Een specifieke wet welke dat omschrijft ken ik niet maar je doelt waarschijnlijk op het Koninklijke besluit van 1.12.75 Art 10.2?
"Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm."
Op de autosnelweg (en dat gaf ik eerder al aan) is er een minimum snelheid opgelegd (en dan nog onder bepaalde omstandigheden), op de andere wegen echter niet. Liggen daar dan de prioriteiten volgens jou?
Anderzijds worden er jaarlijks door verbaliserende ambtenaren wel degelijk overtredingen voor te traag rijden en bruusk remmen vastgesteld. Dit schommelt tussen de 600 en 700 per jaar. Een 150-tal betreft dan nog eens overtredingen vastgesteld op de autosnelweg (zie voorgaande) en te bruusk remmen (statistisch gezien wordt er geen onderscheid gemaakt gezien het om hetzelfde artikel van betrokken KB gaat).
Er is uiteraard een groot verschil tussen "te traag" rijden volgens de persoonlijke normen van een gatklever en wat wettelijk gezien "abnormaal traag" is.
Maar we kunnen het er wel over eens zijn dat bij een normale gang van zaken men de aangegeven max. snelheid dient te benaderen maar niet mag overschrijden.
Maar het betreft hier een overtreding van de eerste graad. Dus, mijn mening, net zo min een "wegpiraat" dan een bestuurder die 1 km sneller reed dan toegelaten.
Toevallig reed ik een paar uur geleden op de R6 - het deel waar de max. toegelaten snelheid 70 km/uur is en waar dit duidelijk en reglementair aangegeven is. ACC ingesteld op 73 km uur waardoor de aangegeven gps snelheid op 69 km+uur staat. Is dit dan abnormaal traag?
Volgens sommige medeweggebruikers blijkbaar wel want al vlug zag ik een stel "nieren" steeds korterbij naderen tot ze nog maar enkele meter van de achterkant van mijn eigen voertuig verwijderd waren. Lang heeft de achteropkomende bestuurder het niet uitgehouden want bij de eerste de beste gelegenheid erop en erover (en over de witte ononderbroken lijn). Waarschijnlijk te "druk" met het veilig kijken naar het verkeer om een opening te vinden waar hun erop en erover konden gaan en die zot die zich aan de "onaangepaste" regels hield zo vlug mogelijk achter zich te kunnen laten. Om bij het eerstvolgende rond punt in te moeten houden zodat ik er al terug achter stond.
Resultaat: twee overtredingen waarvan één zware en ongeveer 5 meter, de lengte van mijn voertuig met wat speling, "gewonnen".