen.
- Mega tevreden van, heb die bij alternate besteld, was er het goedkoopste ook. Ook black bleeding of hoe ze dit noemen in de hoeken ofzo vh scherm, allemaal geene last van, is gewoon top.

- Donkere ruimtes die al een stuk zichtbaarder zijn, komt mss net ietsjs pietsje minder echt over maar het is beter als je gamed omdat je alles beter ziet, dan kies je sowieso voor die optie hoger te zetten ;).

- Ook de settings gebruiken en instellen, de monitor uitzetten is een fluitje van een cent, geen handleiding nodig zelfs.

- Ook de grootte zoals ik al zei herhaal ik nog eens zeker aan de gamers; ga voor een 27 inch of mss nog hoger, echt zijn geld waard, veel beter om te gamen, je ziet alles beter in combiantie met de betere kleuren en de scherpte enz...

- Ook voor de moment nog geen dode pixels, houden zo ;).

- Er zijn usb ingangen maar waarvoor die dienen geen idee haha, ik heb er eens mijne ontvanger ingestoken van mijn muis enzo maar dat deed nievele.
Weet niet meteen voor wat dat dient dan? Ben ik toch een noob e haha.

- Als ik mss dan toch 1 negatief dingetje moet gaan zoeken al en dan zoek ik het al ver dan is dat het scherm niet naar links en rechts kan draaien, bij mijn oudere gaat dit wel. Maar goed, dat is ook niet echt nodig of zelden maar. Belangrijkste eis was datk die in hoogte kon verstellen.
Tttsss
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

Je kan vanop http://www.rtings.com een ICC-profiel downloaden voor dit scherm. Ieder paneel is anders maar het proberen waard.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Lol … die USB ingangen werken wel hoor, maar je gaat eerst je scherm ook met een usb (c?) kabel met je laptop moeten verbinden. Anders gaat er niet veel signaal uit die poorten komen nee :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Lol … die USB ingangen werken wel hoor, maar je gaat eerst je scherm ook met een usb (c?) kabel met je laptop moeten verbinden. Anders gaat er niet veel signaal uit die poorten komen nee :-)
Achzo haha, ok. Gaan we testen.
Tttsss
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”