Welk antivirus pakket?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik gebruik gewoon Windows Firewall en Microsoft Security Essentials. Verder nog Ghostery en Adblock Plus in Chrome om de meeste vuiligheid uit de websites te filteren. Als je dan nog prijs hebt, is het een PEBKAC probleem, en daar kunnen nog geen 100 AV-pakketten tegenop.
Weg met die Windows tools ! Op naar ander en (véél) beter.
Het is misschien geen slecht idee om bij de nieuwere Windows versies de ingebouwde tools toch eens deftig te bekijken, want ik heb de indruk dat je veel 3rd party dingen gebruikt uit het XP-tijdperk die nu evengoed in Windows zitten. De Windows Firewall is toch iets wat uitgebreid te configureren valt.

ColorConsole: ik weet niet wat je hiermee wilt bereiken, maar in CMD kan je ook kleuren en lettertypes aanpassen. Daarbij, ooit al van PowerShell gehoord?
Sysinterals Suite: ook gekend als Windows Sysinternals, want Microsoft heeft dit in 2006 overgekocht.
Putty: tja, telnet staat standaard uitgeschakeld in Windows om veiligheidsredenen. Vrij logisch dat het beter is om een aparte client te nemen.

Misschien moet je toch maar eens goed rondkijken in Windows 7 en 8, want zaken zoals Firewall, Verkenner, Taakbeheer, enzovoort zijn toch sterk verbeterd. Ik installeer ook nog steeds tools die de pijnpunten wegwerken, maar het is toch niet nodig om _ALLES_ te vervangen door iets dat niet van Microsoft komt? Hoe verder Windows doorontwikkeld wordt, hoe meer ik mezelf erop betrap dat ik steeds minder tools moet installeren om me comfortabel te voelen.
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef:
duizend schreef:Extra firewall omdat die van windows niet op alles reageert
Bizarre uitspraak... geef eens een concreet voorbeeld.. of is het van horen zeggen ?

Verklaar je ander...
Neen, gewoon zelf vastgesteld bepaalde installers laat windows firewall gewoon hun ding doen terwijl commodo eerst vraagt wat allemaal kan
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

^ Inderdaad, dat kan ik bevestigen !
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

duizend schreef:Neen, gewoon zelf vastgesteld bepaalde installers laat windows firewall gewoon hun ding doen terwijl commodo eerst vraagt wat allemaal kan
Dit is zo "by design" en het is én veilig én gebruiksvriendelijk. Wat gebeurt er als je een installer draait? Windows UAC zal een popup weergeven omdat er administrator rechten nodig zijn om de installer zijn werk te laten doen. Dit geeft de installer ook de mogelijkheid om via de Windows API een Rule toe te voegen aan Windows Firewall.

Een proper geprogrammeerde applicatie heeft dus de kans om vele zaken te doen achter de schermen, omdat UAC hier de doorslaggevende factor is. Je hebt namelijk zelf de installer toestemming gegeven om zijn werk te laten doen, waaronder het toevoegen van Rules aan de Windows Firewall indien nodig.

Dat is dus helemaal iets anders dan "Windows Firewall laat hun ding doen", of "Windows Firewall reageert niet op alles"!

Bij gekraakte software staat er meestal aangegeven dat je de installatie maar moet draaien zonder internet op die PC, of door de hosts-file op voorhand aan te passen. Dat is dan maar iets waarmee je moet leven als je gekraakte software draait.

En daarbij, het is wel degelijk mogelijk om nog meer controle te verkrijgen over Windows Firewall, met een extra programma genaamd Windows7FirewallControl. Het krijgt trouwens meer punten dan de andere gratis Firewalls: http://www.techsupportalert.com/best-free-firewall.htm
Afbeelding
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Kenw00t schreef:Het is misschien geen slecht idee om bij de nieuwere Windows versies de ingebouwde tools toch eens deftig te bekijken, want ik heb de indruk dat je veel 3rd party dingen gebruikt uit het XP-tijdperk die nu evengoed in Windows zitten. De Windows Firewall is toch iets wat uitgebreid te configureren valt.
Ik ben wel degelijk mee geëvolueerd en ben zeker niet blijven plakken bij XP. Dat de Windows tools in de loop der jaren enorm zijn verbeterd is trouwens niet verwonderlijk omdat ze maar al te goed weten dat hun eigen tools keer om keer worden overtroffen door externe tools die eveneens gratis zijn of nog beter opensource zijn ! En ik weet maar al te goed dat de Sysinterals Suite is overgekocht in 2006 en dat Mark Russinovich sindsdien werknemer is bij Microsoft.
Daarbij, ooit al van PowerShell gehoord?
Uiteraard. En we zitten ondertussen bij versie 2. Dit is een reactie van Microsoft t.o.v. Linux. Linux gebruikers bleven maar blèren dat zij alles in CLI konden doen en absoluut geen GUI nodig hadden. PowerShell is inderdaad een seieuze tegenzet van Microsoft om eveneens via CLI verregaande veranderingen in het Windows systeem te bewerkstelligen. Maar ... dit is niet voor gewone gebruikers !
Putty: tja, telnet staat standaard uitgeschakeld in Windows om veiligheidsredenen. Vrij logisch dat het beter is om een aparte client te nemen.
Alsof ik dat nog niet wist ...
Misschien moet je toch maar eens goed rondkijken in Windows 7 en 8, want zaken zoals Firewall, Verkenner, Taakbeheer, enzovoort zijn toch sterk verbeterd.
Been there, seen there !
Ik installeer ook nog steeds tools die de pijnpunten wegwerken, maar het is toch niet nodig om _ALLES_ te vervangen door iets dat niet van Microsoft komt? Hoe verder Windows doorontwikkeld wordt, hoe meer ik mezelf erop betrap dat ik steeds minder tools moet installeren om me comfortabel te voelen.
Volledig akkoord, ik constateer hetzelfde.

PS: ik heb 32 jaar ervaring met MS producten, en jij ?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik gebruik Norton Internet Security, daarvoor een 2tal jaar N360.
Vroeger was ik er niet over te spreken, maar nu doet dat ding uitstekend zijn werk. Ik zou op dit moment niets anders meer willen, het draait vlot, geen ambetante soft, en als je wil kan je bijna elke parameter tweaken.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

ESET NOD32, al enige jaren heel tevreden over... en MS Essentials voor mensen die niet willen betalen voor hun AV ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Kijk eens naar het programma dat ik hierboven beschreef. Binisoft.org
Kan je de standaard firewall mooi en gemakkelijk instellen (oa per applicatie).
Victory Not Vengeance
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

vuurvos schreef:Ik ben er van overtuigd dat dat vroeger niet kon. Spreek je jezelf dan niet tegen met deze quote:
Vroeger moet dan ondertussen al wel heel lang geleden zijn... sinds Vista is het zeker mogelijk. Nee, ik spreekt me dus niet tegen want de Windows firewall kan dus wel degelijk in- en outbound verkeer filteren, zelfs per applicatie.
vuurvos schreef:Want dat is net dé reden waarom ik een externe heb, zoals reeds eerder gepost. Trouwens, je kan die ingebouwde f/w wel perfect noemen, ik vindt zoals eerder gepost dat de tools van Windows zelf nét niet goed genoeg zijn. Heb je daar dan over gelezen ?
De reden dat je een externe hebt zit tussen je twee oren... en is louter gebaseerd op vooroordelen en ervaringen van 10 jaar geleden. Ik betreur het dan ook dat je niet openstaat voor de informatie die in deze thread al wel vaker is gepost.

Persoonlijk ben ik van mening dat hoe minder software er op m'n PC staat hoe veiliger die is... zomaar extra firewalls installeren bij gebrek aan kennis over je eigen OS zal dus zeker niet bijdragen aan een betere security.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

vuurvos schreef:
Daarbij, ooit al van PowerShell gehoord?
Uiteraard. En we zitten ondertussen bij versie 2. Dit is een reactie van Microsoft t.o.v. Linux. Linux gebruikers bleven maar blèren dat zij alles in CLI konden doen en absoluut geen GUI nodig hadden. PowerShell is inderdaad een seieuze tegenzet van Microsoft om eveneens via CLI verregaande veranderingen in het Windows systeem te bewerkstelligen. Maar ... dit is niet voor gewone gebruikers !
Putty: tja, telnet staat standaard uitgeschakeld in Windows om veiligheidsredenen. Vrij logisch dat het beter is om een aparte client te nemen.
Alsof ik dat nog niet wist ...
Het ging er mij over dat je zelf slechte vergelijkingen maakte zoals "Putty vs telnet", en vooral "ColorConsole vs CMD". Aangezien PowerShell (v3.0 ondertussen) alle commando's slikt die in CMD ook werken, is er geen enkele reden meer om dat oude fossiel nog boven te halen. PowerShell (eventueel de ISE) is dus hetgene waarmee je je vergelijking moet maken als je eerlijk wil blijven.
vuurvos schreef:PS: ik heb 32 jaar ervaring met MS producten, en jij ?
Ik ga daar niet op antwoorden en ik denk dat je zelf wel goed genoeg beseft dat dit helemaal geen argument is, en al zeker niet in de IT-sector waar de boel constant veranderd.
testertje schreef:AV : Kaspersky Endpoint Security
FW: Windows Firewall Control (van binisoft.org) = Firewall is van Windows zelf maar je kan deze zeer goed tweaken met het programma van Binisoft.
Het ziet er goed uit, maar ik heb eens opgezocht waarom die niet in de freeware lijst staat: om de bevestigingspopups-feature te verkrijgen moet je minstens $ 10,- doneren, wat het per definitie dus geen freeware meer maakt.

Anderzijds, kan iemand mij eens een goede reden geven waarom je bevestigingspopups wil bij elke uitgaande verbinding? Het kraken van software daarbuiten gelaten.
Afbeelding
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Kenw00t schreef:Anderzijds, kan iemand mij eens een goede reden geven waarom je bevestigingspopups wil bij elke uitgaande verbinding? Het kraken van software daarbuiten gelaten.
Ware het niet van die pop-ups had ik google updater waarschijnlijk niet zo snel ontdekt. Het spul heeft de onhebbelijke gewoonte om om de paar minuten naar huis te bellen. Een updater zou dagelijks of wekelijks mogen checken maar niet frequenter dan een e-mailclient :nono:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

duizend schreef:Ik installer de gratis versie van Commodo internet security (virusscanner en firewall) op alle PC's die hier voorbij komen.
Extra firewall omdat die van windows niet op alles reageert, geen sandboxmogelijkheid, enz.
Comodo scoort redelijk maar nu ook niet om naar huis te schreeuwen, vooral heeft het veel False-positifs (22) alsook Avira, in de laatste test op een windows 8 testmachine.
En een protectie score van 3,5 op 6.

http://www.av-test.org/en/tests/home-us ... nfeb-2013/

Ik gebruik dan ook meestal deze site om een idee te hebben hoe goed een AV scoort

grt
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Hier ook al jaar en dag ESET NOD32.
Afbeelding Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Patje schreef: Comodo scoort redelijk maar nu ook niet om naar huis te schreeuwen, vooral heeft het veel False-positifs (22) alsook Avira, in de laatste test op een windows 8 testmachine.
En een protectie score van 3,5 op 6.
Sinds ik commodo installeer op alle pc's die hier voorbij komen zijn er geen meer die terugkomen vol virussen ...
Voor mij dus getest en goed bevonden
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Kenw00t schreef: En daarbij, het is wel degelijk mogelijk om nog meer controle te verkrijgen over Windows Firewall, met een extra programma genaamd Windows7FirewallControl. Het krijgt trouwens meer punten dan de andere gratis Firewalls: http://www.techsupportalert.com/best-free-firewall.htm
OUCH ...

Lees ik het goed ???
Je moet een extra programma installeren omdat de windows firewall niet aan alle wensen voldoet

Awel se dat is nu net wat ik gedaan heb 8)
En mijn extra programma heet commodo ... :angel:
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

on4bam schreef:Ware het niet van die pop-ups had ik google updater waarschijnlijk niet zo snel ontdekt. Het spul heeft de onhebbelijke gewoonte om om de paar minuten naar huis te bellen. Een updater zou dagelijks of wekelijks mogen checken maar niet frequenter dan een e-mailclient :nono:
Ligt dat niet eerder aan het feit dat Google Updater, en bij uitbreiding Google Pack al een hele tijd niet meer ondersteund worden? Misschien probeert die tevergeefs naar updates te zoeken, maar kan de server niet meer vinden en blijft als gevolg in een loop zitten?
duizend schreef:Je moet een extra programma installeren omdat de windows firewall niet aan alle wensen voldoet
We zijn dat lijstje met 'alle wensen' nog aan het samenstellen en voorlopig komt alleen gekraakte software in aanmerking. Voor de rest heb je dat extra programma dus niet nodig.
Afbeelding
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Hier Nod32 al een aantal jaren met Outpost Firewall Pro (is ook als gratis versie te gebruiken)
Zit erover na te denken om naar Bitdefender over te stappen.
Op mijn Galaxy S2 gebruik ik TrustGo AV.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Kenw00t schreef:We zijn dat lijstje met 'alle wensen' nog aan het samenstellen en voorlopig komt alleen gekraakte software in aanmerking. Voor de rest heb je dat extra programma dus niet nodig.
Benieuwd
Afbeelding Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Je moet een extra programma installeren omdat de windows firewall niet aan alle wensen voldoet
Er is een verschil tussen een extensie en een volledig nieuwe firewall. Trouwens wie graag de prompt voor outbound connections heeft... dit is een gratis "extensie" (je core firewall blijft dus de Windows firewall)... http://wokhan.online.fr/progs.php?sec=WFN
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Allé, we zijn dus al een stap verder.
De standard firewall moet uitgebreid worden met "extensies"
Wel ik heb liever een volledig geintegreerd pakket dan extensies, da's veel eenvoudiger
Microsoft firewall voldoet (voor mij) niet en de uac in windows is een draak van software die ik onmiddellijk uitzet.

Ik veronderstel dat jullie ook allemaal internet explorer, windows explorer, notepad, de ingebouwde zip ondersteuning, windows mail, windows media player, de ingebouwde cd writer van windows, de ingebouwde picture vieuwer, enz ... gebruiken
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Kenw00t schreef:Ligt dat niet eerder aan het feit dat Google Updater, en bij uitbreiding Google Pack al een hele tijd niet meer ondersteund worden? Misschien probeert die tevergeefs naar updates te zoeken, maar kan de server niet meer vinden en blijft als gevolg in een loop zitten?
Ik denk het niet. Bij de laatste update van Google Earth (het enige google ding dat ik gebruik) was de verwijderde, van vorige versies google update(r) er weer terug. Dit is nog niet zo lang geleden.

De eerste keer was het ook ZA die aangaf dat GU op internet wou. Daarna gezocht (nee, niet gegoogled) naar wat dit prg doet en ook gezien dat het niet "zo maar" te verwijderen was. Het zet zichzelf steeds weer in de scheduled tasks, zelfs als je het daar weg doet. De service stoppen is ook niet genoeg.. enfin, virus gedrag dus.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Wel ik heb liever een volledig geintegreerd pakket dan extensies, da's veel eenvoudiger
En hoe denk je dat jou "geintegreerd pakket" TCP/IP verkeer kan onderscheppen... juist ja, door zich als extensie helemaal in te pluggen in de stack van Microsoft (bovenop de reeds aanwezige code).
duizend schreef:en de uac in windows is een draak van software die ik onmiddellijk uitzet.
Raar... UAC staat hier sinds dag één aan en zie ik enkel als er ook daadwerkelijk een reden voor is.
duizend schreef:Ik veronderstel dat jullie ook allemaal internet explorer, windows explorer, notepad, de ingebouwde zip ondersteuning, windows mail, windows media player, de ingebouwde cd writer van windows, de ingebouwde picture vieuwer, enz ... gebruiken
Ik heb alvast niet de noodzaak om alles te vervangen omdat het cool is... als je dat graag doet neem dan meteen Linux.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Microsoft ook zwak in zakelijke anti-virus !

https://www.security.nl/artikel/45792/1 ... virus.html

Dus niet alleen MS security essentials (windows defender op windows 8 ) maar nu ook hun zakelijk product haalt zwakke score op AV-test.

https://www.security.nl/artikel/45764/1 ... ows_8.html

Afbeelding
Eindstand rangschikking AV-test
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: Ik heb alvast niet de noodzaak om alles te vervangen omdat het cool is... als je dat graag doet neem dan meteen Linux.
Ik ook niet, ik vervang zaken omdat de meeste meegeleverde tools functionaliteit en gebruiksgemak missen, wat zich uit in het moeten installeren van "extensies"
Ik ben met mijn install zeer tevreden, jij met jou spartaanse windows install blijkbaar ook.
Aan de TS om te kiezen waavoor hij gaat ...
Wat Linux hier meer te maken heeft is mij een raadsel :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Wat Linux hier meer te maken heeft is mij een raadsel :roll:
Men zet zich nogal snel achter het idee als het van Microsoft komt is het niet goed... zonder veel argumentatie.

Ik wou enkel aantonen dat Microsoft ook wel dingen heeft die voor 95% van de mensen prima voldoen.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

duizend schreef:Allé, we zijn dus al een stap verder.
De standard firewall moet uitgebreid worden met "extensies"
Wel ik heb liever een volledig geintegreerd pakket dan extensies, da's veel eenvoudiger
Microsoft firewall voldoet (voor mij) niet en de uac in windows is een draak van software die ik onmiddellijk uitzet.

Ik veronderstel dat jullie ook allemaal internet explorer, windows explorer, notepad, de ingebouwde zip ondersteuning, windows mail, windows media player, de ingebouwde cd writer van windows, de ingebouwde picture vieuwer, enz ... gebruiken
Volledig akkoord. De Windows f/w voldoet ook niet voor mij en de UAC is inderdaad iets dat ik als ervaren gebruiker onmiddellijk uitzet.

Bovendien gebruik ik (o.a.):

- Firefox of Chrome, etc. i.p.v. IE
- QDIR, CubicExplorer, etc. i.p.v. Windows Explorer
- Notepad ++, UltraEdit, etc. i.p.v. notepad
- 7z i.p.v. de ingebouwde zip ondersteuning
- Thunderbird i.p.v. Windows Mail
- VLC, MPC, DA Player, etc. i.p.v. Windows Media Player
- CDBurnerXP i.p.v. de ingebouwde cd writer van Windows
- IrfanView, XnView, CoffeeCup Free Viewer Plus, Picasa 3, etc. i.p.v de ingebouwde picture vieuwer

Ik snap niet dat het gebruik van deze Windows alternatieve tools moet aangevochten worden :?
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

duizend schreef:de uac in windows is een draak van software die ik onmiddellijk uitzet.
Besef je wel wat de consequenties zijn van zo'n actie? Je hebt je systeem nu heel onveilig gemaakt, want indien er toch een virus onder de radar van je antivirus kan blijven dan heeft het vrij spel om het volledige OS te vernielen. UAC is er niet gekomen om de gebruiker te pesten hé, maar net om de veiligheid en integriteit van Windows te verbeteren. Het uitschakelen van UAC op Windows komt overeen met het draaien van al uw acties onder root of met het sudo commando onder Linux.

Onder andere File & Registry Virtualization en Protected Mode in Internet Explorer werken niet meer indien je UAC uitzet. Meer info over de features van UAC die de veiligheid verhogen kan je hier vinden: http://support.microsoft.com/kb/2526083

Het aantal UAC-meldingen is sinds Windows 7 ook sterk gedaald. Lees ook volgend bericht maar eens goed door als je de gedachte achter UAC wil snappen: http://tweakers.net/reacties.dsp?Action ... ID=3106919
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kenw00t schreef:Besef je wel wat de consequenties zijn van zo'n actie?
Dat sommige gebruikers dit niet snappen is ondertussen toch al even duidelijk... ze zijn ervaren Windows gebruikers en UAC aanzetten is voor watjes :bang:
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Kenw00t schreef:Besef je wel wat de consequenties zijn van zo'n actie? Je hebt je systeem nu heel onveilig gemaakt
Brrr, wat ben ik bang ! En vooral, hoe besmet mijn PC eigenlijk is !
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Bij mij staat UAC op (staat aan):
Alleen een melding weergeven wanneer programma's proberen wijzigingen aan mijn computer aan te brengen (het bureaublad niet dimmen)
* Geen melding weergeven wanneer ik wijzigingen in het windows-instellingen aanbreng.

Persoonlijk kies ik er ook niet voor om deze volledig af te zetten. Maar ik kies er wel om het degountant dimmen van het scherm af te zetten. Horendol wordt ik daar van. Het extra klikje vind ik niet erg, wel dat men scherm wordt verdonkerd.

Voor de rest heb ik ESET aangekocht met een paar andere mensen zodat het mij 18.15€ voor 2 jaar kost! Gebruik ik ook nog malwarebytes om geregeld te scannen op eventuele malware.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Waarom UAC uitzetten? :? Een occasioneel extra clickske om een programma te starten is toch niet echt storend?

Een besmette PC is vooral schadelijk voor anderen door de botnets die er tegenwoordig achter zitten.

Bij AV tests moet je ook rekening houden met de filosofie van de tester: sommigen vinden firewalls het ultieme anti-virus middel dus een AV zonder firewall wordt meteen als 'slecht' gewaardeerd.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

TiTanium schreef:Bij mij staat UAC op:
Alleen een melding weergeven wanneer programma's proberen wijzigingen aan mijn computer aan te brengen (het bureaublad niet dimmen)
* Geen melding weergeven wanneer ik wijzigingen in het windows-instellingen aanbreng.
Eigenlijk staat het bij mij ook zo, maar wou eens zien hoe er hier een paar zouden stijgeren 8)
Persoonlijk kies ik er ook niet voor om deze volledig af te zetten. Maar ik kies er wel om het degountant dimmen van het scherm af te zetten. Horendol wordt ik daar van.
Kan dit enkel maar bevestigen
Voor de rest heb ik ESET aangekocht met een paar andere mensen zodat het mij 18.15€ voor 2 jaar kost! Gebruik ik ook nog malwarebytes om geregeld te scannen op eventuele malware.
ESET NOD32 is een fantastisch anti-virus programma. Een aanrader !
- Firefox of Chrome, etc. i.p.v. IE
- QDIR, CubicExplorer, etc. i.p.v. Windows Explorer
- Notepad ++, UltraEdit, etc. i.p.v. notepad
- 7z i.p.v. de ingebouwde zip ondersteuning
- Thunderbird i.p.v. Windows Mail
- VLC, MPC, DA Player, etc. i.p.v. Windows Media Player
- CDBurnerXP i.p.v. de ingebouwde cd writer van Windows
- IrfanView, XnView, CoffeeCup Free Viewer Plus, Picasa 3, etc. i.p.v de ingebouwde picture vieuwer

Ik snap niet dat het gebruik van deze Windows alternatieve tools moet aangevochten worden :?
En hierop wordt er totaal geen commentaar gegeven, bizar !
cptKangaroo schreef:Waarom UAC uitzetten? :? Een occasioneel extra clickske om een programma te starten is toch niet echt storend?
Zoals hierboven aangegeven staat UAC niet helemaal af.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Ikzelf gebruik sinds jaar en dag NOD32 antivirus, nooit problemen mee gehad en valt me ook niet lastig met vervelende popups. Bovendien lage resources footprint (wat voor mij als gamer heel belangrijk is).

In december 2012 heb ik eens een maandje lopen experimenteren met Bitdefender internet security, maar was er niet tevreden over: oa. windows 7 homegroup (die ik en mijn vrouw veel gebruiken) werd geblokkeerd, tenzij je je home network volledig openstelde - ook voor internet van buitenaf; wat natuurlijk de bedoeling niet is :cool:

Hetzelfde trouwens met BitDefender antivirus (dus zonder de firewall): homegroup ging wel (want gecontroleerd door de Windows Firewall), maar ninite werd geblokkeerd.

Dan maar terug naar NOD32 AV, nog geen seconde spijt van gehad.


Voor wat betreft de Windows Firewall, heb ik nog een paar opmerkingen: het grootste verwijt dat die software krijgt, is dat je geen controle kan uitoefenen op de zgn. outbound connections (zijnde automatisch toegelaten). Ten eerste kan je dat wel (via Windows Firewall with Advanced Security - wel niet gebruiksvriendelijk). En ten tweede: als er per ongeluk toch malware op je pc terecht komt, ben je al verloren; immers, theoretisch kan elke malware een outbound entry aanmaken waarna je firewall de connectie vriendelijk doorlaat.

Windows firewall is sinds Vista een goed stuk software geworden, die andere firewalls vrijwel overbodig maakt, zeker in combinatie met de evenzeer onterecht verguisde "user account control". Deze laatste staat in mijn Windows 7 overigens op maximum. Comodo Firewall doet met Defense+ overigens ongeveer hetzelfde, maar dan ook op XP (niet echt UAC, maar wel popups die je telkens vragen om deze of gene software de toegang tot internet te verlenen).

FF opmerking in de marge:
De firewall in Vista toont nog maar eens aan dat Vista indertijd echt niet de slechtste OS ooit was, wat toen (en nog altijd) onterecht werd beweerd via FUD allerhande. Integendeel. Eens ik die had geïnstalleerd, ben ik, o.a. owv. die volwassen security, nooit meer naar XP teruggekeerd. Snap trouwens écht niet wat sommigen met XP nog op hun pc doen. Ik heb het enkel nog in VirtualBox om games als Return Fire en Need for Speed II, special edition, te draaien.

Terug on-topic
En trouwens: om te vermijden dat je software installeert met allerlei browser toolbars of Babylon Searches alike, inbegrepen, kan je althans een deel installeren via ninite, al dan niet in combinatie met Chocolatey.


Maar bij minder ervaren pc-gebruikers in mijn familie- en vriendenkring heb ik het gevoel dat ik mijn hielen niet kan lichten, of er staat weer maar eens malware op à la Babylon Search, netjes vergezeld met DRIE antivirusprogramma's (Avast, wat ik geïnstalleerd heb, met daarnaast uiteraard ook AVG en McAfee) :D

Zo ook bij mijn schoonmoeder, die overigens haar 7 jaar oude Dell-XP laptop enkel gebruikt om te surfen en te mailen. Om de prijs te drukken, heb ik haar al LibreOffice aangepraat ipv. keuze tussen trage en geprijsde Office 2010 of ferm gedateerde Office 2003.

I swear to God, gezien ze enkel surft en mailt, en hierbij nog eens al die malware binnenhaalt, smijt ik op een goede dag die XP er nog eens af, om te vervangen door Lubuntu of iets dergelijks :?
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mortov Molotov schreef:Voor wat betreft de Windows Firewall, heb ik nog een paar opmerkingen: het grootste verwijt dat die software krijgt, is dat je geen controle kan uitoefenen op de zgn. outbound connections (zijnde automatisch toegelaten).
In theorie zou je meteen alles moeten dicht zetten... dan heb je dat niet nodig, al vraagt het dan weer wat extra werk om bepaalde dingen teurg open te zetten. Op zich geloof ik trouwens ook niet echt in de doeltreffendheid van lokale firewalls... er zijn genoeg manieren om via svchost services connecties naar buiten te maken waar je niet van weet wat het eigenlijke process is.
Mortov Molotov schreef:En ten tweede: als er per ongeluk toch malware op je pc terecht komt, ben je al verloren; immers, theoretisch kan elke malware een outbound entry aanmaken waarna je firewall de connectie vriendelijk doorlaat.
Als je je UAC uitzet en ook nog eens werkt als administrator... tja.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik ben voorlopig Comodo internet security aan het testen, deze is gratis en als het mij niet bevalt kan ik nog steeds een andere nemen. Ik ga het voorlopig wel bij gratis pakketen houden, ik denk dan in de eerste plaats aan Avast Free in combinatie met een gratis firewall (Private firewall of Zonealarm lijken mij wel iets). Bedankt voor de tips en adviezen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

r2504 schreef:Als je je UAC uitzet en ook nog eens werkt als administrator... tja.
Dus, begrijp ik correct dat jij UAC op maximum zet én als standaard gebruiker inlogt ? Misschien doe jij altijd hetzelfde, zoals mail lezen/schrijven, surfen, chatten, printen, scannen, beeldjes bekijken, filmpje bekijken, dus "normal stuff".

Als je zoals ik met veel tools werkt die admin rechten moeten hebben, die regelmatig een programma wil installeren die admin rechten nodig heeft, dan zijn de combinaties van UAC popups én het moeten draaien als administrator om horendol van te worden. Maar ja, als jij huisje, tuintje, keuken s/w draait kan dit natuurlijk.
Afbeelding Afbeelding
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 01 dec 2008, 18:52
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Ik gebruik ook al jaren NOD32, zeer fijne, snelle en betrouwbare antivirus. :-)
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

gbmed schreef:
r2504 schreef:Als je je UAC uitzet en ook nog eens werkt als administrator... tja.
Dus, begrijp ik correct dat jij UAC op maximum zet én als standaard gebruiker inlogt ? Misschien doe jij altijd hetzelfde, zoals mail lezen/schrijven, surfen, chatten, printen, scannen, beeldjes bekijken, filmpje bekijken, dus "normal stuff".

Als je zoals ik met veel tools werkt die admin rechten moeten hebben, die regelmatig een programma wil installeren die admin rechten nodig heeft, dan zijn de combinaties van UAC popups én het moeten draaien als administrator om horendol van te worden. Maar ja, als jij huisje, tuintje, keuken s/w draait kan dit natuurlijk.
ter verdediging van r2504: ik werk ook als administrator, met max. UAC. De intermittente meldingen neem ik er graag bij.

Reden is de volgende; een goeie kennis van me, admin niveau met veel ervaring, geloofde ook dat hij goed genoeg wist wat hij deed, om UAC niet te gebruiken. Toevallig had hij in Win7 UAC nog op max. staan, toen hij een Word document kreeg van een collega van hem. Gewoon, een klassieke mail, persoonlijk opgesteld.

...vreemd genoeg gaf UAC een melding toen hij het document wilde openen... en jawél: een maligne macro!


Zonder UAC was die macro nooit gevangen. Sinds ik dat verhaal heb gehoord, ben ik voorzichtig, ook en vooral met mijn eigen comfort als IT-amateur.

Want zoals Machiavelli ooit eens zei: "vertrouwen is goed, controle is beter".


Just my 2c


Mortov Molotov
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Langs de andere kant zullen de meeste mensen gewoon brainless op allow klikken.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: Als je je UAC uitzet en ook nog eens werkt als administrator... tja.
Tja, commodo neemt dat allemaal over (firewall, uac, antivirus) dus waarom de ONGEBRUIKSVRIENDELIJKE windows versie aanzetten
windows firewall en defender staan trouwens ook uit
Ik werk altijd als administrator en log zelfs automatisch in zonder password.
Ik doe dit ook voor de pc's die ik installeer voor kennisenkring en ook daar nooit last van virussen en dergelijke.

Als meer dan 10 jaar zonder enig probleem.


Op de UAC melding klikken de onervaren users allemaal blindelings.
Bij commodo gaat een ongekend process in de zandbak en moet je het er zelf uithalen als het niet werkt, wereld van verschil
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”