Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Ik overweeg een Q6 als nieuwe leasebak, waarbij je vanuit fabriek een frunk kan laten voorzien, maar dan is het openen zoals een motorkap met een hendeltje dat je zijdelings moet duwen ...

Ik ga wel overwegend op het werk laden, ook al heb ik een laadpaal thuis ... (Behalve in de zomer als ik elektriciteit teveel heb) :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

pfuhu schreef: 23 jun 2024, 19:55 Ik overweeg een Q6 als nieuwe leasebak
Mooie autoi... interieur spreekt me wel aan (maar zal niet voor meteen zijn).
pfuhu schreef: 23 jun 2024, 19:55 Ik ga wel overwegend op het werk laden, ook al heb ik een laadpaal thuis ... (Behalve in de zomer als ik elektriciteit teveel heb) :)
Voor AC laders die publiek staan heb je inderdaad nog steeds een kabel nodig... spijtig dat men dat niet overal standaard voorzien heeft zoals bij snelladers.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

De kabel ligt bij ons in een vak onder de kofferbodem en deze is via een handvat vlot toegankelijk. We hadden altijd al een doek in de koffer om zaken af te kuisen, bvb als we fietsen meenemen. Dat kan perfect dienen indien de kabel vuil zou worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Ik heb een blauwe mannekes kabel gekregen bij de aanschaf van de Tesla, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die nog maar 1x gebruikt heb bij Ikea. Die kabel zit bij ons in de frunk, om ze gewoon me te hebben (je weet nooit).

Thuis hangt hier een Wall Connector met vaste kabel (binnen) en bij superchargers is ook altijd een vaste kabel...

Conclusie: voor mij handigste in de frunk zodat ik de bak in de koffer kan gebruik voor bv extra boodschappen of de trekhaak in op te bergen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Zijn er nog geen EV's waar de mennekens-kabel op een haspel zit zoals bij een stofzuiger? Bij mij ligt die nu ook in de koffer. Niet in het vak onder de kofferbodem omdat ik daar niet meer in geraak als er ook maar iets of wat baggage in de koffer ligt. (Dat de brandblusser ook standaard in dat vak lag geeft eigenlijk ook aan dat VW niet gelooft dat die een verschil kan maken.)

Onder de motorkap van m'n ID5, waar geen motor zit, lijkt me toch genoeg plaats te zijn voor zo'n haspel.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De kabel is bij ons toch redelijk dik, een haspel lijkt me dan niet zo vanzelfsprekend.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
depeje
Elite Poster
Elite Poster

De haspel zal wellicht groter moeten zijn dan een gemiddelde stofzuiger. Nu ligt de kabel ook opgerold in mijn koffer. Er is dus meer dan genoeg plaats voor. Vanzelfsprekend zal het niet zijn, maar VW heeft wel wat ingenieurs om zich over dat vraagstuk te buigen. Ik zie nog een paar extra uitdagingen:
- Hoe de stroom van de haspel in de wagen krijgen
- Wordt al dat vuil in de haspelcase opgehoopt?
- Oververhit de haspel niet als die niet volledig is uitgerold?
- ....

Al deze uitdagingen zijn geen reden om het niet te proberen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik las onlangs een artikel over de steeds snellere laders en de limieten van de kabels. Blijkbaar zit men daar al tegen de huidige limiet aan en de kabels zijn nu al vrij dik. Een betere oplossing is draadloos laden maar dan heb je weer verliezen en dus trager laden.
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Ging dat artikel niet toevallig over snelladers? Zolang je een traaglaadkabel in de koffer van je auto krijgt, zal dat ook op een haspel lukken. En voor traagladen heb ik persoonlijk liever een kabel op een haspel dan één die mijn auto 10% sneller oplaadt. Voor snelladen hangt de kabel toch vast aan het laadstation.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen, het ging over de evolutie en dus ook over eigen laadpalen. Er werd ook geopperd dat er mogelijk een nieuwe connector nodig was.

De kabels zijn inderdaad vervelend maar ook weer niet onoverkomelijk. Bij mij is de kabel aan mijn laadpaal ook niet vastgemaakt omdat dat slordig oogt op de gevel ik moet dus aan 2 kanten de kabel bevestigen, de volle 20 seconden lang :)

Indien een haspel zo eenvoudig te implementeren was had waarschijnlijk iemand het al geprobeerd. Alles is nog in evolutie en dus mogelijk wordt het nog eenvoudiger om te laden of heb je mogelijk zelfs geen kabel meer nodig. Misschien denken ze bij de constructeurs ook daar aan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 26 jun 2024, 11:26 Ik las onlangs een artikel over de steeds snellere laders en de limieten van de kabels.
De huidige kabels aan snelladers hebben alvast geen probleem met 400 kW dus ik zie niet meteen een probleem op korte termijn. Voor hogere vermogens tot 1 MW (waar de connector ook voor geschikt is) zijn er eveneens kabels voorzien van speciale koeling dus ook dat lijkt me geen probleem (en ik verwacht niet zo snel auto's die aan dergelijke vermogens gaan laden).
Dizzy schreef: 26 jun 2024, 13:41 De kabels zijn inderdaad vervelend maar ook weer niet onoverkomelijk. Bij mij is de kabel aan mijn laadpaal ook niet vastgemaakt omdat dat slordig oogt op de gevel ik moet dus aan 2 kanten de kabel bevestigen, de volle 20 seconden lang :)
Vervelend en vooral vuil als je auto ergens staat te laden in een modderige natte omgeving... en dan moet je de kabel nog in je koffer opbergen (ik heb dan onderaan wel een bergvak maar als je koffer vol zit kan je daar niet echt vlot aan). Nee, geef mij maar een kabel die vast zit aan de laadpaal... veel eenvoudiger.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bij mij hangt de lader aan de gevel en onder een klein afdak. De oprit is ook proper. De kabel kan dus maximum een klein beetje nat zijn als het erg fel regent en waait in de foute richting. Met een eenvoudige doek is dat echter snel gepiept.

Onlangs passeerde ook reclame voor xpeng dat blijkbaar al enkele garages/showrooms heeft in België. In China is Xpeng bezig met de uitrol van een nieuw platform van 800V-EV's, waar de G9 nu al op werkt, en daarvoor zijn bijpassende laders ontwikkeld. Deze kunnen laden op 670A, waardoor ze een auto binnen 5 minuten van 200km extra bereik kunnen voorzien. Er zijn plannen om dit op te voeren tot boven de 500kW. In 2023 demonstreerde Nxu in de VS al een experimentele 700kW-lader op basis van de CCS1-connector. En in China heeft Huawei al een 600kW-lader opgeleverd.

Zoals ik al zei, de evolutie gaat verder.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

depeje schreef: 26 jun 2024, 11:07 Zijn er nog geen EV's waar de mennekens-kabel op een haspel zit zoals bij een stofzuiger? Bij mij ligt die nu ook in de koffer. Niet in het vak onder de kofferbodem omdat ik daar niet meer in geraak als er ook maar iets of wat baggage in de koffer ligt. (Dat de brandblusser ook standaard in dat vak lag geeft eigenlijk ook aan dat VW niet gelooft dat die een verschil kan maken.)

Onder de motorkap van m'n ID5, waar geen motor zit, lijkt me toch genoeg plaats te zijn voor zo'n haspel.
De reden dat er geen haspelkabels voor elektrische wagens bestaan is omdat er anders spoelvorming optreedt en dus oververhitting van de kabel ontstaat met mogelijk brand tot gevolg. Er loopt gewoon teveel stroom door de kabel bij het opladen van elektrische wagens.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een afroldetectie … moeilijk zulle
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Zelf vind ik die frunk te onhandig, die open je zoals je motorkap en moet je vind ik nogal hard dicht slagen of duwen om goed te vergrendelen.
Als je terugkomt moet je dus eerst je wagen openen, je bukken voor die hendel, nadien nog op de tast naar die extra vergrendeling onder de motorkap, ...
Ik heb gelukkig in de koffer een extra dubbele bodem, maar inderdaad je merkt wel dat je toch well wat zand mee in je koffer neemt telkens als je kabel op een vuile ondergrond gelegen heeft.
Ook een handdoek liggen om de kabel even af te kuisen als die te vuil is.
Deze kabel elke keer in een hoes steken daar begin ik niet aan, wel aandacht aan besteden dat je je kabel op de juiste manier oprolt zonder dat je torsie krijgt op je kabel, want anders krijg je die nooit meer deftig vlak na verloop van tijd en blijft die vervelende krullen maken.

Waar ik meer een hekel aan heb is dat het vrouwtje die stekkers wel eens over de grond durft laten slepen bij het oprollen en er op den duur krassen op komen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

Hier ook een laadpaal besteld met vaste kabel (staat toch binnen).
Kunst is om de laadkabel in de 'lucht' te laten hangen bij het laden, dan krijg je dat vuil/zand/modder toch al minder op die kabel.

Bij ons op het werk staan er ook laadpalen met vaste kabel: gevolg: sommige bezoekers en anderen gooien die kabel gewoon op de parkeerplaats bij het verlaten... 😒

Toegevoegd na 14 minuten 54 seconden:
Block schreef: 03 jun 2024, 20:04 Dat is toch ook te kort door de bocht. Als wij geen eigen oprit hadden, zou ik ook niet electrisch zijn gegaan.
De Ford Transit is ook gewoon terug een diesel geworden, range van e-bestelwagens is echt nog niet op orde. Niets dan lof over de uitleenmogelijkheden van de dealers!
Een bevriend concessiehouder vertelde me dat e-bestelwagens range niet dadelijk een probleem is: eerder gewicht. Die wegen al zoveel 'leeg', dat indien ze geladen met bvb werkmateriaal en anderen, men al snel boven de 3.5T uitkomen en dan zit men met wegen waar men niet zomaar mag gaan rijden en dergelijke.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Het plan bureau is bezig met de aanpassingen voor BIV en verkeersbelasting voor elektrische wagens.

https://www.plan.be/publications/public ... ing_een_ex

In Wallonië gaat het al vanaf volgend jaar in.

https://finances.wallonie.be/home/actua ... tuellement.

https://www.readytoroad.be/nouvelle-tax ... e-en-2025/
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Nice ... Inschrijvingstaks voor een iX3 vandaag ... 61 EUR ... vanaf de nieuwe wetgeving ... 1921 EUR! :eek:
Leuk detail ... het aantal PK/KW heeft absoluut geen invloed op de taks ... enkel het gewicht, en dat tikt zwaar aan omdat ze berekenen op de MTM ipv leeggewicht.
iX3 taks gebaseerd op leeggewicht: 1530 EUR, dus je betaalt nog eens 400 EUR extra voor het 'potentieel' gewicht dat je meezeult met je auto, wat compleet onlogisch is, maar ok ... dat zijn de taksen zowiezo al :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Tja, nu betaal je ook al op de catalogusprijs terwijl bedrijven tot 30% korting krijgen... maar alle excuses zijn goed om de werkende mens verder uit te persen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Lidl (betalend) laden bestaat 1 jaar en ze geven blijkbaar 30% korting in juli. Ik kreeg volgende mail:
Al één jaar opladen via Lidl Plus!

Bij Lidl kan je je elektrische auto heel gemakkelijk en voordelig opladen tijdens je winkelbezoek. En dat kan nu al een jaar via Lidl Plus!

Bij verschillende Lidl-winkels vind je snellaadpunten die werken op 100% hernieuwbare energie en geschikt zijn voor volledig elektrische auto's en plug-in hybrides. In de app vind je een interactieve kaart met alle winkels die laadpunten hebben. Ook betalen doe je in je app via Lidl Pay, handig hé!

Een jaar e-mobiliteit via Lidl Plus, dat moeten we vieren. Daarom kan je in juli een hele maand opladen aan -30% korting!
Ik weet niet meer wat de exacte prijs is om te laden met Lidl (ik zit altijd met 0,59€/kWh in mijn hoofd, maar geen idee of dat nog klopt). Ik heb er alleen maar gebruik van gemaakt toen het gratis was :)
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Het was in de sterren geschreven dat voordelen voor EV's niet zouden blijven duren, geen accijnzen, BIV, verkeersbelasting,... 't kon niet blijven duren.
KM-heffing is een logische stap maar moeilijker te implementeren en zou een dubbele tax zijn voor niet-EV's dus maar opteren voor het afschaffen van de voordelen.
Dit gebeurde ook met zonnepanelen,... en is logisch eens de kritische massa bereikt is.

BIV van een X3 is bijna 2500 in Brussel of Wallonië dus 1921 valt nog mee :-D
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Bericht van safeonweb 2 juli 2024
Qr scam aan oplaadpunten...

https://safeonweb.be/nl/actueel/kijk-ui ... -vals-zijn
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Heb nog snel (particulier) een EV aangeschaft tweedehands. Nog geen BIV of taks voorlopig. Met de waardedaling op de tweedehandsmarkt (en de algemene afkoeling daarvan) vond ik dit het juiste moment.

Nu aan het wachten op de vele laadpassen die ik heb aangevraagd. Offerte ontvangen voor een laadstation thuis, maar was me veel te duur. Iemand aanraders op dit vlak?
remus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 24 keer

Flying schreef: 02 jul 2024, 13:24 Heb nog snel (particulier) een EV aangeschaft tweedehands. Nog geen BIV of taks voorlopig. Met de waardedaling op de tweedehandsmarkt (en de algemene afkoeling daarvan) vond ik dit het juiste moment.

Nu aan het wachten op de vele laadpassen die ik heb aangevraagd. Offerte ontvangen voor een laadstation thuis, maar was me veel te duur. Iemand aanraders op dit vlak?
Ik gebruik een laadpas (en laadstation) van Shell Recharge; handige app ook.
Nog geen problemen ondervonden in BE.
Zaterdag vertrekken we op vakantie naar Frankfrijk met de EV; eens benieuwd wat dat gaat geven.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Wij vertrekken over twee weken met de EV. Eerlijk gebied me te zeggen dat het niet de eerste keer is. We zijn al eens een week met een Ionia 5 op reis geweest en dat ging gewoon goed (zonder laadpas).
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 52 keer

johan.devos schreef: 01 jul 2024, 14:44 Het was in de sterren geschreven dat voordelen voor EV's niet zouden blijven duren, geen accijnzen, BIV, verkeersbelasting,... 't kon niet blijven duren.
KM-heffing is een logische stap maar moeilijker te implementeren en zou een dubbele tax zijn voor niet-EV's dus maar opteren voor het afschaffen van de voordelen.
Dit gebeurde ook met zonnepanelen,... en is logisch eens de kritische massa bereikt is.

BIV van een X3 is bijna 2500 in Brussel of Wallonië dus 1921 valt nog mee :-D
Ik denk dat de kritische massa absoluut nog biet behaalt is.Het valt trouwens ook nog af te wachten wat vooruit gaat eisen aan de onderhandelingstafel want die willen de salariswagens weg..Gisteren nog een bericht gelezen dat ze de tweedehandslease evs aan de straatstenen niet kwijt geraken en dat de lease onherroepelijk veel duurder gaat worden, sommige wagen verliezen dubbel de waarde van de lease op jaarbasis...Resultaat zal zijn dat veel mensen er terug zelf een gaan kopen ipv leasen en 9/10 zal dat een pure ice zijn, zelfs nog geen hybride..
Een ander artikel geeft aan de autoconstructeurs opnieuw investeren in ontwikkeling van ice motoren omdat de vraag terug hoger wordt..
Als nu het Europees parlement en het Vlaams parlement het opbod van een een paar jaar geleden nog gaan terug draaien dan zie ik de ev verkoop zelfs nog stilvallen..

Tom
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Ik denk niet dat ik het rijcomfort van een ev nog ga opgeven.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sasuke schreef: 30 jun 2024, 22:32 Nice ... Inschrijvingstaks voor een iX3 vandaag ... 61 EUR ... vanaf de nieuwe wetgeving ... 1921 EUR! :eek:
Dat is Waalse wetgeving, niet?
Het feestje met "alles gratis" kon niet blijven duren, al had ik liever een kilometerheffing gezien, die ook rekening houdt met plaats en tijd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 11 keer

tom35 schreef: 02 jul 2024, 21:56 Resultaat zal zijn dat veel mensen er terug zelf een gaan kopen ipv leasen en 9/10 zal dat een pure ice zijn, zelfs nog geen hybride..
Groetjes van een van de 10% :-D
Toch wat betreft BEV.

Een hybride heb ik nooit overwogen en zal het nooit worden want is technisch gewoon onzin en economisch ook niet te verantwoorden (Ik heb gelukkig wel niet de verplichting/noodzaak om dagelijks honderden km in een auto te moeten doorbrengen en/of jaarlijks in de file naar het zuiden te moeten zonder tussenstops.In dat geval is een ice of hybride uiteraard nog wel de voor de hand liggende keuze).

Gezien ik privé dagelijks geen honderden km moet bollen noch op vakantie ga met een auto zonder na 250 tot 300 km een pauze van een twintig minuten te nemen is een ICE voor mij niet meer de voor de hand liggende keuze en zal het dan nooit meer worden. Toch al zeker niet voor privé aankoop want dat is zowat de slechtste investering die je privé kan doen).
Of het zou een follieke moeten zijn om een ICE oldtimer aan te kopen om om te bouwen naar een elektrische aandrijving. Maar dat is dan meer hobby dan noodzaak.

Ik voel me echt niet geroepen om op regelmatige basis terug te moeten rondrijden omgeven door eigen uitlaatgassen en regelmatig tussenstops, hoe kort ook, te moeten maken aan fossiele stations waar voor mij de buitensporige prijzen aande pomp bepaald worden door derden.
Een ander artikel geeft aan de autoconstructeurs opnieuw investeren in ontwikkeling van ice motoren omdat de vraag terug hoger wordt..
Uiteraard doen legacy autoconstructeurs er alles aan om de klanten aan zich te blijven binden met verbrandingsmotoren. Vragen veel meer onderhoud en regelmatig allerlei smeermiddelen en vervangstukken waar de legacy constructeurs allemaal een dikke vinger in de winstpap hebben. Net zoals ze dat hebben in de markt van de fossiele brandstoffen. Net zoals de media die nog altijd een groot deel van hun inkomsten halen uit dezelfde bronnen.
Gezien de meeste mensen, vooral Belgen, graag betalen is het niet te verwonderen dat ze hier maar al te graag in mee gaan; :angel:
Als nu het Europees parlement en het Vlaams parlement het opbod van een een paar jaar geleden nog gaan terug draaien dan zie ik de ev verkoop zelfs nog stilvallen..
Je bedoelt dezelfde instanties die al decennia miljarden subsidies verstrekken aan de fossiele industrie en allerlei belastingen verstoppen in elektrische energie en enerzijds roepen dat men naar een energetische transitie moet en de vrije markt moet laten spelen maar anderzijds heel betaalbare Chinese elektrische auto's tot 40% extra invoertaxen opleggen om de eigen legacy automakers af te schermen en "betaalbaar" te houden voor hun eigen markt?

Sommige mensen zijn blijkbaar heel eenvoudig te beïnvloeden en te beduvelen. :wink:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator

ivob schreef: 03 jul 2024, 08:59 Uiteraard doen legacy autoconstructeurs er alles aan om de klanten aan zich te blijven binden met verbrandingsmotoren.
Je ziet het toch al komen, in de volgende 5-10 jaar?
Net als in het verleden veel te hard blijven inzetten op ICE en ondertussen nemen Chinese constructeurs, al dan niet vanuit Europese assemblagefabrieken, meer en meer de markt over met goedkope én technisch hoogstaande modellen.
En dan maar wenen dat de Chinezen vals spelen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Niemand gaat terug naar ICE, het zullen er evenveel zijn als zij die terug gingen naar een zwart/wit TV.

Het heeft ook geen zin om terug te grijpen naar oude tech want de tijd gaat enkel in 1 richting. De constructeurs die blijven hangen, we hebben de uitkomst al zo vaak gezien, Darwin wist het al.

De problemen die nu opduiken zijn enkel een vertraging van een proces dat onherroepelijk is. Het is de tegenstand van gevestigde belangen en dat proces zie je overal waar men dingen wil veranderen.

Technisch is er geen enkel onoverkomelijk probleem wel is er een ernstig probleem inzake betaalbaarheid. Mobiliteit is essentieel en als het voor een te grote groep niet meer haalbaar is dan komen er vodden van. Onze mobiliteit is toch al aan herziening toe maar ook deze verandering zal veel tegenstand veroorzaken want er zijn mensen die denken dat het leggen van wegen en aanbieden van salariswagens tot het oneindige mogelijk is.

Na edit: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/03 ... helft-van/
Artikel over de invloed van de Vlaamse premie voor EV's en de rol van salariswagens in de transitie. De vraag is wat het volgend jaar zal geven als de premie er niet meer is. Een ander punt is hoe de nieuwe regering de voordelen van salariswagens gaat behandelen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: 02 jul 2024, 21:56 Gisteren nog een bericht gelezen dat ze de tweedehandslease evs aan de straatstenen niet kwijt geraken
Slechte kwaliteit glazen bol? :-D
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/03 ... helft-van/
Eerst klagen dat EV's te duur zijn voor "Jan Modaal" en nadien steen en been klagen dat ze veel te vlug te goedkoop worden. :angel:
De klaagbrigade vindt altijd wel een onderwerp om de eigen frustraties te blijven voeden. Het is blijkbaar gewoon een levensvisie om op zoek te kunnen gaan naar de wederkerende frustratie van de dag ipv het positieve te zien in nieuwe ontwikkelingen en vooruitgang. :wink:

Toegevoegd na 1 minuut 2 seconden:
heist_175 schreef: 03 jul 2024, 09:21 Je ziet het toch al komen, in de volgende 5-10 jaar?
Yep, Kodak bis. :-D
En wetende dat veel Duitse "premium" merken hoge winsten uit ICE met overgewicht halen door hun verkoop op de Chinese markt is het geen slimme zet om hun elektrische auto's hier extra te gaan belasten. Loontje komt om....... ?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 52 keer

Ik vraag me af of je dit vooral doet om te stoken..
Dat die prijzen van de tweedehands kelderen lijkt me nogal logisch, wie koopt er nu een EV van 4 of 5j als je weet dat de constructeur 8j garantie geeft op een batterij die vlot 6 tot 10K kost als je die moet vervangen.. Met een tweedehands ICE kan je ook pech hebben natuurlijk maar daar zullen de kosten sneller beheersbaar blijven...

Dat duitse premium merken hoge winsten halen is best mogelijk maar voor zover ik weet draait een autoconstructeur met die volgens u giga winsten van wow 4 tot 8% profit, daar komt een belgische zelfstandige zelfs zijn deur niet voor uit...
Je weet maar al te goed dat de transitie naar elektrisch zal gedragen worden door salariswagens.
Die zijn al een heel pak duurder geworden de laatste jaren en nu worden er dus argumenten aangehaald om ze nog duurder te maken..
Of die juist zijn of niet laat ik in het midden maar het zal wel mensen en bedrijven aanzetten om is 2 keer na te denken over die salariswagen (en hier zullen er ongetwijfeld een hele hoop weer joepie roepen, iets van de zon in een ander zijn ogen niet kunnen zien schijnen..) .
Je kan discuteren tot in sint juttemus maar een familiewagen ev premium brand onder de 50K waar je iets of wat realistisch rijbereik hebt bestaat niet . Je betaalt sowieso 10 tot 15k meer voor een EV dan een ICE zelfde size zelfde merk. Velen zullen kiezen voor een ICE want je gaat al heel veel km's mogen rijden om dat er uit te halen..
Als je nu het argument van de zonnepanelen en gratis rijden boven haalt, dan mag je die prijs voor die installatie bij de 10-15K nog boven op tellen..
Daarnaast gaat nu de nieuwe BIV de Ev ook nog is duurder maken...
Je kan natuurlijk benzine duurder maken, wat zowat altijd wordt gedaan als er iemand klaagt dat er iets verhoudingsgewijs te duur is (dan maak je het goedkopere gewoon duurder), maar dan nog zit je met dat prijsverschil van 10-15K..
Ja dat zal zich oplossen binnen een jaar of 20 want dan weet niemand meer dat een ICE ooit zo goedkoop is geweest..

Tom
heist_175
Moderator
Moderator

tom35 schreef: 03 jul 2024, 11:50 Die zijn al een heel pak duurder geworden de laatste jaren en nu worden er dus argumenten aangehaald om ze nog duurder te maken..
EVs zijn niet goedkoop, maar ICE evenmin.
De tijd dat je een directiewagen Octavia Combi voor 16K kan kopen, is wel compleet voorbij.
tom35 schreef: 03 jul 2024, 11:50 maar het zal wel mensen en bedrijven aanzetten om is 2 keer na te denken over die salariswagen (en hier zullen er ongetwijfeld een hele hoop weer joepie roepen, iets van de zon in een ander zijn ogen niet kunnen zien schijnen..) .
Net niet.
Hoe duurder auto's worden, hoe interessanter het is om het als salariswagen te doen (en niet privé).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: 03 jul 2024, 11:50 Dat die prijzen van de tweedehands kelderen lijkt me nogal logisch, wie koopt er nu een EV van 4 of 5j als je weet dat de constructeur 8j garantie geeft op een batterij die vlot 6 tot 10K kost als je die moet vervangen.. Met een tweedehands ICE kan je ook pech hebben natuurlijk maar daar zullen de kosten sneller beheersbaar blijven...
Hoeveel mensen ken jij die de HV accu van een EV al buiten de garantieperiode hebben moeten vervangen?
Ik geen enkele.

Of haal je graag keer op keer zo'n "argumenten" aan omdat je graag stookt tegen alles wat niet hetzelfde blijft als vroeger en omdat je niet met vernieuwingen wil/kan omgaan dat je dat dan met reeds meermaals weerlegde feiten bovenmatig in een slecht daglicht wil blijven stellen? Vernieuwingen en een rollende tijdslijn gaan zich weinig aantrekken van diegenen die niet om kunnen met de toekomst die zich dag na dag aandient hoor, noch met een persoonlijke falende glazen bol.

De meeste hedendaagse HV accu's gaan waarschijnlijk de andere techniek binnen een EV overleven.
En auto's met verbrandingsmotoren zitten tegenwoordig ook vol software en elektronica. Daar zit het verschil niet.

Prijzen van tweedehands EV's kelderen voornamelijk omdat de nieuwe steeds goedkoper worden.
Er gaan uiteraard weinig mensen die om de vier tot vijf jaar een nieuwe auto wensen te kopen een tweedehands kopen als ze door even te wachten voor dezelfde prijs een nieuwe kunnen kopen.
Het is dan gewoon wachten tot de markt zich stabiliseert.
Je weet maar al te goed dat de transitie naar elektrisch zal gedragen worden door salariswagens.
Eigenaardige stelling.
De energietransitie is een wereldwijd fenomeen. En dat zou dan gedragen moeten worden door een lokaal Vlaams fenomeen? :roll: :bang:
Velen zullen kiezen voor een ICE want je gaat al heel veel km's mogen rijden om dat er uit te halen..
En daar is dan ook niets mis mee.
Andere keuzes, andere gevolgen.

Als je nu het argument van de zonnepanelen en gratis rijden boven haalt, dan mag je die prijs voor die installatie bij de 10-15K nog boven op tellen..
Uiteraard.
Ieder zijn eigen uitgangspunten met eigen gevolgen en eigen rekeningen.
Mijn PV installatie en thuisaccu zijn al jaren geleden volledig afbetaald. Al wat daarna komt is extra winst.
En wie goed kan rekenen staart zich niet blind op de initiële investeringskosttn maar op de TCO. En dat gaat ook op voor ICE vs EV.
Daarnaast gaat nu de nieuwe BIV de Ev ook nog is duurder maken...
Persoonlijk blijft dat afwachten.
Ik woon voorlopig nog in Vlaanderen en niet in Wallonië.
De nieuwe BEV werd ingeschreven op 18/6/24. Dus nog ruim tijd tot 18/6/29 om te bekijken hoe we het dan gaan aanpakken. :angel:
Je kan natuurlijk benzine duurder maken, wat zowat altijd wordt gedaan als er iemand klaagt dat er iets verhoudingsgewijs te duur is (dan maak je het goedkopere gewoon duurder), maar dan nog zit je met dat prijsverschil van 10-15K..
Geen idee of dat prijsverschil er nog over 5 jaar zal zijn.
De TCO is nu al lager dus dat initieel prijsverschil is nu al niet meer relevant.
Ja dat zal zich oplossen binnen een jaar of 20 want dan weet niemand meer dat een ICE ooit zo goedkoop is geweest..
De aankoop van een privé-auto is nooit echt goedkoop geweest. Niets dat zo'n slecht rendement heeft als een privé investering in een bak op vier wielen.
Het is niet omdat de meeste mensen de werkelijke totaalkosten van hun auto niet willen weten dat het plots ook echt goedkoop was en is. :nono:

Mensen die goed kunnen rekenen en de mogelijkheid hebben maken juist gebruik van een salarisauto en voorkomen om hun eigen spaargeld in een privé auto te steken. En hoe duurder auto's hoe voordeliger de salarisauto.
En hoe meer je eigen energie in een EV kan pompen (uiteraard tegen vergoeding) hoe voordeliger een elektrische salarisauto. En vooralsnog is de VAA voor een EV nog altijd aanzienlijk goedkoper dan voor een vergelijkbare ICE.
Je moet al heel specifieke eisen hebben of niet al te goed kunnen rekenen om tegenwoordig voor een salarisauto met verbrandingsmotor te kiezen ipv een elektrische. Wij deden dat zes jaar geleden, in tempore non suspecto, al en hebben daar nog geen ogenblik spijt van gehad.
Was dat wel het geval geweest waren we nu al niet aan onze derde BEV toe. :beerchug:
Laatst gewijzigd door ivob 03 jul 2024, 14:47, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 03 jul 2024, 13:24 De energietransitie is een wereldwijd fenomeen. En dat zou dan gedragen moeten worden door een lokaal Vlaams fenomeen? :roll: :bang:
Is dat zo... ik zou wel eens graag EV cijfers zien van ALLE landen in de wereld.

Niet dat we het in Vlaanderen alleen aan het oplossen zijn maar de overgrote meerderheid laat het volgens mij nog gewoon koud.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 4 keer

ivob schreef: 03 jul 2024, 13:24 De aankoop van een privé-auto is nooit echt goedkoop geweest. Niets dat zo'n slecht rendement heeft als een privé investering in een bak op vier wielen.
Het is niet omdat de meeste mensen de werkelijke totaalkosten van hun auto niet willen weten dat het plots ook echt goedkoop was en is.
En daarom dat deelauto's ook meer en meer ingang vinden. Misschien nog niet bij de oudere (conservatieve) generatie maar zeker zeer sterk bij de jeugd. Want die generatie waardeert niet gebonden te zijn aan een zware kost voor het gezin (kapitaal, onderhoud, perifere kosten zoals garage, parking,...) en is ook meer vertrouwd met of zelfs verslaafd aan "on demand" beschikbaarheid.
En die deelplatformen kiezen ook meer en meer voor BEV.
Ik heb zelf ook deelauto overwogen omdat ik maar 2 of 3 dagen per week een auto nodig heb (en de rest van de tijd staat die daar te rusten en dus te kosten). Enkel voor de job is de flexibiliteit van een eigen auto toch doorslaggevend geweest. Puur privé was het dus zeker een deelauto geworden.
Maar intussen dus wel zeer blij met de BEV en de dag dat ik een diesel vervangwagen moest gebruiken was de bevestiging: nooit meer terug!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Afbeelding
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

ivob schreef: 03 jul 2024, 08:59 Gezien ik privé dagelijks geen honderden km moet bollen noch op vakantie ga met een auto zonder na 250 tot 300 km een pauze van een twintig minuten te nemen is een ICE voor mij niet meer de voor de hand liggende keuze en zal het dan nooit meer worden. Toch al zeker niet voor privé aankoop want dat is zowat de slechtste investering die je privé kan doen).
Omdat je geen haar kan uittrekken als die investering plots
meer dan 10.000 minder waard is?

https://gocar.be/nl/autonieuws/elektris ... -goedkoper
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tenzij je spreekt over een uitzonderlijk collectors item dat maar beperkt gebouwd werd, lijkt een wagen als investering niet echt verstandig. Elke dag worden wagens nog veel meer dan 10.000 EUR minder waard in een gracht, tegen een boom of muur,... Het beste is de wagen zo lang mogelijk te houden en op te rijden tot je teveel kosten krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”