Wat is jou Sagem VDSL modem firmware versie?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

honda4life schreef: Persoonlijk vind ik de boxen geen goede modems met de eigen firmware maarja...
Hier zitten mensen de er iets meer van weten... en dus wat lastiger doen over de "gebreken" maar toch vergeten ze dat ze met een tweede router een PPPoE-sessie kunnen maken en héél veel problemen kunnen oplossen!
Dan hoop ik dat ze die modems 'gratis' blijven uitdelen, voor iets gaan betalen om dan tot de conclusie te komen dat ge nog is wat extra's moet opleggen :|
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

MichelJ schreef:
honda4life schreef: Persoonlijk vind ik de boxen geen goede modems met de eigen firmware maarja...
Hier zitten mensen de er iets meer van weten... en dus wat lastiger doen over de "gebreken" maar toch vergeten ze dat ze met een tweede router een PPPoE-sessie kunnen maken en héél veel problemen kunnen oplossen!
Dan hoop ik dat ze die modems 'gratis' blijven uitdelen, voor iets gaan betalen om dan tot de conclusie te komen dat ge nog is wat extra's moet opleggen :|
Het feit dat Belgacom een eigen firmware opdringt is juist de hoofdreden dat ze gratis zijn en zullen blijven.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

technieker schreef:
Trojan schreef:Ik heb nog geen tweeloop onder mijn neus gekregen, enkel maar gezaag.
Normaal ook, wij zijn de enige mensen waarbij ze face to face kunnen spreken.
Dit is wel heel belangrijk. Belgacom heeft het ook zo georganiseerd. Als je een probleem hebt, zou je eerste reactie zijn om naar de teleboetiek te gaan maar die mensen sturen je door naar een telefoonnummer. Dat telefoonnummer laat je vaak eerst een gans eind wachten, dan krijg je iemand aan de lijn voor wie je de 39e oproep van de dag bent. Die gaat je dan al dan niet proberen / kunnen helpen en eventueel zelfs een technieker sturen. Dat is het eerste persoonlijke contact en tegen die mens wil je dan wel al eens je frustraties kwijt, zeker als je voorgaand proces misschien al 5 keer moeten doorlopen hebt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

Runtime Code Version 60I11U-60I01U
Downstream line rate 30064 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 27.9 dB

Nice 30Mb/s down en 6Mb/s up :banana:
Geen snelheidsverlies meer als ik tv kijk
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Goztow schreef:
technieker schreef:
Trojan schreef:Ik heb nog geen tweeloop onder mijn neus gekregen, enkel maar gezaag.
Normaal ook, wij zijn de enige mensen waarbij ze face to face kunnen spreken.
Dit is wel heel belangrijk. Belgacom heeft het ook zo georganiseerd. Als je een probleem hebt, zou je eerste reactie zijn om naar de teleboetiek te gaan maar die mensen sturen je door naar een telefoonnummer. Dat telefoonnummer laat je vaak eerst een gans eind wachten, dan krijg je iemand aan de lijn voor wie je de 39e oproep van de dag bent. Die gaat je dan al dan niet proberen / kunnen helpen en eventueel zelfs een technieker sturen. Dat is het eerste persoonlijke contact en tegen die mens wil je dan wel al eens je frustraties kwijt, zeker als je voorgaand proces misschien al 5 keer moeten doorlopen hebt.
Typisch. Heb dit ook gedurende 20 jaar moeten meemaken. En dan zeggen dat de technische dienst voor de marketing "het noodzakelijke kwaad" is. Moesten die kloten iets kunnen verkopen dat zich zelf installeert, nooit in panne valt, geen onderhoud nodig heeft, etc. dan zouden ze nóg meer verdienen, assholes :evil: :bang:
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

rowan schreef:Runtime Code Version 60I11U-60I01U
Downstream line rate 30064 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 27.9 dB

Nice 30Mb/s down en 6Mb/s up :banana:
Geen snelheidsverlies meer als ik tv kijk
Nice, nu nog je modem updaten want deze versie is niet 100 % geschikt voor het 17 Mhz profiel 8)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

rowan schreef:Nice 30Mb/s down en 6Mb/s up :banana:
Geen snelheidsverlies meer als ik tv kijk
Goed nieuws !
Kan je ook eens je speedtest resultaten geven ? Zijn die verbeterd i.v.m. met je 20 MB profiel ?
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

Download Speed: 19110 kbps (2388.8 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 1506 kbps (188.3 KB/sec transfer rate)

Ik haal +/- 20Mb/s terwijl mijn tv aanstaat, ik gebruikte opdat moment 2SD-streams
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

philippe.deleye schreef:
rowan schreef:Nice 30Mb/s down en 6Mb/s up :banana:
Geen snelheidsverlies meer als ik tv kijk
Goed nieuws !
Kan je ook eens je speedtest resultaten geven ? Zijn die verbeterd i.v.m. met je 20 MB profiel ?
Philippe.
Neen, het zijn enkel de sync waarden die verhoogd zijn. De download en upload waarden worden beperkt in de BAS.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

rowan schreef:Download Speed: 19110 kbps (2388.8 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 1506 kbps (188.3 KB/sec transfer rate)

Ik haal +/- 20Mb/s terwijl mijn tv aanstaat, ik gebruikte opdat moment 2SD-streams
da's goed nieuws, maar wat heeft dit eigenlijk te maken met EDPnet ?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

rowan schreef:Runtime Code Version 60I11U-60I01U
Downstream line rate 30064 kbps VDSL Version Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 27.9 dB

Nice 30Mb/s down en 6Mb/s up :banana:
Geen snelheidsverlies meer als ik tv kijk
Zou je ook je VDSLTool info eens kunnen posten?
http://hierzo.net/?p=4
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

quistnix schreef: Neen, het zijn enkel de sync waarden die verhoogd zijn. De download en upload waarden worden beperkt in de BAS.
Dat begrijp ik wel ...
Maar buiten de beperking in de BAS (tot 20Mbps netto?) had je vroeger ook nog een beperking op de sync (20 Mbps bruto), zodat de effectieve downloadsnelheid maximaal 18.6 Mbps was.
Ik was gewoon nieuwsgierig of de sync verhoging van 20Mb tot 30Mb misschien de download zou verhogen van 18.6 Mbps (netto) naar de volle 20 Mbps (zoals beloofd in de specificaties) ...
Met andere woorden: is het huidig maximum van 18.6 Mbps een gevolg van de cap in de BAS, of vanwege de sync ??
Just curious :wink:

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

philippe.deleye schreef:Met andere woorden: is het huidig maximum van 18.6 Mbps een gevolg van de cap in de BAS, of vanwege de sync ??
Just curious :wink:

Philippe.
De cap in de BAS, het is trouwens 18,8 Mbps
Pluis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 25 jun 2007, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 34 keer

Kan Belgacom gegevens (oa firmware) upgraden, wanneer
je een modempaswoord ingesteld hebt ?

Ik heb een persoonlijk paswoord voor m'n Sagem, en vrees daardoor eventuele vernieuwingen/verbeteringen te missen
zonder dat ik het weet.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ja, het updaten van firmware gaat via apart protocol TR69/89
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

vraagje: telnet, standaard login en paswoord?

heb intussen gevonden:
login= admin
password=BGCVDSL2

mijn firmware (VDSL2 actief sinds 8/7/2010)
Version: 4.0.21.3.3.1.32.1.1.1.6.Fast3464.60.A0.22 Compil.time: 09-APR-10 17:13:27
Laatst gewijzigd door riji 12 jul 2010, 20:51, in totaal 1 gewijzigd.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Ik vermoed dat ze nieuwe software nooit zullen pushen.

Gisteren heb ik mijn edpnet modem naar Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47 / 60R109-60A022 gebracht maar hij verliest daarbij z'n hele configuratie.
Wanneer dit automatisch zou gebeuren weet de gemiddelde klant niet wat er gebeurt en zal dit als storing melden.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Al iemand succes zone laarne-gent?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Limburg schreef: Wanneer dit automatisch zou gebeuren weet de gemiddelde klant niet wat er gebeurt en zal dit als storing melden.
Ik vermoed dat bij de automatische updates de configuratie niet verloren zal gaan. Waarschijnlijk heb jij een update geforceerd door een factory default restore te doen ... dan verlies je natuurlijk je settings.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

philippe.deleye schreef:
Limburg schreef: Wanneer dit automatisch zou gebeuren weet de gemiddelde klant niet wat er gebeurt en zal dit als storing melden.
Ik vermoed dat bij de automatische updates de configuratie niet verloren zal gaan. Waarschijnlijk heb jij een update geforceerd door een factory default restore te doen ... dan verlies je natuurlijk je settings.
Philippe.
Wie weet! (behalve Belgacom)

De upgrade duurde, schat ik. ongeveer een half uur met meerdere restarts en een knipperende kerstboom aan verlichting.
Waarbij tussendoor leek of alles goed was, om na een paar minuten weer opnieuw te beginnen.
Groot kans dat wanneer een klant wiens internet is weggevallen zoiets ziet hij halverwege de spanning er af gooit.
Je moet je afvragen wat er dan gebeurt.
Laatst gewijzigd door Limburg 12 jul 2010, 21:04, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Als er updates gepushed worden is dat altijd snacht op een uur dat men er van uit gaat dat klant slaapt.

Het is trouwens ook uitzonderlijk dat het updaten van de firmware van de bbox2 zo lang duurt en zoveel restarts nodig heeft.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Mette
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 feb 2006, 04:36
Locatie: Heverlee (Leuven)
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

In tegenstelling tot wat de meeste mensen willen heb ik de volgende vraag:
Is het mogelijk om die auto firmware update af te zetten?
Ik heb de modem nog niet bekeken want ik heb hem net aan gekregen, maar na mijn werk ga ik hem configureren (dus hopelijk stel ik geen voor de hand liggende vraag vermits ik nergens geen antwoord heb gevonden (google en het forum)).

Ik heb niet graag dat mijn modem zomaar zelf beslist om te herstarten en bepaal liever zelf wanneer dit voor mij past, dus ik zou dit willen uitzetten dat hij automatisch de firmware update. Dus daarmee de vraag (ik wil gerust op de hoogte worden gehouden via de interface of via mail dat er een nieuwe firmware beschikbaar is, maar hij mag hem niet zelf installeren wat mij betreft).
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Mette schreef:In tegenstelling tot wat de meeste mensen willen heb ik de volgende vraag:
Is het mogelijk om die auto firmware update af te zetten?
Ik heb de modem nog niet bekeken want ik heb hem net aan gekregen, maar na mijn werk ga ik hem configureren (dus hopelijk stel ik geen voor de hand liggende vraag vermits ik nergens geen antwoord heb gevonden (google en het forum)).

Ik heb niet graag dat mijn modem zomaar zelf beslist om te herstarten en bepaal liever zelf wanneer dit voor mij past, dus ik zou dit willen uitzetten dat hij automatisch de firmware update. Dus daarmee de vraag (ik wil gerust op de hoogte worden gehouden via de interface of via mail dat er een nieuwe firmware beschikbaar is, maar hij mag hem niet zelf installeren wat mij betreft).
Je kunt de daarvoor draaiende service deamons wel afstluiten, maar ik zou het niet aanraden. Je kunt namenlijk niet zelf updaten(firmware is nergens te downloaden!) en als er een update komt is die nodig. Ik heb nu bijna een jaar VDSL2, en het is de eerste update, dus zo erg is die reboot dan niet.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Telnetten naar 192.168.1.1, inloggen als admin, paswoord BGCVDSL2, dan shell + enter, ps + enter, dan zie je de Process IDs (PID), zoek alle PIDs die verwijzen naar tr69, dan kill -9 PID (bvb. kill -9 730 + enter), doe terug een ps en kill telkens het proces die verwijst naar tr69 tot wanneer een ps comando geen PIDs meer toont van het tr69 process. Let wel, na een reset (manueel of door spanningsverlies van 230 V) starten al die tr69 processen terug op.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Heeft iemand met een Scarlet Box al de nieuwe firmware? Heb al herstart enzo, nog niets nieuws. Een factory reset, hoe doe je dat? Had ergens gelezen dat je dit doet door de power knop 10 seconden ofzo in de houden?

Edit:
Nvm, moet via Maintenance dus. Kan ik de configuratie opslaan, dan factory reset doen en dan de configuratie weer uploaden?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Update's gebeuren normaal op de uren waar je in je bedje ligt.
De kans is klein dat je het zal merken hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Mette
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 feb 2006, 04:36
Locatie: Heverlee (Leuven)
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Dat zijn wel de uren dat mijn internet het meest gebruikt wordt.
En dan nog, ik heb het niet op aparaten die zaken doen zonder mijn medeweten en al zeker niet als andere personen hier iets op doen.
Het gaat om het principe, niet over dat het te merken is of niet.

Is er trouwens een reden waarom die modem zich om de 10 a 20 minuten automatisch reset (herstart).
Enig idee aan wat dit kan liggen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Mette schreef:Dat zijn wel de uren dat mijn internet het meest gebruikt wordt.
En dan nog, ik heb het niet op aparaten die zaken doen zonder mijn medeweten en al zeker niet als andere personen hier iets op doen.
Het gaat om het principe, niet over dat het te merken is of niet.
Andere "personen" ??? dit gaat volledig automatisch, er zijn daar geen personen bij betrokken.
En zo'n update is er ook niet alle dagen he ... zelfs niet iedere maand.
Gelukkig voor Belgacom dat niet iedere klant zo'n principes heeft (beetje paranoia). Waarschijnlijk weten 95% van de Internet klanten niet eens hoe ze hun modem zouden moeten updaten. En ze gaan echt hun processen niet veranderen voor die paar enkelingen die dit niet zien zitten ;)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Maak daar maar 99,9 % van :-D
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

quistnix schreef:Maak daar maar 99,9 % van :-D
Dus 0,1% van de zageventen zitten hier en spuwen hun gal uit op de techniekers en de medewerkers hier :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

honda4life schreef:
quistnix schreef:Maak daar maar 99,9 % van :-D
Dus 0,1% van de zageventen zitten hier en spuwen hun gal uit op de techniekers en de medewerkers hier :lol:
Op 1 miljoen Belgacom Skynetters geeft dat toch 1000 man, dus ja, ik denk dat ik er niet te ver naast zit 8)
Gebruikersavatar
Mette
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 feb 2006, 04:36
Locatie: Heverlee (Leuven)
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

honda4life schreef:
quistnix schreef:Maak daar maar 99,9 % van :-D
Dus 0,1% van de zageventen zitten hier en spuwen hun gal uit op de techniekers en de medewerkers hier :lol:
Dit is helemaal geen commentaar op de medewerkers, ik weet ook dat zij hier niets aan kunnen doen, ik informeerde gewoon.
philippe.deleye schreef:Andere "personen" ??? dit gaat volledig automatisch, er zijn daar geen personen bij betrokken.
En zo'n update is er ook niet alle dagen he ... zelfs niet iedere maand.
Gelukkig voor Belgacom dat niet iedere klant zo'n principes heeft (beetje paranoia). Waarschijnlijk weten 95% van de Internet klanten niet eens hoe ze hun modem zouden moeten updaten. En ze gaan echt hun processen niet veranderen voor die paar enkelingen die dit niet zien zitten ;)
Philippe.
Ik weet ook dat dit automatisch gaat en Belgacom moet zeker niet zijn processen voor mij specifiek aanpassen. Ik snap gewoon niet dat er geen vinkje in de modem is voorzien om dit uit te zetten (dat het default aan staat kan ik zeer zeker snappen). Ik vroeg me gewoon af of er zo geen vinkje was. Het blijkt zo niet te zijn, tja dat vind ik dan een nadeel maar goed we zullen wel zien hoeveel last ik er wel of niet van heb. Zolang er niets foutloopt tijdens zo'n upgrade zal er wel geen probleem zijn zeker.

Ik wil gewoon als informaticus/system administrator/helpdesk zijnde alle controle over mijn computer/modem/router houden. Je mag het paranoia noemen, geen probleem voor mij, ik snap goed genoeg dat de meeste mensen zich dit totaal niet aantrekken dat dit gebeurd, ik had gewoon liever gehad dat het afgezet kon worden dat is al :). Ik ben wat betreft mijn computers en apparaten gewoon vrij hard een controlefreak.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb je de methode uitgelegd om tr69 af te zetten. En als je effe zoekt in dit forum kun je zelf vinden dat je het proces kunt hernoemen zodat het zelfs na een reboot niet meer opstart. Nog steeds niet tevreden ? Ik denk niet dat je ten volle beseft waarom BGC dit doet. Het gaat over customer experience, klanten tevredenheid, oproepen naar call centers te verminderen, etc. Maar ja, je hebt nu éénmaal de nerds die zoiets niet willen of kunnen begrijpen. En toch heb ik je de methode uitgelegd. Wat meer kan ik nog voor je betekenen ? Je hebt me niet eens bedankt voor de tip !
Gebruikersavatar
Mette
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 feb 2006, 04:36
Locatie: Heverlee (Leuven)
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

quistnix schreef:Ik heb je de methode uitgelegd om tr69 af te zetten. En als je effe zoekt in dit forum kun je zelf vinden dat je het proces kunt hernoemen zodat het zelfs na een reboot niet meer opstart. Nog steeds niet tevreden ? Ik denk niet dat je ten volle beseft waarom BGC dit doet. Het gaat over customer experience, klanten tevredenheid, oproepen naar call centers te verminderen, etc. Maar ja, je hebt nu éénmaal de nerds die zoiets niet willen of kunnen begrijpen. En toch heb ik je de methode uitgelegd. Wat meer kan ik nog voor je betekenen ? Je hebt me niet eens bedankt voor de tip !
Jawel hoor, ik ben zeker tevreden. En je bent zeer zeker bedankt voor de uitleg.
En nog eens, ik snap perfect waarom ze dit doen en ik heb daar ook niets op tegen waarom ze dit doen (nog eens ik werk zelf ook als helpdesk en administrator en snap dus waarom ze dit doen). Ik ga er dan ook maar over ophouden hier ik apprecieer zeker de hulp en het was totaal niet mijn bedoeling om zo veel reacties in die aard op te wekken. Ik vroeg het me gewoon af of het niet mogelijk was (en ik blijf er bij dat een vinkje ergens zeker zo handig was geweest (de mensen die niet weten hoe ze dit kunne updaten gaan ook niet aan de instellingen van hun modem prutsen imo)).

Maar goed dan wordt het met processen hernoemen. Thanks voor de typ alleszins en nog eens, het was niet de bedoeling dat er zoveel comotie rond zo een simpele vraag ging komen. Blijkbaar een hoop mensen die zich (onterecht) aangevallen voelde. Dit was geen commentaar op Belgacom en al zeker niet op de medewerkers die hier duidelijk alle moeite nemen om de mensen te helpen met vragen over hun netwerk/modems.

Het was gewoon (wat mij betreft) een simpele vraag of het niet af te zetten was, das al. Voor de rest heb ik gewoon gereageerd op de commentaar op mijn vraag (sorry, maar zo ben ik nu eenmaal).

Thanks nog alleszins, dit onderwerp is (wat mij betreft) voor mij afgesloten.

By the way, hoe tegenwoordig (bij routers en zo) firmware upgrades te doen zijn moet je (wat mij betreft) geen nerd zijn om dit te kunnen.
Tegenwoordig kan het overgrote deel van de mensen toch browsen. Dat ze het niet gaan doen ben ik volledig akkoord en wat dat betreft snap ik ook perfect dat dit standaard aanstaat (heb ik hierboven ook ergens gezegd, ik weet waarom ze dit aanzetten en geen enkel probleem). Pak dat het inderdaad maar 0.1 tot 1 % van de mensen is die de computerkennis heeft van wat een informaticus heeft, dan nog hadden ze (imo) ook een manier om dit uit te zetten zonder in commandline te moeten prullen kunnen voorzien volgens mij.

Nog eens, dit is geen slecht bedoelde commentaar op niemand hier of op Belgacom. Eerder mijn mening/opbouwende commentaar.
Ik weet ook dat ze voor de paar mensen die dit zouden gebruiken er niet gaan insteken, maar moest er ooit naar de firmware/interface gekeken worden en er tijd voor is (moeilijk lijkt het me niet om te maken) zou het toch zeker voorzien kunnen worden wat mij betreft. Zeker na de 100% CPU problemen die ik gelezen heb hier op het forum welke met die processen te maken hebben. Just my 2 cents.

En sorry om er toch terug op te reageren, jullie moeten het hier niet mee eens zijn en ik versta perfect jullie en Belgacoms standpunt, ik geef gewoon mijn (wat mij betreft gefundeerde) mening waarom het volgens mij ook anders kan zijn. Ik bekijk mijzelf trouwensniet als een nerd, ik ben wel al jaren met computers bezig zowel binnen als buiten mijn werk, en het zou me verbazen moesten er naast mij maar 999 andere mensen zijn in Belgie die evenveel of meer van informatica/computers afwisten als ik (ik ben zeker dat dit niet het geval is, het zijn er veel meer).

Again, just my 2 cents. Ik wil niemand aanvallen (wat blijkbaar wel gebeurd is totaal onbedoeld) en mijn excuses als dit toch voor iemand is gebeurd. Ik zal alleszins mijn gezaag hier over nu stoppen, hopelijk is iedereen dan terug content :wink: . De reden dat ik het hier postte was trouwens omdat ik wist dat er hier een goed antwoord ging bijzijn (of dit nu een oplossing was of gewoon "neen, dit is niet mogelijk" ik wist dat ik daarna ging weten hoe de vork in de steel zat.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik kan je alleen maar steunen in je reactie.
Ik vind het ook erg dat de modem al z'n cpu gebruikt voor dat protocol, misshien kan het niet anders, maar daar durf ik me niet over uitspreken.
Vandaar dat die zo warm wordt... wie betaalt het elektriciteitsverbruik :cry:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Mette schreef:Thanks nog alleszins, dit onderwerp is (wat mij betreft) voor mij afgesloten.
No problem. En echt aangevallen heb ik mij in ieder geval niet gevoeld hoor. Met die duizend DSLers bedoel ik degenen die op forums zoals dit actief bezig zijn. En moest dat 5 % zijn van de 1 miljoen dan zou ik dat toch wel enorm vinden, just my 2 cents.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

honda4life schreef:Ik kan je alleen maar steunen in je reactie.
Ik vind het ook erg dat de modem al z'n cpu gebruikt voor dat protocol, misshien kan het niet anders, maar daar durf ik me niet over uitspreken.
Vandaar dat die zo warm wordt... wie betaalt het elektriciteitsverbruik :cry:
Je kan het tr98 process killen en hernoemen. Het is niet gezegd dat die deamon nodig is voor de automatische update. In ieder geval kan je op dit en andere forums vernemen wanneer er een nieuwe update is en als het dan zo is dat jij die niet krijgt kan je alsnog het process terug tr98 noemen en power off/power on doen om de update binnen te krijgen. Beetje omslachtig maar het werkt wel.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Telkens ik dat proces kill dan kan ik na 5 minuten niet meer surfen.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

MichelJ schreef:Telkens ik dat proces kill dan kan ik na 5 minuten niet meer surfen.
Straf, ik heb dat proces al 2 dagen geleden gekilld, heb het hiernet nog eens gecheckt, mijn modem blijft dag en nacht onder spanning, en ik kan zonder enig problemen verder surfen.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”