Ik ga wel overwegend op het werk laden, ook al heb ik een laadpaal thuis ... (Behalve in de zomer als ik elektriciteit teveel heb)

Mooie autoi... interieur spreekt me wel aan (maar zal niet voor meteen zijn).
Voor AC laders die publiek staan heb je inderdaad nog steeds een kabel nodig... spijtig dat men dat niet overal standaard voorzien heeft zoals bij snelladers.pfuhu schreef: 23 jun 2024, 19:55 Ik ga wel overwegend op het werk laden, ook al heb ik een laadpaal thuis ... (Behalve in de zomer als ik elektriciteit teveel heb)![]()
De huidige kabels aan snelladers hebben alvast geen probleem met 400 kW dus ik zie niet meteen een probleem op korte termijn. Voor hogere vermogens tot 1 MW (waar de connector ook voor geschikt is) zijn er eveneens kabels voorzien van speciale koeling dus ook dat lijkt me geen probleem (en ik verwacht niet zo snel auto's die aan dergelijke vermogens gaan laden).Dizzy schreef: 26 jun 2024, 11:26 Ik las onlangs een artikel over de steeds snellere laders en de limieten van de kabels.
Vervelend en vooral vuil als je auto ergens staat te laden in een modderige natte omgeving... en dan moet je de kabel nog in je koffer opbergen (ik heb dan onderaan wel een bergvak maar als je koffer vol zit kan je daar niet echt vlot aan). Nee, geef mij maar een kabel die vast zit aan de laadpaal... veel eenvoudiger.Dizzy schreef: 26 jun 2024, 13:41 De kabels zijn inderdaad vervelend maar ook weer niet onoverkomelijk. Bij mij is de kabel aan mijn laadpaal ook niet vastgemaakt omdat dat slordig oogt op de gevel ik moet dus aan 2 kanten de kabel bevestigen, de volle 20 seconden lang![]()
De reden dat er geen haspelkabels voor elektrische wagens bestaan is omdat er anders spoelvorming optreedt en dus oververhitting van de kabel ontstaat met mogelijk brand tot gevolg. Er loopt gewoon teveel stroom door de kabel bij het opladen van elektrische wagens.depeje schreef: 26 jun 2024, 11:07 Zijn er nog geen EV's waar de mennekens-kabel op een haspel zit zoals bij een stofzuiger? Bij mij ligt die nu ook in de koffer. Niet in het vak onder de kofferbodem omdat ik daar niet meer in geraak als er ook maar iets of wat baggage in de koffer ligt. (Dat de brandblusser ook standaard in dat vak lag geeft eigenlijk ook aan dat VW niet gelooft dat die een verschil kan maken.)
Onder de motorkap van m'n ID5, waar geen motor zit, lijkt me toch genoeg plaats te zijn voor zo'n haspel.
Een bevriend concessiehouder vertelde me dat e-bestelwagens range niet dadelijk een probleem is: eerder gewicht. Die wegen al zoveel 'leeg', dat indien ze geladen met bvb werkmateriaal en anderen, men al snel boven de 3.5T uitkomen en dan zit men met wegen waar men niet zomaar mag gaan rijden en dergelijke.Block schreef: 03 jun 2024, 20:04 Dat is toch ook te kort door de bocht. Als wij geen eigen oprit hadden, zou ik ook niet electrisch zijn gegaan.
De Ford Transit is ook gewoon terug een diesel geworden, range van e-bestelwagens is echt nog niet op orde. Niets dan lof over de uitleenmogelijkheden van de dealers!
Ik weet niet meer wat de exacte prijs is om te laden met Lidl (ik zit altijd met 0,59€/kWh in mijn hoofd, maar geen idee of dat nog klopt). Ik heb er alleen maar gebruik van gemaakt toen het gratis wasAl één jaar opladen via Lidl Plus!
Bij Lidl kan je je elektrische auto heel gemakkelijk en voordelig opladen tijdens je winkelbezoek. En dat kan nu al een jaar via Lidl Plus!
Bij verschillende Lidl-winkels vind je snellaadpunten die werken op 100% hernieuwbare energie en geschikt zijn voor volledig elektrische auto's en plug-in hybrides. In de app vind je een interactieve kaart met alle winkels die laadpunten hebben. Ook betalen doe je in je app via Lidl Pay, handig hé!
Een jaar e-mobiliteit via Lidl Plus, dat moeten we vieren. Daarom kan je in juli een hele maand opladen aan -30% korting!
Ik gebruik een laadpas (en laadstation) van Shell Recharge; handige app ook.Flying schreef: 02 jul 2024, 13:24 Heb nog snel (particulier) een EV aangeschaft tweedehands. Nog geen BIV of taks voorlopig. Met de waardedaling op de tweedehandsmarkt (en de algemene afkoeling daarvan) vond ik dit het juiste moment.
Nu aan het wachten op de vele laadpassen die ik heb aangevraagd. Offerte ontvangen voor een laadstation thuis, maar was me veel te duur. Iemand aanraders op dit vlak?
Ik denk dat de kritische massa absoluut nog biet behaalt is.Het valt trouwens ook nog af te wachten wat vooruit gaat eisen aan de onderhandelingstafel want die willen de salariswagens weg..Gisteren nog een bericht gelezen dat ze de tweedehandslease evs aan de straatstenen niet kwijt geraken en dat de lease onherroepelijk veel duurder gaat worden, sommige wagen verliezen dubbel de waarde van de lease op jaarbasis...Resultaat zal zijn dat veel mensen er terug zelf een gaan kopen ipv leasen en 9/10 zal dat een pure ice zijn, zelfs nog geen hybride..johan.devos schreef: 01 jul 2024, 14:44 Het was in de sterren geschreven dat voordelen voor EV's niet zouden blijven duren, geen accijnzen, BIV, verkeersbelasting,... 't kon niet blijven duren.
KM-heffing is een logische stap maar moeilijker te implementeren en zou een dubbele tax zijn voor niet-EV's dus maar opteren voor het afschaffen van de voordelen.
Dit gebeurde ook met zonnepanelen,... en is logisch eens de kritische massa bereikt is.
BIV van een X3 is bijna 2500 in Brussel of Wallonië dus 1921 valt nog mee![]()
Dat is Waalse wetgeving, niet?Sasuke schreef: 30 jun 2024, 22:32 Nice ... Inschrijvingstaks voor een iX3 vandaag ... 61 EUR ... vanaf de nieuwe wetgeving ... 1921 EUR!![]()
Groetjes van een van de 10%tom35 schreef: 02 jul 2024, 21:56 Resultaat zal zijn dat veel mensen er terug zelf een gaan kopen ipv leasen en 9/10 zal dat een pure ice zijn, zelfs nog geen hybride..
Uiteraard doen legacy autoconstructeurs er alles aan om de klanten aan zich te blijven binden met verbrandingsmotoren. Vragen veel meer onderhoud en regelmatig allerlei smeermiddelen en vervangstukken waar de legacy constructeurs allemaal een dikke vinger in de winstpap hebben. Net zoals ze dat hebben in de markt van de fossiele brandstoffen. Net zoals de media die nog altijd een groot deel van hun inkomsten halen uit dezelfde bronnen.Een ander artikel geeft aan de autoconstructeurs opnieuw investeren in ontwikkeling van ice motoren omdat de vraag terug hoger wordt..
Je bedoelt dezelfde instanties die al decennia miljarden subsidies verstrekken aan de fossiele industrie en allerlei belastingen verstoppen in elektrische energie en enerzijds roepen dat men naar een energetische transitie moet en de vrije markt moet laten spelen maar anderzijds heel betaalbare Chinese elektrische auto's tot 40% extra invoertaxen opleggen om de eigen legacy automakers af te schermen en "betaalbaar" te houden voor hun eigen markt?Als nu het Europees parlement en het Vlaams parlement het opbod van een een paar jaar geleden nog gaan terug draaien dan zie ik de ev verkoop zelfs nog stilvallen..
Je ziet het toch al komen, in de volgende 5-10 jaar?ivob schreef: 03 jul 2024, 08:59 Uiteraard doen legacy autoconstructeurs er alles aan om de klanten aan zich te blijven binden met verbrandingsmotoren.
Slechte kwaliteit glazen bol?tom35 schreef: 02 jul 2024, 21:56 Gisteren nog een bericht gelezen dat ze de tweedehandslease evs aan de straatstenen niet kwijt geraken
Yep, Kodak bis.
EVs zijn niet goedkoop, maar ICE evenmin.tom35 schreef: 03 jul 2024, 11:50 Die zijn al een heel pak duurder geworden de laatste jaren en nu worden er dus argumenten aangehaald om ze nog duurder te maken..
Net niet.tom35 schreef: 03 jul 2024, 11:50 maar het zal wel mensen en bedrijven aanzetten om is 2 keer na te denken over die salariswagen (en hier zullen er ongetwijfeld een hele hoop weer joepie roepen, iets van de zon in een ander zijn ogen niet kunnen zien schijnen..) .
Hoeveel mensen ken jij die de HV accu van een EV al buiten de garantieperiode hebben moeten vervangen?tom35 schreef: 03 jul 2024, 11:50 Dat die prijzen van de tweedehands kelderen lijkt me nogal logisch, wie koopt er nu een EV van 4 of 5j als je weet dat de constructeur 8j garantie geeft op een batterij die vlot 6 tot 10K kost als je die moet vervangen.. Met een tweedehands ICE kan je ook pech hebben natuurlijk maar daar zullen de kosten sneller beheersbaar blijven...
Eigenaardige stelling.Je weet maar al te goed dat de transitie naar elektrisch zal gedragen worden door salariswagens.
En daar is dan ook niets mis mee.Velen zullen kiezen voor een ICE want je gaat al heel veel km's mogen rijden om dat er uit te halen..
Uiteraard.Als je nu het argument van de zonnepanelen en gratis rijden boven haalt, dan mag je die prijs voor die installatie bij de 10-15K nog boven op tellen..
Persoonlijk blijft dat afwachten.Daarnaast gaat nu de nieuwe BIV de Ev ook nog is duurder maken...
Geen idee of dat prijsverschil er nog over 5 jaar zal zijn.Je kan natuurlijk benzine duurder maken, wat zowat altijd wordt gedaan als er iemand klaagt dat er iets verhoudingsgewijs te duur is (dan maak je het goedkopere gewoon duurder), maar dan nog zit je met dat prijsverschil van 10-15K..
De aankoop van een privé-auto is nooit echt goedkoop geweest. Niets dat zo'n slecht rendement heeft als een privé investering in een bak op vier wielen.Ja dat zal zich oplossen binnen een jaar of 20 want dan weet niemand meer dat een ICE ooit zo goedkoop is geweest..
Is dat zo... ik zou wel eens graag EV cijfers zien van ALLE landen in de wereld.ivob schreef: 03 jul 2024, 13:24 De energietransitie is een wereldwijd fenomeen. En dat zou dan gedragen moeten worden door een lokaal Vlaams fenomeen?![]()
![]()
En daarom dat deelauto's ook meer en meer ingang vinden. Misschien nog niet bij de oudere (conservatieve) generatie maar zeker zeer sterk bij de jeugd. Want die generatie waardeert niet gebonden te zijn aan een zware kost voor het gezin (kapitaal, onderhoud, perifere kosten zoals garage, parking,...) en is ook meer vertrouwd met of zelfs verslaafd aan "on demand" beschikbaarheid.ivob schreef: 03 jul 2024, 13:24 De aankoop van een privé-auto is nooit echt goedkoop geweest. Niets dat zo'n slecht rendement heeft als een privé investering in een bak op vier wielen.
Het is niet omdat de meeste mensen de werkelijke totaalkosten van hun auto niet willen weten dat het plots ook echt goedkoop was en is.
Omdat je geen haar kan uittrekken als die investering plotsivob schreef: 03 jul 2024, 08:59 Gezien ik privé dagelijks geen honderden km moet bollen noch op vakantie ga met een auto zonder na 250 tot 300 km een pauze van een twintig minuten te nemen is een ICE voor mij niet meer de voor de hand liggende keuze en zal het dan nooit meer worden. Toch al zeker niet voor privé aankoop want dat is zowat de slechtste investering die je privé kan doen).