het laatste.. het is en blijft raar hoe ze de uitrol doen..koenraaddeconinck schreef: 26 jun 2024, 13:02Zo te zien wel ... Kun je doorklikken op 'ik wil fiber' of krijg je gewoon het bericht dat fiber voor u nog niet beschikbaar is maar dat de uitrol snel gaat, bla bla bla.Tuner111 schreef: 26 jun 2024, 12:12 na de test krijg ik dit:
Ik zal dus net uit de "geplande" regio vallen zeker?![]()
Fiberklaar
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 5 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Tja, dan val je momenteel zonder meer uit de boot, spijtig genoeg.
Ook hier, binnen de stadsring is er al jaren glasvezel. Wij wonen in een straat die door de stadsring in 2 gesneden wordt. Tot aan de ring heeft iedereen glasvezel.
20 meter verder is het gedaan. En de ring overbruggen is heus niet moeilijk want er loopt zelfs een ondertunneling via dewelke ze makkelijk konden doorstoten ...
Ook hier, binnen de stadsring is er al jaren glasvezel. Wij wonen in een straat die door de stadsring in 2 gesneden wordt. Tot aan de ring heeft iedereen glasvezel.
20 meter verder is het gedaan. En de ring overbruggen is heus niet moeilijk want er loopt zelfs een ondertunneling via dewelke ze makkelijk konden doorstoten ...
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Natuurlijk gaat dat snel als je het bruut doet. Gat maken, buis erin en gat toesmijten. Zo ziet het er dan ook vaak uit waarna de buurt ontevreden is en men moet terug komen om het deftiger te herdoen. "In oorspronkelijke staat" hoorde ik de verantwoordelijke nog zeggen 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 3 keer
maak gewoon foto's voor en na geef ik altijd als tip mee en doe dit in het zicht van hun erbij en verder een dosis geluk dat het een goede aannemer is
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Blijkbaar is er zo'n 2KM van mij een nieuwbouw wijk met Proximus fiber (abbo's 8.5down /1 Gbit up mogelijk). En in de wijde omtrek geen fiber te bespeuren op de BIPT kaart... Hoe brengt Proximus die fiber lijn dan tot daar, is dat gewoon van jaren geleden al gelegd naar de VDSL ROPs ? Zouden ze die aansluitingen ook gaan gebruiken voor Fiberklaar in de toekomst?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik ben inmiddels actief geraakt op Giga Fiber.stevos schreef: 21 jun 2024, 07:46 Ik had effectief de giga besteld via de webshop. Maar per mail kwam er mijn huidige Familus pack (maar dan op fiber) ten tonele...
Dan maar naar Proximus gebeld en die gaven die uitleg dat het maar tot 1 giga was.
Edit: bestelling aangepast naar Giga Fiber![]()
De omzetting heeft een klein uurtje in beslag genomen.
Nu zien hoe ik het netwerk kan upgraden, want ben limited door mijn switches en ook sommige clients

-
- Elite Poster
Belangrijkste is dat je al aangesloten bent. Met het oog op de komende fiber, heb ik 2 TP-Link 2.5 Gbps switches gekocht van TP- Link. De 10 Gbps varianten waren toen nog zeer duur maar ik zie dat de prijzen aan het zakken zijn. Deze vind ik bv. niet slecht qua prijszetting https://www.amazon.com.be/-/en/QNAP-QSW ... 370d332ac1
Veel succes met de aanpassing van uw netwerk !
Veel succes met de aanpassing van uw netwerk !
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 7 keer
De onderaannemer van de onderaannemer van Fiberklaar is vorige week bij mij in Edegem langs geweest om het volgende voor ons appartementsgebouw in orde te brengen:
Het installeren van een zwarte Microfocus aftakdoos op de gevel.
Het graven van een sleuf in de voortuin en het verbinden van de kabel met de zwarte Microfocus aftakdoos op de gevel en de aftakdoos in de stoep.
Het boren van een gat door de gevel, het plaatsen van een FTU binnen en deze verbinden via de gevel met de zwarte Microfocus aftakdoos.
Kan iemand uit eigen ervaring delen hoe lang het nog zou moeten duren voordat ik een abonnement kan bestellen?
Momenteel geven de tools van Mobile Vikings en EDPnet aan dat ik alleen een verbinding bij hen kan aansluiten via koper.
Bedankt!
Het installeren van een zwarte Microfocus aftakdoos op de gevel.
Het graven van een sleuf in de voortuin en het verbinden van de kabel met de zwarte Microfocus aftakdoos op de gevel en de aftakdoos in de stoep.
Het boren van een gat door de gevel, het plaatsen van een FTU binnen en deze verbinden via de gevel met de zwarte Microfocus aftakdoos.
Kan iemand uit eigen ervaring delen hoe lang het nog zou moeten duren voordat ik een abonnement kan bestellen?
Momenteel geven de tools van Mobile Vikings en EDPnet aan dat ik alleen een verbinding bij hen kan aansluiten via koper.
Bedankt!
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Da's koffiedik kijken. Aan de andere kant van de fiber moet de nodige infrastructuur ook opgeleverd zijn (OLT).
Fiberklaar eens contacteren?
Maar als je nog geen ONTP (en user aftakdoos) in jouw appartement hebt... Daar komt normaal een (UTAC-)nummer op waarmee de providers jouw circuit identificeren (zoals een CID bij een koperlijn).
Maar als je nog geen ONTP (en user aftakdoos) in jouw appartement hebt... Daar komt normaal een (UTAC-)nummer op waarmee de providers jouw circuit identificeren (zoals een CID bij een koperlijn).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Hier zijn ze net weg, er hangt een ontp aan de muur, en nu wachten tot bestelbaar is.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Member
Dat hangt er ondertussen ook met UTAC nummer etc. Ik heb net naar FK gebeld, blijkbaar dienen ze nog een kabel te blazen tot voor mijn deur.serialchiller schreef: 17 jul 2024, 16:07 Da's koffiedik kijken. Aan de andere kant van de fiber moet de nodige infrastructuur ook opgeleverd zijn (OLT).
Modbreak:
off-topic
off-topic
Laatst gewijzigd door philippe_d 28 jul 2024, 22:32, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: zie Mod break
Reden: zie Mod break
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Nice, wel nog 1Gbit van het maximale af.
Welke setup heb je? All Proximus modem/router vermoed ik.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
- spacekiek
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 15 keer
Internet Box+ > USW PRO 48 > Fiber naar m'n bureau met een FS UMC-1S1T media converter naar 10GbE ethernet voor m'n Mac Mini (M2)Abusimbal schreef: 28 jul 2024, 16:36 Nice, wel nog 1Gbit van het maximale af.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 17 keer
Amai, maar 7 ms op de upload... Is dit via een vezel van Fiberklaar? Nvm ik zie nu pas dat ik in het Fiberklaar subforum zit.
Hier op het P2MP netwerk van PXS via een OLO 40 ms op de upload.
Laatst gewijzigd door freddie 5 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Hier in de buurt zijn wegenwerken bezig, en er liggen kabelrollen van allerlei kleuren, zie foto's.
Zou hier Fiberklaar bijzitten? De zwarte kabel heeft volgens mij als opschrift "wyre glazvezel" dus dat dan weer wel...
Ook liggen er zwarte wachtbuizen met rode doppen klaar om in de grond te steken, dus er kunnen mogelijk later nog kabels in zonder de weg opnieuw open te breken.
Zou hier Fiberklaar bijzitten? De zwarte kabel heeft volgens mij als opschrift "wyre glazvezel" dus dat dan weer wel...
Ook liggen er zwarte wachtbuizen met rode doppen klaar om in de grond te steken, dus er kunnen mogelijk later nog kabels in zonder de weg opnieuw open te breken.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het ziet er naar uit dat je in een "landelijk" gebied woont.
Fiberklaar zal daar geen fiber aanleggen. Met de recente deal met Telenet/Wyre kiest Proximus om de Fiberklaar-gebieden te beperken tot ongeveer 800 000 aansluitbare adressen of 22% van Vlaanderen. (Proximus heeft de ambitie van Fiberklaar dus gehalveerd ten opzichte van het originele plan met 1,5 miljoen aansluitbare adressen).
Proximus zal voor de gebieden die geen fiber via Proximus of Fiberklaar krijgen (52% van Vlaanderen of 1,9 miljoen adressen) in de toekomst overschakelen op wholesale van Wyre-coaxkabel en later ook Wyre-glasvezel.
Kleurcodes:
Fiberklaar zal daar geen fiber aanleggen. Met de recente deal met Telenet/Wyre kiest Proximus om de Fiberklaar-gebieden te beperken tot ongeveer 800 000 aansluitbare adressen of 22% van Vlaanderen. (Proximus heeft de ambitie van Fiberklaar dus gehalveerd ten opzichte van het originele plan met 1,5 miljoen aansluitbare adressen).
Proximus zal voor de gebieden die geen fiber via Proximus of Fiberklaar krijgen (52% van Vlaanderen of 1,9 miljoen adressen) in de toekomst overschakelen op wholesale van Wyre-coaxkabel en later ook Wyre-glasvezel.
Kleurcodes:
- Oranje: Proximus: DSL wellicht (aan de kleine diameter te zien)
- Groen: Wyre-coaxkabel
- Zwart met grijze of oranje streep: wachtbuizen voor Wyre-glasvezel
- Rood: Fluvius elektriciteit
- Blauw met of zonder zwarte streep: wachtbuizen voor Fiberklaar
-
- Elite Poster
Correct.
DSL/telefonie zou er reeds liggen dus raar dat ze daar nog moeite in steken maar je weet nooit... Misschien kan ik daarna ineens wel VDSL2 nemen ipv enkel ADSL

Ja ofwel gaan ze gewoon hun HFC nodes nog wat opbreken per straat ofzo zodat ze het laatste uit de coax kunnen knijpen...raf1 schreef: 29 jul 2024, 15:21 Je mag dus hopen dat Wyre snel glasvezel door de lege buizen blaast
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Er is nog geen deal. Enkel een intentieverklaring. Het is nu te zien wat het BIPT en de MDA ervan vinden.raf1 schreef: 29 jul 2024, 15:21 Fiberklaar zal daar geen fiber aanleggen. Met de recente deal met Telenet/Wyre kiest Proximus om de Fiberklaar-gebieden te beperken tot ongeveer 800 000 aansluitbare adressen of 22% van Vlaanderen. (Proximus heeft de ambitie van Fiberklaar dus gehalveerd ten opzichte van het originele plan met 1,5 miljoen aansluitbare adressen).
- raf1
- Elite Poster
Oké, in de persberichten spreekt men nog niet van een deal omdat BMA en BIPT er officieel nog naar moeten kijken. Maar het BIPT is er wel al sinds de eerste dag bij betrokken: https://www.bipt.be/operatoren/publicat ... -netwerken
Het feit dat Proximus nu al Fiberklaar volledig overneemt en de fiberuitrol halveert, is ook een bewijs dat Proximus 100% gelooft dat de deal met Wyre in kannen en kruiken is.
Het feit dat Proximus nu al Fiberklaar volledig overneemt en de fiberuitrol halveert, is ook een bewijs dat Proximus 100% gelooft dat de deal met Wyre in kannen en kruiken is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
BIPT en BMA waren op de hoogte tot de intentie van samenwerking tussen die FTTH aanbieders, maar die zijn niet betrokken geweest in de samenwerkingsvoorwaarden die zijn opgesteld door Wyre/Telenet en Fiberklaar/Proximus. Nu pas is het aan het BIPT en BMA om daarover te oordelen of die voorwaarden conform zijn. Gezien het hoge risico op monopolie (en eventuele Europese bemoeienissen) zal dat echt wel een heel open en transparante overeenkomst moeten zijn. Het zou me niet verwonderen als BIPT en BMA effectief wat extra voorwaarden zullen stellen. Het is dan maar de vraag of Wyre en Proximus daarmee akkoord zullen gaan. Een van de eerste zinnen van het BIPT was er niet naast: 'Dergelijke overeenkomsten moeten zodanig worden opgezet dat ze een daadwerkelijke en duurzame concurrentie ten behoeve van de eindgebruikers garanderen.'
Zou kunnen dat Proximus denkt dat de deal al in kannen en kruiken is, maar ik denk eerder dat ze dit als extra drukkingsmiddel willen gebruiken om zo weinig mogelijk extra voorwaarden te krijgen. (zie het wel dat het alleen doen te duur is, bla bla bla) Waarschijnlijk zou Proximus ook nooit meer in staat geweest zijn om Fiberklaar volledig over te nemen moest de deal effectief rond zijn.
Zou kunnen dat Proximus denkt dat de deal al in kannen en kruiken is, maar ik denk eerder dat ze dit als extra drukkingsmiddel willen gebruiken om zo weinig mogelijk extra voorwaarden te krijgen. (zie het wel dat het alleen doen te duur is, bla bla bla) Waarschijnlijk zou Proximus ook nooit meer in staat geweest zijn om Fiberklaar volledig over te nemen moest de deal effectief rond zijn.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Inderdaad, ik heb er ook niet veel vertrouwen in.
Dit zegt ook 0,0 over de uitrol van fiber. Dit kan evengoed betekenen dat coax of zelfs DSL als voldoende concurrentie wordt aanzien.Dergelijke overeenkomsten moeten zodanig worden opgezet dat ze een daadwerkelijke en duurzame concurrentie ten behoeve van de eindgebruikers garanderen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
- Didymus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
- Bedankt: 96 keer
In december vorig jaar was mijn woning na 2 jaar wachten eindelijk aangesloten en had ik een werkende verbinding met het wijkPoP (met mijn eigen ogen vastgesteld).
Afgelopen maandag kwam Proximus langs om mijn verbinding te activeren, maar de technieker vond geen signaal. Vandaag blijkt na controle door Fiberklaar dat de vezel niet alleen uit de individuele microduct is verdwenen, maar dat die microduct ook niet meer verbonden is met de straatduct. Geen idee wie dat heeft geflikt.
Afgelopen maandag kwam Proximus langs om mijn verbinding te activeren, maar de technieker vond geen signaal. Vandaag blijkt na controle door Fiberklaar dat de vezel niet alleen uit de individuele microduct is verdwenen, maar dat die microduct ook niet meer verbonden is met de straatduct. Geen idee wie dat heeft geflikt.
Laatst gewijzigd door Didymus 01 aug 2024, 14:55, in totaal 1 gewijzigd.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 4 keer
hoe heb je die werkende verbinding vastgesteld ?
Zijn er andere werken geweest ? andere klanten aangesloten ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Didymus
- Elite Poster
Technieker heeft mij toen op zijn testtoestel laten zien dat er licht op zat en het een kwalitatieve verbinding was. Fiberklaar is in de buurt nog volop aan het werken, dus wat er tussen mijn huis en het knooppunt 2 straten verder is gebeurd, daar heb ik geen zicht op en ze weten het precies zelf ook allemaal niet goed.Joe de Mannen schreef: 01 aug 2024, 14:30 hoe heb je die werkende verbinding vastgesteld ?
Ondertussen al 4u bezig met 3 man om een nieuwe fiber te blazen.
-
- Member
Het vervolg op het verhaal, volgens mijn donkerbruin vermoeden heeft er niemand echt een overzicht van wat er nu eigenlijk per adres allemaal in orde is.gnomezor schreef: 17 jul 2024, 16:54Dat hangt er ondertussen ook met UTAC nummer etc. Ik heb net naar FK gebeld, blijkbaar dienen ze nog een kabel te blazen tot voor mijn deur.serialchiller schreef: 17 jul 2024, 16:07 Da's koffiedik kijken. Aan de andere kant van de fiber moet de nodige infrastructuur ook opgeleverd zijn (OLT).
De laatste updates van F4F/Jacops namens FK op 22/07, volgens hen zou alles pas na het bouwverlof in orde moeten komen.

Gisteren toevallig nog eens gecontroleerd of ik al dan niet toevallig al fiber kon bestellen bij EDPNET of MV:

Toch een rare organisatie met hun 1.000 onderaannemers...
De tools om te kijken of jouw adres al actief is zou ik ook maar met een korrel zout nemen. In dit appartementsblok ben ik de enige met een fiberaansluiting (NT met UTAC) en volgens de tool zou er een fiberaansluiting moeten zijn op elk busnummer....
Nog iets anders dat eigenaardig is, mijn bejaarde buurvrouw heeft ettelijke maanden geleden een fiber NT in haar garage gekregen maar zij is volgens de tool ook nog niet aangesloten

Ik heb toch goed gedaan om dit zelf allemaal op te volgen en achter ieder zijn veren te zitten, vertrouw geen aannemers!!
-
- Elite Poster
Als ik op de PX-site de beschikbaarheid van fiber check dan krijg ik nog altijd de melding dat (naar schatting) de werken hier zouden starten in september en dat de uitrol van fiber in mijn wijk volop bezig is.
Als er gestart wordt met de eerste werken - ik denk dat dat de aanleg van kabel is hetgeen hier ondergronds zou gebeuren - word je dan op voorhand verwittigd door FK of moet je op de website van de gemeente - die niet alltijd volledig/actueel is - proberen te achterhalen in welke omgeving binnen de gemeente, werken gepland zijn?
Er is hier nog altijd geen 'groen licht' voor plaatsting van een wijk POP in het Terlindenpark in Aalst maar Raf1 bevestigt dat dit geen beletsel hoeft te zijn om de bekabeling al te voorzien.
Voor alle zekerheid ook nog eens de (quasi-zeker retorische) vraag of ik zelf nog een soort van wachtbuis moet voorzien ergens. Volgens de technieker van FK die hier de technische controle uitgevoerd heeft vorig jaar in oktober, zou men onder het voetpad de glasvezelkabel binnen brengen in mijn garage, gebruik makend van de buis via de dewelke nu de VDSL- kabel binnen komt in de garage.
Ik vermoed dat je niet kiezen of er via de gevel of van onder het voetpad kabel binnen komt in de woning. Via de gevel zou me bij mij de dropkabel van TN kunnen verwijderen en daar glasvezel door te trekken maar dit zal ook weer geen evidentie zijn waarschijnlijk wat TN betreft.
De technieker die hier het technisch nazicht heeft gedaan voor FK / Solutions30 zei dat hij geen probleem zag.
Wachtbuizen hier binnen is bij mij geen issue aangezien alle apparatuur in de garage dient te worden geplaatst en de glasvezel daar binnen komt ...
Als er gestart wordt met de eerste werken - ik denk dat dat de aanleg van kabel is hetgeen hier ondergronds zou gebeuren - word je dan op voorhand verwittigd door FK of moet je op de website van de gemeente - die niet alltijd volledig/actueel is - proberen te achterhalen in welke omgeving binnen de gemeente, werken gepland zijn?
Er is hier nog altijd geen 'groen licht' voor plaatsting van een wijk POP in het Terlindenpark in Aalst maar Raf1 bevestigt dat dit geen beletsel hoeft te zijn om de bekabeling al te voorzien.
Voor alle zekerheid ook nog eens de (quasi-zeker retorische) vraag of ik zelf nog een soort van wachtbuis moet voorzien ergens. Volgens de technieker van FK die hier de technische controle uitgevoerd heeft vorig jaar in oktober, zou men onder het voetpad de glasvezelkabel binnen brengen in mijn garage, gebruik makend van de buis via de dewelke nu de VDSL- kabel binnen komt in de garage.
Ik vermoed dat je niet kiezen of er via de gevel of van onder het voetpad kabel binnen komt in de woning. Via de gevel zou me bij mij de dropkabel van TN kunnen verwijderen en daar glasvezel door te trekken maar dit zal ook weer geen evidentie zijn waarschijnlijk wat TN betreft.
De technieker die hier het technisch nazicht heeft gedaan voor FK / Solutions30 zei dat hij geen probleem zag.
Wachtbuizen hier binnen is bij mij geen issue aangezien alle apparatuur in de garage dient te worden geplaatst en de glasvezel daar binnen komt ...
- raf1
- Elite Poster
Als je oprit/toegang tot je woning gehinderd of onderbroken wordt, moet je op voorhand verwittigd worden.
Als de openbare weg ingenomen wordt, zullen de nodige verkeersborden moeten geplaatst worden.
De gemeente moet steeds op de hoogte zijn van werken op openbaar domein aangezien ze daarvoor een vergunning afleveren. Idealiter worden zulke werken ook aangekondigd via https://www.geopunt.be/hinder-in-kaart
De wijkPoP aan de voetbal van Nieuwerkerken is geplaatst, een andere hoofdPoP in Hekelgem is ondertussen ook geplaatst.
Dus Fiberklaar schuift steeds verder op richting de ring van Aalst, zowel aan de oostkant als aan de westkant. Als jouw woning op de wijkPoP aan park Terlinden zou moeten aangesloten worden, kan de fiberkabel al voorzien worden tot het eindverdeelpunt (EVP, ondergrondse put in het voetpad), maar zal die nog geen signaal kunnen doorgeven.
Een wachtbuis is niet nodig als je voorgevel grenst aan de openbare weg. Wie een voortuin/oprit heeft tot aan zijn voorgevel raad ik wel aan om op voorhand goed na te kijken of er een bruikbare wachtbuis ligt. Je woning kunnen aansluiten zonder graafwerken op je privé-terrein lijkt met toch het ideale scenario.
Wifi in de garage uitzenden is niet ideaal als je Wifi in de living gebruikt. Je voorziet best minstens 2 x UTP cat 6A richting living om daar de Wifi-router te kunnen aansluiten.
Als de openbare weg ingenomen wordt, zullen de nodige verkeersborden moeten geplaatst worden.
De gemeente moet steeds op de hoogte zijn van werken op openbaar domein aangezien ze daarvoor een vergunning afleveren. Idealiter worden zulke werken ook aangekondigd via https://www.geopunt.be/hinder-in-kaart
De wijkPoP aan de voetbal van Nieuwerkerken is geplaatst, een andere hoofdPoP in Hekelgem is ondertussen ook geplaatst.
Dus Fiberklaar schuift steeds verder op richting de ring van Aalst, zowel aan de oostkant als aan de westkant. Als jouw woning op de wijkPoP aan park Terlinden zou moeten aangesloten worden, kan de fiberkabel al voorzien worden tot het eindverdeelpunt (EVP, ondergrondse put in het voetpad), maar zal die nog geen signaal kunnen doorgeven.
Een wachtbuis is niet nodig als je voorgevel grenst aan de openbare weg. Wie een voortuin/oprit heeft tot aan zijn voorgevel raad ik wel aan om op voorhand goed na te kijken of er een bruikbare wachtbuis ligt. Je woning kunnen aansluiten zonder graafwerken op je privé-terrein lijkt met toch het ideale scenario.
Wifi in de garage uitzenden is niet ideaal als je Wifi in de living gebruikt. Je voorziet best minstens 2 x UTP cat 6A richting living om daar de Wifi-router te kunnen aansluiten.
-
- Elite Poster
@Raf1 : weer eens nen dikke merci voor de snelle en accurate info.
Ik woon op ongeveer 1 km van Park Ter Linden in een zijstraat op 100 meter van de Boudewijnlaan (richting Lede) dus ik vermoed dat dit wel dat de wijkPOP is waar ik zal aangesloten worden. Ik kan nergens terug vinden of de vergunning al zou afgeleverd zijn voor plaatsing van de POP-cabine in Park Terlinden. Die kwam ergens nog een beetje over een wandelpad en moest een meter opgeschoven worden ... Misschien is dit wel al geregeld maar is het nog niet terug te vinden in verslagen van gemeenteraad e.d.m. (gebruik hiervoor uw link van enkele posts geleden ook).
Verder:
- mijn voorgevel grenst inderdaad aan de openbare weg, meer bepaald direct aan het voetpad (dat is dus OK)
- ik heb 1 cat6 kabel richting de living en de garage is inderdaad niet de ideale lokatie voor wifi.
Nu heb ik de wifi uitgezet op mijn TN- modem in de garage en heb ik 2 Deco XE200 units waarvan de 'main Deco' in AP- modus. De 'main Deco' staat discreet opgesteld in de traphal op de beneden verdieping. Op de 2° verdiepng heb ik dan de satteliet (wired backhaul) op een 'overloop'. Resultaat = dat ik met een TN OneUp beneden tot 900 à 940 Mbps downloadsnelheid haal en om en bij de 38à39 Mbps upload. Op de 2° verdieping idem. Helemaal van boven (3° verdieping) tussen de 450à500 Mbps down en ook 38à39 Mbps upload.
Ik vermoed dat ik ook op de PX modem de wifi kan uitzetten en verder de DECO's kan behouden?
Ik woon op ongeveer 1 km van Park Ter Linden in een zijstraat op 100 meter van de Boudewijnlaan (richting Lede) dus ik vermoed dat dit wel dat de wijkPOP is waar ik zal aangesloten worden. Ik kan nergens terug vinden of de vergunning al zou afgeleverd zijn voor plaatsing van de POP-cabine in Park Terlinden. Die kwam ergens nog een beetje over een wandelpad en moest een meter opgeschoven worden ... Misschien is dit wel al geregeld maar is het nog niet terug te vinden in verslagen van gemeenteraad e.d.m. (gebruik hiervoor uw link van enkele posts geleden ook).
Verder:
- mijn voorgevel grenst inderdaad aan de openbare weg, meer bepaald direct aan het voetpad (dat is dus OK)
- ik heb 1 cat6 kabel richting de living en de garage is inderdaad niet de ideale lokatie voor wifi.
Nu heb ik de wifi uitgezet op mijn TN- modem in de garage en heb ik 2 Deco XE200 units waarvan de 'main Deco' in AP- modus. De 'main Deco' staat discreet opgesteld in de traphal op de beneden verdieping. Op de 2° verdiepng heb ik dan de satteliet (wired backhaul) op een 'overloop'. Resultaat = dat ik met een TN OneUp beneden tot 900 à 940 Mbps downloadsnelheid haal en om en bij de 38à39 Mbps upload. Op de 2° verdieping idem. Helemaal van boven (3° verdieping) tussen de 450à500 Mbps down en ook 38à39 Mbps upload.
Ik vermoed dat ik ook op de PX modem de wifi kan uitzetten en verder de DECO's kan behouden?
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 10 keer
Wat doet men tegenwoordig in een nieuwbouw woning (pakweg SOD waar je dus weinig zelf bepaald) waar fiber beschikbaar is in de straat?
Ik heb een SOD gekocht en de straat wordt momenteel door FK onderhanden genomen. De elektricien spreekt altijd maar van 'we komen met glasvezel naar boven hoor'. (maar als ik doorvraag snapt ie eigenlijk zelf niet goed wat fiber is en/of wat DSL/Copper is en denk ik dat hij gewoon de aanbevelingen/richtlijnen gaat volgen die naar de architect gaan via Px).
Als ik vraag aan elektricien om een AP aansluiting te voorzien, vraag ie me of dat een AP is met power over internet (dan bedoeld ie PoE en op basis van mijn antwoord weet ie dan of ie een stopcontact moet voorzien ofniet). Zeer goede elektricien hoor daar niet van, maar ik discussieer er over afgeleiden rond ICT niet zo graag mee en volg dan zijn taalgebruik en zeg dat het een power over internet AP is
In nieuwbouwwoningen waar FK beschikbaar is, trekt men nog koper binnen?
Indien niet ben ik eigenlijk verplicht om op het sneller internet in te tekenen via pakweg een Scarlet, terwijl ik dat eigenlijk niet nodig heb. Geen ramp die 20 EUR verschil, maar toch, heb graag keuzevrijheid
Ik heb een SOD gekocht en de straat wordt momenteel door FK onderhanden genomen. De elektricien spreekt altijd maar van 'we komen met glasvezel naar boven hoor'. (maar als ik doorvraag snapt ie eigenlijk zelf niet goed wat fiber is en/of wat DSL/Copper is en denk ik dat hij gewoon de aanbevelingen/richtlijnen gaat volgen die naar de architect gaan via Px).
Als ik vraag aan elektricien om een AP aansluiting te voorzien, vraag ie me of dat een AP is met power over internet (dan bedoeld ie PoE en op basis van mijn antwoord weet ie dan of ie een stopcontact moet voorzien ofniet). Zeer goede elektricien hoor daar niet van, maar ik discussieer er over afgeleiden rond ICT niet zo graag mee en volg dan zijn taalgebruik en zeg dat het een power over internet AP is

In nieuwbouwwoningen waar FK beschikbaar is, trekt men nog koper binnen?
Indien niet ben ik eigenlijk verplicht om op het sneller internet in te tekenen via pakweg een Scarlet, terwijl ik dat eigenlijk niet nodig heb. Geen ramp die 20 EUR verschil, maar toch, heb graag keuzevrijheid

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Hier ligt de fiber ondertussen al meer dan een jaar in de straat en nog geen vordering. Voordat we deze effectief kunnen gebruiken zal het wel 2025/2026 zijn aan dit temposilencer schreef: 05 aug 2024, 00:43 Na 2.5j is de verwachting opgeschoven naar volgend jaar. Beter de naam aanpassen

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 36 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Hier ook al half jaar dat alles stil ligt.
Reden: POP moet gevoed worden van naburige stad (LIER) en daar doen ze lastig voor het leveren van vergunning voor graafwerken.
Reden: POP moet gevoed worden van naburige stad (LIER) en daar doen ze lastig voor het leveren van vergunning voor graafwerken.
- Didymus
- Elite Poster
Eind goed, al goed: mijn fiberverbinding is actief. In mijn geval zat er uiteindelijk 2 jaar tussen de aanleg in de straat en de oplevering.Didymus schreef: 01 aug 2024, 14:51 Ondertussen al 4u bezig met 3 man om een nieuwe fiber te blazen.