DIGI Belgium

Discuteer hier mee over Digi Belgium
Uloga
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

Hallo allemaal, de nieuwe 4e provider voor particulieren in België heeft een website!
https://www.digi-belgium.be/aanbod

Mobile, Fiber en TV dus een triple play staat op hun menu :-D
:banana:
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vind niets terug van internetsnelheden...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

digi is citymesh + digi groep
en hun vacatures zijn via insky, wat citymesh + digi is (insky.be redirect nu naar de digi-belgium site, maar had voorheen een landingspagina die het had over de opgerichte joint venture)
...

dus dan werken hun medewerkers eigenlijk voor een joint venture van een joint venture ?

wat betreft het netwerk, dat zal schijnbaar in eerste instantie gewoon over proximus hun antennes lopen
(https://www.digi-belgium.be/news-post/v ... t-proximus)

dat gezegd zijnde ben ik vooral benieuwd naar hoe ze hun tv aanbod gaan aanpakken.
hun internet verplicht ?
hun hardware verplicht ?
een rebranded afkooksel van het tv vlaanderen app tv aanbod ?
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

Ik ben al heel blij dat er beweging is !!
Hopelijk snel ook hun eigen masten en goed mobiel aanbod :banana: :banana: :banana:
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Digi Belgium wil eigen glasvezel in 2024
Dat wordt dan 4 ? .. 5 verschillende fiber providers' kabels naast elkaar onder de grond in 't stad en nog steeds 0 op den buiten ? ... :P
Gigabit
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Wat is de 4e en de 5e?

Naar mijn weten komen er maar ‘3’:

1) Proximus OF Fiberklaar OF Unifiber (in Wallonie) fiber
2) Wyre (Telenet) in het noorden OF Voo/Orange in jet zuiden: nog maar net gestart
3) En dan nu Digi

Stel dat Orange besluit in Vlaanderen ook een eigen fibernet besluit uit te rollen komen we op 4.

Of bedoel je ook commerciële partijen als bv. Eurofiber? Die komen vooralsnog immers niet zelf naar de huizen. Ik weet niet welke backbonenetwerken buiten Proximus, Telenet, Eurofiber er nog zijn.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

... Fiberklaar, the last mile, en wat nog allemaal...
Van wat ik eens ergens gelezen heb zouden er plaatsen zijn waar Fiberklaar EN Proximus zou liggen?
Fluvius fiber is idd nu samen met Telenet Wyre geworden.
Telenet zou overigens voor bepaalde nieuwbouw wijken ook zelf al FTTH (voor hun fiber2coax@home) fibers hebben liggen buiten Wyre ?
Laatst gewijzigd door splinterbyte 16 okt 2023, 19:17, in totaal 1 gewijzigd.
Gigabit
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Normaal gezien komt waar Fiberklaar ligt, geen Proximus Fiber (er is tijdelijk wel nog Proximus VDSL).

Telenet en Fluvius hebben hun huidige netwerk, zowel coax als fiber, in Wyre ingebracht als ik het correct begrijp.

The Last Mile is er inderdaad ook nog. Dat zou het totaal op 4 brengen.

Op zich, ik denk dat de situatie zoals in Frankrijk wenselijk is waar gewoon 4 fibernetwerken beschikbaar zijn in drukbevolkte gebieden, en er 1 of 2 netwerken zijn in buitengebieden die dan verhuurd worden aan de rest.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Die antennes van Digi zullen sowieso op een backbone netwerk moeten aangesloten worden en dat zal fiber moeten zijn om 5G snelheden/latencies te kunnen bieden. Zelf een glasvezelnetwerk aanleggen is heel duur en gaan ze waarschijnlijk niet doen. Persoonlijk denk ik dat ze zullen samenwerken met een Eurofber, Proximus, Wyre,... voor hun backbonenetwerk en anderzijds hetzij Fiberklaar/Proximus hetzij Wyre voor hun FTTH.
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 58 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik zag vandaag iemand met "Citymesh" als enige operator op zijn iPhone, hij is <18 jaar oud en dus geen interne tester van Citymesh ofso. Ik dacht dat dit nog niet kon voor gewone consumenten? Kan iemand uitleggen hoe dit kan a.u.b.?
Internet: Orange België – 500/50 Mbps via FRITZ!Box 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – 200GB BE + 35GB EU // Telenet – Prijs volgens verbruik (Back-up)
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
Uloga
Pro Member
Pro Member
Provider

VossyGamer schreef: 06 dec 2023, 15:14 Ik zag vandaag iemand met "Citymesh" als enige operator op zijn iPhone, hij is <18 jaar oud en dus geen interne tester van Citymesh ofso. Ik dacht dat dit nog niet kon voor gewone consumenten? Kan iemand uitleggen hoe dit kan a.u.b.?
Citymesh is reeds beschikbaar als MVNO voor businessklanten, mogelijks zal die persoon een zoon zijn van iemand die Citymesh op de zaak heeft en dus een apart abonnement voor die persoon betaalt.
:banana:
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

vraag me af wanneer digi/city mesh eindelijk publiek gaat en wat hun aanbod gaat zijn
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

ghostboy1993 schreef: 21 dec 2023, 08:34 vraag me af wanneer digi/city mesh eindelijk publiek gaat en wat hun aanbod gaat zijn
Ik vermoed dat ze tegen een hoop regeltjes aanlopen in Belgie...in andere landen gaat dat iets vlotter gok ik.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ghostboy1993 schreef: 21 dec 2023, 08:34 vraag me af wanneer digi/city mesh eindelijk publiek gaat en wat hun aanbod gaat zijn
zoals ze op verscheidene plaatsen hebben aangekondigd, "ergens in 2024"... ze zijn dus nog altijd "op schema".
q-tec schreef: 30 dec 2023, 14:25 Ik vermoed dat ze tegen een hoop regeltjes aanlopen in Belgie...in andere landen gaat dat iets vlotter gok ik.
dat zal op zich wel meevallen, afaik is citymesh al langer in orde daarmee en hebben ze dus de nodige kennis en tools in huis om dat vlot te laten verlopen.
zowel citymesh, digi, als insky zijn ook alle 3 reeds geregistreerde telecomoperator bij het BIPT, en de contracten voor wholesale waren ook al getekend als we kijken naar oudere berichtgeving.

denk eerder dat het struikelblok momenteel is om de nodige profielen te vinden die beschikbaar zijn voor een job bij digi (er staan nog zeker 55 vacatures open, en hun general manager is nog maar een 2tal maanden geleden aangesteld)
zaf
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

‘We gaan in België onze aanpak van betaalbare prijzen en uitstekende dienstverlening repliceren’, zei CEO Serghei Bulgac bij de presentatie van de jongste kwartaalresultaten van het sinds 2017 beursgenoteerde Digi. Bulgac is al enkele jaren de operationele man van Teszári, die als voorzitter liever op de achtergrond opereert. In een recent gesprek met Trends zei Citymesh-CEO Mitch De Geest het nog iets explicieter: ‘Als we zeggen dat we agressief op de markt zullen komen, dan menen we dat ook.’ De Geest was donderdag niet bereikbaar voor meer uitleg.

Wat dat concreet betekent? Een analist die Digi volgt - en liever niet met zijn naam in de krant wil - laat er geen twijfel over bestaan. ‘Wat ik je met redelijke zekerheid kan zeggen, is dat Digi de goedkoopste speler op jullie markt zal worden met een naar kwaliteit competitief aanbod. Verwacht maar een prijzenoorlog.’

https://www.tijd.be/dossiers/de-verdiep ... f4b0dc9348

Men verwacht een concreet aanbod, deze zomer. Ik ben alvast benieuwd :)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

prijzenoorlog, lol.... eerst zien, dan misschien geloven :)
bralm
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Er zijn nog andere factoren die je als provider kunnen differentiëren als de basisprijs. Zoals bv. roaming in Zwitserland... vroeger had Scarlet dit als pluspunt, maar daar zijn ze mee gestopt. Ofin hun multiplay aanbod routers aanbieden met geïntegreerde femtocellen.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 2 keer

Digi start testfase aanleg glasvezel in Brussel

Bron: https://techpulse.be/nieuws/456614/digi ... -brussel/
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Straks zijn ze failliet nog voor ze hun particulier aanbod hebben bekend gemaakt.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 2 keer

Op wat is dat gebaseerd?
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Omdat ze alleszins op korte termijn al geen nood hebben om hun eigen glasvezel netwerk aan te leggen. Ze hebben een overeenkomst met Proximus om hun netwerk te gebruiken. Bovendien hebben ze momenteel zelf geen aanbod, dus ze sluiten huizen aan terwijl daar geen inkomsten tegenover staan.

Voor hun telecom licentie hebben ze wel verplichtingen om het netwerk uit te bouwen. Ik denk niet dat het aanleggen van een eigen glasvezelnetwerk een goede aanwending van hun middelen is. Mij lijkt het werven van klanten en het aanleggen van hun 5g netwerk meer prioriteit te hebben dan het aanleggen van een eigen glasvezelnetwerk.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ik snap die aanpak zeker wel (gegeven dat digi wel redelijk wat geld liggen heeft in de verschillende holdings):

- je kijkt hoe haalbaar het is om de 'red tape' rondom het eigen netwerk leggen is
- je kijkt hoe kostelijk het is om een eigen netwerk uit te rollen in het land (nouja, stedelijk gebied)
- je kan dat netwerk aansluiten op je eigen backbone, en dus je kosten lager houden (want je moet geen derde partij betalen voor die klanten en traffiek)
- je kan dat netwerk eventueel openstellen voor derde partijen, en zo extra inkomen genereren

daarbovenop is digi/citimesh afaik ook van plan eigen zendmasten te gaan plaatsen, en dat is nou net iets handiger als je op de locatie van waar je die mast wil,
toevallig ook al eigen fiber hebt liggen... dus lijkt het me zelfs niet zo verbazend van in brussel te beginnen (dichtbevolkt, datacenters in de buurt, en wss een van de eerste plaatsen waar je eigen masten zou zetten)

verder mag je ook niet vergeten dat ze dat in spanje ook zelf aan het aanleggen zijn (geweest).
eind vorig jaar hebben ze aangekondigd om dat hele netwerk te verkopen (waarde geschat op 1 miljard) zodanig dat ze hun mobiele netwerk daar verder kunnen uitbouwen.
portugal hebben ze ook redelijk in geinvesteerd laatste jaren, en ook daar leggen ze eigen fiber.

er lijkt dus wel een trend in hun aanpak:

- lokale partner zoeken
- fiber netwerk uitbouwen terwijl je via bestaande operatoren al diensten gaat aanbieden
- fiber netwerk (deels) verkopen om eigen mobile netwerk uit te bouwen

dat gezegd zijnde zijn ze misschien wel erg ambitieus om o.a. spanje, portugal, en belgie (deels) gelijktijdig aan te pakken, wat dan wel de vraag kan stellen of hun korte termijn uitgaves voor al de verschillende landen genoeg gedekt gaat zijn tegenover de korte temijn inkomsten
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

De wholesale-prijzen die Proximus vraagt zijn te hoog om een concurrentieel aanbod te kunnen bieden. Er staan meerdere grootsteden op de planning om te verglazen. Ze hadden gehoopt op betere regulatie vanuit het BIPT, maar het mocht niet baten.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

Ik heb me ingeschreven voor hun nieuwsbrief voor het geval ze beginnen met een aanbod, mogelijks vanaf/rond juni 2024.
Ze zeggen dat het toch stukken goedkoper zal zijn .... zie info op hun website.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Waar zie je staan dat ze stukken goedkoper zullen zijn. Ik zie enkel "eerlijke prijzen" en "echt betaalbare abonnementen" op hun site staan. Proximus en Telenet kunnen dat ook perfect claimen over hun aanbod.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

"eerlijke prijzen" en "echt betaalbare abonnementen" zal toch stuk goedkoper zijn dan bij PX :)
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Sanatax
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Splitter schreef: 11 okt 2023, 23:21 dat gezegd zijnde ben ik vooral benieuwd naar hoe ze hun tv aanbod gaan aanpakken.
hun internet verplicht ?
hun hardware verplicht ?
een rebranded afkooksel van het tv vlaanderen app tv aanbod ?
Ik hoop op vrije keuze van internet.

Als de tv via een app gaat, dan graag een aanbod voor alle smart tv's. Ik heb nu een VIDAA-tv, en helaas worden daar maar weinig apps in ondersteund. YouTube, Netflix en Deezer staan erop maar minder bekende (lokale) apps zoals TV Vlaanderen ondersteunen enkel Google Play en Apple Store, dus zou ik verplicht zijn om nog eens een afzonderlijke streaming box aan te kopen.

Ik vraag mij af of ze vaste telefonie zullen aanbieden, op hun site wordt er nog niets over vermeld.
Int + Tel + TV: Scarlet Trio
Mobiel: Neibo Mix Budget
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

ik hoop echt dat ze de markt goed kunnen doorbreken van die dure prijzen en prehistorische datalimieten.
Ik hoop dat ze zoals odido en kpn in nederland doen dat je enkel betaald voor de mobiel snelheid en niet data limieten.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dit viel in mijn bus gisteren. We hebben al fiber (aan de gevel) van Proximus, kabel van Telenet… en nu dus een kabeltje bij…
IMG_4059.jpeg
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Ik lees frustratie in je bericht, begrijpelijk, maar geloof me dat ze het zelf ook liever anders hadden gezien.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben nu wel benieuwd of Digi passieve toegang heeft gevraagd tot de Proximus-fiberdropkabel. Dat zou in principe mogelijk moeten zijn: https://www.bipt.be/consumenten/publicatie/mededeling-van-13-juli-2023-aangaande-de-toegang-tot-het-eerste-concentratiepunt-op-de-belgische-vaste-netwerken

Anders komt er ook nog een fiberkabelspaghetti binnen in de appartementsgebouwen en huizen.
Mxds02
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Het sowieso al best een soep met al die kabels aan de gevels in bijvoorbeeld Brussel. Proximus heeft het nog redelijk netjes weggewerkt met fiber, maar coax is vaak heel lelijk aangesloten (niet de schuld van Telenet, meer van SFR, Brutele). Niet gekeken of dat beter is in VOO gebieden.

Je ziet nu steeds meer busjes van DIGI rondrijden en aansluitingen doen. Ging eigenlijk wel snel. Benieuwd of ze de kost er effectief gaan uithalen op termijn.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Mxds02 schreef: 07 apr 2024, 17:08 Het sowieso al best een soep met al die kabels aan de gevels in bijvoorbeeld Brussel. Proximus heeft het nog redelijk netjes weggewerkt met fiber, maar coax is vaak heel lelijk aangesloten (niet de schuld van Telenet, meer van SFR, Brutele). Niet gekeken of dat beter is in VOO gebieden.

Je ziet nu steeds meer busjes van DIGI rondrijden en aansluitingen doen. Ging eigenlijk wel snel. Benieuwd of ze de kost er effectief gaan uithalen op termijn.
in grootsteden wel, lekker goedkoop alles tegen de gevel.
Marre
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Buurtbewoners zijn de vele kabels beu en leggen klacht neer tegen telecomoperator 'Digi'
https://www.bruzz.be/videoreeks/journaa ... lacht-neer
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

"he, we betalen teveel, waarom doet niemand er wat aan"
"he, iemand wil er iets aan doen maar is nog klein genoeg dat we met hun kloten kunnen spelen, wat niet kan met die grote dure jongens"
"he, we betalen teveel, waarom doet niemand er wat aan"
...

en het journalistieke toppuntje is dan natuurlijk dat de helft van hun "wildgroei" shots gewoon coax toont ook nog :bang:

pasop, ik snap dat hele op-de-gevel-is-ni-schoon wel, maar dan moeten ze (zeker in een verkiezingsjaar) maar klagen bij hun burgemeester dat het in de grond moet?
of bij de overheid dat ze kabels moeten laten delen (zouden ze zogezegd wel een brief voor gestuurd hebben) ?

maarnee, liever de kleine niet schuldige aanpakken en de grote schuldenaars mooi laten verder zondigen, veel makkelijker dan proberen iets concreet aan te pakken.

much yell, little brain, en als digi wat veel weerstand krijgt en dus ook gedelegeerd zou worden tot proximus te resellen dan zal er niet veel verandering komen in het telco landschap.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn visie, als inwoner van 1030, is dat er per technologie maar 1 kabel wordt aangelegd. Eventueel is die infrastructuur eigendom van de staat, en dat de providers die dan kunnen gebruiken. Beetje zoals de 4G/5G licenties voor de gsm…
Stel dat er naast Digi dan nog een provider komt die zijn netwerk wil installeren, waar stopt het dan?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

dat had eigenlijk zo moeten zijn, maar in de huidige omstandigheden kan dat niet echt meer... want wie zou dan verantwoordelijk zijn als het misloopt?
de provider, want "het werkt niet"? pxm, want het is hun kabel? een onderaannemer van pxm of de provider, want "die hebben eraan gewerkt"?

in een ideale wereld had de overheid, ondergronds, 1 coax, 1 koper, en 1 fiber aangelegd, dewelke door 1 (staats)bedrijf in beheer zou zijn,
waarop al de anderen hun diensten zouden kunnen aanbieden, maar dat is zo dus niet en zal ook nooit zo zijn.

en dan moet je dus toch iets, en de keuzes zijn beperkt:

- een kabel bij aan de gevel, zoals iedereen (wat brussel zichzelf heeft aangedaan, anders had het ondergronds geweest)
- ondergronds gaan aanleggen, als enige? (veel te duur + dan zouden de bewoners natuurlijk klagen over openliggende straten)
- een van de 100 andere virtuele operatoren worden, waarbij je grootste kost pxm is en je grootste ergernis bij storingen eveneens pxm is ?
- "just give up", en de belgen lekker teveel laten betalen ?

je kan, gezien het verkiezingsjaar, ook gewoon bij de lokale politiekers gaan eisen dat ze een facade voor de gevels bouwen, zodat het gevelnet eigenlijk verborgen is,
dan is het probleem ook opgelost + heb je een mooie nieuwe gevel als uitzicht
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 8 keer

Hier ook inwoner van 1030 en wij kregen onlangs een brief dat Proximus fiber aan de gevel gaat hangen. Dat komt dus bij de zware bundel coax van telenet + verdeeldozen en versterkers. Als daar nu nog eens DIGI bijkomt...
Gevel is recent gerenoveerd en waterdicht gemaakt en nu komen die gasten daar opnieuw in boren?

Nu is het ondergronds niet veel beter. Getuige deze post van Dimitri Strobbe (Director of Road Maintenance at Brussels Capital Region)
https://www.linkedin.com/posts/dimitris ... er_desktop

Afbeelding
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

dat blikje fanta maakt het natuurlijk af :)

die man zijn voorstel 1 & 3 vind ik wel overigens een goed idee om een keer om te zetten naar realiteit.
Gesloten

Terug naar “DIGI Belgium”