Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tja, dat oprijden wordt voor ICE een probleem als je er straks nergens meer mag mee komen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

R2D2 schreef: 03 jul 2024, 14:25 Tja, dat oprijden wordt voor ICE een probleem als je er straks nergens meer mag mee komen.
Lijkt me vooralsnog een overroepen probleem.
Er is nu en de komende jaren nog nergens een verbod om met een auto met verbrandingsmotor te mogen rijden.
Toch niet voorzover ik weet.
Dat je er extra voor zal mogen betalen kan maar dat verhindert nog niet dat je er niet meer mee mag komen.
Maar gezien Belgen graag betalen - als ze maar niet teveel moeten veranderen - lijkt me dat ook al geen onoverkomelijk probleem.

Vooralsnog staat het iedereen vrij om op de openbare weg met een gehomologeerd voertuig rond te rijden. Met elektromotor of verbrandingsmotor maakt niet uit. Alleen de gevolgen zijn telkens iets anders.

Toegevoegd na 5 minuten 2 seconden:
mipa schreef: 03 jul 2024, 13:58 Omdat je geen haar kan uittrekken als die investering plots
meer dan 10.000 minder waard is?
Wat dat haar ermee te maken heeft is me een raadsel en ieder zijn eigen uitgangspunt.
Maar zoals ik eerder al schreef is een privé aankoop van een auto is voor mij geen investering maar louter een verliespost.

Een nieuwe auto met verbrandingsmotor verliest, op een paar uitzonderingen na die sowieso niet weggelegd zijn voor "Jan Modaal" eveneens een groot deel van zijn waarde vanaf dat hij buitenrijdt bij de dealer.
En wie zijn auto oprijdt moet ook geen rekening houden met eventuele "verliezen in de investering" want die zijn dan louter virtueel.
Daar moet je alleen rekening mee houden wanneer je een auto koopt met de bedoeling die al na enkele jaren met winst door te verkopen. Zoniet was er totaal geen rendement op de investering. Alleen meer of minder verlies.

Toegevoegd na 7 minuten 3 seconden:
DarkV schreef: 03 jul 2024, 13:35 Is dat zo... ik zou wel eens graag EV cijfers zien van ALLE landen in de wereld.
Nee dat is idd niet zo.
De wereldwijde energietransitie zal niet gedragen worden door Vlaamse salarisauto's.
Ik dacht dat dit wel duidelijk was?

De "stelling" of wat daar voor moest doorgaan kwam dan ook niet van mij.

Dat heel veel mensen niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is en vooral een heel beperkte investeringshorizon hebben is idd een feit. De gevolgen daarvan zien we nu al dagelijks.

Toegevoegd na 10 minuten 21 seconden:
R2D2 schreef: 03 jul 2024, 13:49 En daarom dat deelauto's ook meer en meer ingang vinden. Misschien nog niet bij de oudere (conservatieve) generatie maar zeker zeer sterk bij de jeugd.
Bwa, dat weet ik zo nog niet.
Ik beschouw mezelf al een tijdje niet meer tot de jeugd maar ook niet conservatief.
We gebruiken al jaren een salarisauto die we gelijktijdig met de jeugd delen als deelauto. Win - win voor beide partijen dus.
Vanaf het ogenblik dat er geen salarisauto meer ter beschikking zal zijn dan staan nog alle opties over: goedkope eigen basic EV, duurdere EV met meer mogelijkheden gedeeld tussen meerder gezinnen, deelautoplatform, combi van OV, taxi, fiets, te voet......
Keuzes genoeg met elk hun eigen gevolgen.
Want die generatie waardeert niet gebonden te zijn aan een zware kost voor het gezin (kapitaal, onderhoud, perifere kosten zoals garage, parking,...) en is ook meer vertrouwd met of zelfs verslaafd aan "on demand" beschikbaarheid.
Ik kan ze geen ongelijk geven gezien ik al jaren zo handel.
Mijn laatste privé aankoop van een auto dateert al van rond 2012 en deze ging al in 2018 de deur uit.
En die deelplatformen kiezen ook meer en meer voor BEV.
Uiteraard.
Het laden is immers inbegrepen in de "huuroprijs".
Ik heb zelf ook deelauto overwogen omdat ik maar 2 of 3 dagen per week een auto nodig heb (en de rest van de tijd staat die daar te rusten en dus te kosten).
Wij nog niet want de BEV is hier nog altijd een opbrengstpost omdat we de overtollige PV productie er aan een goede prijs mee kunnen vermarkten. Zelfs als ie stilstaat brengt ie dus geld op. :beerchug:
Andere uitgangspunten vragen andere oplossingen.
Enkel voor de job is de flexibiliteit van een eigen auto toch doorslaggevend geweest. Puur privé was het dus zeker een deelauto geworden.
Hier geen punt gezien thuiswerk en die één dag per week dat er werk op kantoor is er ook met de e-fiets kan gependeld worden.
Maar intussen dus wel zeer blij met de BEV en de dag dat ik een diesel vervangwagen moest gebruiken was de bevestiging: nooit meer terug!
Een dieselvervangauto zou ik zelfs weigeren.

Maar om alle misverstanden te vermijden: ik heb ook niets tegen verbrandingsmotoren. Wie zich daar goed in voelt moet dat voor mij niet laten. Wij voelen ons beter in een BEV en financieel is het ook nog eens interessanter dus de keuze was jaren geleden al een no brainer maar ik verwacht niet dat een ander me daarin volgt.
Iedereen zijn eigen keuze met zijn eigen gevolgen.
Laatst gewijzigd door ivob 03 jul 2024, 15:03, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb het over LEZ en ULEZ.
Maar inderdaad te overrulen door te betalen.
In Brussel bijvoorbeeld: jaarlijks 4 x €350 betalen en je kan blijven rijden met een EURO 2.
Of nog beter: gewoon inschrijven als oldtimer.

Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 03 jul 2024, 15:02 Ik heb het over LEZ en ULEZ.
Inderdaad.
Maar zoals je zelf nu ook stelt is het ook daar niet verboden om met een auto met verbrandingsmotor rond te rijden.
In sommige LEZ zones laten ze zelfs cruiseschepen met heel vervuilende brandstoffen toe.
Dus nog steeds geen enkel probleem voor wie daar graag voor wil betalen of de regels legaal kan omzeilen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

ivob schreef: 03 jul 2024, 15:01 Wat dat haar ermee te maken heeft is me een raadsel en ieder zijn eigen uitgangspunt.
Zich de haren uit het hoofd trekken:
Ergens enorm veel spijt van hebben.

https://spreekwoorden-gezegden.nl/uitdr ... betekenis/

Als je een ICE voor privaat gebruik nu plots een verliespost noemt,
i.p.v. aanvankelijk de slechtste investering, waarom zou je dan nog
veel meer weggooien aan een BEV?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

mipa schreef: 03 jul 2024, 17:42 Als je een ICE voor privaat gebruik nu plots een verliespost noemt,
i.p.v. aanvankelijk de slechtste investering, waarom zou je dan nog
veel meer weggooien aan een BEV?
Omdat TCO - afhankelijk van het individuele uitgangspunt - een ander resultaat geeft dan je uitsluitend blindstaren op alleen de initiële aankoopkost?

Verder zou ik het ook niet weten hoor want ik steek geen geld in de aankoop van een privé auto wat de aard van de aandrijflijn ook moge zijn.
.
Wie denkt dat investeren in de aankoop van een auto met verbrandingsmotor een hoger rendement geeft dan investeren in de aankoop van een BEV moet dat gewoon doen. Niemand die je dat zal verbieden en de eventuele winst mag je gewoon zelf houden.
Sol Invictus!
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Iets wat ik me afvraag (en allicht al doordacht is door mensen met dynamisch tarief en een EV):

Waar leg je de grens (thuisladen) tussen zo traag mogelijk laden (capaciteitstarief straft te snel laden af), maar ook zo voordelig mogelijk (elektriciteit is goedkoper op bepaalde momenten, maar dat is niet gedurende 10u op een dag en dus zou je dan juist zo veel mogelijk goedkope elektriciteit van het net willen trekken).

Eerder capaciteitstarief beperken? Eerder zo goedkoop mogelijk laden? Iets ertussen in (maar met welk criteria dan)?

Ik besef natuurlijk: Zal allicht ook wel afhankelijk zijn of je weinig of veel kWh moet laden en het hoofddoel moet altijd zijn pv-overschot in de EV te duwen, maar in de winter is die er niet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Redelijk individuele berekening omdat er wel meer parameters van toepassing zijn dan dat.
Louter privé rijden of salarisauto met vergoeding?
Dynamisch laden of op eigen productie?
Analoge terugdraaiende teller of digitale meter?
Eén digitale meter met één tarief voor de woning en laadpaal of twee digitale meters met een afzonderlijk tarief voor laadpaal en woning?
Op jaar/maandbasis meer of minder kWh afnemen dan het max. nettarief (blijf je daaronder speelt het capaciteitstarief geen rol).
Thuisaccu met voldoende opslag als buffer of niet?
Thuis veel kWh laden of niet want wie veel kWh laadt zal de kost van het capaciteitstarief daardoor wegwerken (in vergelijking pre 2023).
Lever je op jaarbasis veel of weinig terug want voor wie meer teruglevert dan op jaarbasis van het net afneemt is in combinatie met PV doorgaans slechter af met een dynamisch tarief dan met een goedkoop variabel tarief.
Kan je, zie voorgaande, je BEV tijdens de piekuren van de zon de EV koppelen aan de thuislaadpaal of ben je er dan doorgaans niet? Kan je dat niet ga je dynamisch doorgaans niet goedkoop laden maar duur injecteren in het net.
Enz.

Komt er dus op neer dat ieder volgens de eigen mogelijkheden en beschikbare parameters de eigen rekening grondig moet maken.
.......
Sol Invictus!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Het was te verwachten…

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240705_95659421
De Brusselse gemeenten Elsene en Sint-Gillis hebben een belasting op laadpalen ingevoerd
In Sint-Gillis gaat het om een belasting van 180 euro per stekker en per jaar, dus 360 euro per laadpaal met twee stekkers. In Elsene gaat het zelfs om 281 euro per stekker en 562 euro per laadpaal.
De kans is overigens reëel dat ook de federale overheid ingrijpt, maar dan om een andere reden. Door de groei van het elektrische wagenpark loopt de federale overheid steeds meer accijnzen op brandstoffen mis. Bovendien worden elektrische auto’s fiscaal gunstiger behandeld. De belastingen lopen op die manier tot 1,5 miljard euro per jaar mis.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob
Elite Poster
Elite Poster

johan.devos schreef: 08 jul 2024, 00:19 De kans is overigens reëel dat ook de federale overheid ingrijpt, maar dan om een andere reden. Door de groei van het elektrische wagenpark loopt de federale overheid steeds meer accijnzen op brandstoffen mis.
[sarcastic]Al goed dat er op elektriciteit afgenomen van het net geen accijnzen worden geheven :-D [/sarcastic]

Onder de huidige regering (in lopende zaken) werd nog een nieuwe federale accijns op elektriciteit ingevoerd waardoor de inkomsten voor de federale overheid doorgaans positiever zijn door 6% BTW + vaste accijns ipv 21% op lagere basisprijs voor de energiecomponent.
Sol Invictus!
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

@ivob : merci voor de update enkele posts eerder ivm dynamisch tarief en capaciteitstarief. Niet rechtstreeks een antwoord op mijn vraag, maar wel de juiste dingen om over na te denken (en dus toch een antwoord.

Hoe schatten de EV-rijders met ervaring het belang van autonomie en snellaadsnelheid in? Ik had al prijs laten maken voor een Q6, maar de IX3 lijkt bij nader inzien nog interessanter, maar: veel minder range en trager snelladen. En dan maak ik me mss toch zorgen, want ik hoor de mensen die ik ken met een IX3 klagen over beperkte autonomie en te traag snelladen.
Maar ik heb het gevoel dat die mensen met een dubbel zo grote batterij en dubbel zo snel snelladen ook nog zouden klagen. Die klagen gewoon omdat het geen thermische wagen is.

Is range zo belangrijk? Ik zie mezelf niet zo vaak ritten doen waarbij de range niet zou volstaan (al rekening houdende dat de werkelijke range veel lager zal liggen dan de WLTP ...)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou je vanuit mijn situatie een rechtstreeks antwoord kunnen geven maar daar heb je in jouw (voor mij niet gekende situatie) uiteraard niets aan.

Zelf laad ik bv. thuis doorgaans tussen 1,4 en 5 kW vermogen en dit afhankelijk van de instraling van de zon via PV.
De kost is dan 7,5 cent/kWh (via een contract bij Ecopower) en de injectievergoeding rond de 31 cent/kWh (via de forfaitaire tarieven dan de CREG + 5 cent/kWh recuperatie capaciteitstarief toegepast door de werkgever).
Trager laden geeft door de verliezen meer kWh van AC naar DC maar dat maakt in dit geval niets uit gezien de afrekening aan de AC kant gebeurt en de verliezen dus mee vergoed worden.

Tot vandaag rijden we nog met een EV die AC kan laden tot 7,2 kW en DC tot een 70 kW.
Vanaf morgen is dat een EV die AC kan laden tot 11 kW en DC tot 250 kW.
In de praktijk zal dat nauwelijks verschil geven gezien we zo lang mogelijk op PV zullen blijven laden.

Wil je echt snelladen op DC en je moet dat zelf betalen dien je er ook rekening mee te houden dat de prijzen bij echt snelladen (langs de snelweg) doorgaans hoger zijn dan thuis of openbaar AC laden.
Heb je dat dus echt nodig en is dat twee keer de meerprijs waard? Voor mij niet (moest ik het zelf moeten betalen) voor jou misschien wel.

Wat betreft range nooit nadelen ondervonden maar wij hebben nooit haast over langere afstanden en doen doorgaans afstanden tussen de 40 en 100 km met de EV dus dan speelt range helemaal niet.
Tot op heden een 64/67 kWh accu die een range oplevert tussen de 360 km in de winter en 500 km in de zomer en doorgaans gemiddeld een 450 km ter beschikking heeft.
Vanaf morgen 74/77 kWh accu maar ik verwacht niet dat de range veel verder zal zijn dan (zwaardere auto met vooral bredere banden met 19" tov 17" nu).
Enige echte voordeel is dat AC laden nu 3F is en er aan 11 kW kan geladen worden aan een AC laadpaal. De huidige had nog 1F waardoor je al een 22 kW laadpaal nodig had om aan 7,2 kW te geraken. Aan een 11 kW laadpaal kwam je doorgaans dan niet verder dan 2 tot 3 kW.
Met de huidige auto nooit op vakantie buiten de BeNeLux geweest dus of echt snelladen aan een FastNed tegen +150 kW langsheen de snelweg dan voordelen zou opleveren kan ik (nog) niet zeggen uit eigen ervaring.
Doorgaans leggen we tijdens vakantietrips maar max. een 300 tot 350 km per dag af en als het even kan niet met de auto.

Werkelijke range wijkt hier ook nooit veel af van de WLTP gegevens. We houden ons altijd aan de snelheidsbeperkingen en rijden 99% van de tijd in ecomodus.
Laatst gewijzigd door ivob 09 jul 2024, 17:11, in totaal 5 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Daar kan iemand anders toch niet op antwoorden want het hangt van uw eigen prioriteiten af. Vind jij het belangrijk dat je x km aan een stuk kan rijden? Hoe vaak doe je dat? Zelf rij ik niet graag heel ver in één stuk, het is onverantwoord en je komt moe toe als je al aankomt. Daarbij is er onderweg vaak ook veel te beleven dus waarom zo snel door mooie gebieden vlammen? Is vakantie ook niet om te ontspannen.

Het laden hangt ook een stuk van uw eigen voorkeuren af. Uiteraard wil iedereen graag dat het zo snel mogelijk gaat maar als je toch moet stoppen om uit te rusten of iets anders te doen kan je toch ook ineens laden. Als mijn wagen een keer volgeladen is zal ik niet nog eens leeg willen rijden, dat vind ik persoonlijk te ver.

Wat ik wel belangrijk vind is dat er voldoende laadpunten zijn en je deze ook met uw kaart kan bedienen. Het zoeken naar die plaatsen dat vind ik vervelender dan de range of het stoppen. Dat zal ook nog sterk verbeteren maar nu is het soms wat zoeken.

Thuis is er geen probleem, de wagen kan zowel thuis als op het werk geladen worden. Bij een werkdag op kantoor is volladen dus geen probleem en ook thuis kan je de wagen volladen, soms met ZP-productie bij thuiswerk, of de wagen op 3u of 7u is volgeladen speelt dan geen rol vermits is toch thuis ben.

Het enige is dus wat planning als je ergens verder naartoe wil. Je moet dan zorgen dat de wagen vol is als je vertrekt en eens kijken waar je kan stoppen om bij te laden. Tot nu toe enkel naar Dardennen geweest met de EV en eens naar Nederland maar dat is telkens gelukt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Jullie kennen idd mijn situatie niet, maar doet mijn vermoeden wel kloppen dat de collega's zwaar overdrijven.

Ik zal thuis kunnen laden, alsook op het werk (110km enkele rit). Verder doe ik écht zelden meer dan 300km op een dag (doenbaar met 1 lading), stop ik dan sowieso onderweg om de benen te strekken en voor de vakantie gebruiken we de auto van mijn echtgenote (groter + thermisch).
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 110 keer

De vraag zal alleen worden wat de volgende regering gaat beslissen ivm de VAA van de laadkosten en de bedrijfswagens nu Europa België op de vingers heeft getikt met het grote tekort en ze geld moeten zoeken.

De Oeso heeft ook al aangekaart dat het VAA moet herzien worden en mss toch aangepast moet worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Leuk als vraag maar niet zo'n probleem voor de gebruikers.
Een salarisauto, EV of ICE, is immers zelden een verplichting.
Wanneer de nadelen groter worden dan de voordelen doe je gewoon afstand van het nadeel.
FUD heeft alleen impact op diegenen die niet goed weten waar ze mee bezig zijn. :angel:
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

ivob schreef: 09 jul 2024, 18:25 Een salarisauto, EV of ICE, is immers zelden een verplichting.
Wanneer de nadelen groter worden dan de voordelen doe je gewoon afstand van het nadeel.
FUD heeft alleen impact op diegenen die niet goed weten waar ze mee bezig zijn. :angel:
Misschien eens overwegen in de politiek te gaan met dergelijke uitspraken :roll:

De keiharde realiteit is dat aan het einde van de rit mensen plots enkele honderden euro's minder verdienen door dergelijke uitspraken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Moet je eens uitleggen hoe je minder gaat verdienen door afstand te doen van iets dat meer nadeel oplevert dan voordeel.
En vooral welke mensen nu precies enkele honderden euro minder hebben verdiend door uitspraken op een forum als UB te doen. :roll:

Maar je doet uiteraard wat je zelf wil. Ik ga niemand tegen houden om geen afstand te willen doen van iets dat meer nadeel oplevert dan voordeel noch omgekeerd door voordelen op te pikken wanneer ze zich aandienen.

Met zelf aan politiek doen heeft het weinig te maken want de keuze ligt bij de eindgebruiker en deze zal zich moeten instellen op de politieke geplogenheden van het land waar hij of zij wil verblijven.

Zij die ervan uitgaan dat alles steeds hetzelfde blijft zullen nog tig keer tegen de muur lopen en de ene na de andere teleurstelling te verwerken krijgen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Survival of the fittest of er is maar één zekerheid, alles zal veranderen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

En zo wordt er een nieuwe melkkoe gevonden
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/31 ... ektrische/
Die €400/m is zo terugverdiend volgens de gemeente :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 31 jul 2024, 23:44 Die €400/m is zo terugverdiend volgens de gemeente :bang:
Da's maar voor één meter... volgens mij kom je er daar niet mee. Trouwens krijg je dan ook de parkeerplaats erbij (want dat is meestal het probleem bij mensen die op de straat parkeren... de plaats voor je deur is namelijk niet je eigendom).

Nu ja, het was waarschijnlijk te moeilijk om te vragen dat mensen gewoon uitkijken waar ze lopen :bang:
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Ook de uitleg die ze geven is zo brak als iets...
Een kabelmat leggen volstaat niet omdat er meestal maar een deel van de kabel onder de mat ligt
Verplicht dan dat de mat voldoende groot is en goed gelegd is... Met een dure kabelgoot kan de kabel eveneens slecht gelegd worden. Dan is het probleem nog niet opgelost, maar heeft er wel iemand de economie sneller moeten doen draaien dan nodig was.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Stel je eens voor dat je je in een rolstoel moet verplaatsen?

Wat als je de kabelgoot laat inwerken in de stoep (zoals ze in bovenstaande nieuwsitem voorstellen), en de plaats voor je deur is niet vrij?
Je kan niet laden, of je moet je kabel, als die al lang genoeg is, in de goot leggen tot aan de volgende vrije plaats? Of de ingang in de auto is aan de linker kant, en niet aan de stoep.

Ik denk dat er andere oplossingen moeten komen.
Welke? afhankelijk van de plaats waar je ze nodig hebt. Maar een kabel over de stoep is niet ok.
Ik heb makkelijk praten, ik heb parkeerplaats zat voor mijn eigen deur, op mijn eigen stukje grond, ...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

ygeffens schreef: 01 aug 2024, 13:35 Stel je eens voor dat je je in een rolstoel moet verplaatsen?
Uiteraard moet je daar rekening mee houden, maar er zijn ook al gemeenten die verbieden dat je beweegbare arm op hoogte over het voetpad hangt zodat de kabel niemand hindert.
Als het trouwens aan komt op hinder voor rolstoelen, kinderwagens e.d. kunnen veel gemeenten best in eigen boezem kijken. (maar dat is hier OT).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

ygeffens schreef: 01 aug 2024, 13:35 Stel je eens voor dat je je in een rolstoel moet verplaatsen?
Ik ga regelmatig op stap met iemand in een rolstoel, en ik laad regelmatig een EV op. Ik stel me dat dus effectief voor, al heb wel nog nooit de nood gehad om mijn kabel over een stoep te leggen. Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat een goed gelegde kabel met een goed geplaatste mat een obstakel is. Ik kan me wel voorstellen dat velen die mat en kabel niet goed leggen. Maar moeten we daarom maar het kind met het badwater weggooien (en daarmee ook het draagvlak van al deze regels ondergraven)?
ygeffens schreef: 01 aug 2024, 13:35 Ik denk dat er andere oplossingen moeten komen.
Ik ben vurig voorstander om straatparkeren af te schaffen. De openbare ruimte is veel te kostbaar om dom in te nemen door een apparaat dat op dat moment niet gebruikt wordt. Om de 40 meter een plaats voor laden (van goederen en mensen, niet van elektriciteit) en lossen, en al de rest inrichten als voetpad/fietspad, tuintjes, ... (en eventueel een parkeerplaats voor gehandicapten). Parkeren zelf moet ondergronds in een nabije garage, of op eigen grond.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

depeje schreef: 01 aug 2024, 15:20 De openbare ruimte is veel te kostbaar om dom in te nemen door een apparaat dat op dat moment niet gebruikt wordt.
Maar je gaat er wel een voetpad van maken dat 99% van de tijd niet gebruikt wordt ? In ieder geval dat is tegenwoordig ook not done vanwege de verharding.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tuurlijk wordt dat nu niet gebruikt want er staan wagens op :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

depeje schreef: 01 aug 2024, 15:20 Ik ben vurig voorstander om straatparkeren af te schaffen. De openbare ruimte is veel te kostbaar om dom in te nemen door een apparaat dat op dat moment niet gebruikt wordt. Om de 40 meter een plaats voor laden (van goederen en mensen, niet van elektriciteit) en lossen, en al de rest inrichten als voetpad/fietspad, tuintjes, ... (en eventueel een parkeerplaats voor gehandicapten). Parkeren zelf moet ondergronds in een nabije garage, of op eigen grond.
Wanneer men wil kan dat hoor.
Hier in de wijk is er geen enkele parkeerplaats voorzien om te parkeren op openbare ruimte. iedereen die een auto heeft parkeert die op eigen grond.
In de nabijgelegen stad gaat het dezelfde weg op. In het volledig historisch stadcentrum hebben voetgangers en fietsers voorrang op gemotoriseerd verkeer.
Wie in het centrum moet zijn en er niet woont kan zijn auto kwijt op de (gratis) randparkings (meer en meer voorzien van steeds meer AC en DC laadpalen) of in het centrum zelf in ondergrondse parkeerruimtes.
Waar straten en marktplaatsen vroeger een stort voor privé blik waren leven ze nu op door fiets- en voetganger vriendelijke zone's, beplanting, terrassen,........

Uiteraard had en heb je daar ook eerst het protest van de geboren naysayers en dagelijkse gefrustreerden die het niet kunnen laten hun eigen persoonlijke frustraties aan iedereen publiek moeten maken en te verheffen tot een wereldprobleem van de eerste orde. Maar hoe meer de auto gebannen wordt uit de publieke ruimte hoe meer dat protest - op de spreekwoordelijke uitzonderingen na, bij een minderheid is de frustratie en angst voor iedere verandering van wat ze gewend zijn immers een aangeboren niet te genezen probleem --verstomt.
Sommige mensen hebben nu eenmaal wat meer tijd nodig om te wennen aan veranderingen in hun leven. En dan heb je andere mensen met meer visie en durf nodig omdat tegen de naysayers in toch door te duwen zodat ze met hun eigen ogen de voordelen kunnen zien en ervaren.
Een klein deel zal nooit kunnen wennen aan iets anders dat ze al gewend zijn maar die kan je beter negeren want wanneer de ene frustratie verdwijnt vinden ze even vlug iets anders dat hun leven denkbeeldig tot een hel maakt.

On topic, zowel gisteren als vandaag staat de BEV rustig van negen tot vijf overproductie te slikken zodat het openbaar energienet niet overbelast wordt en deze energie later alsnog nuttig kan ingezet worden. Een stilstaande EV kan dus ook nog zijn nut hebben. :!: :idea:
En je krijgt er ook nog eens een extra vergoeding voor als extraatje.
Jaren rondgereden met auto's met verbrandingsmotoren met hun eigen voor- en nadelen maar in al die tijd nooit meegemaakt dat wanneer ik ging tanken niet moest betalen maar er bovendien ook nog eens geld bovenop toegestopt kreeg. :beerchug:
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is de logica zelve, steden zijn niet ontstaan om er zoveel mogelijk blikken te stallen maar wel om mensen te laten leven. Dat zijn we na de komst van de heilige koe even uit het oog verloren. Die historische fout wordt nu inderdaad steeds meer rechtgezet bij heraanleg van centra. Meer plaats voor de bewoners en bezoekers en minder voor de blikken.
Gent_Korenmarkt_3,_3A-E_medium.jpg
zo was het en zo zou het gebleven zijn mocht men naar de klagers geluisterd hebben :banana:
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider
Te Koop forum

je kan dat inderdaad toepassen bij een nieuwe wijk, maar dit is onhaalbaar in pakweg een stad waar je bestaande infrastructur niet voorziet in parkeerplaatsen op eigen grond of ondergronds. In Parijs hebben ze het aantal parkeerplaatsen sterk doen dalen en het gevolg is dat mensen gemakkelijk een half uur ronddraaien om een plaats te vinden. Dit is ook niet ecologisch.

Je mag ook niet vergeten dat onze gemeenten en steden open economieën zijn, waarbij mobiliteit belangrijk is.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Met de zelfrijdende auto's is dat probleem opgelost: de auto brengt je voor je voordeur en rijdt dan zelf naar een parkeergarage in de buurt.
Computer(k)nul
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Goztow schreef: 06 aug 2024, 16:37 je kan dat inderdaad toepassen bij een nieuwe wijk, maar dit is onhaalbaar in pakweg een stad waar je bestaande infrastructur niet voorziet in parkeerplaatsen op eigen grond of ondergronds. In Parijs hebben ze het aantal parkeerplaatsen sterk doen dalen en het gevolg is dat mensen gemakkelijk een half uur ronddraaien om een plaats te vinden. Dit is ook niet ecologisch.

Je mag ook niet vergeten dat onze gemeenten en steden open economieën zijn, waarbij mobiliteit belangrijk is.
Alles is onhaalbaar... tot iemand het doet. Het was ook niet onhaalbaar voor de intrede van de heilige koe.

Mensen die lang ronddraaien zouden beter hun grijze massa eens laten ronddraaien en bedenken hoe anderen ter plaatse geraken. Parijs heeft bvb een enorm uitgebreide metro. Sommigen willen gewoon niets veranderen en al zeker hun eigen gedrag niet, alle excuses zijn dan goed.

Een stad is om te wonen, leven en werken en niet voor de mobiliteit van wie enkel maar een vervoer per wagen tot aan de deur kan bedenken.

Mobiliteit is trouwens zelf aan herziening toe maar door het blijven vasthouden aan hoe het was gaan we niet vooruit en soms zelfs achteruit. De bevolking neemt toe en iedereen in een wagen kan gewoon niet meer of je moet steeds meer plaatsen onleefbaar maken. Leefbaarheid gaat voor op mobiliteit, trouwens stilstaan is geen mobiliteit, integendeel.
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 31 keer

pfuhu schreef: 09 jul 2024, 17:09 Jullie kennen idd mijn situatie niet, maar doet mijn vermoeden wel kloppen dat de collega's zwaar overdrijven.

Ik zal thuis kunnen laden, alsook op het werk (110km enkele rit). Verder doe ik écht zelden meer dan 300km op een dag (doenbaar met 1 lading), stop ik dan sowieso onderweg om de benen te strekken en voor de vakantie gebruiken we de auto van mijn echtgenote (groter + thermisch).
Mijn ervaring: als je zonnepanelen hebt zal je vooral thuis laden, zelfs al kan dat ook op het werk, gewoon omdat dat helpt die panelen sneller terug te verdienen.
Het aantal laadpunten langs de snelwegen in België, Nederland, Duitsland & Frankrijk is het afgelopen jaar enorm gestegen. Deze vakantie hebben vooral door Nederland & Duitsland gereden en een beetje Frankrijk. Samengevat: elke 2u even stoppen voor een koffie & plaspauze en je kan "forever" blijven rijden want op die 20 minuten kan je voldoende bij laden voor de volgende 2u. Heb eigenlijk geen enkele keer het gevoel gehad dat we tijd moesten rekken bij zo'n pauze om meer te kunnen laden... Gewoon stoppen, laadpaal aansluiten, koffie + toilet (met 5 personen), terug vertrekken. Dit jaar waren de trips per dag relatief kort, vorig jaar veel langer en dan heb je dus ook nog een lange lunchpauze waarin de auto gewoon vol is voordat je klaar bent met eten...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 06 aug 2024, 16:37 je kan dat inderdaad toepassen bij een nieuwe wijk, maar dit is onhaalbaar in pakweg een stad waar je bestaande infrastructur niet voorziet in parkeerplaatsen op eigen grond of ondergronds. In Parijs hebben ze het aantal parkeerplaatsen sterk doen dalen en het gevolg is dat mensen gemakkelijk een half uur ronddraaien om een plaats te vinden. Dit is ook niet ecologisch.

Onhaalbaar is de slogan van bepaalde conservatieve politieke partijen. :-D

De woning die ik nu bewoon staat niet in een nieuwe wijk. Of je zou tussen 1995 en 2000 een "nieuwe" wijk moeten beschouwen.
Steeds meer overheden zetten in de bouwvergunning, ook in het centrum van een stad, als voorwaarde dat de woning van eigen parkeergelegenheid moet voorzien worden. Zelfs ondergronds is er - voor wie wil en visie naar de toekomst heeft! - in het hart van een eeuwenoude historische stad geen bouwtechnisch probleem. De stad waar ik het eerder over had heeft bijna alle openbare pleinen en markten in het historisch centrum voorzien van ondergrondse parkeerplaatsen (incl. laadpalen) waar zowel bezoekers tijdelijk kunnen parkeren en residenten een plek kunnen huren. No problem at all. :nono:
Daarbij komt nog dat op verschillende plaatsen rond het centrum, aan de invalswegen en de ringweg, er parkeertorens staan (met laadpalen), goedkoper parkeren of zelfs gratis parkeren. Voor wie niet te mottig is om de laatste honderd meter tot in het centrum te voet af te leggen dus ook al geen probleem. Je moet dus helemaal niet staan rond draaien met de auto of je zou al echt geen meter zelf meer willen stappen. En op zaterdagen en koopdagen heeft men zelfs daar een oplossing voor bedacht want dan rijdt er een GRATIS shuttlebus tussen de randparkings en het centrum op en af zodat fietsers op hun gemak en met voorrang de stad kunnen doorkruisen en voetgangers overal kunnen flaneren en een terrasje doen waar voorheen de plaats en het zicht ingenomen werd door een zee van blik.

Pas nog geïnvesteerd in een nieuwbouwproject aan de rand van het historisch centrum van een stad. Alhoewel er voldoende ondergrondse parkeerruimte voorzien wordt (allen met een bekabeling voor eigen laadpaal) daar vanaf gezien gezien je op het shoppingcentrum een honderd meter verder gratis kan parkeren (met AC en DC laadpalen) en zelfs een privé parking in een nabijgelegen overdekte parkeertoren kan huren (ruim voorzien van laadpalen en huurfietsen) waarvan de gecumuleerde huurpijs lager is dan de aankoopprijs van een eigen parking. Voor elk (budget) wat wils dus. Vanuit de woonlocatie kan men zelfs direct de jaagpaden op met de fiets of ben je op vijf minuten met fiets en benenwagen in het centrum. Of voor de liefhebbers met de pendelboot. :-)
En wie met de auto de baan op wil moet zich ook niet meer door stapvoets autoverkeer door een centrum banen voor men buiten het centrum is maar rijdt bijna rechtstreeks de oprit van nabijgelegen autosnelwegen op.
Kwestie van plannen en tijdig de juiste keuzes maken.
Toch voor wie nog een privé auto wil die meer stilstaat dan in beweging is. Bewoners van stadscentra kiezen er ook steeds meer voor om hun eigen verdiende geld niet meer in een blik op vier wielen te steken maar daarentegen een combinatie van eigen benenwerk, fiets, e-fiets, deelauto, taxi, openbaar vervoer te gebruiken. Alles is er immers binnen handbereik tot nabijgelegen.

Zoals meestal is het dus vooral iets verder durven denken en vooral handelen dan men al jaren gewend was en eerder een kwestie van willen dan van niet kunnen.
Sol Invictus!
mipa
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 9 keer

ivob schreef: 06 aug 2024, 17:57 Onhaalbaar is de slogan van bepaalde conservatieve politieke partijen.
Als het van bepaalde progressieve partijen afhangt wordt
jouw voortuin onthard en kan je laarzen bij je laadkabels leggen,
om in de modder te laden. :P
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Inderdaad, onze huidige voortuin is 15 meter breed, maar ik mag enkel parkeren op het stuk voor de garage.
De rest moest onthard worden.
De tweede wagen moet ik op straat parkeren, “want anders neem ik 3 meter weg om te parkeren in de straat”
Het resultaat is dat er niemand nog voor mijn huis kan parkeren, de tweede wagen is 9,5 meter lang en staat netjes op straat en voor de oprit mag niemand parkeren.
Ik stuur de lieve mevrouw de schepen van de groene partij regelmatig een foto van hoe goed haar beleid werkt en hoe ze 12 meter parkeer ruimte kan winnen. Telkens als er een tiental huizen verder de politie weer eens een PV komt opmaken over de hoog oplopende buren ruzie daar wegens parkeerplaats gebrek … :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Als ik moet kiezen tussen een parkeerplek zoeken of mijn huis leegpompen dan weet ik het wel.

Ook hier was de eis: 1 garage en 1 plek voor de garage die enkel beperkt verhard mag zijn. Dat was voor de meesten geen probleem toch dachten enkelen een extra parkeerplaats van hun voortuin te maken. Na klacht van anderen, wiens aanvraag geweigerd werd, konden ze hun gloednieuwe parkeerplaats uitbreken. Ook de omheining moest natuurlijk zijn, ook hier weer een paar die iets anders deden, zelfde resultaat, afbreken. Het was niet hun schuld dat ze niet konden lezen maar van de groene maffia uiteraard :)

Mijn buurman vroeg me om zijn wagen voor mijn huis te kunnen parkeren, eigenlijk in de voortuin. Ik heb dat geweigerd, zeker gezien er 5 meter verder meerdere plaatsen beschikbaar zijn. Het gaat om een doodlopende straat zonder parkeerdruk.

Een aantal reacties geven duidelijk aan dat het om een mentaliteitsprobleem gaat. De heilige koe moet voor de deur staan als statussymbool of gewoon omdat 9 meter wandelen niet alleen voor de post te ver is :)

En de regels inzake ruimtelijke ordening zijn in België niet te streng, integendeel, overal zie je voorbeelden van het tegendeel, er bestaan zelfs boeken over die buitenlanders in een lachkramp laten schieten :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

mipa schreef: 06 aug 2024, 20:50 Als het van bepaalde progressieve partijen afhangt wordt
jouw voortuin onthard en kan je laarzen bij je laadkabels leggen,
om in de modder te laden. :P
Verschillend uitgangspunt (en waarschijnlijk een heel verschillende mentaliteit).
De voortuin van mijn domicilieadres is op de oprit na niet verhard. En het hemelwater dat op die oprit valt wordt sowieso al van bij het ontwerp afgevoerd en opgevangen op eigen grond en niet naar het publiek domein.
Ik zie geen reden om kostbaar regenwater ongebruikt af te voeren naar de straat.*
En zowel de berm als het straatdek zijn mijn eigendom. Omgekeerde situatie dus gezien nutsbedrijven aan mij toestemmng moeten vragen om hun kabels en leidingen ondergronds te leggen en daar een vergoeding voor betalen. :angel:
De eigen laadpaal staat ook onder de carport op eigen grond en niet op die van andermans grond noch op de publiek ruimte. De auto mag van mij ook in de open lucht staan. Daar offer ik geen kostbare noch relatief dure woonruimte voor op.
En in de woningen aan de stadsrand staat de laadpaal gewoon ondergronds in de parkeergarage. En in de stadswoningen waar de gevel grenst aan de straat en waar je niet mag parkeren wordt er gewoon geladen aan de publieke laadpalen die ruimschoots voorhanden zijn. Je moet dan wel de moed kunnen opbrengen om af en toe een paar honderd meter te kunnen wandelen tussen je parkeerplek en de woning die je betrekt. Maar dat weet je op voorhand wanneer je midden in een historisch centrum gaat bouwen/verbouwen/wonen.

Ik heb dus met zowat alle situaties persoonlijke ervaring en keuzes maak je dus beter door voorafgaandelijk de situatie in te schatten en niet nadien wat te lopen klagen over de gevolgen van de eigen keuzes.

Iedere situatie heeft zijn eigen voor- en nadelen. Maar op de spreekwoordelijke uitzondering na vind je (toch wie dat wil) voor zowat alles wel een gepaste oplossing. Je moet er dan doorgaans wel zelf iets voor doen ipv alleen de schuld in de schoenen van een ander te willen schuiven of alleen maar te stemmen op conservatieve partijen in de hoop dat die tijdig de oplossing allereerst voor het eigen volk komen aandragen voor het eigen volk daar zelf in slaagt.
Tijdig eigen keuzes maken EN daar naar handelen is op termijn meestal ook niet alleen haalbaar maar ook nog eens betaalbaarder dan te zitten wachten op de keuzes van anderen die vinden dat het voor henzelf haalbaar en betaalbaar moet blijven doch hun ogen sluiten voor de onbetaalbare gevolgen van hun uitstelgedrag.
Vooruit denken en vooral daar naar handelen is niet de sterkste kant van de doorsnee Vlaming die zit te wachten tot de partij van zijn voorkeur de betaalbare en haalbare oplossing voor hem komt uitvoeren.
Maar mag en kan zolang men de gevolgen van de eigen inertie maar onder ogen durft te komen en er de prijs voor wil betalen.

* Midden in de stad trouwens ook niet. De rijwoning gelegen in het centrum van een historische stad die ik vlak voor Covid-19 voor een appel en een ei kocht werd gedurende de Covidperiode ook zodanig gerenoveerd dat ook daar het regenwater ondergronds wordt opgevangen en alleen het rioolwater en de overloop richting straat gaat.
Zoals ik zei bestaat er voor alles een oplossing en wie niet te lui is om zelf bij te leren en de handen uit de mouwen te steken nog eens heel betaalbaar ook. Je moet om te beginnen uiteraard wel bereid zijn zelf iets te doen en het niet altijd overlaten aan de keuzes en de gevraagde prijs van de anderen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
On topic: ook vandaag weer, zoals alle andere dagen van deze week, de BEV thuis onrechtstreeks op kernfusie laden. :beerchug:
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Nu snap ik waarom groen af en toe nog een stem krijgt.
Het gaat helemaal niet over verharden.
Ik bied een oplossing aan met minder verharding en net zoals nonkel ivo met meer wateropvang.
Maar nee, oogkleppen op, na oktober denk ik niet dat de groene mevrouw nog schepen zal zijn… het buurtcomite was daar zeer duidelijk over :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”