Wegpiraten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Dizzy schreef: 24 jan 2024, 13:32 Te snel is meer dan op de borden staat aangegeven.
Het is door dergelijke domme ideeen dat we nooit een draagvlak zullen hebben voor een veilig verkeer.
Dizzy schreef: 24 jan 2024, 13:32Jij wil gewoon zelf beslissen hoe hard je wil rijden en de rest kan de eugh... berm in
Ik kan perfect zelf oordelen of de snelheid die ik rij aangepast is aan de omstandigheden... en regelmatig is dat zelfs trager dan aangegeven ook. Rij ik de andere momenten te snel, nee ik tracht me nog altijd aan de snelheid te houden maar ik ben ook niet heiliger als de paus zoals een aantal hier die de perfectie zelf zijn.
Dizzy schreef: 24 jan 2024, 13:32 Hoe slim zijn mensen die zich door een domme flitspaal laten pakken? :lol:
Ieder jaar miljoenen... zo gevaarlijk kan het dan toch niet zijn (als we er ook nog eens de mensen bij optellen die niet geflitst werden en/of bewust lokaal hun snelheid verlagen).
Dizzy schreef: 24 jan 2024, 13:32 Ik stel voor dat je uw inzichten eens gaat vertellen bij de mensen die een dierbare verloren hebben. Ik weet het, domme woke emo types die te dwaas zijn om uw geniale ingevingen te volgen :lol:
Inderdaad een domme uitspraak want volgens jou is iedereen die 5 km/u te snel rijdt (ongeacht in welke omstandigheden) per definitie een moordenaar. Het is trouwens met dergelijk uitspraken dat er naar openbare besturen en politiek chantage wordt uitgevoerd om blindelings (want je zal het maar overkomen dat er dergelijk ongeval zou gebeuren - meestal zelfs niet door snelheid) overal Zone 30 in te voeren !
dean3009 schreef: 24 jan 2024, 13:57 Waarom blijf je zo volhouden dat lagere snelheid niet zou helpen om ongevallen te vermijden of minder erg te maken
Als ik morgen stil sta gebeuren er nog minder ongevallen... dan moeten we ook geen vliegtuig meer nemen. Ik ontken dus zeker niet dat snelheid een mogelijke factor is maar ik pleit wel voor een aangepaste snelheid (en niet de absurde mentaliteit om van Belgie één grote Zone 30 te willen maken).
dean3009 schreef: 24 jan 2024, 13:57 Als ze rekenen dat een derde van de ongevallen door onaangepaste of overdreven snelheid komt, dan kan je toch niet stellen dat dat er niet toe doet?
Ik lees dat er van slechts 20 a 30 procent de snelheid geweten was en dat er daarvan bij nog eens tussen de 40 a 60% andere factoren in het spel waren.
dean3009 schreef: 24 jan 2024, 13:57 R0 - 120 -> 100
De R0 als referentie nemen voor de gemiddelde rijweg in Belgie... ben je nu echt serieus ?
dean3009 schreef: 24 jan 2024, 13:57 Ik ben zelf ook geen fan van al die extra controles, maar er is een reden waarom die er komen.
Wat mij betreft zijn er te weinig controles... alleen doen we de verkeerde controles !

Blind flitsen op snelheid is NIET de oplossing wil men minder verkeersdoden, ik denk dat dat wel duidelijk is op basis van onderstaande hitlijst (waar we duidelijk kampioen in zijn, spijtig genoeg staan we op een andere plaats als het op verkeersveiligheid aankomt).

Afbeelding

Ik was trouwens afgelopen zomer op vakantie in Denemarken waar er totaal anders werd gereden dan in Belgie, nochtans heb ik er per uitzondering maar een Zone 30 gezien en komt het land zelfs niet voor in bovenstaande lijst omdat het maar 20 (twintig !) flitspalen heeft in gans het land.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Ik vind Zone 30 in de binnenstad niet slecht maar er is een grote 'maar'...
Laat ons er gemakshalve van uitgaan dat we voorbeeldige burgers zijn die hun uiterste best doen om zich aan die regel te houden.
De lokale bevolking zal dat ten zeerste waarderen daar ben ik zeker van, de kinderen ook trouwens.
Voel je hem komen... ?
Die Zone 30 word als het ware alom gekend en kleine kinderen leren dus hoe snel auto's in hun buurt rijden en gaan er ook naar handelen, lees zoals in het laatste moment oversteken etc..
En net op dat moment kom er een trouwstoet voorbij van donkere Zweden....
Duidelijk?
Je kan er een fiets en wandelstraat van maken en binnen niet onafzienbare tijd heb je te maken met klootviolen, knalpotterreur en andere droeftoeters ..
Enige oplossing is doorgedreven controle en lik op stuk beleid.
En niet telkens een simpele boete maar verdubbel de prijs bij herhaling, de aanhouder wint.

Wij maken allemaal fouten want we zijn nog steeds niet heilig verklaard, maar ik denk dat meeste mensen na een boete voorzichtiger zullen zijn.

Meeste....

Turnhoutsebaan Antwerpen centrum was een tijdje moeilijk omdat we met onze bus telkens zo snel mogelijk weg wilde zijn uit deze 'hellhole' ,ondertussen hebben we allemaal onze knop omgezet en houden we ons braaf en ook gemakkelijk aan de opgelegde snelheid van 30km/u. en rara.. ons stressniveau is ook stevig gedaald. 💪
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 25 jan 2024, 00:11 Die Zone 30 word als het ware alom gekend en kleine kinderen leren dus....
We geven inderdaad de indruk dat de openbare weg tegenwoordig een speelplaats is... en niet alleen kleine kinderen denken dat.

Het verkeer is trouwens een gedeelde verantwoordelijkheid.
Petrikske schreef: 25 jan 2024, 00:11 Enige oplossing is doorgedreven controle en lik op stuk beleid.
En niet telkens een simpele boete maar verdubbel de prijs bij herhaling, de aanhouder wint.
Nogmaals, blind controleren op snelheid lost het probleem niet op.
Petrikske schreef: 25 jan 2024, 00:11 Wij maken allemaal fouten want we zijn nog steeds niet heilig verklaard, maar ik denk dat meeste mensen na een boete voorzichtiger zullen zijn.
Ik vernam enkele dagen geleden van iemand die 5x was geflitst op dezelfde locatie (waar recent zone 30 is ingevoerd). Door het feit dat we niet meer "flitsen" heeft die persoon niet de kans gekregen onmiddelijk te leren uit zijn fout... is dat dan niet de essentie ? Ok, hij heeft nu 5 boetes en zal wat harder vloeken (en de staatskas is er beter van geworden) en het vermoedelijk niet meer doen (hij deed het ook niet bewust) maar het geeft maar aan hoe het systeem in elkaar zit.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

DarkV schreef: 24 jan 2024, 22:38Het is door dergelijke domme ideeen dat we nooit een draagvlak zullen hebben voor een veilig verkeer.
Het is door dergelijke domme houding dat we jaarlijks de verkeersslachtoffers zullen blijven stapelen. Maar ja, zo snel rijden als je wil is belangrijker.

Opnieuw, als iedereen denkt dat ze het beter weten dan de verkeersregels dan is het het wilde westen, en dat zien we dan ook helaas nog altijd te vaak.

Waar zeg ik dan dat iedereen die 5km/u te snel rijdt een moordenaar is? Juist.
Wie overal en bijna altijd te snel rijdt is wel een risico. Ik viseerde de veelplegers en recidivisten van grove overtredingen. Zij zijn inderdaad accidents waiting to happen of hebben als x ongevallen op hun conto. Maar ja, hun vrijheid is blijkbaar belangrijker dan de honderden slachtoffers elk jaar opnieuw.

Het feit dat we bijna dagelijks berichten moeten lezen van slachtoffers op diverse plaatsen zegt dat het niet over chantage gaat maar een absolute noodzaak aan meer aandacht voor veiligheid.Vergelijking met andere landen toont aan dat er meer dan ruimte voor verbetering is.

Het probleem is dat de aangepaste snelheid voor u deze niet dezelfde is als een ander willekeurig individu. Daarom hebben we verkeersregels. Die regels worden aangepast aan de toenemende drukte en sociale evoluties zoals ook plaats voorzien voor andere weggebruikers. Een snelheidsverlaging kost u misschien een paar seconden maar kan anderen hun leven redden maar wat kan u anderen schelen, ze houden u voor seconden op!

Zelfs al zijn er soms andere factoren bij een ongeval, snelheid zal altijd een rol spelen. Doe de test, loop met 5km/u tegen een muur en doe dat met 25 km/u. Ook de remafstand neemt toe waardoor je minder ongevallen kunt vermijden. Je hebt daar zelfs geen onderzoeken of cijfers voor nodig dat is fysica.

Ik ben het wel eens dat we niet enkel op snelheid moeten focussen... maar dat is ook niet het geval. Zaken als GSM gebruik is ook een aandachtspunt. Wat ook veel beter is zijn trajectcontroles en dus een rijbewijs met punten om recidivisten en veelplegers te ontraden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

DarkV schreef: 24 jan 2024, 22:38 ik denk dat dat wel duidelijk is op basis van onderstaande hitlijst (waar we duidelijk kampioen in zijn, spijtig genoeg staan we op een andere plaats als het op verkeersveiligheid aankomt).
Het aantal camera's per vierkante kilometer is niet echt een nuttige statistiek hé. We hebben ook het meeste wegen per vierkante kilometer. (Of het zal er toch niet ver vanaf liggen). Aantal camera's per auto, of per gereden kilometer, of per kilometer weg zijn allemaal beter....
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 25 jan 2024, 10:16 Opnieuw, als iedereen denkt dat ze het beter weten dan de verkeersregels dan is het het wilde westen, en dat zien we dan ook helaas nog altijd te vaak.
Snelheidsregels worden niet individueel geevalueerd... het overgrote deel is dus totaal niet relevant. Ik die context heb ik al genoeg wegen gezien waar 70 km/u te snel is, en 50 km/u te traag is.

Zelfs Touring geeft al aan dat het in sommige gevallen gewoon voor de staatskas te spijzen is !

https://www.hln.be/binnenland/touring-s ... ~a4eea6ed/
Dizzy schreef: 25 jan 2024, 10:16 Waar zeg ik dan dat iedereen die 5km/u te snel rijdt een moordenaar is? Juist.
En waar zeg ik dat ik constant te snel rijdt en dat steeds minstens 30km boven de grens is ?

Iedereen die hier trouwens komt beweren dat hij nooit te snel rijdt is naief.
Dizzy schreef: 25 jan 2024, 10:16 Het feit dat we bijna dagelijks berichten moeten lezen van slachtoffers op diverse plaatsen
En hoeveel van de ongelukken van afgelopen week zij gerelateerd aan overdreven snelheid ?
Dizzy schreef: 25 jan 2024, 10:16 Het probleem is dat de aangepaste snelheid voor u deze niet dezelfde is als een ander willekeurig individu.
Aangepast is rekening houdend met de omgeving... dus ook mensen rondom je. Dat het op een volle autostrade me verschillende snelheden gevaarlijk is om te snel te rijden is iets anders dan op een lege autostrade. In Duitsland hebben automobilisten meestal wel die kennis.
Dizzy schreef: 25 jan 2024, 10:16Zelfs al zijn er soms andere factoren bij een ongeval, snelheid zal altijd een rol spelen. Doe de test, loop met 5km/u tegen een muur en doe dat met 25 km/u. Ook de remafstand neemt toe waardoor je minder ongevallen kunt vermijden. Je hebt daar zelfs geen onderzoeken of cijfers voor nodig dat is fysica.
Pleit je nu dat we overal 30 km/u gaan rijden ? In het verleden reden we op de meeste plaatsen 90 km/u, ondertussen is de infrastructuur beter en de wagens veiliger maar we zouden overal trager moeten rijden ? Je kan wel argumenteren dat het drukker is geworden maar daar praat je niet alles goed mee.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 26 jan 2024, 13:49In het verleden reden we op de meeste plaatsen 90 km/u, ondertussen is de infrastructuur beter en de wagens veiliger maar we zouden overal trager moeten rijden ? Je kan wel argumenteren dat het drukker is geworden maar daar praat je niet alles goed mee.
Infrastructuur beter?
Zoals in kwalitatief betere wegen?
Betere zichtbaarheid door straatverlichting?
Laatste tijd nog buiten geweest?
Enkele dagen vorst en het lappendeken genaamd Belgische wegennet zit weer vol gaten.
Gelukkig zien we die s'avonds niet want de straatverlichting gaat tijdig volledig op zwart. :roll:

Moderne voertuigen zijn mooi dat geef ik wel toe.
Maar is de remafstand zoveel korter geworden met die moderne auto's.
Hier zijn ook heel wat plaatsen waar je vroeger 90 mocht rijden, soms denk ik dat de huidige 70km/u nog aan de hoge kant is vanwege de drukte.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

DarkV schreef: 24 jan 2024, 22:38 Blind flitsen op snelheid is NIET de oplossing wil men minder verkeersdoden, ik denk dat dat wel duidelijk is op basis van onderstaande hitlijst (waar we duidelijk kampioen in zijn, spijtig genoeg staan we op een andere plaats als het op verkeersveiligheid aankomt).

[img] prentje met filtspalen per km² land [img]
Wat een onzin statistiek.
Het gaat natuurlijk niet over het aantal palen per km², maar per km weg.

En het is maar de vraag of je het uitgestrekte Spanje kan vergelijken met het volgebouwde België.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wij van WC-eend adviseren... WC-eend. Het is trouwens een uitzondering want in het bericht staat ook dat ze doorgaans voorstander zijn van een snelheidsbeperking bij werken.

Niemand beweert hier dan ook dat men nooit te snel rijdt maar de meeste komen niet klagen als ze ondanks de lage pakkans tegen de lamp lopen of beginnen te jammeren over overheid enz...

Wie geregeld gepakt wordt, rijdt wel degelijk vaak te snel want de pakkans is nog altijd laag.

Dat is het probleem, iedereen zal een andere evaluatie maken van de omgeving en dus ben je niets met zo'n individuele aanpak. Hogere snelheid betekent meer kans op ernstige ongevallen en daarom logisch als ingreep. Goed dat je een ander land aanhaalt wat dat toont net aan dat het om een mentaliteitsprobleem in België gaat. Men denkt hier sneller aan ikke, ikke, ikke en de rest kan je wel raden.

Waarom komt men steeds af met foute veralgemeningen? Nergens vraag ik om overal 30 te rijden. De drukte is inderdaad erg toegenomen en we zitten nog altijd met hoge cijfers inzake verkeersongevallen en slachtoffers. Trouwens in veel landen is de max snelheid lager. Het is een trend om de wagen niet meer voorrang te geven op alle andere weggebruikers en meer in te zetten op veiligheid.

Het verlagen van de snelheid is een makkelijke manier om iets te doen aan de onveiligheid maar een rijbewijs met punten zou ook een aardige aanvulling zijn om de veelplegers gerichter aan te pakken. Ik ben van mening dat de meeste mensen wel degelijk geen ploerten zijn die geen bal inzetten met anderen maar er zijn helaas nog teveel anderen die nu te makkelijk wegkomen met hun gedrag, zodanig dat ze zelfs nog gepast vinden om erover op te scheppen of te doen alsof het normaal is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Zelfs de Heiligen zijn niet meer veilig https://www.hln.be/sint-katelijne-waver ... ~a0773384/ :angel:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

‘Hoop der Hopelozen’ ,hoe toepasselijk. :roll:
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Er staat nergens dat het om een "wegpiraat" gaat. Er is zelfs geen verwijzing naar de oorzaak van het ongeval (technisch defect, medische reden, gedronken? drugs? snelheid? ....).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Ik moet toegeven dat ik in mijn jeugdige 18+ leeftijd ook een vrij assertieve chauffeur was.
Voorbij steken omdat die voor mij één km/h te traag reed, hoge snelheden op weggetjes waarbij het helemaal niet meer normaal was.

Tot ik in de depannage ben gaan werken, waar m'n elke dag wel een zwaar of fataal ongeluk ziet, waarbij m'n de stukken vlees nog ziet liggen in een verwikkeld wrak.

Hetgeen wat me nog altijd blijft volgen was een wrak van een motard die tegen 120 in een muur gereden was op een T kruispunt.
Het was enkel nog een achterband en een grote vlek tegen dat muurtje.
Als wij aankomen, is het lijk altijd weg gehaald, maar ditmaal waren we iets vroeger dan gepland...en dat zicht blijft me achtervolgen nu al bijna 10-12 jaar later.

Sindsdien ben ik enorm rustig geworden en trek ik me veel meer aan van de verkeersregels.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Moonboy
Pro Member
Pro Member

on4bam schreef: 11 feb 2024, 11:15 Er staat nergens dat het om een "wegpiraat" gaat. Er is zelfs geen verwijzing naar de oorzaak van het ongeval (technisch defect, medische reden, gedronken? drugs? snelheid? ....).
Het was uit liefdadigheid, Amen. :-D

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240211_91857465
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

OK, dat stond niet op het hln artikel (en ik ben niet op zoek gegaan naar extra info).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

Range Rover knalt kapel binnen in Sint-Katelijne-Waver: “Chauffeur was geïntoxiceerd en probeerde nadien nog weg te vluchten”
was te verwachten...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik vrees dat de (r)overheid de alsmaar toenemende gekke strapatsen zal gebruiken om het rijbewijs met punten erdoor te duwen.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Dat zal welkom zijn, maar ook zonder blijven ze rondrijden (racen), gevangenis straffen zoals in Frankrijk mogen er ook komen.

https://www.hln.be/sint-katelijne-waver ... ~af74f7f8/

Toegevoegd na 1 uur 10 minuten 55 seconden:
De Brug was en is te hoog,

Afbeelding

https://www.hln.be/de-pinte/wanneer-je- ... ~a6002a54/

Afbeelding

https://www.hln.be/de-pinte/waarschuwin ... ~ace78089/

Geen nood "Busje komt zo"
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

^ dat is het grootste verkeersbord van Vlaanderen, maar dat wil niet zeggen dat het niet straal genegeerd wordt net zoals andere verkeersborden. Ook door beroepschauffeurs dus, die hun brood verdienen door passagiers tegen betaling te vervoeren, en die geen enkel excuus hebben om de hoogte van hun voertuig niet te kennen, echt geen enkel.

Ze zouden er een camera moeten opzetten om YouTube-filmpjes te genereren, zoals deze brug in de VS.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Dit zijn ongelukken, jammerlijke vergissingen, onoplettendheid, etc. En sommige chauffeurs hebben daar wellicht meer last van dan andere. Maar niemand is feilloos.

Maar de topic in deze draad is Wegpiraten. Dan hebben we het over onverantwoord en gevaarlijk rijgedrag, bewust en herhaaldelijk. Recidivisten dus. En daar zijn er dus veel van die blijkbaar nooit gepakt worden tenzij ze uiteindelijk zelf ergens tegen een boom of gevel kleven.

Het allerergst vind ik die chauffeurs die op snelwegen tussen de rijstroken zigzaggen en zo uitwijk- en rembewegingen veroorzaken die mogelijks tot ongelukken leiden maar waarvan ze zelf geen weet hebben want dat zijn al weer weg.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 12 feb 2024, 11:44Ook door beroepschauffeurs dus, die hun brood verdienen door passagiers tegen betaling te vervoeren, en die geen enkel excuus hebben om de hoogte van hun voertuig niet te kennen, echt geen enkel.
Denk je dat er ook maar iemand komt vertellen hoe hoog dat nieuwe model van autobus is dat werd geleverd?
Beetje uitleg over de bedieningsknoppen, toerke rond de blok en je mag vertrekken.
Maar je brengt me op een idee, ik ga de volgende keer de verantwoordelijke collega's die de uitleg geven eens vragen of ze weten hoe hoog alle modellen zijn die we hebben.
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Moet je de handleiding niet lezen?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Lezen? Wanneer? in m'n vrije tijd? :-D
Vroeger was er tijd, en bij momenten veel tijd en toen kon dit alles.
En toen kwamen de besparingen en werd het rijden, rijden, rijden...
Mij niet gelaten, maar als m'n dagtaak erop zit is het tijd voor deconnectie.
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Spijtig die besparingen... Eigenlijk schandalig... Ik verwacht inderdaad niet dat je dat in je vrije tijd gaat doen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

De directie doet wel alle moeite om alles zoveel mogelijk via het internet te doen, dus iedereen moet maar een tablet/smartphone/PC hebben voor het werk.
Iedereen heeft ook een mailadres gekregen dat volgespamd door de werkgever vaak met onzin waar we niets aan hebben, ik probeer dat nog op te volgen omdat ik veel vrije tijd heb (ja ik spendeer vrije tijd aan m'n werkgever)
Maar als ik met collega's daarover aanspreek hoor ik regelmatig.. "diene mail? doe ik nooit open''

Maar goed, later we het maar beter opnieuw over 'wegpiraten' hebben. ;-)
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 30 keer

Goed niews: Regering gaat verkeersveiligheid verhogen door meer palen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240220_95963111
Moonboy
Pro Member
Pro Member

We hebben ze blijkbaar wakker geschud, op veel plaatsen echt nodig.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

rmag schreef: 21 feb 2024, 06:54 Goed niews: Regering gaat verkeersveiligheid verhogen door meer palen.
Die veiligheid gaat massaal stijgen als we nog meer brave burgers die 51 km/u rijden ipv. 50 km.u flitsen :bang:

Nu ja, je moet er wat voor over hebben om aan 1000 boetes per uur te komen.

Trouwens kijk nog maar eens naar de dodelijke ongevallen van de laatste week... hoeveel waren er door te snel rijden ?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Zum kotzen toch met een lappendeken als wegdek. :evil:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 21 feb 2024, 21:38 Die veiligheid gaat massaal stijgen als we nog meer brave burgers die 51 km/u rijden ipv. 50 km.u flitsen :bang:

Nu ja, je moet er wat voor over hebben om aan 1000 boetes per uur te komen.

Trouwens kijk nog maar eens naar de dodelijke ongevallen van de laatste week... hoeveel waren er door te snel rijden ?
Een berg whataboutismes en andere uitvluchten die met spuug en paktouw aan elkaar hangen.

Niemand zegt dat de veiligheid massaal gaat stijgen al blijft de correlatie ernstige ongevallen en snelheid wel bestaan.

Men wordt niet geflitst aan 51. Wie geflitst werd, reed dus sneller. Toen je op veel plaatsen 70 of 90 mocht had je exact dezelfde klaagzang over 71 en 91.

Wie geen boetes wil moet gewoon trager rijden, de meerderheid krijgt zelden of nooit een boete.

Naast snelheid zijn er ook andere oorzaken en factoren maar snelheid maakt de gevolgen wel telkens erger en een ongeval moeilijker te vermijden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 22 feb 2024, 08:53 Een berg whataboutismes en andere uitvluchten die met spuug en paktouw aan elkaar hangen.
Als je fier bent dat je 9 miljoen mensen kan flitsen op een jaar dan denk ik niet dat veiligheid je prioriteit is.

Noem het whataboutisme maar het is spijtig genoeg de realiteit.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Snelheid is inderdaad de gemakkelijkste parameter om eenvoudig en quasi automatisch controleren en beboeten maar dit heeft ook weinig met verkeersveiligheid te maken.

Om het cru te zeggen is snelheid eigenlijk nooit de oorzaak van een ongeval. Onaangepaste snelheid aan de omstandigheden daarentegen wel maar dit is veel moeilijker te controleren en zou ook veel minder opbrengen.

Puur voor de verkeersveiligheid zijn controle op afstand tussen voertuigen, GSM gebruik, rijbewijs met punten, betere infrastructuur veel belangrijker dan de gewone snelheidscontrole maar dit zou veel duurder zijn en veel minder opbrengen en helaas in de staatskas blijkbaar belangrijker dan de verkeersslachtoffers.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Dit gebeurt wel in Frankrijk en U.K, wij lopen achterop, maar onvermijdbaar in de toekomst, deze week ben ik opnieuw verschillende wegpiraten tegengekomen, vandaag zelfs ene die nooit zijn richtingsaanwijzers gebruikt, zijn dit soms hersenloze types of egoïsten of beide.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Onaangepaste snelheid is wel makkelijk te controleren want dat is alles boven de toegelaten snelheid. Men heeft de snelheid aangepast voor een reden.

Het is ook niet juist dat (onaangepaste) snelheid weinig met verkeersveiligheid te maken heeft en nog minder dat het nooit de oorzaak van een ongeval zou zijn. Het feit dat men niet kon stoppen is al een aanwijzing dat men te snel reed. De afstand is een andere factor maar nog altijd was men minder snel tegen de voorligger gebotst als de snelheid lager lag, had men meer reactietijd en is de schade minder.

Dat de opbrengsten de staat goed uitkomen zal ik niet ontkennen maar doen alsof dit de reden is van verkeerscontrole en dat het weinig uitmaakt is gewoon prietpraat. Ik rij bijna 30 jaar en heb amper een boete gehad en geen enkele voor te snel rijden. Wie constant boetes ontvangt is dus iemand die vaak onaangepast rijdt en niet kan/wil leren. Dat soort chauffeurs laten doen is pas echt misdadig en onze ongevallencijfers zijn niet dusdanig om lakser te worden.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Overtreders dus flink beboeten en deze die in frequente herhaling vallen ook nog eens extra aanpakken.
Zij die gedurende 1 jaar geen boetes krijgen verdienen wel een beloning, het vele geld dat al deze boetes opbrengen kan deels terugvloeien naar correcte chauffeurs.
Lijkt mij een extra motivatie om veilig te rijden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 23 feb 2024, 11:00 Onaangepaste snelheid is wel makkelijk te controleren want dat is alles boven de toegelaten snelheid. Men heeft de snelheid aangepast voor een reden.
Wat een nonssens... je kan onaangepaste snelheid hebben onder de toegelaten snelheid en tevens geen onaangepaste snelheid boven de toegelaten snelheid.

Onaagepaste snelheid is grotendeels afhankelijk van de omstandigheden (staat van het wegdek, weersomstandigheden, vaardigheid van de bestuurder, type van het voertuig, medegebruikers van de weg, drukte, ...), veel minder van het bordje dat toevallig naast de weg staat.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Niets nonsens, je komt weer af met uitzonderingen om iets scheef recht te praten. Toegelaten snelheid is geen doel, het is een maximum.

Als je wil racen dan doe je dat op een privéterrein waarbij je enkel jezelf in gevaar brengt, de openbare weg is niet voor mensen die zelf wel gaan bepalen wanneer hun snelheid aangepast is of niet.

De bordjes staan naast de weg omdat zonder bordjes teveel mensen verkeerde interpretaties maken van wat onaangepast is, jij bent er het beste bewijs van :)
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Elke week hetzelfde

https://www.hln.be/moorslede/bestuurder ... ~a26c93c0/

https://www.hln.be/heuvelland/bestuurst ... ~a34bd44e/

https://www.hln.be/brugge/veel-materiel ... a4dd8de2e/

https://www.hln.be/zoeken?query=ongeval

Dat het beleid steeds strenger wordt is geen wonder te noemen, deze kleine groep onbekwame bestuurders zorgen voor zoveel onheil dat men wel steeds strenger moet worden.

Toegevoegd na 20 uren 43 minuten 29 seconden:
Pas 18 jaar en al wegpiraat, en met passagiers aan boord !

https://www.hln.be/heist-op-den-berg/ik ... ~a8923d96/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240224_98149450

Ravage

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240225_92723027
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Het word dan ook alsmaar gekker op de weg, gisteren wandel ik op weg naar huis met m'n hond komt er in m'n straat een Mini voorbij gevlogen (Zone 30) gaat diezelfde auto op het T-kruispunt stevig in de remmen om dan half terug te keren maar te blijven staan in het midden van het kruispunt.
Ik steek de straat over en wandel in de richting van het voertuig, wanneer ik bijna ter plaatse ben vertrekt bestuurder aan een slakkegang bij het passeren zie ik dat deze met zijn smartphone bezig is.
Is trouwens niet de eerste keer dat ik zoiets hier opmerk, auto's stoppen en blokkeren de doorgang van de straat omdat ze vanalles aan het doen zijn wat niet deugd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”