Ikzelf gebruik sinds jaar en dag NOD32 antivirus, nooit problemen mee gehad en valt me ook niet lastig met vervelende popups. Bovendien lage resources footprint (wat voor mij als gamer heel belangrijk is).
In december 2012 heb ik eens een maandje lopen experimenteren met Bitdefender internet security, maar was er niet tevreden over: oa. windows 7 homegroup (die ik en mijn vrouw veel gebruiken) werd geblokkeerd, tenzij je je home network volledig openstelde - ook voor internet van buitenaf; wat natuurlijk de bedoeling niet is
Hetzelfde trouwens met BitDefender antivirus (dus zonder de firewall): homegroup ging wel (want gecontroleerd door de Windows Firewall), maar ninite werd geblokkeerd.
Dan maar terug naar NOD32 AV, nog geen seconde spijt van gehad.
Voor wat betreft de Windows Firewall, heb ik nog een paar opmerkingen: het grootste verwijt dat die software krijgt, is dat je geen controle kan uitoefenen op de zgn. outbound connections (zijnde automatisch toegelaten). Ten eerste kan je dat wel (via Windows Firewall with Advanced Security - wel niet gebruiksvriendelijk). En ten tweede: als er per ongeluk toch malware op je pc terecht komt, ben je al verloren; immers, theoretisch kan elke malware een outbound entry aanmaken waarna je firewall de connectie vriendelijk doorlaat.
Windows firewall is sinds Vista een goed stuk software geworden, die andere firewalls vrijwel overbodig maakt, zeker in combinatie met de evenzeer onterecht verguisde "user account control". Deze laatste staat in mijn Windows 7 overigens op maximum. Comodo Firewall doet met Defense+ overigens ongeveer hetzelfde, maar dan ook op XP (niet echt UAC, maar wel popups die je telkens vragen om deze of gene software de toegang tot internet te verlenen).
FF opmerking in de marge:
De firewall in Vista toont nog maar eens aan dat Vista indertijd echt niet de slechtste OS ooit was, wat toen (en nog altijd) onterecht werd beweerd via FUD allerhande. Integendeel. Eens ik die had geïnstalleerd, ben ik, o.a. owv. die volwassen security, nooit meer naar XP teruggekeerd. Snap trouwens écht niet wat sommigen met XP nog op hun pc doen. Ik heb het enkel nog in VirtualBox om games als Return Fire en Need for Speed II, special edition, te draaien.
Terug on-topic
En trouwens: om te vermijden dat je software installeert met allerlei browser toolbars of Babylon Searches alike, inbegrepen, kan je althans een deel installeren via
ninite, al dan niet in combinatie met
Chocolatey.
Maar bij minder ervaren pc-gebruikers in mijn familie- en vriendenkring heb ik het gevoel dat ik mijn hielen niet kan lichten, of er staat weer maar eens malware op à la Babylon Search, netjes vergezeld met DRIE antivirusprogramma's (Avast, wat ik geïnstalleerd heb, met daarnaast uiteraard ook AVG en McAfee)
Zo ook bij mijn schoonmoeder, die overigens haar 7 jaar oude Dell-XP laptop enkel gebruikt om te surfen en te mailen. Om de prijs te drukken, heb ik haar al LibreOffice aangepraat ipv. keuze tussen trage en geprijsde Office 2010 of ferm gedateerde Office 2003.
I swear to God, gezien ze enkel surft en mailt, en hierbij nog eens al die malware binnenhaalt, smijt ik op een goede dag die XP er nog eens af, om te vervangen door
Lubuntu of iets dergelijks