jimbrechts schreef:[...]
Het hele gedoe met providers heeft hier niets mee te maken.
Een provider is in dit verhaal maar gewoon een provider,
Of ik daarbij nu een kaartje van Mobistar, Proximus, Telenet of Base gebruik, als zij het aanbieden moet ik ervan gebruik kunnen maken.
Het voorrecht van Telenet & Mobistar is dat zij de verdeelrechten hebben, zij hebben een account manager bij Apple & om het simpel uit te drukken
"een rechtstreekse lijn" om te bellen.
Proximus & Base bellen daarentegen op een "algemene lijn" en zullen bij vragen of support iets langer moeten wachten.
[...]
In je bovenstaand verhaal vergeet je rekening te houden met het feit dat Apple ervoor gekozen heeft om de instellingen om een iPhone/iPad te laten verbinden met een 4G/LTE netwerk wél afhankelijk te maken van welke provider je gebruikt - net zoals FaceTime en Personal Hotspot.
Bij het opstarten of verbinden met een netwerk, leest de iPhone de MCC/MNC (
http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Network_Code) van de simkaart uit en vergelijkt deze met alle "pre-loaded" carrier settings die in een iPhone staan. Deze "pre-loaded" carrier settings staan in de directory "/var/mobile/Library/Carrier Bundles/" op de iPhone (in directory /System/Library/Carrier Bundles/ als ze via het carrier update systeem (OTA/iTunes) verstuurd zijn). Alleen de instellingen van de partner carriers zijn ge-pre-load op een iPhone.
In deze directory staan alle MCC/MNC codes als directories. (of althans zo was het tot iOS5, iOS6 heb ik door het ontbreken van een jailbreak voor de A6 SOC nog niet gezien) De iPhone vergelijkt die de MCC/MCN van de simkaart met deze directories, vindt hij een match, dan gebruikt de iPhone de carrier instellingen die in die directory staan. Zo is er bijvoorbeeld een directory 20610 in die "Carrier Bundle" directory. Dat is de MMC/MCN code van Mobistar. In die directory zit een "bundle" of "IPCC" file met alle nodige instellingen, en dus instellingen voor Visual Voicemail, Personal Hotspot etc etc.
Met behulp van deze carrier bundles kunnen de partner carriers van Apple vele zaken instellen: hoeveel mensen tegelijk je kan bellen, kan je een gesprek op wacht zetten, kan de provider de tijd van je iPhone automatisch kan juistzetten, is er een extra menu op de iPhone met "Sim Applications", waarmee je je budget kan controleren, kan je de APN settings zelf wijzigen. Zo staan er ook gegevens in voor iMessage en Facetime. Als je die functionaliteit aanzet, dan moet er een SMS gestuurd worden, in de carrier bundle staat dan naar waar die SMS gestuurd moet worden, de provider zelf of rechtstreeks naar Apple. Maar het belangrijkste is dat er in deze instellingen dus ook opgenomen is of er een 4G/LTE toggle op de iPhone aanwezig is.
Vindt een iPhone geen match in die carrier bundle directory, dan gebruikt hij "algemene" carrier instellingen.
In deze algemene carrier instellingen is dus om de één of andere reden _niet_ opgenomen dat een iPhone naar een 4G/LTE netwerk kan verbinden.
En dát... dat is het probleem
