Splitsing van het land - discussie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

1207 schreef:
Med schreef: Is geen bangmakerij, maar zijn essentiële vragen waar ik liever toch wel een antwoord op heb alvorens mee te stappen met het verhaaltje van "alles zal beter zijn" of het fabeltje van "Monaco aan de noordzee".
mja
vaak zijn het geen vragen maar worden ze als absolute zekerheden geponeerd. moest dat splitisngscenario realistisch zijn heeft niemand een bol om te voorspellen hoe het afloopt.
Vragen kunnen beantwoord worden, uw stellingen dat "eu er belang bij heeft dat vlaanderen in EU blijft" en "de soep word niet zo heet gegeten" niet, maar poneert u zelf wel als absolute zekerheden.

U mag dan uit sentiment, gevoelens, politieke overtuiging, haat, of welke reden dan ook, jezelf in een avontuur storten waar je de uitkomst niet van weet. Maar daarvoor hoef je niet de overgrote deel van de bevolking hierin meeslepen. Het gaat ook over hun (en hun nageslacht) toekomst.

Ik heb al aan vele vlaams-nationalisten effectieve cijfers, berekeningen en plannen gevraagd, korte en lange termijn voor zowel meer regionalisering als onafhankelijkheid tov de situatie van 1 federale regering. Buiten het "wat we zelf doen, doen we beter" of "kijk naar de transfers" of andere propaganda heb ik géén enkele degelijk plan gezien of gehoord.

En daar moeten we vertrouwen in hebben? :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Med schreef: Vragen kunnen beantwoord worden, uw stellingen dat "eu er belang bij heeft dat vlaanderen in EU blijft" en "de soep word niet zo heet gegeten" niet, maar poneert u zelf wel als absolute zekerheden.
dat Vlaanderen economisch een klein beetje sterker is als wallonie ga je toch niet afstrijden
van mij mag je hoor :)
Ik heb al aan vele vlaams-nationalisten effectieve cijfers, berekeningen en plannen gevraagd, korte en lange termijn voor zowel meer regionalisering als onafhankelijkheid tov de situatie van 1 federale regering.
dus omdat ik kritiek heb op de doemscenario's en de bangmakerij van een evtl splitising ben ik dus automatisch en per definitie een vlaams nationalist :)
dat noemen ze polarisatie vrees ik.

ik stel vast dat dit land niet werkt en te veel mankementen vertoont, dus moet er iets veranderen. Verder heb ik geen sentimenten.
zelfs het land veranderen volgens de geldende regels is volstrekt onmogelijk, in eender welke richting.

Als je voor splitsing gaat is gewoon alles mogelijk. Zowel het angst- en doemscenario tem gewoon de aanvaarding vd 2 nieuwe landen, aangezien die er al zo vele decennia bijzitten, omwille van allerlei internationale belangen.

Vlaanderen, als land, valt binnen de EU ook gewoon binnen alle mogelijke gemiddeldes en zal zeker geen buitenbeentje zijn. op dat vlak is er geen reden om per definitie neen te zeggen,
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

1207 schrijft: ...Als je voor splitsing gaat is gewoon alles mogelijk...

In één Belgie met "1 man 1 vote" is eveneens alles mogelijk... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

1207 schreef:
Med schreef: Vragen kunnen beantwoord worden, uw stellingen dat "eu er belang bij heeft dat vlaanderen in EU blijft" en "de soep word niet zo heet gegeten" niet, maar poneert u zelf wel als absolute zekerheden.
dat Vlaanderen economisch een klein beetje sterker is als wallonie ga je toch niet afstrijden
van mij mag je hoor :)
Strijd ik dat ergens af?

Dat is wel een groot verschil met uw "...alle belang bij hebben..."
1207 schreef:
Ik heb al aan vele vlaams-nationalisten effectieve cijfers, berekeningen en plannen gevraagd, korte en lange termijn voor zowel meer regionalisering als onafhankelijkheid tov de situatie van 1 federale regering.
dus omdat ik kritiek heb op de doemscenario's en de bangmakerij van een evtl splitising ben ik dus automatisch en per definitie een vlaams nationalist :)
dat noemen ze polarisatie vrees ik.
Nogmaals: wat maakt mijn vragen voor u bangmakerij? Leg uit. Mogen we die vragen niet beantwoord hebben vooraleer een beslissing hierin te nemen? Waarom niet? Mag men géén mening krijgen door feiten maar enkel door slogans?

Heb ik u ergens een vlaams nationalist genoemd? Lees aub nogmaals: ik heb die vraag aan vlaams nationalisten gesteld! Aub, verwijt mij géén polarisatie terwijl u net wel doet door mij als bangmakerij te bestempelen door simpele vragen te stellen.

1207 schreef:ik stel vast dat dit land niet werkt en te veel mankementen vertoont, dus moet er iets veranderen. Verder heb ik geen sentimenten.
zelfs het land veranderen volgens de geldende regels is volstrekt onmogelijk, in eender welke richting.

Als je voor splitsing gaat is gewoon alles mogelijk. Zowel het angst- en doemscenario tem gewoon de aanvaarding vd 2 nieuwe landen, aangezien die er al zo vele decennia bijzitten, omwille van allerlei internationale belangen.

Alles is inderdaad mogelijk, maar ik heb liever enkele antwoorden vooraleer zomaar mee te stappen in uw hoera en alles komt goed scenario van splitsing. Mag dat ook?

Ik bestrijd niet dat dit land nu niet werkt. En mijns inziens zal verdere regionalisering niet helpen. Maar dat is mijn opinie.
1207 schreef:Vlaanderen, als land, valt binnen de EU ook gewoon binnen alle mogelijke gemiddeldes en zal zeker geen buitenbeentje zijn. op dat vlak is er geen reden om per definitie neen te zeggen,
Dat wil nog steeds niet zeggen dat er een onmiddellijke aanvaarding is. Met hoop, aannames en goednieuwsshows zijn we echt niet verder. Daarom dat zulke vragen beter voordien beantwoord worden door EU en de afzonderlijke landen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Opgegroeid in de Brusselse/Vlaamse rand en schoolgegaan in Brussel was voor mij 25 jaar geleden al duidelijk dat splitsen de beste oplossing zou zijn. Later professioneel ook veel in contact gekomen met Franstaligen en Waalse firma's en daar werd dit enkel maar bevestigd. Pas op, niets tegen het gros van de Walen op zich eh, toffe mensen, maar politiek gezien matcht het gewoon niet.

Velen houden vast aan sentiment (Oh dierbaar België...) en anderen hebben schrik dat het geen beterschap zal brengen of schermen dan maar 'dat Antwerpen dan ook apart kan gaan en waar stopt het'. Wel, het draait nu vierkant en kost bakken geld. Er is veel politieke/bestuurlijke onenigheid tussen Vlaanderen en Wallonië en door een scheiding kunnen ze elk hun ding doen. Ik noem het vrijheid en vooruitgang. Hopelijk gaat Europa hier dan ook in mee.
De Duitstalige gemeenschap, daar maak ik me geen zorgen over, die vinden wel een plekje (vermoedelijk bij de Walen) en Brussel... er is uit Trump zijn mond één keer iets goed gekomen en dat was dat Brussel een 'Hellhole' was... dus ik ga geen traantje laten als dat niet bij Vlaanderen wordt opgenomen (ondanks dat het 'financieel' gezien niet zo interessant is).
Het hoofdpunt op elke politieke agenda zou een splitsing of vorm van oplossing moeten zijn, de rest kan daarna (waarschijnlijk beter) (her)bekeken worden.
Dat is natuurlijk mijn persoonlijke&politieke visie. 25jaar geleden had ik nooit gedacht dat politieke partijen die mijn standpunt delen al zoveel stemmen zouden halen, dus ik ben hoopvol en blij dat we al zo ver zijn gekomen. Misschien moet ik maar eens een goeie fles gaan koudleggen voor de dag dat het zo ver is :P
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik weet dat het niet één op één te vergelijken is, maar de Brexit werd ook aangekondigd als een regelrechte ramp voor de Britten.
Hij heeft lang op zich laten wachten, en je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar Groot-Brittannië had wel veel rapper zijn vaccinatie op orde dan om het even welk land uit de EU.
Dat bewijst dat je niet noodzakelijk sterker bent omdat je met meer bent.
Als België bestaat, en men is met 11 miljoen, maar men komt niet tot akkoorden, dan is dat minder waard dan dat men met 6,5 miljoen Vlamingen wél tot akkoorden komt.
De Brexit heeft er ten minste op dat punt voor gezorgd dat het VK niet vastzat in de trage, logge Europese besluitvorming.
We hebben dat hier binnen België vaak ook, denk bijv. aan de klimaatdoelstellingen, tegen dat iedereen op dezelfde lijn zat, is er veel tijd verloren gegaan.
Stel dat Vlaanderen en Wallonië wel 2 landen waren geweest, dan had Vlaanderen veel sneller een beslissing kunnen nemen, en Wallonië ook.
Wallonië zou waarschijnlijk ambitieuzer geweest zijn, en Vlaanderen wat terughoudender, maar ze hadden waarschijnlijk beiden al verder gestaan wat de vervulling van hun doelstellingen geweest was.

Ik ben wel Vlaamsnationalist, maar los daarvan moeten anderen ook vaststellen dat het niet werkt, zelfs al zijn ze pro-België.
Als je 541 dagen nodig hebt om nog maar een regering te vormen, waar ben je dan nog mee bezig?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

NuKeM schreef:Opgegroeid in de Brusselse/Vlaamse rand en schoolgegaan in Brussel was voor mij 25 jaar geleden al duidelijk dat splitsen de beste oplossing zou zijn. Later professioneel ook veel in contact gekomen met Franstaligen en Waalse firma's en daar werd dit enkel maar bevestigd. Pas op, niets tegen het gros van de Walen op zich eh, toffe mensen, maar politiek gezien matcht het gewoon niet.

Velen houden vast aan sentiment (Oh dierbaar België...) en anderen hebben schrik dat het geen beterschap zal brengen of schermen dan maar 'dat Antwerpen dan ook apart kan gaan en waar stopt het'. Wel, het draait nu vierkant en kost bakken geld. Er is veel politieke/bestuurlijke onenigheid tussen Vlaanderen en Wallonië en door een scheiding kunnen ze elk hun ding doen. Ik noem het vrijheid en vooruitgang. Hopelijk gaat Europa hier dan ook in mee.
De Duitstalige gemeenschap, daar maak ik me geen zorgen over, die vinden wel een plekje (vermoedelijk bij de Walen) en Brussel... er is uit Trump zijn mond één keer iets goed gekomen en dat was dat Brussel een 'Hellhole' was... dus ik ga geen traantje laten als dat niet bij Vlaanderen wordt opgenomen (ondanks dat het 'financieel' gezien niet zo interessant is).
Het hoofdpunt op elke politieke agenda zou een splitsing of vorm van oplossing moeten zijn, de rest kan daarna (waarschijnlijk beter) (her)bekeken worden.
Dat is natuurlijk mijn persoonlijke&politieke visie. 25jaar geleden had ik nooit gedacht dat politieke partijen die mijn standpunt delen al zoveel stemmen zouden halen, dus ik ben hoopvol en blij dat we al zo ver zijn gekomen. Misschien moet ik maar eens een goeie fles gaan koudleggen voor de dag dat het zo ver is :P
Uiteindelijk gaat het erom dat we gewoon moeten durven de vraag stellen waar kunnen we nog samen zijn ipv waar kunnen we splitsen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:maar Groot-Brittannië had wel veel rapper zijn vaccinatie op orde dan om het even welk land uit de EU.
Niet vergeten:
- ze hebben gegokt met de vaccins en de gezondheid van de bevolking door de 2de prik uit te stellen, dat lijkt zich nu te gaan wreken
- ze hebben AZ blijkbaar aangemaand om het contract met de EU overboord te gooien, AZ heeft nu dus ook een proces aan z'n broek
- ze kregen wel massaal veel vaccins uit de EU
Dus het bewijst voorlopig nog niet zo veel.

En over de "minder bedeelde" landen in het oosten zwijgen we maar. We hadden als BE veel sneller kunnen zijn, door de Oostbloklanden veel later vaccins te geven. Maar dan hadden we een India-bis aan onze grens gehad (correcter: aan de Duitse grens), wat winnen we dan?
Ik ben wel Vlaamsnationalist, maar los daarvan moeten anderen ook vaststellen dat het niet werkt, zelfs al zijn ze pro-België.
Ik ben blij dat jij ook ziet dat in Vlaanderen niet alles beter is dan in België. Wat we zelf verkwanselen, verkwanselen we beter?
Bij een splitsing krijg je veel chaos en "gedoe" en in the end verruil je het ene niveau dat het mismeestert, door een nieuw niveau dat het even hard mismeestert.
Luister niet naar de woorden, maar kijk naar de daden: mobiliteit, energie, onderwijs, ... Wat heb je nog meer nodig om tot de vaststelling te komen dat Vlaanderen even slecht bezig is als federaal?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:- ze hebben gegokt met de vaccins en de gezondheid van de bevolking door de 2de prik uit te stellen, dat lijkt zich nu te gaan wreken
Geloof ik niets van, ze hebben gewoon pech dat zij rapper die Indiase variant binnenkrijgen.
Vergeet ook niet dat India een ex-kolonie is, vandaar dat dat ook rapper binnenkomt.
Ze waren pakken sneller dan hier, dat kun je niet ontkennen, we staan na al die maanden nog altijd niet op hun niveau wat betreft vaccinaties.
heist_175 schreef:Dus het bewijst voorlopig nog niet zo veel.
Het bewijst dat groot zijn (de EU) niet altijd een voordeel is, zeker als die totale grootte bestaat uit heel veel deeltjes die iedere keer heel lang moeten wachten tot ze met elkaar akkoord gaan.
heist_175 schreef:
Ik ben wel Vlaamsnationalist, maar los daarvan moeten anderen ook vaststellen dat het niet werkt, zelfs al zijn ze pro-België.
Ik ben blij dat jij ook ziet dat in Vlaanderen niet alles beter is dan in België.
Lees jij eigenlijk wat ik schrijf?
Wat hier vlakboven staat, is helemaal het tegenovergestelde van wat jij ervan maakt.
Ik zeg dat ik Vlaamsnationalist ben, maar zelfs wie dat niet is, moet vaststellen dat België niet werkt...
heist_175 schreef:Bij een splitsing krijg je veel chaos en "gedoe" en in the end verruil je het ene niveau dat het mismeestert, door een nieuw niveau dat het even hard mismeestert.
Neen, dat klopt niet.
Het probleem van België is dat Vlaanderen en Wallonië heel vaak een andere kant uitwillen.
De laatste verkiezingen hebben dat klaar en duidelijk bewezen, Vlaanderen rechts, Wallonië links.
Wij kunnen als Vlamingen de Waalse 'nationale' politici niet wegstemmen en zij ook niet.
Als het gesplitst is, kun je wel politici afrekenen op hun beleid.
Het idee dat meer inspraak geen enkel effect zal hebben, klopt dus niet.
heist_175 schreef:Luister niet naar de woorden, maar kijk naar de daden: mobiliteit, energie, onderwijs, ... Wat heb je nog meer nodig om tot de vaststelling te komen dat Vlaanderen even slecht bezig is als federaal?
Op Vlaams niveau stem je toch voor de partijen die je wilt, en dat heeft rechtstreeks gevolgen voor de regeringsvorming.
Op federaal vlak maken ze een regering met alle verliezers samen.
Op Vlaams niveau konden ze mathematisch al N-VA niet buitensluiten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:
heist_175 schreef:
Ik ben wel Vlaamsnationalist, maar los daarvan moeten anderen ook vaststellen dat het niet werkt, zelfs al zijn ze pro-België.
Ik ben blij dat jij ook ziet dat in Vlaanderen niet alles beter is dan in België.
Lees jij eigenlijk wat ik schrijf?
Wat hier vlakboven staat, is helemaal het tegenovergestelde van wat jij ervan maakt.
Ik zeg dat ik Vlaamsnationalist ben, maar zelfs wie dat niet is, moet vaststellen dat België niet werkt...
En Vlaanderen wel dan?
De Vlaamse bevoegdheden worden even hard verkwanseld als de federale bevoegdheden. Het zonnepanelendebacle is echt 100% Vlaamse onkunde, niemand kan zich achter "de Walen" en "België werkt niet" verstoppen.
Het probleem van België is dat Vlaanderen en Wallonië heel vaak een andere kant uitwillen.
Antwerpen wil ook een andere richting uit dan Limburg of West-Vlaanderen.
Splitsen die boel!
Als het gesplitst is, kun je wel politici afrekenen op hun beleid.
Dat kan je nu ook (op Vlaams niveau) en het gebeurt niet: dezelfde lapzwanzen komen opnieuw op en krijgen opnieuw lekkers van de partijvoorzitter.
heist_175 schreef:Luister niet naar de woorden, maar kijk naar de daden: mobiliteit, energie, onderwijs, ... Wat heb je nog meer nodig om tot de vaststelling te komen dat Vlaanderen even slecht bezig is als federaal?
Op Vlaams niveau stem je toch voor de partijen die je wilt, en dat heeft rechtstreeks gevolgen voor de regeringsvorming.
Niets nieuws, wel?
Op elk niveau kan ik stemmen op de partijen die op de lijst staan.
En op elk niveau kan de winnaar buiten spel gezet worden. Hoe vaak heeft VB al gewonnen en hoe vaak heeft ze al aan de macht mee kunnen (of willen) deelnemen?
Op federaal vlak maken ze een regering met alle verliezers samen.
Je hebt een kort geheugen wat Vlaamse formaties betreft :).
Op Vlaams niveau konden ze mathematisch al N-VA niet buitensluiten.
Ah, je wil gewoon dat de NVA telkens mee de baas mag spelen.
Tja. Zo werkt democratie niet natuurlijk :).
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Ge beseft toch dat de 3 regeringspartijen in de Vlaamse regering ook alle 3 verloren hebben en toch een nieuwe regering hebben gevormd. Dus ook een regering met verliezers zoals je de federale regering verwijt :lol:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Med schreef: Dat wil nog steeds niet zeggen dat er een onmiddellijke aanvaarding is. Met hoop, aannames en goednieuwsshows zijn we echt niet verder. .
akkoord, maar aanvaard je dat ook andersom?
nl dat het de meest negatieve uitkomst niet zal zijn en al de bekende doemscenario's die men ervan maakt?

dezelfde vragen die je hebt rond onafhankelijkheid stellen zich ook bij herfederaliseren.


mij maakt het niet uit maar als je pleit voor 1 minister van gezondheid zijn er maar 2 opties
ofwel federaal ofwel vlaams, de rest is onzin

de belgishce diplomatie heeft er een consensus van gemaakt waardoor we er nu 7 hebben. simpelweg omdat je daar niet uit raakt
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

boulder schreef:Op Vlaams niveau konden ze mathematisch al N-VA niet buitensluiten.
Misschien geen slecht idee voor het samenstellen van een regering... je begint bij de grootste partij en vult aan in dalende numerieke volgorde tot je aan meer dan 50% zit.

Ben je er niet mee akkoord als partij dan gaan we opnieuw stemmen... al vrees ik dat we lang bezig blijven dan :lol:
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

1207 schreef:
Med schreef: Dat wil nog steeds niet zeggen dat er een onmiddellijke aanvaarding is. Met hoop, aannames en goednieuwsshows zijn we echt niet verder. .
akkoord, maar aanvaard je dat ook andersom?
nl dat het de meest negatieve uitkomst niet zal zijn en al de bekende doemscenario's die men ervan maakt?

dezelfde vragen die je hebt rond onafhankelijkheid stellen zich ook bij herfederaliseren.
Steeds opnieuw maak jij van mijn woorden iets wat ik niet zeg. Lees misschien nog eens. Ik heb wel duidelijk gezegd dat ik die vraag gesteld heb aan vlaams nationalisten: meer regionaal of onafhankelijkheid tov 1 federale regering. Stop met te lezen wat jij wil lezen en steeds opnieuw trachtten van mijn woorden en vragen een doemscenario te maken.

Als jij liever in slogans gelooft, goed voor mij. Maar ik heb liever antwoorden op specifieke vragen alvorens ik wil beslissen. En ik ben overtuigd de meeste mensen.

Vertrek jij zo maar op reis, zonder te weten naar waar, hoeveel het gaat kosten, met welk vervoermiddel,... enkel omdat de reisorganisator een poster met een slogan: "Het kan niet slechter zijn dan uw vorige reizen" laat zien? :nono:

Sorry, maar ik niet.

Aangezien u niets anders kan dat mijn vragen als doemscenario voor te stellen eindig ik hier het debat. Duidelijke vragen stellen mag blijkbaar niet van u.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:De Vlaamse bevoegdheden worden even hard verkwanseld als de federale bevoegdheden. Het zonnepanelendebacle is echt 100% Vlaamse onkunde, niemand kan zich achter "de Walen" en "België werkt niet" verstoppen.
Het is vooral socialistische onkunde, maar los daarvan blijft mijn punt, wij kunnen de PS, de MR, Écolo, CdH niet electoraal afstraffen.
Dat kunnen we wel met de Vlaamse partijen.
We komen ook niet in een situatie terecht dat we in meerderheid rechts stemmen, en dan een regering krijgen zonder die winnaars;
Op Vlaams niveau gaat dat niet.
Dus als genoeg mensen vinden dat de regeringspartijen slecht bestuurd hebben, krijg je een andere samenstelling.
Dat is democratie!
Niet zoals het federaal gebeurt, waar je een regering krijgt tegen de tendenzen van de verkiezingen in.
heist_175 schreef:Antwerpen wil ook een andere richting uit dan Limburg of West-Vlaanderen.
Splitsen die boel!
Je maakt er een karikatuur van, nog nooit gehoord dat wij West-Vlamingen zouden willen splitsen van de rest van Vlaanderen.
heist_175 schreef:Dat kan je nu ook (op Vlaams niveau) en het gebeurt niet: dezelfde lapzwanzen komen opnieuw op en krijgen opnieuw lekkers van de partijvoorzitter.
Met jouw fatalisme moet je ineens de dictatuur vestigen, want verkiezingen hebben voor jou precies geen enkel nut.
Als genoeg mensen een proteststem uitbrengen zullen ze wel moeten rekening houden hiermee.
heist_175 schreef:Op elk niveau kan ik stemmen op de partijen die op de lijst staan.
Precies, en daar wringt het schoentje op federaal vlak.
De PS kan er een potje van maken zoveel ze wil, jij kunt haar niet afstraffen, idem ditto voor de MR, Écolo, etc.
heist_175 schreef:En op elk niveau kan de winnaar buiten spel gezet worden.
Neen, hoor, bij de laatste verkiezingen was een meerderheid zonder N-VA mathematisch niet mogelijk op Vlaams niveau.
heist_175 schreef:Hoe vaak heeft VB al gewonnen en hoe vaak heeft ze al aan de macht mee kunnen (of willen) deelnemen?
Waarmee je aantoont hoe België weinig democratisch is.
heist_175 schreef:Je hebt een kort geheugen wat Vlaamse formaties betreft :).
N-VA was de grootste partij bij de vorige verkiezingen, ik denk dat jouw geheugen je wat parten speelt.
heist_175 schreef:Ah, je wil gewoon dat de NVA telkens mee de baas mag spelen.
Tja. Zo werkt democratie niet natuurlijk :).
Zucht, jij weet wel heel goed mijn woorden te verdraaien.
Het gaat erom van niet tegen de wil van de kiezers in te gaan.
Grootste partij en 2e grootste partij uitsluiten, dat zie jij wel zitten, hee?
quovadis schreef:Ge beseft toch dat de 3 regeringspartijen in de Vlaamse regering ook alle 3 verloren hebben en toch een nieuwe regering hebben gevormd. Dus ook een regering met verliezers zoals je de federale regering verwijt
N-VA was nog altijd de grootste partij van het land én van Vlaanderen, ook al hadden ze dan stemmen verloren.
Natuurlijk als je een prutspartijtje van 10% hebt kun je niet veel meer achteruitgaan...
Straks ga je nog zeggen dat een partij die geen zetels haalt, de winnaar is omdat ze van 1% naar 2% gaan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Med schreef: Aangezien u niets anders kan dat mijn vragen als doemscenario voor te stellen eindig ik hier het debat. Duidelijke vragen stellen mag blijkbaar niet van u.
de vragen die jij stelt zijn natuurlijk onderwerp van eventuele onderhandelingen, zowel met Wallonie als de rest van de EU.
dat kan van totale acceptatie binnen de EU als nieuwe lidstaat gaan en dat kan eindigen in een eeuwigheid zonder EU lidmaatschap omdat pakweg spanje voor de rest vd eeuwigheid zijn veto zal stellen.
ik kan dat natuurlijk onmogelijk beantwoorden :)
als het resultaat mij niet bevalt zeg ik natuurlijk ook neen. de essentie en het enige is beter bestuur in ons landje.

hetzelfde gaat natuurlijk op voor eventuele onderhandelingen om te herfederaliseren. ik meot eerst weten waar dat eindigt om te kunnen zeggen wat ik ervan vind.
1 minister per bevoegdheid? mij niet gelaten maar op vlak van gezodnheid moeten er dus 5 gaan. De belgische geschiedenis kennende wil ik niet eens weten wat er dan uitkomt ter compensatie vd andere 5, los vd vraag op welke niveau die ene minister zal werken (federaal of vlaams)

is splitsen een optie om tot beter bestuur te komen in ons landje? dat kan een mogelijkheid zijn zou ik zeggen.
het gaat erom dat er niveaus hoe dan ook moeten verdwijnen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:
heist_175 schreef:De Vlaamse bevoegdheden worden even hard verkwanseld als de federale bevoegdheden. Het zonnepanelendebacle is echt 100% Vlaamse onkunde, niemand kan zich achter "de Walen" en "België werkt niet" verstoppen.
Het is vooral socialistische onkunde
Die hadden in het debacle met de terugdraaiende teller niets te maken! Sinds 2014 heeft er geen sos meer aan de knoppen gezeten in de Vlaamse regering.
heist_175 schreef:Dat kan je nu ook (op Vlaams niveau) en het gebeurt niet: dezelfde lapzwanzen komen opnieuw op en krijgen opnieuw lekkers van de partijvoorzitter.
Met jouw fatalisme moet je ineens de dictatuur vestigen, want verkiezingen hebben voor jou precies geen enkel nut.
Als genoeg mensen een proteststem uitbrengen zullen ze wel moeten rekening houden hiermee.
Mensen roepen wel wat - bv op een forum - maar stemmen toch op de partijen en de vertegenwoordigers die hen eerder al genaaid hebben. Dat is niet anders voor Vlaanderen/Wallonië dan voor het federale België.
Denk je echt dat Beke zo competent is? Of Schauvliege? Of DeBlock? Of Homans?
Zelfs fraudeurs als Francken krijgen massaal nog stemmen :lol: .
heist_175 schreef:En op elk niveau kan de winnaar buiten spel gezet worden.
Neen, hoor, bij de laatste verkiezingen was een meerderheid zonder N-VA mathematisch niet mogelijk op Vlaams niveau.
Waarmee je opnieuw aangeeft dat vooral de NVA mee aan de knoppen moet zitten?
De NVA was trouwens een grote verliezer bij de Vlaamse verkiezingen. Jammer dat ze aan de macht zijn als verliezer dan?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_verkiezingen_2019
heist_175 schreef:Hoe vaak heeft VB al gewonnen en hoe vaak heeft ze al aan de macht mee kunnen (of willen) deelnemen?
Waarmee je aantoont hoe België weinig democratisch is.
Waarmee vooral aangetoond is dat de regeringsvorming in Vlaanderen en federaal niet zo verschillend is: je moet een "project" vinden waarin verschillende partijen zich kunnen vinden én die een meerderheid aan zetels heeft. Of dat nu verliezers zijn (bv meest recent nog de NVA) of winnaars.
heist_175 schreef:Je hebt een kort geheugen wat Vlaamse formaties betreft :).
N-VA was de grootste partij bij de vorige verkiezingen, ik denk dat jouw geheugen je wat parten speelt.
Is het nu de grootste zijn dat belangrijk is, of zetelverlies en -winst?

Verliezers:
N-VA
CD&V
Open Vld
sp.a
UF

Winnaars:
VB
Groen
PVDA

Ben je aan het pleiten voor een Vlaamse regering met winnaars, ergo VB, Groen en PVDA? Samen vertegenwoordigen ze 33,0% van de zetels (33,9% van de stemmen)?

@gewicht van een stem
Dit is de bonus die elke partij gratis kreeg, als gevolg van de omzetting van stemmenaantal naar zetelaantal

Code: Selecteer alles

N-VA      +3,40%
VB        +0,05%
CD&V      -0,08%
Open Vld  -0,23%
sp.a      +0,13%
Groen     +1,18%
PVDA      -2,09%
UF        -0,68%
Overige   -1,68%
heist_175 schreef:Ah, je wil gewoon dat de NVA telkens mee de baas mag spelen.
Tja. Zo werkt democratie niet natuurlijk :).
Het gaat erom van niet tegen de wil van de kiezers in te gaan.
De kiezers brengen een stem uit, die stemmen worden omgezet in zetelaantallen en dan is het zaak om een compromis te sluiten.
Er zijn grote partijen die zich te goed voelen om "het volk" dat voor hen gestemd heeft te vertegenwoordigen in de macht, die sluiten zich liever op in het eigen gelijk. Dat maakt dat de andere partijen dan onder elkaar maar moeten bekvechten tot er ergens een consensus komt en een regering met meerderheid van zetels in het parlement.
Het betoog hierboven over winnaar en grootste geven aan dat je zelf nog wat zoekende bent met welke argumenten je de eigen voorkeurspartij in de regering kan krijgen. Gelukkig worden de kiesregels op voorhand bepaald en niet achteraf.
Grootste partij en 2e grootste partij uitsluiten, dat zie jij wel zitten, hee?
Als die partijen vertikken om verantwoordelijkheid op te nemen, waarom niet,
Maar maak nu eens eerst uit of het over grootste of niet hoort te gaan, of winnaar/verliezer?
Straks ga je nog zeggen dat een partij die geen zetels haalt, de winnaar is omdat ze van 1% naar 2% gaan.
Er zijn hier mensen die beweren dat er enkel winnaars in de regering mogen zitten, wat betekent dat je pleit om VB, Groen en PVDA (samen 1/3 van de stemmen) een regering te laten vormen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

boulder schreef: N-VA was nog altijd de grootste partij van het land én van Vlaanderen, ook al hadden ze dan stemmen verloren.
Natuurlijk als je een prutspartijtje van 10% hebt kun je niet veel meer achteruitgaan...
Straks ga je nog zeggen dat een partij die geen zetels haalt, de winnaar is omdat ze van 1% naar 2% gaan.
Wat wil je nu? De grootste partijen in de regering of enkel winnaars of geen verliezers? Want nu verwijt je de federale regering alleen te bestaan uit verliezers maar in Vlaanderen is dat geen probleem? Consequentie? Lijkt me eerder "ik ben boos omdat de NVA gepasseerd is voor de Federale regering".

En volgens mij moet je aan 50% van de zetels geraken om te kunnen regeren en dat is zowel in Vlaanderen en Federaal zo. Tenzij er plots andere wetten zijn (waar enkel jij weet van hebt) waarbij de grootste partij moet deel uitmaken van de regering (ook al zijn ze een verliezer).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wat me opvalt is de kreet van apenland dat zo slecht zou zijn. Wel heren, er zijn zoveel andere landen. Ik heb ze bijna allemaal bezocht en geen enkel bleek beter dan dit apenlandje. Veel geklaag lijkt dan ook eerder een vorm van verveling dan wat anders.

België is echter niet perfect en heel veel dingen kunnen beter MAAR slecht is het ook niet en het werkt ondanks dat alles beter dan veel andere landen. Vergeet niet dat wij één van de welvarendste regio's zijn. Mocht België echt zo slecht zijn dan was deze evolutie niet mogelijk geweest. Je kan je dan ook de vraag stellen als België zo slecht is hoe slecht zijn andere landen dan dat ze nog altijd minder doen dan wij, zonder de communautaire problemen?

Er zijn voorstanders (minderheid) van een splitsing maar meer dan slogans hebben ze niet om in te geloven dat dan ineens alles beter zou zijn. Vlamingen zouden ineens niet meer onderling ruziën en verschillen tussen ideeën, zoals ook hier op UB, zouden spontaan opdrogen zoals de zee zich destijds splitste om het ware volk door te laten :lol:

Bekijk de realiteit in Vlaanderen en je ziet al snel dat het gewoon business as usual zal zijn met exact dezelfde acteurs. De Beke's, De Block's, Weytsen, Jambonnen en andere onbekwamen. Naar wie ze de schuld gaan doorschuiven als het niet meer de Walen zijn is wel spannend :lol:

Ons economisch systeem is gebouwd op groei. Hier zitten we met mensen die dat ineens omdraaien en denken te groeien door een arm en een been te amputeren :lol:

De splitsingsdroom heeft 2 oorzaken. Er is de groep gefrustreerden uit de oorlogsperiode die de Belgische staat haten omdat den bompa zijn haar is kwijtgespeeld door mee te heulen met de nazi's. Een tweede groep denkt opportunistisch en gaat voor de economische macht en posten. Hoeveel jobs zijn er louter omdat wij alles in 2, 3 tot 7 stukken hebben opgedeeld? Dat gaat ook door tot organisaties zoals oa Icuro enz... Het opdelen brengt een aanzienlijke groep veel geld op en een bijhorende bedrijfswagen. Soms lijkt het wel of wij de communautaire strijd organiseren uit bezigheid en persoonlijke belangen. Het kost handen vol geld maar het volk maakt men wijs dat alles ineens beter zal worden als we van de Walen af zijn. We zijn op veel bevoegdheden van de Walen af maar het is zelden beter geworden, wel duurder, strenger en beperkter.

Ik ben net terug na een zalig weekend in "Dardennen". Enkel vriendelijke mensen gezien en genoten van nog echt grote stukken natuur. Van enig geschil tussen burgers was niets te merken, integendeel, het viel me ineens op dat veel toeristische borden tweetalig waren. Parkeren was gratis en het eten was lokaal en overheerlijk. Echt, ik zou dat deel van ons land echt missen.

Ik heb begrip voor mensen die het idee van de splitsing genegen zijn maar het is een minderheid die de meerderheid gewoon heel veel geld kost. Hoe schoon zou het zijn mochten we die 10% kunnen afsplitsen en verder gaan zonder dat gezaag, samen met onze Waalse vrienden met een Orval en een Ardeense hesp, sorry jambon :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Amen !

We willen weg van de 'Walen', het volgende is de 'Limburgers' etc. Ik zie sinds de "federalisatie" geen verschil. Enkel meer politieke niveau's die minder en minder samenwerken. Stop die onzin en leer elkaar appercieren en samenleven... Het zou zoveel leuker en makkelijker zijn...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik kan mij enkel maar aansluiten bij vorige 2 posts.

Ernstige vragen, die belangrijk zijn voor de toekomst, mogen nooit "deel van onderhandelingen" zijn, maar moeten op voorhand kunnen beantwoord worden. Want eens je begint met de zogenaamde onderhandelingen gaat dit gebruikt worden als argument om ten alle kosten te splitsen.

En men mag al zeker niet polariseren door dit als bangmakerij te bestempelen. Iedere Belg heeft het recht om hierover een beslissing te nemen op basis van feiten, en niet op veronderstellingen of slogans. Al is dit tegenwoordig zelden nog het geval, zeker vanuit politieke hoeken.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Med schreef: Ernstige vragen, die belangrijk zijn voor de toekomst, mogen nooit "deel van onderhandelingen" zijn, .
het is nochtans pas na onderhandeling dat je weet wat er op tafel ligt en je dus kunt oordelen.
geldt voor elk voorstel.
neits veranderen, dus blijven klooien gelijk nu, is ook een optie natuurlijk

alles wat je nu leest is vooral een persoonlijk verwachtingspatroon
sommige denken dat splitsing alles oplost, andere denken dat maximaal herfederaliseren de oplossing zal zijn en dan heb je nog alles wat er tussenin zit.

zoals gezegd
in deze draait het enkel om dienstverlening richting burgers die beter moet, de vorm is ondergeschikt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt niet, er zijn grote consequenties en als je wil kiezen moet je de consequenties kennen VOOR je kiest. Meer info en duiding is belangrijk om de gevolgen correct te kunnen inschatten. In deze zegt de politiek, geloof ons maar we zullen het ineens allemaal beter doen omdat we de postjes nu niet meer moeten delen. Niet echt geloofwaardig.

Niemand zegt dat men niets kan doen, herfederaliseren van bevoegdheden is ook iets doen en misschien zelfs niet zo onverstandig. Dat betekent ook niet dat je de goede punten niet kan behouden, de splitsing van cultuur en onderwijs hebben hun nut gehad en kunnen dus behouden blijven.

De burger wil inderdaad dienstverlening maar ook tegen een goede prijs. Nu betalen we heel veel en we hebben nog altijd geen goede dienstverlening. Veel van de eigen bevoegdheden zijn kopieën van de federale regeling of zelfs verslechteringen. Bekijk van Vlaamse Zorgverzekering als voorbeeld, extra betalen voor een veel strenger instrument dat minder mensen bedient. Het is beter om risico's over een zo groot mogelijke groep te spreiden, een verkleining van de basis maakt de risico's duurder omdat je ze over minder mensen kan spreiden. Telkens zorg je ook voor meer overhead.

Dat principe zie je ook bij bedrijven. Ze kopen concurrenten op om een grotere markt te bereiken en kosten te spreiden. De gezamenlijke kostenposten worden geschrapt waardoor de winstgevendheid kan stijgen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/terzake/20 ... WP00187868

Arm Vlaanderen, wanneer Soenens dan toch uitzonderlijk een keer iemand kan spreken die "het ware licht" gezien heeft, weet hij niet beter dan te stamelen... keep on dreaming!!! :bang:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:
boulder schreef:
heist_175 schreef:De Vlaamse bevoegdheden worden even hard verkwanseld als de federale bevoegdheden. Het zonnepanelendebacle is echt 100% Vlaamse onkunde, niemand kan zich achter "de Walen" en "België werkt niet" verstoppen.
Het is vooral socialistische onkunde
Die hadden in het debacle met de terugdraaiende teller niets te maken! Sinds 2014 heeft er geen sos meer aan de knoppen gezeten in de Vlaamse regering.
Nonsens, het is met Freya Vandenbossche dat heel die groene stroomcertificaten zever begonnen is.
Zij hebben die schuldenberg in gang geduwd.
heist_175 schreef:Mensen roepen wel wat - bv op een forum - maar stemmen toch op de partijen en de vertegenwoordigers die hen eerder al genaaid hebben. Dat is niet anders voor Vlaanderen/Wallonië dan voor het federale België.
Denk je echt dat Beke zo competent is? Of Schauvliege? Of DeBlock? Of Homans?
Zelfs fraudeurs als Francken krijgen massaal nog stemmen :lol: .
Fraudeurs als Francken?
Homans incompetent?
Nog geen bewijs van gezien.
Het is duidelijk waar je haat naartoe gaat.
Maar wat wil je dan eigenlijk?
Je vindt dat mensen slecht functionerende partijen niet afstraffen, dan moet je de verkiezingen afschaffen.
Mensen als jij pleiten feitelijk voor de dictatuur.
heist_175 schreef:Waarmee je opnieuw aangeeft dat vooral de NVA mee aan de knoppen moet zitten?
De grootste partij, waarom zou het democratisch zijn om de eerste 2 partijen van het land buiten spel te zetten, om dan anderen die nauwelijks iets voorstellen aan de macht te brengen?
heist_175 schreef:De NVA was trouwens een grote verliezer bij de Vlaamse verkiezingen.
Dat is pure demagogie.
Wie maar 10% heeft kan niet veel achteruit gaan.
N-VA had veel stemmen, ze hebben er wat verloren, maar ze bleven de grootste.
Met jouw kromme logica zou een partij die 2% haalt voor de verkiezingen en daarna 7 procent de premier moeten leveren, want "ze zijn zo vooruitgegaan, meneer".
heist_175 schreef:Waarmee vooral aangetoond is dat de regeringsvorming in Vlaanderen en federaal niet zo verschillend is: je moet een "project" vinden waarin verschillende partijen zich kunnen vinden én die een meerderheid aan zetels heeft. Of dat nu verliezers zijn (bv meest recent nog de NVA) of winnaars.
Ze waren al heel dicht bij een meerderheid N-VA + VB.
Bovendien, je "vergeet" iedere keer de Franstalige partijen die wij op federaal vlak totaal niet kunnen afstraffen.
Daarom is België zo'n onland.
heist_175 schreef:Is het nu de grootste zijn dat belangrijk is, of zetelverlies en -winst?
Dat het enkel over zetelverlies gaat, is iets dat jij uitgevonden hebt.
Maar partijen die maar 10% halen, dat zijn toch gewoon losers?
Of dat ze dan van 8% komen en naar 10% gestegen zijn, of van 12% gezakt zijn naar 10%, het blijven loserpartijen.
heist_175 schreef:Ben je aan het pleiten voor een Vlaamse regering met winnaars, ergo VB, Groen en PVDA? Samen vertegenwoordigen ze 33,0% van de zetels (33,9% van de stemmen)?
Je moet sowieso een meerderheid halen, maar het is de logica zelve dat je bij de grootste begint, en van daaruit aanvult.
Het omgekeerde, wat hier in België gebeurt, is een democratie onwaardig.
heist_175 schreef:Dit is de bonus die elke partij gratis kreeg, als gevolg van de omzetting van stemmenaantal naar zetelaantal
So what?
Als een andere partij groter wordt, zal die dan misschien wat meer voordeel behalen.
Ik zie gewoon jaloezie op het moment dat het N-VA of VB zijn die voordeel halen.
Slechte verliezers...
heist_175 schreef:Er zijn grote partijen die zich te goed voelen om "het volk" dat voor hen gestemd heeft te vertegenwoordigen in de macht, die sluiten zich liever op in het eigen gelijk.
Neen, er zijn prutspartijtjes die 1,5 jaar lang weigeren een compromis te sluiten, om, als iedereen het moe is, met de 7e partij een premier te leveren, de dweil van de Wetstraat...
heist_175 schreef:Dat maakt dat de andere partijen dan onder elkaar maar moeten bekvechten tot er ergens een consensus komt en een regering met meerderheid van zetels in het parlement.
Nooit zo'n flauw excuus gehoord.
heist_175 schreef:Het betoog hierboven over winnaar en grootste geven aan dat je zelf nog wat zoekende bent met welke argumenten je de eigen voorkeurspartij in de regering kan krijgen.
Het zijn argumenten die jij verzonnen hebt en in mijn nek draait, de zeer gekende stromantruuk van wie geen eerlijk debat aankan.

heist_175 schreef:Als die partijen vertikken om verantwoordelijkheid op te nemen, waarom niet,
Wat nonsens is, VB wilde wel degelijk mee regeren, N-VA ook.
Ze hebben zichzelf niet uitgesloten.
heist_175 schreef:Maar maak nu eens eerst uit of het over grootste of niet hoort te gaan, of winnaar/verliezer?
Maakt het eigenlijk uit wat ik schrijf?
Jij verzint er toch maar je eigen versie van, bij gebrek aan argumenten over wat ik wél schrijf.
Dizzy schreef:Wel heren, er zijn zoveel andere landen. Ik heb ze bijna allemaal bezocht en geen enkel bleek beter dan dit apenlandje.
Dat zal dan wel jouw eigen persoonlijke mening zijn, als ik objectieve vergelijkende studies wil, ga ik niet bij jou terecht, zoveel is duidelijk.
Dizzy schreef:Er zijn voorstanders (minderheid) van een splitsing maar meer dan slogans hebben ze niet om in te geloven dat dan ineens alles beter zou zijn.
Niemand beweert dat je met een splitsing ineens ALLES oplost, net zomin als nooit iemand beweerd heeft dat een veiligheidsgordel ALLE dodelijke ongevallen ging oplossen.
Dat heeft ons niet belet om de veiligheidsgordel in te voeren en zo de verkeersveiligheid te verbeteren.
Dizzy schreef:Vlamingen zouden ineens niet meer onderling ruziën en verschillen tussen ideeën, zoals ook hier op UB, zouden spontaan opdrogen zoals de zee zich destijds splitste om het ware volk door te laten
:roll:
Weer zo'n potje demagogie dat je opentrekt.
Debat is nodig in een democratie, jij schijnt te denken dat het alleen goed werkt als er over niets nog discussie is, misschien ben je dan helemaal klaar voor een communistische dictatuur...
Dizzy schreef:Bekijk de realiteit in Vlaanderen en je ziet al snel dat het gewoon business as usual zal zijn met exact dezelfde acteurs. De Beke's, De Block's, Weytsen, Jambonnen en andere onbekwamen.
Nog zo ene die vindt dat verkiezingen geen zin hebben.
Vreemd hoe men uit linkse hoek zo graag de burger zijn stem wil afnemen.
Dizzy schreef:De splitsingsdroom heeft 2 oorzaken. Er is de groep gefrustreerden uit de oorlogsperiode die de Belgische staat haten omdat den bompa zijn haar is kwijtgespeeld door mee te heulen met de nazi's.
Er moet er toch altijd ene zijn die er de nazi's bijsleurt.
De nazi's liggen 70 jaar achter ons, wie daar nog mee bezig is, moeten ze eens goed onderzoeken...
Dizzy schreef:Een tweede groep denkt opportunistisch en gaat voor de economische macht en posten. Hoeveel jobs zijn er louter omdat wij alles in 2, 3 tot 7 stukken hebben opgedeeld? Dat gaat ook door tot organisaties zoals oa Icuro enz... Het opdelen brengt een aanzienlijke groep veel geld op en een bijhorende bedrijfswagen. Soms lijkt het wel of wij de communautaire strijd organiseren uit bezigheid en persoonlijke belangen. Het kost handen vol geld maar het volk maakt men wijs dat alles ineens beter zal worden als we van de Walen af zijn. We zijn op veel bevoegdheden van de Walen af maar het is zelden beter geworden, wel duurder, strenger en beperkter.
Dat is natuurlijk ook weer een versimpeling.
Ja, er zouden heel wat postjes mogen sneuvelen, dat klopt.
Maar Vlaanderen doet het wel degelijk beter dan Wallonië, en dat is al heel mijn leven zo, ondanks de regelmatig herhaalde sprookjes dat ze daar met een inhaalbeweging bezig zijn, en dat we moeten opletten, want ze gaan ons bijna inhalen.
Dizzy schreef:Ik ben net terug na een zalig weekend in "Dardennen". Enkel vriendelijke mensen gezien en genoten van nog echt grote stukken natuur. Van enig geschil tussen burgers was niets te merken, integendeel, het viel me ineens op dat veel toeristische borden tweetalig waren. Parkeren was gratis en het eten was lokaal en overheerlijk.
:lol:
Allez, gij, gij komt daar geld uitgeven, en ze jagen u niet weg, hoe zou dat nu komen?
Veel mensen die ergens in het buitenland van toerist naar vaste bewoner evolueerden, merkten dat ze heel anders behandeld werden als toerist dan als inwoner.
De schoenmaker die daar ging wonen, en dan ook zijn zaakje oprichtte was plots niet meer de toerist die daar zijn centjes kwam uitgeven, hij was een concurrent geworden voor de plaatselijke schoenmaker, en dat geldt voor alle beroepen...
Dizzy schreef:Echt, ik zou dat deel van ons land echt missen.
Snik, snok, en echt, in het Europa zonder grenzen zou je nooit nog naar "Dardennen" kunnen, zoals er geen enkele Vlaming naar Auchan gaat voor zijn inkopen, dat kan niet, hee, want er is een grens, daar kun je echt niet over, hee. :lol:
Dizzy schreef:k heb begrip voor mensen die het idee van de splitsing genegen zijn maar het is een minderheid die de meerderheid gewoon heel veel geld kost. Hoe schoon zou het zijn mochten we die 10% kunnen afsplitsen en verder gaan zonder dat gezaag, samen met onze Waalse vrienden met een Orval en een Ardeense hesp, sorry jambon :lol:
Het is eigenlijk omgekeerd, er is een conservatieve groep die per se België wil behouden, meestal omdat ze daar zelf belang bij hebben, zoals die verdedigers van het Koningshuis, die zelf hun barontiteltje uitgereikt gekregen hebben van dat koningshuis, en dan maar de slippendrager van het regime worden.
Ik zie immers dat mensen als 1207 over de splitsing nadenken, niet omdat ze flamingant zijn, maar omdat ze nuchter vaststellen dat dit land niet functioneert.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

boulder schreef:
Dizzy schreef:k heb begrip voor mensen die het idee van de splitsing genegen zijn maar het is een minderheid die de meerderheid gewoon heel veel geld kost. Hoe schoon zou het zijn mochten we die 10% kunnen afsplitsen en verder gaan zonder dat gezaag, samen met onze Waalse vrienden met een Orval en een Ardeense hesp, sorry jambon :lol:
Het is eigenlijk omgekeerd, er is een conservatieve groep die per se België wil behouden, meestal omdat ze daar zelf belang bij hebben, zoals die verdedigers van het Koningshuis, die zelf hun barontiteltje uitgereikt gekregen hebben van dat koningshuis, en dan maar de slippendrager van het regime worden.
Ik zie immers dat mensen als 1207 over de splitsing nadenken, niet omdat ze flamingant zijn, maar omdat ze nuchter vaststellen dat dit land niet functioneert.
Een beslissing nemen zonder degelijk cijfermateriaal op wat zijzelf beweren, of duidelijke antwoorden op cruciale vragen is niet nuchter nadenken Boulder. Dat is meestappen met slogans van mensen die géén cijfermateriaal durven of willen geven. En zulke mensen moet ik blindelings vertrouwen?

Ik ben geen baron, heb geen titeltje, ben géén royalist, heb géén belang bij een België, maar de vragen die ik stel alvorens een beslissing te nemen worden afgedaan als bangmakerij. Is dat nuchterheid? :lol:


Op dit moment functioneert dit land inderdaad niet. Mijns inziens vooral wegens de regionalisering. Maar dat is een andere discussie.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Med schreef: Ik ben geen baron, heb geen titeltje, ben géén royalist, heb géén belang bij een België, maar de vragen die ik stel alvorens een beslissing te nemen worden afgedaan als bangmakerij. Is dat nuchterheid? :lol:
het is wel een feit dat je die vragen maar in 1 richting stelt,
als ik het over bangmakerij heb dan heb ik het over onzin zoals:" als Vlaanderen onafhankelijk wordt zal het NOOIT bij de EU kunnen komen dus daar moogt ge niet voor zijn, en wallonie zal uiteraard automatisch en volwaardig lid blijven vd EU omdat ..."

het is geen zwart-wit keuze zoals sommige hier laten uitschijnen. kiezen tussen totale onafhankelijkheid en belgique de papa is simpelweg een vals dilemma (drogreden)
als 1 van beide zo lomp zou zijn en akkoord gaat om de gehele Belgische staatsschuld, >100 miljard, over te nemen dan zou de andere bijzonder dom zijn om dat te weigeren.
alleen weet je dat pas als de onderhandelingen afgerond zijn en niet op voorhand
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Med schreef:Een beslissing nemen zonder degelijk cijfermateriaal op wat zijzelf beweren, of duidelijke antwoorden op cruciale vragen is niet nuchter nadenken Boulder. Dat is meestappen met slogans van mensen die géén cijfermateriaal durven of willen geven. En zulke mensen moet ik blindelings vertrouwen?
Cijfers aanleveren op basis van een splitsing is niet zo eenvoudig, er is meer dan één scenario elk met zijn eigen cijfers en (betwistbare) details.
De cijfers die we wel hebben en die erg duidelijk zijn, zijn deze van de afgelopen decennia en die zijn niet goed. Men kan blijven vragen achter cijfers m.b.t. een splitsing en de modellen blijven bekritiseren, maar ondertussen lopen de andere feitelijke slechte cijfers gewoon door. Het zou voor velen al een hele stap zijn gewoon toe te geven dat het nu niet goed werkt. Het oplossen is de volgende stap (meer of minder regionaliseren bv.).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:
heist_175 schreef:
boulder schreef:
heist_175 schreef:De Vlaamse bevoegdheden worden even hard verkwanseld als de federale bevoegdheden. Het zonnepanelendebacle is echt 100% Vlaamse onkunde, niemand kan zich achter "de Walen" en "België werkt niet" verstoppen.
Het is vooral socialistische onkunde
Die hadden in het debacle met de terugdraaiende teller niets te maken! Sinds 2014 heeft er geen sos meer aan de knoppen gezeten in de Vlaamse regering.
Nonsens, het is met Freya Vandenbossche dat heel die groene stroomcertificaten zever begonnen is.
Hoe incompetent zijn die opeenvolgende Vlaamse regeringen na de laatste deelname van de sossen wel niet geweest om een fout recht te kunnen zetten?
De terugdraaiende teller is "gewoon" een Vlaamse miskleun. Iets wat ze in Brussel en Wallonië niet hebben.
Fraudeurs als Francken?
Hoe noem jij het anders als het kabinet van bovenstaande mee mensensmokkelaars hielp? De rest is voor de rechtbank.
Waarom niemand Francken zelf aanduidde als incompetent, is me een raadsel.
Homans incompetent?
Als je ziet wat ze nu doet, is het duidelijk dat de NVA die mening ook is toegedaan. :)
Je vindt dat mensen slecht functionerende partijen niet afstraffen, dan moet je de verkiezingen afschaffen.
Mensen als jij pleiten feitelijk voor de dictatuur.
Uw conclusies zijn lachwekkend. Je zegt dat mensen partijen afstraffen, ik zeg dat dat nu ook al niet gebeurt waar het wél al kan (Vlaamse niveau).
Uw conclusie over dictatuur laat ik voor uw rekening. Mensen kiezen zelf de incompetente bestuurders die ze willen: Trump, BoJo, ...
heist_175 schreef:Waarmee je opnieuw aangeeft dat vooral de NVA mee aan de knoppen moet zitten?
De grootste partij, waarom zou het democratisch zijn om de eerste 2 partijen van het land buiten spel te zetten, om dan anderen die nauwelijks iets voorstellen aan de macht te brengen?
Omdat de 2 grootste partijen geen zin hadden om met andere partijen (die samen een meerderheid van de zetels hebben) tot een compromis te komen?
heist_175 schreef:De NVA was trouwens een grote verliezer bij de Vlaamse verkiezingen.
Dat is pure demagogie.
Nee, dat zijn feiten.
Misschien zie je het zo niet graag, of wil uw Facebook-feed u iets anders laten geloven, maar NVA is zwaar op z'n bek gegaan bij de laatste Vlaamse verkiezingen.
Ondanks dat ze een stevige pandoering kregen, waren ze wel nog steeds de grootste partij.

Wie maar 10% heeft kan niet veel achteruit gaan.
N-VA had veel stemmen, ze hebben er wat verloren, maar ze bleven de grootste.
De NVA heeft niet "wat verloren":
- 7,07 procentpunt minder stemmen
- 1/4de van de stemmen kwijtgespeeld (31,88% > 24,83%)
- 287.694 minder stemmen (al is het bevolkingsaantal ook geëvolueerd)
- 8 zetels minder
- van 34,7% van de zetels naar 28,2% van de zetels
"wat verliezen" :lol:
Met jouw kromme logica zou een partij die 2% haalt voor de verkiezingen en daarna 7 procent de premier moeten leveren, want "ze zijn zo vooruitgegaan, meneer".
Dat is niet "mijn kromme logica", dat is uw redenering verder zetten. Jij wil blijkbaar dat er enkel winnaars een regering mogen vormen, waarmee de NVA meteen buitenspel gezet zou zijn. Wat op zich bizar zou zijn met 24,83% van de stemmen en 28,2% van de zetels.£
heist_175 schreef:Is het nu de grootste zijn dat belangrijk is, of zetelverlies en -winst?
Dat het enkel over zetelverlies gaat, is iets dat jij uitgevonden hebt.
Ik heb niets uitgevonden. Jij blijft maar neuzelen over winnaars terwijl de NVA een grote verliezer is (zie cijfers hierboven).
Maar partijen die maar 10% halen, dat zijn toch gewoon losers?
Of dat ze dan van 8% komen en naar 10% gestegen zijn, of van 12% gezakt zijn naar 10%, het blijven loserpartijen.
Dus toen de NVA nog geen 10% haalde, waren het losers?
En toen het VB in 2014 5,92% haalde waren dat losers? Of is het VB gewoon altijd de loser, omdat ze niet aan de macht willen deelnemen?
Of zeg je dat gewoon vandaag, 2021, omdat de partijen die jij een warm hart toedraagt nu boven de 10% zitten?
heist_175 schreef:Ben je aan het pleiten voor een Vlaamse regering met winnaars, ergo VB, Groen en PVDA? Samen vertegenwoordigen ze 33,0% van de zetels (33,9% van de stemmen)?
Je moet sowieso een meerderheid halen, maar het is de logica zelve dat je bij de grootste begint, en van daaruit aanvult.
Het omgekeerde, wat hier in België gebeurt, is een democratie onwaardig.
Dat is interessant, maar enkel maar op papier.
Met de huidige peilingen moet het initiatief dus naar het VB gaan, wat met de NVA geen meerderheid kan vormen. Tenminste als ze niet de NSDAP achterna willen gaan.
Dus dan moet het VB de eeuwige keuze maken: een compromis sluiten en aan de macht komen, of volharden in de boosheid en weer de kiezers teleurstellen. Niet zo heel verschillend als wat er vandaag gebeurt, toch?
heist_175 schreef:Dit is de bonus die elke partij gratis kreeg, als gevolg van de omzetting van stemmenaantal naar zetelaantal
So what?
Als een andere partij groter wordt, zal die dan misschien wat meer voordeel behalen.
Ik zie gewoon jaloezie op het moment dat het N-VA of VB zijn die voordeel halen.
Slechte verliezers...
Ow ja. Ik zal de slechte verliezer zijn :).
Jij pleit voor allerlei regels - die niet bestaan en nooit bestaan hebben - om toch maar de NVA de piloteren,
jij pleit dat een stem niet evenwaardig is, vandaar mijn antwoord met "bonus".
De regels worden op voorhand bepaalt, wenen is veel te makkelijk.
heist_175 schreef:Er zijn grote partijen die zich te goed voelen om "het volk" dat voor hen gestemd heeft te vertegenwoordigen in de macht, die sluiten zich liever op in het eigen gelijk.
Neen, er zijn prutspartijtjes die 1,5 jaar lang weigeren een compromis te sluiten, om, als iedereen het moe is, met de 7e partij een premier te leveren, de dweil van de Wetstraat...
Dan toch maar omdat "de grote partijen" nóg incompetenter waren om een compromis te sluiten.
Iets met slechte verliezers :)?
heist_175 schreef:Als die partijen vertikken om verantwoordelijkheid op te nemen, waarom niet,
Wat nonsens is, VB wilde wel degelijk mee regeren, N-VA ook.
Ze hebben zichzelf niet uitgesloten.
Blijkbaar niet, want ze hebben de kelk aan zich laten voorbij gaan, ondanks de vele zetels die ze bemachtigd hebben.

Opmerkelijk trouwens dat de NVA nu pleit voor "vrije meningsuiting", terwijl DeRoover zelf nog een voorstel indiende tégen vrijemeningsuiting een paar jaar geleden. Van hypocirisie zijn er weinig politieke carrières de afgrond in gedoken.
Het is vooral jammer dat de oppositie maar halfslappe koffie serveert.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

NuKeM schreef:
Med schreef:Een beslissing nemen zonder degelijk cijfermateriaal op wat zijzelf beweren, of duidelijke antwoorden op cruciale vragen is niet nuchter nadenken Boulder. Dat is meestappen met slogans van mensen die géén cijfermateriaal durven of willen geven. En zulke mensen moet ik blindelings vertrouwen?
Cijfers aanleveren op basis van een splitsing is niet zo eenvoudig, er is meer dan één scenario elk met zijn eigen cijfers en (betwistbare) details.
De cijfers die we wel hebben en die erg duidelijk zijn, zijn deze van de afgelopen decennia en die zijn niet goed. Men kan blijven vragen achter cijfers m.b.t. een splitsing en de modellen blijven bekritiseren, maar ondertussen lopen de andere feitelijke slechte cijfers gewoon door. Het zou voor velen al een hele stap zijn gewoon toe te geven dat het nu niet goed werkt. Het oplossen is de volgende stap (meer of minder regionaliseren bv.).
Welke modellen? Welke cijfers? Dat is nu net mijn vraag. Aan politici en partijen die pro-splitsing zijn vraag ik dergelijke modellen en cijfers. Maar krijg nooit antwoord hierop.

Blijkbaar heb jij wel weet van bestaande. Dus kan u mij een link bezorgen?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Med schreef: Welke modellen? Welke cijfers? Dat is nu net mijn vraag. Aan politici en partijen die pro-splitsing zijn vraag ik dergelijke modellen en cijfers. Maar krijg nooit antwoord hierop.
Blijkbaar heb jij wel weet van bestaande. Dus kan u mij een link bezorgen?
omdat je er een vals dilemma van maakt (drogreden)
het is niet wit (onafhankelijk vlaanderen) en het is niet zwart zoals in 1900 (belgique de papa)

zoiets moet onderhandeld worden met alle betrokkenen, dus ook de EU. Nu beweren dat die nooit of te nimmer Vlaanderen als lidstaat gaan aanvaarden maar wallonie zeer zeker wel en zelfs automatisch is natuurlijk onzin.
Beweren dat Vlaanderen te klein zou zijn voor de Eu klopt ook niet, ben je gewoon even groot en economisch sterker als heel wat oostbloklanden.

het hangt maw vh resultaat af.
als achteraf blijkt dat Vlaamse onderhandelaars zo achterlijk zijn en akkoord gaan dat Vlaanderen de gehele Belgische staatsschuld meepakt dan ben ik uiteraard ook tegen.
Als blijkt de Waalse onderhandelaars zo achterlijk zouden zijn dan weet ik niet of jij nog tegen bent. We praten over 130-150 miljard na corona.

eventuele splitsing zou enkel een middel zijn tot beter bestuur, tenminste bestuur dat ge kunt afstraffen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Med schreef:Welke modellen? Welke cijfers? Dat is nu net mijn vraag. Aan politici en partijen die pro-splitsing zijn vraag ik dergelijke modellen en cijfers. Maar krijg nooit antwoord hierop.

Blijkbaar heb jij wel weet van bestaande. Dus kan u mij een link bezorgen?
Ik ben geen actief separatist die dat soort dingen klaar heeft liggen of direct links heeft naar interne gegevens van partijen of het rekenhof. Maar ze zullen wel bestaan en evengoed de kritiek erop. Ik ga er zelf geen DuckDuckGo aan verspillen om toch met iets boven te komen, dat kan je zelf wel.

Maar, je hebt mijn punt denk ik niet begrepen. Ik zeg, kijk naar wat er gaande is nu en vraag je eens grondig af of dat wel OK is. Herken eerst het probleem en daarna zal je de mogelijke oplossingen minder snel willen afwimpelen.
Zoals al gezegd, als het niet meer gaat als 'koppel' en er al zoveel is geprobeerd dat niet hielp, dan moet je de opties bekijken om uit elkaar te gaan. Punt is in te zien en toe te geven dat het niet meer gaat, de rest (een echte oplossing zoeken) volgt dan wel. Terug samen gaan wonen na al die problemen is zelden een oplossing (e.g. alles onder één België).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat gezegd zijnde: er is nu zelfs nog geen plan, laat staan een uitgewerkt plan.
Als Vlaanderen zich losscheurt van de rest van België, blijft "de rest van België" natuurlijk gewoon deel uitmaken van de EU.
Het Nieuwe Vlaanderen zal echter op de goodwill moeten rekenen van andere landen om toegelaten te worden tot de EU. Als je dan weet dat zowat alle landen ook heel wat separatistische regio's hebben, dan is die kans heel klein. Geen enkel land wil die separatistische krachten zuurstof geven...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De zaak is vrij eenvoudig. Iedereen beseft dat de splitsing ernstige nadelen heeft en dat er totaal geen meerderheid voor te vinden is, zelfs de grootste voorstanders ervan. Was dat niet zo dan was de vraag voor een referendum dagelijkse kost in de politiek, helaas is het daarover windstil. BDW heeft al aangegeven dat het op die manier niet kan, er zijn gewoon niet genoeg mensen die dit wensen.

Hoe groot de nadelen in cijfers zijn is naast de kwestie. Veranderen doe je om te verbeteren niet om de nadelen. Nu zit je in een situatie dat men de nadelen niet durft berekenen/bespreken omdat er al niet genoeg voorstanders zijn, wat als je met nog wat extra tegenargumenten afkomt?

Je zit dus met believers die het niet uitmaakt wat en hoe groot de nadelen zijn want die wensen ze te negeren. Ze willen geloven in de droom van het onafhankelijk Vlaanderen waar problemen ineens geen problemen meer zouden zijn door onze eigen zo capabele politici. Wie minder goedgelovig is en zelf eens bekijkt welke gevolgen er mogelijk zijn zal al veel minder happig zijn. Gelukkig is er onder de bevolking een veel grotere groep van de tweede categorie te vinden. Te weinig beseffen eigenlijk dat ze zeer veel betalen voor de onvervulbare droom van een kleine minderheid.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...als 1 van beide zo lomp zou zijn en akkoord gaat om de gehele Belgische staatsschuld, >100 miljard, over te nemen...

Sorry 1207, staatsschulden worden niet aangegaan met de bedoeling ze ooit terug te betalen (cfr MMT, Stephanie Kelton). Schulden overnemen is dus niet echt een gevaar...

https://www.groene.nl/artikel/vergeet-onze-schulden
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

wied schreef:...als 1 van beide zo lomp zou zijn en akkoord gaat om de gehele Belgische staatsschuld, >100 miljard, over te nemen...
Sorry 1207, staatsschulden worden niet aangegaan met de bedoeling ze ooit terug te betalen (cfr MMT, Stephanie Kelton). Schulden overnemen is dus niet echt een gevaar...
Griekenland is nog niet zo lang geleden hé
nu goed, je kunt 1001 andere dingen verzinnen waar Vlaamse onderhandelaars kunnen prutsen waardoor splitsing zelfs voor wallonie ineens heel interessant kan zijn.

zoals gezegd
splitsing is geen ideologisch doel. Als het een middel is om deze staat beter te laten functioneren dan moet je die optie op tafel durven leggen.
zoals Nuke zegt, als het niet gaat en je leeft al half apart, dan is het normaal gezien geen goed idee om terug in hetzelfde bed te kruipen (herfederaliseren). Moet je natuurlijk wel eerst erkennen dat we al half apart wonen en Belgie de facto al lang een soort van EU is, bestaande uit 3 lidstaten,

een term als afscheuren neigt naar geweld en burgeroorlog, ik denk niet dat iemand dat zou willen.
Laatst gewijzigd door 1207 op 04 jun 2021, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

VOiD schreef:Amen !

We willen weg van de 'Walen', het volgende is de 'Limburgers' etc. Ik zie sinds de "federalisatie" geen verschil. Enkel meer politieke niveau's die minder en minder samenwerken. Stop die onzin en leer elkaar appercieren en samenleven... Het zou zoveel leuker en makkelijker zijn...

En vooral ook veel goedkoper ...
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Voor mij persoonlijk, ik heb niks met Belgie. Ik ben jaloers op de Nederlanders omdat die zo houden van hun land.
Bij mij zijn er 2 events geweest die mij Vlaams nationalist hebben gemaakt. Het extreem vernederen van Leterme toen die een regering wilde vormen en een reportage over de Borinage.
De Walen leren niet uit hun fouten ... en zolang ze aan het infuus hangen blijft dit zo.
Ik ben zeker akkoord dat Belgie splitsen heel heel complex gaat zijn. Anders was het al lang zover.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het probleem met een referendum is dat inderdaad een meerderheid wel eens een probleem zou kunnen worden. Vele mensen zien verandering (om sentimentele of behoudsgezinde redenen) niet zitten. Je kan ook niet verwachten dat iedereen het licht ziet. Daarom zou het (idealiter) aan de politiek zijn om beslissingen te nemen in het voordeel van het volk. Helaas is dat net wat onze politiekers iets te weinig doen, zeker de oude garde die behoudsgezind is en vooral hun postjes en gekende structuren niet willen zien verdwijnen. Het zal nog even duren voor er politieke partijen zijn met voldoende stemmen, durf en intelligentie om die beslissing voor het volk te maken.

Ook zal een splitsing niet alles oplossen, er zal altijd links en rechts zijn, maar het zal eenduidiger zijn, geen blauw MR en blauw OpenVLD bv. die dan als een blok staan maar onderling ook nog eens moeten overeenkomen en compromissen sluiten.
Ik hoop dat we ooit in de toekomst kunnen zeggen: “Dat er mensen waren die dit geen goed idee vonden, straf eh”.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@1207

Als Vlaanderen inderdaad 80% van de exportinkomsten voor zijn rekening kan nemen, is het niet ondenkbaar om een groter deel van de staatsschuld over te nemen. Wel op voorwaarde dat we ditmaal te werk gaan volgens een "1 man 1 vote" princiepe...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”