Wegpiraten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 3 keer

Petrikske schreef: 13 maa 2024, 16:42Waar automobilisten die de regels volgen (30/u) dan worden voorbij gestoken door fietsers. ;-)
Wanneer fietsers voorzien zijn van een kenteken (en dus sneller kunnen rijden dan de geijkte 36 km/uur) kunnen ze op dezelfde trajecten als de auto's een boete krijgen en de gevolgen dragen van hun onaangepast gedrag.
Wangedrag van de ene partij is overigens nooit een goed excuus om het wangedrag van een ander te verontschuldigen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Het wangedrag van sommigen leid wel tot levensgevaarlijke situaties, dit zien we nu ook aan het aantal dodelijke verkeersslachtoffers dat naar beneden gaat maar wel stijgt bij het aantal dodelijke fietsongevallen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 13 maa 2024, 17:26 Het wangedrag van sommigen leid wel tot levensgevaarlijke situaties,
Op een paar uitzonderingen na trekt niemand dat dan ook in twijfel.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Area57
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Wanneer gaat Europa autofabrikanten verbieden om touchscreens in te te bouwen in voertuigen?
Smartphone gebruiken achter het stuur is verboden, maar even de radio/gps/verwarming airco instellen ope zo een klein touchscreen is dan wel weer toegelaten? Als enkel de grootte van het scherm het verschil maakt, is dan een tablet wel toegelaten achter het stuur?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Petrikske schreef: 13 maa 2024, 17:26 Het wangedrag van sommigen leid wel tot levensgevaarlijke situaties, dit zien we nu ook aan het aantal dodelijke verkeersslachtoffers dat naar beneden gaat maar wel stijgt bij het aantal dodelijke fietsongevallen.
Dat heeft weinig met wangedrag te maken, dat heeft heel veel met onze verkeersinfrastructuur te maken.
We leven in een "car centric" omgeving waar decennia lang de auto op de eerste plaats kwam, je moet er dan ook niet van verschieten dat het aantal ongevallen met fietsers zo hoog ligt, onze wegen zijn amper aangepast om met iets anders dan met de wagen rond te rijden.
Ne pot rode verf als fietspad of een beetje blauw om er een fietsstraat van te maken maakt het niet veiliger, integendeel.
We moeten stillekes aan beginnen inzien dat er plaatsen zijn waar vlot verkeer belangrijk is (regionale wegen/snelwegen) en er plaatsen zijn waar dat niet het geval is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

DarkV schreef: 13 maa 2024, 16:57 Als fietser heb ik er de pest aan gebruikt te worden als levende snelheidsremmer.

Liever een normale straat waar ieder z'n eigen plekje heeft in het verkeer met het nodige respect voor elkaar (iets waar veel fietsers het tegenwoordig moeilijk mee hebben).
OK, laat ons dan alle parkeerplaatsen op de baan afschaffen want je zal als autobestuurder maar als verkeersremmer gebruikt worden. :lol:

Die fietsstraten werken vrij goed. Het is hier al een paar jaar in gebruik zonder grote problemen. Soms heb je nog eens een wagen die toch voorbij rijdt maar dat zijn vaak mensen die het niet kennen, dat vermindert wel, mogelijk ook door de boetes.

Ik heb geen problemen met boetes voor fietsers als ze overtredingen begaan, integendeel. respect moet inderdaad van beide kanten komen maar als één kant vele malen groter en sterker is dan ligt de verhouding niet vaak in het midden. We hebben respect jarenlang geprobeerd met honderden doden als gevolg, elk jaar opnieuw. Respect werkte niet met roken en zal ook niet werken in het verkeer als de pakkans ondanks al het overheid gejank erg laag is en de mentaliteit totaal verkeerd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: 13 maa 2024, 16:57
Dizzy schreef: 13 maa 2024, 16:29 vandaar dat steeds meer steden over gaan tot fietsstraten
Liever een normale straat waar ieder z'n eigen plekje heeft in het verkeer met het nodige respect voor elkaar (iets waar veel fietsers het tegenwoordig moeilijk mee hebben).
Die plaats is er niet altijd natuurlijk.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Die plaats is er wel hoor, ze wordt alleen verkeerd gebruikt...We zijn het zo gewoon geraakt om met onze 4wieler tot voor de deur van ons eindpunt te kunnen rijden, dat we niet inzien dat het ook helemaal anders kan. Een eenzame fietser met een lange file auto's achter hem is niet anders, dat is gewoon frustrerend, voor die auto's, en nog meer voor die fietser.
Je begint met al die geparkeerde wagens uit het centrum te halen en stopt met al die wagens die daar niet moeten zijn te weren uit dat centrum.
In't buitenland hebben we daar geen probleem mee, we volgen blind de parkeer bordjes en stappen dan 5 minuten naar een aangenaam stadscentrum...in eigen streek gaat men al protesteren als er 2 parkeerplaatsen geschrapt worden voor een extra terras of fietsrek.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: 13 maa 2024, 18:38
Petrikske schreef: 13 maa 2024, 17:26 Het wangedrag van sommigen leid wel tot levensgevaarlijke situaties, dit zien we nu ook aan het aantal dodelijke verkeersslachtoffers dat naar beneden gaat maar wel stijgt bij het aantal dodelijke fietsongevallen.
Dat heeft weinig met wangedrag te maken.
Mag ik dat tegen spreken?
Ik geef een simpel voorbeeld wat ik vaak mag ervaren, Antwerpen centrum, aan beide kanten een mooie brede fietsstraat.
Gevolg: wijsneuzen, beterweters en ander rapaille gaat met e-steps, e-bikes, scooters etc in het midden rijden van de trambedding.
Denk je dat die pipo's het kunnen navertellen als ze in de sandwich geraken als ze tussen een gelede autobus en een hermelijntram komen te zitten.
Het is ikke, ikke en de rest kan stikken.
Dus hou je ogen maar open bij passage van een groen licht.
Mijn respect voor fietsers en ander e-getuig gaat alsmaar meer naar beneden.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef: 12 maa 2024, 09:16 Bij een snelheidsovertreding word je snelheid verlaagd met 6 km/uur. Boven de 100 km/uur hanteert men een correctie van 6% (wat dus nog meer is dan een correctie van 6 km/uur).
Het is dus niet zo dat men vanaf 1 km te snel rijden in België al een boete krijgt. Ook niet vanaf 5 km te snel.
Bovendien wordt er beboet op basis van geijkte snelheidsmeters. Een snelheidsmeter van een auto (en zeker van een fiets) is niet geijkt en wijkt naar boven af. Afhankelijk van de snelheid is dat ook nog eens 3 tot 5 km extra bovenop de max. toegelaten snelheid.
U vergeet er wel bij te zeggen dat dit de technische tolerantiemarge is. Radars en andere meettoestellen (vooral mobiele) moeten uitgelijnd worden voor gebruik: een uitlijning kan onmogelijk perfect gebeuren (mensen maken nu eenmaal fouten en niemand kan 100% correct zijn). Ook zijn de radars geijkt op basis van een afwijking door het KMI.

Ik geef grif toe: in NL is de technische tolerantiemarge 3km/u, maar ze is er wel degelijk. Een 100% correcte meting bestaat gewoonweg niet.

Dit toch even voor de duidelijkheid, het is zeker niet zo dat je een grote cadeau 'zomaar' krijgt. Reken er ook op dat moderne/nieuwe voertuigen bijlange nietmeer zoveel afwijking hebben op hun teller als voertuigen van pakweg 6 jaar oud, dat merk ik nu duidelijk ook aan mijn nieuwe wagen (die heeft nog maar 2 à 3 km/u afwijking bij 90km/u, terwijl mijn vorige makkelijk 6km/u afwijking had).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En wat is je punt, dat de tolerantiegrens in je nadeel is en dat wie beweert dat hij met 1 km te snel geflitst werd in werkelijkheid nog trager reed? :roll:
Sol Invictus!
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 13 maa 2024, 22:02 Mag ik dat tegen spreken?
Dat is niet tegen spreken, dat is mijn punt aantonen.
Je laat geen deelsteps toe in je stad als er geen plaats voor is...of je maakt er plaats voor.
Als die 'pippo's" denken dat de busbaan de meeste veilige plek is om zich te kunnen verplaatsen schort er iets aan de infrastructuur
Uw frustratie is toch gewoon dezelfde frustratie die ik dikwijls zie tov speedpedelecs, niet ? Een (vrij) nieuwe vorm van verplaatsing, waar gewoon geen plaats is voor gemaakt op de openbare weg.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Denk niet dat de fout ligt aan de infrastructuur maar eerder aan de ingesteldheid van desbetreffende weggebruikers.
Er zijn snelle auto's en trage auto's en die passen allemaal mooi in hetzelfde vakje, zelfs bestelwagens, vrachtwagens, autobussen..allemaal dezelfde infrastructuur oftewel hetzelfde vakje.
Het probleem met veel van dat e-spul is het feit dat er voor de gebruikers ervan maar 1 snelheid geld en dat is de maximum haalbare snelheid, snelheid aanpassen naargelang de omstandigheden stond niet in de handleiding.
Maar goed, er zijn al e-step achtige toestanden van de snelweg geplukt is het niet?

iceke schreef: 14 maa 2024, 04:36Uw frustratie is toch gewoon dezelfde frustratie die ik dikwijls zie tov speedpedelecs, niet?
Ik heb totaal geen probleem met Speed pedelecs die zich in de bebouwde kom op de rijbaan begeven en een mooie lijn aanhouden zodat ik kan anticiperen op hen indien nodig.
Waar ik wel een probleem mee heb zijn de mensen voor wie alles een rijbaan is en die er geen probleem mee hebben om hier en daar voetpad mee te nemen, iets verder het fietspad onveilig maken of toch maar weer op de rijbaan.
Dergelijke strapatsen maakt het voor andere weggebruikers wel heel moeilijk om een overzicht te houden wanneer dergelijke figuren je zowel links als rechts voorbij komen gevlogen.
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef: 13 maa 2024, 22:20 En wat is je punt :roll:
Dat er door sommigen gedaan wordt alsof je 'gratis' tot 6km/u te snel kan rijden...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nee gratis is dat idd niet.
Dat hangt af van de brandstof die je verbruikt en het type voertuig.

To the point, wie in België op zijn snelheidsmeter (je moet er dan af en toe wel naar kijken) een aanduiding ziet die 6 km hoger is dan de daar max. toegelaten snelheid (en op wegen waar je meer dan 100 mag rijden zelfs meer) zal idd geen snelheidsboete krijgen toegestuurd.
Wie alsnog een boete krijgt reed geen 1 km te snel maar minstens 6 km te snel dan de snelheidsmeter van zijn voertuig aangaf. Toch niet moeilijk te begrijpen?
Wie denkt dat hun onterecht een boete kreeg voor snelheidsovertreding (door bv. fout geijkte apparatuur, iedere flitsapparatuur moet periodiek geijkt worden en daar is een attest van en/of verkeerde opstelling van de apparatuur) kan dat betwisten en eventueel voorleggen aan de rechtbank.

Niemand die hier heeft beweerd dat je gratis kan rijden door 6 km/uur sneller te rijden dan de max. toegelaten snelheid.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

iceke schreef: 13 maa 2024, 21:53 Die plaats is er wel hoor, ze wordt alleen verkeerd gebruikt...We zijn het zo gewoon geraakt om met onze 4wieler tot voor de deur van ons eindpunt te kunnen rijden, dat we niet inzien dat het ook helemaal anders kan. Een eenzame fietser met een lange file auto's achter hem is niet anders, dat is gewoon frustrerend, voor die auto's, en nog meer voor die fietser.
Je begint met al die geparkeerde wagens uit het centrum te halen en stopt met al die wagens die daar niet moeten zijn te weren uit dat centrum.
In't buitenland hebben we daar geen probleem mee, we volgen blind de parkeer bordjes en stappen dan 5 minuten naar een aangenaam stadscentrum...in eigen streek gaat men al protesteren als er 2 parkeerplaatsen geschrapt worden voor een extra terras of fietsrek.
Klopt, de king is gewoon king te zijn en dat pikt als hij soms zijn koninkrijk moet delen.

De voorstelling van fietsstraten klopt echter niet. Hier is dat een erg drukke weg naar het centrum, als fietser ben je er nooit eenzaam, integendeel, het is er vaak druk. Die weg is ook maar één van de velen maar wel de enige fietsstraat daar. Met de wagen heb je dus veel keuze en rij je daar enkel als je daar absoluut moet zijn. Steeds meer autobestuurder snappen dat.

Een rij wagens achter u is niet zo lastig als fietser en zeker minder lastig dan achter een wagen fietsen met oa de uitlaatgassen.

Je hebt gelijk dat men wagens uit centra moet weren, Gent probeert dat maar je zit met de grote ondergrondse parkings die moeten afbetaald worden. Je kan ze eventueel deels vervangen door fietsparking. Het zou ook de tram sneller maken en dus interessanter voor gebruikers.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Als je binnen de bebouwde kom met 2 fietsers naast elkaar op de rijbaan fietst heb je gegarandeerd ook last met de koning-autobestuurder. Die probeert je dan ook vaak van de baan te rijden of weg te claxonneren. Blijkbaar zijn er veer automobilisten die deze verkeersregel niet (willen) kennen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 14 maa 2024, 12:03 , Gent probeert dat maar je zit met de grote ondergrondse parkings die moeten afbetaald worden. Je kan ze eventueel deels vervangen door fietsparking. Het zou ook de tram sneller maken en dus interessanter voor gebruikers.
Rome is ook niet op 1 dag gebouwd, uiteindelijk gaat dat over decennia....wat ik vooral mis is gebrek aan visie, niet gebrek aan plaats. We hebben bv. honderden km's fietsostrades....tot ze een baan kruisen, dan is het vol in de remmen en voorrang geven aan koning auto :bang: Een brugske of tunneleke is een te grote investering, terwijl dat eigenlijk véél duurzamere investeringen zijn aan een fractie van de kostprijs voor de aanleg van een autoweg, alleen al in onderhoudis het verschil enorm.
Die auto wat minder op de eerste plaats zetten gaat altijd een win-win zijn...qua kostprijs, qua leefbaarheid en qua gezondheid
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt, ik ben van Limburg en in Hasselt zijn er fietstunnels onder zowat elke grote baan, dat was al 30 jaar geleden zo.

Toen ik destijds in Gent kwam wonen was er niet eens een fietspad in onze straat, een weg naar het station nota bene. Nu hebben ze wel een inhaalslag gemaakt en kan ik vanuit mijn woonplaats tot in het centrum fietsen zonder 1 baan te kruisen. Weldra is ook de brug over de watersportbaan af wat weer een verbetering is om te fietsen naar het station maar er ontbreekt nog 1 brug om het helemaal af te maken.

Ik vind het altijd leuk als ik toeristen zie opkijken als ze in GSP aankomen en de gigantische fietsenrekken zien. Ze beseffen dan niet eens dat dat maar een fractie is van het totaal aantal fietsen :)
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Hier in Gent zeer weinig fietspaden en bij heraanleg wegen worden ze smaller gemaakt en worden fietsers gebruikt als verkeersremmers... :bang:
Paar km verder, buiten Gent, nieuwe brede banen met eigen gescheiden fietspaden. Kwestie van visie zeker, want plaats is er.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Wat het laatste betreft. Jongeren huren een auto... een zware Mercedes blijkbaar. Ze hebben dan toch wat geld want de luxewagens zijn niet goedkoop om te huren. Bestuurder <25 jaar is meestal ook supplement.
Aangezien de auto werd gebruikt op een niet toegelaten manier is er ook geen verzekering en zal de huurder voor alle kosten mogen opdraaien (inclusief de tijd dat de auto niet verhuurd kan worden). Ben benieuwd naar het prijskaartje.

Eén ding staat vast, bij geen enkele van deze voorvallen maakt het ook maar een sikkepit wat de snelheidsbeperking is of dat deze verlaagd wordt want "te veel ongevallen".
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

on4bam schreef: 15 maa 2024, 10:59 Eén ding staat vast, bij geen enkele van deze voorvallen maakt het ook maar een sikkepit wat de snelheidsbeperking is of dat deze verlaagd wordt want "te veel ongevallen".
Dat is iets wat de meeste hier maar niet willen begrijpen... zoals reeds eerder geschreven vang je daar slechts laaghangend fruit mee... de brave burger die even niet oplettend was heeft meteen prijs (ook al heeft hij de afgelopen 10 jaar geen enkele keer een kilometer te snel gereden). Nu ja, als je denkt daarmee het probleem op te lossen dan ben je er stevig naast. Ik zie trouwens dagelijks onvoorstelbare dingen op de weg... waarvan 95% niet met snelheid heeft te maken (en dus ook nooit zal beboet worden).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Precies of alleen snelheidsovertredingen op de openbare weg beboet worden. :nono: :roll:
Precies of iedere "brave burger" die even onoplettend was per direct en zonder uitzondering een boete krijgt. :oops: :nono:
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Zaten ze zonder munitie?
Laatste weken werden de bussen van Lijn 36 immers regelmatig beschoten.
https://www.pzc.nl/antwerpen/spontane-s ... 241163615/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 15 maa 2024, 13:26 Dat is iets wat de meeste hier maar niet willen begrijpen... zoals reeds eerder geschreven vang je daar slechts laaghangend fruit mee... de brave burger die even niet oplettend was heeft meteen prijs (ook al heeft hij de afgelopen 10 jaar geen enkele keer een kilometer te snel gereden). Nu ja, als je denkt daarmee het probleem op te lossen dan ben je er stevig naast. Ik zie trouwens dagelijks onvoorstelbare dingen op de weg... waarvan 95% niet met snelheid heeft te maken (en dus ook nooit zal beboet worden).
Helemaal niet, er is gigantisch veel van dat fruit, blijkt. En wie degelijke stoten als hierboven uithaalt is alvast geen brave burger. Ik heb iemand verlamd maar de laatste 10 jaar heeft niemand me betrapt, pakt toch niet echt.

En mensen die te snel rijden houden het ook vaak niet daarbij en steken nog andere toeren uit. Als je onvoorstelbare dingen ziet wil dat niet zeggen dat die mensen ook letten op snelheid want ze letten blijkbaar nergens op.

Het probleem is een mentaliteitsprobleem waarvan de uitvluchten zoals de uwe een voorbeeld van zijn. Wees echt een brave burger en volg de regels zoals de meerderheid en kom niet huilen als je dat niet wil/kan en betrapt wordt daarbij.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Een gesloten overweg oversteken met een kinderwagen, daar zijn toch geen woorden meer voor.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/15 ... rwagen-ge/
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Petrikske schreef: 15 maa 2024, 15:59 Een gesloten overweg oversteken met een kinderwagen, daar zijn toch geen woorden meer voor.
Vlamingen lappen het allemaal aan hun laars, maar dan gebeurt het echt .......
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240315_95059008

https://www.hln.be/zulte/weer-incident- ... ~a1e7ef98/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 15 maa 2024, 15:18 Ik heb iemand verlamd maar de laatste 10 jaar heeft niemand me betrapt, pakt toch niet echt.
Tja, je zal er toch moeten mee leven... we zijn nu eenmaal geen robots dus ongelukken zullen er altijd zijn ongeacht hoeveel flitspalen en zone 30's je ook zet/maakt.
Dizzy schreef: 15 maa 2024, 15:18Het probleem is een mentaliteitsprobleem waarvan de uitvluchten zoals de uwe een voorbeeld van zijn. Wees echt een brave burger en volg de regels zoals de meerderheid en kom niet huilen als je dat niet wil/kan en betrapt wordt daarbij.
1 miljard overtredingen per jaar... je gaat nog veel werk hebben met je mentaliteitswijziging dan... maar gelukkig zitten er hier toch al enkele heiligen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Petrikske schreef: 15 maa 2024, 15:59 Een gesloten overweg oversteken met een kinderwagen, daar zijn toch geen woorden meer voor.
Is i.m.o. een ferm understatement. Hopelijk wordt deze dame juridisch vervolgd ....
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

In Italie lijken ze het wel te begrijpen...
Salvini is niet overtuigd van het preventieve effect van flitspalen. Volgens hem dienen ze louter om geld in het laatje van de regering te brengen.

Hoogste aantal van Europa
Italië heeft naar schatting ruim 8.000 flitspalen, het hoogste aantal van Europa. Groot-Brittannië en Duitsland moeten het stellen met respectievelijk 4.000 en 3.800 exemplaren. Niet eens de helft dus. In 2023 haalden Italiaanse gemeenten volgens Salvini maar liefst 1,5 miljard euro binnen met flitspalen.

Volgens het nieuwe decreet mogen snelheidscamera’s in de toekomst enkel geplaatst worden wanneer ze daadwerkelijkheid de veiligheid vergroten. Financiële belangen mogen geen drijfveer zijn.

Meer dan één boete krijgen op dezelfde weg binnen een korte tijdsspanne behoort hierdoor ook tot het verleden. “Camera’s in de buurt van scholen of ziekenhuizen, prima”, zegt Salvini. “Maar niet op vierbaanswegen met als enig doel automobilisten te belasten en lastig te vallen.”
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Uit de Humo van deze week:
Snelheid is weliswaar een factor die geregeld meespeelt en de kans op letsel of overlijden vergroot, maar is nog niet de oorzaak van een ongeval, en al helemaal niet van 540 doden
2121B663-3805-44AA-B333-E8004B21A232.jpeg
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 15 maa 2024, 21:19 Tja, je zal er toch moeten mee leven... we zijn nu eenmaal geen robots dus ongelukken zullen er altijd zijn ongeacht hoeveel flitspalen en zone 30's je ook zet/maakt.

1 miljard overtredingen per jaar... je gaat nog veel werk hebben met je mentaliteitswijziging dan... maar gelukkig zitten er hier toch al enkele heiligen.
Tja, je zal ermee moeten leven kan je moeilijk uitleggen aan iemand die je hebt doodgereden.

We zijn geen robots maar je moet geen robot te zijn om te beseffen dat je eigen gedrag een bedreiging kan zijn voor anderen, voor je iemand omver rijdt. Er zullen inderdaad altijd ongevallen zijn, zelfs indien we enkel zelfrijdende wagens hadden MAAR het zouden er wel een pak minder zijn. Net zoals de ongevallen in zone 30 minder ernstige gevolgen hebben.

En het klopt dat er nog veel werk is maar is dat niet eerder een reden om eraan te beginnen en vooral verder te doen of ons neer te leggen met het aantal slachtoffers dat hier nog altijd erg hoog is. En niemand beweert hier een heilige te zijn al zijn er al heel veel in de hemel beland na een tragisch verkeersongeval. Heiligen zijn er niet maar verkeersduivels helaas wel, net als hun foute mentaliteit waarvoor ze weigeren de verantwoordelijkheid voor te dragen.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Misschien een onpopulaire opinie maar wel herkenbaar: Ik lees in dit topic nog niets over de andere groep “wegpiraten” of toch een groep die voor gevaar, overlast en agressie zorgt: de bejaarden die een gevaar op de weg zijn (omdat ze niet meer meekunnen en/of een glaasje hebben gedronken.

Ze rijden meestal een bepaald type Mercedes en 20km/u trager dan de aangegeven snelheid. Anderzijds lijken ze wel haast te hebben bij het verlaten van bijvoorbeeld een uitrit of parking zodat het verkeer flink in de remmen moet.
Mensen irriteren zich hieraan en willen het liefst inhalen, wat ook tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Mijn gedachten soms variëren van “ik hoop dat ge een camion in uw gat krijgt” tot “pak die mensen hun auto en rijbewijs af en ruil ze met een bus passagier / abonnement voor de lijn”.

Ja ik weet dat ik het niet zou mogen denken, zeggen of schrijven maar in alle eerlijkheid: wat stoor ik me toch vaak aan die traagrijders die duidelijk hun eigen snelheid net als die van anderen totaal niet meer kunnen inschatten.

Ter info: het blijft bij eens vloeken en ze verwensen. In de praktijk haal ik niet vaak in, heb ik nooit boetes en nog niemand achter het stuur uit getrokken maar ik vind dit soort mensen echt een groot gevaar voor zichzelf en anderen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Als een mooi staaltje "typecasting" kan dit wel tellen.
Het staat uiteraard iedereen vrij om met het merk en type auto van zijn eigen voorkeur te rijden. Wat is daar mis mee?
Het staat ook iedereen vrij, waar de reglementering het niet anders oplegt, om 20 km (of meer) trager te rijden dan de opgelegde snelheid.
Nogmaals de verkeersborden C43 geven de MAXIMUM toegelaten snelheid aan. Niet de snelheid die je minstens moet aanhouden en al zeker niet de snelheid die je daar boven kan gaan omdat men zijn eigen rijkunsten beter inschat dan deze van zijn omgeving en/of men denkt dat de pakkans onbestaande is.

Misschien kunnen rijders die zich aan de opgelegde max. snelheid houden en zelfs af en toe trager rijden beter hun tijdsgebruik inschatten en weten ze uit ervaring dat 10 km harder rijden op de openbare weg in tijdswinst nauwelijks enig voordeel met zich meebrengt en zijn ze uit ervaring er al van overtuigd dat hoe trager je reed bij een ongeval hoe minder erg de gevolgen doorgaans zijn? Of kunnen ze beter plannen en vertrekken ze 5 minuten eerder (waardoor ze zich niet moeten (over)haasten ipv 5 minuten te laat naar hun bestemming?

Zoals hier al meermaals is gebleken zijn het net diegenen die gepakt worden op sneller rijden dan toegelaten die blijkbaar de eigen snelheid niet goed kunnen inschatten want de excuses gaan dan van "brave burgers die even pech hadden" tot "ik kijk nooit op mijn snelheidsmeter en kon dus niet zien dat ik 1 km te snel reed", enz.

Kan je de leeftijd van "bejaarden" beter definiëren en zijn er dan statistieken dat de "groep bejaarden" voor meer verkeersongevallen met doden en gewonden zorgen?

Niets mis met je tussenkomst maar ze lijkt me misplaatst in dit topic. Iemand die trager rijdt dan de max. toegelaten snelheid is immers geen wegpiraat. Het zegt wel iets over hoe jij tegen sommige andere weggebruikers aankijkt en je interpretatie/kennis van de wegcode.
De tussenkomst zou dus niet misstaan in het frustratietopic.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

ivob schreef: 17 maa 2024, 08:45 Het staat ook iedereen vrij, waar de reglementering het niet anders oplegt, om 20 km (of meer) trager te rijden dan de opgelegde snelheid.
Nochtans is er wel een wet die zegt dat je niet onnodig traag mag rijden zodat je het verkeer hindert. Natuurlijk moet dat door mensen vastgesteld worden en kan dat (nog) niet automatisch.
Bye, Maurice
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Een specifieke wet welke dat omschrijft ken ik niet maar je doelt waarschijnlijk op het Koninklijke besluit van 1.12.75 Art 10.2?
"Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm."

Op de autosnelweg (en dat gaf ik eerder al aan) is er een minimum snelheid opgelegd (en dan nog onder bepaalde omstandigheden), op de andere wegen echter niet. Liggen daar dan de prioriteiten volgens jou?

Anderzijds worden er jaarlijks door verbaliserende ambtenaren wel degelijk overtredingen voor te traag rijden en bruusk remmen vastgesteld. Dit schommelt tussen de 600 en 700 per jaar. Een 150-tal betreft dan nog eens overtredingen vastgesteld op de autosnelweg (zie voorgaande) en te bruusk remmen (statistisch gezien wordt er geen onderscheid gemaakt gezien het om hetzelfde artikel van betrokken KB gaat).

Er is uiteraard een groot verschil tussen "te traag" rijden volgens de persoonlijke normen van een gatklever en wat wettelijk gezien "abnormaal traag" is.
Maar we kunnen het er wel over eens zijn dat bij een normale gang van zaken men de aangegeven max. snelheid dient te benaderen maar niet mag overschrijden.
Maar het betreft hier een overtreding van de eerste graad. Dus, mijn mening, net zo min een "wegpiraat" dan een bestuurder die 1 km sneller reed dan toegelaten.

Toevallig reed ik een paar uur geleden op de R6 - het deel waar de max. toegelaten snelheid 70 km/uur is en waar dit duidelijk en reglementair aangegeven is. ACC ingesteld op 73 km uur waardoor de aangegeven gps snelheid op 69 km+uur staat. Is dit dan abnormaal traag?
Volgens sommige medeweggebruikers blijkbaar wel want al vlug zag ik een stel "nieren" steeds korterbij naderen tot ze nog maar enkele meter van de achterkant van mijn eigen voertuig verwijderd waren. Lang heeft de achteropkomende bestuurder het niet uitgehouden want bij de eerste de beste gelegenheid erop en erover (en over de witte ononderbroken lijn). Waarschijnlijk te "druk" met het veilig kijken naar het verkeer om een opening te vinden waar hun erop en erover konden gaan en die zot die zich aan de "onaangepaste" regels hield zo vlug mogelijk achter zich te kunnen laten. Om bij het eerstvolgende rond punt in te moeten houden zodat ik er al terug achter stond.
Resultaat: twee overtredingen waarvan één zware en ongeveer 5 meter, de lengte van mijn voertuig met wat speling, "gewonnen". :roll:
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ivob heeft gelijk in deze, het is een maximum snelheid en geen doel. Trager rijden is niet verboden behalve onder een minimumsnelheid voor snelwegen.

Opnieuw een teken van de mentaliteit waarbij andere weggebruikers als obstakels worden bekeken. Ze moeten meedoen aan de zelf gekozen overtreding en anders zijn het lastposten of obstakels. Men praat over verkeer alsof het een game is waarbij men punten kan scoren door snel te rijden. Je kan ook gewoon op tijd vertrekken.

Er valt soms echter wel wat te zeggen over de rijcapaciteiten van mensen op hogere leeftijd maar dat is erg individueel. Het reactievermogen neemt oa af maar dat kan men oplossen door aangepast te rijden, lees voorzichtiger. Van voorzichtigheid is nog niemand omgekomen, het omgekeerde daarentegen. Het lijkt me een goede tussenoplossing om bij ongevallen/problemen waarbij ouderen betrokken zijn en in fout waren dat er eventueel een onderzoek naar rijvaardigheid kan gebeuren. In sommige landen is er een systematische controle om de zoveel jaar vanaf bepaalde leeftijd.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

ivob schreef: 17 maa 2024, 12:03 Een specifieke wet welke dat omschrijft ken ik niet
Vreemd dat je dan direct er na wel
ivob schreef: 17 maa 2024, 12:03 Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is
schrijft. Het enige probleem is vaststellen wat "abnormaal traag" is. 50Km/u waar 90 mag, 40Km/u waar 70 mag lijkt mij in elk geval "abnormaal traag" maar zoals eerder geschreven, dat kost mankracht want automatisch valt dat zeer moeilijk te controleren.

Ik zou, wat ik een tijdje terug zag op de E17, ook beschrijven als "abnormaal traag". Minder dan 90Km/u met een gewone auto zodat vrachtwagens (begrensd op 90Km/u) beginnen inhalen. Het is geen overtreding maar zorgt er voor dat de vrachtwagen van rijvak veranderd, dat de auto op het middenvak naar links gaat en dat wie op het linkervak rijdt ook de snelheid moet minderen zodat er een accordeoneffect ontstaat. Iets wat bij drukker verkeer al eens tot ongevallen kan leiden.
Bye, Maurice
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”