Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

pfuhu schreef: 05 jun 2024, 11:01
heist_175 schreef: 03 jun 2024, 12:48
Check de prijzen van de ID7 of de BMW i5 :).
En wat bedoel je juist? Weet niet de juiste aankoopprijzen, maar in leasing bij ons valt de ID7 tourer bijna in hetzelfde budget als bvb een EQB die veel kleiner is ...
Welke leasemaatschappij is dat dan..
Hier is de eqb zowat de duurste samen met de tesla en gaan al richting 600-640€ per maand zonder tankkaart..
De grootste VW hier is de ID4 met de kleinste batterij en die is maar 50e goedkoper dan die tesla model y..

Tom
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Ik heb de Skoda Enyaq 80 Corporate (ofzoiets) gekozen: grote koffer, prima range en een optielijst waar je niet eerst op moet studeren.
Lease = Arval
Mijn huidige zit ook bij Arval en ik kan daar precies niet echt van klagen, al kan de website altijd beter :).

De ID4 kon ook, maar mijn voorkeur ging uit naar de Enyaq. Al een paar keer mee rondgereden.
Ik had ook niet de ambitie om met alle mogelijke modellen eens getoerd te hebben, het is maar een auto en het is maar voor een jaar of 4.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 771
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

tom35 schreef: 05 jun 2024, 12:30


Welke leasemaatschappij is dat dan..
Hier is de eqb zowat de duurste samen met de tesla en gaan al richting 600-640€ per maand zonder tankkaart..
De grootste VW hier is de ID4 met de kleinste batterij en die is maar 50e goedkoper dan die tesla model y..

Tom
Bij ons wordt zuiver naar TCO2 gekeken.
We hebben een voldoende grote fleet en bestellen bij verschillende leasemaatschappijen, afhankelijk van de scherpste prijs voor het bewuste model. Hebben ook goede conventies bij de verschillende merken. Speelt allemaal mee.

Even gecheckt, zit een verschil van ongeveer 100€/maand op de leasing tussen goedkoopste en duurste leasemaatschappij voor de EQB: Leaseplan het goedkoopst, Arval het duurst ...

Na nog eens te checken: de EQB is toch wel een pak goedkoper als de ID7 Tourer. Zelfs een EQE valt goedkoper uit (maar een kleine 100€/maand duurder als de EQB).

14u16: bericht aangepast wegens foute quote ...
Laatst gewijzigd door pfuhu 05 jun 2024, 14:17, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

tom35 schreef: 05 jun 2024, 12:30 Welke leasemaatschappij is dat dan..
Hier is de eqb zowat de duurste samen met de tesla en gaan al richting 600-640€ per maand zonder tankkaart..
De grootste VW hier is de ID4 met de kleinste batterij en die is maar 50e goedkoper dan die tesla model y..
Hier zat zowel de ID3 en 4 met grootste accu pakket in het budget (ken het budget zonder laadkaart niet want is altijd inclusief, inclusief verplichte metaalllak en verplichte jaarlijkse wissel zomer/winterbanden).
De catalogusprijs van de Tesla's zat bij de laagsten maar grepen het zwaarst in op het leasebudget.
Bij andere merken dus veel meer auto voor hetzelfde budget.

Uiteindelijk (na vergelijk van de technische prestaties en schrappingen op basis van de persoonlijke smaak) bleven de Ford Mustang, Skoda Enyak Coupé 85x en EV6, allen met het grootste accu pakket over.
De Skoda was door zijn laagste catalogusprijs het voordeligste in VAA maar viel af door het botte personeel van de VAG dealer. Viel overigens niet zo in de smaak van ons beiden maar kon er nog mee door.
De Ford Mustang viel af om technische redenen (relatief hoog verbruik) en een no go van de partner wat betreft het interieur (vond het zelf ook maar zozo maar zou ermee kunnen leven).
Tja, dan bleef er op het einde van de rit bij consensus nog maar eentje over (dankzij een tijdelijke korting van 15% upgrade naar GT-line + trekhaak). Was ook een voordeel dat de KIA dealer bij ons in de buurt zit (maar dat zitten ze bijna allemaal) maar vooral dat we er al vier jaar ervaring mee hebben met de huidige lease KIA.
(Moet toegeven dat we Mercedes niet bekeken hebben want dat merk zegt ons, idem voor BMW, niets. Hun dure optiepolitiek staat ons ook niet aan).

Met de leaseMij had het in ons geval niets te maken.
Voertuigen worden immers niet bij de leasemaatschappij gekozen maar op basis van een keuzelijst die binnen het personeelsbudget valt (voor 2024 1025 €).

Zit ook nauwelijks een lijn in de prijsconfigurator. Het is bijna een wisselend weekmenu.
Zes maanden voor vervaltermijn huidige lease heb je toegang tot de configurator tot je effectief een bestelling doet.
De ene week heb je bijna geen keuze en/of valt bijna alles buiten budget om enige tijd later zoveel keuzemogelijkheden binnen budget te hebben dat je niet weet wat eerst kiezen om te vergelijken. Kwestie van regelmatig op te volgen tot eruit rolt wat je wil. :-D

Eenmaal voertuig geselecteerd op basis van dat budget maakt de desbetreffende merkdealer op basis van de catalogusprijs, tijdelijke promoties en eventuele bedrijfskortingen een uitgeschreven offerte op. Hiermee gaat de verantwoordelijke van het wagenpark dan op zoek naar de voor de werkgever goedkoopste leaseMij voor de door de werknemer gekozen optie. De vorige zat bij LeasePlan, de huidige bij Arval (idd geen klachten over en zeer soepel bij problemen) en de volgende bij Athlon (nog geen ervaring mee).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Wie een EV uit China heeft die vanaf 7 maart is ingevoerd moet mss vanaf volgende maand nog een importheffing gaan betalen.

De douane heeft opdracht gekregen om van 7 maart elke auto te registreren die uit China komt.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -uit-china

Toegevoegd na 19 uren 48 minuten 21 seconden:
Artikel over batterijen van de EV's.

https://gocar.be/nl/autonieuws/elektris ... -rijbereik
Gebruikersavatar
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Artikel over batterijen van de EV's.

https://gocar.be/nl/autonieuws/elektris ... -rijbereik
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4272
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Data technicus schreef: 06 jun 2024, 16:57 Artikel over batterijen van de EV's.

https://gocar.be/nl/autonieuws/elektris ... -rijbereik
Eigenlijk droevig dat na een diesel-gate de testen nog steeds geen realistisch beeld geven van het verbruik/bereik.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1143
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

wat is dat met die willekeurige woorden in het vet. Dat leest heel erg ongemakkelijk. Het is bijgot bijna l33tSp3k van in de jaren 90.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1671
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

DarkV schreef: 06 jun 2024, 21:02 Eigenlijk droevig dat na een diesel-gate de testen nog steeds geen realistisch beeld geven van het verbruik/bereik.
Je kan een fabrikant moeilijk verwijten dat hij zijn product ontwerpt zodat het goed scoort op de test. Net zoals bedrijven die vaak erg goed op hun eigen KPI's scoren terwijl de klant nog altijd erg ontevreden is. Als dat het geval is, zijn de testen gewoon niet goed gekozen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4272
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

SpecialK schreef: 06 jun 2024, 22:49 Als dat het geval is, zijn de testen gewoon niet goed gekozen...
Dat was dan ook m'n punt... zijn we niet in staat realistische testen te maken voor auto's ?
Gebruikersavatar
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Europa beslist volgende week of er importheffing komt op de elektrische voertuigen uit China. Er wordt nu al vanaf maart genoteerd welke voertuigen uit China komen en die dan vanaf deze datum zijn ingevoerd moeten deze importheffing betalen.

Hier vind je al wat meer info en ook wat de tarieven gaan kunnen zijn: https://www.euronews.com/my-europe/2024 ... ctric-cars
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Dat de EU maar oplet niet in eigen vingers te snijden.
Meerdere "Europese" autobouwers blijven alleen nog maar overeind door hun groeiende omzet in China.
In hun eigen achtertuin is het vet al lang van de soep.
Wanneer de EU hierin doorzet krijg je gegarandeerd een tegenzet van China.

En denken dat legacy autofabrikanten in de EU nog auto's kunnen bouwen met alleen maar componenten gebouw in de EU is wel heel naïef. EV's al helemaal niet.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Helaas bij ons geen website met grote keuzes..het is een excell lijst met een 20 wagens op vooraf gedefinieerd welke batterij, welke versie..alleen kleur valt te kiezen..elke optie die je wilt is cash bij betalen niets extra in cafetariaplan in te steken..
Eqa eqb qb enyaq volvo xc40 tesla y (niet de lobg range) zijn zowat de duurste en grootste wagens ..
Maar recent ook de audi q4 met als voordeel dat die hier gebouwd wordt natuurlijk... dus daar zal ik zeker is naar gaan kijken ...
We hebben mr 1 lease die de laatste 16j alles geleverd heeft alhoewel we een grote vloot (denk een 1000 wagens mss) ook hebben...
Diegene die dit contract moet beheren doet dit tussen de soep en de.... men is er op het bedrijf niet echt mee bezig...

Tom
Gebruikersavatar
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

R2D2 schreef:gocar zou beter eens naar de 2dehandsprijzen op zijn eigen site kijken:
https://gocar.be/nl/search?fuel=Elektrisch
Lijkt me veel realistischer en actueler dan "een Amerikaanse studie".
Hier lees je ook al dat 2de hands EV dalen in prijs omdat er een overaanbod op 2de hands markt komt.

Elektrische tweedehandsauto’s bijna 20% goedkoper dan een dik jaar geleden: wat zijn de aandachtspunten bij aankoop?

https://www.hln.be/mobiliteit/elektrisc ... ~a467c178/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4272
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

tom35 schreef: 07 jun 2024, 20:51 Helaas bij ons geen website met grote keuzes..het is een excell lijst met een 20 wagens op vooraf gedefinieerd welke batterij, welke versie..alleen kleur valt te kiezen..
Het heeft natuurlijk allemaal z'n voor en nadelen... bij ons is het puur op basis van TCO maar het gevolg is dan ook dat je een auto vandaag wel kan hebben en volgende maand dan weer niet meer of omgekeerd.
tom35 schreef: 07 jun 2024, 20:51 Maar recent ook de audi q4 met als voordeel dat die hier gebouwd wordt natuurlijk... dus daar zal ik zeker is naar gaan kijken ...
Een collega is hier al 2.5 jaar aan het wachten op z'n Q4... nooit meer voor hem.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Hier is het ook gebaseerd op TCO, de (operationele) leasekost is gewoon 1 parameter in een ingewikkeldere berekening.
Collega koos een tijd terug voor een iX3, een half jaar later was die €200 buiten budget. XC40 deed op datzelfde halfjaar een tegenovergestelde beweging: werd €100 goedkoper.
Gebruikersavatar
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

ivob schreef:Dat de EU maar oplet niet in eigen vingers te snijden.
Meerdere "Europese" autobouwers blijven alleen nog maar overeind door hun groeiende omzet in China.
In hun eigen achtertuin is het vet al lang van de soep.
Wanneer de EU hierin doorzet krijg je gegarandeerd een tegenzet van China.

En denken dat legacy autofabrikanten in de EU nog auto's kunnen bouwen met alleen maar componenten gebouw in de EU is wel heel naïef. EV's al helemaal niet.
Het is mss vanaf 4 juli zo ver hoor :

Gedaan met goedkope elektrische auto’s uit China? EU dreigt met heffingen vanaf 4 juli

https://www.hln.be/autobedrijven/gedaan ... ~ad752d93/
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Eerder schreef je:
"Er wordt nu al vanaf maart genoteerd welke voertuigen uit China komen en die dan vanaf deze datum zijn ingevoerd moeten deze importheffing betalen".

Dat is nu al genuanceerd naar "misschien vanaf 4 juli".

De eventuele reactie van China, waar mijn respons over ging, zullen we pas daarna te weten komen.

Verlies ook niet uit het oog dat Volvo eveneens onderdeel is van het Chinese Geely en o.a. BYD fabrieken gaat bouwen binnen de EU. En men gaat ook nog eens verschillende tarieven opleggen per merk.
Het (voorlopig) hoogste tarief gaat dan nog eens naar MG. Veruit de meest verkochte BEV binnen de EU aan een relatief betaalbare prijs.
De enige die dat dus direct gaat voelen is de onderkant van de markt. Niet de kopers/leasers van het duurdere segment.

Inmiddels heeft Tesla de prijs van het model Y in Duitsland met 9K € verlaagd tot onder de 39K €.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

En het zal zeker niet gedaan zijn.
Die heffing van 38% + 10% zal de transitie bemoeilijken, maar Chinese auto's blijven wel goedkoper.
Logisch ook, want ze hebben al jaren geleden ingezet op verticale integratie én zijn al langer aan het bouwen aan EV's.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16757
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

DarkV schreef: 09 jun 2024, 17:19
tom35 schreef: 07 jun 2024, 20:51 Maar recent ook de audi q4 met als voordeel dat die hier gebouwd wordt natuurlijk... dus daar zal ik zeker is naar gaan kijken ...
Een collega is hier al 2.5 jaar aan het wachten op z'n Q4... nooit meer voor hem.
Oei, ik heb net de bestelling voor een Q4 bevestigd... Mij was een levertermijn van oktober/november beloofd.
De verkoper zei me ook dat de Q4 niet (meer) in Vorst gemaakt wordt, enkel de Q8. De Q4 komt uit Duitsland en is ook de reden waarom ze daar geen kortere levertermijn op kunnen plakken.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 771
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

heist_175 schreef: 10 jun 2024, 07:56 Hier is het ook gebaseerd op TCO, de (operationele) leasekost is gewoon 1 parameter in een ingewikkeldere berekening.
Collega koos een tijd terug voor een iX3, een half jaar later was die €200 buiten budget. XC40 deed op datzelfde halfjaar een tegenovergestelde beweging: werd €100 goedkoper.
Is inderdaad niet aan uit te kunnen. Jaar geleden was hij duur. Een half jaar geleden een pak goedkoper. Nu nog duurder.

Ben zelf aan het rondkijken en leaseprijzen zijn niet logisch. Een IX3 zou net buiten budget vallen, net zoals een Q6 Etron (met een paar basispakketten). Een Q8 Etron met basispakketten lijkt er dan weer net wél in te passen. Hogere restwaarde?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Hogere restwaarde en tweedehandsvraag zijn idd enkele factoren die de leaseprijs bepalen.
Tijdelijke kortingen en promoties spelen ook een rol.
Onze huidige keuze, vandaag na zes maanden wachttijd ter beschikking bij de dealer, had de laatste 2 weken van december 2023 een tijdelijke korting van 15% zodat je veel meer auto binnen hetzelfde budget kreeg.
Een EV met een catalogusprijs van 67K (maar met 15% korting) had dan tijdelijk dezelfde leaseprijs van bv. een kale standaard Tesla 3 van 45K.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Voor audi e-tron gt rijders.

In Frankrijk wordt de Audi e-tron GT teruggeroepen wegens brandgevaar van accu: https://www.capital.fr/auto/elles-pourr ... es-1498326
Gebruikersavatar
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Laatst gewijzigd door on4bam 18 jun 2024, 23:30, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Extra tracking info verwijderd uit de URL.
Gebruikersavatar
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Vandaag artikel in de Tijd over de prijsdaling van 2de hands markt voor EV's .

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/pri ... 52328.html
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1200
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

https://tweakers.net/reviews/12188/3/su ... nuten.html

Artikel op tweakers over de nieuwe 400kW snelladers: opgeladen naar 80% binnen 14 minuten
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Achter betaalmuur DS daarom kort enkele punten uit artikel:
Elektrische wagen boert achteruit in EU

In mei vorig jaar waren elektrische wagens nog goed voor een marktaandeel van 13,8% in Europa. Afgelopen maand was slechts 12,5% van de ingeschreven nieuwe wagens nog volledig elektrisch. Een dergelijke daling is vaak het gevolg van politieke beslissingen. Duitsland besloot eind vorig jaar om een dikke streep te zetten door alle aankoopsubsidies. Het gevolg is dat de verkoop van elektrische wagens in mei 2024 30,6% lager lag dan een jaar voordien. Ook in Nederland, dat zuinig omspringt met subsidies, daalde de verkoop.

België doet het dan weer erg goed, met een stijging van de verkoop met 44,8%. Dat heeft te maken met de Vlaamse premie voor de aankoop van een elektrische wagen, en vooral ook met de bedrijfswagens, waar de omslag naar elektrisch zich volop doorzet. Op de particuliere markt blijven aankopen van een elektrische auto wegens de hoge prijs een uitzondering.

Mogelijk komt er volgend jaar verbetering. Volgens de ngo Transport&Mobility houden Europese fabrikanten nieuwe, goedkopere modellen achter tot volgend jaar, wanneer Europa de CO2-eisen zal verstrengen. Elektrische wagens met een prijskaartje van rond 25.000 euro zouden dan op de markt komen. Of dat lukt, is nog de vraag. Ook in de VS valt de verkoop van elektrische wagens tegen. President Joe Biden wil naar een marktaandeel van 50% tegen 2030, maar voorlopig blijft het aandeel hangen op 10%.

Importheffingen tot 38% zijn in de maak. Maar dat leidt tot hogere prijzen, die de doorbraak van de elektrische auto belemmeren.
De prijs is nog altijd een probleem en dat zien we in de reactie van de markt als de subsidies wegvallen.

Uit een artikel van DM komt deze uitspraak:
Vanaf dit jaar komen er auto’s uit die poule van salariswagens op de tweedehandsmarkt. Gebruikers zullen dan elektrische tweedehandsauto’s kunnen kopen voor een prijs van een vergelijkbare nieuwe wagen met een verbrandingsmotor.
Een tweedehands voor de prijs van een nieuwe ICE, logisch dat het niet zo vooruit gaat. Aan de andere kant horen we dan weer dat de prijzen van tweedehands EV's zakken maar dat moet wel in verhouding zijn met de extra prijs die ze al kosten. Bovendien is dit niet positief voor de leasingbedrijven die nu de conversie stuwen in België.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Lijkt me logisch dat de lease die evs niet kwijt raakt.
Nieuw kosten die 60k einde lease betaal.je daar nog 30-40k voor met een batterij die al 4j ver is...wie gaat er zoveel geld uitgeven voor dergelijke 2dehands auto als je voor hetzelfde geld een nieuwe ice hebt. Dan best nog zwijgen over de risico's met die batterij...
De leaseprijzen zullen dan stijgen, vooruit zal zeker pushen om die nog extra te belasten, mensen haken ook hier af omdat ice kopen voordeliger is en bye bye electrificatie van ons wagenpark...

Tom
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Dat is toch niet zo gek anders dan vandaag met ICE?
Een V60 kost €50-60K nieuw en na 3 jaar schiet daar nog €25-30K van over.
Dan kan je kiezen tussen een nieuwe Octavia voor €40K of een 2de handse V60.

En dus binnenkort zal je kunnen kiezen tussen een 3-jaar oude Enyaq 80 voor €30-35K of een nieuwe Octavia voor €40K.
Much ado about nothing?
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 824
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

De politiek moet stoppen met altijd maar te denken dat ze innovatie kunnen pushen. Zie:
-zonnepanelen
-laadpalen
-EV's
-...
=> Ze steken er gigantisch veel subsidies in, die vooral gaan naar wie er het minst nood aan heeft.
=> of ze kiezen de verliezende technologie, en als dat eens niet het geval was hebben ze erna last van "afremmende voorsprong"
--------------------------------------------------
Wat ze wel moeten doen:
-duidelijke wetgeving maken
-met visie en op lange termijn
-maximaal met alle onzekerheden rekening houd (IF => THEN, zodat vooraf de risico's gekend zijn bij investeerders,...)
-die haalbaar en betaalbaar is voor iedereen
-waar niet zomaar op teruggekomen word
=> dan kost het je (zo goed als) niks, is de publieke opinie en het bedrijfsleven mee, komen daar zelfs prive-investeerders voor die jobs opleveren, kan je mogelijk* effectief iets pushen

*afhankelijk waarover het gaat moet je dat op het juiste niveau doen natuurlijk. Maar over het algemeen eerder europees, soms kan federaal, maar zeker niet regionaal.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Ik denk inderdaad dat de nieuwe regering de salariswagens zal aanpakken want er moet geld gevonden worden. Dat betekent dan dat men het systeem langzaam aan minder aantrekkelijk maakt. Dit wordt ook al jaren door de OESO aanbevolen. Dat betekent echter niet dat EV's gewoon verdwijnen of dat ICE's een revival maken want ook daar zal de overheid geld zoeken in het kader van klimaat en vervuiling.

Het echte probleem is niet dat mensen die zelf een wagen kunnen betalen deze ook zelf financieren maar wel dat er een toenemend aantal mensen geen wagen meer kunnen veroorloven. Grote investeringen in OV verwacht ik niet aangezien het doel is om de lijn af te breken.

Er is niets mis mee dat de overheid innovatie pusht, het is zelfs hun taak. Ze worden bovendien deels gedwongen dat te doen enerzijds door de Europese normen maar anderzijds door moeder natuur zelf die minder gelooft in haalbaar en betaalbaar.

Subsidies zijn niet verkeerd dus maar je moet wel uitkijken wat je subsidieert, wagens subsidiëren die men niet nodig heeft of zelf kan betalen is suboptimaal. Dat is ook niet houdbaar als de groep die uit de boot valt groeit. De susbsidies moeten dus eerder terecht komen bij wie ze het meest nodig heeft.

Maatregelen die nodig zijn maar geld of verandering vragen is altijd moeilijk. Politici delen liever uit want dat is populairder of ze houden ons voor dat de verandering tegen te houden is. De vertraging betekent echter enkel tijdverlies en nadien hogere kosten. Van veel visie kan men onze beleidsmakers niet verdenken, bekijk de visie op energie. Een kernuitstap goedkeuren en dan 20 jaar absoluut niets doen om dan vast te stellen dat men met de rug tegen de scheurtjesmuur staat.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Prijs heeft er niks mee te zien
Voorbeeld
hyundai tucson diesel kost 45000 in de configurator
Hyundai ionic met betere uitrusting en meer opties kost 50000 in de configurator.
Op 10 jaar is dit prijsverschil al quasi weg gezien op de ionic geen biv en rijtaks betaald moet worden.
De lagere brandstofkost is pure winst zeker als je zonnepanelen hebt.
Dus prijs is totaal geen bezwaar om een EV te kopen ipv een VERGELIJKBARE diesel qua uitrusting.

Range en trekvermogen daar wringt het schoentje nog steeds.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2510
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

warpozio2 schreef: 21 jun 2024, 09:42 https://tweakers.net/reviews/12188/3/su ... nuten.html

Artikel op tweakers over de nieuwe 400kW snelladers: opgeladen naar 80% binnen 14 minuten
Mijn EV6 doet dit ook, weliswaar maar op 15 à 16 minuten volgens mijn laadbeurten maar daar kan ik wel mee leven :angel:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Het probleem is dat veel mensen geen 40k hebben voor een wagen. Vaak zijn dat ook mensen die ook geen ZP hebben omdat ze huren omdat ze het geld niet hebben om een huis te kopen. Kortom, je ziet de EV's vooral in de groep mensen die een goed betaalde job hebben. Neem de salaris-EV's weg in België en er zijn laadpalen teveel.

Je moet het geld hebben om het te kunnen uitgeven en heel wat mensen hebben al tal van afbetalingen lopen, er zijn er zelfs die hun GSM op afbetaling kopen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Dizzy schreef: 22 jun 2024, 10:11 Het probleem is dat veel mensen geen 40k hebben voor een wagen.
Dat heeft niks met EV te maken.

Alle auto’s zijn een pak duurder geworden (zie voorbeeld Dacia duster) waar je voor hetzelfde geld vandaag een vergelijkbare EV voor kan kopen.

En zonnepanelen zijn met een groene lening quasi gratis voor de particulier zonder spaarcenten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Dat is toch wat ik zeg, de prijs is te hoog voor steeds meer mensen. Dat men ICE's kunstmatig duurder maakt om het enorme verschil met EV's aanvaardbaarder te maken helpt daarbij dus niet.

Iemand die huurt is er niets mee en niet alle daken zijn geschikt. Een groot deel van die groep verhuist trouwens erg vaak.

Ik ben grote voorstander van EV's en ZP maar er zal altijd een groep zijn die dat niet kan of waar de omstandigheden het niet toelaten. We moeten opletten dat die groep niet te groot wordt, vandaar dat ik meer ben voor heroriëntering van subsidies naar de groep die ze het meeste nodig heeft. Sociale woningbouw kan bijvoorbeeld voorzien in aangepaste woningen waardoor de energiekosten dalen. Wat zien we echter, onze mogelijk toekomstige MP gebruikt zijn budget niet eens en verkoopt sociale woningen aan de privé, dus mensen die wel geld hebben.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Dizzy schreef: 22 jun 2024, 10:27
" Sociale woningbouw kan bijvoorbeeld voorzien in aangepaste woningen waardoor de energiekosten dalen. Wat zien we echter, onze mogelijk toekomstige MP gebruikt zijn budget niet eens en verkoopt sociale woningen aan de privé, dus mensen die wel geld hebben."
Inderdaad ..... ze worden zelfs als nieuwbouw verkocht ..... links voor fotos en prijzen en plattegronds hieronder....(te Brasschaat waar Jambon burgemeester was/is (?) ...)

https://woonhaven.be/koopprojecten/halenlei/ ( Fotos)

https://woonhaven.be/uploads/2024/05/Br ... 240617.pdf prijzen en plattegronds v/d appartm.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 771
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Aan de EV-rijders: is een frunk handig of niet voor de laadkabel?

Sommigen zeggen: ja, aparte ruimte voor een kabel die soms nat/vuil is. Dat voordeel zie ik er wel van in.
Maar:
Ikzelf denk: onhandig om te gebruiken: iedere keer prullen om het ding open te krijgen (principe van motorkap openen = risico op vuile handen)
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6909
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb een leasingwagen en het even overwogen om een frunk te installeren, maar leek me meer gedoe dan wat anders. Ik heb een oude handdoek in de koffer liggen voor als de kabel echt vuil is. Kabel rol ik ook steevast op in de hoes die bij de kabel/wagen kwam.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4272
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Een koffer gaat heel wat vlotter open dan de motorkap (zeker indien deze standaard niet voorzien is van een frunk).

Zo'n aftermarket frunk is trouwens ook niet echt goedkoop... voor m'n iX3 zou dat 265 euro zijn.

Trouwens hoe vaak ga je onderweg laden (tenminste als je thuis een laadpaal hebt).
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”