Hier ook heel binnenkort een nieuwe 65" tv. Onze LG 55" heeft vorige week de geest gegeven. Dit was een ips lcd met direct led en local dimming. Het was wel maar een 50hz scherm. Ik weet niet direct het model nummer want ik ben niet thuis nu.Nr10 schreef: 20 apr 2024, 17:04 Iemand haalde het al aan maar hou rekening met omgevingslicht ook. Veel directe lichtinval of veel verstrooiing van licht, kortom een heel heldere ruimte, dan ben je beter af met een LCD (miniled geniet de voorkeur).
Wij hebben dus ook heel veel lichtinval door grote ramen. We genieten van veel licht in de woonkamer maar dit is dan dus wel nadelig voor het tv-kijken. Men had ons indertijd ook oled afgeraden om deze rede en zelf wilde ik het toen ook niet omwille van de veel te hoge prijs voor dit formaat tv en ook omwille van het inbranden waar toen nog veel meer sprake van was.
Nu zijn we dus ook op zoek naar een nieuwe tv, eigenlijk ligt de keuze al bijna vast. Het wordt een LG 65QNED866. Weer LG omdat we heel tevreden zijn over dit merk (in tegenstelling tot samsung dat er hier nooit meer inkomt, voor geen enkel apparaat), ik de software wel ok vind en de bouw en beeldkwaliteit wel heel erg goed vind.
Ik wilde graag een groter scherm en heb gelukkig ook mijn vrouw kunnen overtuigen dat dit hier wel past. We zitten op 3,5m van de tv dus 65" moet kunnen. Oled vind ik nog altijd aan de dure kant en aangezien we ook veel streamen vanaf onze nas ben ik ook wat bang van inbranden (ook omdat we beiden al eens in slaap vallen voor de tv).
Maar de doorslag gaf ook weer het invallend licht. Ik ben naar een LG C3 van 65" gaan kijken en dit viel toch wel vrij hard tegen. Zwart was inderdaad mooi zwart maar wanneer de zon in de woonkamer scheen had ik toch al snel geen zin meer om tv te kijken. Daarom gaat onze keuze waarschijnlijk naar de 65QNED866: ips miniled en dus full array local dimming en deze keer 120hz. Deze zou beter overweg moeten kunnen met omgevingslicht.
Moest er iemand nog goede argumenten hebben om toch eerder voor oled te kiezen (65"), dan hoor ik het graag!