Advies over aankoop 2ehandse wagen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Een Aygo IS een Peugeot :)
De Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo zijn quasi identieke auto's, en worden allemaal in dezelfde fabriek gebouwd.
Dus eigenlijk maakt het niet uit dewelke je kiest :)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

En dat is niet waar. Da's wat ze graag bij PSA-garages zeggen zodat jij het zou kopen. Ze zeggen: "Toyota rekent gewoon 2000€ meer voor hun naam".
Er zijn enorm veel verschillen. Ze zijn gewoon gebaseerd op delfde platform (chassis), maar electronica, motoren,... zijn toch significant anders. Zeker op het vlak van veiligheid is de Toyota een pak beter.
Dus nee: het zijn niet dezelfde auto's!
(al zijn de 107/108/C1 wel van betere kwaliteit dan de gemiddelde PSA-auto :roll: )

Het is een beetje zeggen als kip en rund is hetzelfde omdat het op dezelfde boerderij geslacht is. Maar het is een gekend misverstand (blijkbaar zelfs op wikipedia zo). Maar als je die 3 auto's uiteen haalt, zul je zien dat er enorm veel verschillen zijn.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Hmmm http://www.2dehands.be/autos/toyota/yar ... 71166.html

Ziet er zowaar te goed uit om waar te zijn?

Hier ook nog een kanshebber: http://www.2dehands.be/autos/toyota/yar ... 04838.html

Wel al bijna 10 jaar oud... de tijd vliegt!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dima_2005 schreef:Maar als je die 3 auto's uiteen haalt, zul je zien dat er enorm veel verschillen zijn.
Ik voel een experiment komen om in 'dat andere draadje' te zetten.... :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Hmmm http://www.2dehands.be/autos/toyota/yar ... 71166.html

Ziet er zowaar te goed uit om waar te zijn?

Hier ook nog een kanshebber: http://www.2dehands.be/autos/toyota/yar ... 04838.html

Wel al bijna 10 jaar oud... de tijd vliegt!
Nee hoor, redelijke prijs... In Wallonie zijn de prijzen wat lager. Maar wel inderdaad 10j oud. Maar het zal nog perfect rijden indien er correct onderhoud was ed.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

bitbite schreef:
SpecialK schreef:Echte automaten (met koppelomvormer)
Kan je aan een leek uitleggen wat het verschil is? CVT is dacht ik traploos, DSG is automatisch tussen versnellingenschakelen, maar wat is dan een echte automaat?
CVT is traploos, geen gevoel van 'versnelling' wisselen, MAAR vele fabrikanten maken de software van hun CVT's zo dat het lijkt alsof het verschillende versnelling heeft.
Normale CVT: https://www.youtube.com/watch?v=TmHERQ_i12U
CVT met geemuleerde stappen: https://www.youtube.com/watch?v=LMUez_38-ok
Het nadeel van een 'normale' CVT is dat het geluid bij het optrekken erg eentonig is en dit door veel mensen als onaangenaam wordt ervaren. Dit speelt des te meer mee met kleinere motoren. (=meer toeren voor zelfde acceleratie = meer lawaai)
Ook is de betrouwbaarheid van die bakken on bepaalde gevallen niet zo denderend (Audi bv, die zijn er ondertussen al mee gestopt)

DSG is eigenlijk een manuele versnellingsbak met twee koppelingen (eentje voor 1,3,5,(7)e versnelling en een voor 2,4,6e versnelling) Daarbij worden de koppelingen automatisch bedient en wordt er altijd een versnelling voorgeselecteerd en is er tijdens het schakelen slechts 1 koppeling die koppelt en de andere die ontkoppelt. Voordeel is dat het efficiënter is (al is dat tegenwoordig niet meer echt het geval). En dat het heel snel kan schakelen. Nadeel is dat in stop start situatie's de versnellingsbak niet zo vloeiend is als een traditionele automaat.

Een traditionele automaat ('echte' automaat) is er eentje met een koppelomvormer (soort vloeistofkoppeling), wat maakt dat die zeer vloeiend/schokvrij kunnen werken. Nadeel is iets hoger verbruik (bij velen, tegenwoordig wel minder).

Als autorijden voor de persoon in kwestie van A naar B rijden is. Dan maakt dat geen bal uit wat voor automaat dat die heeft. Wil die graag wat sportiever rijden dan is DSG wel te verkiezen boven de rest. (of een goede traditionele automaat zoals in de laatste achterwielaangedreven BMW's).
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Dima_2005 schreef:Er zijn enorm veel verschillen. Ze zijn gewoon gebaseerd op delfde platform (chassis), maar electronica, motoren,... zijn toch significant anders. Zeker op het vlak van veiligheid is de Toyota een pak beter.
Hier moet ik je toch tegenspreken. Chassis, carrosserie, motoren, transmissies, zijn echt wel gemeenschappelijk.
Volgens Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3% ... oyota_Aygo
"De drie zijn technisch vrijwel identiek. De verschillen zitten vooral in de uitvoering en in enkele vormgevingsdetails."

Het is dus echt wel wat meer dan een gemeenschappelijk platform.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Zoals de Smart Forfour en de nieuwe Twingo...

Ik had een Clio automaat, zoop enorm veel benzine, maar aan het rode licht ben je met een automaatje wel als eerste weg. Ondanks dat je misschien wat minder pk's hebt en koppel, je schakelt veel sneller dan iemand dat manueel kan dus je kan vlot mee. Ook in de file super fijn rijden. Ik ken steeds meer mensen die exclusief voor een automaat gaan op hun examen.
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Het is een weloverwogen keuze van iemand die het 10 jaar geleden al eens manueel heeft geprobeerd.
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Back on topic plz :).
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Hoeveel kinderen moeten er mee en hoe oud zijn ze? Lijkt me toch wel belangrijk om te weten, want die kleine bakjes hebben niet altijd 3 zitplaatsen achteraan voor zover ik weet.

En euh, aangezien het in Brussel is, dan zou je openbaar vervoer toch ook in overweging kunnen nemen? Kwestie van even outside the box te denken, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze het OV beu is als ze nu na 10 jaar toch opnieuw rijlessen neemt.
Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

3 en 7.

Ov wordt uiteraard gebruikt, de auto is complementair.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

heist_175 schreef:Waarom voor zwaardere motoren specifiek?
In lease heb ik gemerkt dat de leaseprijs voor een automaat veel hoger ligt, vermoedelijk door de lagere verkoopwaarde?
Een shitload aan koppel van een zware motor in combinatie met lompe gebruikers en een manuele versnellingsbak is niet meer zo fool-proof. Daarnaast is een automaat tegenwoordig een stuk sneller, comfortabeler en in vele gevallen ook zuiniger.
/offtopic

Al eens gekeken naar een oude Prius? Die dingen zijn vrij betrouwbaar, relatief zuinig en natuurlijke automaat want hybride. Echter wel aan de wat duurdere kant (alhoewel dat het totale kostenplaatje nog wel zal kunnen meevallen).

Anders is een 107/aygo/c1 ook geen verkeerde auto, en goedkoper rijden dan dat (zeker als het occasioneler is) is nogal moeilijk. Zelf ken ik een familie die een aygo als derde wagen hebben voor de au pair.

Een stapje groter kan natuurlijk ook:
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified ... asrc=st|as
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 15 keer

AndRo555 schreef:
heist_175 schreef:Al eens gekeken naar een oude Prius? Die dingen zijn vrij betrouwbaar, relatief zuinig en natuurlijke automaat want hybride. Echter wel aan de wat duurdere kant (alhoewel dat het totale kostenplaatje nog wel zal kunnen meevallen).
Deze Prius is bijvoorbeeld niet duur, heeft een automaat en 133.000 kilometer op de teller. Hij is wel 11 jaar oud maar er zijn veel Priusen die zonder problemen tot 200.000 gaan.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Die Prius'en kunnen zelfs gerust 500.000km doen ;-) Maar het is wel een ietwat grotere auto. Persoonlijk vind ik grootte van een Yaris echt wel ideaal voor in Brussel.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik zou proberen om een Nissan Micra automaat. te kopen,Nissan is een heel goed merk,prijs/kwaliteit gezien.Natuurlijk is een testrit zeer noodzakelijk,beginnen met koude moter!! Deze moter levert een 80 pk,benzine.
Ik denk dat een diesel niet aan te raden is,door te weinig km,en daardoor hoogst wrsl last met de roetfilter.
Aangezien deze modelletjes al vanaf een 10 000€ te verkrijgen zijn,zou het mogelijk moeten zijn om met Uw budget toch nog een redelijk goede koop te doen.
Laatst gewijzigd door fluppie 13 aug 2016, 18:27, in totaal 2 gewijzigd.
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

:nono: jullie zijn of topic aan het gaan. Voer de discussie voor of tegen automaat maar Un een andere topic ;-). Aangezien de dame in kwestie nu nog een maand rijlessen volgt, gaan we nog een paar weken wachten alvorens auto's te gaan zoeken. Kwestie dat ze dan ook zelf kan testen of de auto haar ligt.
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Uiteindelijk budget omhoog gehaald naar +/- 7.000 €.

Voorlopige favorieten! Meningen?

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified ... parkdeck=1
Suzuki Alto - deze viel echt in de smaak

Polo - niet mis maar wel zo'n import - export gast...

http://www.2dehands.be/autos/toyota/yar ... 60712.html

telefoneren en kijken of prijs naar beneden kan. Valt ook in de smaak maar eigenlijk net te duur voor haar

Aygo, 7.200 - recenter

Kia Picanto - handig want ze leert nu met een Picanto rijden!

Voor de lol... de Nissan Micra viel ook in de smaak totdat ze de versnellingspook zag... co nomment! :)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Yaris lijkt me ouw-peten bak te zijn. Op zich ideale koop, maar kijk ook eens wat de richtprijs is volgens autogids.

Is 8j oud dus checken of de distributieriem gedaan is (als die dat heeft tenminste) en goed op de banden letten. Kunnen nog genoeg profiel hebben, maar banden verduren ook. Maw, die worden hard, heel gezellig als je dan eens fel moet remmen in de regen...
Hoe dan ook zeker goed dat onderhoudsboekje bekijken, wanneer dat laatste onderhoud gebeurd is.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Leeftijd van de banden kan je checken met de dotcode.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

-alto 7j 20.000 km ideale aankoop.
Het is wel een garage die hem verkoopt maar door die gewoon door te verkopen in naam van vorige eigenaar moeten ze geen garantie geven! :twisted:

Polo 60.000 km ziet er Be wagen uit niks mis mee als onderhoudsfacturen erbij zitten.

Yaris prijs is iets te hoog.

Aygo geen extra info,..

Picanto zelfde als -alto garage zonder garantie.

Ik zou de -alto nemen. Suzuki is ook goedkoop in onderhoud. En jap zeer degelijk.
Ma Bolt al 10j met sx4 niet echt kosten aan buiten onderhoud.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Afbeelding

Airco is leuk, maar je moet het wel blijven gebruiken, niet een heel sezoen laten uitstaan want dan verslijt je alles redelijk snel.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Gekocht! VW Polo uit 2009, 58.000 km. 1 km van ons deur, met 1 jaar garantie bij een doorverkoper. Net geen 7.000 €. Aangezien ik er zelf niet veel van ken, leek dat me het interessantste.

Nogmaals dank voor jullie hulp! Het lijkt misschien niet altijd zo, maar het heeft mij heel goed geholpen om door het bos de bomen te zien.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

succes er mee en mocht er iets mee zijn laat het ons gerust weten
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Tja, dat zullen we inderdaad nog moeten zien. Het blijft een beetje een loterij. Morgen of overmorgen naar verzekeraar.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”