De lijn

Vragen verhalen, discussies over openbaar vervoer kunnen hier plaatsvinden
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

De lijn gaat heel veel lijnen vanaf 6 januari schrappen of vervangen door andere lijnen. Hier bij mij in de buurt gaat de lijn alle H-lijnen van stad Hasselt schrappen en vervangen door bussen op aanvraag via Hoppin. Dit zal voor meer verkeer zorgen want dan gaan mensen terug rapper naar de auto grijpen om naar de steden te gaan om te shoppen. Deze beslissing zou door de overheid genomen zijn en bus chauffeurs zijn er ook niet over te spreken wat ze beslist hebben.
Screenshot_20231209_133901_De Lijn.jpg
Screenshot_20231209_133913_De Lijn.jpg
Screenshot_20231209_133922_De Lijn.jpg
Screenshot_20231209_133936_De Lijn.jpg
Screenshot_20231209_135110_De Lijn.jpg
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Nee wij zijn daar zeer zeker niet over te spreken dat klopt.
6000 haltes die verdwijnen hé, hoe halen ze het in godsnaam in hun hoofd.
Ik heb weet van gehandicapte kinderen die nu door 1 bus te nemen aan de schoolpoort worden afgezet na nieuwjaar 2 a 3 keren moeten gaan overstappen, dat worden drama's hé.
Maar ja..we weten al jaren dat het kapot moet.
En zie maar dat je als lagere klasse binnen enkele jaren de aanschaf van een electrische auto kan bekostigen of je geraakt nergens meer.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Data technicus schreef: 09 dec 2023, 15:51 De lijn gaat heel veel lijnen vanaf 6 januari schrappen of vervangen door andere lijnen. Hier bij mij in de buurt gaat de lijn alle H-lijnen van stad Hasselt schrappen en vervangen door bussen op aanvraag via Hoppin.
Het oude plan was niet bepaald een succes. Grote verliezen, veel lege rondrijdende bussen, slechte klanttevredenheid, onbetrouwbaarheid van de dienstverlening (ook door de vele stakingen van de vakbonden). Ingrijpen was nodig, deze verliezen konden niet blijven doorgaan want uiteindelijk mag de belastingbetaler het altijd weer bijpassen.

Verder is dit ook een noodzakelijke stap richting de privatisering van ons openbaar vervoer, wat binnen afzienbare tijd zal gebeuren. Iets waar je geen vrees voor moet hebben, ongeacht wat de vakbonden ons wijsmaken (zij geven enkel om hun job, statuut en voordelen, en helemaal niet om jouw belangen als reiziger). Kijk naar London, kijk naar Tokyo, telkens heel dichtbevolkte gebieden zoals Vlaanderen met een uitstekend functionerend openbaar vervoer om u tegen te zeggen, en ja: volledig geprivatiseerd!
Data technicus schreef: 09 dec 2023, 15:51Dit zal voor meer verkeer zorgen want dan gaan mensen terug rapper naar de auto grijpen om naar de steden te gaan om te shoppen.
Ja, maar tip: nu is het het moment om een elektrische wagen te nemen. Omdat de Vlaamse regering (N-VA, CD&V, Open VLD) te bang is om rekeningrijden in te voeren, ben je dan vrijgesteld van gebruikstaksen a la accijnzen, en gebruik je de openbare weg dus milieuvriendelijker en voor nog minder geld dan een busticket, namelijk gratis (ttz Vlamingen met een verbrandingswagen moeten van de bange Vlaamse regering verplicht de zwaardere slijtage van de openbare weg door jouw zwaardere elektrische wagen subsidiëren, best wel een leuke gedachte om mee rond te rijden op een regenachtige zaterdag, niet?)

Je zal idd veel tijd verliezen, want het verkeer zal inderdaad nog meer vast komen te zitten, maar volgens de Vlaamse regering is tijd met je gezin veel minder waard dan het eventuele bedrag dat je zou moeten betalen voor rekeningrijden, dus dat klopt. (Indien je niet akkoord gaat daarmee: verkiezingen zijn 9 juni 2024, plaats geen bolletje bij de drie eerder vermelde partijen).
Data technicus schreef: 09 dec 2023, 15:51Deze beslissing zou door de overheid genomen zijn
De Vlaamse regering maakt geen concrete beslissingen inzake welke routes en haltes moeten verdwijnen, de overheid zegt alleen wat de vereisten zijn en wat het budget is, De Lijn doet dan zelf de aanpassingen van routes. Nogmaals, indien je niet akkoord gaat daarmee: verkiezingen zijn 9 juni 2024, plaats geen bolletje bij de drie eerder vermelde partijen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Eerst bewust kapot bezuinigen en dan afkomen met de dooddoener dat het niet goed is. Het was inderdaad niet goed maar met het schrappen van duizenden haltes denk ik niet dat het gaat verbeteren. Ja, het moet opbrengen maar dat verhaaltje pakt niet als we over regionale luchthavens spreken waar een paar mensen die het wel kunnen betalen rijkelijk bediend worden op kap van al de rest.

En dan die EV's. Het is nu al duidelijk dat de grote meerderheid die wagens niet kan betalen, de meeste zijn dan ook bedrijfswagens, opnieuw voor de mensen die eigenlijk wel zelf een wagen kunnen betalen. De pijnlijke realiteit is dat binnenkort een grote groep geen wagen kan veroorloven maar er is dus de lijn waar de Vlaamse overheid voluit op inzet... om kapot te maken.

Als het budget jarenlang achteruit gaat dan moet je knippen en de lijn moet dat overal doen omdat het budget ontoereikend is.

De Vlaamse regering wil de lijn, ooit begonnen als voorbeeld van hoe Vlaanderen het beter ging doen, gewoon systematisch kapotmaken zodat ze de contracten voor de beste lijnen aan de privé over kan laten. Al wie niet in een centrumstad woont zal niet meer op een bus moeten rekenen want dat brengt niet op, als de lijn deze lijnen moet bedienen zal dat enkel nog verlieslatender zijn. En wie kan dat verlies betalen, niet de privémaatschappijen maar wij, de burgers.

En bij de verkiezingen kan je daar weinig aan doen want wie gaat VB de bussen laten rijden, niet de migranten of had je het over PVDA ? :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Het gekke is op mijn lijn naar Brugge is het juist op vrijdagnacht en zaterdagnacht een verbetering.

Nu geen bus meer na 23:11 en dan een bus tot 2:10u terug naar Knokke. Dat vind ik wel heel fijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 09 dec 2023, 16:39 Als het budget jarenlang achteruit gaat dan moet je knippen en de lijn moet dat overal doen omdat het budget ontoereikend is.
Ik denk dat je hier vergeet te vermelden (wat je in andere topics nochtans niet vegat) dat de directie van De Lijn zelf ook niet bepaald een voorbeeld was en is van goed bestuur, waardoor veel geld van De Lijn slecht gespendeerd wordt. Prodata bijvoorbeeld, of de aankondigingsborden aan de haltes (aan welke versie zijn ze ondertussen toe, en werkt het nu wel?). Telkens is er wel iemand rijk mee geworden...

Dat de vakbonden zelf ook de verkeerde prioriteiten legden hielp niet, men had het werk moeten neerleggen tot de voltallige directie ontslag nam ipv zich te richten tegen de Vlaamse regering die uiteindelijk haar beslissingen gewon neemt obv de povere resultaten nav de uitvoering door de directie. Maar goed, wellicht zaten vakbonden en directie in dezelfde broekzak, zijn er ook vakbondslui rijk geworden, en dan is zowel de reiziger als de werknemer natuurlijk de pineut.

Evenwel, nu is het kalf verdronken. Kansen genoeg gehad, denk ik zo.
Dizzy schreef: 09 dec 2023, 16:39De Vlaamse regering wil de lijn, ooit begonnen als voorbeeld van hoe Vlaanderen het beter ging doen
Toen Vlaanderen het overnam was het al slecht, het was nog de maatschappij van de buurtspoorwegen maar buurtspoorwegen waren er in geen velden of wegen meer te bekennen, de verbussing was al volledig. Men heeft iets heel slechts gekregen en men is er idd niet in geslaagd om het beter te maken, zie vorige paragraaf voor een deel van de redenen. Of federaal hun eigen misbaksel wel had kunnen oplossen, daar twijfel ik aan. De spoorwegen, die wel nog federaal zijn, leggen dit jaar weer een nieuw dieptepunt aan stiptheidscijfers voor. Gelukkig is er daar alvast een duidelijke einddatum, binnen 9 jaar en zoveel dagen is de privatisering een feit. FlixTrain en co zijn dan welkom.
Dizzy schreef: 09 dec 2023, 16:39Al wie niet in een centrumstad woont zal niet meer op een bus moeten rekenen want dat brengt niet op, als de lijn deze lijnen moet bedienen zal dat enkel nog verlieslatender zijn. En wie kan dat verlies betalen, niet de privémaatschappijen maar wij, de burgers.
Geen verschil met nu dus? Alle succesverhalen van openbaar vervoer in uitgestrekte dichtbevolkte gebieden, zoals Vlaanderen, berusten telkens op een geprivatiseerd aspect. Noem me 1 uitzondering daarop, dat een succesverhaal is en in een uitgestrekt dichtbevolkt gebied is (Brussel is dichtbevolkt maar niet uitgestrekt).
Dizzy schreef: 09 dec 2023, 16:39En bij de verkiezingen kan je daar weinig aan doen want wie gaat VB de bussen laten rijden
Als je niet akkoord gaat met de mobiliteitskeuzes van de huidige Vlaamse regering - en ik denk dat er heel wat redenen zijn om daar niet mee akkoord te gaan (tijd belangrijker vinden dan geld bv) los van het feit of je het OV gebruikt of niet - stem dan niet op dezelfde, dat is logisch. Dus niet op N-VA, CD&V of Open VLD. Er zijn voldoende andere keuzes. Mobiliteit is voor mijzelf een van de belangrijkste aspecten van bestuur, ik ben ook zeer ontevreden over de Vlaamse regering, deze 3 partijen hebben er een boeltje van gemaakt dus ik ga ze niet belonen met een stem, simpel. Wie onderwijs of zorg belangrijk vindt kan gelijkaardige conclusies maken denk ik.
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
Te Koop forum

Bij alle commentaren op het openbaar vervoer vraag ik me steeds af: hoeveel van de reageerders maken zelf regelmatig gebruik van het openbaar vervoer?
En dan concreet ivm. de herwerking van het aanbod van De Lijn: wat is de impact op jullie gebruikte trajecten?
- de buslijnen die je gebruikt is afgeschaft en het alternatief is slechter/onbestaand
- de bushaltes die je gebruikt zijn afgeschaft en de vervangende haltes zijn veel verder

In mijn geval: ik gebruik de bus/tram momenteel nauwelijks. Vanaf thuis vertrek ik ofwel met de fiets ofwel met de auto. Station - werk doe ik momenteel met de fiets, enkel bij hevige regen neem ik bus/tram. Op bezoek in sommige steden neem ik wel eens een stadsbus/tram/metro.
Bushalte op 20 m van bij mij thuis is afgeschaft net als de buslijn die ze bedient. Alternatief is een verlegging van deze lijn met grotendeels overname bestaande traject + verlenging naar buurgemeenten. Nieuwe bushalte op 100 m. En die rijdt nu ook in het WE.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Taaner242 schreef: 10 dec 2023, 11:00 Bij alle commentaren op het openbaar vervoer vraag ik me steeds af: hoeveel van de reageerders maken zelf regelmatig gebruik van het openbaar vervoer?
Het een vloeit voort uit het andere he.
Ik gebruik nooit de bus voor woon-werk:
Afbeelding
Voor andere verplaatsingen is de vervoerstijd even belachelijk.

Daguitstap naar zee? In 't weekend kan dat aan halve prijs voor 'amper' €40,60 (anders €53; hoezo -50% :roll: ) voor mij en mijn kinderen.
Afbeelding
Met de auto ben ik er sneller, heb ik een zitplaats en ga en vertrek ik wanneer het mij uitkomt. Parkeren is gratis en mijn auto kost mij exact hetzelfde als ik reken aan €0,30/km. Wat in mijn geval behoorlijk overdreven is.

Als ik voor 't werk een verplaatsing zonder te veel ballast doe naar een grootstad zoals Antwerpen, Brussel of Luik neem ik af en toe eens de trein, dan is de kost niet voor mij en mijn werkgever vind het ok. Ik heb meer ritten met afschaffingen/ernstige vertraging/gemiste overstap/omleiding en gedropt in het hol van pluto/... mee gemaakt dan ritten die op schema zaten.

Dus inderdaad, ik gebruik amper het OV en zit er toch op te kakken. Met recht en rede als je het mij vraagt.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef: 09 dec 2023, 17:07 openbaar vervoer in uitgestrekte dichtbevolkte gebieden, zoals Vlaanderen,
Laat me niet lachen, uitgestrekte lintbebouwing zodat het 1 groot hol van pluto wordt zoals Vlaanderen bedoel je waarschijnlijk.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 09 dec 2023, 16:15Verder is dit ook een noodzakelijke stap richting de privatisering van ons openbaar vervoer, wat binnen afzienbare tijd zal gebeuren. Iets waar je geen vrees voor moet hebben,
Echt een verklaring van iemand die nooit gebruik maakt van het openbaar vervoer lijkt het wel. ;-)
Denk je echt dat privé bedrijven hetzelfde aanbod zullen bieden als de Lijn?
Vergeet het maar, het rendabele behouden en de rest schrappen, dus zeg maar dag met het handje in landelijke gebieden.
Gepensioneerden, schoolgaande kinderen... kin kloppen.
Dizzy schreef: 09 dec 2023, 16:39 Eerst bewust kapot bezuinigen en dan afkomen met de dooddoener dat het niet goed is. Het was inderdaad niet goed maar met het schrappen van duizenden haltes denk ik niet dat het gaat verbeteren.
Nee natuurlijk zal het er niet op verbeteren, dit zijn de laatste stuiptrekkingen van een schip dat reeds jaren geleden is beginnen te zinken.
Het contrast met de NMBS kan niet groter zijn, vanaf vandaag elke week 2000 treinen extra.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/08 ... a-treinen/
boonpwnz schreef: 09 dec 2023, 16:55Het gekke is op mijn lijn naar Brugge is het juist op vrijdagnacht en zaterdagnacht een verbetering.
Bij ons in Turnhout zien we ook dat we in de nabije toekomst tijdens de nachtelijke uren sneldiensten gaan blijven rijden.
Kan je zich de vraag stellen wie daarvan gebruik zal maken.
CCatalyst schreef: 09 dec 2023, 17:07Ik denk dat je hier vergeet te vermelden (wat je in andere topics nochtans niet vegat) dat de directie van De Lijn zelf ook niet bepaald een voorbeeld was en is van goed bestuur, waardoor veel geld van De Lijn slecht gespendeerd wordt.
:roll:
Veel beslissingen voor de Lijn werden destijds door de regering genomen en niet door de directie van de Lijn.
Ik zal 1 simpel voorbeeldje geven wat bergen geld kost en zal blijven kosten.
Vroeger hadden alle grote stelplaatsen een kleine vrachtwagen ter beschikking waarmee ze zelf de zwaardere wisselstukken konden ophalen maar ook bussen konden daarmee gedepanneerd worden.
Tot de regering besloot dat 'depannage' geen kerntaak van de Lijn is en daarom diende uitbesteed te worden.
Enige idee wat de kostprijs is om een harmonicabus te depanneren tijdens de nacht, feestdagen?
Takelbedrijven hebben extra personeel moeten aanwerven en zelf extra voertuigen moeten aankopen om aan de vraag te kunnen voldoen.
Hoeveel miljoenen zouden die depannages jaarlijks kosten denk je?
En vroeger deed de Lijn dit dus zelf.
Taaner242 schreef: 10 dec 2023, 11:00 Bij alle commentaren op het openbaar vervoer vraag ik me steeds af: hoeveel van de reageerders maken zelf regelmatig gebruik van het openbaar vervoer?
Volgend jaar werk ik er 30 jaar als bestuurder van een gelede autobus en doe vooral het traject Turnhout - Antwerpen.
Dus.. 410. 415. 416. 417 maar verder ook de Lijnen 460, 470, 490 en nog een trits andere op sporadische basis.
cadsite schreef: 10 dec 2023, 11:15Dus inderdaad, ik gebruik amper het OV en zit er toch op te kakken. Met recht en rede als je het mij vraagt.
Ik werk er bijna 30 jaar en gebruik het zelf ook amper, en ik rijd dan nog gratis met bus of tram.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
Te Koop forum

cadsite schreef: 10 dec 2023, 11:15 Het een vloeit voort uit het andere he.
Ik gebruik nooit de bus voor woon-werk:
...
Dus inderdaad, ik gebruik amper het OV en zit er toch op te kakken. Met recht en rede als je het mij vraagt.
Dus een bevestiging: de geplande aanpassingen van De Lijn hebben 0,0 impact op jou.
Voor je woon-werkverkeer was de bus geen optie, en mogelijks ook niet met de nieuwe regeling.

Voor vrijetijdsverplaatsing zal het uiteraard afhangen van je bestemming. Maar het gaat hier over de aanpassing van de busdienst, niet over de treindienst.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien is het een nieuw gegeven voor jou, maar sommige mensen zitten met meer in dan enkel hun eigen zelve.

De aanpassing heeft voor mij persoonlijk inderdaad 0,0 impact en dat vind ik niet goed. Ik zou het logisch vinden mocht iets evolueren richting iets beters, maar dat doet het niet, wel integendeel.

Ik heb collega's die afhankelijk zijn van het OV. Voor hen is de aanpassing niet goed. Mag ik er dan eventueel misschien een mening over hebben?

Ik zou graag meer het OV gebruiken want er zijn uiteraard wel voordelen. Maar het was al ontoereikend en door de verdere afbouw, hogere prijzen en nog meer onderzoek nodig hoe en waar je je tickets/e-ticket/pass/voucher/... kan kopen is het nog minder aantrekkelijk.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 10 dec 2023, 14:14Ik heb collega's die afhankelijk zijn van het OV. Voor hen is de aanpassing niet goed. Mag ik er dan eventueel misschien een mening over hebben
Dat mag je zeker, heel veel personeel zal jou mening ook delen laat daar geen misverstand over bestaan.
Het is toch niet te verwonderen dat ze niet meer aan personeel geraken hé, de uitstroom is veel groter dan de instroom.
30 jaar geleden begon je bij de Lijn en je bleef daar, een ontslag dan moest je al heel zwaar over de schreef gaan.
Ik heb de laatste jaren al heel veel collega's zien komen en kort nadien weer vertrekken.
Dat is een teken aan de wand hé.
cadsite schreef: 10 dec 2023, 14:14hogere prijzen...
Nog zo'n dooddoener, vele jaren geleden in de tijd van onze vorige munt was de kostprijs voor een enkel biljet "Turnhout - Antwerpen" 190 Belgische frank.
Netabonnement: 35.000 Belgische frankskes...

Hoezo duur?
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 17 keer

De Lijn, net zoals de NMBS en Infrabel, zijn beide zwaar gesubsidiëerde staatsinstellingen met alle gevolgen van dien. Zie in dit verband onze Sabena, die kapot ging aan oversubsidies en door de vakbonden overgereguleerd (niet te hard werken, meer verdienen, zoveel als mogelijks "vrijgesteld" en extra "postjes" kweken. Zowel de NMBS as Infrabel - en al hun "nevenbedrijven" vormen, aan de top, een echt Mexicaans Leger, dwz. meer directiefuncties dan er werkers zijn). De Lijn doet het niet veel beter.....
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Big Bang - Openbaar Vervoer vanaf 6 januari '24 - NOTEER DEZE DATUM EN DOE MEE
Oproep en mobilisering van burgers, organisaties en het brede middenveld rond de tweede fase van de basisbereikbaarheid

Op zaterdag 6 januari 2024 is het '5 voor 12' rond het openbaar vervoer (ov) in Vlaanderen. Die dag wordt de tweede fase basisbereikbaarheid uitgerold. Een soort big bang voor het stads- en streekvervoer.

Het middenveld en veel organisaties zijn bezorgd en stellen zich vragen. Hoe verplaatsen we ons binnenkort met het ov en kunnen we ons überhaupt nog verplaatsen?

- De burgers kregen geen inspraak. De beslissingen werden genomen door mensen zonder ov-kennis en -ervaring.

- Het flexsysteem (vervoer op aanvraag) is onvoldoende uitgebouwd en beschikt niet over voldoende middelen. Politici geven dit toe. Vervoersgarantie is er dus niet.

- Sommige burgers geraken sociaal geïsoleerd in hun wijk of deelgemeente. Er is geen halte meer in hun buurt. De dichtstbijzijnde halte ligt soms op een onoverbrugbare afstand. Tevens moet men meer overstappen.

- Een aantal politici is de burgers 'vergeten'. Vooral na 6 januari moeten de burgers kunnen worden betrokken.

- De toegankelijkheid van het ov blijft een probleem. Veel oudere en minder mobiele reizigers worden uitgesloten.

- Al jaren krijgt De Lijn veel te weinig middelen om een wervend, stipt en kwaliteitsvol ov te bieden. Vlaanderen is een ontwikkelingsregio op gebied van stads- en streekvervoer.

- De meeste hoppinpunten, het pronkstuk van de basisbereikbaarheid, zorgen niet zoals beloofd voor verbindingen tussen de verschillende vervoersmodi.

- Tevens is een ecologische impact. Vooral forenzen worden in de auto geduwd met nog meer fileleed als gevolg. De door Vlaanderen nagestreefde modal shift 50/50 wordt niet gehaald. Integendeel.

Onze nationale actie '5 voor 12' vindt plaats op zaterdag 6 januari 2024 om 11.00u.

Praktisch

We nodigen elke burger en alle middenveldorganisaties uit om de actie van de Verenigde Supporters Openbaar Vervoer (VSOV) te ondersteunen en dit bericht te verspreiden.

Actie start om 11.00 u aan de stations in de provinciehoofdsteden (tot 12.30 u à 13 u)

Provincie West-Vlaanderen: STATION Brugge - gemeenten uit vervoerregio's: Brugge – Kortrijk – Midwest (regio Roeselare) – Oostende – Westhoek.

Provincie Oost-Vlaanderen: STATION GENT - St-Pieters – gemeenten uit de vervoerregio's: Aalst (& Dendermonde) – Gent – Vlaamse Ardennen – Waasland.

Provincie Antwerpen: STATION Antwerpen Centraal (kant Astridplein) – gemeenten uit de vervoerregio's: Antwerpen – Kempen - Mechelen

Provincie Limburg: STATION Hasselt – gemeenten uit de vervoerregio Limburg (= ganse provincie)

Provincie Vlaams Brabant: STATION Leuven (Martelarenplein rechtover station) – gemeenten uit vervoerregio's Leuven & Vlaamse Rand

Het is een statische vreedzame (muzikale) actie, waarbij we vragen om het volgende mee te brengen:

Toeters en bellen, sirenes, potten en pannen; alles wat kan dienen om lawaai te maken.
Mogelijk een KLOK of WEKKER meebrengen die stilstaat op '5 voor 12'.
Borden / pamfletten maken met de naam erop van uw gemeente en / of naam van de vervoerregio
KLEURRIJK kledingstuk (sjaal, muts, enz...) om goed de aandacht te trekken.
Algemene slogans in beeld brengen, uit de opgesomde bezorgdheden (zie bovenaan); ook LOKALE slogans passend bij uw concrete situatie zijn welkom.
Persoonlijke getuigenissen aan journalisten vertellen, als dit mogelijk is.

https://verenigde-supporters-openbaar-v ... sQFEvxUGdw
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ik gebruik ongeveer wekelijks de trein en ongeveer 1 keer per maand de tram, in de regel als ik ergens te voet ben gegaan - en net wanneer ik wil terugkeren trekt de zoveelste moesson over ons land die het KMI niet had zien aankomen (deze avond was dat ook weer het geval). Bussen neem ik niet, ze zijn oncomfortabel, ze rijden zich vast in het verkeer, maar vooral: ze zijn erg onbetrouwbaar, naar mijn aanvoelen is er minder dan 50% kans dat een bus die op de dienstregeling staat uberhaupt wel rijdt.
Taaner242 schreef: 10 dec 2023, 11:00En dan concreet ivm. de herwerking van het aanbod van De Lijn: wat is de impact op jullie gebruikte trajecten?
Geen.
Petrikske schreef: 10 dec 2023, 12:07 Echt een verklaring van iemand die nooit gebruik maakt van het openbaar vervoer lijkt het wel. ;-)
Denk je echt dat privé bedrijven hetzelfde aanbod zullen bieden als de Lijn?
Dat is wat de vakbonden zeggen, he? Maar het klopt: het aanbod zal idd niet hetzelfde zijn, de lege rondrijdende bussen zullen verhuizen naar routes waar er wel vraag is, en dat mag ook. Schoolkinderen/gepensioneerden zullen niet op hun kin moeten kloppen - in London of Tokyo, waar het geprivatiseerd is, is dat ook niet zo. Maar de vakbond zal je vanalles wijsmaken om hun verhalen te geloven.

Het is ook markant dat de vakbonden zogezegd bekommerd zijn om gepensioneerden en schoolkinderen, terwijl ze dan weer geen enkel probleem hebben om deze groepen telkens weer te treffen met hun vele stakingen.
Petrikske schreef: 10 dec 2023, 16:19 Big Bang - Openbaar Vervoer vanaf 6 januari '24 - NOTEER DEZE DATUM EN DOE MEE
Oproep en mobilisering van burgers, organisaties en het brede middenveld rond de tweede fase van de basisbereikbaarheid
"Mobilisering" is wellicht een vrije vertaling van "staken" en dus vooral weer de gepensioneerden treffen, veronderstel ik? Soit, ik denk dat de meeste mensen op de laatste zaterdag van de kerstvakantie wel een nuttigere invulling van hun dag hebben dan een verdoken vakbondsactie, hoor.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 10 dec 2023, 18:32 Bussen neem ik niet, ze zijn oncomfortabel, ze rijden zich vast in het verkeer, maar vooral: ze zijn erg onbetrouwbaar, naar mijn aanvoelen is er minder dan 50% kans dat een bus die op de dienstregeling staat uberhaupt wel rijdt.
Wow... overdrijf anders een beetje misschien? :lol:
Ik heb zelf altijd de voorkeur gegeven aan oudere types van bussen om m'n dienst mee uit te voeren. (ergens een normaal gegeven dat personeel het liefst blijft werken met oud vertrouwd gereedschap)
Tot enkele nieuwe 'collega's' de boel op stelten gingen zetten en begonnen te eisen van "ik wil die of die bus of ik rijd niet buiten'' (ik laat me verder niet uit over huidskleur, afkomst of religie van deze mensen) ,maar goed... de directie trok een streep onder een goedkeuring dat bepaalde mensen een vast voertuig hadden.
Ik was er daar 1 van dus... de reden?
Voertuig waar ik enkele jaren mee heb gereden had een rugzak van mankementen waar ik omheen kon werken. (slecht contact dus niet kunnen starten, remmen zonder druk die vast bleven plakken etc etc)
Dus sinds een tijdje rijd ik nu ook met de nieuwe(re) voertuigen van VDL en ook met hun hybride modellen, en wow.. dat is dus echt wel een wereld van verschil op het gebied van comfort.
Ze hebben hun problemen maar meestal valt daar mee te werken. (of simpelweg te negeren)
Tijdje geleden heb ik zelf ook de app van de Lijn geinstalleerd om deze zelf te testen en bij mij werkt die meestal perfect, elke 15 seconden automatisch een refresh en de ganse wereld kan zien waar ik uithang.
Dus 1 op 2 die niet rijd is simpelweg zever.

Toegevoegd na 12 minuten 47 seconden:
CCatalyst schreef: 10 dec 2023, 18:32de lege rondrijdende bussen zullen verhuizen naar routes waar er wel vraag is, en dat mag ook.
Geloof je nu werkelijk dat het allemaal zo simpel is?
Aan jou uitlatingen te zien leef jij nog in een heel ver verleden, het klopt dat er 'vroeger' heel wat bussen leeg rondreden.
Maar dit euvel is al aangepakt tijdens het begin van de opgelegde besparingen, ze zijn er nog hoor die lege ritten maar de vergelijking met vroeger gaat al lang niet meer op.
Het is ook heel moeilijk te verwezenlijken omdat we hier elke dag met bevolkingsstromen richting de steden zitten terwijl in de avondspits diezelfde mensen opnieuw opgehaald en naar huis gebracht moeten worden.
Het is simpelweg veel te duur om alle bussen die bv s'ochtends in Antwerpen arriveren een rit terug te laten uitvoeren, de weinige bussen die dus 'leeg' rijden na de ochtendspits gaan meestal via de snelweg terug naar hun desbetreffende stelplaats.
En s'avonds zijn er nog een beperkt aantal bussen die bv leeg naar Antwerpen rijden om daar hun vertrek te doen.
In theorie zou het kunnen om effectief alle bussen altijd een rit te laten rijden maar ook zullen die dan 'leeg' rondrijden.
En gaan automobilisten het nog leuk vinden als er voor hen aan de verkeerslichten 10 dampende bussen staan met hier en daar 1 reiziger op?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik gebruik het OV veel en doe dat al meer dan 25 jaar. Dat gaat van bus naar trein en metro. Ik denk dus dat ik wel een ervaren gebruiker ben. Ook in het buitenland gebruik ik heel vaak het OV. Niet alleen omdat het vaak de beste of goedkoopste optie is maar ook omdat je zo beter contact hebt met een brede laag van de bevolking.

Dat bussen vast kunnen zitten in het verkeer kan kloppen en is zeker zo in drukke steden maar dat is ook omdat men nooit kiest voor OV maar koning auto overal tot aan de voordeur moet kunnen rijden. Het OV zit dus vast in die stroom van gesubsidieerde wagens voor mensen die geen subsidies nodig hebben of op weg zijn naar hun regionale gesubsidieerde luchthaven.

Dat probleem van drukke plaatsen en files gaat bovendien niet opgelost worden door de bussen door privéfirma's te laten rijden, tenzij zij met vliegende bussen gaan vliegen al dan niet vanuit de gesubsidieerde regionale luchthavens. Zij kunnen dit ook goedkoper dan de lijn want het wordt toch gesubsidieerd tot in het belachelijke toe.

Het afschaffen van lijnen en vermindering van OV is echter voor iedereen slechter. Heel wat mensen hebben geen gesubsidieerde wagen en of zelfs helemaal geen wagen en moeten dus op de bus om zich uberhaupt te kunnen verplaatsen. Zij tellen blijkbaar niet mee. Het zal dus ook een deel terug naar de koning auto duwen waardoor de files dus enorm gaan afnemen... oops. Ze kunnen ook opteren om niet meer te gaan werken omdat het niet meer loont en dan komen ze ten laste van de rest van de maatschappij, tel uit onze winst. Wie wel wint is de handel want minder mensen die gaan werken betekent uiteraard meer om uit te geven in de handel die nu nog slechter bereikbaar is. Zij moeten dus hopen op de bakfietsidealisten :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 10 dec 2023, 18:32Maar de vakbond zal je vanalles wijsmaken om hun verhalen te geloven
Euhm.. een vakbondsafgevaardigde nog nat achter z'n oren gaat mij de langst in dienst zijnde werknemer van de stelplaats iets wijs maken?
Think again.. het zal eerder andersom zijn zoals een tijdje geleden nog maar eens is gebleken.
De vakbonden hebben trouwens al jaren niets meer te vertellen dankzij de externen die uit de privé werden binnen gehaald om ons te komen vertellen hoe alls moet terwijl diezelfde personen nog nooit een bus of tram van dichtbij hebben gezien en dus ook totaal geen voeling hebben wat de job daadwerkelijk inhoud.
Waar die personen wel behoorlijk goed in waren was hoe ze de vakbonden buiten spel konden zetten.
Verder wens ik me hier niet uit te laten over "de vakbonden" anders zou m'n rant misschien wat lang worden.
Dizzy schreef: 10 dec 2023, 19:30Ik gebruik het OV veel en doe dat al meer dan 25 jaar.
Als de ervaring spreekt word de toon heel wat realistischer. ;-)

En wat betreft de files en de rijtijden kan ik enkel voor mezelf en de Lijnen spreken die ik doe.
En ik kan enkel zeggen rijd eens mee naar Antwerpen vanuit Turnhout in de ochtendspits, jij met een snelle Duitse (of andere) bak en ik met een harmonica bus.
Gaan we kijken wie er het snelst zal arriveren op de Rooseveltplaats. ;-)
Terwijl jij immers in de file staat rijd ik via een lege pechstrook en eenmaal in Antwerpen heb ik een vrije Tram en Busbaan recht tot in het centrum alwaar jij rustig kan en mag dokkeren via de fietsstraat.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Er zouden meer zo'n busbanen moeten zijn waardoor OV interessanter wordt tov de king maar dat past niet in het plan. Tot dan zit iedereen die trajecten doet zonder zo'n busbanen gewoon in de file.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

De politieke wil + investeringen moeten er ook zijn en ik zie het niet gebeuren bij een afbraak die al jaren aan de gang is.
Enerzijds zal ik blij zijn als ik er weg ben en anderzijds zal ik het ook wel missen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Er zijn enkel besparingen om de boel bewust kapot te maken, tot zover de politieke wil en investeringen. Meer en meer chauffeurs vertrekken in zo'n omstandigheden wat de problemen weer groter maakt.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad Dizzy, en laat ons ook de elektrificatie van het wagenpark niet vergeten, dit gaat bergen 'extra' geld kosten omdat een dieselbus natuurlijk veel goedkoper is.
En zoals hier ook al enkele malen werd aangehaald, die mooie blinkende en comfortabele trams zoals in Antwerpen die rijden wel op stokoude en rot versleten infrastructuur waardoor die mooie blinkende hermelijnen ook heel vaak stil staan.
"Meneer rijden er ook bussen naar Linkeroever want er rijd geen enkele tram meer" ,was een vraag een 2-tal weken geleden.
Vorige maand in Deurne, botsen (voor de zoveelste keer) 2 trams op elkaar rarara... wissels die foert zeggen en manueel dienen verplaatst te worden.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231108_93870966
En wie mocht het toen oplossen? Inderdaad... de bussen van de 410 moesten al dat volk van die trams weg krijgen.
Ik was er toen ook bij en ja dat was een hectische dag.
Zo zie je maar dat ook al blinkt het nog zo mooi aan het oppervlak, de bodem en er net onder kan door en door rot zijn.
Maar ja...besparingen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zo is het hier in Gent ook. De sporen zijn vaak zo versleten dat trams ontsporen, dat er constant wagens over rijden helpt ook niet. Ze lopen door straten waar de king door moet want men heeft nu eenmaal heel het centrum vol met ondergrondse parkings gezet. De tram zit dus gewoon in de file als de sporen al bruikbaar zijn.

Die lange trams zijn wel comfortabel maar ze zouden altijd een eigen bedding moeten hebben waardoor ze sneller zijn dan de wagen. Antwerpen had een metro moeten hebben maar dat is nooit door gegaan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Privatiseren is de boel verslechteren.
Openbaar vervoer dient overal en voor iedereen te zijn.
Wat krijg je met privatisering? De slecht renderende lijnen gaan eruit, en de uren dat de bussen bijna leeg rijden ook; terwijl ook *dat* deel uitmaakt van een goed openbaar vervoer.

Trouwens, iemand zei hier dat privatisering zo slecht nog niet is.
Ik vergelijk effe:
Het jaarabbonement voor de Lijn, om in heel Vlaanderen met de bus te mogen rijden, is 351 euro.
Het jaarabbonement van een OV-chip kaart, waarmee je (afaik) overal in NL met de bus mag rijden, is 3354.5 euro; het *maand* abbonement daar is 335 euro.

Ook nog dit: https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... chte-keuze

Het probleem met het wagenpark is dat veel mensen afhankelijk zijn van de tweedehandsmarkt om een wagen te kunnen kopen (vaak afgedankte salariswagens), en dat EVs hun waarde meer dan wss niet gaan behouden op die markt, want die batterijen zullen moeten vervangen worden, en dat kost ook al ettelijke duizenden euro.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 11 dec 2023, 21:56 Privatiseren is de boel verslechteren.
Al van het OV in Londen of Tokyo gebruik gemaakt? Zeg me nog eens dat privatiseren de boel verslechteren is. In beide gebieden - het OV reikt voorbij de grenzen van de steden - is OV een succes, een alternatief voor de wagen, en... geprivatiseerd.

Het zal duurder worden (wat niet hetzelfde is als verslechteren), dat is wel een feit, maar nog steeds met kortingen voor mensen die het nodig hebben. Dat mag, mensen willen best hun aandeel betalen voor OV, zolang het goedkoper blijft dan de wagen én het een alternatief is voor de wagen. Kijk hoeveel passagiers de Londense metro elke dag vervoert in Zone 1, de centrale en duurste zone, aan 2.80 GBP/rit, wat feitelijk nog steeds maar 80 cent meer is dan een biljet van De Lijn).

Zij die argumenteren dat privatiseren == verslechteren papegaaien in de regel de vakbondsargumenten na, zonder goed en wel te beseffen dat de ware syndicale drijfveren enkel het beschermen van de eigen job, verloningen en voordelen is. Vakbonden hebben baat bij een OV dat slecht draait, want dat is een excuus om nog meer geld te vragen (dat dan opnieuw naar verloningen gaat ipv verbeteringen). Als de vakbonden het OV zouden verbeteren, dan hadden we dat de laatste 50 jaar wel gezien, want al die tijd hebben ze er controle over gehad.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 11 dec 2023, 23:56, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

De prijs van de abbos in Londen al ns gezien???

Net zoals in NL, is dat niet zomaar "duurder" worden, maar quasi x10.
Als de prive *evenveel* mag rekenen als zijn openbare tegenhanger, dan pas mag je vergelijken of ze het beter kunnen of niet.

Nu ben je appelen met peren aan het vergelijken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 11 dec 2023, 23:56 De prijs van de abbos in Londen al ns gezien???

Nu ben je appelen met peren aan het vergelijken.
Om idd te vermijden dat we appelen en peren vergelijken, moeten we het abonnement van TFL vergelijken met het aanbod van De Lijn + NMBS, want het enkele abonnement van TFL is geintegreerd en biedt toegang tot alle vervoerswijzen (incl alle treinen), nog iets dat blijkbaar enkel mogelijk is bij geprivatiseerd vervoer (bij ons moeten het nog altijd aparte abos zijn).

TFL verkoopt abo's zone 1 + 2 voor 1 maand
TFL: 156.30 GBP = 182.26 EUR

Zone 1 + 2 max afstand is +/- de afstand van Antwerpen naar Sint-Niklaas, voor 1 maand:
NMBS: 114 EUR + De Lijn: 45 EUR + Mobib: 5 EUR = 164 EUR

Het is dus idd 18 EUR duurder voor de klant in London, maar gelet op hoeveel onze overheid nog bijsteekt denk ik dat onze abonnementen netto eigenlijk duurder zijn.

Als je geen treinen neemt in London is het beter om gewoon met PAYG te werken (ook weer iets dat bij ons niet bestaat), je betaalt dan max 8.10 GBP per dag of 40.70 GBP per week in zone 1+2. Op dagen dat je ze niet gebruikt betaal je niets.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 12 dec 2023, 00:10 (bij ons moeten het nog altijd aparte abos zijn)
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... QUQAvD_BwE
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Is waar ik me op heb gebaseerd, er moeten nog altijd 2 verschillende abonnementen aangemaakt worden, al dan niet als "supplement". In London, en trouwens ook Tokyo, gewoon 1 tariefstructuur, 1 abo, 1 kaart, simpel, ook al gebeurt de operationele uitbating door al die verschillende private bedrijven. Bij ons nog altijd elke operator z'n eigen tariefstructuur, geen samenwerking. Wil je van Antwerpen per trein naar Sint-Niklaas als een eenmalige rit met een bus aan beide uiteindes, dan moet je bij ons nog steeds 3 kaartjes kopen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 12 dec 2023, 00:35, in totaal 1 gewijzigd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

En kan je in Londen met die 'enkele kaart' ook overal in de UK geraken?
Want je hanteerd bij de Lijn de prijs van een Omnipass en deze is overal in Vlaanderen geldig.
Zones die zijn hier al lang afgeschaft.

Toegevoegd na 3 minuten 34 seconden:
CCatalyst schreef: 11 dec 2023, 23:50Als de vakbonden het OV zouden verbeteren, dan hadden we dat de laatste 50 jaar wel gezien, want al die tijd hebben ze er controle over gehad.
Dat is wel heel zwaar bij de haren getrokken wat de Lijn betreft, ik ga me niet uitlaten over de NMBS want die kennis ontbreekt me.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Inderdaad. Een jaarabbo voor het ganse grondgebied van Londen is £988 voor "bus and tram only".
Voeg daar de metro bij, en je krijgt £2,976 voor het ganse grondgebied, dat kleiner is dan Vlaanderen.
Maar laat ons optimistisch kijken naar die 988 (bij de prijs van de Lijn is ook geen trein bij); da's nog altijd ongeveer 3x wat wij hier betalen voor het ganse grondgebied.

Trouwens, onder "acceptabel duurder", versta ik 5-10% opslag, geen 200% of meer.

Het argument is overigens niet "dat het nu goed loopt", of dat het niet beter kan, maar dat privatisering het qua prijs vaak slechter maakt, en dat het aanbod ook niet altijd en over verbetert.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 12 dec 2023, 00:35 En kan je in Londen met die 'enkele kaart' ook overal in de UK geraken?
Want je hanteerd bij de Lijn de prijs van een Omnipass en deze is overal in Vlaanderen geldig.
Nee, een gebied van 90 km, allemaal bediend door trein, groter dan de Vlaamse ruit. Daarbuiten moet je idd extra kaartjes kopen, maar dat ging je in Vlaanderen ook doen, tenzij je >90 km met de bus zou reizen met dus verschillende overstappen (wat ik niemand zou aanraden).
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 12 dec 2023, 00:27Wil je van Antwerpen per trein naar Sint-Niklaas als een eenmalige rit met een bus aan beide uiteindes, dan moet je bij ons nog steeds 3 kaartjes kopen.
Het zou kunnen dat je gelijk hebt in deze, in Brussel en Wallonië is dit mogelijk maar in Vlaanderen niet denk ik.
Als het een hele korte treinreis is kan je misschien wel genieten van een overstap zodat de 2e busreis met het ticket van de eerste reis kan.
Verder blijf ik bij m'n standpunt dat de Lijn spotgoedkoop is wanneer je gaat vergelijken met vroeger.
Alleen zijn er ondertussen zoveel mogelijkheden om je reis te betalen dat het personeel het na een tijdje ook niet meer weet.
Vroeger werden we namelijk om de oren geslagen met informatie in blinkende kleurenfolders, is allemaal gedaan.
Besparingen, het gevolg?
Wij weten ook niets meer.

Toegevoegd na 3 minuten 10 seconden:
ITnetadmin schreef: 12 dec 2023, 00:42Het argument is overigens niet "dat het nu goed loopt", of dat het niet beter kan, maar dat privatisering het qua prijs vaak slechter maakt, en dat het aanbod ook niet altijd en over verbetert.
Daarvoor moeten we maar naar de geschiedenis van British Rail kijken is het niet?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 12 dec 2023, 00:53Daarvoor moeten we maar naar de geschiedenis van British Rail kijken is het niet?
Ik meet succes uiteindelijk af in welke mate het OV een alternatief vormt voor de wagen. En ik denk dat ze bij ons daar nog heel veel van kunnen leren in London of Tokyo. Als je daaraan twijfelt, ga dan gerust daar eens een kijkje nemen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 12 dec 2023, 00:47 maar dat ging je in Vlaanderen ook doen, tenzij je >90 km met de bus zou reizen met dus verschillende overstappen (wat ik niemand zou aanraden)
Nee zeker niet met het nieuwe vervoersplan dat eraan zit te komen.
Ik heb het onlangs nog eens nagekeken hoelang het zou duren om met de bus vanuit Turnhout naar Oostende te reizen.. :eek:

Toegevoegd na 30 minuten 6 seconden:
CCatalyst schreef: 12 dec 2023, 00:55Ik meet succes uiteindelijk af in welke mate het OV een alternatief vormt voor de wagen. En ik denk dat ze bij ons daar nog heel veel van kunnen leren in London of Tokyo. Als je daaraan twijfelt, ga dan gerust daar eens een kijkje nemen.
Bij ons is er inderdaad heel wat dat veel beter kan, maar je stelling dat alles de schuld is van de vakbonden klopt niet.
Eerder wel wie er aan de knoppen van het beleid zit, en dat het geen geheim is dat heel wat politiekers spontane natte dromen krijgen bij het woord 'privatiseren' dan weten we ongeveer wel waar het probleem zit.
We hebben reeds al verschillende voorbeelden van dergelijk goed bestuur gekregen in het verleden, denken we bv maar terug aan Verhofstadt.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 8 keer

CCatalyst schreef: 11 dec 2023, 23:50 Al van het OV in Londen of Tokyo gebruik gemaakt? Zeg me nog eens dat privatiseren de boel verslechteren is. In beide gebieden - het OV reikt voorbij de grenzen van de steden - is OV een succes, een alternatief voor de wagen, en... geprivatiseerd.
Akkoord dat Londen en Tokyo voorbeelden zijn van goed openbaar vervoer, maar die zijn helemaal niet geprivatiseerd.
Londen: Transport for London is een overheidsorganisatie (Greater London Authority, valt onder de burgemeester). Er zijn daaronder wel enkele private onderaannemers maar de basis is dus publiek/overheid.
Tokyo: vergelijkbaar met Londen.

Dus vergelijkbaar met de Lijn die ook met verpachte lijnen werkt.

Andere voorbeelden van goed en geroemd/beroemd openbaar vervoer: Zwitserland. De legendarisch stipte spoorwegen (SBB) zijn federaal en dus 100% overheid. Het stedelijk vervoer is ook publiek met soms private onderaannemers.

Gelieve dus niet je argumenten pro privatiseren te illustreren met voorbeelden die het tegendeel aantonen.

Over de UK: daar heeft men de spoorwegen wel volledig geprivatiseerd en dat is alles behalve een succes geworden. De treinen zijn daar zeer duur geworden (een veelvoud van in België) en de performantie/betrouwbaarheid is er op achteruit gegaan met enkele pijnlijke uitschieters in negatieve zin (Southern).
En terwille van het rendement kan je op veel routes niet zomaar een trein nemen maar moet je op voorhand reserveren en kost flexibiliteit nog extra.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je kan een grote stad niet vergelijken met een ganse regio. Als je London, één van de grootste steden, neemt als voorbeeld moet je ook de rest van het UK erbij nemen om te vergelijken met Vlaanderen. Grote steden hebben vaak een performante metro en bus en trein sluiten daarop aan. Hier zit je al op 1 lijn vaak in 3 regio's die elkaar liever tegenwerken omdat sommigen niet willen dat het werkt.

Privatiseren is dus duurder geeft zelfs de voorstander toe. Voor minder bedeelden zouden er kortingen zijn maar daar ben je vet mee als je niet in de stad woont want op minder rendabele plaatsen komt de private bus niet. Dit is ook geen kritiek van tegenstanders maar gewoon de economische realiteit. In het privémodel moeten de lijnen opbrengen. Veel lijnen brengen echter weinig op waardoor ze niet interessant zijn voor de privé. Gevolg is verschraling van aanbod. Dus minder mensen hebben een aanbod dat duurder is. Maar ja, een aantal bedrijven verdient er geld mee.

Ik heb in UK ook de trein genomen, in London is er inderdaad keuze maar ook niet goedkoop. Daarbuiten is het niet beter dan hier, kleine wagons met niet meer comfort en mensen die jaloers naar de treinen van de steden kijken, Liverpool is blijkbaar geen stad.

Tokyo is een andere wereld. De bevolkingsdichtheid is er zodanig dat de king op onze manier behandelen totaal onwerkbaar zou zijn. De Jappen hebben daarom tijdig een alternatief uitgebouwd met vooral in de steden metro's die de ganse stad dekken. De treinen zijn vaak hogesnelheidstreinen die je flexibel kan boeken. Parkeren is zodanig duur dat een auto gewoon geen optie is. Hier hebben we nog roeptoeteraard die spreken over een extra verdieping boven de autostrade :)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Autobezit/gebruik vergelijken met Japan kan je ook beter niet doen. Auto's zijn er reteduur (betaalbare oplossing zijn de "gele nummerplaat Matchbox auto's) en je MOET een stalplaats hebben anders mag/kan je geen auto kopen.
Ik vraag mij af welke privéfirma buslijnen wil uitbaten in de "afgelegen" gebieden in W-Vlaanderen of Limburg en met welke frequentie die dan zouden rijden. De stadslijnen zullen ze wel graag uitbaten natuurlijk. Het is zoals met de post, winstgevend in steden maar als je van boerderij naar boerderij mag rijden voor 1 poststuk zal het al heel wat minder zijn.
Cruciale infrastructuur lijkt mij toch beter in overheidshanden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Cartoon in HBVL.
Screenshot_20231212_160510_Het Belang van Limburg.jpg
Zelf Stad Hasselt valt zit er verveeld mee dat de lijn niet geluisterd heeft.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20231212_95354554
Plaats reactie

Terug naar “Openbaar vervoer”