De lijn
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Breek er je hoofd niet over, het is schone schijn, praat voor de vaak.
Hetgene wat ze voorspiegelen kan en zal nooit of te nimmer werken en dat om de simpele reden dat je een dergelijk iets onmogelijk fatsoenlijk georganiseerd kan krijgen op een groot gebied zonder een overdaad aan materiaal en mankracht.
Alle zever ten spijt, dit is een dood geboren kind.
Er is nu reeds een tekort aan personeel en voertuigen, wat denk je dat er zal gebeuren aan de telefoon van de Flexcentrale? Tuut tuut tuut tuut... (Bezettoon aka telefoon van de haak)
Hetgene wat ze voorspiegelen kan en zal nooit of te nimmer werken en dat om de simpele reden dat je een dergelijk iets onmogelijk fatsoenlijk georganiseerd kan krijgen op een groot gebied zonder een overdaad aan materiaal en mankracht.
Alle zever ten spijt, dit is een dood geboren kind.
Er is nu reeds een tekort aan personeel en voertuigen, wat denk je dat er zal gebeuren aan de telefoon van de Flexcentrale? Tuut tuut tuut tuut... (Bezettoon aka telefoon van de haak)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik meen me te herinneren dat tegenstanders van privatisering onder meer exact dit argument inroepen, de vakbonden halen dat ook vaak aan. Maar ook zonder privatisering gebeurt dat dus, en toch geen staking.Petrikske schreef: 06 jan 2024, 23:27 De minder bevolkte (lees: verlieslatende) gebieden, wijken, gehuchten etc... waar tot op heden een hele lage frequentie was worden als het ware
geschrapt van de wereld
Nu, er is IMHO gewoon geen economisch interessante optie om die gebieden van OV te voorzien. De bushokjes die enkel met de auto te bereiken zijn (tenzij je te voet je leven wil riskeren), en de lege bussen die die bushokjes bedienen, zijn evenmin een respectvolle omgang met belastingsgeld.
In het VK doet men van die YouTube series "the least used station" of "the least used bus stop" waar men dus de minst gebruikte stops gaat bezoeken. Bij ons publiceert De Lijn geen statistieken dus zo'n filmpjes kan je hier helaas maken bij gebrek aan gegevens, maar er zouden wel enkele haltes zijn met 0 opstap/0 afstap per jaar.
Vroeger was er in die gebieden trouwens ook geen of amper OV en die gebieden werden niet "geschrapt" van de wereld, men voorzag in eigen vervoer. En ik denk nog steeds niet dat de overheid daar vandaag een volwaardig OV moet aanbieden. De meeste mensen in zo'n gebieden zijn zelfredzaam en zullen wel hun eigen vervoersmiddel hebben, want met of zonder OV is dat altijd een noodzaak daar, en wie dat niet heeft of beperkt is overweegt eigenlijk beter een meer verstedelijkt gebied om te wonen.
Persoonlijk, mocht ik verkiezen om te verkassen naar het platteland, dan zou dat niet met de verwachting zijn dat ik daar OV zou hebben. Wil ik OV, dan ga ik naar verstedelijkt gebied.
Als men echt vindt dat er iets gedaan moet worden, geef ze dan een basisbudget voor lokaal georganiseerde transportinitiatieven, uitgevoerd door mensen die de noden van het gebied beter kennen dan De Lijn en die weten hoe ze bereikbaar kunnen zijn voor de mensen in dat gebied.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Ik denk dat veel gemeentebesturen meteen op die kar zouden springen.CCatalyst schreef: 07 jan 2024, 02:23
Als men echt vindt dat er iets gedaan moet worden, geef ze dan een basisbudget voor lokaal georganiseerde transportinitiatieven, uitgevoerd door mensen die de noden van het gebied beter kennen dan De Lijn en die weten hoe ze bereikbaar kunnen zijn voor de mensen in dat gebied.
Mevrouw Peeters durft nu wel te beweren dat de gemeentes inspraak hebben gehad in de nieuwe plannen, maar dat is er met de haren bij gesleurd.
Het nieuwe plan was om met hetzelfde geld méér te doen. Dus om een gebied betere service te geven (op vast tijdstip rijdend OV), moet er ergens anders service weggenomen worden.
Dat moeten de politiekers toch wel beseffen dat zoiets niet werkt. En ze hebben hier volgens mij nog wat geld aan verspild :
- om er door een of ander bureau een fancy naam (Hoppin) met bijbehorende website voor te verzinnen
- en kosten voor al de aanpassingen van de haltes aan die nieuwe benamingen.
- kosten van belettering op bussen met "Hoppin'
Allemaal zotte kosten.
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Dus voor u pas goed als het openbaar vervoer een taxi is.Splitter schreef: 06 jan 2024, 14:16 en ik woon dan nog ergens waar je een halte op minder dan 500m hebt, waar elk uur een bus passeert...
En ja op het ov kan je vandaag de dag sociale media gebruiken.
Lukt in de auto niet en ja, dan is verplaatsingstijd belangrijk.
Tegenwoordig moet men overal op een minuut zijn.
In mijn jonge tijd was het de bus op om 6 uur starten met werken om 7 uur 30.
Gedaan om 17 uur met werken en thuis om 18 u 30. (was nog de 45 uren werkweek)
Afstand 15 km bus, en een veerboot.
Koning auto gebruikers zijn luxe verwende nestjes.
Over diegene die echt in de kou blijven staan met aanpassingen zal uw zorg als niet gebruiker wel niet zijn.
Gezien op 500 m een halte en elk uur een bus voor uw persoonlijke situatie.
Maak je ergens geen gebruik van moei u dan niet.
En ten laatste (niet persoonlijk) mensen gaan naar een stemhokje, stemmen voor de besparingspartij en zijn daarna verwonderd dat openbaar vervoer achteruit gaat.
Raar zeker.
Mij niet gelaten al die heisa voor 56 € een gans jaar gebruik de lijn in Vlaanderen.
En is het een kwartier later op bestemming so what.
En vroeger was het met de fiets naar school zonder koning auto, ook als het 10 km was zomer en winter.
Zijn ook groot geworden hoor, wat minder pamperen is echt wel nodig de dag vandaag.
Ja, de school omgeving is onveilig, ja al die koning auto die hun kinderen naar school brengen.
Raar he onveilig door eigen toedoen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
autonoom vervoersbedrijf noemen ze dat danFunfile schreef: 07 jan 2024, 09:56
Dat moeten de politiekers toch wel beseffen dat zoiets niet werkt. En ze hebben hier volgens mij nog wat geld aan verspild :
- om er door een of ander bureau een fancy naam (Hoppin) met bijbehorende website voor te verzinnen
- en kosten voor al de aanpassingen van de haltes aan die nieuwe benamingen.
- kosten van belettering op bussen met "Hoppin'
Allemaal zotte kosten.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Op basis van welke criteria wordt zo'n flexbushalte eigenlijk toegewezen?Petrikske schreef: 06 jan 2024, 23:27 *De waarde van die Flexbus hebben we reeds kunnen vernemen in dit topic.[/i]
Hier in de wijk is nooit een bushalte geweest en sinds midden vorige week staat er plots een paal voor een flexbushalte midden in de wijk (notabene langs een weg waar twee gewone auto's elkaar niet eens kunnen kruisen) waar niemand van de wijkbewoners om gevraagd heeft. Iedereen hier (op een uitzondering na) heeft minstens twee auto's en neemt de auto zelfs om zich een paar honderd meter verder te verplaatsen.
De originele lijn op de hoofdweg is er ook nog en rijdt op een doorgaande weg een km verder.
Niemand gaat het toch in zijn hoofd halen telkens een bus op voorhand te reserveren om zich een km verder te laten verplaatsen?
En werkt dat ook in omgekeerde richting? Dus je stapt af op de hoofdlijn in de buurt en daar staat dan de flexbus te wachten om je terug te brengen naar de flexbushalte in de wijk?
Of is het de bedoeling om louter "op papier" een heleboel flexhaltes te creëren die in de praktijk dan toch niet gebruikt worden?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
je leest maar wat je wil, maar 3x langer onderweg zijn is een verspilling van de tijd die je hebt, en het leven is al kort genoeg.
ik zou er ook geen probleem mee hebben als de verplaatsing bv 10 minuten langer is ofzo, maar x3 is gewoon onaanvaardbaar (vergelijk het met uw internet: als de snelheid 3x trager is, en de prijs is uiteindelijk hoger, zou je dan tevreden zijn, of toch op zoek gaan naar een alternatief?)
dat klinkt alsof je verslaafd bent aan social media, en denkt dat de rest van de wereld dat ook is...thmj schreef: 07 jan 2024, 10:13 En ja op het ov kan je vandaag de dag sociale media gebruiken.
Lukt in de auto niet en ja, dan is verplaatsingstijd belangrijk.
natuurlijk lukt social media in de auto (indien je bestuurder bent) niet, maar dat hoeft toch ook niet? trouwens, als je 30min in de auto zit heb je vervolgens nog 60 minuten terwijl je wacht tot dat busje aankomt om te spenderen op social media....
op de trein lees ik liever de metro dan weer op dat scherm te zitten trouwens...
verplaatsingstijd is realistisch gewoon belangrijk omdat er maar 24u in een dag zit, en als je rekening moet houden met het OV dan:
- kan het dat je vroeger moet opstaan (en je hebt x uur slaap nodig, bovendien is het veel gezonder als je natuurlijk wakker kan worden zonder wekker, en dat uur varieert van persoon tot persoon)
- je op bepaalde plaatsen op een bepaald uur moet zijn (school, werk, afspraken, ....), ik heb het duidelijk niet over onnodige uitstapjes zoals een pint gaan pakken, dus je bent niet vrij om te zeggen "ik ga wel een halfuur later daar zijn" (en het resultaat is dat je mss een uur te vroeg daar met je vingers staat te draaien om niet te laat te zijn)
- en gezien er maar 24u in een dag is, is een verplaatsingstijd van x3 alles behalve een goede besteding van die tijd (tenzij, voor sommigen, als je vanop dat OV iets kan doen dat je vervolgens niet meer hoeft te doen erna, maar ik zou niet weten wat dat kan zijn voor de gemiddelde mens)
in jouw tijd waren er ook maar 5 auto's en een paardenkoets op de baan (want de 45u week werd ergens begin 70 afgeschaft iirc)thmj schreef: 07 jan 2024, 10:13 bus op om 6 uur starten met werken om 7 uur 30.
Gedaan om 17 uur met werken en thuis om 18 u 30. (was nog de 45 uren werkweek)
moet jij eens nagaan hoeveel mensen er nu nog op zulke afstanden (of minder) KUNNEN gaan werken, met dat quasi alle bedrijven ergens in bxl/a'pen zitten,thmj schreef: 07 jan 2024, 10:13 Afstand 15 km bus, en een veerboot.
Koning auto gebruikers zijn luxe verwende nestjes.
en kom niet aan met het concept "dan moet je maar dichter naar je werk verhuizen", want dat is gewoon ook niet realistisch (stel je voor dat je dat doet, 5j later buitengegooid zou worden, en dan nog met een hypothecaire zit.... ga je dan opnieuw verhuizen en jezelf bankroet werken om dat eerste huis nog af te betalen?)
in de tijd dat je allerlei dierenzaak, slager, bakker, supermarktje, krantenwinkeltje, snoepwinkeltje, .... had op quasi elke hoek van elke straat was de werkgelegenheid veel beter gespreid dan dat deze nu is.
hetzelfde is trouwens geldig voor scholen: vroeger had je in elk dorp 1, 2, soms 3 scholen.... nu heb je dorpen waar je 2 dorpen verder moet gaan omdat er maar 1 school is, en als die vol zit... pech, dan ga je maar 2 steden verder proberen.
de mobiliteit van het OV gaat achteruit, op een moment dat ook de spreiding van allerlei zaken achteruit gaat om "kosten te besparen" - je krijgt dus verslechtering,
wat het gebruik van een eigen wagen in de hand werkt, en iedereen steekt het maar op de auto en niemand kijkt naar het feit dat alles veel verder uit elkaar ligt nu vs 30j terug.
als je reageert, lees dan ook correct, ipv foutieve aannames te maken.thmj schreef: 07 jan 2024, 10:13 Over diegene die echt in de kou blijven staan met aanpassingen zal uw zorg als niet gebruiker wel niet zijn.
Gezien op 500 m een halte en elk uur een bus voor uw persoonlijke situatie.
ik zeg dat het in mijn situatie MEEVALT, en al zo slecht geregeld is.... dus wat geeft dat dan voor mensen die gewoon géén halte meer hebben in de buurt?
of moeten die volgens jou dan maar te voet naar een ander dorp wandelen om daar de bus te nemen, om dan 3x te lang onderweg te zijn naar hun werk?
trouwens, wie zegt dat ik "niet gebruiker" ben? ook daar weer een aanname, want ik heb wel degelijk een abbo voor de lijn.
het is gewoon erg zelden dat het gebruik ervan praktischer is dan met de wagen te gaan.
wat een typisch antwoord is van de senioren die het grote deel hebben helpen verkloten voor de jeugd (al is de oorzaak natuurlijk niet enkel dat),thmj schreef: 07 jan 2024, 10:13 Mij niet gelaten al die heisa voor 56 € een gans jaar gebruik de lijn in Vlaanderen.
en dan de schuld liever nog steeds bij die jongere generaties legt dan toe te geven dat ze zelf de oorzaak van veel ellende zijn....
voor de generatie die niet zo gelukkig is even antiek te zijn als u, is dat jaarabbo 351 euro.... maarja, "uw probleem niet" natuurlijk.
dat is dus dik 14000 frank voor een jaar met de bus te mogen rijden, inclusief de keren dat je in de kou blijft staan omdat ze staken,
in panne liggen, (veel) te laat zijn, ....
alsook de uren die je op dat jaar van je leven kwijt raakt aan het wachten op de bus en de langere reistijden.
om nog niet te spreken van het fijne volk dat er soms op zit dat muziek luistert zonder oortjes, of degenen die het nodig achten ruzie te maken.
en als je nog wat extra geluk hebt, stap je op een halte op waarbij de bus al zo vol zit, dat je nog een halfuur mag rechtstaan voor je kan gaan zitten ook.
Laatst gewijzigd door Splitter 07 jan 2024, 13:28, in totaal 1 gewijzigd.
- Petrikske
- Elite Poster
Laat ons even afwachten wat dit plan de komende dagen gaat geven.CCatalyst schreef: 07 jan 2024, 02:23Ik meen me te herinneren dat tegenstanders van privatisering onder meer exact dit argument inroepen, de vakbonden halen dat ook vaak aan. Maar ook zonder privatisering gebeurt dat dus, en toch geen staking.
Maar wees zeker dat er in de coulissen al stevige gesprekken aan de gang zijn en dat morgenochtend onder de loupe zal gehouden worden.
En als het in de soep gaat dan zullen het fraaie beelden worden in het 19u journaal met mensen die bevriezen in de ochtendlijke vrieskou.
Opmerkelijk dat Lydia Peeters daarstraks in de Zevende Dag wel de vraag voor extra geld voor de Lijn steunde. (voelt ze de bui al hangen?)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Splitter
- Elite Poster
het is natuurlijk een ideale stunt om nu hierop in te springen, gezien het straks verkiezingen zijn.Petrikske schreef: 07 jan 2024, 13:27 Opmerkelijk dat Lydia Peeters daarstraks in de Zevende Dag wel de vraag voor extra geld voor de Lijn steunde. (voelt ze de bui al hangen?)
of dat geld er nu komt of niet, als peeters kan klinken alsof ze de mensen wil helpen, is dat alweer een extra streepje op haar verkiezingskaartje.
- Petrikske
- Elite Poster
Ik heb daarstraks een foto van 2 kleine Mercedes busjes gezien die in Mol Ginderbroek staan op de parking van een benzinestation.Data technicus schreef: 07 jan 2024, 00:02 Ik vraag mij af hoeveel het gaat kosten als op bepaalde tijden de flex bussen stil staan omdat niemand er 1 gereserveerd heeft. En waar gaan deze bussen wachten of blijven deze in een gebied rond rijden.
Zal mij benieuwen hoelang het zal duren voordat die busjes gemolesteerd gaan worden, er hangt immers reclame van de Lijn en Hoppin op.
Zoals je reeds vernoemde woon je in een wijk waar er nooit sprake was van openbaar vervoer, dus misschien kijken ze naar druk bevolkte gebieden zonder vervoersmogelijkheden en plompen ze daar dan gewoon zo'n paal neer.ivob schreef: 07 jan 2024, 10:46Op basis van welke criteria wordt zo'n flexbushalte eigenlijk toegewezen?
Wat je daar vermoedelijk dan zal krijgen is het het feit dat mensen daar niet op gaan springen, onbekend is onbemind hé.
Maar de halte is aanwezig dus job volbracht.
Welkom bij de logica van de Lijn.ivob schreef: 07 jan 2024, 10:46Niemand gaat het toch in zijn hoofd halen telkens een bus op voorhand te reserveren om zich een km verder te laten verplaatsen?

Zou mooi zijn hé, al vrees ik er toch een beetje voor.ivob schreef: 07 jan 2024, 10:46 En werkt dat ook in omgekeerde richting? Dus je stapt af op de hoofdlijn in de buurt en daar staat dan de flexbus te wachten om je terug te brengen naar de flexbushalte in de wijk?
Ik ben niet zeker maar ik denk niet dat er aan beide kanten van de weg een haltepaal zal staan.
Of het de bedoeling is geweest is een goeie vraag, wat wel duidelijk moge worden is het feit mochten ze effectief volop gebruikt gaan worden dat alles dan in de soep zal draaien.ivob schreef: 07 jan 2024, 10:46Of is het de bedoeling om louter "op papier" een heleboel flexhaltes te creëren die in de praktijk dan toch niet gebruikt worden?
Ik denk dat de Lijn voor dit systeem daarom ook de vraag heeft gesteld om flexi jobbers te mogen inzetten, lekker goedkoop die 65 plussers.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Het plan komt neer op de lijnen waar er het minste problemen waren licht te versterken en de lijnen waar er het meest problemen waren... de problemen te versterken. Sterk plan.
Het doel van het plan is geen beter OV maar een voorbereiding op de uitverkoop van de rendabelste lijnen. De rest zal kunnen hopen dat de lokale overheid met een alternatief komt wat ongetwijfeld duurder zal zijn. Sowieso komt de rekening bij ons terecht, de burgers. De opbrengsten van de rendabele lijnen gaan naar de privé.
Het doel van het plan is geen beter OV maar een voorbereiding op de uitverkoop van de rendabelste lijnen. De rest zal kunnen hopen dat de lokale overheid met een alternatief komt wat ongetwijfeld duurder zal zijn. Sowieso komt de rekening bij ons terecht, de burgers. De opbrengsten van de rendabele lijnen gaan naar de privé.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Petrikske
- Elite Poster
Voila Dizzy, ik heb hetzelfde idee daarover.
De rendabele lijnen klaar maken voor de etalage dmv een mooie blinkende strik errond en het overige verlieslatende mag naar de lokale besturen dmv "doe het nu zelf maar"
De rendabele lijnen klaar maken voor de etalage dmv een mooie blinkende strik errond en het overige verlieslatende mag naar de lokale besturen dmv "doe het nu zelf maar"
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Zo verbazend is dat niet hé met een liberale minister. Die liberalen vinden OV enkel nuttig als er geld mee te verdien valt.
Ten tijde van Stevaert en Lieten ging het net de andere kant op. Links en recht in de politiek, het bestaat nog altijd.
Maar tjeven zijn het allemaal. Als minister Lydia doet alsof ze inzit met de reiziger dan is dat puur bedrog.
- Dizzy
- Elite Poster
Het is inderdaad puur ideologisch. Wil je openbaar vervoer als basisdienst voor iedereen of wil je een dienst die geld moet opbrengen en kan mobiliteit u eigenlijk geen zak schelen zolang het geld maar in uw zak terecht komt. Dat zie je in zoveel domeinen, zorg is ook zoiets, wil je zorg voor iedereen of enkel voor iedereen die het nog kan betalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 103 keer
Denk jij nu echt dat daarvoor 2 bussen gaan uitgestuurd worden?Data technicus schreef: 07 jan 2024, 00:02 En hoe gaan ze het dan aanpakken als ik nu een bus aanvraag voor bv om 13:00 uur en iemand ander vraagt voor dezelfde halte een bus aan voor bv om 13:05 of 13:10. Denk dat die buschauffeurs dan toch ook gek worden om daar op 2 korte tijdstippen naar dezelfde halte te rijden.
- Petrikske
- Elite Poster
Oh pas op, gooi het kind nog niet gelijk weg met het badwater want het zou best kunnen dat dit wel mogelijk is.
Zo staan er nu in Mol 2 busjes in Mol Ginderbroek, en volgens de mevrouw vh taxibedrijf https://www.hendriks.be/
Kan je daarmee van Mol naar Hasselt rijden.
Maar papier is geduldig en realiteit soms keihard.
Dus laat ons even afwachten maar bedenk... "A truth can walk naked.. but a lie always needs to be dressed." (Khalil Gibran)
Jaren geleden hadden we in Turnhout enkele belbusjes die continu rondreden.
Uit ervaring (gesprekken met collega's dit dat verzorgden) was dit alles pure kommer en ellende.
Dus het zou me heel sterk verbazen moest het nu op grote schaal wel gaan werken, ook nog eens wanneer je er andere partners bij
gaat betrekken.
Zo staan er nu in Mol 2 busjes in Mol Ginderbroek, en volgens de mevrouw vh taxibedrijf https://www.hendriks.be/
Kan je daarmee van Mol naar Hasselt rijden.
Maar papier is geduldig en realiteit soms keihard.
Dus laat ons even afwachten maar bedenk... "A truth can walk naked.. but a lie always needs to be dressed." (Khalil Gibran)
Jaren geleden hadden we in Turnhout enkele belbusjes die continu rondreden.
Uit ervaring (gesprekken met collega's dit dat verzorgden) was dit alles pure kommer en ellende.
Dus het zou me heel sterk verbazen moest het nu op grote schaal wel gaan werken, ook nog eens wanneer je er andere partners bij
gaat betrekken.
Laatst gewijzigd door Petrikske 07 jan 2024, 18:15, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Natuurlijk gaat het in de soep draaien en in feite draait het nu al in de soep. Niet op de gewone lijnen die zullen rijden, daar verwacht ik weinig problemen (mogelijks een chauffeur die nog eens vergist van route ofzo). Maar met de Flex bussen loopt het nu al fout. Als je ziet dat je er geen kunt reserveren binnen x aantal tijd (= weken), terwijl - en dat zei de minister nog in De 7e Dag - je zo'n bus 30 min voor vertrek kan aanvragen.Petrikske schreef: 07 jan 2024, 13:27 Maar wees zeker dat er in de coulissen al stevige gesprekken aan de gang zijn en dat morgenochtend onder de loupe zal gehouden worden.
En als het in de soep gaat dan zullen het fraaie beelden worden in het 19u journaal met mensen die bevriezen in de ochtendlijke vrieskou.
Opmerkelijk dat Lydia Peeters daarstraks in de Zevende Dag wel de vraag voor extra geld voor de Lijn steunde. (voelt ze de bui al hangen?)
Het pijnpunt zit hem in die flexibiliteit waarvan we weten dat De Lijn dit momenteel totaal niet aankan.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Premium Member
Goed openbaar vervoer is in het belang van iedereen. Ook van diegene (zoals mezelf) die zich hoofdzakelijk met de eigen wagen verplaatst.
Moesten bijvoorbeed in de komende weken alle scholieren - waarvoor het nieuwe plan onrealistisch / onhaalbaar is - voortaan door een familielid met de auto vervoerd worden : je mag één keer raden wat dat gaat geven op de wegen.
Ik zie het goed genoeg : de weken dat scholieren vakantie hebben is het echt rustig op de baan tijdens de uren dat ik van-naar mijn werk ga.
Vakantie voorbij : veel drukker. File heb ik gelukkig niet zo veel, wel stukken langzaam verkeer (waar veel verkeersstromen samen komen).
Moesten bijvoorbeed in de komende weken alle scholieren - waarvoor het nieuwe plan onrealistisch / onhaalbaar is - voortaan door een familielid met de auto vervoerd worden : je mag één keer raden wat dat gaat geven op de wegen.
Ik zie het goed genoeg : de weken dat scholieren vakantie hebben is het echt rustig op de baan tijdens de uren dat ik van-naar mijn werk ga.
Vakantie voorbij : veel drukker. File heb ik gelukkig niet zo veel, wel stukken langzaam verkeer (waar veel verkeersstromen samen komen).
Pluk de dag
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
vraag is, moet de belastingbetaler opdraaien voor bushaltes in de middle of nowhere? Of kunnen we dat geld beter spenderen?Dizzy schreef: 07 jan 2024, 16:29 Het is inderdaad puur ideologisch. Wil je openbaar vervoer als basisdienst voor iedereen of wil je een dienst die geld moet opbrengen en kan mobiliteit u eigenlijk geen zak schelen zolang het geld maar in uw zak terecht komt. Dat zie je in zoveel domeinen, zorg is ook zoiets, wil je zorg voor iedereen of enkel voor iedereen die het nog kan betalen.
Voor mij is het antwoord duidelijk, is de bus als gepensioneerde nog uw enige bron van vrijheid om in de stad te geraken? (zoals dat zo mooi in de krant staat altijd)
Wel dan is mijn antwoord, verkoop uw (waarschijnlijk veel te groot) huis op den buite, en koop u een klein appartement in de stad.

- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Geen huis te bespeuren en een erbarmelijk wegdek, maar dit straatje heeft nu wel een bushalte.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240107_95574122
- Splitter
- Elite Poster
jamaar, dat steken ze dan niet op de lijn en de slechte aanpassingen he... ahnee, dat steken ze dan gewoon op "de vlaming, met zijn koning auto"....Funfile schreef: 07 jan 2024, 18:15 Moesten bijvoorbeed in de komende weken alle scholieren - waarvoor het nieuwe plan onrealistisch / onhaalbaar is - voortaan door een familielid met de auto vervoerd worden : je mag één keer raden wat dat gaat geven op de wegen.
of zoals in het verleden ooit een van die ministers of mediafiguren durfde claimen: "de file is de schuld van de limburger, omdat die 'op den buiten' gaat wonen"

wat dacht je van dat via de gemeente te doen? dat de gemeentebelastingen, per gemeente, (deels) mee opdraaien voor de mobiliteit in hun gemeente.Gray schreef: 07 jan 2024, 19:07 vraag is, moet de belastingbetaler opdraaien voor bushaltes in de middle of nowhere? Of kunnen we dat geld beter spenderen?
heb je een gemeente die "liever OV heeft en zo min mogelijk wagens", moet die daar ook maar wat gemeentebudget insteken.
en als jij dan in die gemeente woont, weet je ook waarvoor je gemeentetaksen mag bijdragen.
op die manier kan je de mobiliteit spreiden per gemeente, en de kost dus per aantal inwoners van die gemeente, en draait iemand in hartje antwerpen bv niet mee op voor de mobiliteit in bv voeren.
-
- Elite Poster
Je zou ook kunnen dit budget meer kunnen laten samenvloeien. Uiteindelijk moet je grensoverschrijdende gemeenten bedienen.Splitter schreef: 07 jan 2024, 20:10
op die manier kan je de mobiliteit spreiden per gemeente, en de kost dus per aantal inwoners van die gemeente, en draait iemand in hartje antwerpen bv niet mee op voor de mobiliteit in bv voeren.
Maar inderdaad binnen een grote gemeente als Antwerpen kan je eigenlijk meer vraaggestuurd opereren terwijl je op landelijke gebieden meer op aanbod speelt.
-
- Premium Member
Misschien zijn er toch regels van om de hoeveel kilometer er een halte moet zijn ? En dat zal dan daar geweest zijnData technicus schreef: 07 jan 2024, 19:18 Geen huis te bespeuren en een erbarmelijk wegdek, maar dit straatje heeft nu wel een bushalte.

Toegevoegd na 4 minuten 25 seconden:
Dus je stelt eigenlijk exact het tegenovergestelde voor in landelijk gebied (op aanbod spelen) dan wat ze nu gaan invoeren cq. van naam veranderen ( Flexbussen vroeger was dat Belbussen - die dus geacht worden te komen op vraag) ?boonpwnz schreef: 07 jan 2024, 21:26
Maar inderdaad binnen een grote gemeente als Antwerpen kan je eigenlijk meer vraaggestuurd opereren terwijl je op landelijke gebieden meer op aanbod speelt.
Of kan je verduidelijken wat je exact bedoelt met "op aanbod spelen" ?
Pluk de dag
-
- Elite Poster
Druk bevolkt kan het criteria ook niet geweest zijn want het zijn enkele woningen met telkens buren op een 50-tal meter en een paar bebouwde straten geprangd tussen twee natuurgebieden.Petrikske schreef: 07 jan 2024, 13:53Zoals je reeds vernoemde woon je in een wijk waar er nooit sprake was van openbaar vervoer, dus misschien kijken ze naar druk bevolkte gebieden zonder vervoersmogelijkheden en plompen ze daar dan gewoon zo'n paal neer.
Wat je daar vermoedelijk dan zal krijgen is het het feit dat mensen daar niet op gaan springen, onbekend is onbemind hé.
Maar de halte is aanwezig dus job volbracht.
Of het zou een faciliteit moeten zijn voor de jaarlijkse volgelmigratie te bevorderen?

Wanneer er lokaal geen vraag is is de job niet echt volbracht. Zouden ze beter die middelen elders inzetten waar er wel voldoende vraag naar is (en men ze blijkbaar verwijderd?).
Neen, slechts één haltepaal. Weg is maar 2,80 meter breed.Ik ben niet zeker maar ik denk niet dat er aan beide kanten van de weg een haltepaal zal staan.
Het beste is dus idd gewoon even afwachten hoe het in de praktijk uitdraait.
Maar een halte die in de praktijk niet bevraagd wordt kan uiteraard ook nooit negatief beoordeeld worden.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Het zal niet realistisch zijn.Funfile schreef: 07 jan 2024, 22:20
Dus je stelt eigenlijk exact het tegenovergestelde voor in landelijk gebied (op aanbod spelen) dan wat ze nu gaan invoeren cq. van naam veranderen ( Flexbussen vroeger was dat Belbussen - die dus geacht worden te komen op vraag) ?
Of kan je verduidelijken wat je exact bedoelt met "op aanbod spelen" ?
Vaak is er juist meer vraag in de grote steden maar heb je veel meer sporadisch vervoer in de landelijke gemeenten.
Dit dus met meer autonomie bij de gemeenten.
Wat ik eigenlijk zou voorstellen:
Volledig vraaggestuurd systeem op vlak van grote gemeenten/steden.
Mogelijkheid tot spitsgestuurd aanbod in landelijke gebieden. School werk etc. In het weekend bv opties voor de markt(als voorbeeld) dit op maat van de gemeente.
Met daarnaast de mogelijkheid tot het flexvervoer.
Zodat je eigenlijk zoals de NMBS wat werkt met de spits en extra treinen?
Dit is dan een mix van vraag en aanbodgestuurd.
- Petrikske
- Elite Poster
En wat ga je de alleenstaande buurvrouw van diezelfde gepensioneerde met 4 schoolgaande kinderen vertellen?Gray schreef: 07 jan 2024, 19:07vraag is, moet de belastingbetaler opdraaien voor bushaltes in de middle of nowhere? Of kunnen we dat geld beter spenderen?
Voor mij is het antwoord duidelijk, is de bus als gepensioneerde nog uw enige bron van vrijheid om in de stad te geraken? (zoals dat zo mooi in de krant staat altijd)
Wel dan is mijn antwoord, verkoop uw (waarschijnlijk veel te groot) huis op den buite, en koop u een klein appartement in de stad.
Als die gepensioneerde mag oprotten dan zal die alleenstaande vrouw met 4 bloedjes van kinders dat ook moeten zekers?
Me, myself and i...
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als je vroeger geen goeie verbinding had, en je had de mogelijkheid, dan kon je idd alternatieven voorzien, bv een klein autootje.
Zoals ook mijn eerste wagentje een klein maar redelijk verzorgd dingetje van 15j oud was, niet te duur en niet modern maar je geraakte wel waar je moest zijn.
Nu moet je dat niet proberen, met al die euronormen en LEZ zones; de autootjes van een paar duizend euro voor de starters (of zelfs minder, het gekende "studentenautootje" kostte vaak nog geen 1000 euro en was navenant op leeftijd) ga je niet meer vinden, want die zijn weggepest wegens te vervuilend.
Nu heb je een combinatie van geen betaalbare auto's en een OV dat zich de facto terugtrekt (en dat heeft niks te maken met publiek vs prive, als je dat publiek vervoer alle nodige geld ontneemt dan moeten die idd ook pijnlijk hard inkrimpen), in combinatie met een huizenmarkt die wonen in de steden voor velen niet meer mogelijk maakt en geen bakker of slager meer om de hoek.
Vrij vertaald: kruip uwe (niet-elektrische, want pokkeduur) fiets maar op als je geen geld hebt, of wees gedoemd om tussen de mazen van het net te verdwijnen als je niet in staat bent om te fietsen of langere afstanden te wandelen om welke reden dan ook.
Verder is er nu al een maatwerkbedrijf (de vroegere "beschutte/beschermde werkplaatsen") die zelf bussen gaan voorzien voor hun personeel, omdat de verbinding niet meer toelaat dat ze op tijd op het werk geraken, en ze niet flexibel genoeg zijn om dat probleem zelf op te lossen; kostprijs 40k euro per jaar.
Proficiat aan dat bedrijf om dat te doen (het alternatief is die mensen terug zonder werk zetten), maar totaal van de pot gerukt.
OV moet een *basis*dienstverlening zijn, en dat betekent ook dat winst maken dus geen factor mag zijn in de beslissing.
Maw "ja, er moeten lijnen zijn waar weinig man opzit want die weinigen moeten *ook* ergens geraken", en "ja, er moeten bussen rijden op alle uren ook al rijden sommige uren er maar een paar man en een paardenkop mee".
Dat datzelfde OV zich een beetje strategisch organiseert om ook niet gewoon geld buiten te gooien, tot daaraan toe.
Maar de topprioriteit is dat er bussen zijn, op vele locaties en op vele uren.
Zoals ook mijn eerste wagentje een klein maar redelijk verzorgd dingetje van 15j oud was, niet te duur en niet modern maar je geraakte wel waar je moest zijn.
Nu moet je dat niet proberen, met al die euronormen en LEZ zones; de autootjes van een paar duizend euro voor de starters (of zelfs minder, het gekende "studentenautootje" kostte vaak nog geen 1000 euro en was navenant op leeftijd) ga je niet meer vinden, want die zijn weggepest wegens te vervuilend.
Nu heb je een combinatie van geen betaalbare auto's en een OV dat zich de facto terugtrekt (en dat heeft niks te maken met publiek vs prive, als je dat publiek vervoer alle nodige geld ontneemt dan moeten die idd ook pijnlijk hard inkrimpen), in combinatie met een huizenmarkt die wonen in de steden voor velen niet meer mogelijk maakt en geen bakker of slager meer om de hoek.
Vrij vertaald: kruip uwe (niet-elektrische, want pokkeduur) fiets maar op als je geen geld hebt, of wees gedoemd om tussen de mazen van het net te verdwijnen als je niet in staat bent om te fietsen of langere afstanden te wandelen om welke reden dan ook.
Verder is er nu al een maatwerkbedrijf (de vroegere "beschutte/beschermde werkplaatsen") die zelf bussen gaan voorzien voor hun personeel, omdat de verbinding niet meer toelaat dat ze op tijd op het werk geraken, en ze niet flexibel genoeg zijn om dat probleem zelf op te lossen; kostprijs 40k euro per jaar.
Proficiat aan dat bedrijf om dat te doen (het alternatief is die mensen terug zonder werk zetten), maar totaal van de pot gerukt.
OV moet een *basis*dienstverlening zijn, en dat betekent ook dat winst maken dus geen factor mag zijn in de beslissing.
Maw "ja, er moeten lijnen zijn waar weinig man opzit want die weinigen moeten *ook* ergens geraken", en "ja, er moeten bussen rijden op alle uren ook al rijden sommige uren er maar een paar man en een paardenkop mee".
Dat datzelfde OV zich een beetje strategisch organiseert om ook niet gewoon geld buiten te gooien, tot daaraan toe.
Maar de topprioriteit is dat er bussen zijn, op vele locaties en op vele uren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Maar er zijn nu toch veel alternatieven voor het eigen kleine autootje?ITnetadmin schreef: 08 jan 2024, 02:21 Nu heb je een combinatie van geen betaalbare auto's en een OV dat zich de facto terugtrekt
Step, elektrische fiets, maar ook diensten zoals Poppy/Miles/Cambio/etc. Bestond vroeger allemaal niet, maar deze zaken maken nu mee deel uit van het mobiliteitsaanbod en verantwoorden dat het OV minder verspilt en meer concentreert op de meeste vraag.
En nee, in het platteland heb je die dingen niet. Maar goed OV hadden ze daar in het grootste deel van de recente geschiedenis ook niet. Zelfredzaamheid zit ingebakken in wie daar woont, en ik denk dat als je ze een bus zou bieden ze toch nog in hun eigen wagen gaan blijven stappen.
Hoppin bestaat toch al lang, en met dit exacte logo.Funfile schreef: 07 jan 2024, 09:56 - om er door een of ander bureau een fancy naam (Hoppin) met bijbehorende website voor te verzinnen
Jammer genoeg zal dat niet gebeuren, enfin, de files zullen niet in een klap zoveel langer worden dat men eindelijk verplicht wordt om de fileproblematiek aan te pakken ipv te laten begaan. Spijtig.Funfile schreef: 07 jan 2024, 18:15 Moesten bijvoorbeed in de komende weken alle scholieren - waarvoor het nieuwe plan onrealistisch / onhaalbaar is - voortaan door een familielid met de auto vervoerd worden : je mag één keer raden wat dat gaat geven op de wegen.
Files en verkeersdrukte zijn niet normaal en niet aanvaardbaar omdat er oplossingen voor bestaan, maar OV op zich lost het niet op. Je moet, zoals we zien, de autobestuurders nog meer incentives geven om het OV ook te gebruiken, gewoon het feit dat er OV is volstaat niet. Zolang die incentives er niet zijn zal OV geen betekenis hebben in de aanpak van files. Tijd kan je ook niet gebruiken: veel autobestuurders verkiezen nog liever uren in de file dan de kortere trein- of bus rit te nemen. De ultieme incentive blijft wel nog open: ervoor zorgen dat een autorit altijd een veelvoud duurder wordt dan een equivalente rit met het OV.Funfile schreef: 07 jan 2024, 18:15Vakantie voorbij : veel drukker. File heb ik gelukkig niet zo veel, wel stukken langzaam verkeer (waar veel verkeersstromen samen komen).
-
- Premium Member
KIezen tussen uren in de file of een kortere trein- of busrit ? In de stad misschien ?
Hier is nergens in de ruime buurt (ook niet in de provinciehoofdstad) een kortere trein- of busrit t.o.v. met de wagen. Kan je enkele voorbeelden (trajecten) geven waar dit opgaat ?
Ik bedank trouwens feestelijk voor de 'oplossing' om autorijden veel duurder te maken en als alternatief een OV te hebben dat eigenlijk geen waardig alternatief is.
Hier is nergens in de ruime buurt (ook niet in de provinciehoofdstad) een kortere trein- of busrit t.o.v. met de wagen. Kan je enkele voorbeelden (trajecten) geven waar dit opgaat ?
Ik bedank trouwens feestelijk voor de 'oplossing' om autorijden veel duurder te maken en als alternatief een OV te hebben dat eigenlijk geen waardig alternatief is.
Pluk de dag
- Dizzy
- Elite Poster
Dit is zo fout op zoveel manieren. Ten eerste wint de belastingbetaler niets met privatisering want de grootste kosten worden net op de belastingbetaler afgewenteld terwijl de opbrengsten naar de privé gaan. De belastingbetaler betaalt dus evenveel of meer maar krijgt minder terug, de privé telt de winst. Het doel van pivatisering is niet de belastingbetaler.Gray schreef: 07 jan 2024, 19:07vraag is, moet de belastingbetaler opdraaien voor bushaltes in de middle of nowhere? Of kunnen we dat geld beter spenderen?Dizzy schreef: 07 jan 2024, 16:29 Het is inderdaad puur ideologisch. Wil je openbaar vervoer als basisdienst voor iedereen of wil je een dienst die geld moet opbrengen en kan mobiliteit u eigenlijk geen zak schelen zolang het geld maar in uw zak terecht komt. Dat zie je in zoveel domeinen, zorg is ook zoiets, wil je zorg voor iedereen of enkel voor iedereen die het nog kan betalen.
Wel dan is mijn antwoord, verkoop uw (waarschijnlijk veel te groot) huis op den buite, en koop u een klein appartement in de stad.![]()
Tweede fout is het doen alsof het allemaal om the middle of nowhere gaat en dit in een regio die eigenlijk één groot bebouwd lint is. Alles buiten een centrumstad is blijkbaar middle of nowhere.
Derde fout is het voorstellen alsof het het ene of het andere moet zijn (2 uitersten). Je kan ook proberen het geld beter te besteden in een ruim aanbod voor iedereen.
De vierde fout is de ergste, doen alsof iedereen maar kan verhuizen en zeker naar de stad waar de prijzen een pak hoger liggen. Uiteraard zijn de pensioenen bij ons zodanig dat men gemakkelijk een appartement kan aankopen

De afschaffing van haltes is trouwens niet nieuw. Hier in rand Gent (nog altijd bebouwde kom). Op enkele jaren werd het traject telkens aangepast- lees ingekort- en dus haltes afgeschaft. Hier wonen ook heel wat oudere mensen vooral babyboomers die in de jaren 60-70 een huis bouwden aan de rand van de stad. Die mensen hebben de bus nodig maar die passeert niet meer bij hun maar enkel nog via de steenweg. Ik noemde één van die lijnen trouwens de oude madammekesbus want dat waren de meeste gebruikers. Laat ze maar wegkwijnen, ze zijn economisch toch niets meer waard. Arm Vlaanderen.
-
- Elite Poster
Laat de realiteit nu net omgekeerd zijn en bijna iedere inwoner "op den buiten" (voor zover dat nog bestaat in het volgebouwde Vlaanderen) via o.a. zijn gemeentebelastingen (welke nadien herverdeeld worden) proportioneel veel bijdragen aan een stad als Antwerpen. Moest iedere "gepensioneerde" (zoals een eerder voorstel) en sociaal behoeftige naar een centrumstad trekken en die stad moest het dan enkel zien te rooien met de belastingen van die inwoners zou dat ook geen fraai beeld geven. Wanneer de gemeenten op de buiten met proportioneel veel grootverdieners dan al deze hun gemeentebelastingen integraal mochten houden zou het daar eerder alle dagen feest zijn.Splitter schreef: 07 jan 2024, 20:10 op die manier kan je de mobiliteit spreiden per gemeente, en de kost dus per aantal inwoners van die gemeente, en draait iemand in hartje antwerpen bv niet mee op voor de mobiliteit in bv voeren.
Maar laten we vooral weer niet in de politieke val trappen van "verdeel en heers".
Belastingen zijn er inderdaad om herverdeeld te worden naar alle uithoeken van het land en niet uitsluitend voor eigen lokaal belang in eigen beperkte kring. Dan kunnen we ze beter totaal afschaffen en terug naar ieder voor zich.
Openbare dienstverlening is per definitie een dienstverlening en non-profit. Dat is men de laatste jaren blijkbaar aan het vergeten.
Sol Invictus!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Ja, bij ons in de gemeente betalen de inwoners een peulschil.Splitter schreef: 07 jan 2024, 13:23
voor de generatie die niet zo gelukkig is even antiek te zijn als u, is dat jaarabbo 351 euro.... maarja, "uw probleem niet" natuurlijk.
Kinderen gratis abbo.
Als je over prijzen predikt graag het volledige verhaal.
Geldigheidsduur 6 - 11 jaar 12 maanden € 56
12 - 24 jaar € 215
Een omnipass kost 351 €.
Plaats deze prijs tegen over de kost van koning auto. (verzekering ba alleen al)
En alles is altijd de schuld van een ander.(de ouderen)
Als het voor langs de kassa te passeren is zijn de ouderen wel goed.
Hopelijk lezen uw oudjes mee en trekken ze hun conclusie voor als ze er niet meer zijn.
Lees er blijft niks over. (of nog beter ze laten schulden na)
Klein beetje respect voor ouderen u blijkbaar heel vreemd.
- Splitter
- Elite Poster
zeg dat tegen het soort bestuurders dat altijd links blijven rijden, of constant 50 (ongeacht of je nu in zone 30 of zone 70 zit), bijvoorbeeld.CCatalyst schreef: 08 jan 2024, 02:49 Files en verkeersdrukte zijn niet normaal en niet aanvaardbaar omdat er oplossingen voor bestaan
nee, de ultieme incentive zou zijn zorgen dat het OV geen 3x langer duurt, en eenvoudig bereikbaar is.CCatalyst schreef: 08 jan 2024, 02:49 De ultieme incentive blijft wel nog open: ervoor zorgen dat een autorit altijd een veelvoud duurder wordt dan een equivalente rit met het OV.
(het tijdsverlies, de stress van 'haal ik mijn overstap', de overlast van mensen op de bus die macho moeten doen of iedereen laten meegenieten van hun muziek, .... allemaal zaken die je niet hebt in 'koning auto')
dat de bus nu dan uiteindelijk vaak nog duurder is dan even met de wagen is gewoon het helemaal van de pot gerukte gedeelte... je zou meer moeten betalen om enkel maar negatieve zaken ervoor in ruil te krijgen ?
de BA zal ongeveer evenveel kosten als die omnipass, en verder zijn er kosten afhankelijk van het gebruik.thmj schreef: 08 jan 2024, 11:05 Een omnipass kost 351 €.
Plaats deze prijs tegen over de kost van koning auto. (verzekering ba alleen al)
niemand gaat ontkennen dat een auto kosten met zich meebrengt, en dat dit meer KAN kosten dan het OV...
maar: geen stress, geen rekening houden met specifieke uren, geen rekening houden met overstappen, niet 3x langer dan nodig onderweg zijn, geen overlast van passagiers die hun "muziek" met je delen, ....
als men zegt "time is money", iets dat zeker waar is want tijd is kostbaar, dan moet je dus ook die tijd die je kwijtraakt door een slecht georganiseerd OV meetellen.
hoewel ik dat niet zei of zelfs niet (bewust) impliceerde, is het wel degelijk een feit in vele gevallen:thmj schreef: 08 jan 2024, 11:05 En alles is altijd de schuld van een ander.(de ouderen)
Als het voor langs de kassa te passeren is zijn de ouderen wel goed.
- ouderen kosten zowiezo meer, gezien ze niet meer bijdragen, maar vooral kosten (conform pensioen & zorg)
- de hoeveelheid ouderen stijgt ook gestaag (want mensen worden nu eenmaal ouder) en de bijhorende kost stijgt naargelang natuurlijk (20% 65+ers in 2020)
- het politieke beleid, waarvan het gevolg door de huidige werkende mens gevoeld kan worden, is meestal het gevolg van de vorige generatie (conform bv pensioenhervormingen -vergeet niet dat wij een van de weinige landen zijn met een ministerie voor de pensioenen, apart van het ministerie voor werkgelegenheid- en het pensioen over 30 jaar, laat ons realistisch zijn, zal gewoon niet meer bestaan)
het feit dat er dus "langs de kassa gepasseerd kan worden" met ouderen is enkel waar voor degene die op voorhand al rijk waren, en waarvan de kinderen dus zelf geen moeite (willen) doen.
de meerderheid van de mensen op pensioen, dewelke we hier dus allemaal maar onder "ouderen" zullen gooien, zijn zeker niet goed voor "de kassa".
helemaal niet, maar het is niet dat het recht op respect iets is dat gegeven moet worden als de enige verwezenlijking "oud worden" is geweest.
iemand van 6 of iemand van 60 kan van mij evenveel respect krijgen, naarmate hun gedrag en medeleven/denken met anderen.
"het is niet omdat de koning de koning is, dat hij zijn schoenen niet moet vegen voor hij hier binnenkomt"
-
- Elite Poster
Dat is uiteraard wel heel kort door de bocht en heel eenzijdig belicht.Splitter schreef: 08 jan 2024, 12:28 - ouderen kosten zowiezo meer, gezien ze niet meer bijdragen, maar vooral kosten (conform pensioen & zorg)
"Ouderen" (ben je dat trouwens vanaf een bepaald leeftijd en/of vanaf een bepaalde geestelijke ingesteldheid?) kunnen ook al vele jaren veel meer bijgedragen hebben aan de maatschappij dan ze deze "kosten" (al blijft het een eigenaardige mindset om het leven van mensen uit te drukken in kostprijs en al zeker vanaf een eenzijdig gezichtspunt).
Omgekeerd zullen er ook genoeg "jongeren" zijn die de maatschappij veel meer kosten dan ze er ooit aan zullen bijdragen.
Wat wel al duidelijk is dat is het verschil in taalkunde.

(Het is bv. sowieso en niet zowiezo

Kom je wel eens buiten (de eigen bubbel)?de meerderheid van de mensen op pensioen, dewelke we hier dus allemaal maar onder "ouderen" zullen gooien, zijn zeker niet goed voor "de kassa".
De horeca, cultuurcentra en de reisbureau's (om maar enkele voorbeelden te geven) zitten doorgaans overvol met ouderen die het geld terug onmiddellijk uitgeven (o.a. aan werkgelegenheid voor jongeren en BTW ten gunste van de gemeenschap) ipv het op te potten "voor later".
Laatst gewijzigd door ivob 08 jan 2024, 13:29, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Klopt het lijkt dat er nu nogal met de natte vinger werd gewerkt, en de inbreng van de lokale besturen 'zou' nogal aan de minieme kant geweest zijn dus die grote woorden "we ahebben allemaal samen" van Lydia Peeters die zijn met meer dan een grove korrel zout te nemen.ivob schreef: 07 jan 2024, 22:27Wanneer er lokaal geen vraag is is de job niet echt volbracht. Zouden ze beter die middelen elders inzetten waar er wel voldoende vraag naar is (en men ze blijkbaar verwijderd?).
Toegevoegd na 15 minuten 31 seconden:
Dan hoop ik dat ze daar nooit met een grote bus gaan langs komen want in het geval van een tegenligger zal er een probleem zijn.
Ik denk dan aan stuk gereden bermen etc...
Een 'buslijn' zal altijd aan beide kanten van de weg een haltepaal hebben (uitzonderingen niet nagelaten) er werd mij vroeger altijd verteld
dat bij een buslijn die verplichting geld en ook dat die reisweg een speciale verzekering heeft.
Een piloot die met een bus vol reizigers gaat joyriden en afwijkt van z'n route kan hierdoor serieus in de problemen komen mocht deze tijdens zijn uitstap iets serieus voor krijgen.
Bij wegenwerken moet er door de Lijn dan ook steeds een omleidingsbericht worden opgesteld en dan geniet die omleidingsweg ook steeds deze verzekering.
Geen bericht, geen speciale verzekering. (deze info is vele jaren oud dus wie weet kan deze zijn aangepast door de jaren)
Ik vertel dit omdat ik nu niet weet hoe dit opgaat voor de flexbus of belbus aangezien deze naar ik vermoed niet gebonden zijn aan vaste reiswegen.
Maw de bestuurder mag zelf z'n reisweg kiezen met het verzoek om de kortste veiligste route te kiezen.
Al waren er destijds in Turnhout als ik me niet vergis print outs van de routes die moesten gevolgd worden bij een reservatie.
Maar ik denk dat dit bijna nooit werd gedaan omdat de chauffeurs goed wisten dat wanneer ze de routes van de computer gingen volgen ze zich hopeloos zouden vastrijden in het drukke stadsverkeer.
Er werd dus volop gebruik gemaakt van sluiproutes ed om toch maar te proberen mensen op tijd te kunnen ophalen en afzetten.
Wat eigenlijk onmogelijk was omdat een computer geen flauw idee heeft hoe druk het daarbuiten is, het was bij momenten dus een heksenketel om alle reservaties fatsoenlijk te kunnen uitvoeren.
Ik weet nu niet hoe dit systeem van verzekering nu werkt maar ik ben benieuwd en ga hier wel eens voor informeren.
- Splitter
- Elite Poster
helaas leven we gewoon in een wereld waar we wel graag zeggen "een mensenleven is onbetaalbaar", maar de realiteit toch letterlijk is dat elk leven een waarde toegedrukt krijgt.ivob schreef: 08 jan 2024, 13:19 "Ouderen" (ben je dat trouwens vanaf een bepaald leeftijd en/of vanaf een bepaalde geestelijke ingesteldheid?) kunnen ook al vele jaren veel meer bijgedragen hebben aan de maatschappij dan ze deze "kosten" (al blijft het een eigenaardige mindset om het leven van mensen uit te drukken in kostprijs en al zeker vanaf een eenzijdig gezichtspunt).
en wat betreft de definitie van 'ouderen' in wanneer ze de maatschappij meer zullen kosten dan dat ze opbrengen, is dat vanaf het moment dat ze pensioen hebben,
en dus geld krijgen uit een kans die onmogelijk vol kan blijven (in de huidige stelsels)
absoluut, dat spreek ik niet tegen en dat is ook iets dat aangepakt moet worden (18% van de beroepsgeschikte populatie 15-24 was in 2021 bv werkloos)ivob schreef: 08 jan 2024, 13:19 Omgekeerd zullen er ook genoeg "jongeren" zijn die de maatschappij veel meer kosten dan ze er ooit aan zullen bijdragen.
maar: degene die nog niet gewerkt hebben, hebben ook geen recht op werkloosheidsuitkering (of tegenwoordig wel?), en het stelsel van uitkering is (tegenwoordig) dalend gebaseerd op gewerkte ervaring, dus de impact is beperkter (of zou dat moeten zijn) dan een pensioen, dat moet uitgekeerd worden en vastligt.
heh, dat had ik moeten weten, maar gezien ik dat zo zelden gebruik vergeef ik het mezelfivob schreef: 08 jan 2024, 13:19 Wat wel al duidelijk is dat is het verschil in taalkunde.![]()
(Het is bv. sowieso en niet zowiezo).

de meeste mensen die ik ken dat op pensioen zijn, zitten zelden op restaurant of reisbureau's.ivob schreef: 08 jan 2024, 13:19 De horeca, cultuurcentra en de reisbureau's (om maar enkele voorbeelden te geven) zitten doorgaans overvol met ouderen die het geld terug onmiddellijk uitgeven (o.a. aan werkgelegenheid voor jongeren en BTW ten gunste van de gemeenschap) ipv het op te potten "voor later".
cultuurcentra hier en daar weleens, en daar heb ik geen idee van de grootste doelgroep gezien ik daar over het algemeen niet zit.
maar we hebben in het verleden al vastgesteld dat jij en ik sowieso in andere kringen omgaan, dus de perceptie zal voor ons beide anders kunnen zijn.
los van perceptie kan iemand op pensioen wel wat nut hebben qua werkgelegenheid bezorgen, maar anderzijds is de meeste werkgelegenheid er ook zonder hun,
en zal het aandeel gepensioneerden dat de horeca inloopt zeker niet het deel zijn dat de horeca ook in stand kan houden (dat is meer het jongere volk, het "beter gestelde volk", en de zakelijke klanten die dat dan weer kunnen afschrijven.
het zou op zich wel eens interessant kunnen zijn voor cijfers op al die vlakken, maar als we specifiek naar het verhaal in deze draad kijken, zijnde de lijn,
lijken me cijfers zoals deze wel nuttig (per provincie/gemeente):
- aantal gemiddelde reizigers ma-vrij (opgedeeld in, om het eenvoudig te houden, voormiddag, namiddag, en avond)
- aantal gemiddelde reizigers za-zo (opgedeeld in, om het eenvoudig te houden, voormiddag, namiddag, en avond)
- percentuele verdeling van leeftijdsgroepen (opgedeeld in bv -20, 20-40, 40-60, 60+)
- gemiddelde hoeveelheid vereiste overstappen en reistijd vooraleer ze op bestemming waren
- Dizzy
- Elite Poster
Neen, helaas leven we in zo'n wereld waar er teveel dat graag zeggen maar gelukkig nog niet iedereen. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken en ik zal niet alleen zijn met die vreemde en ouderwetse opvatting. Mensen (sociaal) dumpen eens ze niet meer kunnen werken is gewoon laag en alles behalve modern.Splitter schreef: 08 jan 2024, 13:43 helaas leven we gewoon in een wereld waar we wel graag zeggen "een mensenleven is onbetaalbaar", maar de realiteit toch letterlijk is dat elk leven een waarde toegedrukt krijgt.
en wat betreft de definitie van 'ouderen' in wanneer ze de maatschappij meer zullen kosten dan dat ze opbrengen, is dat vanaf het moment dat ze pensioen hebben,
en dus geld krijgen uit een kans die onmogelijk vol kan blijven (in de huidige stelsels)
Uiteraard bestaan er uitwassen zoals de vervroegde pensionering maar deze doven uit en hou ook rekening met het feit dat dit ook voor de betrokkenen ook niet altijd een voordeel of op hun vraag was. Feit is dat de pensioenen vaak te laag zijn om de levenskosten te dragen ook al heeft men jarenlang veel bijgedragen. Anderen hebben wel een deftig pensioen of spaarden voor hun oude dag, ook zelfstandigen stoppen ooit met hun zaak.
Ik hoop ook dat sommigen het levenselixir gaan vinden want het zal vies zijn eens ze vaststellen dat ze zelf ouder worden en afgeschreven worden door mensen die dat precies nog niet begrepen hebben.
Ik kan ook ontkennen dat gepensioneerden niet zouden uitgeven, integendeel. Zij hebben geld gespaard (weerzo'n ouderwets idee) en kunnen dus meer uitgeven dan jongeren. Op reis zie ik ze dus heel veel, ook omdat ik net als zij buiten de reguliere periodes reis. Het aantal ouderen neemt inderdaad toe want men doodt deze mensen nog niet op moderne wijze eens ze pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Ze worden een dus economisch steeds belangrijkere groep.
Als je eens in Gent rondloopt, kijk dan eens wie er aan de waterkant zit met een pizza en drank van thuis en wie in de dure horeca zetels zit

- Petrikske
- Elite Poster
Het is misschien nog vroeg voor conclusies maar blijkbaar zijn er vanochtend toch heel wat mensen aan haltes blijven staan.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/08 ... cholieren/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240108_93783156
Volgens de Lijn waren er geen grote problemen, het is maar wat je als 'groot' wil benoemen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/08 ... cholieren/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240108_93783156
Volgens de Lijn waren er geen grote problemen, het is maar wat je als 'groot' wil benoemen.
Laatst gewijzigd door Petrikske 08 jan 2024, 14:29, in totaal 1 gewijzigd.
- Dizzy
- Elite Poster
Voor hen waren er geen problemen, voor die wachters daarentegen 

- Petrikske
- Elite Poster
1 van m'n favo's ,sinds 2015 deeltijds aan 80%Dizzy schreef: 08 jan 2024, 13:58Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken en ik zal niet alleen zijn met die vreemde en ouderwetse opvatting.
En sinds 01/01/2023 nog maar 50% ,ik hoef niet 3x per jaar op een strand te liggen.