ivob schreef: 08 maa 2024, 17:08
Petrikske schreef: 08 maa 2024, 16:03
Ik heb ongeveer op hetzelfde tijdstip mogen lezen dat de opleiding tot piloot op een F-16 een opleiding van ettelijke jaren betreft.
Toch als het om Belgische en Luxemburgse piloten gaat.
Maar als je spreekt over 'Belgische en Luxemburgse piloten' bedoel je dan beginnende piloten op gevechtstoestellen?
Omdat als ik me niet vergis zijn de Oekraïners die werden gekozen voor de opleiding F-16 ervaren piloten op Russische gevechtstoestellen.
Dat moet toch een verschil maken?
Ok er zal natuurlijk een verschil zijn tussen een Mig en een F-16, maar een bassistraining voor een ervaren piloot gaat dan geen jaren duren denk ik.
Meer reacties volgen in een andere quote..
ivob schreef: 08 maa 2024, 17:53
En het vraagt tegenwoordig - zeker in JOINT operaties - wel wat meer dan Engels en de juiste knopjes weten zitten, om te overleven. De tijd dat een militaire piloot op zijn eentje op jacht kon is al even geleden of je zou moeten denken dat "Top Gun" de werkelijkheid weergeeft en niet beseffen dat het cinematografische fuctie betreft.
Een (jacht)piloot is tegenwoordig gewoon één radertje in een complex systeem.
Nee ik denk zeer zeker niet dat Top Gun enige affectie heeft met de realiteit, maar er is een verschil in een basis opleiding F-16 en de
meer geavanceerde bewegingen waarover jij spreekt is het niet?
Laat het ons simpel houden...
Opstijgen/landen/vliegen/en alles onder controle houden 'in normale omstandigheden'...
Dit kan niet in 6 maanden aangeleerd worden aan een bekwame piloot? (Mig)
woutervh schreef: 08 maa 2024, 21:37
@ivob @Petrikske ik dacht nu echt dat jullie elkaar wat aan het 'jennen' waren ivm lengte van die f16 opleiding, maar jullie zijn precies serieus? Het was hier dat jullie dat gesprek hadden

Dat weten we allebei wel hoor, zie het als 'plagen en liefde vragen'
ivob schreef: 08 maa 2024, 23:29Er vliegt nog steeds geen F16 door het Oekraïense zwerk, laat staan met een Oekrainiër aan de FBW.
Die zes maanden - eerder met grote stelligheid verdedigd door "zij die het kunnen weten" - worden/zijn dus duidelijk niet gehaald. Punt gemaakt.
Wel kort door de bocht hé ivob, ik heb het opgezocht en de eerste lichting piloten was klaar met z'n basis opleiding in de periode kerstmis vorig jaar.
Nadien heeft het eerste land dat instemde om toestellen te leveren (Denemarken) de handrem aangetrokken en de levering van toestellen uitgesteld tot vermoedelijk juni 2024)
Reden van uitstel: Logistiek!
Start/landingsbanen in erbarmelijke toestand.
Veilige opslag voor de toestellen in oorlogsgebied: Ontbrekend.
Opleiding grondpersoneel voor onderhoud F-16 (Engelse taal?)
Bijkomende problematiek...
Recent kregen Russische toestellen een flinke upgrade wat betreft hun radarsystemen.
Moesten de beschikbare F-16 toestellen geleverd worden zoals ze waren zouden deze als het ware een vogel voor de kat zijn.
Dus ik vermoed dat alle toestellen met modernere radarsystemen zullen uitgerust worden voor er van levering ook maar sprake kan zijn.
Zowel Denemarken als Nederland zien hun investering natuurlijk niet graag snel verloren gaan..
Zoals je zelf reeds schreef ivob,
"Een (jacht)piloot is tegenwoordig gewoon één radertje in een complex systeem."
(en je had in deze helemaal gelijk)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,