Wegpiraten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 28 feb 2024, 10:00 [

Een overtreding van een regel die door iedereen gekend zou moeten zijn vraagt niet om nuance maar om een toepassing. En ik denk niet dat je in België mag klagen dat de regels streng en onverbiddelijk worden toegepast.
Maar blijkbaar is dat voor sommige verkeersdeelnemers binnen de publieke ruimte nog te streng en moet alles en iedereen zich maar aanpassen aan hun eigen interpretatie en nuance van de regels?
En dat is de grond van het falende verkeersbeleid. Niet te weinig regels, niet te weinig handhaving maar het persoonlijke gebrek aan moreel besef bij sommige verkeersdeelnemers die het om zeep helpen voor al de rest.

Op een overtreding volgt ook geen rechtsgang wegens crimineel gedrag maar gewoon een boete via een OI of een minnelijke schikking.
Het zoveelste excuus om het eigen onaangepast gedrag in de publieke ruimte te willen goedpraten/nuanceren.
Wanneer je zelf al beseft dat je 36 reed waar 30 als max. snelheid geldt (let op, het is een max. snelheid niet een minimum na te streven snelheid die je als het even kan mag overschrijden omdat niemand het ziet) draag je gewoon de gevolgen van het niet aangepaste gedrag en hopelijk leer je daar iets uit voor de toekomst en ga je meer bewust om met je snelheid. Indien zo'n overtredingen meermaals onbewust worden begaan heb je een nog groter probleem binnen de publieke ruimte. Je kan je daar beter maar zo bewust mogelijk verplaatsen en niet onoplettend.
Wat we nu zien is dat men regels strenger maakt en die ook gaat handhaven.
Parkeerbeleid door privé firma en schrijven maar
Wildgroei aan trajectcontroles en factureren maar.

Dat heeft imho niks met verkeersveiligheid te maken, maar alles met het spijzen van de gemeentekas.

De verkeersinfrastructuur in België is gewoon een lachertje en meteen ook de reden dat we hier met een hoge dodentol zitten...meer boetes gaat daar amer iets aan veranderen.
Die wegpiraten uit het verkeer halen en de infrastructuur aanpassen wel.. alleen brengt dat niet op en kost het moeite en tijd, iets wat politiekers niet hebben natuurlijk

2 camera's plaatsen is natuurlijk makkelijker dan die weg veiliger maken.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Het is niet altijd duidelijk wat de snelheidslimiet is. Iedereen kan al eens een bord missen, dat maakt je geen wegpiraat of dat is ook geen reden om "uit het verkeer te blijven.
Eigen situatie, eerste keer in de streek als eerste aan verkeerslichten. De baan rechts staat een combi als eerste aan het rode licht, groen voor mij en ik sla links af en met mij nog een aantal anderen. Het is een kaarsrechte baan, geen ononderbroken lijn in het midden als er een eind voor mij een landbouwvoertuig de weg op rijdt. er zijn geen tegenliggers en ik haal in, met mij nog 3 achterliggers. Een eind verder slaan we rechts in en ik zie ver achter mij ook de combi de straat inslaan. Wat verder lichten, rood... groen... kruispunt over... combi volgt en zet blauwe lichten aan en even sirene. Geen idee wat er mis was. Blijkbaar was op de kaarsrechte een inhaalverbod. Geen bord gezien, ik zou wel gek zijn om in te halen als er een combi in het zicht is. Na mijn uitleg, eerste keer in de streek, bord niet gezien enz. zou ik de boete thuis krijgen.... nooit iets van gehoord.... (ondertussen is de zaak verjaard :banana: )
Achteraf met streetview gaan kijken en idd, er stond een bord, redelijk dicht na het kruispunt waar we afsloegen. Ik zou een volle lijn verwachten als er een inhaalverbod was, blijkbaar niet....
Geen idee of onze achterliggers beboet werden natuurlijk, ik vermoed van niet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Wicky schreef: 28 feb 2024, 12:02

Dat je remafstand van 4,5m naar 6,5m verhoogt als je 36kmh rijdt heeft wel degelijk met verkeersveiligheid te maken (en 36kmh is trouwens de gemiddelde snelheid bij de trajectcontrole, je maximale snelheid zal waarschijnlijk hoger geweest zijn).
Ja, waarschijnlijk 50 hé...ik had geen benul dat het daar 30 was...en waarschijnlijk 30 op de plaatsen waar er voetgangers of fietsers konden oversteken...ik ben me perfect bewust dat 50 dodelijker is dan 30.
Waar ik me niet van bewust was dat er een permanente traject controle was op zondagmorgen in een kaarsrechte straat zonder geparkeerde wagens van 10 meter breed met aan beide zijden een voetpad.
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Benieuwd of hij les geleerd heeft https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240228_93523787
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

iceke schreef: 28 feb 2024, 12:29 Wat we nu zien is dat men regels strenger maakt en die ook gaat handhaven.

Dat heeft imho niks met verkeersveiligheid te maken, maar alles met het spijzen van de gemeentekas.

De verkeersinfrastructuur in België is gewoon een lachertje en meteen ook de reden dat we hier met een hoge dodentol zitten...meer boetes gaat daar amer iets aan veranderen.
Die wegpiraten uit het verkeer halen en de infrastructuur aanpassen wel.. alleen brengt dat niet op en kost het moeite en tijd, iets wat politiekers niet hebben natuurlijk

2 camera's plaatsen is natuurlijk makkelijker dan die weg veiliger maken.
Als de regels zo vaak overtreden worden en er zoveel slachtoffers vallen is strenger optreden logisch.

Privatisering zorgt inderdaad voor hogere pakkans maar die was dan ook belachelijk laag.

We stellen dus vast dat ondanks toename van boetes een bepaalde groep gewoon verder doet.

Uiteraard is dat niet de fout van die groep maar van de infrastructuur. Dat die infrastructuur geen invloed heeft op anderen is dan weer bizar.

En verkeersslachtoffers zijn uiteraard gratis voor de overheid en maatschappij want zij zijn immers geen belastingsbetalers :roll:

Opnieuw een prachtig voorbeeld van de mentaliteit. Laat ons toch wegpiraat spelen want we hebben anders geen leven. :nono:

Helaas hebben door die mentaliteit elk jaar weer een pak mensen geen leven meer, geen vader of moeder meer of geen kind meer.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

iceke schreef: 28 feb 2024, 12:29 Parkeerbeleid door privé firma en schrijven maar
Nope, parkeerbeleid in de openbare ruimte is de uitvoering van het beleid van de lokale lokale overheid en niet van een privé firma.
Handhaving van parkeerbeleid kan uitgegeven worden aan een privé firma.
Dan komt er ruimte vrij voor de (onderbemande) politie om zich meer bezig te houden met haar echte kerntaken.
Je moet oorzaak en gevolg niet gaan omdraaien omdat dit beter in je kraam past.

Wie het uitgetekende beleid van de overheid niet overtreedt zal ook geen retributie krijgen uitgeschreven door wie dan ook. Wie het daar niet mee eens is en/of zich niet kan aanpassen aan regels die daar voor iedereen gelden blijft gewoon weg uit de openbare ruimte en kan op eigen grond zijn eigen ding doen.
Je bent immers geen eigenaar van de publieke ruimte.
Het lijkt me een van de basisvereisten dat wie zich in de publieke ruimte wil begeven zich erbij kan neerleggen dat men dat dan doet volgens de daar geldende regels en niet zelf de regels kan bepalen. Want wanneer iedereen dat individueel wil gaan bepalen geldt, ik herhaal, alleen nog het recht van de sterkste. En het is twijfelachtig dat wanneer iedereen die moraal gaat overnemen diegenen die zich nu de "sterksten" en ongenaakbaar voelen dan nog de sterksten zullen zijn en niet het eerste slachtoffer van hun eigen vermeende vrijheidsdrang.

Zoals gezegd heeft parkeerbeleid idd weinig te maken met de verkeersveiligheid en dat stelt dan ook niemand.
Wel met het verdelen van de beschikbare ruimte in tijd voor alle gebruikers van de gemeenschappelijke ruimte.
En wie zich niet wil/kan voegen naar de regels die voor iedereen gelden binnen de publieke ruimte draagt dan vrijwillig meer bij aan wie daar geen probleem mee heeft.
Ik heb ook daar geen probleem mee en de gemeente waarschijnlijk ook niet want het is en blijft jouw rekening.
Een bijdrage aan de gemeentekas die heel makkelijk te voorkomen is...... wanneer men het zelf wil.
Blijkbaar ook al geen flauw idee hoe een trajectcontrole werkt?
Wanneer je een boete kreeg voor het rijden van GEMIDDELD 36 km/uur in een tjajectzone werd je niet op één punt en op één welbepaald tijdstip geflitst door een (verborgen) camera.
Integendeel dan reed je over het hele traject op bepaalde ogenblikken zelfs veel harder dan de toegelaten snelheid van 30. En hoe je dat in een trajectcontrole onbewust kan doen dat is er pas over. Een trajectcontrole wordt immers niet alleen aangekondigd met een verkeersbord maar ook nog eens met een waarschuwingsbord overeenkomstig de privacywetten en bij begin en einde van de effectieve zone door joekels van palen waar de camera's aan bevestigd zijn.
Wie dat niet door heeft overtreedt welbewust de wet of hoort niet thuis op de openbare weg want die zal vroeg of laat ook een zwakke weggebruiker onbewust of bewust van de weg maaien wegens "oeps niet gezien".

Maar hey, was jij ook niet die kerel die vond dat Covid-19 een hoax was en ook daar beter geen regelgeving in de publieke ruimte rond werd opgesteld?
Dat zou al veel verklaren. :angel:

Toegevoegd na 9 minuten 56 seconden:
on4bam schreef: 28 feb 2024, 12:35 Geen idee of onze achterliggers beboet werden natuurlijk, ik vermoed van niet.
Wat was dan eigenlijk het probleem?
Je werd niet uit het verkeer gehaald noch kreeg je een boete van vaststellers.

Uiteraard kan iedereen eens een bord missen (wat bij zoneborden al meer aannemelijk is dan de oude situatie waar ieder bord na een kruispunt moest herhaald worden) en een paar km te snel rijden.
Die ene keer dat men dan een boete krijgt (tov al die andere keren dat het niet werd opgemerkt) betaalt men die dan gewoon als men akkoord is dat men in fout was of indien overtuigd van het eigen gelijk vecht men dat aan.

Maar dat is iets totaal anders dan keer op keer met niet verholen trots te komen verklaren dat andere weggebruikers (en dan liefst de zwakke) beter voorrang geven aan koning auto en dat men als autobestuurder wetens en willens zelf wel zal bepalen, ondanks de gekende reglementering, hoe hoog de aangehouden snelheid zal zijn.

Vlaanderen is te klein, te volgebouwd en stedebouwkundig te chaotisch ingericht om de verkeerssituatie nog vrij over te laten aan ieders eigen inzicht.
Wie dat niet kan of wil begrijpen hoort gewoon niet thuis op de openbare weg aan het stuur van een potentieel moordwapen. Want wie wetens en willens in de openbare ruimte alleen zijn eigen wetten wil doen gelden heeft een vorm van voorbedachtheid. En dat is iets totaal anders dan even onoplettend te zijn of onvoorzien deel uit te maken van een ongeluk.

Als uitsmijter:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/28 ... -dag-2024/
Er scheelt duidelijk iets met de mentaliteit van sommigen weggebruikers en dat wordt zelfs in dit topic meermaals bevestigd. Maar hey, ze kunnen er zelf niets aan doen want "de schuld van het systeem en de anderen".
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is eigenlijk een goede vergelijking, het recht van de sterkste. Dat is in realiteit wat velen zich toe-eigenen. Zij hebben een (snelle) wagen en willen die gebruiken, ook als de regels/omstandigheden dat niet toestaan. Zij gaan dat recht bepalen want anderen zijn daar onbekwaam voor. Andere gebruikers van de publieke ruimte zijn hinderlijke obstakels om over de overheid te zwijgen. Eén van de vele voorbeelden van de slechte mentaliteit, mijn wagen, mijn vrijheid maar ook boven de vrijheid van anderen. En zo kom je op een punt dat je moet uitleggen dat het niet de bedoeling is dat je voor iemand in de gracht springt :)

Hetzelfde was de mentaliteit bij rokers waar je als niet-roker sorry mocht zeggen als je moest hoesten. Daar is de mentaliteit toch langzaam maar zeker gedraaid.

Ik denk ook dat het te maken heeft met de individualisering van de maatschappij. Ikke, ikke, ikke en de rest ....kan in de gracht springen. Een wagen versterkt dat gevoel want je zit veilig in je afgesloten cocon en als je iets aan de hand hebt kan je je snel uit de voeten maken, jij bent toch sterker dan die zwakke weggebruikers en nu levert die snelle wagen nog eens een voordeel op. De uitdrukking wegpiraat klopt dan ook volledig in dat plaatje, mensen die lak hebben aan welke regel dan ook maar ik ken helaas geen piraten om te bevestigen of ze ook zo'n last hadden van het calimero-complex :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 5 keer

35 mensen zonder geldig rijbewijs betrapt op Verkeersveilige Dag.. (actie was vooraf aangekondigd)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/28 ... -dag-2024/

Dit zijn de overige resultaten van de controles op de verkeersveilige dag 2024:

Rijden onder invloed van alcohol: 3 chauffeurs legden een positieve ademtest af, ofwel 0,1 % van de gecontroleerde bestuurders. Dat is hetzelfde resultaat als bij de actie van vorig jaar.
Rijden onder invloed van drugs: 33 chauffeurs legden een positieve speekseltest af, ofwel 1,17 % van de gecontroleerde bestuurders. Dat is een daling ter opzichte van de actie van vorig jaar (2,25%).
Er werden 3496 snelheidsovertredingen vastgesteld: 8,8 % van de gecontroleerde voertuigen reed te snel. Dat is een daling ten opzichte van de actie van vorig jaar (12,3 %).
Zowel voor het rijden zonder gordel, als gsm-gebruik achter het stuur en rijden zonder een geldig rijbewijs werd het hoogste aantal overtredingen in drie jaar tijd vastgesteld. Het gaat respectievelijk om 85, 234 en 35 inbreuken.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Als ik kijk naar "alloo en de wegpolitie" sta ik altijd versteld van het aantal inbreuken dat ze vaststellen.
Ik verbaas me ook altijd over hoe dom velen zijn. Met drugs in je koffer rondrijden, en dan geen gordel dragen en/of lichten die niet werken en/of gsm'men achter het stuur,...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Daar zit enige logica achter. Door dommigheden kom je vaker in problemen en dus komen dommere mensen vaker in problemen. Kom je vaker in problemen dan is de kans dat je afglijdt groter. Afglijden gaat naar beneden, niet naar boven. Je komt dus altijd in een lager milieu/situatie terecht en dus ook in contact met criminaliteit. Na een tijd ben je deel van dat geheel en ben je nog altijd niet veel slimmer geworden hoogstens wat meer ervaring in criminele feiten plegen.

Het is een vicieuze cirkel waar velen niet uit geraken. Je bent niet slim genoeg om een goedbetaalde job te vinden dus kom je in financiële problemen die je wederom dom probeert op te lossen door bvb gokken of criminaliteit... Daar komt de invloed van anderen nog bij want slechte "vrienden" kunnen u ook in de miserie brengen, bvb als je je wagen aan hun uitleent en zij er een overval mee plegen en iemand van de weg rijden, strontzat uiteraard. Minder slimme mensen zijn vaak ook niet slim genoeg in het kiezen van hun vrienden en zo kom je altijd weer terug op hetzelfde punt. De echte slimmeriken beginnen dan nog wat drugs te gebruiken en dan gaat het nog beter.

Het is eigenlijk heel triest maar de meeste hebben geen flauw idee hoe ze uit die situatie geraken en missen het inzicht dat ze zelf vaak de verkeerde keuze maken en aan de oorzaak liggen van hun problemen. Niet altijd uiteraard, maar je ziet deze cirkel vaak terug.
Laatst gewijzigd door Dizzy 28 feb 2024, 16:00, in totaal 1 gewijzigd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 28 feb 2024, 15:31of gsm'men achter het stuur,...
Als je wat hoger zit kan je mooi inkijken en het gebruik van de gsm achter het stuur is algemeen goed geworden heb ik de indruk.
En je hebt niet altijd een inkijk nodig, rijd achter een andere auto en je weet ook snel hoe laat het is.
Om die reden zal ik als wandelaar altijd richting het tegemoet komende verkeer wandelen, indien nodig kan ik dan hopelijk nog tijdig in de gracht springen. :?
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
iceke
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 28 feb 2024, 13:58
Nope, parkeerbeleid in de openbare ruimte is de uitvoering van het beleid van de lokale lokale overheid en niet van een privé firma.
Handhaving van parkeerbeleid kan uitgegeven worden aan een privé firma.
Dan komt er ruimte vrij voor de (onderbemande) politie om zich meer bezig te houden met haar echte kerntaken.
Je moet oorzaak en gevolg niet gaan omdraaien omdat dit beter in je kraam past.
Dat past niet beter in mijn kraam, ik heb niet liever dan gratis randparkings en blauwe zones in de dorpskern.
Beboeten op de minuut is absurd, net als beboeten op +1 Km
Wie het uitgetekende beleid van de overheid niet overtreedt zal ook geen retributie krijgen uitgeschreven door wie dan ook. Wie het daar niet mee eens is en/of zich niet kan aanpassen aan regels die daar voor iedereen gelden blijft gewoon weg uit de openbare ruimte en kan op eigen grond zijn eigen ding doen.
Je bent immers geen eigenaar van de publieke ruimte.
Het lijkt me een van de basisvereisten dat wie zich in de publieke ruimte wil begeven zich erbij kan neerleggen dat men dat dan doet volgens de daar geldende regels en niet zelf de regels kan bepalen. Want wanneer iedereen dat individueel wil gaan bepalen geldt, ik herhaal, alleen nog het recht van de sterkste. En het is twijfelachtig dat wanneer iedereen die moraal gaat overnemen diegenen die zich nu de "sterksten" en ongenaakbaar voelen dan nog de sterksten zullen zijn en niet het eerste slachtoffer van hun eigen vermeende vrijheidsdrang.
Ik veronderstel dat je het verschil kent tussen het recht van de sterkste en idiote boetes...dat laatste wakkert alleen het eerste aan (waarom zou ik in hemelsnaam nog een ticketje nemen of mijn schijf leggen als ik gewoon ook ff kan dubbelparkeren op het voetpad ? Het eerste wordt onmidellijk afgestraft, het tweede wordt amper gecontrolleerd)

Zoals gezegd heeft parkeerbeleid idd weinig te maken met de verkeersveiligheid en dat stelt dan ook niemand.
Wel met het verdelen van de beschikbare ruimte in tijd voor alle gebruikers van de gemeenschappelijke ruimte.

Blijkbaar ook al geen flauw idee hoe een trajectcontrole werkt?
Wanneer je een boete kreeg voor het rijden van GEMIDDELD 36 km/uur in een tjajectzone werd je niet op één punt en op één welbepaald tijdstip geflitst door een (verborgen) camera.
Integendeel dan reed je over het hele traject op bepaalde ogenblikken zelfs veel harder dan de toegelaten snelheid van 30. En hoe je dat in een trajectcontrole onbewust kan doen dat is er pas over. Een trajectcontrole wordt immers niet alleen aangekondigd met een verkeersbord maar ook nog eens met een waarschuwingsbord overeenkomstig de privacywetten en bij begin en einde van de effectieve zone door joekels van palen waar de camera's aan bevestigd zijn.
Wie dat niet door heeft overtreedt welbewust de wet of hoort niet thuis op de openbare weg want die zal vroeg of laat ook een zwakke weggebruiker onbewust of bewust van de weg maaien wegens "oeps niet gezien".
Nee, ik hou liever de weg in't oog dan de flitspalen, maar goed, dat weten we dan ook weer, 6km te snel en je wordt bekeken als moordenaar.
Maar hey, was jij ook niet die kerel die vond dat Covid-19 een hoax was en ook daar beter geen regelgeving in de publieke ruimte rond werd opgesteld?
Dat zou al veel verklaren. :angel:
Jij mag dat van mij een Hoax noemen... dat die maatregelen niet veel geholpen hebben is ondertussen een feit hoor.

Vlaanderen is te klein, te volgebouwd en stedebouwkundig te chaotisch ingericht om de verkeerssituatie nog vrij over te laten aan ieders eigen inzicht.
Uitvluchten natuurlijk, het is nooit te laat om een verkeersituatie te verbeteren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

iceke schreef: 28 feb 2024, 16:03 Dat past niet beter in mijn kraam, ik heb niet liever dan gratis randparkings en blauwe zones in de dorpskern.
Beboeten op de minuut is absurd, net als beboeten op +1 Km
Kijk, terwijl je het probeert te ontkennen doe je het gelijktijdig weer. :roll:
Er wordt nergens beboet aan +1 km boven de toegelaten max. snelheid.
Dat maak jij er telkens van zodat het in je eigen kraam zou passen.
Als er iets absurd is dan is het wel iets halstarrig bestrijden en bijna gelijktijdig zelf het tegendeel bewijzen.
Uitvluchten natuurlijk, het is nooit te laat om een verkeersituatie te verbeteren.
Volledig mee eens.
Je kan dan beter eerst bij jezelf beginnen dan als basis stelling te nemen dat anderen dat maar moeten doen terwijl je zelf liever je eigen wetten binnen de publieke ruimte stelt.

Maar, om in de sfeer van het topic te blijven, wanneer toogpraat begint uit te monden in onversneden dronkemanspraat is het tijd dat wie nog nuchter is de kroeg verlaat.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Begrijpend lezen is precies niet je beste punt.
Ik had een parkeerretributie op de minuut, dat is even absurd als een snelheidsboete op de km... Heb ik ergens geschreven dat er snelheidsboetes op de km uitgedeeld werden ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hoeveel keer heb je al langer geparkeerd gestaan dan waarvoor je betaalde?

Trouwens je geeft aan dat je door boetes eerder nog meer inbreuken zou maken wat opnieuw wijst op een totaal verkeerde mentaliteit. Een normaal mens denkt eens na bij boetes waarbij men in fout is ipv als een klein kind wraak te willen nemen ten koste van anderen die niets met uw boete te maken hebben.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

tien schreef: 28 feb 2024, 12:18 Als hij niet meer beseft hoe snel hij reed is het tijd om uit het verkeer te blijven.
Tenzij je constant op die meter zit te kijken is haast niemand in staat z'n snelheid correct in te schatten (nog de inzittende, noch de omgeving).

Nu ja, ik hoor wel vaker dat mensen tegenwoordig meer naar die meter kijken uit pure angst dan naar hun omgeving... voor veiligheid kan dit tellen :nono:
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Idd en dat is allemaal perfect aan te passen door een betere infrastructuur. In een vertrouwde omgeving weet je perfect wat de snelheidslimiet is.
In een vreemde omgeving is het in Belgie steeds gokken, of meer daar de borden kijken (die om de 30-60 seconden veranderen) dan op je weg te letten.
Dag en nacht verschil met bv. Nederland waar er maar de.helft dodelijke slachtoffers vallen per capita tov België.

Vroeger was het simpel 120/90/50 je had slechts 1 bord nodig om te weten dat je "maar" 50 mocht, dat van de bebouwde kom.

Nu is het voor alle duidelijkheid beter, maar niemand heeft nog overzicht op die 70/50/30...en dan gebeuren er sowiso fouten. Los van dat, 30 rijden met een auto is imho ongelooflijk moeilijk in een niet aangepaste straat, als ik niet op mijn teller kijk rij ik 40....terwijl die 20km/h tussen 30 en 50 een ongelooflijk groot verschil maakt bij een aanrijding met een fietser of voetganger.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Heb ik ook mogen merken in wondelgem. Heel de buurt is daar zone 30, maar die straten zijn veel te breed en groot voor zone 30, bij zone 30 moet de straat echt wel zo smal zijn dat je voelt dat je niet sneller kan gaan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat een complete kul wordt hier toch opgedist om gewoon te kunnen doen wat ze willen doen zonder rekening te houden met wie dan ook.

Ik rij heel vaak in het buitenland, telkens op wegen waar ik nog nooit geweest ben, met een wagen die ik niet ken en vaak met andere schakelmethode of zelfs het stuur aan de andere kant. Op 30 jaar één boete gehad die ik ook gewoon betaald heb en dat ging niet eens over snelheid.

Trouwens bij veel wagens hoef je niet eens op de teller te kijken want je kan een max snelheid instellen of een vaste snelheid. Anderzijds lijkt het me beter om chauffeurs die niet in staat zijn om hun snelheid te beheersen in het verkeer te laten. Het probleem is niet kunnen, het is willen. Niet willen houden aan regels die voor iedereen gelden en niet kunnen toegeven dat dat hun eigen fout is.

Ik ga investeren in een cursus voor angststoornissen door naar de kilometerteller te kijken, daar schijnt een enorme markt voor te zijn :)
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Wat me in het hele verhaal stoort.
Er moeten meer regeltjes komen, overheid moet harder optreden.
Treed men harder op bijv. privébedrijven die boetes uitschrijven is het ook weer niet goed.
Daarna komt het verhaal de wisselende toegelaten snelheid als excuus.
Wat niet gelezen het rijbewijs op punten per direct invoeren.
En een veel te harde voet de oplossing een houten blokje onder het gas pedaal.
Wat wisselende snelheden betreft gebruik zelf sygic gps-navigatie met snelheidsborden, herkenning enz.
Kostprijs eenmaal 30 € voor app jaarlijks abbo voor updates 13 €.
Gewoon goedkoper als boetes betalen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is het steeds weerkerende verhaal van mensen die gewoon niet willen dat er ook maar iets verandert, elk flutexcuus is dan goed. Ze willen dan ook geen oplossing maar gewoon de situatie behouden as is.
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoogtijd voor actie, we lopen al achter op enkele buurlanden.

https://www.hln.be/binnenland/10-keer-p ... ~a3fbf903/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

boran_blok schreef: 28 feb 2024, 21:52 Heel de buurt is daar zone 30, maar die straten zijn veel te breed en groot voor zone 30, bij zone 30 moet de straat echt wel zo smal zijn dat je voelt dat je niet sneller kan gaan.
Nee, je mag dat niet voelen aan de infrastructuur want dan kan er niet meer geflitst worden... de veiligheid is maar bijzaak.

Maar als we een aantal mensen hier mogen geloven dan is het bord naast de weg daar gezet met de grootste zorg (nu ik ken de situatie daar niet maar feit is dat de wildgroei aan snelheidsborden helemaal niet met de grootste zorg is maar vaak vanwege het gezeur van bewoners die voor hun eigen deur liefst iedereen 30 km/u zien rijden).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ach, en als men de wegen dan aanpast en smaller maakt dan zijn het die obstakels die niet deugen, pffft.

Grappig ook dat je tegelijk je eigen gedrag bekritiseert... als anderen het toepassen :)

Je hoeft niet te voelen hoe snel je mag, je moet daarvoor ogen hebben die voldoende werken en een brein dat verstaat dat sneller rijden een boete kan opleveren. Zo werkt het overal ter wereld maar Vlaamse chauffeurs zouden dat niet kunnen? Neen, sommigen willen gewoon niet, DAT is het mentaliteitsprobleem. Wie niet horen wil...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 29 feb 2024, 11:58 Je hoeft niet te voelen hoe snel je mag, je moet daarvoor ogen hebben die voldoende werken en een brein dat verstaat dat sneller rijden een boete kan opleveren
Het enige waar ik in de auto mee bezig ben is op een veilige manier van punt A naar punt B te geraken. Dat is in eerste instantie mijn snelheid aanpassen aan de verkeerssituatie, ten 2de zien dat er niemand voor of onder mijn wagen beland (defensief autorijden noemen ze dat), en ten derde de wildgroei aan verkeersborden in't hoog houden, waar ik absoluut niet mee bezig ben is met boetes.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Volledig mee eens, ik wil ook vooral ter bestemming geraken zonder problemen. Op tijd vertrekken zodat je je niet hoeft te haasten en met respect voor de regels lukt me dat al 30 jaar zo goed als zonder boetes. Ik vind mezelf geen uitzonderlijk chauffeur.

Het ergerlijke is ook dat er in een land als België ook amper iets te winnen is met agressief rijgedrag, vaak kom je laagvliegers gewoon telkens opnieuw tegen aan het volden rode licht of kruispunt :)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

In Nederland heeft Dilan Yeşilgöz net de verkeersboetes opgetrokken, ik geef ze hier effe mee en sommige springen echt wel in het oog en kan je zich toch vragen bij stellen.. (bron: https://www.maxvakantieman.nl/artikelen ... et-hardst/)

Telefoon vasthouden tijdens het rijden €420
Door rood rijden €300
Geen autogordel dragen €180
Onnodig links rijden €270
Rechts inhalen €300
Geen voorrang verlenen waar dat verplicht is €300
Zonder noodzaak de vluchtstrook gebruiken €300
Dubbel parkeren €120
Onnodig bezetten van een gehandicaptenparkeerplaats €490
Toeteren, onnodig geluid maken, als dit niet is toegestaan €300
Kenteken niet goed zichtbaar €300

Wat betaal je in 2024 voor een snelheidsovertreding?
Alle verkeersboetes worden duurder in 2024 en dat geldt dus ook voor een snelheidsovertreding. De snelheidsboetes gaan in stappen van 5 kilometer. Daarnaast is er een verschil tussen binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom en de snelweg. Dat ziet er voor 2024 als volgt uit:

5 km/u, binnen de bebouwde kom €43, buiten de bebouwde kom €39 en op de snelweg €32
10 km/u, binnen de bebouwde kom €90, buiten de bebouwde kom €84 en op de snelweg €79
15 km/u, binnen de bebouwde kom €169, buiten de bebouwde kom €162 en op de snelweg €150
20 km/u, binnen de bebouwde kom €240, buiten de bebouwde kom € 30, en op de snelweg €216
25 km/u, binnen de bebouwde kom €325, buiten de bebouwde kom €308 en op de snelweg €287
30 km/u, binnen de bebouwde kom €421, buiten de bebouwde kom €401 en op de snelweg €386

Rijd je met de auto meer dan 50 kilometer te hard, dan wordt je rijbewijs ingevorderd. Voor de bromfiets is dit bij 30 kilometer.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 29 feb 2024, 11:50 Nee, je mag dat niet voelen aan de infrastructuur want dan kan er niet meer geflitst worden... de veiligheid is maar bijzaak.
Verkeerborden ook blijkbaar :angel:
https://www.gva.be/cnt/dmf20240229_95646837

Al maanden staan ze hier dagelijks 12h per dag te flitsen, veelal op plekken 10 meter voor het einde van een zone 30/50...iets met water naar de zee dragen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

En wat zegt dat over de plaatsen waar er wel borden staan, juist.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

iceke schreef: 28 feb 2024, 12:29 Wat we nu zien is dat men regels strenger maakt en die ook gaat handhaven.
Ik begrijp niet waarom daar privéfirma's voor nodig zijn: werf agenten aan en met de opbrengst van de boetes die zij uitschrijven, kan je hun salaris voor de komende 10 jaar betalen. Dat privéfirma's hierop springen is nogal logisch: de gebraden kippen vliegen hen zo in de mond.

Misschien kunnen we hier tippen waar ze moeten gaan staan om overtredingen vast te stellen?
- net voor de tunnels aan het Reyerscomplex: als je voordien al voorgesorteerd bent voor Montgomery, mag je niet naar Centrum. Doe je dat wel, ga je over een volle lijn en kost dat €174.
- de nieuwe belijning op de R0, ter hoogte van de vroegere werken tussen E19 (Antwerpen) en E40 (Leuven): iedereen rijdt daar maar over alsof de lijnen niet bestaan: opnieuw €174
- brug van Vilvoorde en bij uitbreiding de rest van de ring (R0): zet daar wat flitsmannetjes op het armada aan bruggen over de ring en cashen maar
- ring van Lier, tussen Gova en de nieuwe tunnel: snelheid is daar 70km/u, als je daar een flitser zet (op de pechstrook), zal het een goeie ROI opleveren
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik vind ook dat er overdreven wordt gecontroleerd op snelheid. Het is een eenvoudige controle natuurlijk...
Maar, ik zie snelheid meer als een (belangrijke) factor en niet als een oorzaak.
Wel een oorzaak is bv. geen aandacht hebben op de weg (gsm gebruik of drugs/alcohol) en de verkeersregels niet goed kennen of negeren (en ja ik weet dat snelheid daar ook deel van uitmaakt, maar er is wel meer dan dat). Daar mag van mijn part veel meer op ingezet worden met controles.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Maar daar is mankracht voor nodig natuurlijk..
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

heist_175 schreef: 01 maa 2024, 10:22 - brug van Vilvoorde en bij uitbreiding de rest van de ring (R0): zet daar wat flitsmannetjes op het armada aan bruggen over de ring en cashen maar
Dat gaat niet op die locatie. Kijk boven op de brug eens goed rond (95-110°) en je weet waarom. :angel:
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Er wordt niet te hard gecontroleerd op snelheid want men rijdt nog altijd te snel, de pakkans is zelfs laag en zelfs al wordt je gecontroleerd wordt er nog met gecorrigeerde snelheden gewerkt, hoezo te hard gecontroleerd?

En snelheid is niet altijd de oorzaak, dat beweert ook niemand, maar is wel altijd een factor naast dat het ook soms gewoon wel de oorzaak is. De gevallen van uit de bocht vliegen en niet tijdig kunnen remmen zijn wel vooral aan snelheid gelinkt. Aan de gevallen waar snelheid niet de oorzaak is draagt deze bij aan de ernst van de schade/gevolgen. Opnieuw een reden waarom snelheid gecontroleerd wordt.

En wie niet oplet zal waarschijnlijk ook niet op de snelheidsmeter letten en ook de regels rond snelheid zijn regels. Het verwijzen naar andere oorzaken is dus eerder een vorm van whataboutisme. Uiteraard moet men andere zaken OOK controleren maar snelheid moet zeker niet minder gecontroleerd worden, integendeel stel ik helaas dagelijks vast.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Het probleem is dat controleren op snelheid gemakkelijk is en automatisch kan. De factor van een ongeval is dus laaghangend fruit terwijl de oorzaak van veel ongevallen moeilijker te controleren is. Onder invloed (drank/drugs) rijden... veel mankracht en xx tijd / gecontroleerde chauffeur. Rijden mits verval.. nog meer mankracht en tijd.
Het is ook niet voor niets dat parkeerretributies zo veel opbrengen nu het gedaan wordt met ANPR auto's.
Bye, Maurice
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Dizzy schreef: 01 maa 2024, 11:04 En snelheid is niet altijd de oorzaak, dat beweert ook niemand, maar is wel altijd een factor naast dat het ook soms gewoon wel de oorzaak is. De gevallen van uit de bocht vliegen en niet tijdig kunnen remmen zijn wel vooral aan snelheid gelinkt.
Uit de bocht vlieg je door overdreven snelheid in combinatie met onaangepast rijgedrag en meestal niet door gewoon een beetje sneller dan toegelaten te rijden. Alles moet in zijn context bekeken worden, ik vind 140km/uur op een doorsnee snelweg bv. absoluut niet erg (mits aandacht en aangepast gedrag rond anderen), maar 50km/uur in een schoolzone tijdens begin of einde school vind ik dan weer bijna moorddadig.
Ik ontken dan ook niet het belang van snelheid, maar de focus mag wel eens (ook) op andere dingen komen te liggen. Mij persoonlijk stoort bv. smartphone gebruik absoluut het meest (of mensen die om een andere reden geen aandacht hebben op de baan) en niet de persoon die 110-120 rijdt op een ruime en kale 90km/u max baan.
on4bam schreef: 01 maa 2024, 11:12 Rijden mits verval.. nog meer mankracht en tijd.
Mankracht is inderdaad een probleem, maar het mag geen reden zijn om dan alles/veel op bv. snelheid in te zetten. Die man die in Gent 2 fietsers doodreed, volgens mij kon die de dag erna nog steeds een auto kopen, nummerplaat aanvragen en misschien zelfs een verzekering krijgen op zijn eigen naam ..... ? Het vraag toch niet zoveel mankracht om alleen dat al eens aan te pakken.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Als je ziet wat de resultaten zijn van gerichte acties en hoeveel vaststellingen er gedaan worden van alles dat geen snelheid is (gordel, GSM, verzekering, rijbewijs vervallen schouwingsbewijs, wegenbelasting, rode diesel, enz...) dan zou dat toch prioriteit moeten zijn. Langs de kant van de weg een uurtje je krant lezen en 10-tallen snelheidsovertredingen registreren is natuurlijk beter voor de staatskas.
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen, sneller een bocht nemen dan mogelijk is, loopt uit op een ongeval, dat is fysica.

Uiteraard is alles wat sneller is dan toegelaten niet direct onveilig, er is ook daar enige marge ingebouwd en er is uiteraard ook een groot verschil in wagens.

Wat wij niet al dan niet erg vinden telt niet echt, de regels zijn er voor iedereen en ook voor ieders veiligheid. Wie sneller wil rijden moet de gevolgen dan ook willen dragen en niet als een klein kind komen huilen dat het gestraft is.

Smartphonegebruik mag inderdaad bestraft worden en dat gebeurt ook. Ook hier zien we hetzelfde, velen blijven er gewoon hun gat aan vegen, dus ook mentaliteit. Ondertussen loopt er een campagne om jongeren erop te wijzen al gaat het hier om een fietser maar de boodschap is hetzelfde.

Het is ook juist dat er nog veel te verbeteren valt aan de systemen om wegpiraten aan te pakken en dus is de uitspraak dat men te hard inzet (op snelheid) niet juist, het is nog altijd te weinig, en al de rest moet even hard aangepakt worden. Misschien halen we dan betere cijfers en sterven er minder onnodig mensen in het verkeer.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

on4bam schreef: 01 maa 2024, 10:57
heist_175 schreef: 01 maa 2024, 10:22 - brug van Vilvoorde en bij uitbreiding de rest van de ring (R0): zet daar wat flitsmannetjes op het armada aan bruggen over de ring en cashen maar
Dat gaat niet op die locatie. Kijk boven op de brug eens goed rond (95-110°) en je weet waarom. :angel:
Dat kan wel hé, met een trajectcontrole.
on4bam schreef: 01 maa 2024, 11:12 Het probleem is dat controleren op snelheid gemakkelijk is en automatisch kan.
Er zijn wel meer overtredingen die je kan automatiseren:
- witte lijn (en arceringen en ...)
- GSM gebruik
- gewicht (bij vrachtwagens)

En dan zijn er nog wat zaken die je niet kan automatiseren, maar waar AI-bitcoin-... (kies uw favoriete hype, kortom automatisatie) wel de (manuele) hitrate/pakkans kan verhogen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat het viaduct nog geen trajectcontrole heeft vind ik ook vreemd. Het vermijden van ongevallen daar is toch enorm belangrijk.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”