Welk antivirus pakket?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Welk pakket of combinaties raden jullie mij aan? Ik heb nu 3 jaar Avast Internet Security gedraaid zonder enig probleem. Maar misschien is dit niet meer de beste of zijn er betere alternatieven (die ook bv goedkoper zijn). Op het internet vind je verschillende reviews en vergelijkingen, maar een eenduidig antwoord is er niet te vinden...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Gratis of betalend? Avast heeft een goeie reputatie.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh hier Malwarebytes, aVast en Microsoft Security Essentials

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Werken die elkaar niet tegen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Geen enkele draait continue. Ik laat ze altijd handmatig zoeken, nooit automatisch. In elk geval : op die manier werken ze elkaar niet tegen :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Indien je voor gratis gaat lees dit hier:

http://computertotaal.nl/software/50122 ... ols/9.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Geen enkele draait continue.
En zo raak je mogelijk besmet tijdens het surfen op besmette websites !

Wanneer je gaat scannen is het kwaad al gedaan.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heb je inderdaad een punt maar je moet ook wat in de gaten houden naar welke websites je juist gaat natuurlijk. Wat mij opvalt is dat ik - hoewel meerdere jaren pc/internet ervaring - nog niet echt last heb gehad van virussen. Toch niet de soms hopen virussen die ik bij familie en vrienden mag gaan opkuisen soms...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Misschien moet ik eerst wat meer specifiek zijn. Ik zoek een pakket (of via verschillende software die elkaar niet tegen werken) voor antivirus en firewall, maar die mij ook goede real-time bescherming geeft als ik surf en mails binnenhaal met Thunderbird.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Hier mijn persoonlijke ervaring:
op mijn desktop heb ik al jaren AVG draaien en bij vele sites die gekend zijn om hun malware,
die ingesloten zit bij gekraakte software, daar heb ik al heel veel op getest,
als ik deze software download en probeer om te installeren dan wordt die tot nu toe iedere keer gedetecteerd en geblokkeerd zonder de pc te besmetten.
Dus ik ben heel tevreden over AVG.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

+1 voor AVG
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

AVG had enkele maanden geleden wel een serieuze kemel geschoten door een Windows file als false positive aan te merken waardoor systemen niet meer correct werkten...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik heb het niet voor AVG, in het verleden zijn er al te veel problemen mee geweest.

Gebruiken jullie geen aparte firewall? Ik zoek echt naar een een compleet pakket anti-virus & firewall of 2 aparte software stukken die elkaar hierin aanvullen. Ik ben momenteel G-Data aan het testen op mijn pc en dat draait wel goed. Na nog wat opzoekwerk vond ik ook nog Comodo Internet Security (gratis). Wat denken jullie hierover?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Geen ervaring mett software firewalls...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Indien het je echt interesseert: http://www.av-comparatives.org/ (Ik lees meestal: http://www.av-comparatives.org/comparat ... ry-reports).

Kaspersky behoort al lange tijd tot de top, en ook Bitdefender is de laatste tijd straf bezig.
AVG, hier al enkele keren aangehaald, scoort helemaal niet zo goed. Dan liever Avast!

Ikzelf gebruik NOD32 Antivirus i.c.m. PrivateFirewall (gratis).
Afbeelding
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Immunet is ook gratis en te gebruiken in combinatie met andere AV's.
http://support.immunet.com/tiki-read_ar ... s_Packages
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Eigenlijk heb je je vraag zelf al beantwoord hoor:
Vaganzza schreef: een eenduidig antwoord is er niet te vinden...
:cry:
Het is mijn overtuiging dat geen enkel pakket nog maximale bescherming kan geven.

Als je voor betalend gaat : Kasparsky en de andere gekende Maar dan nog moet je geen wonderen verwachten.
Gratis: MS security essentials zou ik niet aanraden, zelf vertrouw ik momenteel meer op avast

Gratis Firewall: ik gebruik PrivateFirewall
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik gebruikte vroeger de betalende versie van Avast.
Omdat die niet ondersteund wordt door de VPN software van mijn werkgever, ben ik naar Bitdefender overgestapt.
Bitdefender komt steeds bij de eersten uit tests en Bitdefender Sphere kost 100 euro voor 2 jaar, voor al je computers, macs en android toestellen.
Tip: je moet wel kiezen voor 'Belgique FR' ipv 'België NL', anders is het duurder.

Nadeel is wel de moeilijke installatie en tuning, daar is Avast wel beter in.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

krisken schreef:Heb je inderdaad een punt maar je moet ook wat in de gaten houden naar welke websites je juist gaat natuurlijk. Wat mij opvalt is dat ik - hoewel meerdere jaren pc/internet ervaring - nog niet echt last heb gehad van virussen. Toch niet de soms hopen virussen die ik bij familie en vrienden mag gaan opkuisen soms...
opletten met naar welke site je gaat is al lang achterhaald, zelfs vertrouwde websites kunnen besmet geraken.

Ik draai al jaren Kaspersky, zeer tevreden van. Ik neem telkens een licentie voor 3 computers zodat mijn vriendin ook een antivirus heeft.

Sent from my Lumia 900 using Board Express
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Heb je inderdaad een punt maar je moet ook wat in de gaten houden naar welke websites je juist gaat natuurlijk.
Zelfs de meest prestigieuse website kan geinfecteerd zijn via banners of een hack. (denk maar aan de Moonwalk site)
krisken schreef: Wat mij opvalt is dat ik - hoewel meerdere jaren pc/internet ervaring - nog niet echt last heb gehad van virussen. Toch niet de soms hopen virussen die ik bij familie en vrienden mag gaan opkuisen soms...
Dat verbaast mij ook steeds... waar blijven ze hun malware toch vandaag halen... terwijl ik dit nooit tegenkom (en gewoon Microsoft Security Essentials gebruik).
serialchiller schreef:+1 voor AVG
De tijd dat het een snelle en vlotte scanner was is nochtans voorbij... ik ben er reeds lang mee gestopt omdat het meer bloatware was.
Vaganzza schreef:Gebruiken jullie geen aparte firewall?
Windows heeft standaard een firewall die prima voldoet en tevens heb je via je router z'n NAT ook een zekere vorm van beveiliging.

Dus misschien moet je eens vertellen wat je denk te bereiken met een firewall.
mattionline
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 sep 2011, 14:32
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

johcla schreef: Bitdefender komt steeds bij de eersten uit tests en Bitdefender Sphere kost 100 euro voor 2 jaar, voor al je computers, macs en android toestellen.
Ben sinds vorig jaar zelf ook een zeer grote fan van Bitdefender, gebruik het op 2 laptops, 3 pc's en 1 smartphone en heb nooit problemen gehad.
De Bitdefender Sphere is qua prijs inderdaad zeer interessant maar je komt goedkoper uit met Total Security als je 3 pc's of minder wil beveiligen.

Vroeger had ik NOD32 antivirus omdat dit de enige beveiliging was die deftig werkte in combinatie met bepaalde software die ik nodig had :-D
Heb ook eens een jaartje Kaspersky gebruikt, misschien iets minder gebruiksvriendelijk maar is al lang geleden, zal ondertussen wel verbeter zijn...
Tip: je moet wel kiezen voor 'Belgique FR' ipv 'België NL', anders is het duurder.
EDIT: Heb de officiële BE-NL links erbij gezet waar de Sphere ook €99.95 kost ;)
Laatst gewijzigd door mattionline 05 apr 2013, 15:15, in totaal 4 gewijzigd.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

AV : Kaspersky Endpoint Security
FW: Windows Firewall Control (van binisoft.org) = Firewall is van Windows zelf maar je kan deze zeer goed tweaken met het programma van Binisoft.
Victory Not Vengeance
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Kaspersky

of

1. Malwarebytes Pro
2. Microsoft Defender
3. Chrome met adblock


Eigenlijk is het simpel, als je je pc dichttimmert heb je geen virusscanner nodig.

1. Update je windows altijd (automatische updates aan)
2. update je browser & runtimes altijd (alle updates af, op ninite een exe aanmaken en deze elke week automatisch laten opstarten)
3. installeer een adblocker, 9/10 recente virussen zitten op gehackte sites
4. installeer een virus scanner voor de kemels die jezelf schiet, (malwarebytes ism defender werkt naar mijn mening perfect en kost je nog geen 30€ eenmalig & belast amper je systeem)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik heb ook al wat virusjes mogen opkuisen bij anderen. Hier virusvrij sinds mijn eerste computerervaringen (ok, in 1983 was het risico klein :-D )

Na F-prot (DOS), een hele tijd AVG gedraaid tot ze jaren terug wat te veel problemen gaven op mijn win 2000 systeem. Daarna Avast beginnen gebruiken.
Firewall is al jaren Zonealarm.

Voor de rest, geen "klikgrage vingertjes en FF + adblock, noscript, ghostery...

Nu en dan scan ik eens met malwarebytes, adaware en S&D spybot die behalve een verloren gelopen cookie meestal niets vinden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

en dan maar ineens iets anders.... op 100% van de systemen die ik hier onder handen neem wegens virus staat een hoop reclame geïnstalleerd.
Dit gaat van fake virusscanners/register cleaners tot browsersbars(ask,enz.) en aanpassingen van de zoeksite (babylon en co.)
Is daar een oplossing voor ?

Het meeste van die shit komt binnen met programma's als oovoo, youtube downloader enz. waarbij jebij de installatie een hoop boxen moet uitvinken om niet met deze brol in aanraking te komen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

iceke schreef:Het meeste van die shit komt binnen met programma's als oovoo, youtube downloader enz. waarbij jebij de installatie een hoop boxen moet uitvinken om niet met deze brol in aanraking te komen.
Dat is tegenwoordig bij adobe e.d. ook zo. Een paar weken terug vroeg iemand zich af hoe hij aan die MacAfee icoontjes gekomen was....

Eerst lezen, dan OK klikken scheelt ook al veel.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Jep, gewoon lezen bij het installeren. Doen ze dat niet dan moeten ze me maar betalen om het achteraf op te kuisen. Een kost die ze zich heel gemakkelijk kunnen besparen maar duidelijk niet willen. Bij de Java installer zit ook rommel tegenwoordig.
Ik gebruik wel een add blocker, maar veel sites staan in de whitelist. Tzorgt immers voor hun inkomsten.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Maakt allemaal weinig uit, het ene jaar staat de ene virusscanner bovenaan, het andere jaar staat hij onderaan. (afhankelijk van de test en hoeveel er wordt "gesponsord" :twisted: )
Er is geen "beste" virusscanner, dat malware wel/niet herkend wordt door een scanner heeft meer met geluk/pech te maken dan iets anders.

Ge moet voor de lol is een zelfgemaakte besmette pdf maken in metasploit oid. en uploaden naar http://virscan.org/ kunt ge direct zien door welke virusscanner het wordt gedetecteerd en door dewelke niet. (als het door 30% wordt gedetecteerd is het veel en dat zijn lang niet altijd de bekendere virusscanners!)

Ik heb gewoon de gratis standaard microsoft security essentials.

(om de zoveel tijd laat ik http://www.bleepingcomputer.com/download/combofix/ runnen)
Laatst gewijzigd door Gray 06 apr 2013, 11:12, in totaal 1 gewijzigd.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Nog niet vermeld: Avira -- draai ik al jaren en kan me niet herinneren wanneer de laatste keer was dat ik Windows mocht herinstalleren wegens infectie.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Ik gebruik ondertussen ook Microsoft Essentials en ZoneAlarm Free Firewall. Draaik ook regelmatig eens een full scan met Malwarebytes, Adaware, S&D spybot en Spyware Blaster. Adaware draait bovendien in de systray tesamen met Teatimer van S&D. En altijd alle nieuwe updates. Opletten bij installatie etc.
Alver
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 dec 2011, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Vaganzza schreef:Welk pakket of combinaties raden jullie mij aan? Ik heb nu 3 jaar Avast Internet Security gedraaid zonder enig probleem. Maar misschien is dit niet meer de beste of zijn er betere alternatieven (die ook bv goedkoper zijn). Op het internet vind je verschillende reviews en vergelijkingen, maar een eenduidig antwoord is er niet te vinden...
Ik gebruik al jaren MS Security Essentials en Malwarebytes' Anti-Malware (gratis versie). Ik heb enkel de ingebouwde fire-wall van MS waarin het perfect mogelijk is ook uitgaande programma's aan banden te leggen. Bovendien is er dan nog de hardwarematige fire-wall van de Sagem box. Ik heb nooit problemen vastgesteld en zelfs een recente volledige scan met Avast! (af en toe test ik eens met een ander pakket) leverde niks op. Veel hangt af van het eigen gedrag tijdens internet bezoeken en ik ben daarin eerder voorzichtig.

Alver
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

vuurvos schreef:Ik gebruik ondertussen ook Microsoft Essentials en ZoneAlarm Free Firewall.
Gewoon nieuwsgierig... waarom een extra firewall aangezien er standaard in Windows reeds één zit ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ik installer de gratis versie van Commodo internet security (virusscanner en firewall) op alle PC's die hier voorbij komen.
Extra firewall omdat die van windows niet op alles reageert, geen sandboxmogelijkheid, enz.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Extra firewall omdat die van windows niet op alles reageert
Bizarre uitspraak... geef eens een concreet voorbeeld.. of is het van horen zeggen ?
duizend schreef:geen sandboxmogelijkheid, enz.
Verklaar je ander...
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
vuurvos schreef:Ik gebruik ondertussen ook Microsoft Essentials en ZoneAlarm Free Firewall.
Gewoon nieuwsgierig... waarom een extra firewall aangezien er standaard in Windows reeds één zit ?
Wel, om eerlijk te zijn, ik gebruik de Windows firewall niet graag en heb sinds jaar en dag een externe Firewall. Dus, eigenlijk door het feit dat ik de Windows firewall al zo lang niet gebruik heb ik er geen ervaring mee. Met externe dus wel. Het is dus feitelijk een kwestie van gewente.

Wel is het zo dat ik altijd gratis Firewall s/w heb gebruikt. Ik ben dus niet zo gek om er geld voor te betalen want anders had ik mij al lang verdiept in de standaard Firewall van Windows. Een geval van - eigenlijk - luiheid ...

Voor mijn gevoel zijn de vele ingebouwde tools in Windows nét niet goed genoeg en zijn er zoveel freeware/opensource tools te vinden die gewoon beter, afgewerkter, met meer opties, gebruiksvriendelijker zijn. Klassiekers zijn bvb. notepad++, ColorConsole (i.p.v. cmd), SysInternal tools van Mark Russinovich, Astra32 i.p.v. msinfo, putty i.p.v. telnet, Qdir i.p.v. explorer, etc. Ik zou er nog honderden kunnen opsommen. Misschien een idee voor een nieuwe thread ? Freeware/Opensource tools versus Windows tools ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

vuurvos schreef:Voor mijn gevoel zijn de vele ingebouwde tools in Windows nét niet goed genoeg
Een firewall is nochtans redelijk rechttoe-rechtaan... ofwel staat de poort open ofwel niet.

Op zich zie ik trouwens enorm weinig nut in een firewall op je PC indien je achter een router zit (ook al is NAT geen firewall).

Een PC firewall heeft trouwens pas echt nu als je het BUITENGAANDE verkeer volledig gaat blokkeren en analyseren per applicatie.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Wel, dat is nu net dé reden. Ik wil per applicatie kunnen controleren of ik dit buitengaande verkeer wil of niet. En dat heeft - eerlijk gezegd - te maken met het installeren nu en dan van gekraakte s/w. Bij zulke s/w wil ik uitdrukkelijk voorkomen dat die contact kan krijgen met de server. En om het updaten te blokkeren.

Als je je steeds netjes gedraagd kom je toe met de ingebouwde FireWall. Ik gebruik een externe en schakel de ingebouwde uit. Eén f/w is al genoeg zeker ?
Laatst gewijzigd door TiTanium 06 apr 2013, 23:02, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: FullQuote verwijderd.
gobber
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2006, 17:44
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

hoi, gebruik zelf al paar jaar comodo (nog niet vernoemd dacht ik)
is gratis voor thuisgebruikers en zeer tevreden over, voordien kaspersky
http://freebies.about.com/od/computerfr ... review.htm
Afbeelding
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

vuurvos schreef:Ik wil per applicatie kunnen controleren of ik dit buitengaande verkeer wil of niet.
Dat kan nochtans perfect met de Windows firewall (misschien dat het vroeger niet kon).
vuurvos schreef:Eén f/w is al genoeg zeker ?
Daarom dat ik me afvraag waarom mensen allerlei software installeren welke reeds in het OS zit en prima werkt.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Dat kan nochtans perfect met de Windows firewall (misschien dat het vroeger niet kon).
Ik ben er van overtuigd dat dat vroeger niet kon. Spreek je jezelf dan niet tegen met deze quote:
r2504 schreef:Een PC firewall heeft trouwens pas echt nu als je het BUITENGAANDE verkeer volledig gaat blokkeren en analyseren per applicatie.
Want dat is net dé reden waarom ik een externe heb, zoals reeds eerder gepost. Trouwens, je kan die ingebouwde f/w wel perfect noemen, ik vindt zoals eerder gepost dat de tools van Windows zelf nét niet goed genoeg zijn. Heb je daar dan over gelezen ?

Klassiekers van vervangers van ingebouwde tools zijn bvb. notepad++, ColorConsole (i.p.v. cmd), SysInternal tools van Mark Russinovich, Astra32 i.p.v. msinfo, putty i.p.v. telnet, Qdir i.p.v. explorer, etc. Reken hier dus ook maar een beter afgewerkte, simpeler in gebruik, met veel meer opties, etc. gratis firewall van een externe bron. Ik snap dus je punt niet.

Je vraag waarom mensen allerlei software installeren welke reeds in het OS zit en prima werkt is hiermee toch al 2 x uitgelegd ! Weg met die Windows tools ! Op naar ander en (véél) beter. En neen, ik ga niets dubbel gebruiken. Dus, schakel ik die Windows f/w gewoonweg uit.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”