
De lijn
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
De tering naar de nering heten ze dat. Iedereen kiest zijn prioriteiten en zelf ben ik na 3 minuten een strand al beu, zeker om er op te liggen 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
indd, zulke commentaren doen me steeds terug denken aan good ol' Baghdad Bob.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
ik spreek dat nergens tegen, ik zeg gewoon dat een mensenleven in de huidige maatschappij wel degelijk uitgedrukt is in $$.Dizzy schreef: 08 jan 2024, 13:58 Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken
Mensen (sociaal) dumpen eens ze niet meer kunnen werken is gewoon laag en alles behalve modern.
betaal jij morgen je hypotheek niet meer: huis weg, kan je een medicijn niet betalen? dan is dat pech...
gelukkig is het hier niet zo erg als in sommige andere landen - maar het is er wel, inclusief de mensen die op straat leven omdat ze nergens terecht kunnen,
en veel winkels die nog steeds liever spullen weggooien dan wegschenken (al is daar ook denk ik? betering in)
klopt, en daarvoor is er nu ook dat flexijob systeem opgezet.Dizzy schreef: 08 jan 2024, 13:58 hou ook rekening met het feit dat dit ook voor de betrokkenen ook niet altijd een voordeel of op hun vraag was. Feit is dat de pensioenen vaak te laag zijn om de levenskosten te dragen ook al heeft men jarenlang veel bijgedragen.
een tijd terug nog een oudere dame in de winkel zien staan die aangaf dat ze dat zelfs gratis zou doen, om maar niet alleen thuis te hoeven zitten.
dat vind ik dan weer positief, dat je de keuze krijgt om je pensioen op te nemen, maar even goed indien gewenst toch nog actief kan blijven (want van alleen thuis zitten, kort je leven ook in)
maar is dat de overgrote groep van de huidige gepensioneerden, of niet ?Dizzy schreef: 08 jan 2024, 13:58 Zij hebben geld gespaard (weerzo'n ouderwets idee) en kunnen dus meer uitgeven dan jongeren.
en het klopt dat ze een grotere groep worden, omdat we allen ouder en ouder worden - maar dat geeft dus meer en meer druk op de sociale systemen,
of dat nu gewenst is of niet, blijft dat toch wel zo denk ik ?
granted, ik kom nooit in gent, maar ik zat in mijn 20'er jaren toch meer op een terrasje dan nu.Dizzy schreef: 08 jan 2024, 13:58 Als je eens in Gent rondloopt, kijk dan eens wie er aan de waterkant zit met een pizza en drank van thuis en wie in de dure horeca zetels zit![]()
en honestly... een "pizza en een jupke" (of eigenlijk liever nog een peirdeke, maar dat kom je nergens nog echt tegen) langs de waterkant spreekt me nu zelfs meer aan dan dat dat toen zou gedaan hebben

een vriend van me is leerkracht in een school, die gaf het vanochtend ook aan dat er een hoop leerlingen een uur te laat op school warenPetrikske schreef: 08 jan 2024, 14:00 Het is misschien nog vroeg voor conclusies maar blijkbaar zijn er vanochtend toch heel wat mensen aan haltes blijven staan.
Laatst gewijzigd door Splitter 08 jan 2024, 14:22, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Dat vervroegde pensionering als iets negatiefs moet ervaren worden is wel in tegenspraak met dat je beter werkt om te leven ipv te werken om te leven.Dizzy schreef: 08 jan 2024, 13:58 Uiteraard bestaan er uitwassen zoals de vervroegde pensionering maar deze doven uit en hou ook rekening met het feit dat dit ook voor de betrokkenen ook niet altijd een voordeel of op hun vraag was. Feit is dat de pensioenen vaak te laag zijn om de levenskosten te dragen ook al heeft men jarenlang veel bijgedragen. Anderen hebben wel een deftig pensioen of spaarden voor hun oude dag, ook zelfstandigen stoppen ooit met hun zaak.

Ernstiger, het is ook niet zo dat rechthebbenden op een pensioen dan niet meer in staat zijn om te werken of de hele dag zitten te niksen en te "profiteren" van de "hardwerkende jongere generatie".
Ik ken genoeg mensen die na hun pensioen, waar ze overigens jaren voor gewerkt hebben en doorgaans minder voor terugkrijgen dan ze zelf na een vovoltijdse job aan hebben bijgedragen, zich nog maatschappelijk nuttig maken door onbezoldigd vrijwilligerswerk e.a.
Maar dat zal wel komen omdat ik "in andere kringen" vertoef.

Je moet ook niet in bepaalde kringen vertoeven om flanerend over openbare plaatsen gewoon je ogen open te houden en te aanschouwen wie de (klein)handel doet draaien door zijn (doorgaans zelf verdiend) geld aan de nog werkenden uit te geven.
Overigens ook niet echt een probleem mee dat toekomstige gepensioneerden niet meer bijdragen aan de maatschappij voor herverdeling en zelf maar genoeg moeten sparen en beleggen om in hun oude dag te voorzien en om te beginnen maar volledig zelf hun (steeds langer durende) studies en eerste stappen op de arbeidsmarkt financieren.

Maar het zullen waarschijnlijk wel weer dezelfden zijn die dan gaan klagen dat dit niet de bedoeling was.
Om de sociale rust nog enigzins te bewaren lijkt het me toch een betere optie om de belasting van de gezonde werkenden te herverdelen naar ruime pensioenen voor iedereen, vrije betaalbare studiekeuzes voor iedereen, de zieken en ongelukkigen (of dat nu naar lijf of geest is maakt niet zoveel uit) en - on topic - goed functionerend en betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen.
Lijkt me op termijn nog altijd een beter streven dan voor de actieven zo laag mogelijke belastingen en dat de rest (die daar te jong, te oud, te ziek, te ongeschikt,....voor is) zijn plan maar trekt.
Toegevoegd na 5 minuten 57 seconden:
Dat is dan nog redelijk laat.Petrikske schreef: 08 jan 2024, 14:05 1 van m'n favo's ,sinds 2015 deeltijds aan 80%
En sinds 01/01/2023 nog maar 50% ,ik hoef niet 3x per jaar op een strand te liggen.![]()

Ik heb, als netto ontvanger, nog nooit het gevoel gehad dat ik echt moest werken voor een inkomen.
Eerder dat ik het voorrecht had meer dan genoeg geld toegestopt te krijgen om te doen wat ik graag deed en doe.
Doelloos op een strand gaan liggen heeft daar trouwens nooit deel van uitgemaakt maar dat is een individuele keuze en moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
als ik me niet vergis was het systeem vroeger zo: je bouwde 1-op-1 je pensioen op, en betaalde dus voor je eigen pensioen.ivob schreef: 08 jan 2024, 14:22 Overigens ook niet echt een probleem mee dat toekomstige gepensioneerden niet meer bijdragen aan de maatschappij voor herverdeling en zelf maar genoeg moeten sparen en beleggen om in hun oude dag te voorzien en om te beginnen maar volledig zelf hun (steeds langer durende) studies en eerste stappen op de arbeidsmarkt financieren.![]()
tot een of andere politieker het idee kreeg 'he, iedereen kweekt als konijnen, we kunnen dat 1-op-x maken", en nu de jongere generatie steeds voor het pensioen van de vorige generatie moet betalen.
nu geef ik die politieker -op dat moment- geen ongelijk, want de redenering klopt (als er meer jeugd is, is dat veel voordeliger hun voor de vorige generatie te laten opdraaien)... maar zoals typisch politiek gezien, is dat iets wat niet bleef duren.
maar daar ben ik voor te vinden ja, dat iedereen terug voor zijn eigen pensioen moet betalen (weliswaar via dezelfde rsz & sociale bijdrages als nu, en dus niet door volledige afschaffing en "tirez votre plan")
in geest ben ik het daar zeer zeker mee eens, maar ik vraag me af waar we dat financieel gaan kunnen uithalen.ivob schreef: 08 jan 2024, 14:22 Om de sociale rust nog enigzins te bewaren lijkt het me toch een betere optie om de belasting van de gezonde werkenden te herverdelen naar ruime pensioenen voor iedereen, vrije betaalbare studiekeuzes voor iedereen, de zieken en ongelukkigen (of dat nu naar lijf of geest is maakt niet zoveel uit) en - on topic - goed functionerend en betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen.
(het antwoord is vrij simpel als de politiek zou inkrimpen en inleveren, maar we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Gaat het topic hier over De Lijn of over pensioenen e.d.?? We dwalen af...
Is het al iemand gelukt om een Flex bus als alternatief te krijgen via Hoppin? Ik heb nog wat verder zitten testen, maar ik krijg nooit het voorstel van een Flex bus... Niet via de app, niet via de website (voor die laatste moet je trouwens ook altijd een gsm-nr ingeven alvorens te kunnen zoeken lol).
Is het al iemand gelukt om een Flex bus als alternatief te krijgen via Hoppin? Ik heb nog wat verder zitten testen, maar ik krijg nooit het voorstel van een Flex bus... Niet via de app, niet via de website (voor die laatste moet je trouwens ook altijd een gsm-nr ingeven alvorens te kunnen zoeken lol).
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Populistischer dan dat laatste kan het niet meer worden.Splitter schreef: 08 jan 2024, 14:28 in geest ben ik het daar zeer zeker mee eens, maar ik vraag me af waar we dat financieel gaan kunnen uithalen.
(het antwoord is vrij simpel als de politiek zou inkrimpen en inleveren, maar we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren)
Als overtuigde Belgicist direct voorstander van minder politici en meer ernst in de job maar dan door het verminderen van, in het beste geval, elkaar overlappende bevoegdheden (en in het slechtste geval elkaar tegenwerkende).
Dat de budgettaire oplossing zo simpel zou zijn door alleen het aantal politici te verminderen klopt rekenkundig gewoon niet.
Toegevoegd na 2 minuten 26 seconden:
Er valt idd geen Lijn in te trekken.Vaganzza schreef: 08 jan 2024, 14:30 Gaat het topic hier over De Lijn of over pensioenen e.d.?? We dwalen af...

In theorie wel maar niet uitgeprobeerd in de praktijk.Is het al iemand gelukt om een Flex bus als alternatief te krijgen via Hoppin? Ik heb nog wat verder zitten testen, maar ik krijg nooit het voorstel van een Flex bus... Niet via de app, niet via de website (voor die laatste moet je trouwens ook altijd een gsm-nr ingeven alvorens te kunnen zoeken lol).
In een testomgeving ga ik uiteraard niet door tot de laatste bevestigende stap.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Heb altijd bij de Lijn gewerkt in de wetenschap dat ik op m'n 55 kon vertrekken, doch door het optrekken van de pensioenleeftijd
heeft men daar 6 jaar bij gelapt. (ik was exact 1 jaar te jong om te kunnen vertrekken op 55)

Ik ben dan gaan uitpluizen wat mogelijk was om toch van een arbeidsduurvermindering te kunnen genieten en het zijn dus die landingsbanen (met bijpassing) geworden.
80% was al zalig maar 50% is helemaal de max, heb nu toch het gevoel dat ik van m'n pensioen aan het genieten ben maar ga toch een dagje of 7 a 8 werken/maand en de verdienste is heel wat hoger dan een 'pensioentje'
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Geen idee wat een pensioen na een voltijdse loopbaan bij de Lijn zoals schuift.
Overigens ook geen idee over de lonen. *
Mijn enige ervaring "binnen" de Lijn is een voormalige "schoonbroer" en die was in de praktijk meer in het zwart aan het bijklussen dan dat hij uren met de bus rondreed.
*Leunt dit aan bij de werkelijkheid?
https://www.jobat.be/nl/art/het-loon-va ... euro-bruto
Lijkt me voor een 28-jarige zonder diploma en als naakte wedde (bijna 2400 € netto zonder extra's) toch nog niet zo slecht?
Overigens ook geen idee over de lonen. *
Mijn enige ervaring "binnen" de Lijn is een voormalige "schoonbroer" en die was in de praktijk meer in het zwart aan het bijklussen dan dat hij uren met de bus rondreed.
*Leunt dit aan bij de werkelijkheid?
https://www.jobat.be/nl/art/het-loon-va ... euro-bruto
Lijkt me voor een 28-jarige zonder diploma en als naakte wedde (bijna 2400 € netto zonder extra's) toch nog niet zo slecht?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Deze discussie tussen generaties is nu net wat ik jammer vind. Het is altijd gemakkelijk de schuld op een ander te steken. Het is niet door de ouderen dat de lijn zo slecht draait, net zoals het niet aan de Walen en moslims ligt dat we andere problemen hebben maar een gemakkelijk slachtoffer is snel gevonden en wordt dan ook uitvoerig misbruikt om de echte redenen te verdoezelen.
Zoals Ivob aangeeft is het verminderen van politici niet voldoende maar als men alle onnodige bestuursniveaus zou wegsnijden als zou het een bushalte zijn dan scheelt het toch een aardige duit, elk jaar opnieuw.
Hetzelfde met andere keuzes. Zo is er in België een subsidie voor mensen die perfect een eigen wagen kunnen veroorloven, onlangs nog uitgebreid met een premie van 5.000 EUR, dat bestaat dus nergens op deze schaal maar wij klagen dan over files, luchtvervuiling en vervoersarmoede.
Kortom, er kan wel degelijk wat geschoven worden met prioriteiten maar het is handiger als we mekaar wat vliegen afvangen en het steken op gepensioneerden en anderen die uit de subsidieboot vallen: qu'il mangent de la brioche
Zoals Ivob aangeeft is het verminderen van politici niet voldoende maar als men alle onnodige bestuursniveaus zou wegsnijden als zou het een bushalte zijn dan scheelt het toch een aardige duit, elk jaar opnieuw.
Hetzelfde met andere keuzes. Zo is er in België een subsidie voor mensen die perfect een eigen wagen kunnen veroorloven, onlangs nog uitgebreid met een premie van 5.000 EUR, dat bestaat dus nergens op deze schaal maar wij klagen dan over files, luchtvervuiling en vervoersarmoede.
Kortom, er kan wel degelijk wat geschoven worden met prioriteiten maar het is handiger als we mekaar wat vliegen afvangen en het steken op gepensioneerden en anderen die uit de subsidieboot vallen: qu'il mangent de la brioche
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Al dan niet zes jaar vroeger met pensioen gaan zou je dus tot 30.000 € netto kunnen schelen?
En geld boeit me wel degelijk. Toch tot het punt dat je er zorgeloos en ruim van kan leven. Daarboven doet het er, voor mij, ook niet meer toe.
En geld boeit me wel degelijk. Toch tot het punt dat je er zorgeloos en ruim van kan leven. Daarboven doet het er, voor mij, ook niet meer toe.
Laatst gewijzigd door ivob 08 jan 2024, 15:48, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Zoals je in het artikel kon lezen komt Kirby regelmatig bijwerken.ivob schreef: 08 jan 2024, 15:15Lijkt me voor een 28-jarige zonder diploma en als naakte wedde (bijna 2400 € netto zonder extra's) toch nog niet zo slecht?
Ja dan kan het loon aardig oplopen natuurlijk.
Heb ooit het verhaal van een collega gehoord die 32 dagen in een maand was komen werken.
Daar heeft Europa ondertussen een stokje voor gestoken voor zulke strapatsen.
Ook de tijd tussen 2 diensten heeft de Lijn moeten verhogen van 8 naar 9 uren. (en terecht)
Als ik morgen op pensioen kan ben ik vandaag al weg haha..ivob schreef: 08 jan 2024, 15:45Al dan niet vijf jaar vroeger met pensioen gaan zou je dus tot 30.000 € netto kunnen schelen?
En geld boeit me wel degelijk. Toch tot het punt dat je er zorgeloos en ruim van kan leven. Daarboven doet het er, voor mij, ook niet meer toe.
Ik eet en ik drink wat ik wil en heb reserve (afbetaalde en gerenoveerde woning) genoeg.
Dat is een typisch iets voor m'n collega's.ivob schreef: 08 jan 2024, 15:15Mijn enige ervaring "binnen" de Lijn is een voormalige "schoonbroer" en die was in de praktijk meer in het zwart aan het bijklussen dan dat hij uren met de bus rondreed.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
dat is idd heel makkelijk - en toch is dat vaak ook waar.
het verschil zit hem er echter in dat het feitelijk de plicht is van de huidige generatie om die problemen op te lossen, ipv ze opnieuw door te schuiven naar de volgende generatie. (maar opnieuw: dat is veel interessanter politiek gezien, want er zijn toch geen consequenties voor hun als het misloopt)
dat is dus wat ik bedoel met inkrimpen, ipv voor elk deeltje een extra ministerie en postje maken en dan rapporten bestellen die vervolgens de vuilbak ingaan,Dizzy schreef: 08 jan 2024, 15:27 Zoals Ivob aangeeft is het verminderen van politici niet voldoende maar als men alle onnodige bestuursniveaus zou wegsnijden als zou het een bushalte zijn dan scheelt het toch een aardige duit, elk jaar opnieuw.
nadat de conclusie gelijk is aan wat men al wist.
mooie vergelijking met de bushaltes trouwens

klopt, zet het volk tegen elkaar op en je beleid -hoe slecht dan ook- is veilig.Dizzy schreef: 08 jan 2024, 15:27 Kortom, er kan wel degelijk wat geschoven worden met prioriteiten maar het is handiger als we mekaar wat vliegen afvangen en het steken op gepensioneerden en anderen die uit de subsidieboot vallen: qu'il mangent de la brioche
ik geef trouwens gepensioneerden (in de regel) nergens de schuld van, het zijn eveneens slachtoffers van de maatschappij,
maar dus vooral de politiek (en de schijnbaar belgische mentaliteit van "het maakt toch geen verschil" om vervolgens op dezelfde partijen te stemmen)
het klopt overigens misschien wel wat hierboven al gezegd is, dat een deel van deze thread afgesplitst zou kunnen/moeten worden in een ander topic.
misschien eentje ter voorbereiding van de verkiezingen dit jaar?
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Nog vaker kon het waar geweest zijnSplitter schreef: 08 jan 2024, 16:07dat is idd heel makkelijk - en toch is dat vaak ook waar.
het verschil zit hem er echter in dat het feitelijk de plicht is van de huidige generatie om die problemen op te lossen, ipv ze opnieuw door te schuiven naar de volgende generatie. (maar opnieuw: dat is veel interessanter politiek gezien, want er zijn toch geen consequenties voor hun als het misloopt)

Ik merk weinig van die zin om problemen op te lossen bij de huidige generaties. Tot enkele jaren terug moest men hier nog mensen overtuigen van de klimaatverandering, ook mensen met kinderen blijken vaak gedrag te vertonen dat nefast is voor hun eigen kinderen. Ik heb geen kinderen maar ik vind niet dat ik daarom niet moet bijdragen voor voorzieningen voor kinderen of dat ik de boel maar mag opdoen, après nous le déluge.
We smijten inderdaad geld met bakken weg voor dingen die elders niet bestaan maar net als bij de lijn gingen we het zelf allemaal eens beter doen, we doen het veel en veel duurder en soms ook nog een pak slechter. Elke economische activiteit is gebaat bij schaalvergroting, verlaging van kosten en schrappen van dubbele uitgaven. Wij vermenigvuldigen onze kosten, verkleinen onze eigen markt en maken zevenvoudige uitgaven. België is het land van het surrealisme voor iets.
Tja, op andere partijen stemmen maakt ook niets uit, we hebben de kracht van verandering al zelf zien veranderen in de crash van verandering. Dan heb je 2 extremen die al op voorhand verloren zaken zijn en de problemen enkel zouden uitdiepen. We zullen het met deze kloefkappers moeten doen want zij bezitten dezelfde eigenschappen als de burgers die hen verkiezen.
Het probleem bij de lijn is dat men geen goede werking wenst, integendeel, men is een verrottingsstrategie bezig die men ook toepast op het hele land. Het doel van velen is dan ook niet zaken te laten werken maar te bewijzen dat ze niet werken. Sommigen zijn nog in de waan dat die het beter zouden doen

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6919
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wat 'schuld op een ander steken' betreft, vind ik dat zowel de CEO van de lijn als de bevoegde minister nogal vlotjes doorverwijzen naar 'het is wel beslist in samenspraak met de steden en gemeenten'... fijne info maar het doet er niet toe, jullie zijn verantwoordelijk.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
En als we de burgemeesters horen dan blijkt dat ze nauwelijks iets te zeggen hadden.
Benieuwd of veel mensen hun geld gaan terug vragen.
https://help.delijn.be/hc/nl/articles/3 ... ment-opzeg
Benieuwd of veel mensen hun geld gaan terug vragen.
https://help.delijn.be/hc/nl/articles/3 ... ment-opzeg
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
dat is toch eveneens een verkiezingsstrategie....Dizzy schreef: 08 jan 2024, 16:22 Het probleem bij de lijn is dat men geen goede werking wenst, integendeel, men is een verrottingsstrategie bezig die men ook toepast op het hele land. Het doel van velen is dan ook niet zaken te laten werken maar te bewijzen dat ze niet werken. Sommigen zijn nog in de waan dat die het beter zouden doen![]()
het aanbod afbouwen en dan aangeven dat je van de volgende regering 300 miljoen extra wil om "het aanbod uit te breiden"... borderline crimineel?
en daarbovenop komt het gva nu vanmiddag nog aan met "Als de Vlaamse regering geen 100 miljoen euro extra per jaar vrijmaakt, dan wil De Lijn haar ticketprijzen verhogen. "
dus:
- aanbod verkleinen
- aan de overheid al aangeven dat je $$ wil om het aanbod uit te breiden (lees: te herstellen dus?)
- vervolgens ook nog de overheid 'chanteren' met te zeggen dat ze de gebruikers meer gaan aanrekenen tenzij ze nog extra geld krijgen (gezegd door schoubs, maar al teruggefloten voor 2024 door de lijn blijkbaar)
hier was het voor zover ik weet ook meer "de lijn heeft ons geinformeerd dat er haltes gaan verdwijnen en veranderen, maar meer weten we ook nog niet",Petrikske schreef: 08 jan 2024, 16:44 En als we de burgemeesters horen dan blijkt dat ze nauwelijks iets te zeggen hadden.
dus echt veel samenspraak denk ik ook niet dat er geweest zal zijn.
lijkt me trouwens ook niet heel realistisch, dat je elke gemeente moet gaan vragen om te kijken welke haltes ze wel/niet willen behouden e.d.,
temeer omdat die informatie vermoedelijk beschikbaar is voor de lijn, maar niet voor de gemeente?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1990
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Inspraak stelt in de praktijk meestal niets voor. Wie bij een gemeentebestuur heeft tijd en kennis om de plannen van de Lijn door te nemen en af te toetsen aan de lokale noden?
Hoe is die inspraak georganiseerd? Wellicht zit één of andere afgevaardigde van de coalitiepartij in een commissie waarvoor hij/zij dat royale zitpenningen krijgt maar voor de rest weinig effectieve vertegenwoordiging doet.
Recent ook nog een infovergadering meegemaakt in verband met heraanleg van een kruispunt. De buurt is zeer begaan hiermee wat duidelijk bleek aan de 150 aanwezigen (nota bene op een vergadering die enkel via een Facebookadvertentie van 1 week werd aangekondigd). Het voorgestelde plan was zogezegd vooraf doorgesproken met "alle betrokkenen" en daarmee bedoelden ze : wijkcomitees en handelaarsvereningingen. Maar men kon niet vertellen wie die vertegenwoordigers dan wel waren en niemand van de 150 aanwezigen was geconsulteerd of kende zo iemand. Maar op papier was er dus inspraak geweest...
Hoe is die inspraak georganiseerd? Wellicht zit één of andere afgevaardigde van de coalitiepartij in een commissie waarvoor hij/zij dat royale zitpenningen krijgt maar voor de rest weinig effectieve vertegenwoordiging doet.
Recent ook nog een infovergadering meegemaakt in verband met heraanleg van een kruispunt. De buurt is zeer begaan hiermee wat duidelijk bleek aan de 150 aanwezigen (nota bene op een vergadering die enkel via een Facebookadvertentie van 1 week werd aangekondigd). Het voorgestelde plan was zogezegd vooraf doorgesproken met "alle betrokkenen" en daarmee bedoelden ze : wijkcomitees en handelaarsvereningingen. Maar men kon niet vertellen wie die vertegenwoordigers dan wel waren en niemand van de 150 aanwezigen was geconsulteerd of kende zo iemand. Maar op papier was er dus inspraak geweest...
- on4bam
- Moderator
- Berichten: 6415
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: 127.0.0.1 of elders
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 10 keer
En, hoe heten ze u? (vrij naar Vaneigens)

Het is NOEMEN Dizzy, zoals je anderen al corrigeerde.
niet specifiek voor iemand maar:
Kan het trouwens opnieuw over De Lijn gaan, voor generatieconflicten kan je een nieuw onderwerp openen
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
De lijn wordt al jaren kapotbespaard en met besparingen kan je enkel achteruitgaan. Het is niet dat men die haltes wil schrappen, ze moeten deze schrappen omdat ze geen middelen hebben.Splitter schreef: 08 jan 2024, 17:32 dat is toch eveneens een verkiezingsstrategie....
het aanbod afbouwen en dan aangeven dat je van de volgende regering 300 miljoen extra wil om "het aanbod uit te breiden"... borderline crimineel?
en daarbovenop komt het gva nu vanmiddag nog aan met "Als de Vlaamse regering geen 100 miljoen euro extra per jaar vrijmaakt, dan wil De Lijn haar ticketprijzen verhogen. "
dus:
- aanbod verkleinen
- aan de overheid al aangeven dat je $$ wil om het aanbod uit te breiden (lees: te herstellen dus?)
- vervolgens ook nog de overheid 'chanteren' met te zeggen dat ze de gebruikers meer gaan aanrekenen tenzij ze nog extra geld krijgen (gezegd door schoubs, maar al teruggefloten voor 2024 door de lijn blijkbaar)
Dat is inderdaad een beproefde techniek die al vaak gehanteerd werd: het heeft zelfs een naam, starve the beast. Je snijdt maar inkomsten weg tot de kwaliteit/dienstverlening eronder gaat leiden en dan gebruik je die dalende dienstverlening om de uitgehongerde hond mee te slaan. Zelfs op gebied van het land gaat het zo, de federale staat wordt steeds meer uitgekleed maar alles wat men niet wil/kan doen moet wel federaal gebeuren, als dat dan slecht loopt kan je gaan jammeren dat het niet werkt, het is zo'n herkenbaar fenomeen.
Meer geld vragen is het logisch gevolg van meer dienstverlening vragen. Koken kost geld. Als dat geld niet van de overheid komt dan moet het van elders komen en dan komen de inkomsten/klanten in zicht. Dat is toch de economische logica die men wil dat De Lijn volgt? Je ziet, als ze dat dan doen dan is het weer niet goed. Alles is goed om de hond te slaan want het gaat al lang niet meer om dienstverlening maar om het verrotten van een situatie tot men de gewenste (pivé) hun winsten kan gunnen.
PS Noemen en heten, die fout maakte ikzelf al herhaaldelijk en het zal waarschijnlijk nog gebeuren. Kan dat in de topic kleine frustratie van de dag want hier is het off topic

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
klopt, en dat is een systeem dat gewoon niet kan werken.Dizzy schreef: 08 jan 2024, 19:45 Als dat geld niet van de overheid komt dan moet het van elders komen en dan komen de inkomsten/klanten in zicht. Dat is toch de economische logica die men wil dat De Lijn volgt?
je wil openbaar vervoer - prima
je wil dat dat ook op iets trekt - prima
je wil dat het betaalbaar is voor de mensen? - prima
je wil het privatiseren? euh, nee... het is of de eerste 3, of deze
openbaar vervoer zou, net zoals de nutsvoorzieningen imho, moeten geregeld worden op federaal niveau, en niet draaien om winstgevend te zijn (wat natuurlijk niet wil zeggen dat geld mag weggesmeten worden)
van privatisering zou eigenlijk geen sprake mogen zijn als je een (basis)dienstverlening wil aanbieden aan iedereen op het grondgebied.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Kijk het filmpje en zie in wat voor gevaarlijke toestanden mensen worden geplaatst om ter plaatse te kunnen geraken.
Kindereren, gehandicapten, ouderen... nee ik word hier echt niet goed van.
Diep triest, en zoals collega in het filmpje ook komt te vertellen en wat ik enkele dagen geleden hier reeds ook schreef,
de agressie zal toenemen.
Dankuwel Ann Schoubs, Dankuwel lydia Peeters.
En waarschijnlijk zullen er eerst weer zware ongevallen moeten gebeuren voordat er van enige bijsturing sprake kan zijn.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... -62976730/
Kindereren, gehandicapten, ouderen... nee ik word hier echt niet goed van.
Diep triest, en zoals collega in het filmpje ook komt te vertellen en wat ik enkele dagen geleden hier reeds ook schreef,
de agressie zal toenemen.
Dankuwel Ann Schoubs, Dankuwel lydia Peeters.
En waarschijnlijk zullen er eerst weer zware ongevallen moeten gebeuren voordat er van enige bijsturing sprake kan zijn.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... -62976730/
Laatst gewijzigd door Petrikske 09 jan 2024, 00:39, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Om alles in zijn juiste historische context te plaatsen: Onder Hilde Crevits is de afbouw van De Lijn begonnen en Ben Weyts heeft in negatieve zin nog een versnelling hoger geschakeld en onder zijn bevoegdheid werden de huidige plannen al in de steigers gezet.
Niet dat ik een fan ben van Peeters, integendeel, maar zij (een politiek zwak compromisfiguur om andere coryfeeën niet voor de wielen te rijden) kan in de feiten niets anders meer doen dan dat eerdere plan finaal uitvoeren en is voor meer budgetten volledig afhankelijk van een andere lakei van de en van dezelfde signatuur als het orakel van het Schoon verdiep. Het enige dat je haar in deze kan verwijten is dat het een politieke blunder is om dat nog in een verkiezingsjaar te doen (of als een echte OVLD'er weer met open ogen in de politieke strop door anderen gespannen te tuimelen).
En Schoubs, tja braaf knikken en verder zwijgen zeker?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5571
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Overal wordt er geindexeerd. Maar bij De lijn mocht dat niet van de bevoegd ministerSplitter schreef: 08 jan 2024, 17:32
dat is toch eveneens een verkiezingsstrategie....
het aanbod afbouwen en dan aangeven dat je van de volgende regering 300 miljoen extra wil om "het aanbod uit te breiden"... borderline crimineel?
en daarbovenop komt het gva nu vanmiddag nog aan met "Als de Vlaamse regering geen 100 miljoen euro extra per jaar vrijmaakt, dan wil De Lijn haar ticketprijzen verhogen. "

Ja sorry maar als je en het budget niet verhoogd terwijl de kosten gestegen zijn en ook niet toelaat om de indexeringen door te voeren hoe wil je dan dat alles nog betaalt wordt?De Vlaamse regering heeft in principe voor 2023 en 2024 de tarieven bevroren, maar De Lijn blijft zelf aandringen op prijsverhogingen

-
- userbase crew
- Berichten: 9510
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Step en elektrische fiets zijn al uitsluitend; een gepensioneerd persoon of iemand met een handicap kan daar mss al geen gebruik van maken.
Zeker als het regent of vriest zijn er extra problemen met dat soort toestellen, om nog maar te zwijgen van het feit dat steps eigenlijk gigantisch gevaarlijk zijn vanwege kleine wieltjes en veel te hoog zwaartepunt.
Een auto is nog altijd een verwarmd overdekt transporttuig op vier wielen (en dus stabiel), waarmee je ook wat materiaal kan meezeulen.
Trouwens, je hebt niet alleen "de stad" en "de buiten", maar ook nog tal van tussenvormen en deelgemeentes waar men mss niet zo redzaam meer is, of dat wel was tot alle winkels (en banken!) daar verdwenen.
Je kan niet alles beginnen centraliseren van werk, supermarkten, banken, geldautomaten, etc etc etc en tegelijk auto's onbetaalbaar maken en het OV terugschroeven; die maatregelen combineren tot een ramp voor sommige mensen.
Ik denk trouwens niet alleen aan ouderen of mensen die slecht te been zijn, er zijn ook andere groepen.
Bv mensen met autisme, ADHD, of nog een ander syndroom, waardoor ze niet goed overweg kunnen met vertragingen, missen van bussen, maar ook met het plannen van hun dag en de stress rond het missen van een bus enzo (voor wie dus een flexbus ook geen oplossing is).
Een auto is nog altijd de vrijheid van zonder je halve dag te moeten plannen op eender welk uur te kunnen vertrekken en zeker te zijn dat je terug geraakt.
Tis allemaal veel complexer dan een of twee "oplossingen" te duwen voor iedereen, en ik heb allang geleerd om anderen hun rekening niet te maken zonder te weten wat er allemaal op de achtergrond meespeelt.
Zeker als het regent of vriest zijn er extra problemen met dat soort toestellen, om nog maar te zwijgen van het feit dat steps eigenlijk gigantisch gevaarlijk zijn vanwege kleine wieltjes en veel te hoog zwaartepunt.
Een auto is nog altijd een verwarmd overdekt transporttuig op vier wielen (en dus stabiel), waarmee je ook wat materiaal kan meezeulen.
Trouwens, je hebt niet alleen "de stad" en "de buiten", maar ook nog tal van tussenvormen en deelgemeentes waar men mss niet zo redzaam meer is, of dat wel was tot alle winkels (en banken!) daar verdwenen.
Je kan niet alles beginnen centraliseren van werk, supermarkten, banken, geldautomaten, etc etc etc en tegelijk auto's onbetaalbaar maken en het OV terugschroeven; die maatregelen combineren tot een ramp voor sommige mensen.
Ik denk trouwens niet alleen aan ouderen of mensen die slecht te been zijn, er zijn ook andere groepen.
Bv mensen met autisme, ADHD, of nog een ander syndroom, waardoor ze niet goed overweg kunnen met vertragingen, missen van bussen, maar ook met het plannen van hun dag en de stress rond het missen van een bus enzo (voor wie dus een flexbus ook geen oplossing is).
Een auto is nog altijd de vrijheid van zonder je halve dag te moeten plannen op eender welk uur te kunnen vertrekken en zeker te zijn dat je terug geraakt.
Tis allemaal veel complexer dan een of twee "oplossingen" te duwen voor iedereen, en ik heb allang geleerd om anderen hun rekening niet te maken zonder te weten wat er allemaal op de achtergrond meespeelt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9535
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Idd de verwachte chaos bleef uit. En zoals verwacht ook geen recordfiles door mensen die de wagen namen, integendeel de files waren normaal in de ochtend en minder erg dan normaal in de avond. Mogelijks dus toch een storm in een glas water? Met minder OV lukt het gewoon ook wel. Nog een dag of twee en niemand heeft het hier nog over.Petrikske schreef: 08 jan 2024, 14:00 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240108_93783156
Volgens de Lijn waren er geen grote problemen, het is maar wat je als 'groot' wil benoemen.
En ik ben blij dat er in dat artikel toch een moeder is die de boodschap begrepen heeft: "Ik denk dat we naar een alternatieve oplossing zullen moeten zoeken met carpoolende ouders." Inderdaad, als het aanbod niet volstaat, voel je vrij om samen met anderen een alternatief uit te denken om het aanbod te versterken. Minder afschuiven, meer zelf doen, dat is de boodschap.
Tenslotte triest hoe een zekere partij dit onderwerp aangrijpt voor verkiezingspropaganda, alsook onder het oog van de camera illegale pamfletten en ander verboden materiaal aanbrengt op de infrastructuur van De Lijn (uiteraard zonder gevolgen - mocht jij of ik dat doen daarentegen...). Diezelfde partij heeft mee in Vlaamse regeringen gezeteld waaronder De Lijn aftakelde, wat uiteindelijk de aanleiding was voor vandaag. Ze heeft in die periode zelfs 3 ministers van mobiliteit geleverd. Denken ze nu echt dat de mensen zo dom zijn/zo snel vergeten?
-
- Plus Member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 11 keer
Bushalte hier vlakbij afgeschaft. De bushalte wat verderop (950m) wordt nu wel vaker bedient (om de 30min ipv om het uur). Nog eens twee km verder is er nu een bus om de 10min (Hoppin punt) ipv om het half uur. De bushalte op 950m wordt nu ook tot 3u ‘s nachts bedient. Er zijn hier dus ook verbeteringen naast de afgeschafte halte. Waarschijnlijk gaan we wel nog minder gebruik maken van de bus, 50m naar 950m is toch groot verschil (zeker in de regen). Het is wat zuur dat de bus wel langs de afgeschafte halte passeert maar er dus niet meer stopt. Logica soms ver te zoeken. De halte met bus om de 10min lijkt wel interessant, zo hoeft men niet lang te wachten. Maar of we hiernaartoe gaan met fiets of auto om dan over te stappen? Zal eerder zijn om bezoekers die met openbaar vervoer komen af te zetten / op te pikken.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Helemaal gelijk ivob (ganse bericht)
Ik was daarstraks vergeten om het bericht + video van de Vrt te delen.
Gehandicapte kinderen een hele afstand laten stappen via een smalle drukke weg, je moet maar durven.
Oud vrouwtje met haar rollator idem, hier kan ik toch zo boos om worden.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... -62976730/
Ik weet nog lang, lang geleden toen we nog rekenden in frankskes dat het Netabonnement op het duurste momentboonpwnz schreef: 08 jan 2024, 21:41Overal wordt er geindexeerd. Maar bij De lijn mocht dat niet van de bevoegd minister![]()
ik twijfel nu.. ofwel 32 of 35.000 frankskes kostte.
Dat was dus 875€
Duurste Omnipas (24-65j) kost vandaag 351€
Zegt dit niet genoeg?
Het duurste biljet enkele reis was (in onze regio 9 zones) 190bfr. = 4,75€
En nog zijn er mensen die de Lijn duur vinden, begrijpe wie kan.
Is iedereen al aan het werk?CCatalyst schreef: 08 jan 2024, 22:19Idd de verwachte chaos bleef uit. En zoals verwacht ook geen recordfiles door mensen die de wagen namen, integendeel de files waren normaal in de ochtend en minder erg dan normaal in de avond. Mogelijks dus toch een storm in een glas water? Met minder OV lukt het gewoon ook wel. Nog een dag of twee en niemand heeft het hier nog over.
Vlak ondertussen ook de vele extra inspanningen die mensen hebben moeten doen om alsnog tijdig op hun plaats van bestemming te geraken.
Reistijd x3, 3x overstappen etc...
Ik vind het toch een regelrechte afbraak van het OV.
En binnen enkele dagen zijn die mensen nog steeds gefrustreerd hoor..
Laatst gewijzigd door Petrikske 09 jan 2024, 01:54, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- userbase crew
- Berichten: 9510
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dat snap ik dan totaal niet; is dat om hun rijtijden op te smukken?gunnix schreef: 08 jan 2024, 23:47 Het is wat zuur dat de bus wel langs de afgeschafte halte passeert maar er dus niet meer stopt. Logica soms ver te zoeken.
Als je er toch passeert, stop dan ook als er volk staat.
Het perverse eraan is dat het wss de minst gebruikte haltes zijn die afgeschaft worden, en dat zijn dus per definitie ook degene die het minste vertraging opleveren, want hoe minder gebruikt hoe minder minuten daar verspild, dus hoe minder reden om ze af te schaffen.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Inderdaad verdorie.ITnetadmin schreef: 09 jan 2024, 01:31Dat snap ik dan totaal niet; is dat om hun rijtijden op te smukken?
Als je er toch passeert, stop dan ook als er volk staat.
Wat een zever ook dat we veel tijd zouden verliezen als we stoppen.
Vroeger toen we nog vannalles moesten verkopen, dat was pas tijd verliezen.
Biljet, dagpas, 3-dagen pas, 5-dagen pas, groepsbiljetten, speciale biljetten.
Als ik daar aan terug denk, een ganse supermarkt hadden we te verkopen.
En nu is het stoppen, opstappen en vrrrrrt.... verder rijden, hoezo tijdsverlies?
Haltes afschaffen aan scholen, ziekenhuisen, begraafplaatsen etc..
De logica is ver zoek
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Premium Member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
- Locatie: Kinrooi
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
M.a.w. : trek uw plan.CCatalyst schreef: 08 jan 2024, 22:19
En ik ben blij dat er in dat artikel toch een moeder is die de boodschap begrepen heeft: "Ik denk dat we naar een alternatieve oplossing zullen moeten zoeken met carpoolende ouders." Inderdaad, als het aanbod niet volstaat, voel je vrij om samen met anderen een alternatief uit te denken om het aanbod te versterken. Minder afschuiven, meer zelf doen, dat is de boodschap.

Wat is het doel / nut dan nog van openbaar vervoer ?
En wat hebben die kinderen van die moeder - waar je zo enthousiast over bent - weer geleerd ? Koning auto, want er is voor de rest niks anders meer dat de moeite van het vermelden waard is. Die gaan er later niet eens aan denken van openbaar vervoer te gebruiken.
In het beste geval zullen ze misschien 'carpoolen' nog meenemen in hun opties; maar dat werkt natuurlijk enkel als je voldoende mensen hebt die op ongeveer hetzelfde tijdstip hetzelfde traject moeten doen; op ongeveer hetzelfde tijdstip terug naar huis gaan.
Openbaar vervoer ? Binnenkort misschien nog enkele bussen voor als ze in Bokrijk nog een idee voor uitbreiding van hun openluchtmuseum plannen.
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
-
- Elite Poster
- Berichten: 2776
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het probleem van lege bussen lijkt alvast opgelost. Wij hebben een halte voor de deur en zien nu effectief dat jongeren zich nog in de bus moeten murwen. Je kunt ook de gok wagen en op de volgende wachten, maar geen zekerheid hoe vol deze gaat zitten
-
- Elite Poster
- Berichten: 1367
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 67 keer
Een auto is daar geen oplossing voor maar idd gisteren besloten om de bus niet te riskeren. Niet veel veranderd op mijn lijn maar 2 bussen aan volk aan't wachten. Ik ben idd wel eentje die bij niet rijdende bussen een paar uur gaat wachtenITnetadmin schreef: 08 jan 2024, 21:45 Ik denk trouwens niet alleen aan ouderen of mensen die slecht te been zijn, er zijn ook andere groepen.
Bv mensen met autisme, ADHD, of nog een ander syndroom, waardoor ze niet goed overweg kunnen met vertragingen, missen van bussen, maar ook met het plannen van hun dag en de stress rond het missen van een bus enzo (voor wie dus een flexbus ook geen oplossing is).

maar auto mag niet meer omdat ik me aan de regels hou

- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
"Stop met zagen en klagen" was het antwoord van de minister toen ze zei dat er meer middelen nodig waren. Nu komen ze schoorvoetend af met "aanpassingen" en vraagt men zelf meer geld. Kortom Schoubs had gelijk.
Voor sommigen zijn al deze problemen nog niet erg genoeg en zij maken zichzelf wijs dat dit een verbetering is. Wel grappig dat ze zelf het gevolg van deze strategie aangeven: zoek zelf een oplossing want openbaar vervoer is niet meer bekwaam om openbaar te zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Maar de aasgieren zitten reeds klaar om in te grijpen..
Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA): "Kostenefficiëntie De Lijn draait niet goed, bekijken of we moeten ingrijpen"
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/terzake/2 ... d20240108/
Elk jaar meer en meer besparen om nu de omschakeling naar electrische te moeten maken, dat kan toch gewoon niet.
Aankoop voertuigen, ombouw stelplaatsen, opleidingen..
Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA): "Kostenefficiëntie De Lijn draait niet goed, bekijken of we moeten ingrijpen"
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/terzake/2 ... d20240108/
Elk jaar meer en meer besparen om nu de omschakeling naar electrische te moeten maken, dat kan toch gewoon niet.
Aankoop voertuigen, ombouw stelplaatsen, opleidingen..
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Berichten: 9535
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Hoe sommigen hier Schoubs uit de wind zetten, nadat ze beslist heeft voor BYD wat De Lijn opnieuw jaren miserie en verspilling gaat opleveren, lol.
Schoolvakantie gedaan, geen wettelijke feestdag of een brug ernaar, ja de meeste zouden toch weer aan het werk zijn. Enkel de toplaag van onze maatschappij: de politici en voetballers, hebben nog enkele weken verlof. Maar die zetten sowieso geen voet op het OV.
Een aanbod dat beantwoordt aan een belangrijk deel van de vraag, maar geen aanbod van gelijk welk punt A naar gelijk welk punt B. Voor de rest versterking door private of gemeentelijke initiatieven.
Mja, al de kinderen van vroeger die wel opgroeiden met OV stappen toch ook in de wagen; ze krijgen ene van hun werkgever immers. Dus wat maakt dat dan uit?Funfile schreef: 09 jan 2024, 06:05En wat hebben die kinderen van die moeder - waar je zo enthousiast over bent - weer geleerd ? Koning auto, want er is voor de rest niks anders meer dat de moeite van het vermelden waard is. Die gaan er later niet eens aan denken van openbaar vervoer te gebruiken.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Wat kan ze doen met gebonden handen op de rug? Het is ook maar een marionet hé. (een blauwe dan nog)CCatalyst schreef: 09 jan 2024, 13:00 Hoe sommigen hier Schoubs uit de wind zetten, nadat ze beslist heeft voor BYD wat De Lijn opnieuw jaren miserie en verspilling gaat opleveren, lol.
Lydia Peeters had gisterenavond alvast geen tijd/zin om bij Ter Zake langs te gaan, dus moest de uit de doden herrezen Gwendolyne acte de presence geven.
Ben m'n dochter gisterenavond laat gaan ophalen aan de luchthaven van Eindhoven en volgens haar was het toch heel druk op de luchthaven van Krakow.CCatalyst schreef: 09 jan 2024, 13:00Schoolvakantie gedaan, geen wettelijke feestdag of een brug ernaar, ja de meeste zouden toch weer aan het werk zijn.

Ik denk dat er heel wat mensen zijn die afstevenen op totale armoede dankzij de genomen beslissingen.CCatalyst schreef: 09 jan 2024, 13:00Een aanbod dat beantwoordt aan een belangrijk deel van de vraag, maar geen aanbod van gelijk welk punt A naar gelijk welk punt B. Voor de rest versterking door private of gemeentelijke initiatieven.
Een openbaar vervoer niet langer te gebruiken en een electrische auto die niet te betalen zal zijn waardoor
op zoek gaan naar werk niet langer kan.
Met als gevolg... werkweigering, werkloosheidsuitkering kwijt etc.. (misschien doomdenken van mijn kant maar het zou me toch niet verbazen..)
Laatst gewijzigd door Petrikske 09 jan 2024, 14:01, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Schoubs moet roeien met de riemen die ze heeft, 1 riem is wegbezuinigd dus past ze zich aan en kiest voor de goedkoopste oplossing. Dat is toch binnen de economische logica. Wil de overheid dat ze duurdere bussen koopt dan moet diezelfde overheid daar de middelen voor voorzien. Schoubs zal dan niet klagen en zagen maar dure bussen bestellen uit pakweg Moldavië.CCatalyst schreef: 09 jan 2024, 13:00 Hoe sommigen hier Schoubs uit de wind zetten, nadat ze beslist heeft voor BYD wat De Lijn opnieuw jaren miserie en verspilling gaat opleveren, lol.
Ah, een belangrijk deel, ouderen en gehandicapten zijn uiteraard niet meer belangrijk en kunnen opzouten. Wel moeten we lief zijn en de lekkere brokken aan de privé laten want die arme dutskes moeten toch ergens rijk van worden.Een aanbod dat beantwoordt aan een belangrijk deel van de vraag, maar geen aanbod van gelijk welk punt A naar gelijk welk punt B. Voor de rest versterking door private of gemeentelijke initiatieven.
Neen, ik ben bvb altijd met OV naar het werk gegaan ook al kan ik me gerust een extra wagen veroorloven. Er moet dat uiteraard wel een bus zijn en een schema dat past binnen de werkuren. Opnieuw een mooi voorbeeld van de prioriteiten, mensen die een eigen wagen kunnen veroorloven belonen zoals nergens anders ter wereld en openbaar vervoer kapotbezuinigen.Mja, al de kinderen van vroeger die wel opgroeiden met OV stappen toch ook in de wagen; ze krijgen ene van hun werkgever immers. Dus wat maakt dat dan uit?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Data technicus
- Elite Poster
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Gisteren vriendin via hoppin bus gereserveerd voor 10 na 10 vandaag. Flexbus komt pas aan om 10u25 en het was een gewone taxi waar je niet met buzypass of bustticket kon betalen. Maar ze moest 1,7 euro met bankkaart betalen.