tom35 schreef: 05 jun 2024, 12:30
Welke leasemaatschappij is dat dan..
Hier is de eqb zowat de duurste samen met de tesla en gaan al richting 600-640€ per maand zonder tankkaart..
De grootste VW hier is de ID4 met de kleinste batterij en die is maar 50e goedkoper dan die tesla model y..
Hier zat zowel de ID3 en 4 met grootste accu pakket in het budget (ken het budget zonder laadkaart niet want is altijd inclusief, inclusief verplichte metaalllak en verplichte jaarlijkse wissel zomer/winterbanden).
De catalogusprijs van de Tesla's zat bij de laagsten maar grepen het zwaarst in op het leasebudget.
Bij andere merken dus veel meer auto voor hetzelfde budget.
Uiteindelijk (na vergelijk van de technische prestaties en schrappingen op basis van de persoonlijke smaak) bleven de Ford Mustang, Skoda Enyak Coupé 85x en EV6, allen met het grootste accu pakket over.
De Skoda was door zijn laagste catalogusprijs het voordeligste in VAA maar viel af door het botte personeel van de VAG dealer. Viel overigens niet zo in de smaak van ons beiden maar kon er nog mee door.
De Ford Mustang viel af om technische redenen (relatief hoog verbruik) en een no go van de partner wat betreft het interieur (vond het zelf ook maar zozo maar zou ermee kunnen leven).
Tja, dan bleef er op het einde van de rit bij consensus nog maar eentje over (dankzij een tijdelijke korting van 15% upgrade naar GT-line + trekhaak). Was ook een voordeel dat de KIA dealer bij ons in de buurt zit (maar dat zitten ze bijna allemaal) maar vooral dat we er al vier jaar ervaring mee hebben met de huidige lease KIA.
(Moet toegeven dat we Mercedes niet bekeken hebben want dat merk zegt ons, idem voor BMW, niets. Hun dure optiepolitiek staat ons ook niet aan).
Met de leaseMij had het in ons geval niets te maken.
Voertuigen worden immers niet bij de leasemaatschappij gekozen maar op basis van een keuzelijst die binnen het personeelsbudget valt (voor 2024 1025 €).
Zit ook nauwelijks een lijn in de prijsconfigurator. Het is bijna een wisselend weekmenu.
Zes maanden voor vervaltermijn huidige lease heb je toegang tot de configurator tot je effectief een bestelling doet.
De ene week heb je bijna geen keuze en/of valt bijna alles buiten budget om enige tijd later zoveel keuzemogelijkheden binnen budget te hebben dat je niet weet wat eerst kiezen om te vergelijken. Kwestie van regelmatig op te volgen tot eruit rolt wat je wil.
Eenmaal voertuig geselecteerd op basis van dat budget maakt de desbetreffende merkdealer op basis van de catalogusprijs, tijdelijke promoties en eventuele bedrijfskortingen een uitgeschreven offerte op. Hiermee gaat de verantwoordelijke van het wagenpark dan op zoek naar de voor de werkgever goedkoopste leaseMij voor de door de werknemer gekozen optie. De vorige zat bij LeasePlan, de huidige bij Arval (idd geen klachten over en zeer soepel bij problemen) en de volgende bij Athlon (nog geen ervaring mee).