Dat is ook het doel van de vertrouwenspersoon, een bemiddeling die de problemen bespreekbaar maakt en kan oplossen in onderling overleg. Het doel is helemaal niet een bestraffing maar wel een oplossing. Men probeert net klachten of reachtszaken te vermijden. Dat was ook het doel van de vrouwen, BDP moest stoppen met zijn gedrag, excuses aanbieden en vooral hulp zoeken voor zijn probleem. Hij deed dat echter niet, speelde eerst de vermoorde onschuld en probeerde nadien de vrouwen in een slecht daglicht te stellen. Tot vandaag gaat hij daarmee verder door te wijzen op de vrouwen wiens klacht niet tot veroordeling geleid hebben (maar daarom zijn de feiten nog niet onbestaande of fout) en nu zelfs door te wijzen naar vrouwelijke rechters. Hij ziet zichzelf dus nog altijd als een slachtoffer terwijl hij de dader is en de oorzaak van alle gevolgen. Gevolgen die hij door eigen handelen nog eens erger gemaakt heeft en blijft maken.boulder schreef: 18 apr 2024, 13:11 Dat kan men ook zeggen van diegene die beschuldigd wordt.
Voor mij moet zo'n vertrouwenspersoon in de eerste plaats als bemiddelaar optreden, en moet er niet direct gezocht worden om mensen te schorsen.
Maar als het mogelijk is om anoniem te gaan klagen, en men iemand kan schorsen zonder dat hij precies weet wat er aan de hand is, laat staan zich kan verdedigen, dan zijn we heel ver van huis.
De situaties zijn echter zeer divers en soms is een schorsing helaas wel nodig. Als de beschuldigingen erg genoeg zijn kan een preventieve schorsing dus aangewezen zijn. In dit geval gaat het om een televisiegezicht, iemand die dus een belangrijke rol heeft voor het imago van de zender. Zo iemand kan je dus niet zomaar laten verder doen, zeker als de problemen al zo lang aanslepen. Men kan beweren dat men niet op de hoogte is maar als de problemen gemeld worden moet men wel iets doen. Opnieuw een schorsing is tijdelijk tot verder onderzoek gebeurd is. Het dispuut tussen BDP en VRT is ook door een rechter beoordeeld en die gaf VRT gelijk.
Waarom kom je nu zelf af met een zaak af die totaal anders is en waarvan je zelf zegt dat je ze niet kan beoordelen?
Uw case toont daarenboven net dat het heel moeilijk is om te klagen over een baas en ze is dan ook ontslagen. Of het de hoofdoorzaak is of niet, het zal zeker geen positieve bijdrage geleverd hebben. Het lijkt me dus eerder een pleidooi voor een vertrouwenspersoon en anonimiteit dan wat anders.
En ja, vaak zijn er veel visies op dezelfde situatie en vatten personen dingen anders op dan hoe ze bedoeld waren maar ook daarvoor is zo'n procedure uiterst nuttig. Een vertrouwenspersoon kan net boven zo'n situatie staan en het overzicht bewaren. De baas kan dan wel dominant zijn als persoonlijkheid maar zij moet de handen thuis houden. Zo'n boodschap kan een vertrouwenspersoon makkelijker vertellen dan een ondergeschikte. Merk ook op dat de vertrouwenspersoon niet tegen één partij is maar neutraal moet blijven. Vertrouwenspersonen moeten aan een aantal vereisten voldoen en de werkomgeving kennen, het zijn dan ook vaak werknemers met enige ervaring. De kans is dus groot dat ze de overste/oudere medewerker al langer kennen. Soit, ik heb totaal geen angst van bij de vertrouwenspersoon geroepen te worden, ik heb me dan ook niets te verwijten en laat andere medewerkers gerust, ook ondergeschikten.
Om terug te keren naar de kwestie gaf BDP de "raad": don't bite the hand that feeds, dat lijkt me overduidelijk. Aan elke vrouw vertelde hij dat ze vooral niets mochten vertellen. Kortom de man was bezig met zichzelf te beschermen terwijl hij de overlast bezorgde. Voor iemand die vandaag nog altijd beweert niet te beseffen wat hij verkeerd deed is dat toch totaal ongeloofwaardig. In sommige berichten gaf hij klaar en duidelijk aan dat hij heel goed wist wat hij deed en dat het niet kon, hij ging echter steeds gewoon verder. Genoeg was nooit genoeg.
Nergens beweer ik dat het simpel is en zeker niet altijd, integendeel. Het is zeer delicaat en net daarom zijn vertrouwenspersonen er gekomen, omdat er anders vaak gewoon een omerta was en mensen ofwel ondergingen ofwel vertrokken zonder iets te zeggen. Dat is ook in dit geval zo, de klachten zijn pas beginnen binnen komen nadat 1 vrouw WEL sprak over de problemen en een andere besefte dat haar probleem van zoveel jaren nog altijd verder ging en dat hij slachtoffers bleef maken. Sommigen twijfelden over hun carrierekeuze of capaciteiten want BDP is een halve god in TV-land. Nadat de boel, mede door BDP zelf, ontploft kwamen andere vrouwen met allemaal dezelfde klachten naar boven. #metoo dus. Merk op dat dit niet alle vrouwen zijn die BDP op die manier leerde kennen want sommigen zijn nooit in de openbaarheid gekomen en als je de bagger ziet dan kan je begrijpen waarom. Dit maakt echter de vrouwen die wel de moed hadden om één van Vlaanderens filou's te ontmaskeren eerder felicitaties verdienen. Ze hebben er niets aan verdiend buiten bagger en persoonlijke vernederingen maar ze hebben wel een signaal gegeven aan iedereen in een machtspositie zoals BDP: dit kan niet meer.
Ik ontken ook niet dat er valse beschuldigingen bestaan maar die zullen eerder uitzondering zijn en opnieuw, als er geen feiten zijn zal het moeilijk zijn voor de klagers om met bewijzen te komen.