DIGI Belgium

Discuteer hier mee over Digi Belgium
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

proximusboyke schreef: 11 jun 2024, 10:31
Splitter schreef: 11 jun 2024, 09:48 ook de leuke legal requirements mag je niet vergeten:

- applicatie/procedure in orde brengen voor legale requests van politiediensten
- applicatie/procedure in orde brengen voor easyswitch
- applicatie/procedure in orde brengen voor de nooddiensten/CNDB nummerbeheer
- ...

en dan moeten ze nog een klantenzone hebben waar je zaken kan in orde brengen en wijzigen, die natuurlijk moet samenwerken met allerlei backends.

En zeker niet vergeten applicatie/procedure in orde brengen met alle netwerken in belgie.
Dat ze niet voorhebben zoals mobistar in 1996 :-)

Paar dagen voor ze van start gingen hadden ze plots door dat ze belgacom nodig hadden om ye bellen naar andere netwerken (toen proximus versatel enz). Was toen alle hens aan dek. Nu zal het wel veel makkellijker zijn met computers.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

Nu wachte op hun mobiel netwerk en ben benieuwd naar hun fiber en tv aanbod ook :angel:
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Hoe meer ik rondkijk op hun Spaanse en Italiaanse websites, hoe enthousiaster het me maakt.
De tarieven zijn echt laag, vaak nog iets goedkoper dan Hey nu is plus ze bieden ook internationaal bellen aan, vaak ruim inbegrepen.

Roemenië is natuurlijk een totaal andere markt, veel goedkoper en andere levensstandaard dus dat kunnen we hier niet verwachten, Portugal moet nog starten (geen prijzen bekend). Italië is nog goedkoper dan Spanje.

Het gaat nog iets geven hier als ze echt flink gaan concurreren!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Volgens mij gaan ze niet ver onder de EdpNet prijzen gaan voor een vergelijkbaar aanbod.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Ptoeneigh schreef: 14 jun 2024, 16:07 Hoe meer ik rondkijk op hun Spaanse en Italiaanse websites, hoe enthousiaster het me maakt.
en hoe groter de kans dat je zo teleurgesteld gaat zijn dat je geen klant zal worden.
dat is het risico dat ze nu nemen met zolang te wachten: mensen die enthousiast raken en dan een "dode mus" voorgeschoteld krijgen in vergelijking met de hoop.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 14 jun 2024, 17:02 en hoe groter de kans dat je zo teleurgesteld gaat zijn dat je geen klant zal worden.
dat is het risico dat ze nu nemen met zolang te wachten: mensen die enthousiast raken en dan een "dode mus" voorgeschoteld krijgen in vergelijking met de hoop.
Op zich ben ik nu al content met de prijzen van Hey, mogelijk doet Digi het nog iets beter maar ik ben me ervan bewust dat de markt / kosten / omstandigheden in Italië en Spanje anders zijn dan bij ons en dat Digi ook geen liefdadigheidsinstelling is maar evengoed een commercieel bedrijf.

Toch de belofte dat het ongeziene prijzen gaan zijn voor België maakt het potentieel wel interessant. Het zal de huidige 3 pijn gaan doen (en dat hoop ik want het werd tijd).

Mogelijk gaan ze klanten lokken met exclusieve zaken door bijvoorbeeld mee te bieden voor voetbal / F1… in sommige landen bieden ze zelfs energiecontracten aan.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als ze vol inzetten op fiber, als ze kunnen profiteren van bijvoorbeeld Fiberklaar. De bundels die je in zoveel landen al ziet voor prijzen waar we nu alleen nog van dromen.

De absurde winsten die Telenet uitkeert aan aandeelhouders geeft toch wel aan dat er behoorlijk wat marge en dus ruimte is en dus ook hoe zeer we in België al jarenlang genaaid worden. Op dat punt alleen al zou ik uit principe overstappen al was het maar voor een euro minder :-)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Ptoeneigh schreef: 14 jun 2024, 17:12 Op dat punt alleen al zou ik uit principe overstappen al was het maar voor een euro minder :-)
maar niet meer ;)

hun beloftes ga ik niet veel waarde aan hechten, eerst zien en dan geloven (het is in het verleden vaak genoeg geweest dat er met grote beloftes en tromgeroffel iets werd aangekondigd dat vervolgens helemaal niet speciaals bleek)

maar, normaalgezien moeten we dus niet meer te lang wachten, tenzij ze natuurlijk met "deze zomer" bedoelen "ergens eind september"
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Waar ik me een beetje zorgen om maak is dat ik wat twijfel aan de haalbaarheid of levensvatbaarheid op termijn.
Gelukkig ben ik maar een leek en de investeerders achter digi zullen het wel beter weten en niet roekeloos te werk gaan?

Nu ik heb gelezen dat een vierde netwerk in Nederland maar even heeft bestaan vraag ik me af wat er zo bijzonder / anders is aan ons kleine land (behalve het gebrek aan echte concurrentie) om een vierde netwerk uit de grond te stampen. Oké in stedelijke gebieden snap ik het maar je hebt natuurlijk door de lintbebouwing plus grote delen van Wallonië toch wel een lastige situatie.

In Spanje zijn ze FullMVNO op het Movistar netwerk en in Italië bij Vodafone, in beide landen de beste netwerken.

Dat gecombineerd met de beloofde lage prijzen en dus lage marges... ze willen de investeringen toch ook terugverdienen natuurlijk en daarvoor heb je toch een flink marktaandeel nodig.

Het zou allemaal mijn zorg niet moeten zijn maar ik blijf het bijzonder vinden en ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen. Het zal vast wel iets doen bewegen.
Hopelijk niet alleen lagere prijzen maar ook een snellere uitrol van fiber.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

Is er eigenlijk nog nieuws over digi?
We zijn al juli dacht of had gehoopt da ze dan al actief ginge zijn
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 3 keer

Enkel dat ze in bepaalde delen van Brussel volop glasvezel aan het installeren zijn op de gevels, nog geen ander nieuws nee.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

jammer , ben echt wel benieuwd wat ze gaan voorleggen.
Heb ook ondertussen gemerkt dat de andere providers hun aanbod hebben ge-update.
Meer data! vb aar je vroeger voor 15Euro 5Gb voor kreeg jrijg je nu zelfs 15!
Is een hele verandering ! vermoed dat de komst van digi mee te make heeft
NicolasCGN
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Beware: In Spain they put you behind a CG NAT, so you can only access your server at home using a VPS. If you want to get out of the CG NAT, you need to pay an additional monthly fee
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

NicolasCGN schreef: 05 aug 2024, 19:44 Beware: In Spain they put you behind a CG NAT, so you can only access your server at home using a VPS. If you want to get out of the CG NAT, you need to pay an additional monthly fee
€1 extra for “Conexión Plus”. I think a lot of pro users won’t mind that. Here in Belgium we are used to pay more.
Because of this, a lot of people opted for business internet connections to get a fixed IP or open cable modem.

For regular users CGNAT would be fine, they won’t even notice. I think it will be the price and the speed that will make it or break it as a good alternative.
Sanatax
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Afgelopen weekend een bestelwagen van DIGI zien staan in Roeselare met grote opschriften 'DIGI' aan weerszijden en ladder op het dak.
Int + Tel + TV: Scarlet Trio
Mobiel: Neibo Mix Budget
NicolasCGN
Starter
Starter

Ptoeneigh schreef: 06 aug 2024, 00:15 €1 extra for “Conexión Plus”.
Can you also pay for a fixed IP number? If yes, how much?
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

To be honest I just googled it and was reading some info about Digi & CGNAT on Spanish websites / forum.

Fixed IP is mostly available for business subscriptions which offer better service but also a better profitability for the providers off course. We have to see and wait what they will offer in Belgium.
JAMIN001
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sanatax schreef: 06 aug 2024, 12:24 Afgelopen weekend een bestelwagen van DIGI zien staan in Roeselare met grote opschriften 'DIGI' aan weerszijden en ladder op het dak.
Deze week 2 camionetten zien staan aan de op- en afritten van Kruisem, waarschijnlijk gsm-masten aan het installeren.
Internet: Giga-internet van Telenet
Mobiel: Mobile Unlimited van Proximus
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

I supose ipv6 works on digi in Spain and will also be available in Belgium...
JAMIN001
Plus Member
Plus Member

Hun website is offline…
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

Hier werkt de site wel

https://www.digi-belgium.be/nieuws

Indien je ingeschreven bent op hun nieuwsbrief zal je wel een mail krijgen bij lancering.
Laatst gewijzigd door Patje 14 aug 2024, 21:32, in totaal 1 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Vandaag twee bestelwagens van Digi gezien met 3 techniekers in een mast aan het werk op de E17 thv Lochristi. Ze zijn dus bezig. Voorbije week nabij Gent ze ook gezien.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

De zomer is ver voorbij hun aanbod .......
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

De zomer loopt nog meer als een maand, ze hebben dus nog genoeg tijd.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

Fallschirmjaeger schreef: 15 aug 2024, 19:18 De zomer loopt nog meer als een maand, ze hebben dus nog genoeg tijd.
als je mij vraagt tot eind augustus hebben ze de tijd , vanaf september is de zomer eigenlijk al voorbij :lol:
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aangezien de modale consument de definitie van de meteorologische zomer hanteren hebben ze inderdaad niet veel tijd meer willen ze nog hun aanbod 'deze zomer' lanceren.

Misschien zitten er daar natuurlijk wel astronomen bij de marketing van DIGI, dan hebben ze inderdaad nog tot 21 september.
JAMIN001
Plus Member
Plus Member

Wat er mij opvalt is dat hun masten bijna de helft kleiner zijn van lengte dan die van Telenet-Orange/Proximus…
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Kleiner? Heeft er iemand een foto van?
Internet: Orange België – 500/50 Mbps via FRITZ!Box 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – 200GB BE + 35GB EU // Telenet – Prijs volgens verbruik (Back-up)
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb deze week gehoord van een citymesh werknemer dat de lancering eerder september/oktober zal zijn. Misschien dat het aanbod deze zomer nog bekend gaat worden, maar lijkt me toch iets naar achter geschoven.
JAMIN001
Plus Member
Plus Member

VossyGamer schreef: 16 aug 2024, 12:02 Kleiner? Heeft er iemand een foto van?
Bovenste is van Telenet, onderste van digi/city
Bijlagen
IMG_4822.jpeg
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

JAMIN001 schreef: 16 aug 2024, 15:51
merci allersinds die foto te dele.
Ben benieuwd hoe die signaal kwaliteit gaat zijn.
Als je tot nu toe kijkt naar bestaande Providers qua gsm is Base/Telenet de slechste met dekking ...
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Citymesh/DIGI zal nog jaren nodig hebben om globale dekking te bieden (gok ik).
Telenet is ook sinds overname Base aan inhaalbeweging bezig. Of ze het gaat lukken om te evenaren betwijfel ik.

De vraag bij Citymesh is hoelang ze klanten op het Proximus netwerk gaan laten. Dus een switch Proximus>Citymesh antennes.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 104 keer

TheCeet schreef: 19 aug 2024, 15:35 Citymesh/DIGI zal nog jaren nodig hebben om globale dekking te bieden (gok ik).
Telenet is ook sinds overname Base aan inhaalbeweging bezig. Of ze het gaat lukken om te evenaren betwijfel ik.
BASE is al meer dan 8 jaar geleden overgenomen door Telenet en nog maar weinig gemerkt van een inhaalbeweging. Op veel plaatsen hebben ze gewoon 5G op bestaande 4G frequenties en apparatuur. Ze waren destijds furieus door de samenwerking Orange/Proximus om actieve apparatuur te delen voor het 5G netwerk. Voor de vernieuwing van hun eigen netwerk zouden ze een gelijkaardige constructie kunnen opzetten met Digi, maar blijkbaar is daar weinig animo voor. Het zou zowel voor Digi als TN een grote win kunnen geweest zijn.

Als nieuwkomer heeft Digi ook bepaalde verplichtingen mbt dekking. Volgend jaar moeten ze al een dekking hebben van 30% van de bevolking. Binnen 4 jaar moet dat al 70% zijn en 2 jaar later al 99.8%. Ze hebben alvast een 400tal antenne-sites van Proximus kunnen overnemen (overbodig door samenwerking Orange-Proximus).
TheCeet schreef: 19 aug 2024, 15:35 De vraag bij Citymesh is hoelang ze klanten op het Proximus netwerk gaan laten. Dus een switch Proximus>Citymesh antennes.
De huidige overeenkomst is voor 5 jaar, maar Proximus netwerk is enkel als fallback. Als er geen dekking is van Citymesh zal je telefoon gewoon roamen op het Proximus-netwerk, zoals dat in het buitenland gebeurt. Met de uitbreiding van hun netwerk zal je dus meer en meer op hun eigen netwerk zitten. Free in Frankrijk heeft dat indertijd ook een tijdje zo gedaan op het Orange netwerk (als je als klant handmatig zoekt naar netwerk krijg je dan 2 keer de naam van de operator te zien - beide netwerken). De enige vraag is hoe naadloos de overgang tussen de 2 netwerken zal gaan.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik gok dat proximus Digi misschien wat zou gaan beperken. Ookal geven ze wat toe.
Denk dat proximus klanten voorrang krijgen als het op een bepaalde mast(en)druk is en digi gewoon gepriorotiseerd :roll:
zaf
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Ik weet niet of digi echt potten kan breken in belgie. De groothandelprijzen lagen al dicht tegen wat edpnet aanbiedt.
Kun
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 19 keer
Provider

ghostboy1993 schreef: 19 aug 2024, 15:30
JAMIN001 schreef: 16 aug 2024, 15:51
merci allersinds die foto te dele.
Ben benieuwd hoe die signaal kwaliteit gaat zijn.
Als je tot nu toe kijkt naar bestaande Providers qua gsm is Base/Telenet de slechste met dekking ...
Normaal hoort het beter te zijn omdat hij antennes allemaal gloednieuw zijn, maar het zit een beetje lager dus, min of meer hetzelfde

Toegevoegd na 3 uren 7 minuten 3 seconden:
ghostboy1993 schreef: 21 aug 2024, 07:40 Ik gok dat proximus Digi misschien wat zou gaan beperken. Ookal geven ze wat toe.
Denk dat proximus klanten voorrang krijgen als het op een bepaalde mast(en)druk is en digi gewoon gepriorotiseerd :roll:
Dit is een mythe, gebeurt niet bij EDPNet, mobile vikings, hey! Telecom,... of niemand merkt het gewoon op.
ISP+TV: TN
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

@Kun ,
Ik heb de beste voorbeeld hoe ik zeker ben dat bepaalde B-Merk Gsm providers gedeprioritiseerd zijn ,
Famillie lid en ik waren eens bij genk on stage ( evenement ) ,
zate iets te drinken en uit verveling eens same een speedtest gedaan. Ik was toen MV , ik haalde deftig snelheden met die drukte , hij daarintegen nog geen 128K .
Dede meermaals zo'n test en zo opgemerkt dat scarlet idd heel zwaar word gedeprioritiseerd met drukke evnementen ! MV idd niet maar vermoed omdat ze idd volledig in hande van proximus zijn en Scarlet letterlijk een grote B-merk is van hun die einig inkomste brengt en drmee niet word omgekeken...
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Prioriteit bestaat inderdaad op GSM netwerken al vanaf dag 1.

Er bestaan zelfs super Sims voor “VIP” gebruik door belangrijke personen (crisis beheer, denk aan. Burgemeesters, regeringsleiders en hoge ambtenaren).

Ik wil daarmee geen hoax aanwakkeren dat budget providers of DIGI zal worden benadeeld maar je mag er alleszins vanuit gaan dat business klanten bijvoorbeeld meer prioriteit op het netwerk hebben dan een “pay&go” klant.

Deze zaken zijn normaal gezien duidelijk afgesproken en gekend. Ik weet destijds toen Telenet begon (op Mobistar Orange als MVNO) had je die klachten en ervaring ook.

Wellicht zitten er hier op UB mensen met kennis uit (werk)ervaring maar het is zeker een gegeven.
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

freddie schreef: 25 aug 2024, 13:56 Zie laatste 4 alinea's:

https://www.proximus.be/dam/jcr:46a7a4f ... ~cache.pdf
Kijk! Ze benadrukken de verplichte netneutraliteit door geen applicaties voor te trekken of te benadelen maar dus algemene prioriteit per type klant / aansluiting.

Los van ‘bij verzadiging’ kun je sowieso ook specificaties toepassen als wel geen 4G / 5G of de snelheid begrenzen.
Die staan dan in de infofiche natuurlijk. Dus het verloopt transparant.

Iemand eens testen tussen Orange en Hey?
Ik heb een BNESIM waarbij ik alle operatoren kan testen maar die kan natuurlijk evengoed begrensd zijn.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

@Ptoeneigh , zelf heb ik Orange .
Heb een Particulier abo ( Orange Large abo ) van 39 Euro per maand.
Ik woon in een Woonwijk in Limburg en ik merk dat bepaalde tijdstippen ik max 10Mbit haal op Het 4G netwerk ( Omdat 5G niet beschikbaar is hier ) en bepaalde tijdstippen Tusse 20 en 35Mbit down. Enige stabiele is mijn upload ( 20 en 25Mbit up ) die elke tijdstip hetzelfde blijft.
Ik vermoed dat er te veel orange klanten zijn waar ik woon of ze hebben niet genoeg capaciteit voor ons.

In Genk Centrum Haal ik altijd goede snelheden , met evenementen eigenlijk tot nu toe geen enkel last gehad.
Vorig jaar in Comic con Brussel kon ik harteloos goed snel surfen terwijl kameraad van mioj proximus is die totaal geen data verbinding door kreeg en dat in Hartje brussel.
Ook in Wallonie dekt Orange pakke beter dan proximus. waar geen netwerk is heb je gemakkelijk 1 a 2 streepjes 3G met Orange in de walen.

Mijn conclusie is dat Orange Belgie echt goed dekt ( zeker met zijn 3G netwerk ) MAAR op veel plaatsen die buiten het centrum zijn te weinig capaciteit hebben om iedereen te verbinden op 1 mast gelijktijdig.
Of ze moeten in Belgie zoals in Nederland durven meer masten te plaatsen op appartementen of ander gebouwen om deftig bereik te hebben en capaciteit !
Die Stralingswet in belgie is eigenlijk BS ... We zijn Anno 2024 en in amerika bieden ze zelfs 5G UC ( Ultra Capacity ) aan dat nog meer stralingen uitzend en die mensen leven toch ook nog .
Gesloten

Terug naar “DIGI Belgium”