"gezinshoofd" belastingaangifte

Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

We zijn al lang wettelijk samenwonend en hebben 3 kinderen ten laste.
Ik verdien meer dan mijn vrouw. Mijn vrouw is iets ouder dan ik.
Zolang we kinderen hebben, stonden die voor de belastingaangifte altijd bij mij ten laste. Dus fiscaal gezien werd ik beschouwd als gezinshoofd.

In de belastingaangifte van nu (inkomensjaar 2023) staan de kinderen ten laste van mijn vrouw. En geen mogelijkheid het te wijzigen.
Niet dat het uitmaakt voor de belasting die we samen moeten betalen of terugkrijgen, maar toch een eigenaardige vaststelling. Vervelend ook: maakt vergelijken van onze belastingen met vorige jaren moeilijker.

De fiscus zegt nochtans zelf:
Wie mag de kinderen ten laste nemen als de ouders een feitelijk gezin vormen?

Als de ouders van een kind een feitelijk gezin vormen, kan dat kind maar ten laste zijn van diegene die als gezinshoofd beschouwd wordt.

Als u een feitelijk gezin vormt, moet u zelf, bij het invullen van uw aangifte, aanduiden wie van beiden het kind ten laste neemt en bijgevolg als gezinshoofd wordt beschouwd.

Opgelet!
Eenzelfde kind kan nooit tegelijkertijd door meerdere personen ten laste worden genomen.
bron: https://financien.belgium.be/nl/particu ... inderen#q5

Is de definitie van gezinshoofd veranderd en is de fiscus niet mee? Hanteert de fiscus een andere definitie? (oudste)
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Er is een verschil tussen feitelijk en wettelijk samenwonen. Ik weet niet of die tekst hier dan ook van toepassing is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Vroeger stond de man in de linkerkolom.
Nu staat de oudste partner in de linkerkolom.

Misschien is dat de reden?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Volgens: https://www.parentia.be/nl/gezinsadmini ... elke-ouder
Ben je gehuwd, woon je wettelijk samen?
Je dient een gezamenlijke belastingaangifte in. Het maakt niet uit wie van de ouders de kinderen fiscaal ten laste neemt. De fiscus zal ambtshalve de kinderen ten laste zetten bij de echtgenoot met het hoogste belastbaar inkomen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Dat klopt. Als je wettelijk samenwoont dan wordt je volgens de fiscus beschouwd als getrouwd en wordt het inkomen samen belast. Je moet dus een gemeenschappelijke belastingbrief invullen. Enkel feitelijk samenwonenden dienen die apart in en je kan daarbij zelf beslissen bij wie de kinderen worden ingegeven op de belastingbrief. In het laatste geval word je ook beschouwd als alleenstaande en wordt de belastingvrije som verhoogd met 1.850 euro.

Als je gewoon samenwoont met je vriendin ben je feitelijk samenwonend. Als je een verklaring van samenwoning hebt afgelegd bij de ambtenaar van de burgerlijke stand dan ben je wettelijk samenwonend.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef: 23 jun 2024, 17:27 Volgens: https://www.parentia.be/nl/gezinsadmini ... elke-ouder
Ben je gehuwd, woon je wettelijk samen?
Je dient een gezamenlijke belastingaangifte in. Het maakt niet uit wie van de ouders de kinderen fiscaal ten laste neemt. De fiscus zal ambtshalve de kinderen ten laste zetten bij de echtgenoot met het hoogste belastbaar inkomen.
Die info vond ik ook. Is altijd zo geweest, maar nu heeft de fiscus er dus anders over beslist. De reden is onduidelijk.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

En je concludeert dit zonder dat je een afrekening gekregen hebt? Het is niet omdat de oudste nu links staat dat de belastingregels plots zouden veranderen.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

lithion schreef: 23 jun 2024, 23:20 En je concludeert dit zonder dat je een afrekening gekregen hebt? Het is niet omdat de oudste nu links staat dat de belastingregels plots zouden veranderen.
Jij noemt het een conclusie, ik noem het gewoon vaststellingen van wat ik zie:
  • Bij het invullen van de aangifte heb je geen keuze bij wie de kinderen ten laste staan. Ik weet niet of dat vroeger wel zo was.
  • Voor je de aangifte indient, kan je een berekening maken. Daarin staat de belastingvrije som voor de kinderen ten laste bij mijn partner.
Katie123
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Wettelijk samenwonenden vullen 1 aangifte samen in, zoals getrouwde mensen, vanaf het inkomstenjaar na huwen of afleggen van een verklaring van wettelijk samenwonen. Sinds vorig aanslagjaar staat de oudste partner links, de jongste rechts. In dat geval zijn de kinderen ten laste van beide partners samen. De belastingvrije som voor de kinderen ten laste zullen in de regel in het aanslagbiljet verschijnen in de kolom van de partner met het hoogste inkomen. Als jij de jongste bent en het grootste inkomen hebt, zal de belastingvrije som voor de kinderen in de rechterkolom staan, net zoals jouw inkomsten.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

luukske schreef: 23 jun 2024, 14:33 Er is een verschil tussen feitelijk en wettelijk samenwonen. Ik weet niet of die tekst hier dan ook van toepassing is.
Wettelijk samenwonen is zoals trouwen, maar zonder het trouwen te noemen én zonder de door de jaren heen opgebouwde regels rond getrouwd zijn.
Feitelijk samenwonen betekent eigenlijk niets.
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... e-gevolgen#
lithion schreef: 23 jun 2024, 18:24 Dat klopt. Als je wettelijk samenwoont dan wordt je volgens de fiscus beschouwd als getrouwd
Dat is een gevaarlijke veronderstelling.
Er zijn honderden, zoniet duizenden regels en wetten die wél opgaan voor getrouwden, maar (nog) niet voor wettelijk samenwonenden (WS).
Elk jaar zijn er nog cases waar WS dachten dat ze dezelfde regels hadden als gehuwden, maar waar dat (per ongeluk) toch nog niet het geval is. In het beste geval pikt het parlement dat dan op, maar niet retro-actief.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Katie123 schreef: 23 jun 2024, 23:41 ...
Als jij de jongste bent en het grootste inkomen hebt, zal de belastingvrije som voor de kinderen in de rechterkolom staan, net zoals jouw inkomsten.
Mijn punt is net dat dat niet het geval is ;-)
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Sinds aanslagjaar 2018 berekend de FOD Financien bij wie de kinderlast het voordeligste is en past deze toe.

Reden: er zijn verschillende scenario's mogelijk waar de oude regeling (bij wie het meest verdiend) nadelig was:
-weinig verschil tussen de partners en de meestverdienende had andere aftrekken waardoor het nadelig was
-de meestverdienende had een loon vanuit het buitenland waardoor ze het belastingvoordeel voor kinderlast (bijna) geheel verloren
-....
Dat laatste is ook de reden waarom het veranderd is. Zie https://www.kempenhulp.be/blog?blog-artikel=&id=

Jaren later vind je natuurlijk nog altijd verouderde info terug op diverse websites....

Dus aan topicstarter => no worries, het is in je voordeel wat hier gebeurd
didi79
Elite Poster
Elite Poster

lirec schreef: 25 jun 2024, 02:26 ...
Dus aan topicstarter => no worries, het is in je voordeel wat hier gebeurd
Never said I had any worries ;-)
Wat het voordeel zou kunnen zijn, is mij een raadsel. En het zou er net niet moeten toe doen bij wie de kinderen ten laste staan (lastig zijn ze tóch).
En 't is ook niet dat wij "ingewikkelde" inkomen-constructies hebben: beide ambtenaar, geen andere inkomsten, één woning...

Heb de vraag toch ook eens voorgelegd aan de fiscus, als er reactie komt, post ik het wel.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Als je die 'berekening' doet staat er zelfs een disclaimer dat het uiteindelijk een indicatie is en dit nog niet definitief is. Je afrekening is de definitieve berekening. Zoals al gezegd moet je effectief daarop wachten om conclusies te trekken.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”