SFF build zijn de max, ze komen een heel eind mee met de performance van grote bakken, redelijk stille setups, en toch hyper draagbaar - zie maar hoe snel je zo'n setup opgesteld hebt
[youtube]Ok7xGEf1uaY[/youtube]
Maar tegenwoordig game ik op verplaatsing zelfs op een tablet - maar dan wel een
Asus ROG Z13 met een
Asus ROG XG Mobile.
Da's een RTX3080 laptop eGPU met een proprietary PCIe 8x connector - het beeldsignaal moet namelijk van de CPU naar de GPU & van de GPU terug naar het scherm over dezelfde kabel. Maar deze 3080 "laptop versie" presteert wel "een beetje beter" dan een 3060Ti hoor:
https://www.3dmark.com/spy/29614840.
Dit is de meest draagbare setup die ik ooit gehad heb, alles past in een 13" laptoptas/sleeve en is niet noemenswaardig zwaarder dan een laptop.
Anyway, over de schermen ...
Je zal voor jezelf moeten bepalen welke specificaties je belangrijk vindt, en waar je dus naar een overeenkomst met je budget moet zoeken. Dat is heel persoonlijk en voor iedereen anders. Zo zweer ik bijvoorbeeld bij hoge Hz, tenzij de resolutie van een scherm zo hoog is dat er toch geen enkele GPU is die daar in meekan.
Anderen vinden de resolutie belangrijker, als je "tragere" games speelt waar de FPS niet zoveel uitmaakt (zolang het vloeiend is) dan kan je beter inzetten op een hogere resolutie.
Wil je een héél scherp beeld - vergelijkbaar met de "retina" markeringprietpraat van Apple (zo'n hoge DPI dat je de afzonderlijke pixels met het blote oog niet meer kan onderscheiden) - dan kan je een scherm zoeken met een hoge DPI. Hier ga je dan wel een evenwicht moeten zoeken tussen diameter en resolutie: een grote diameter en kleine resolutie (fullHD ofzo) zal een hogere DPI hebben en dus een "onscherper" beeld.
Over de Hz: Ik kan ook gewoon niet gamen op een scherm van 60Hz, noem het psychologisch of whatnot, maar ik mis werkelijk alle shots dan. Let dus wel op: er is een grote kans dat je zo gewend geraakt aan hoge Hz dat je niet meer terugwilt naar een 60Hz scherm. Zelfs in gewoon desktop gebruik is een hoog Hz scherm een verademing, alles voelt onmiddellijk veel "snappier" aan, alles is veel vlotter en voelt daardoor ook gewoon sneller aan.
Zo hebben m'n draagbare
XG17 schermen maar een resolutie van 1920x1080, maar doen ze dat wel aan 240Hz. Resultaat: hyper-vloeiend beeld, want het RTX3080 geweld kan probleemloos die resolutie vullen tot ver boven de 240 FPS. Het scherm op de Z13 is 1920x1200 aan 120Hz, ook méér dan voldoende voor de RTX3080.
Maar op de grote ATX bak thuis met RTX3090 zit dan een
XG27UQ. Die doet 4K maar dan maar aan 144Hz, en zelfs m'n RTX3090 geraakt niet aan 144FPS in recente AAA games.
HDR heb ik ook even geprobeerd, maar de implementatie daarvan onder Windows is nog altijd om te huilen, je krijgt dat gewoon niet goed afgesteld en over het algemeen ziet het er slechter uit dan zonder - om van schermopnames of screenshots in-game maar te zwijgen. Let wel dat DisplayHDR400 eigelijk wel "willen maar niet kunnen" is, voor goede HDR zou je naar DisplayHDR 1000 moeten kijken, maar verschiet niet van de prijs dan hé.