iceke schreef: 28 feb 2024, 12:29
Parkeerbeleid door privé firma en schrijven maar
Nope, parkeerbeleid in de openbare ruimte is de uitvoering van het beleid van de lokale lokale overheid en niet van een privé firma.
Handhaving van parkeerbeleid kan uitgegeven worden aan een privé firma.
Dan komt er ruimte vrij voor de (onderbemande) politie om zich meer bezig te houden met haar echte kerntaken.
Je moet oorzaak en gevolg niet gaan omdraaien omdat dit beter in je kraam past.
Wie het uitgetekende beleid van de overheid niet overtreedt zal ook geen retributie krijgen uitgeschreven door wie dan ook. Wie het daar niet mee eens is en/of zich niet kan aanpassen aan regels die daar voor iedereen gelden blijft gewoon weg uit de openbare ruimte en kan op eigen grond zijn eigen ding doen.
Je bent immers geen eigenaar van de publieke ruimte.
Het lijkt me een van de basisvereisten dat wie zich in de publieke ruimte wil begeven zich erbij kan neerleggen dat men dat dan doet volgens de daar geldende regels en niet zelf de regels kan bepalen. Want wanneer iedereen dat individueel wil gaan bepalen geldt, ik herhaal, alleen nog het recht van de sterkste. En het is twijfelachtig dat wanneer iedereen die moraal gaat overnemen diegenen die zich nu de "sterksten" en ongenaakbaar voelen dan nog de sterksten zullen zijn en niet het eerste slachtoffer van hun eigen vermeende vrijheidsdrang.
Zoals gezegd heeft parkeerbeleid idd weinig te maken met de verkeersveiligheid en dat stelt dan ook niemand.
Wel met het verdelen van de beschikbare ruimte in tijd voor alle gebruikers van de gemeenschappelijke ruimte.
Dat heeft imho niks met verkeersveiligheid te maken, maar alles met het spijzen van de gemeentekas.
En wie zich niet wil/kan voegen naar de regels die voor iedereen gelden binnen de publieke ruimte draagt dan vrijwillig meer bij aan wie daar geen probleem mee heeft.
Ik heb ook daar geen probleem mee en de gemeente waarschijnlijk ook niet want het is en blijft jouw rekening.
Een bijdrage aan de gemeentekas die heel makkelijk te voorkomen is...... wanneer men het zelf wil.
Wildgroei aan trajectcontroles en factureren maar.
Blijkbaar ook al geen flauw idee hoe een trajectcontrole werkt?
Wanneer je een boete kreeg voor het rijden van GEMIDDELD 36 km/uur in een tjajectzone werd je niet op één punt en op één welbepaald tijdstip geflitst door een (verborgen) camera.
Integendeel dan reed je over het hele traject op bepaalde ogenblikken zelfs veel harder dan de toegelaten snelheid van 30. En hoe je dat in een trajectcontrole onbewust kan doen dat is er pas over. Een trajectcontrole wordt immers niet alleen aangekondigd met een verkeersbord maar ook nog eens met een waarschuwingsbord overeenkomstig de privacywetten en bij begin en einde van de effectieve zone door joekels van palen waar de camera's aan bevestigd zijn.
Wie dat niet door heeft overtreedt welbewust de wet of hoort niet thuis op de openbare weg want die zal vroeg of laat ook een zwakke weggebruiker onbewust of bewust van de weg maaien wegens "oeps niet gezien".
Maar hey, was jij ook niet die kerel die vond dat Covid-19 een hoax was en ook daar beter geen regelgeving in de publieke ruimte rond werd opgesteld?
Dat zou al veel verklaren.
Toegevoegd na 9 minuten 56 seconden:
on4bam schreef: 28 feb 2024, 12:35
Geen idee of onze achterliggers beboet werden natuurlijk, ik vermoed van niet.
Wat was dan eigenlijk het probleem?
Je werd niet uit het verkeer gehaald noch kreeg je een boete van vaststellers.
Uiteraard kan iedereen eens een bord missen (wat bij zoneborden al meer aannemelijk is dan de oude situatie waar ieder bord na een kruispunt moest herhaald worden) en een paar km te snel rijden.
Die ene keer dat men dan een boete krijgt (tov al die andere keren dat het niet werd opgemerkt) betaalt men die dan gewoon als men akkoord is dat men in fout was of indien overtuigd van het eigen gelijk vecht men dat aan.
Maar dat is iets totaal anders dan keer op keer met niet verholen trots te komen verklaren dat andere weggebruikers (en dan liefst de zwakke) beter voorrang geven aan koning auto en dat men als autobestuurder wetens en willens zelf wel zal bepalen, ondanks de gekende reglementering, hoe hoog de aangehouden snelheid zal zijn.
Vlaanderen is te klein, te volgebouwd en stedebouwkundig te chaotisch ingericht om de verkeerssituatie nog vrij over te laten aan ieders eigen inzicht.
Wie dat niet kan of wil begrijpen hoort gewoon niet thuis op de openbare weg aan het stuur van een potentieel moordwapen. Want wie wetens en willens in de openbare ruimte alleen zijn eigen wetten wil doen gelden heeft een vorm van voorbedachtheid. En dat is iets totaal anders dan even onoplettend te zijn of onvoorzien deel uit te maken van een ongeluk.
Als uitsmijter:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/28 ... -dag-2024/
Er scheelt duidelijk iets met de mentaliteit van sommigen weggebruikers en dat wordt zelfs in dit topic meermaals bevestigd. Maar hey, ze kunnen er zelf niets aan doen want "de schuld van het systeem en de anderen".