DarkV schreef: 18 maa 2024, 14:30
De meeste mensen die te snel rijden doen dat trouwens niet om tijd te winnen (want die win je inderdaad amper) maar gewoon omdat de snelheid onnatuurlijk voelt bij de infrastructuur (meestal beseffen ze het dus zelfs niet dat men te snel rijdt). Wil je dus de snelheid omlaag halen moet je gewoon zorgen dat de infrastructuur is aangepast... maar dan kan je natuurlijk minder mensen flitsen wat vaak het primaire doel is.
Verkeersgebruikers die zich begeven op de openbare weg en niet beseffen wat er rond hen gebeurt of geen besef hebben van de ter plekke geldende verkeersregels kunnen niet snel genoeg uit het openbare verkeer gehaald worden.
De primaire bedoeling van een wegcode is dat ze op iedereen van toepassing is en in de openbare ruimte juist niet de natuurlijke wet van de sterkste van toepassing is en dat iedereen zich dan maar moet aanpassen aan wat iedere weggebruiker individueel als natuurlijk aanvoelt.
Wie vindt dat het vaststellen van een verkeersovertreding een vorm van primaire belasting is kan deze belasting zeer makkelijk voorkomen. Het is een van de weinige belastingen die rechtstreeks door eigen individueel gedrag worden getriggerd en dus ook door het eigen gedrag stante pede voorkomen kunnen worden.
Ja, want iedereen die eens 5 km/u te snel rijdt is een moordernaar.
Je bent een van de weinigen die telkens dat nonargument naar boven brengt. Bijna niemand anders beweert dat over een simpele verkeersovertreding. Doet dat geen belletje rinkelen?
Zoniet, tijd dat je de wegcode, het strafrecht en het wetboek van strafvordering een grondig doorneemt en de verschillen in strafmaat leert kennen.
Om te beginnen krijg je al geen "flitsboete" wanneer je 5 km harder reed dan de toegelaten snelheid, laat staan een veroordeling voor moord. Maar ook dat krijg je er blijkbaar bij jou niet in.
Rij je echter zoveel te hard dat men je op een overtreding betrapt en je daarvoor een boete krijgt (die dan nog is aangepast naargelang de plaats, omstandigheden en mate van overdreven snelheid) dan staat daar ook niet op geschreven dat je voor assisen moet verschijnen voor (poging tot) moord maar gewoon dat je een boete moet betalen aangepast aan de snelheidsovertreding die je beging. Ben je daarmee niet akkoord en heb je gegronde redenen of reden die jij denkt dat aanvaardbaar te verdedigen zijn (bv. ik had geen besef hoe snel ik reed, de infra was niet aangepast aan mijn natuurlijk aanvoelen, er zijn wel ergere dingen dan dat, de politie kent de prioriteiten niet, ik ben geen moordenaar, ....) staat het je vrij de boete te betwisten en je te verdedigen tot voor de rechtbank waar men je "argumenten" welwillend zal aanhoren.
Zoniet betaal je gewoon die boete en trekt er lessen over eigen gedrag uit. En wil je er geen lessen uittrekken en allemaal nonargumenten op een hoop blijven gooien herhaalt de gehele procedure zich vroeg of laat en behoor je gewoon tot de categorie Belgen die graag belastingen betalen die ze niet eens verplicht zijn te betalen.
Enfin, dit is een zinloze discussie...
Correcte vaststelling.
Een wet is een wet en de wegcode is, tot de volgende herziening, nu eenmaal wat ze is.
Zo ook de boetes gekoppeld aan de overtreding van de wegcode. Ook deze zijn geen geheim en vrij beschikbaar. Toch voor wie zich daar bewust van wil zijn.
Normaal gezien heeft iedereen (op de uitzonderingen na) die een auto bestuurt een rijbewijs en daarvoor de nodige examens afgelegd en dus ook de vereiste kennis van de wegcode.
Indien je die vergeten bent zal ik voor jou de betekenis van het verkeersbord C43 nog eens herhalen:
C43: Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
Wat is daar niet duidelijk aan?
Lees jij ergens dat dit verkeersbord voor vrije interpretatie vatbaar is, afhankelijk van de weginfrastructuur genegeerd mag worden, afhankelijk is van je natuurlijk aanvoelen, met welk been je toevallig die dag uit bed bent gestapt of dat je nog rekening mag houden met een toestand uit het verleden?
Of jij persoonlijk de wegcode of onderdelen daarvan zinloos vindt of niet gaat daar niets aan veranderen.
Deze discussie mag je, indien niet akkoord, telkens voor de rechtbank gaan voeren. Je zal je daar ook niet alleen voelen. Eerder onder gelijkgestemden. Het is daar immers een komen en gaan van weggebruikers die dachten dat de wegcode alleen van toepassing is wanneer het in hun kraam past en daar met de meest lachwekkende "argumenten" aankomen om dat eigen gelijk te onderstrepen. Als toeschouwer amusement gegarandeerd.