Het plan was: trek uw plan.
Well duh.Het Rekenhof geeft aan dat die budgetneutraliteit de haalbaarheid van het vervoer op maat in het gedrang brengt omdat de invulling van de vraag beperkt wordt. En als niet aan alle vragen van gebruikers van het flexvervoer kan worden voldaan, krijg je blinde vlekken. En dat betekent dus vervoersarmoede.
Het probleem is dat de flexbussen juist meer kosten dan begroot. Terwijl dit nieuw vervoersplan budgetneutraal moest zijn en niet juist meer geld moet kosten.ITnetadmin schreef: 25 maa 2024, 23:44 Het is uiteraard de bedoeling van openbaar vervoer om mensen betaalbaar te vervoeren op alle momenten van de dag, niet om enkel te rijden op plaatsen en tijdstippen waar de bus (bom)vol zit.
Je kan dus *nooit* vermijden dat veel (flex)bussen bijna leeg rondrijden, tenzij je het concept van openbaar vervoer afschaft.
En het ding is als je geld steekt in het openbaar vervoer is dat geen verloren geld.Dizzy schreef: 26 maa 2024, 17:27 Als je afbouwt en minder geld in steekt en nog wat gaat besparen dan gaat het niet beter gaan
Bedrijven die het beter willen en kunnen doen dan De Lijn, mogen hier nog altijd niet beginnen! Vlaanderen is volgens mij de laatste Germaans-sprekende regio waar er nog steeds een monopolie geldt voor een bepaalde maatschappij, zoals in Afrika, Wallonië of Latijns-Amerika. Onbegrijpelijk nochtans, want die maatschappij faalt in haar enige opdracht, dag en dag opnieuw, rit en rit opnieuw.Ptoeneigh schreef: 26 maa 2024, 19:37 Het OV moet echt interessanter worden dan de wagen, pas dan winnen ze een pak reizigers.
Nederland is hier nochtans een voorbeeld die we gedeeltelijk kunnen overnemen. Ik zou wel aanpassingen doen. Maar in feite zeker hun treinennet is echt wel iets waar ik voor te vinden ben. Het bussennet vind ik dan zeker in de randstad toch wel ondermaats. Dat het landelijk laag ligt ok maar randstad vind ik toch iets dat niet zo verloederd mag worden.(ik praat hier over de randstad van Breda weet niet hoe het in andere steden zit in Nederland)CCatalyst schreef: 26 maa 2024, 20:40
Bedrijven die het beter willen en kunnen doen dan De Lijn, mogen hier nog altijd niet beginnen! Vlaanderen is volgens mij de laatste Germaans-sprekende regio waar er nog steeds een monopolie geldt voor een bepaalde maatschappij, zoals in Afrika, Wallonië of Latijns-Amerika. Onbegrijpelijk nochtans, want die maatschappij faalt in haar enige opdracht, dag en dag opnieuw, rit en rit opnieuw.
Idd. Verkeerslichten in het algemeen in Nederland zijn de meest fantastische ter wereld, zo geavanceerd en geoptimaliseerd. Daar sta je niet voor een kruispunt te wachten aan een rood licht waar er niemand afkomt van links of rechts. Beeld je eens in hoeveel tijd dat bespaart over het leven van de gemiddelde Nederlander.Ptoeneigh schreef: 26 maa 2024, 20:57 Kijk in dat geval naar Nederland: busbanen en slimme verkeerslichten.
In "de Randstad" aka driehoek Amsterdam, Rotterdam, Utrecht is het wel goed, vrije busbanen en ook speciaal aangelegde busbanen waar auto's niet eens op raken, verschillende operatoren, geintegreerd tarief, hoge frequentie, werkende aankondigingsborden.boonpwnz schreef: 26 maa 2024, 21:25 (ik praat hier over de randstad van Breda weet niet hoe het in andere steden zit in Nederland)
Ik weet dat ze het daar per provincie of stad Europees aanbesteden, dus ook als voorwaarde stellen dat men niet alleen maar de winstgevende ritten mag doen maar van vroeg tot laat met een bepaalde frequentie moet rijden.boonpwnz schreef: 26 maa 2024, 21:25
Nederland is hier nochtans een voorbeeld die we gedeeltelijk kunnen overnemen.
Je kan niet om de realiteit van andere landen heen. Privatisering, gedeeltelijk of volledig, is wel een oplossing. Het is daarbij een standaard model dat de private bedrijven de winstgevende lijnen zelf opereren, en de verlieslatende lijnen privaat met een subsidie van de overheid of door de overheid zelf. Er is niets mis met dat laatste, gelet op het belang van basismobiliteit. We laten hier heel veel mogelijke voordelen van OV aan onze neus voorbijgaan, omdat we blijven geloven in dogma's inzake privatisering die niet kloppen.Dizzy schreef: 27 maa 2024, 13:20 Privatisering is geen oplossing want ze zijn enkel geïnteresseerd in de lijnen die opbrengen.
Die vergelijking klopt niet. OV is een keuze, als men als klant niet tevreden is, zoals bij ons, kan en zal men overschakelen op de wagen. De private vervoersbedrijven moeten dus een aanbod hanteren dat voldoet aan de noden van de markt en ook aan een prijs die de markt kan dragen om een alternatief te vormen dat beter is dan de wagen, zodat je reizigers hebt en dus winst. In Japan, Londen, Nederland, etc werkt dat perfect. Het model van privatisering verschilt daarbij van land tot land. Als je daarmee vergelijkt kan je niet anders dan toegeven dat het net ons OV is dat mis loopt, en dat mobiliteit hier niet de drijfveer is.Dizzy schreef: 27 maa 2024, 13:20OV is zoals zorg, geef je het aan de privé dan loopt het vroeg of laat mis want zorg of mobiliteit is niet de drijfveer maar wel plat winstbejag.
Dat is nu toch al? Waaslandia bijvoorbeeld maar er zullen nog wel meer partners zijn.Dizzy schreef: 27 maa 2024, 13:20 Privatisering is geen oplossing want ze zijn enkel geïnteresseerd in de lijnen die opbrengen. De rest blijft voor de overheid. Resultaat, het geld gaat naar de privé, de kosten op onze nek. OV dat performant is zal altijd lijnen hebben die niet rendabel zijn, dat is nu eenmaal eigen aan OV want niet elk gebied is even druk.
Als je weet dat lokale besturen profiteren van de Vlaamse wegenbelasting helpt het ze om de begroting rond te krijgen.Dizzy schreef: 27 maa 2024, 15:06 OV werkt hier slecht omdat men niet wil dat het werkt om partij-ideologische redenen. Wij subsidiëren wagens als nergens anders maar de bus moet opbrengen. Ondertussen staan gehandicapten letterlijk in de kou.
Bwa, als ik even rondkijk in de wijk zijn dat dag na dag meer elektrische voertuigen (en waarschijnlijk ook nog eens gesubsidieerde salarisauto's) en die betalen vooralsnog helemaal geen wegenbelasting.Ptoeneigh schreef: 27 maa 2024, 15:27 Net als dat ze baat hebben bij mensen met een hoger inkomen die ruim wonen, niet toevallig de mensen die 2 a 3 wagens voor de deur hebben staan.
Oké! Ik spreek niet voor mezelf hier: afkloppen: nooit boetes.Dizzy schreef: 27 maa 2024, 15:38 Dat uitmelken valt wel mee als je rekent dat heel wat wagens gesubsidieerd zijn en je hebt het uitmelken ook in de hand. Rij normaal en er valt weinig uit te melken. Ik stel vast dat er heel wat koeien maar al te graag gemolken worden
Dat de besluitnemers zelden het OV gebruiken speelt wel mee.
Is verschillend van mens tot mens, ik ben destijds gestopt op advies van m'n neurochirurg, de rugpijn was zwaar genoeg om dragen en ben toch gewoon kunnen stoppen en nooit geen sigaret meer aangeraakt. (20 jaar nu..)Ptoeneigh schreef: 27 maa 2024, 16:22Het is als stoppen met roken, ook geen ervaring mee, maar het schijnt heel lastig te zijn om gedrag te veranderen.
En toch zitten de Amsterdamse trams en metros goed vol. Het is dus nog altijd een betere proposition dan de wagen. Dat is wat telt. We hebben dezelfde discussie gehad over Londen, daar is het ook duurder, en toch is het OV er een groot succes en slaagt het in haar opdracht om de auto grotendeels weg te houden uit de stad. Dat OV duur is is geen probleem, zolang het ook een alternatief biedt en goedkoper is dan zich verplaatsen met de wagen.ITnetadmin schreef: 30 maa 2024, 03:40 In het "voorbeeldland" NL kost een trein en tramabbo regio Amsterdam u (ik heb het ooit opgezocht, maar nu geef ik enkel grove waarden) meer dan 2000 euro, in BE rij je met de lijn voor een stuk minder dan 500 euro de ganse regio vlaanderen door.
Wat jij verdedigt is niet echt een keuze meer.CCatalyst schreef: 30 maa 2024, 10:18 Als je moet kiezen tussen (veel te) goedkoop OV dat geen alternatief vormt waardoor je de (dure) wagen moet nemen, of duurder OV dat wel een alternatief vormt (want de wagen is nog duurder), dan kies ik voor het tweede. Ik snap niet hoe je het eerste kan verdedigen: wat ben je met goedkoop als het toch geen alternatief vormt. Bovendien trekt te goedkoop ook ongewenste effecten en misbruiken aan.
Ik neem aan dat dit dan is als een vorm van steun / compensatie (VDAB, VAPH) om mensen hun mobiliteit te garanderen zoals bij mensen met een handicap, werkzoekenden etc. Het zal een goede reden hebben dus dat is alleen maar goed natuurlijk want zij zullen het financieel dan zeker kunnen gebruiken.boonpwnz schreef: 30 maa 2024, 10:18 Je vergeet ook een groot deel mensen die gratis rijden bij de lijn(waaronder ik). Ik loop daar niet mee te koop en het is heel handig maar ik besef ook dat anderen de volle pot betalen.
Er zijn om allerlei redenen wel meer voordeeltarieven bij De Lijn voor mensen die het niet echt nodig hebben.Ptoeneigh schreef: 30 maa 2024, 13:00 Ik neem aan dat dit dan is als een vorm van steun / compensatie (VDAB, VAPH) om mensen hun mobiliteit te garanderen zoals bij mensen met een handicap, werkzoekenden etc. Het zal een goede reden hebben dus dat is alleen maar goed natuurlijk want zij zullen het financieel dan zeker kunnen gebruiken.
Nu maak je me nieuwsgierig. Heb je daar cijfers van gebaseerd op een onafhankelijke bron?Als je zou weten hoeveel ouders hun tienerdochters met de auto ergens naartoe brengen omdat ze hun kind niet met de bus durven laten gaan..