Ik verdien meer dan mijn vrouw. Mijn vrouw is iets ouder dan ik.
Zolang we kinderen hebben, stonden die voor de belastingaangifte altijd bij mij ten laste. Dus fiscaal gezien werd ik beschouwd als gezinshoofd.
In de belastingaangifte van nu (inkomensjaar 2023) staan de kinderen ten laste van mijn vrouw. En geen mogelijkheid het te wijzigen.
Niet dat het uitmaakt voor de belasting die we samen moeten betalen of terugkrijgen, maar toch een eigenaardige vaststelling. Vervelend ook: maakt vergelijken van onze belastingen met vorige jaren moeilijker.
De fiscus zegt nochtans zelf:
bron: https://financien.belgium.be/nl/particu ... inderen#q5Wie mag de kinderen ten laste nemen als de ouders een feitelijk gezin vormen?
Als de ouders van een kind een feitelijk gezin vormen, kan dat kind maar ten laste zijn van diegene die als gezinshoofd beschouwd wordt.
Als u een feitelijk gezin vormt, moet u zelf, bij het invullen van uw aangifte, aanduiden wie van beiden het kind ten laste neemt en bijgevolg als gezinshoofd wordt beschouwd.
Opgelet!
Eenzelfde kind kan nooit tegelijkertijd door meerdere personen ten laste worden genomen.
Is de definitie van gezinshoofd veranderd en is de fiscus niet mee? Hanteert de fiscus een andere definitie? (oudste)