Gaming monitor

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Ik ben op zoek naar een gaming monitor. Voorlopig moet ik het nog doen met een laptop die een 1050 ti kaart heeft dus heel wat games zullen niet bepaald werken in hogere settings maar dit jaar nog of volgend jaar ga ik een nieuwe gaming laptop kopen met een 3070 graka of hoger, kan een 3080 ook worden, 3090 zal te duur zijn denk ik.

En nu zit ik dus met een dilemma; ik weet ook wel als je 650 euro hebt dat je de beste 4K monitor kan kopen met 144hz enz...
Maar mijn budget is max 360-370 euro.

En ik zit al uren te kijken naar alles en nog wat en nog geraak ik er niet aan uit.

Voorbeeld; Ik kan een 4K 60hz monitor kopen die ook vrij goede reviews krijgt aan bv 339 euro.
Wil je een 2K monitor maar dan met 144HZ of meer + in hoogte verstelbaar moet het wel zijn kost het 314 euro.
Uiteraard zit ik ook vele youtube filmpkes te bekijken dagelijks, heb ik een S22 Ultra waarbij ik mijn 4K filmpkes upload op youtube enz...

Alleen weet ik niet wat het meeste zijn geld waard is? 1 van 2K maar met 144 of meer Hertz? Of een 4K maar met 60hz? Vind het een zeer moeilijke.
Ook moet ik opletten, ik heb een nvidia laptop, niet alle monitoren ondersteunen dit dus ik weet niet of dat dan goed werkt als een monitor geene nvidia ondersteunt?
4K monitor zal dus nog wat scherper zijn en wat meer kleur nog natuurlijk maar ik moet rekening houden met het gamen ook, gaade echt groot verschil zien dan tussen een 2K 144hz en een 4K 60hz??
Helderheid 350 cd/m2 lijkt me ook de sweetspot te zijn, ik heb graag dat mijn scherm toch wat helder is, maat van mij kocht een 2000 euro laptop , scherm is oke enzo maar toch met zijn 250 helderheid is het op het randje qua helderheid, ik heb liever zeker voor een extern scherm dat het helderder is. Heb nu een full hd 350 helderheid 165hz TN paneel en heel tevreden van, zal ik binnenkort ook verkopen.

Voorlopig heb ik deze op het oog dit is de 2K:

https://www.bol.com/be/nl/p/samsung-ody ... oductTitle

Nog een 2K :
https://www.vandenborre.be/computersche ... nitor-27aa

Dit is de 4K;

https://www.bol.com/be/nl/p/asus-tuf-vg ... 126742197/

Ook weer typisch op youtube comments dat de ene zegt nee man, 4K, die kleuren dit en dat, de anderen zeggen dan 2K is de sweetspot voor te gamen en ook voor de fps enz... omdat 4K echt wel een hele hoge graka nodig heeft. Een andere zegt dan weer dat 4K beter is voor andere dingens ppff. Geraak er maar eens aan uit.
Laatst gewijzigd door Unicorn1 30 jul 2022, 21:02, in totaal 1 gewijzigd.
Tttsss
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

4K Gaming met een laptop … het gaat er bij mij echt niet in. Langs de andere kant, als je zoveel geld overhebt voor een dergelijke laptop is het toch een beetje stom om te besparen op het scherm ?

Imho zou ik eerder voor de 2k met hogere refreshrate gaan. 4K gaming is imho beetje overrated, zeker als het shooters zijn. Dan ben je beter af met een ‘lagere’ resolutie maar hogere FPS en ditto refreshrate.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Weet u dat een goede gaming laptop weinig onder doet voor een gaming pc aan ong dezelfde prijs? Kan je zien op youtube ook, nieveel fps verschil.
De ge76 van msi zijn beesten van laptops, 2200€ met een 3080 graka enz..
Denk mijn nieuwe laptop sowieso 3070 zal zijn maar de 3080 zijn nu al aant dalen stilaan dus een 3080 kan het zeker worden. Ik ben niks met een game pc omdat ik soms bij mijn ouders ga en met maten samen kom om te gamen, darom koop ik geenen game pc.

Soit: ik vroeg dus gewoon of het verschil groot is in gamen tussen een 2K 144hz en een 4K 60hz scherm?
De prijs is ong hetzelfde tussen beiden.

Daarom datk het zo moeilijk vind om een keuze te maken. Ik kan geen 650 of meer geven en ik zou liever dan meer geld aan een bom van een laptop willen geven.
Scherm is ook belangrijk maar voor een scherm 650€ en meer is toch veel geld, ist just a screen e en die ook pixels kapot kan hebben enz...

Iemand ervaring mee gamen en een 2k of 4k scherm vs een full hd scherm?

Games die ik speel: voor 80% world of warcraft.
De andere 20% zijn wat van alles: shooters zoals black ops en call of duty, dan nog zombie games zoals world war z en back4blood, dan heb je nog god of war, crysis enz...
Tttsss
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Unicorn1 schreef: Soit: ik vroeg dus gewoon of het verschil groot is in gamen tussen een 2K 144hz en een 4K 60hz scherm?
De prijs is ong hetzelfde tussen beiden.

Daarom datk het zo moeilijk vind om een keuze te maken. Ik kan geen 650 of meer geven en ik zou liever dan meer geld aan een bom van een laptop willen geven.
Scherm is ook belangrijk maar voor een scherm 650€ en meer is toch veel geld, ist just a screen e en die ook pixels kapot kan hebben enz...

Iemand ervaring mee gamen en een 2k of 4k scherm vs een full hd scherm?
Wat is het verschil ... ja .. err ... resolutie hé. Op het 4k scherm ga je meer detail krijgen ALS je grafische kaart dat ondersteund (dus dan is die 3080 zeker nodig) maar voor de games die jij opnoemt ben je veel meer met dat 2K scherm en hogere refreshrate. En voor die games (en resolutie) heb je dan ook helemaal geen Nvidia GTX3080 nodig.

Enne ..'it's just a screen ...' ???!! :o ... als dat jouw mening is ... dan koop je maar dat 4k 60Hz scherm ja ... niet komen zagen als je dan af en toe eens wat strepen in je scherm hebt met shooters hé :)
Afbeelding
orionis
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 41 keer
Provider

Unicorn1 schreef:Heb nu een full hd 350 helderheid 165hz TN paneel en heel tevreden van...
doordat je nu al een monitor hebt met hogere refreshrate, lijkt het me beter nu ook voor eentje te gaan met een hogere refreshrate.
Sasuke schreef:niet komen zagen als je dan af en toe eens wat strepen in je scherm hebt met shooters hé :)
de monitors ondersteunen G / free -sync dus dat zou geen probleem mogen zijn,
maar ik geef je wel gelijk, bij snelle games (shooters) heb je liefst een hogere refreshrate.

- Gaming: PC, Quest 3 en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

orionis schreef: de monitors ondersteunen G / free -sync dus dat zou geen probleem mogen zijn,
maar ik geef je wel gelijk, bij snelle games (shooters) heb je liefst een hogere refreshrate.
Ik geef u geen ongelijk, tis niet simpel, net wat filmpkes gezien ook tussen de kwaliteit 1440p vs 4K en 4K was duidelijk scherper, bv een donker huis was moeilijker te zien op de 1440p scherm tegenover een 4K, ook de kleuren waren beter bij de 4K.

Ik ga vandaag beslissen wat ik ga kopen, ben er nog niet uit.
Dit jaar komt de nieuwe patch uit van world of warcraft , dan is dit 98% vd tijd wow spelen en bijna niks anders, dit voor heel lang ;). Wow is sowieso de game die ik tmeeste speel. Ook nu is dit zeker 80% , bij ne nieuwe patch voor lange tijd voor dus ong 98% .
Wow is ook niet zo een heel snel spel behalve als je de camera mss rond draait ofzo...

Tussendoor eens back4blood en world war z.
Nieuwe laptop komt er ook nog aan met minstens een 3070 graka al neig ik naar de 3080 te gaan.
En dan heb je nog youtube ook, spendeer ik veel tijd op, zelf ook 4K filmpkes uploaden etc.. En ik zie al die filmpkes in 4K staan en dan zit ge op een full hd scherm te kijken, steekt mijn ogen uit, daarmee.

Voorlopig neig ik iets meer naar dat 4K scherm, ik kan nog van gedacht veranderen ze.
Tttsss
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

95% van de gevallen voor gamers: Hz powns res

Dus een scherm met hogere refreshrate EN lagere latency geef je altijd voorrang op resolutie.
Voor normale pc games is 2k en 144hz met lage latency eigenlijk de sweetspot, tenzij je een >3080 hebt, dan kan je of naar 240hz en hoger kijken of naar 4K maar ook daar zal je meestal geen +144fps meer gaan halen full details on.
Want het zou stom zijn dat je je 144fps wil halen maar beeldkwaliteit moet terugschroeven om die te halen. Daar zit je dan met je pixels op je 4K scherm.

Dus ik zou zeggen: kijk naar een 2k met minimum 144hz en low latency scherm.. en mss IPS panel voor correcte kleuren.
Dat gaat veel beter zijn dan de 4K schizzle die je moet terug gaan schroeven.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

Ben je dan niet beter af met een widescreen? 3440 x1440?

Als je over kleur spreekt dan speelt de resolutie toch geen rol? Het paneel moet overweg kunnen met het geleverde signaal. Zo bevat een 8-bit scherm minder kleurinformatie dan een 10-bit (vaak 8-bit met FRC).

Weet ook dat hoe hoger je resolutie hoe meer bandbreedte. Zo gaat kleurinformatie vaak verloren omdat het scherm niet overweg kan met de bandbreedte van het aangeleverde signaal. Dan krijg je chroma subsampling, het afbotten van je kleurbereik.

Wil je rijke kleuren: IPS.
Goed contrast met diep zwart: VA.
Resolutie zou ik op 2K houden met dit budget.
Zie wel dat je een scherm hebt met DP 1.4 wil je maximaal geniet hebben van wat je scherm kan voortbrengen.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Kans is groot dat ik jullie raad ga opvolgen en voor een 4K gewoon ga wachten tot de prijzen nog wat dalen en dan mss ooit een 4K 144hz of hoger te kopen.
Ik zal me nu ook al een beetje verbeteren met een 2K scherm.

En nu ist weer veel kijken naar de reviews en specs want er is wel een beetje keuze in 2K schermen.

Ik moet dus rekening houden dat de displayport een 1.4 is , minstens 144hz scherm, ik wil ook een hoge helderheid want als je niet de goeie koopt dan ist allemaal veel te donker, moet helder zijn. Ook g-sync compatible aangezien ik nvidia heb en in hoogte verstelbaar.

Deze net gevonden maar er is nog keuze;

https://www.coolblue.be/nl/product/8848 ... gp850.html

Ik lees wel dit in sommige hun reviews; Helaas heeft het paneel veel IPS glow.

Mijne oude laptop heeft een mini displayport 1.2 denk ik. Maarja, ik moet me concentreren op mijn nieuwe laptop die ik zal kopen.
Tttsss
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

FreeSync werkt nu toch ook op nVidia kaarten? g-Sync betaal je nu gewoon een premium voor. De prijzen van grafische kaarten zijn in dalende curve omdat cryptomining stilgevallen is en ze van hun stocks afwillen nu er ook een nieuwe generatie kaarten aankomt.

Slechte pixels, backlight bleed, clouding, ... zijn mogelijk op alle modellen, ongeacht de prijs ('t blijft een "silicon lottery" op dat vlak). Dingen die eigen zijn aan de techniek, zoals genoemde IPS glow, zijn een beetje subjectief en soms zijn het combinaties met andere "defecten" die het doen opvallen.

Mijn voorkeur is een IPS paneel (beste kijkhoeken door minste gammashift) met hoge refresh (100Hz of meer), met zo hoog mogelijke contrast-ratio voor die techniek (dus hoger dan de normale 1000:1), en 10bit (of 8+2bit FRC) voor goeie kleurdekking. Letten op de pixel-layout want als die afwijkt van de standaard RGB layout kan tekst er veel slechter uitzien. Als gamer ook letten op lage inputlag.

Grootte is subjectief maar voor mij is het nu als een tv: hoe groter hoe liever. Resolutie is dat in principe ook maar je grafische kaart moet overschot genoeg hebben om het aan te kunnen en ook een beetje futureproof te zijn, al zijn er nu ook technieken in games die een lagere gameresolutie mooi kunnen upscalen.

Op rtings.com vind je veel reviews maar denk eraan dat dezelfde modellen voor andere delen van de wereld niet altijd overeenkomen qua specs
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Beslissing is gemaakt, volgend jaar wachten op een 4K monitor met 144hz en die betaalbaarder zal zijn dan (hoop ik).
Voorlopig is het deze geworden, als het al beter is dan mijne full hd ben ik content, nieuwe laptop is er nog niet dus ik zal wel goed zitten.

https://www.alternate.be/LG/UltraGear-2 ... ct/1732222

Ik heb jullie advies gevolgd ivm 2K en meer hz.

Bij bol durfde ik niet bestellen omdat ik al van mensen lees het smeerlapkes zijn, die een terug gebracht product weer als nieuw verkopen, zou echt niet mogen zoiets.
Tttsss
Nr10
Pro Member
Pro Member

Al besteld?

Een iets oudere versie zonder USB-hub heb je nu bij bol voor 225 euro volgens Pricewatch.

LG 27GN850
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Is al besteld. Ben benieuwd. Ik hoorde gisteren nog 1 in een review zeggen dat er een betere is dan de mijne bv in contrast maar die reviewers zijn ook soms maar wiebels vindk omdat ze dan met een monitor afkomen die idd nog beter is qua kleuren/contrast maar die wel duurder is zzzzz. Niettemin, alst beter is dan mijne full hd, dan ben ik al content, tis ook voor tijdelijk. Mijn doel is een 4K 144hz te kunnen kopen.

Eerst een gaming laptop kopen: zit te twijfelen tussen 3070, 3070 ti en 3080, de 3090 is onbetaalbaar helaas.
3080 is mogelijk merk ik maar dan moetk wel opletten die effectief beter is dan bv de 3070. Want ook hier hebk al gezien een 3070 beter soms is dan een 3080. Kga nog mijn werk hebben, is voor binnen dikke 2-3 tal maanden.

U hebt het over deze dan?
https://www.bol.com/be/nl/p/lg-27gn850- ... N3EALw_wcB
Tttsss
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Aangezien je nu maar een 1050ti hebt ga je met dat nieuw scherm nog niet zoveel profijt halen hè. Gamen op 2k gaat mogelijk wat te zwaar zijn.
Afbeelding
Nr10
Pro Member
Pro Member

Over je gpu keuze moet je goed je huiswerk maken. Kijken binnen welke thermal envelope gpu het moet doen.
Zo kan een RTX3070 beter scoren dan een RTX3080 indien deze laatste het met minder watt's moet stellen.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Scherm binnen gekregen. Kan nu al meteen zeggen dat ik de 27 inch nog beter vind dan een 24 inch. Kwaliteit ziet er ook al meteen beter uit ook al haal ik nog niet de max eruit nu.

Enkele opmerkingen die ik heb al had ik het mss wel ergens verwacht ook maar no problem ze;

Hdmi aansluiten = geene 2K, alleen full hd tot 120hz. Ik dacht dat het een hdmi 2.0 was, beetje raar, mss heb ik mij miskeken? Niettemin verkies ik toch steeds de displayport kabel. Kan zijn ik mss via het instellingen menu vh scherm zelf het moet doen ivm hdmi kabel al zou me dat verbazen, via de laptop geen 2k optie aan te klikken, bij de displayport wel.
De displayport kabel heeft wel 2K tot 144hz. 8 bit, geen 10bit. komt dit door de micro displayport dat het 1.2 mss is? Ik heb geen andere verklaring voor. Want dit scherm moet 10bit aankunnen.

Ook heb ik nog een kabel maar waarvoor dat dient , geen idee;

https://ibb.co/1Kz9q4p

En dit zijn zo beetje de specs;

https://ibb.co/L0zr9FV
Tttsss
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Usb hub die ingebakken zit in je scherm?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De foto toont dat het scherm is aangesloten op je cpu z'n graphics chip (Intel HD 630) ipv de nVidia 1050ti waarvan je sprak.

Displayport 1.2 kan bij 10bit tot HBR2 aan volgens Wikipedia, wat overeenkomt met een refreshrate van 141Hz ipv de "volle" 144Hz. Zet die refresh dus ietsje lager en dan krijg je misschien wel de 10bit optie te zien.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

https://ibb.co/Dbdv5QP
https://ibb.co/340Btym
https://ibb.co/PQr7hPp
https://ibb.co/q5PjyzD

Heb 4 foto's genomen, ik zie niet meteen iets wat ik nog kan veranderen, dit is wat ik zie als ik naar systeem ga in windows en naar scherm ga enz...
Geen idee of alles zo goed staat en ik zou niet weten waar ik iets nog kan veranderen? Dit zijn de opties die ik heb. Mss zie ik iet over het hoofd.
Niettemin heb ik me nu al verbeterd, world of warcraft ziet er al meteen beter uit ondanks ik nog niet het max er kan uithalen. Vandaag komt mijne maat eens met zijne nieuwe msi 3070 laptop, is een zeer goeie. Ben heel erg benieuwd.

Alles sites geven ook aan 165hz, en 180hz overclocking maar ik haal maar 144hz. Maakt voor mezelf nieveel uit ze.
https://www.coolblue.be/nl/product/8848 ... gp850.html

Sharpness enzo kan ik niet gebruiken bij de instellingen, op youtube filmmpkes kunnen ze dit wel. Ik heb nog wat uit te zoeken.
Moet ook het zelf ergens naar 10 bit kunnen instellen, nog zo easy niet om dat allemaal te vinden.
Tttsss
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Is de poort van je laptop wel een HDMI 2.0 ? Kan de displayport/videokaart van je laptop wel de gewenste resolutie en refreshrate combo aan. Een scherm is maar zo goed als de aangesloten input hè.

Heb je de drivers van je IGP al eens ge-update ? Voor alles wat Windows betreft zal steeds je IGP leidend zijn in de mogelijkheden.
Afbeelding
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Is de poort van je laptop wel een HDMI 2.0 ? Kan de displayport/videokaart van je laptop wel de gewenste resolutie en refreshrate combo aan. Een scherm is maar zo goed als de aangesloten input hè.
https://www.bol.com/be/nl/p/msi-gl62m-7 ... 1666/?s2a=

Ssd is wel veranderd naar een goeie van samsung.

Tis allesins duidelijk dat ik nieuwe laptop ga moeten kopen. Vanavond ga ik meer weten aangezien de maat nieuwe 3070 laptop heeft.
Tttsss
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

HDMI is 1.4 op die laptop en ook de displayport (wegens mini) biedt niet de volledige HDMI 2.0 specs aan. Je zal dus ff moeten wachten.

Zie ook: https://community.intel.com/t5/Graphics ... %20America
Afbeelding
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:HDMI is 1.4 op die laptop en ook de displayport (wegens mini) biedt niet de volledige HDMI 2.0 specs aan. Je zal dus ff moeten wachten.

Zie ook: https://community.intel.com/t5/Graphics ... %20America
Dacht het al. :).

Vraag me af of ik het op 10 bit ga kunnen zetten inplaats van 8. Alst bij de maat zijne laptop ook niet lukt......ben benieuwd.

Kem mij sowieso al verbeterd ze, je ziet dat de kleuren van mijne mount in wow mooier zijn.
Ik kan in 2K spelen bij wow, uiteraard niet op de hoogste settings, komt nog.

En ik raad ook iedereen een 27 inch aan inplaats van eeen 24, toch beter zo een 27.
Tttsss
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik weet niet of je die 10bit in Windows zelf kan instellen -- ik denk dat Intel Graphics Command Center het misschien wel kan?

In het nVidia Control Panel vind je dat allemaal onder "Change Resolution".

Monitoren hebben vaak preset modes die sommige manuele instellingen niet mogelijk maken -- sharpness is misschien zo'n instelling die enkel beschikmaar is als je ergens anders een "custom mode" (of zo) aanvinkt.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Kameraad dus gisteren geweest en een paar opmerkingen; De 1ste is; ik kon tot 144hz, met zijne laptop tot 165hz. Dus daar zit al een verschilletje.
Ik had op youtube gekeken hoe je die naar 10bit kan zetten maar zelfs bij de maat zijne laptop niet meteen gevonden, heel bizar dus dus ik ga moeten verder uitpluizen hoe dat komt? Zit we beide met een laptop die het niet kan of is dat scherm toch maar een 8bit? Ik moet het verder onderzoeken.

Dan de test gedaan op de max settings 2K bij wow,, god of war, world war z en back4blood.
Wow Tussen de 30 a 58 fps (soms gebeurt het wel dat je zoiets mega zwaars hebt en er 80 mensen samen zijn dan hebben alle laptops het er meoilijker mee).
God of war tussen de 35 a 50 fps maar ik concentreer me steeds op de laagste fps die je behaald. Games bleven wel vloeiend en heel bespeelbaar.

Dan back4blood; Die deed het opt 1ste zicht heel goed, bleef vaak in de 45 a 60fps hangen en speelde zeer smooth en man zeg, zelfs bij zo'n games, dat wapen, die kleuren, de scherpte enz... je ziet zo een groot verschil met een full hd scherm.

Dan de laaste die ik snel kon testen nog was world war z; deze game op de ultra settings haalde nochtans ook 50-65fps maar om de ene of andere reden ging dat niet smooth, heel bizar. Pas toen we alles zowat naar high zetten dan was het beter.

Conclusie van een goede 3070 laptop; je kan 2K games spelen dat is overduidelijk en zelfs op iets lagere settings ben je nog steeds beter af dan een full hd scherm. Wil je op de ultra settings overal spelen, bij heel wat games gaat dit dus lukken maar ik denk dat je of voor mezelve het beste voor een 3080 graka gaat met een hoge hoe noemt dat alweer; TPD of zoiets noemt dat want dat is 1 iets wat al een heel groot verschil maakt in fps.
Ik heb laptops gezien met 100TPD (mijn excuses als ik fout zit hoe het juist wordt geschreven), maar die is zo goed niet als bv een 140 TPD.
Dus een 3080 met hoge waarde daarin is op zich nodig voor 2K gaming en voor 4K tja.... denk een 3080 nog net kan lukken maar je best met een 3090 zit dan.

Nog een domme vraag mss; maakt het ook nog een verschilletje in fps??? ; bv mijne maat een 11800H processor van intel, ik heb er ook gezien nu een 3080 graka met 12700 processor en meende ik ook 12900? Maakt dit ook een verschilletje nog in wat extra fps of is dit puur en alleen om een zware game sneller te kunnen laden?
Ik ga normaal gezien denk ik in Okotber ten laatste November/december mijn laptop kopen.

Soit; ik ben tevreden met mijn scherm, betere kleuren en scherper en ik raad ook iedereen een 27inch aan inplaats van 24.
Ook bij bv back4blood zag ik donkere gebieden, bij mijne maat was dat echt moeilijker zichtbaar, terwijl ik ervoor kon zorgen die gebieden veel duidelijker waren, dus beter om te gamen ook.

PS; kga eens die app downloaden die je hier hebt gepost.
Tttsss
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Meer details zien in de donkere delen is een speciale functie van sommige schermen, bij het jouwe heet dat "black stabilizer". Je kan ook eens BFI (Black Frame Insertion) uitproberen dat tussen iedere frame een zwarte frame toont om zo motion blur tegen te gaan en veel scherpere bewegingen te krijgen -- dit kan wel vermoeiend werken, geloof ik, en mogelijk wordt er dan een andere functie zoals gsync afgezet.

De nieuwe nVidia 4xxx serie staat voor het najaar gepland, geloof ik, en ook AMD heeft een nieuwe generatie klaarliggen. Laptops volgen normaalgezien altijd wat later dan de desktop versies, maar misschien is een straffere 3xxx kaart dan al wat betaalbaarder.

TDP (Thermal Design Power) wordt tegenwoordig gebruikt om de clockspeeds automatisch aan te passen -- een beetje zoals overclocken dus, om alles uit de kaart te persen in plaats van een bepaalde clockspeed voor alle kaarten vast te leggen. Dit hangt samen met de daarbij opgewekte temperatuur en kan dus ook limiterend werken als er gethrottled moet worden door te hoge temperatuur.

Hoeveel effect een andere cpu of overclock heeft op de fps van een game is niet echt te zeggen op voorhand, aangezien er vaak andere bottlenecks zitten in de code van games. In principe hebben de meeste games baat bij een hogere clockspeed van 1 cpu-core omdat multithreading (het verdelen van taken over meerdere cores) eigenlijk niet ideaal is voor situaties waarbij de resultaten van zulke opgedeelde berekeningen telkens tegelijkertijd beschikbaar moeten zijn. Oudere games zijn meestal singlecore programmas, nieuwere games maken wel gebruik van multithreaded mogelijkheden.

Men is sowieso al een tijdje bezig om de invloed van een cpu bottleneck in het gamen te verminderen door verbeteringen in de "graphics API" (DirectX en Vulkan, bijvoorbeeld) waardoor games de mogelijkheden van de grafische kaart directer kunnen gebruiken ipv die bewerkingen eerst langs de cpu te laten passeren.
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 03 aug 2022, 13:49, in totaal 1 gewijzigd.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Dit zag ik op een yt filmpke: helaas zien we dit niet, bij mijne maat zijne nieuwe laptop ook niet.
Tttsss
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Voor de games die jij speelt is zelfs een 3060 al voldoende om op 2K of 4K te spelen. WoW is niet zo dermate zwaar. Maar dan nog ben je beter af met een 3070 of 3080 … die gaat minder hard moeten werken en heb je dus, potentieel, minder lawaai van je laptop.
Afbeelding
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Voor de games die jij speelt is zelfs een 3060 al voldoende om op 2K of 4K te spelen. WoW is niet zo dermate zwaar. Maar dan nog ben je beter af met een 3070 of 3080 … die gaat minder hard moeten werken en heb je dus, potentieel, minder lawaai van je laptop.
Een 3060 is al helemaal opt randje.
Alsk een laptop koop voor 5-6 jaren dan moet het een goede zijn. Ik heb de vorige keer een midrange gekocht maar nu mag het wat meer zijn.
Zal 3080 worden.

Ik zit ook tussendoor eens naar de game pc te kijken maar of ik miskijk me heel hard maar zoveel verschil zie ik niet meteen in prijs en voor ong dezelfde specs tegenover een 3080 laptop?
Ik heb ooit 3 game pc gekocht weliswaar maar rond de 1000€, da waren vliegmachienen qua geluid, zo luid zeg, terwijl mijn laptops bijna geen lawaai maken.
Tttsss
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Vergeet niet dat die GSync weinig doet als je FPS onder je huidige Hz komen.
Dus als je 144 Hz aanstaan hebt, moeten je frames ook minstens 144fps zijn. gsync gaat deze dan houden aan die 144fps/Hz om zo een mooi vloeiend beeld te geven zonder tearing of stutter.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Dafke schreef:Vergeet niet dat die GSync weinig doet als je FPS onder je huidige Hz komen.
Dus als je 144 Hz aanstaan hebt, moeten je frames ook minstens 144fps zijn. gsync gaat deze dan houden aan die 144fps/Hz om zo een mooi vloeiend beeld te geven zonder tearing of stutter.
Moet ik de kwaliteit dan verlagen of de hz op 75 ofzo zetten dan?
Tttsss
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Je wil zo een smooth gameplay als mogelijk, tenzij je je er nu niet aan stoort e :)

Dus beste is Hz zo hoog mogelijk houden, dat geeft de kwaliteit/scherpte/smooth aan je scherm.. dus.. settings verlagen tot je consistent boven die 144 blijft. Een dip is niet erg e.

Maar dat is wat vele niet weten en een pak geld geven aan een gsync scherm maar het eigenlijk niet gebruiken…
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Dafke schreef:Je wil zo een smooth gameplay als mogelijk, tenzij je je er nu niet aan stoort e :)

Dus beste is Hz zo hoog mogelijk houden, dat geeft de kwaliteit/scherpte/smooth aan je scherm.. dus.. settings verlagen tot je consistent boven die 144 blijft. Een dip is niet erg e.

Maar dat is wat vele niet weten en een pak geld geven aan een gsync scherm maar het eigenlijk niet gebruiken…
Daarom vraag ik het altijd en ik leer nog steeds bij.
;).

Ik probeer zelf ook redelijk wat stuff op te zoeken ook, zo ben ik wel wat teweten gekomen.
Nu kan ik toch niet zzoveel doen ze, tis wat testen en doen en wachten op de nieuwe laptop/pc.

Maar ik vroeg me dus af; maakt de processor ook nog een verschilletje uit? Stel als voorbeeld ik nu geef dat ik ong dezelfde koop als mijne maat, beide bv 3070 graka enz... maar hem dus met een 11800 processor en ik bv met een 12700/12900 processor, maakt dit ook nog iets of wat uit in fps verschil of is dit puur en alleen voor sneller de game te kunnen laden?
Of moet het moederbord ook beetje hoger zijn? Een combinatie van dan?
Tttsss
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Hou er rekening mee dat hetzelfde modelnummer bij laptops toch mindere specs kan hebben (lagere clockspeed vooral, of meer throttling) dan bij de desktop versie van datzelfde model. Vroeger zei men zelfs dat je eigenlijk een model lager kreeg, dus laptop 3080 kwam dan overeen met desktop 3070, bijvoorbeeld (deze modelnummers zijn enkel om te illustreren), maar ik weet niet of daar nu nog zoveel verschil op zit.

Die Variable Refresh Rate syncs zijn meestal een range van Hz waarbinnen de sync tussen kaart en monitor kan gebeuren. Hoe lager de benedengrens, hoe beter, omdat je dan met een minder krachtige kaart al kan sync'en. Bij sommige monitors was er een paar jaar geleden een bugje waardoor je stotter kreeg als je de refreshrate op de sync bovengrens zette, dus dan zetten ze de refreshrate iets lager, bijvoorbeeld (139Hz ipv 144Hz). Sommige functies zoals BFI kunnen sync ook uitzetten -- kwestie van te ervaren wat je het liefste hebt.

Dit zag ik op een yt filmpke: helaas zien we dit niet, bij mijne maat zijne nieuwe laptop ook niet.
Bedoel je dat je de "Output Color Depth" optie niet zag? Mogelijk moet je eerst de resolutie en refresh toepassen en dan eens teruggaan. Vergeet ook niet dat 144Hz net boven de specs van de Displayport 1.2 valt, dus probeer 120Hz eens (stond in de lijst bij één van je andere screenshots). Als je gans dat blokje settings niet zag, moest je misschien wat scrollen door een te klein vensterke (dit heb ik ook al eens voorgehad :oops: ).

De zaken die de cpu doet, zullen sneller gaan als de cpu sneller is, maar het moeten al serieuze verschillen zijn om daar veel effect van te hebben tenzij er een echte bottleneck ongedaan wordt. De singlecore clockspeed is daarbij de beste indicator, normaalgezien. Bij het inladen van levels is het kopiëren van texturen naar het geheugen van de videokaart een grote slokop, geloof ik. Snelle harddisk, snel ram, snel videogeheugen, ... en dan hopen dat de game zelf al dat hardware geweld niet tenietdoet door een bugje hier en daar.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Dafke schreef:Vergeet niet dat die GSync weinig doet als je FPS onder je huidige Hz komen.
Net wel.
Gsync (nvidia) en freesync (nvidia/AMD) zijn technologieen die de refreshrate van de monitor synchroniseren met de FPS die de GPU uitspuwt. Dit wel tussen een bepaalde range, bijvoorbeeld tussen 40 en 144FPS. De GPU mag dan daartussen presteren om alsnog een vloeiend beeld te bekomen zonder stotteren of tearing omdat de framerate van de GPU niet matcht met de refreshrate van de monitor.
Draait je game bijvoorbeeld op 56FPS zal de refreshrate van de monitor 56Hz zijn op dat moment. Je hebt er alleen niets aan als je onder de ondergrens (hier 40FPS) komt.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Ja klopt maar... ik heb me niet correct verwoord.
Als je de "snelheid" van 144Hz gewoon bent, dan wil je niet tijdens het gamen ineens op 60Hz vallen omdat je graka geen 144fps aan kan.
Dus daarmee bedoel ik: investeren in een duur GSYNC scherm, en 144hz is nutteloos als je games op 60fps speelt. Dan ga je geen enkel voordeel van de 144hz hebben, tenzij tijdens het surfen.. :)
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Dernet nog wat getest; wow en back4blood kan ik alvast spelen op 2K. Wow nog aan mid settings en Back4blood wel aan low settings.
Natuurlijk iets minder smooth wel dan op mijne maat zijne laptop maar toch nog goed genoeg om te spelen op dit moment, alleen eens bij een fps drop naar bv 17 of 22 fps dan heel effekes is het een minder momentje maar in vele gevallen toch 50 tot 60fps in back4blood.
Ik geniet echt wel vd scherpere en mooiere kwaliteit en ook het grotere scherm zorgt nog voor meer duidelijkheid. Ik merkte tijdens back4blood op dat ik toch alles nog net wat beter zie nu en ook beter nog en sneller reageer en makkelijker de zoom kan gebruiken en van ver de zombies kan afknallen, gaat toch allemaal net wat beter dan ervoor. Worde opeens ne pro speler, nee da zeker niet maar verdomd ja dat een groter scherm met betere en scherpere kwaliteit bepaalde zaken je in gaming wat doen verbeteren.
Ben happy, de 1050ti is nog best een beestje maar loopt echt wel op zijn einde.
1050 euro voor bijna 6 jaar vindk nog niet slecht.

Maar in gaming land en op gebied van pc enz... tis toch ongeloofelijk hoe snel weer alles veranderd toch? 5-6 jaar later moet je alweer een nieuwe laptop/game pc kopen (tenzij je alleen maar de games speelt die nog doenbaar zijn maar een echte gamer zoals mij koopt ook recentere games enz...).

Update; ook als je youtube nu bekijkt op 1440p zie je echt wel het kwaliteitsverschil en de scherpte vd video's.
Mijn volgende scherm word sowieso een 4K maar dan wel ook alst goedkoper is.
Tttsss
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind het verschil tussen FULL HD en 2k VEEL groter dan van 2k naar 4k.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Dafke schreef:Ik vind het verschil tussen FULL HD en 2k VEEL groter dan van 2k naar 4k.
Geen idee, als ik afga op youtube 2K vs 4K zie je toch nog wel het verschil; het is haarscherp, dus nog scherper dan de 2K, wat toch me ook logisch lijkt.
Niettemin; 4K gaming moede volgens mij al een 3090 graka hebben en dat is de dag van vandaag niet betaalbaar, dat is het me ook niet waard maar je kan ooit wel een 4k scherm kopen en de resolutie in je game op 2K zetten he en op youtube dan 4K bekijken.
Maar het 4K scherm met hogere hz is te duur nu, aan een pc scherm zal ik niet snel meer dan 350-400 euro geven.

Ik ben iedere dag al aant checken welke laptop ik mss zou kopen, prijzen wat in de gaten houden, ook een game pc is nog niet volledig uitgesloten maat die prijzen of ik zie iets over het hoofd lijken me voor dezelfde specs niet meteen beter te zijn bij een game pc of het scheelt nieveel en dan ist weer bang afwachten of die pc wel stil zal zijn want bij mijn msi laptop, ik verschiet ervan hoe stil dat dat ding is tegenover de game pc's die ik heb gehad.

Ik veronderstel dat ik ook meteen voor 1 vd betere en recentere best ga, daar is nog het budget ook voor binnenkort, voor dus een 1éde generatie processor te nemen zoals de i7 12700, mijne maat heeft nog de 11800H.
Tttsss
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Opgepast met specs op papier: Laptop hardware is vaak minder krachtig dan een desktop hardware, ookal dragen ze hetzelfde modelnummer.
Een 3080 mobile GPU is niet even krachtig als een desktop 3080, maar is meer te vergelijken met een 3060-ti desktop model bijvoorbeeld.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”