Cash geld bank

heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Ik pleit nergens tegen cash, maar belastinggeld gaan gebruiken om anderen hun betalingsvoorkeuren te gaan ondersteunen is nog wel iets anders natuurlijk. Ik kan me niet herinneren ooit subsidies gekregen te hebben gekregen om een smartphone aan te kopen ofzoiets (een subsidie voor elke inwoner met een Payconiq account :banana: ).
Waarom zou mijn gemeente - die doen dat gelukkig niet, het is hier niet het achtereinde van de wereld - belastinggeld moeten inzetten om voor anderen de keuze open te houden?

Ieder maakt zijn eigen keuzes qua "vanalles", idem cash of digitaal.
Maar als er belastinggeld mee gemoeid is, wordt de situatie net wat anders :)

Dan heb ik het over zulke achterlijke voorstellen:
https://www.cdenv.be/in_elke_gemeente_een_bankautomaat
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230309_95225346
€32K per jaar om een cashautomaat te "hebben" in de eigen gemeente.

En dat beseffen ze in die gemeente ook:
“Is het de taak van een gemeentebestuur om de installatie van een bankautomaat te faciliteren? Nee, helemaal niet”, zegt schepen voor Lokale Economie Kevin Defieuw.
Maar ook hier: als je fan bent van zulke zotternijen: je weet op welke club van bejaarden je moet stemmen :)
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

heist_175 schreef: 25 maa 2024, 19:17 Ik pleit nergens tegen cash, maar belastinggeld gaan gebruiken om anderen hun betalingsvoorkeuren te gaan ondersteunen is nog wel iets anders natuurlijk.
Maar zonnepanelen en Electrische autos financieel ondersteunen van belastinggeld mag dan wel van je veronderstel ik .... :lol:
Laatst gewijzigd door Matt555 25 maa 2024, 20:59, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
heist_175
Moderator
Moderator

Matt555 schreef: 25 maa 2024, 19:44Maar zonnepanelen en Electrische autos financieel ondersteunen van belastinggeldmag dan wel van je veronderstel ik
Dat heeft weinig met cash/digitaal geld te maken natuurlijk. Maar als je als overheid iets wil aanmoedigen is het niet ongewoon daar subsidies voor te geven.

Voor PV's was dat lange tijd verdedigbaar, ondertussen al een hele tijd niet meer. Installaties zijn zo goedkoop en de besparingen zo flagrant, dat de sector perfect kan bestaan zonder subsidies.
Of je de rijkere middenklasse die zich een EV kan permitteren moet belonen met een cheque van €5K is zéér discutabel. Ik denk dat je qua mobiliteit meer impact zal hebben met investeringen in openbaar vervoer.

Maar opnieuw: je weet op welke partijen te stemmen als je het openbaar vervoer verder wil laten afbreken, zodat de hogere middenklasse korting kan krijgen op luxueus privévervoer.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

ivob schreef: 25 maa 2024, 16:42 - en eerder vernoemd: ik heb niet de gewoonte pete-/klein-/kinderen (of whatever) zo "op te voeden" dat hun eventuele genegenheid moet afgekocht worden met een zakcent en indien niet aan die "verwachting" voldaan wordt ze "teleurgesteld" moeten reageren.
nee, jij klinkt me idd meer als het type dat een petekind (of dakloze, of ....) gewoon niets zou geven, dat is waar :)
het is je eigen dat jij altijd maar denkt te weten hoe het ergens anders gaat, dus je blijft in ieder geval wel consistent in je postings,
maar om je even te corrigeren: er is niets van genegenheid afkopen of "opvoeden door geld" bij betrokken, het was nu eenmaal een uitstapje naar de kermis.
en een uitstapje naar de kermis, dat kost geld (en een heel pak meer als vroeger verdomd)

ik was, omdat er idd overal tegenwoordig gewoon met kaart/payconiq kan betaald worden (en gewoon pure vergetelheid/luiheid) geen extra cash gaan afhalen - gelukkig dat ik dus nog wel wat bijhad, want als je kaart en payconiq het ineens even laten afweten.... (had nog een 2de kaart, maar daar kan je dan niet altijd mee betalen via payconiq, afhankelijk van de qr code dat je moet gebruiken, en niet overal namen ze gewoon de kaart aan)

ik heb in principe steeds:
- payconiq
- 2 verschillende bankkaarten
- en (beperkte hoeveelheid) cash

moest dat dus in deze instantie niet geweest zijn, waren er zaken die gewoon niet gekund hadden, door een of ander probleem met mijn primaire kaart (nouja, ik had naar de bank kunnen lopen.... om cash af te halen, maar dan zit je dus terug bij, jawel, cash)

cash is en blijft nog steeds het enige dat je kan garanderen dat je x euro kan betalen op elk moment - voor al de rest ben je afhankelijk van externe factoren.
natuurlijk is er met dat voordeel ook het nadeel gepaard dat je het kwijt kan raken door gewoon te verliezen, of door overvallen te worden
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 25 maa 2024, 20:04
Matt555 schreef: 25 maa 2024, 19:44Maar zonnepanelen en Electrische autos financieel ondersteunen van belastinggeldmag dan wel van je veronderstel ik
Dat heeft weinig met cash/digitaal geld te maken natuurlijk. Maar als je als overheid iets wil aanmoedigen is het niet ongewoon daar subsidies voor te geven.

Heeft er wel degelijk mee te maken aangezien je nadrukkelijk dat belastiggeld vernoemde dat gebruikt werd , daarover ging het basic blijkbaar wat je vond dat niet kon .

Kunnen moeilijk gaan uitspitten ieder voor zich individueel (wat elke Belg )vind waarvoor zijn belastinggeld gebruikt mag worden voor iets wat hij als individu correct vind ..... :roll:

We worden toch verondersteld een gemeenschap te zijn of niet ? :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Mmm, ik ben fan van elektronische betalingen, maar ik weiger dat te doen als het ten koste gaat van cash betalingen *en* beschikbaarheid van cashautomaten.
Ik ben voor *meer* keuzes, en tegen minder.

That said, Payconiq werkte maar zo-zo bij mij, die app moest altijd *ineens nu* een update hebben, waarschuwen dat "de app binnen een maand geupdate moet worden" zoals bv Whatsapp dat doet, dat kon blijkbaar niet (en nee, mijn gsm apps mogen niet auto-updaten).
Dan moest er ineens een account gemaakt worden, en dan ben ik afgehaakt.
Het werkte zonder account ook, dus ik moet geen gedoe hebben met alweer ergens een account aan te maken voor kweeniwa.

Dus nu kom ik al wel ns ergens waar men geen kaart aanvaardt, en dan sta je daar mooi als je geen cash hebt.
En uiteraard zijn er ook die moeilijk doen over de manier van betaling; "geen kaart onder de X euro, enkel payconiq boven de Y euro, etc etc".
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er schijnt wel een probleem op te duiken vanwege Crelan/Axa planning voor de Cashpoints.. :!:

https://www.hln.be/binnenland/crelan-zo ... ~a598afa7/
Geen +Artikel
Crelan zorgt voor vertraging van spreiding van geldautomaten

Door een vertraging bij bankengroep Crelan kan de overheid nog geen toestemming geven voor het plan om geldautomaten in ons land meer te verspreiden. Er is al erg lang discussie over het tekort aan geldautomaten in België. Daarom sloot de federale regering vorig jaar een protocol met de verschillende banken in ons land om extra toestellen en een betere spreiding te voorzien. Maar het akkoord voor die spreiding loopt nu vertraging op.
IHB 25-03-24, 23:34 Bron: De Tijd

meer....
Modbreak:
Kleur gewijzigd; rood is enkel voor mods
Laatst gewijzigd door Matt555 26 maa 2024, 10:16, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Niet met mijn belastinggeld, das toch een fijne dooddoener. Als mijn belastinggeld alleen gebruikt wordt voor wat ik nodig heb ga ik netto een pak meer overhouden...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Of erger "we moeten mee(zijn)"
Mee zijn met wat ? Met totale controle over wat we met onze centen doen ?
Die vragen op de bank als je x € gaat afhalen of storten is toch kompleet de wereld op z'n kop, niet ?
Waarom moet ik me in hemelsnaam verantwoorden over mijn eigen geld ?
Ik heb geen enkel probleem met elektronische betalingen, ik heb een groot probleem met hoe men cash tegenwoordig aanpakt.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

De vragen op de bank ze willen u iets aansmeren waar ze beter van worden.
Wat cash betreft blijkbaar voorstander van de zwarte economie.
Het grote voordeel van die zwarte economie dat wie legaal werkt elk jaar meer mag ophoesten.

bijv. het foefelen met btw van 6 en 21 % we kunnen die factuur gerust op de woning van uw ouders plaatsen. :bang:
Laatst gewijzigd door on4bam 26 maa 2024, 09:24, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

thmj schreef: 26 maa 2024, 09:13 bijv. het foefelen met btw van 6 en 21 % we kunnen die factuur gerust op de woning van uw ouders plaatsen. :bang:
Dat los je niet op door cash af te schaffen. Sorry.

En niet alle cash geld is zwart. Dat is het kind met het badwater weggooien. Zullen we naar analogie met je redenering de straten afschaffen in Antwerpen en Brussel ? Er worden daar namelijk mensen vermoord en drugs verhandeld, dan lossen we twee grote problemen in één keer op.
Te snel rijden kan er dan ook niet meer, ongevallen met voetgangers en fietsers door grote boze SUV's zijn dan ook niet meer mogelijk en, bijkomend voordeel, er is dan plots veel meer plek voor grote appartementsblokken. Ik denk dat we er voor moeten gaan, niks dan voordelen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef: 26 maa 2024, 07:37 Of erger "we moeten mee(zijn)"
Mee zijn met wat ? Met totale controle over wat we met onze centen doen ?
Die vragen op de bank als je x € gaat afhalen of storten is toch kompleet de wereld op z'n kop, niet ?
Waarom moet ik me in hemelsnaam verantwoorden over mijn eigen geld ?
Ik heb geen enkel probleem met elektronische betalingen, ik heb een groot probleem met hoe men cash tegenwoordig aanpakt.
Die vragen bij afhalingen door bankbediende is vanwege de verscherpte controles en mogelijke boetes van (R)overheid aan banken (witwasmaatregel :roll: )...., daarom .
Heb eigenlijk nooit probleem gehad telkens bij afhaling a rato 9950 euro cash /loket , maar gaf dit zelf al aan bij loketbezoek (na afspraak ), daar ik steeds bij overkomst uit , en vertrek naar Thailand (jaarlijks..) dat ik tevens hun ook vroeg om afgestempeld bankafhalingsbewijs (voor controle douane Luchthaven )

Trouwens van 1 bank indertijd kennisgeving ontvangen van nieuwe (R)overheidsmaatregel dat jaarlijks op 30 Juni en 31 Dec. de banken de saldos ( geen details) van alle rekeningen dienen gerapporteerd aan NBB (nationale bank Belgie )
Mijn andere banken hebben mij dat evenwel nooit gemeld .
Laatst gewijzigd door Matt555 26 maa 2024, 11:15, in totaal 2 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Betalen is vrij evident in onze maatschappij dus het is niet meer dan logisch dat er geld naartoe gaat naar dat essentiële onderdeel van handel drijven.

Wie digitaal betaalt heeft geen last van mensen die kiezen om soms niet-digitaal te betalen, doe uw ding en laat anderen gerust, ze doen niets verkeerds.

En belastingsgeld gaat naar zoveel dingen, ook veel dingen die ik niet gebruik of kan gebruiken. Zo kan ik ook pleiten voor het afschaffen van kindergeld want ik heb geen kinderen. Zo werkt het niet.

Ik volg ITnedadmin, ik ben voor meer keuze en dus ook de keuze om nog cash te kunnen betalen als dat om welke reden dan ook mij beter past. Minder keuze zal op termijn ook leiden tot duurdere betalingen want je kan geen kant meer op.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef: 26 maa 2024, 09:42
thmj schreef: 26 maa 2024, 09:13 bijv. het foefelen met btw van 6 en 21 % we kunnen die factuur gerust op de woning van uw ouders plaatsen. :bang:
Dat los je niet op door cash af te schaffen. Sorry.

En niet alle cash geld is zwart. Dat is het kind met het badwater weggooien. Zullen we naar analogie met je redenering de straten afschaffen in Antwerpen en Brussel ? Er worden daar namelijk mensen vermoord en drugs verhandeld, dan lossen we twee grote problemen in één keer op.
Te snel rijden kan er dan ook niet meer, ongevallen met voetgangers en fietsers door grote boze SUV's zijn dan ook niet meer mogelijk en, bijkomend voordeel, er is dan plots veel meer plek voor grote appartementsblokken. Ik denk dat we er voor moeten gaan, niks dan voordelen.

J.
Over het handje contantje niet gehad bij het factuur gedoe.
heist_175
Moderator
Moderator

Matt555 schreef: 25 maa 2024, 21:14 Heeft er wel degelijk mee te maken aangezien je nadrukkelijk dat belastiggeld vernoemde dat gebruikt werd , daarover ging het basic blijkbaar wat je vond dat niet kon .
Vindt je het echt de taak van de overheid (gemeente, regio/gemeenschap of federaal) om zich bezig te houden met bankactiviteiten?
We worden toch verondersteld een gemeenschap te zijn of niet ?
Zeker wel.
Maar niet ten allen koste.
Mensen die in een wei wonen kunnen wel allerhande faciliteiten claimen, maar gaan we als maatschappij echt betalen om in elke 3 weien alles van infrastructuur te voorzien?
Joe de Mannen schreef: 26 maa 2024, 05:26 Niet met mijn belastinggeld, das toch een fijne dooddoener.
Ik ben blij dat het in dit geval alvast niet mijn belastinggeld is.
Maar heeft die gemeente echt geen prangendere of belangrijkere problemen waar ze financiering voor nodig hebben? Er zijn veel verdedigbare doelen, maar dat is niet het punt. Het gaat om prioriteiten.
Als mijn belastinggeld alleen gebruikt wordt voor wat ik nodig heb ga ik netto een pak meer overhouden.
Dat zal zeker :).
En (mijn) belastinggeld dient heus niet enkel voor de overheidsdiensten die ik gebruik. Brandweer heb ik gelukkig nog niet nodig gehad bv, net zoals "den OKRA". Maar ik zie wel de toegevoegd waarde van die uitgaven. Niet enkel voor de betrokkenen, maar voor de gemeente en maatschappij.

Maar een gemeente die bank gaat spelen?
Nee, daar zie ik het nut of het voordeel niet van in.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

marzman schreef: 25 maa 2024, 15:23Afgelopen jaar... ik had 100 procent verwacht, sommige dingen kunnen alleen met cashgeld (een zwerver helpen, een winkelwagentje lenen, de collecte in de kerk).
Thuis betaal ik af en toe eens cash, maar dat is hoogst uitzonderlijk. We zijn afgelopen zomer een week naar Londen geweest, daar heb ik geen pond in mijn handen gehad.
Zwerver/straatmuzikant? Die hadden een bakje
Winkelwagen in BE? Zowel de colruyt als de AH waar ik ga hebben geen munten meer. (los daarvan, een plastiek schijfje werkt ook)
Kerk? Het vliegend spaghetti monster heeft nog geen tempel.

De enige cash die ik in handen krijg is de cash die ik krijg van mijn ouders voor mijn kinderen. Mijn kinderen willen die briefjes liever niet en vragen dat ik dat neem en het geld op hun rekening overschrijf.
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer

cadsite schreef: 27 maa 2024, 07:59
marzman schreef: 25 maa 2024, 15:23Afgelopen jaar... ik had 100 procent verwacht, sommige dingen kunnen alleen met cashgeld (een zwerver helpen, een winkelwagentje lenen, de collecte in de kerk).
Thuis betaal ik af en toe eens cash, maar dat is hoogst uitzonderlijk. We zijn afgelopen zomer een week naar Londen geweest, daar heb ik geen pond in mijn handen gehad.
Zwerver/straatmuzikant? Die hadden een bakje
Winkelwagen in BE? Zowel de colruyt als de AH waar ik ga hebben geen munten meer. (los daarvan, een plastiek schijfje werkt ook)
Kerk? Het vliegend spaghetti monster heeft nog geen tempel.

De enige cash die ik in handen krijg is de cash die ik krijg van mijn ouders voor mijn kinderen. Mijn kinderen willen die briefjes liever niet en vragen dat ik dat neem en het geld op hun rekening overschrijf.
Ik noem ook maar wat voorbeelden op, ik kon me niet voorstellen dat iemand het een heel jaar niet nodig heeft. Inderdaad je hebt ook nog zakgeld voor de kinderen, collectes aan de deur, sommige horeca (wordt minder), oudere automaten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

marzman schreef: 27 maa 2024, 09:07 Ik noem ook maar wat voorbeelden op, ik kon me niet voorstellen dat iemand het een heel jaar niet nodig heeft. Inderdaad je hebt ook nog zakgeld voor de kinderen, collectes aan de deur, sommige horeca (wordt minder), oudere automaten.
Voorbeelden die één voor één makkelijk weerlegd kunnen worden waardoor je dus ook niet aan die veronderstelde 100% cash komt.

En dat is trouwens iets totaal anders dan cash voor jan en alleman willen verbieden.
Wie nog met cash wil betalen moet dat vooral doen.
Maar dat heeft ook niet tot gevolg dat wie dat niet meer wil doen zonder cash op zak niet meer vooruit geraakt. :-D

Niet iedereen staat erop dat hun kinderen nog cash in handen krijgt. Kan net zo goed met een spaarrekening of digitaal (dat sommigen dat anders zien kan maar is daarom nog geen uit te breiden noodzaak voor iedereen). Net zoals niet iedereen cash geeft aan iedere collecte aan de deur, aan iedere bedelaar op straat (en zoals al aangehaald kunnen bonafide organisaties voor het goede doel ook dat al digitaal organiseren).
Wat betreft horeca loop je zelf achter op de feiten want men moet ook daar al een middel voorzien om digitaal te kunnen betalen. En het staat je als klant nog altijd vrij een zaak die alleen cash wil aannemen te negeren. Hier is het niet zo dat er dan in de buurt geen alternatieven te vinden zijn. Eerder een overaanbod aan horecazaken dan een tekort.

Ik kan me best voorstellen dat er nog mensen zijn die met cash willen betalen. Men doet immers maar wat men niet laten kan.
Het omgekeerde ligt blijkbaar iets moeilijker. :angel:

Zoals eerder al geschreven, dit jaar nog geen cash nodig gehad (en vorig jaar ook niet voor zover ik me kan herinneren) en heb trouwens ook nooit cash op zak. Maar dat komt misschien omdat ik zelden tot nooit wilde impulsaankopen doe maar doorgaans een betaling/aankoop gepland is.

Laat dat dus je eerdere veronderstelling al wat bijstellen. En dat betekent niet dat jij of een ander dat dan ook moet navolgen maar is gewoon al een plausibele verklaring waarom je niet aan 100% cashgebruik komt.
Laatst gewijzigd door ivob 27 maa 2024, 10:16, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

marzman schreef: 27 maa 2024, 09:07 Ik noem ook maar wat voorbeelden op, ik kon me niet voorstellen dat iemand het een heel jaar niet nodig heeft. Inderdaad je hebt ook nog zakgeld voor de kinderen, collectes aan de deur, sommige horeca (wordt minder), oudere automaten.
Zakgeld kinderen: Maandelijkse overschrijving
Collectes? "geen interesse"
horeca? kaart
...

Nu ik eens diep graaf in mijn geheugen kom ik op een moment waar ik cash moest hebben: Straatparkeren in Luik. Maar daar stond ik dan met mijn briefje van €5. Die dingen aanvaarden enkel munten. :bang:
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 39 keer

Stoppen ze met cash en valt heel de zwarte economie uit elkaar dan is het gedaan met België. Dat weten de politiekers ook van de slimme economen waarmee ze spreken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Moest dat het geval zijn dan zouden al minstens twee Vlaamse partijen volmondig pleiten voor het afschaffen van cash betalingen. :angel:
En wie ten volle van het matheuseffect wil gebruik maken doet dat ook beter niet door in het zwart te betalen.
En ik wil de zwartbetalers de kost niet geven die daarna problemen kregen en geen beroep meer konden doen op welke garantie dan ook omdat ze geen bewijs meer hadden van de werkelijke kost van de bij hen uitgevoerde werken en van goedkoop uiteindelijk in een duurkoop verzeild zijn geraakt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Toch goed om lezen dat het nodige gedaan wordt om diegenen die cash blijven gebruiken niet moeten onder doen aan de mening van de " totaal geen cash gebruikers " :roll: ....Het Is totaal ook niet de bedoeling om deze te overtuigen om cash te gebruiken :wink: ....wel om gewoon de cash gebruikers niet in de kou te zetten ...net zoals men probeerde om het nuclaire te bannen ....

Alles kan netjes naast elkaar gebruikt worden ,het oude en het " o zo blind vertrouwde nieuwe " ... :angel:
Laatst gewijzigd door Matt555 27 maa 2024, 11:45, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
heist_175
Moderator
Moderator

Ik heb niets tegen cash, er zijn prima scenario's te bedenken waar cash handig is.
Maar het is geen taak van de overheid om te zorgen dat elke burger aan cash geraakt, net zoals het ook geen overheidstaak is om de smartphone van iemand te subsidiëren, zodat ie kan bankieren.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 27 maa 2024, 11:43 Ik heb niets tegen cash, er zijn prima scenario's te bedenken waar cash handig is.
Maar het is geen taak van de overheid om te zorgen dat elke burger aan cash geraakt, net zoals het ook geen overheidstaak is om de smartphone van iemand te subsidiëren, zodat ie kan bankieren.
Toch blij dat onze (r)overheid het toch wel doet .... :angel:

Wat die smartphone betreft ..... wel die kan ik zelf wel kopen en betalen hoor .... ev. met cash , maar dat zal wel met kaartje zijn :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik ben ook totaal niet "anti-cash", ik heb het gewoon niet nodig.
Hoe een ander zijn zaken regelt gaat mij niet aan, ik ga dus ook de Messias niet uithangen, ik zeg enkel hoe ik er mee omga.
Ik versta de voorliefde voor die onhandige methode gewoon niet goed.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wie digitaal wil betalen kan dat doen, wie soms cash wil betalen zou dat ook moeten kunnen/mogen en daar gaat het over. Iedereen kiest toch zelf met welke wettelijke betaalmiddelen men betaalt.

En de overheid zou de banken wel wat harder kunnen aanporren om hun rol op te nemen zodat elke burger met elk wettelijk betaalmiddel kan betalen. Merk ook op dat de overheid zelfs banken heeft moeten overnemen door hun eigen hebzucht.

Uiteindelijk is er nu keuze en ik zie niet in wat een burger wint met minder keuze, zeker als er banken bij betrokken zijn. De keren dat de banken iets voor ons deden moeten allemaal nog komen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator

Dizzy schreef: 27 maa 2024, 13:04De keren dat de banken iets voor ons deden moeten allemaal nog komen :)
Niet iedereen kan een huis cash betalen.
Ben ik blij dat er banken zijn :).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Inderdaad, de afschaffing van cash zou een economisch kerkhof opleveren voor verschillende sectoren. Prostitutie, drugs, mensenhandel. Gelukkig kan je voor afpersingen en huurmoordenaars ook al bitcoin gebruiken, maar toch...
Volle begrip dus voor de genoemde sectoren en hun klanten die hier ook goed vertegenwoordigd zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 27 maa 2024, 14:01 Niet iedereen kan een huis cash betalen.
Ben ik blij dat er banken zijn :).
Dat eerste mag dan ook niet meer want huizen onder de 3000 € stellen nog maar weinig voor. :angel:
Al dan niet cash betalen heeft ook weinig met banken te maken maar alles met een individuele keuze (en daar is men idd nog altijd vrij in).
Diegenen die nog met cash willen betalen doen dat doorgaans ook niet omdat ze voor hun arbeid nog altijd in cash worden uitbetaald, dat thuis allemaal opslaan (of eerst omzetten in kilo's goud) en dat dan doorschuiven naar de volgende. Die tijd lijkt me, voor de meeste mensen toch, al redelijk gepasseerd. Wie cash betaalt maakt doorgaans ook daarvoor eerst gebruik van de faciliteiten van een bank en haalt dat geld ook eerst uit een automaat door zich te identificeren met een bankpas om toegang te krijgen tot de eigen digitale zichtrekening.

Ieder zijn eigen keuze en werkwijze maar dat vind ik persoonlijk dus een overbodige tussenstap.

Ook een inconsequente wijze van redenering dat men de overheid de ene keer afschildert als een overbodige overheid (sic) en als het vervolgens beter in eigen kraam past vindt dat diezelfde overheid moet tussenkomen en reguleren.
Sol Invictus!
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Cash kan nog nuttig zijn voor veegpaneelverslaafden die zelfs geen
bankkaart meer bijhebben. Dan staan ze daar te zwaaien met appel peej
en wat weet ik nog allemaal maar het werkt niet.
Tsja...bonafide cash werkt altijd en overal.
heist_175
Moderator
Moderator

cadsite schreef: 27 maa 2024, 10:05 Nu ik eens diep graaf in mijn geheugen kom ik op een moment waar ik cash moest hebben: Straatparkeren in Luik. Maar daar stond ik dan met mijn briefje van €5. Die dingen aanvaarden enkel munten. :bang:
mipa schreef: 27 maa 2024, 14:36 cash werkt altijd en overal.
Yeah right
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Oh boy, blij zijn dat je een pak intrest op een lening mag betalen :)

Gelukkig werkt digitaal wel altijd en overal, juist.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

cadsite schreef: 27 maa 2024, 10:05 Nu ik eens diep graaf in mijn geheugen kom ik op een moment waar ik cash moest hebben: Straatparkeren in Luik. Maar daar stond ik dan met mijn briefje van €5. Die dingen aanvaarden enkel munten.
De apps werken nochtans ook hoor. Geen cash nodig.
Il est possible de payer son stationnement en monnaie à l'horodateur, par SMS (4411), via l'application mobile 4411 ou via le site www.4411.be ou encore via l'application mobile YELLOWBRICK.

Belgian Parking Register, le prestataire de la Ville pour le paiement mobile du stationnement (paiement par sms ou application) active 2 opérateurs de paiement supplémentaires, SEETY et EasyPark, sur le territoire de la Ville.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 27 maa 2024, 15:10 De apps werken nochtans ook hoor. Geen cash nodig.
Waar mogelijk betalen wij het OV vervoer en straatparkeren ook via SMS of app (indien gekoppeld aan het belkrediet).
Dan gaat het, in tegenstelling tot cash, niet van de eigen geldvoorraad af. :wink:
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

R2D2 schreef: 27 maa 2024, 15:10 De apps werken nochtans ook hoor. Geen cash nodig.
Geen idee. Ik was daar voor 't werk en de gsm is van mij.
Daarom betaal ik liever niet met mijn gsm omdat dit gemakkelijker is om de kosten te recupereren.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier in 't dorp wordt de gazettenboer kwaad, tot roepen toe, als je de gazet elektronisch wil betalen. "want dan houd hij er niks aan over".

J.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 27 maa 2024, 15:16

Dan gaat het, in tegenstelling tot cash, niet van de eigen geldvoorraad af. :wink:
BETRAPT !! :lol: ....Ivob heeft ook nog cash voorraad ....wel dan moeten we niet vrezen voor een non- cash Belgie :angel:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Betrapt? :roll:
Nee je eigen fantasie speelt je parten.
Mijn volledige geldvoorraad is giraal en digitaal.
Dat een regelmatige gebruiker van cash niet stilstaat bij het feit dat een geldvoorraad ook giraal kan zijn en zich niet eens kan inbeelden dat dit niet automatisch chartaal dient te zijn is iets totaal anders en eerder een individueel probleem.

Dat men blijkbaar niet weet dat je parkeren ook kan betalen via je belkrediet en soms niet met een briefje van 5 € is weer iets anders.
En wanneer dat belkrediet verstrekt wordt door een werkgever (en dat kan ook op de eigen gsm van de werknemer, toch in bedrijven die met hun tijd mee zijn) moet je ook al niet de moeite doen om via een cashbetaling aan de werkgever te bewijzen dat men ergens voor het werk moest parkeren.

Je reactie toont overigens weer al aan dat het niet de digitale betalers zijn die problemen hebben met de cashbetalingen van anderen maar dat de hardnekkige voorstanders van betalen in cash keer op keer naar redenen blijven zoeken waarom leven zonder cash ook bij anderen niet zou kunnen lukken.

En waarom zou men zelf bevreesd moeten zijn voor het verdwijnen van cash omdat er mensen zijn die al zonder cash kunnen? :roll:
Zoals al meermaals aangehaald, ieder zijn ding. En blijkbaar hebben gebruikers van de chartale visie het daar moeilijker mee dan omgekeerd.
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

De laatste keer dat ik geld ben gaan afhalen aan een automaat dateert van voor ……… corona.
Sporadisch zit er nog eens cash geld in mijn, portefeuille, oeps heb ik niet meer, heb enkel nog Secrid.
Dat geld komt dan van een verjaardag van de kinderen, waarbij we gekregen geld dan op hun rekening zetten, als ze dat willen en wij het geld in de portemonnee of Secrid steken.
Maar zoals ik zei is dat zéér sporadisch.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 27 maa 2024, 17:29 Betrapt? :roll:
Nee je eigen fantasie speelt je parten.
Mijn volledige geldvoorraad is giraal en digitaal.
Dat een regelmatige gebruiker van cash niet stilstaat bij het feit dat een geldvoorraad ook giraal kan zijn en zich niet eens kan inbeelden dat dit niet automatisch chartaal dient te zijn is iets totaal anders en eerder een individueel probleem.

Dan heb ik het inderdaad het begrip "geldvoorraad" verkeerd begrepen :roll: omdat ikzelf een geldvoorraad zou begrijpen onder wat ik fysiek in hand/ kluis .., kan houden .....

zodoende trek ik het" betrapt " woord terug :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”