Belgische Verkiezingen 2024

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef: 06 feb 2024, 12:33 De beste kans is om de extremen te laten besturen zoals catalyst zegt. Het is eenmalig een lastige termijn maar na de volgende verkiezingen kan alles dusdanig gematigd zijn dat er geen probleem meer vormt.
Tja zolang je dat enkel moet schrijven en niet in de praktijk moet brengen is daar idd geen kunst aan.
Maar dat is met alles zo dat je alleen maar vrijblijvend moet beweren en niet in de praktijk moet brengen (zoals het discours van populistische extreme partijen die er doorgaans zelf voor kiezen om niet daadwerkelijk deel te nemen aan het bestuur).

En het blijft verbazend dat wie voor zo iets pleit waarschijnlijk het eerste slachtoffer zal zijn van zo'n "bestuursvorm".
Al eens bij stilgestaan dat groepen die volledig afhankelijk zijn van solidariteit de volgende verkiezingen dan niet meer halen?

Maar goed, als het dan toch zo eenvoudig is kan je dan even uitleggen hoe je dat in de praktijk ziet wanneer in Wallonië de PTB voldoende kiezers achter zich krijgt om daadwerkelijk te gaan besturen en in Vlaanderen hetzelfde met het VB?

Kleine hint, in gidsland Nederland loopt de coalitievorming precies ook niet van een leien dakje.

En on topic, mogen we uit je reactie en als vermoedelijke inwoner van het noordelijke grondgebied van België uit voorgaande dan besluiten dat jouw besluit is dat je stem naar het Vlaams Blok gaat? Of gaat ze naar de PVDA? Of naar beiden?
Laatst gewijzigd door ivob 06 feb 2024, 12:56, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

ivob schreef: 06 feb 2024, 12:48 Maar goed, als het dan toch zo eenvoudig is kan je dan even uitleggen hoe je dat in de praktijk ziet wanneer in Wallonië de PTB voldoende kiezers achter zich krijgt om daadwerkelijk te gaan besturen en in Vlaanderen hetzelfde met het VB?
Dat zal afhangen van wie het initiatief neemt. In de praktijk hangt het dus af van 1 man: of BDW alsnog zijn afspraak met de geschiedenis wil halen of niet.

- Ofwel nieuwe verkiezingen met eerst nog de noodzakelijke grondwettelijke aanpassingen open verklaard in het parlement (strikt gezien hoeft dat niet echt - ook Belgie is immers niet rechtsgeldig ontstaan volgens de toenmalige wetgeving van de Nederlanden).
- Ofwel de regionale regeringen vormen aan beide kanten en federaal met een afkoelingsperiode in een soort van caretaker regering laten, zoals we de voorbije jaren ook wel al gehad hebben.

Het laatste is meer waarschijnlijk gelet op de onnodige aversie van nieuwe verkiezingen omdat dat de cadans tussen de regionale en federale verkiezingen zou breken en dan zou men niet 1 maar 2 keer per 5 jaar campagne moeten voeren, wat extra geld zou kosten waardoor er minder geld overblijft voor levensstijlen en postjes. Ook BDW lijkt onderhand voldoende geëvolueerd naar postjespakker om nog een afspraak met de geschiedenis te gaan maken.

Hoe dan zal er van extremisme geen enkele sprake zijn, VB doet niet mee voor het extremisme maar enkel om geld te kunnen krijgen om niets te moeten doen. Als ze te groot worden daarvoor zullen ze genoodzaakt zijn om zich om te vormen tot een postjespartij om hun weelderige levensstijlen verder te financieren, net zoals de establishmentpartijen doen. En net zoals het establishment zullen ze dan enorme klappen krijgen bij de daaropvolgende verkiezingen, en dan is het eindelijk gedaan met elk jaar 8 miljoen EUR te krijgen om niets te moeten doen, en zullen enkele grote villa's rond het Antwerpse te koop komen te staan.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 06 feb 2024, 13:19, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

boonpwnz schreef: 06 feb 2024, 12:33 Uiteindelijk moeten de traditionele partijen kunnen inzien dat hoe ze nu bezig zijn het niet verder kan. Maar dat besef zal er heel snel zijn.
Weet je hoeveel decennia we dat al horen?
Er is elke keer een klein beetje besef, net na de verkiezingen, maar erna is het weer zoals weleer.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Tja, je kan ook heel het circus/tijdverlies ontwijken en extremen blijven negeren vermits ze toch geen verbetering betekenen buiten bewijzen dat ze onnuttig zijn.

VB had men lokaal moeten laten regeren, dan was er minder sprake van want het aantal buitenlanders in Antwerpen zou niet plots verdwenen zijn. Ook zouden mensen ervaren dat anders niet noodzakelijk beter is.

En zelfbediening is des mensen dus dat zit inderdaad overal en in alle partijen, daarom dat ik ook steeds zeg dat veranderen daar niet veel aan zal veranderen. Inderdaad ook NVA pakte de postjes en dat zou VB ook doen, net zoals ze dat Europees ook doen.

Het probleem met extremen is dus niet het inpikken van posten maar wel de andere schade die ze aanrichten. Die schade kan misschien wel deels ongedaan gemaakt worden maar dan nog betekent het een verlies van tijd... en we zitten nu op een scharniermoment waarbij we geen tijd meer teveel hebben. Geven we ons lot in handen van wat extremisten of proberen we toch te redden wat er te redden valt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

boonpwnz schreef: 06 feb 2024, 12:33 Uiteindelijk moeten de traditionele partijen kunnen inzien dat hoe ze nu bezig zijn het niet verder kan. Maar dat besef zal er heel snel zijn.
Wel, ik betwijfel of dat besef er zal zijn. Na ettelijke nederlagen, enkele zwarte zondagen, zich herhalende slechte peilingen, de vasstelling dat de kloof tussen politiek en burger groeit, etc. etc. veranderen ze niet qua koers, noch cultuur. Ze trekken geen lessen uit het verleden en zwalpen rustig verder ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 06 feb 2024, 13:35 Geven we ons lot in handen van wat extremisten of proberen we toch te redden wat er te redden valt.
Mooi uitgangspunt maar dat lijkt me het probleem al lang niet meer te zijn.
Welke partij binnen België heeft een programma waarbij ze duidelijk aangeeft binnen de tijd dat het er nog toe doet nog te willen redden wat er te redden valt en is gelijktijdig communicatief sterk genoeg om genoeg kiezers te overtuigen om hen daarin te volgen?

Aan beide voorwaarden dient immers voldaan te worden om nog te kunnen redden wat er te redden valt.
Willen volstaat al lang niet meer indien de meerderheid je daar niet in wil volgen.

De oplossing van deze problemen liggen dus niet alleen bij (een paar) partijen maar vooral waar de kiezer voor kiest.
En momenteel ziet het er niet naar uit dat deze massaal zal kiezen om te redden wat er nog te redden valt binnen de termijn dat het er nog toe doet.
Integendeel, men pleit zelfs, tot op dit forum toe, om via politieke spelletjes de stilstand nog wat langer te laten aanslepen en zelfs jaren van achteruitgang te accepteren in de (ijdele) hoop dat het daarna sneller vooruit gaat. Maar wanneer men op het kantelmoment is aangekomen dat er geen tijd meer te verliezen is dan is ieder verloren jaar er een dat je nooit meer kan recupereren.

Voor alle duidelijkgheid, ik zie die combinatie heden ook bij geen enkele partij meer.
Ik zal dus, noodgedwongen, de komende verkiezingen (Federale Kamer, Vlaams Gewest, EU) niet op een partij stemmen maar een grondige afweging maken wat het minste kwaad kan en dan kom ik uit bij een combinatie van welbepaalde personen die hun parlementair en/of regeringswerk nog min of meer naar best vermogen vervullen en geen lid zijn van een partij die achter verdere regionale versplintering staat.
En het zal, zoals het er nu uitziet, voor Kamer, Gewest, EU daarbij telkens een lid van een andere partij zijn.
Laatst gewijzigd door ivob 06 feb 2024, 14:06, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 06 feb 2024, 13:35 Tja, je kan ook heel het circus/tijdverlies ontwijken en extremen blijven negeren vermits ze toch geen verbetering betekenen buiten bewijzen dat ze onnuttig zijn.
Net niet, tenzij je wil dat VB verder miljoenen per jaar ontvangt om niets te moeten doen? Soms heb ik het gevoel dat je dat wel degelijk wilt...

Ik zie niet in welke schade ze zoal zouden aanrichten, ttz: schade die het establishment niet zou aanrichten. Ze kunnen niet besturen, maar dat kunnen veel mensen in de establishment partijen ook niet, zoals we regelmatig zien. Het voordeel daarvan is ook dat ze hun theoretisch extremisme niet in de praktijk gaan kunnen brengen, daarvoor zijn ze immers niet capabel genoeg. Ze zullen wel volop postjes pakken (zolang ze kunnen) maar dat doen de establishment partijen natuurlijk gewoon ook.

Ik ben wel degelijk van mening dat stemmen op VB een verbetering zal betekenen want 1 legislatuur later zullen de villa's te koop staan en gaat het geld tenminste niet meer naar een partij die bewust geld wil krijgen om niets te doen. Het ergste dat je VB kan aandoen is hen electoraal verplichten mee te regeren. Het beste wat je hen kan aandoen is hen nog meer stemmen geven maar net weer niet genoeg om unavoidable te zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ze veranderen evenveel als de kiezers, heel traag en veel te weinig, het zijn nl ook maar Belgen.

Ik verbaas me meer over wat mensen verwachten van politici dat zoveel meer/beter is dan hun eigen tekortkomingen. Het lijkt wel alsof er mensen bestaan die verkiezingsbeloften na zoveel jaren nog altijd willen geloven :)

Dus neen, er gaat niets veranderen, ook niet bij een zoveelste zwarte verkiezingsdag. De problemen zullen er zijn en blijven, af en toe wat kleine stappen meer zit er niet in. Anderzijds is onze situatie toch verbeterd als je terugblikt over een langere periode maar mensen willen zichzelf wijsmaken dat morgen één sterke man/partij alles gaat verbeteren... en dan worden ze wakker :)

@ivob ik geloof ook niet in het grote gelijk van deze of gene partij, het zal aanmodderen zijn en blijven en leven/sterven met de gevolgen.

@CCatalyst En VB is niet het establishment? Wie financiert dat dan want het blijft niet bij de partijsteun vanuit de overheid. En villa's te koop? ik hoop dat je dat zelf niet gelooft. Als er al iets te koop zal komen zullen het eerder kleinere stulpjes zijn, de villa's zal men niet aanpakken of woont Dewinter en co dan in een stulpje :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 06 feb 2024, 13:58 @CCatalyst En VB is niet het establishment? Wie financiert dat dan want het blijft niet bij de partijsteun vanuit de overheid.
Ik vind van niet, omdat ze geen echte macht of postjes hebben, itt het establishment. Dat ze geld krijgen om niets te doen - een praktijk die ik overigens helemaal niet snap, maar wel gestemd door de establishmentpartijen en niet door VB - betekent niet dat ze establishment zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat gaat al lang niet meer op. Ze hebben dus een enorme oorlogskas die ze ook inzetten en ze zitten wel degelijk al op diverse niveau's binnen, bij onze vrienden van de VRT bijvoorbeeld. Een gangster als DVL zit in de pluche ipv in de bak, tja.

Ze hebben zo weinig macht dat de Russen of Chinezen ze wel zien zitten :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 06 feb 2024, 14:04 Ze hebben zo weinig macht dat de Russen of Chinezen ze wel zien zitten :)
Ik denk eerder omdat ze gewoon nog de domste/minst capabele zijn en zich het makkelijkst om de tuin laten leiden. (Tegelijk sluit ik niet uit dat er binnen het establishment evengoed zo'n inmenging bestond of bestaat, maar het is niet uitgelekt of het moet nog uitlekken.)

Kan je je dus inbeelden hoe snel het gedaan zal zijn als ze hun woorden in de praktijk zouden moeten brengen. Met het bijkomende voordeel dat de VB-kiezer die het verhaaltje nog gelooft dan ook voor schut gezet wordt, en dan is het gedaan met de grote scores voor VB.

We moeten zo'n gebrek aan capaciteiten toch niet belonen met 8 miljoen EUR per jaar, vind je ook niet? Dat is echt wel pure geldverspilling. Laten we daar een einde aan maken, het is een van de weinige zaken die we als kiezer wel kunnen bereiken, door VB te verplichten om te doen wat ze niet willen doen: regeren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je moet echt zelf wel een heel klein beetje dom/naief (schrap wat past) zijn om dat te geloven :)
Zij doen het uiteraard niet voor het geld maar als hobby want het zijn nu eenmaal landverraders voor iets, ontroerend... bijna :)

Ik heb er alle vertrouwen in dat ze glansrijk zouden falen maar ondertussen zijn ze wel aan de macht en zullen ze hun landverradende activiteiten kunnen ontplooien, naast al de rest van hun ranzige ideeën. Ik geloof ook niet dat de kiezer zo snel zal leren, meestal vraagt dat meerdere termijnen want zo traag is men blijkbaar. Bekijk de VS, hebben die wappies al veel geleerd na hun ervaringen met de oranje clown? Ze denken nog altijd dat hij het nu wel allemaal gaat oplossen, de arme duts die zo tegengewerkt wordt.

Dat de partijdotaties veel lager kunnen/moeten daar ben ik het mee eens maar het zijn wel de ontvangers die erover moeten beslissen en ik ken heel erg weinig mensen die keihard werken... aan het verminderen van hun eigen loon :)

En VB gaat niet regeren, ze gaan gewoon voluit voor wat ze het beste kunnen, de boel laten verrotten. Hun doel is geen bestuur of verbetering maar de complete chaos om daaruit hun nazi-droompje te verwezenlijken. België moet niet beter draaien, integendeel. Daarom dat ik niet begrijp dat mensen blijven afkomen met geeft hen een kans. Die geef ik ook niet aan een hooligan of inbreker.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 06 feb 2024, 14:42 Ik heb er alle vertrouwen in dat ze glansrijk zouden falen maar ondertussen zijn ze wel aan de macht en zullen ze hun landverradende activiteiten kunnen ontplooien
Je moet kunnen vertrouwen op instanties als Staatsveiligheid om dat te kunnen voorkomen, zoals het ook hoort te zijn, want op politici kan je hoe dan ook niet vertrouwen. "Ranzig" of niet mag geen criterium zijn, anders zou men nog meer op het establishment gaan focussen en blijft alles onder de radar. Het zou net naief zijn om te denken dat er geen inmenging mogelijk is bij pakweg Open VLD of SP.A, ook daar lopen er evenmin voldoende minder grote lichten rond die zich snel kunnen laten vangen door praatjes en beloftes. De Croo himself was een grote vriend van China tot het politiek niet meer opportuun was om dat te zijn, en paradeerde ooit nog met Chinese merken die vandaag verbannen zijn.
Dizzy schreef: 06 feb 2024, 14:42Ik geloof ook niet dat de kiezer zo snel zal leren, meestal vraagt dat meerdere termijnen want zo traag is men blijkbaar.
Ik ben er zeker van dat VB een enorme electorale klap zal krijgen wanneer ze in een regering belanden en het zal blijken dat ze hun hooggespannen verwachtingen niet kunnen inlossen, integendeel ze zullen niet anders handelen dan de partijen tegen wie ze nu kritiek leveren. Ik zeg niet dat het VB dan zal verdwijnen, maar tegen die 8 miljoen EUR per jaar gaan ze wel dag mogen zeggen. Vergelijken met de VS is moeilijk gelet op het tweepartijensysteem daar.
Dizzy schreef: 06 feb 2024, 14:42maar het zijn wel de ontvangers die erover moeten beslissen en ik ken heel erg weinig mensen die keihard werken... aan het verminderen van hun eigen loon :)
Wel, VB is ook een ontvanger, de grootste ontvanger zelfs, maar heeft er niets over te zeggen. Gezien het bepaald wordt ifv hoeveel stemmen men krijgt is het net van belang om te zorgen dat het niet naar een partij gaat die bewust niet mee wil regeren en enkel het systeem van de dotaties wil misbruiken, door hen te verplichten om te regeren.
Dizzy schreef: 06 feb 2024, 14:42Daarom dat ik niet begrijp dat mensen blijven afkomen met geeft hen een kans. Die geef ik ook niet aan een hooligan of inbreker.
Maar het is de kans die VB zelf helemaal niet wilt. Het is de kans aan een inbreker om de duurste villa van het land te beroven, met de garantie dat de politie hem daarna staat op te wachten. Het enige wat VB wil is dat er genoeg mensen zoals jij denken en niet stemmen voor hen zodat ze groot blijven maar net niet te groot. Zodat ze het land verder kunnen beroven zonder verantwoording. Als jij stemt voor een andere partij, dan geef je net de kans aan VB om verder te doen wat ze zo graag doen: miljoenen ontvangen en er lekker niets voor doen.

VB ziet jou veel liever komen dan mij. Mij hebben ze echt niet nodig: sowieso worden ze terug groot genoeg om opnieuw miljoenen op te strijken na de volgende verkiezingen. Mensen als jij zijn wel nodig: jij moet er net voor zorgen dat ze niet te groot worden en ze in een regering zouden moeten stappen of minstens verantwoording zouden moeten afleggen, wat een nachtmerrie voor het VB zou zijn.. Ik ben de enabler van de 8 miljoen, jij bent de enabler van de "en daar niets voor moeten doen".

Stemmen voor VB is een kans (na 1 legislatuur) voor alle andere partijen om daarna terug regeringen te kunnen vormen die werkbaarder zijn. Want het helpt echt niemand dat er nu al decennia lang een partij meedoet die bewust niet wil regeren en ook nog eens de grootste scores haalt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 06 feb 2024, 15:20, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen, staatsveiligheid kan niet voorkomen dat mensen die het bewust slecht voor hebben met een land hun positie misbruiken. Ze lopen dus achter de feiten aan.

Dat er bij andere partijen ook problemen zouden kunnen zijn ontken ik niet maar dat ze bij landverraders eerst opduiken lijkt me niet onlogisch.

Ik heb zelf geen klap nodig om te beseffen dat mensen die nooit meer doen dan schuld afschuiven op anderen het niet beter zullen doen. Het is zoals kanker eens proberen om beter gemotiveerd te zijn om gezonder te leven, die kanker heb ik daarvoor niet nodig.

Je kan het paard naar het water leiden maar niet het verplichten om te drinken. Een paard dat allergisch is voor water zal nog minder snel drinken :)

Ik vind dat andere partijen ook teveel krijgen, een vermindering is voor mij niet gericht op een partij maar op het feit dat het gewoon teveel is. Ze verbrassen het dan aan onzin terwijl ze elders klagen dat er nergens geld voor is.

Ik denk dat je eens de commentaren onder de would be artikels van HLN moet lezen. Er zijn best wel fans van VB en niet weinig. De hoge scores waar je over spreekt zegt hetzelfde. Ook zonder het VB zouden andere partijen elkaar vliegen afvangen, dat is nu eenmaal politiek. In Vlaanderen schildert men de PS bvb af als onmogelijk om mee te regeren maar men doet het zelf in de Vlaamse regering amper beter en soms zelfs slechter, tja.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 06 feb 2024, 15:20 Dat er bij andere partijen ook problemen zouden kunnen zijn ontken ik niet maar dat ze bij landverraders eerst opduiken lijkt me niet onlogisch.
Maar nogmaals: je weet niet wat er niet opduikt. Het toont misschien enkel maar aan dat ze bij het VB nog de domste zijn (wat meteen al een indicatie geeft van hoe hun regeringsdeelname zou verlopen en hoe weinig ze gaan kunnen bereiken, om niet te zeggen niets).
Dizzy schreef: 06 feb 2024, 15:20Er zijn best wel fans van VB en niet weinig. De hoge scores waar je over spreekt zegt hetzelfde.
Inderdaad. Aan fans geen tekort, dat aantal blijft ook groeien. Als ik morgen zou beweren dat ik niet langer op VB zou stemmen dan gaan ze mij niet missen, al zeker niet omdat ik enkel maar op hen stem omdat ik wil dat ze in een regering belanden en ik dan hun afgang kan meemaken, iets waarvoor ik de popcorn al heb klaar staan. Ik stem niet voor hun domme praat en beloftes, omdat ik goed weet, net zoals jij, dat ze niet capabel genoeg zijn om daar ooit iets van in de praktijk te brengen.

Waar het VB zich wel zorgen over maakt is mensen zoals jij die bewust niet op het VB stemmen, die groep neemt immers af. Jullie zijn harder nodig: jullie zijn de garantie dat ze niet alleen kunnen incasseren, maar daarvoor ook geen verantwoording moeten afleggen. Het goede nieuws voor VB is dat ze alvast op jouw medewerking zullen kunnen rekenen dit jaar, maar misschien zijn er niet langer genoeg mensen zoals jij.

Misschien moeten ze nog eens wat berekende en voorgekauwen "ranzigheid" op sociale media publiceren, vies genoeg zodat mensen zoals jij erin trappen, maar net niet vies genoeg om hun fanbase te alienieren, zodat je zeker niet op hen gaat stemmen, en ze na 9 juni opnieuw 5 jaar lang hun miljoenen krijgen zonder verantwoording. Precies zoals ze het willen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 06 feb 2024, 15:27 en ze na 9 juni opnieuw 5 jaar lang hun miljoenen krijgen zonder verantwoording. Precies zoals ze het willen.
De dotatie voor de politieke partijen is wettelijk geregeld.
Naast het forfaitaire bedrag heeft iedere stem uitgebracht op een partij een rechtstreeks gevolg voor de financiële dotatie aan de partij waaraan men zijn stem gaf. Meer is stemmen is gewoon meer geld voor de desbetreffende partij.
Wie bij de volgende verkiezingen dus op het VB stemt kent hen de volgende vijf jaar gewoon meer geld toe.

Toegegeven, je hebt wel een heel originele manier om stemmen te ronselen gevonden voor je partij maar voor wie twee keer nadenkt en je al langer volgt is het wel een heel doorzichtige strategie.

Ik sluit me in deze dus volledig aan bij @Dizzy en :nono: stem voor VB en CCatalyst.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 06 feb 2024, 16:21 Naast het forfaitaire bedrag heeft iedere stem uitgebracht op een partij een rechtstreeks gevolg voor de financiële dotatie aan de partij waaraan men zijn stem gaf. Meer is stemmen is gewoon meer geld voor de desbetreffende partij. Wie bij de volgende verkiezingen dus op het VB stemt kent hen de volgende vijf jaar gewoon meer geld toe.
Klopt volledig.

Dat ze nog 5 jaar miljoenen gaan krijgen, nog meer dan ze nu al krijgen, is al een voldongen feit. De keuze is eerder:
- gaan we hen opnieuw die miljoenen geven om niets te moeten doen
- gaan we daarna de deur openlaten om na die 5 jaar nog eens 5 jaar miljoenen te geven aan VB, en dan nog eens, en dan nog eens?

Heel eenvoudig: als er straks genoeg extra mensen stemmen op VB krijgen ze inderdaad ook zoveel meer dotatie, daarin heb je gelijk. Jammer, maar niet zorgelijk: dat geld gaat immers naar wagens, villa's en luxereisjes, en gelukkig niet of amper naar ranzigheid. Echter, ze zullen dan ook een electorale score hebben die hen verplicht om in een regering te stappen. Doen ze dat toch niet, wat het beste scenario is, dan zal hen dat duur komen te staan, want dan komen er sowieso nieuwe verkiezingen. Doen ze dat wel, dan zal hen dat ook duur komen te staan, want ze zullen het gegarandeerd compleet verknallen in hun regering. Ze winnen dus 5 jaar meer geld, maar hun toekomst is hoe dan ook om zeep. Bij de volgende verkiezingen zullen ze imploderen, en is het gedaan met de miljoenen.

Waar jij voor staat, is om hen nog eens 5 jaar ons land te laten beroven zonder verantwoordelijkheid. En daarna nog eens. En daarna nog eens. Dat is gewoon iets waar ik mij niet achter kan scharen, het is verkeerd en het maakt de politiek, al zo gehinderd door incompetentie en particratie, nog zoveel moeilijker. Maar het VB rekent op mensen zoals jij, ivob, om dit wel in stand te houden. Het VB is blij dat je hen van de verantwoordelijkheid weghoudt, en de villa's rond het Antwerpse niet te koop moeten. En de miserie waaronder de politiek gebukt gaat, die gaat gewoon verder.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 06 feb 2024, 17:09, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je doorzichtige propaganda nog een keer herhalen maakt geen verschil.
Hier toch niet.
Dus beter op een ander nog eens proberen.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 06 feb 2024, 17:08 Ik heb er persoonlijk niets op tegen dat de villa's in de Antwerpse regio te koop moeten.
Komt dus goed uit.
Goed, laat ons dus allen VB stemmen, en na nog eens 5 jaar komen er heel wat Antwerpse villa's beschikbaar nadat de partij geimplodeerd is, de dotatie opdroogt, en de VB-hoofden noodzakelijkerwijs kleiner moeten gaan wonen.
ivob schreef: 06 feb 2024, 17:08 Je doorzichtige propaganda nog een keer herhalen maakt geen verschil.
Hier toch niet.
Dus beter op een ander nog eens proberen.
Jammer dat deze ad hominems, die de topics verzuren, telkens weer moeten. Als je niet akkoord gaat, kan je gerust een andere visie toelichten die het VB zou laten imploderen, in plaats van deze reactie.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Zitten we niet in een totale patstelling?
Ofwel zijn we jaren blijven aanmodderen en zijn de problemen nu nog nauwelijks te overzien of we hebben bepaalde
zaken gewoon kapot bespaard dus die werken ook niet meer.
En de moraal van het verhaal, we hebben geen nagel meer om aan ons kont te krabben.

Zou er een partij zijn die het kan oplossen, ik geloof er niets van omdat het kostenplaatje hoog zal uitvallen en we hebben
niets meer.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

VB zal die dotaties blijven opstrijken, of ze deelnemen aan het beleid of niet. Dat geld krijgen ze nu ook al dus zoveel verschil maakt dat niet. Wat wel een verschil maakt is een hoop nazi's en ander schorremorrie die het beleid proberen te bepalen. Zo'n mensen geef je best geen macht heeft de geschiedenis ons geleerd. Dus ja, ik geef ze liever miljoenen dan er 1 dag onder te moeten leven.

En dat afgestraft worden is helemaal niet zo zeker en zeker niet zo snel. Opnieuw, Trump is het beste bewijs. Maar bekijk ook een partij als NVA die ook een tijd de kracht van vernieuwing uitdroeg. Toch in woorden, ze kalven wel af maar eerder traag ondanks enorme blunderende incompetenten als Weyts en Francken om er maar 2 te noemen. De kiezer is dus helemaal zo streng niet, integendeel.

Dewever zei ooit dat ze hem mochten afrekenen op het succes van VB. Dat zou een mooie rekening worden was het niet dat de man ondanks dat hij al jaren zowat overal aan de knoppen zit totaal niets gerealiseerd heeft. Het enige dat hij gedaan heeft is veel Vlaams geld naar Antwerpen sluizen en naar zijn rekening en deze van zijn vrienden. Tot op de knieën gaan voor een restaurant bij een gedrogeerde maat uit de immowereld. VB is niet bepaald verzwakt door zijn beleid, integendeel.

Nog een opvallende zaak is dat mensen roepen om verandering... maar dan wel stemmen voor conservatieve partijen die zo weinig mogelijk willen veranderen, hooguit het rekeningnummer. Wie verandering wil zou je eerder verwachten bij progressieve partijen maar dit geeft goed aan dat de Belg/Vlaming eigenlijk zelf ook geen verandering wil. Anderen MOETEN veranderen/aanpassen maar zelf is men tot bitter weinig aanpassing bereid, zelfs niet als dat voor henzelf en hun kinderen een betere optie is. Het afschuiven van verantwoordelijkheid is dus geen politiek probleem maar gewoon het gevolg van de aard van het beestje.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 06 feb 2024, 18:36 VB zal die dotaties blijven opstrijken, of ze deelnemen aan het beleid of niet. Dat geld krijgen ze nu ook al dus zoveel verschil maakt dat niet. Wat wel een verschil maakt is een hoop nazi's en ander schorremorrie die het beleid proberen te bepalen. Zo'n mensen geef je best geen macht heeft de geschiedenis ons geleerd. Dus ja, ik geef ze liever miljoenen dan er 1 dag onder te moeten leven.
Dus je veronderstelt nu toch weer dat VB capabel genoeg is om te regeren, hoewel je eerder zei van niet?

Het is teleurstellend en weinig sympathiek dat je ze liever verder het land laat beroven en villa's laat kopen dan dat je ze wil laten imploderen - temeer ook omdat de gevolgen van de aanwezigheid als profiteurs, zonder enige deelname, de politiek grondig verstoort omdat men dan regeringen moet vormen met talloze kleintjes (inclusief duidelijke verliezers van verkiezingen). Dat geeft meer en meer het gevoel aan de andere partijen dat ook zij kunnen profiteren en zo incompetent kunnen zij als ze willen, ze belanden toch weer in een regering. Zo wordt de politiek nog moeilijker bovenop de particratie en incompetentie die al zo dominant is.
Dizzy schreef: 06 feb 2024, 18:36En dat afgestraft worden is helemaal niet zo zeker en zeker niet zo snel.
VB heeft torenhoge verwachtingen gezet in een bepaald discours. Ze gaan daar niets van kunnen realiseren. Omdat VB grotendeels een one-issue partij is, zal de afstraffing nog veel groter zijn als die van N-VA indertijd. En dat weten ze bij VB ook.
Dizzy schreef: 06 feb 2024, 18:36VB is niet bepaald verzwakt door zijn beleid, integendeel.
Maar goed, jouw keuzes zullen het VB ook niet bepaald verzwakken, je wil ze gewoon verder miljoenen blijven geven. Ik zeg daarentegen: nog een keer (omdat het niet anders kan), dan de vernieling in. Ik snap niet goed waarom je naar BDW kijkt, het is enkel de kiezer die VB kan verzwakken, niet BDW. Je moet niet geloven wat die man allemaal beweert.
Dizzy schreef: 06 feb 2024, 18:36Nog een opvallende zaak is dat mensen roepen om verandering...
Ik denk dat men vooral vraagt naar een verandering in hoe de politiek gebeurt. Geen enkele van de huidige partijen - ook de progressieve partijen - staan daarvoor, ze profiteren allen immers mee van hoe de politiek momenteel gebeurt. Dit zal dus zeker niet veranderen na de verkiezingen.

Het is dus ook niet de schuld van de kiezer - hij kan dit niet veranderen. Je zou echt moeten een nieuwe partij oprichten maar dat is schier onmogelijk gemaakt door de huidige partijen + het risico is dat je nieuwe partij ook uiteindelijk verzandt want geef toe: enorme sommen geld ontvangen om niets of niet veel te moeten doen is enorm aanlokkelijk. Beeld je de villa's in, de wagens die je kan kopen, de horloges, en de luxereizen met je vele vakantie die je ook krijgt. Je wordt gecatapulteerd naar de toplaag van onze maatschappij.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 06 feb 2024, 18:50
Dizzy schreef: 06 feb 2024, 18:36 VB zal die dotaties blijven opstrijken, of ze deelnemen aan het beleid of niet. Dat geld krijgen ze nu ook al dus zoveel verschil maakt dat niet. Wat wel een verschil maakt is een hoop nazi's en ander schorremorrie die het beleid proberen te bepalen. Zo'n mensen geef je best geen macht heeft de geschiedenis ons geleerd. Dus ja, ik geef ze liever miljoenen dan er 1 dag onder te moeten leven.
Dus je veronderstelt nu toch weer dat VB capabel genoeg is om te regeren, hoewel je eerder zei van niet?

Het is teleurstellend en weinig sympathiek dat je ze liever verder het land laat beroven en villa's laat kopen dan dat je ze wil laten imploderen - temeer ook omdat de gevolgen van de aanwezigheid als profiteurs, zonder enige deelname, de politiek grondig bemoeilijkt omdat men dan regeringen moet vormen met talloze kleintjes (inclusief duidelijke verliezers van verkiezingen). Dat geeft meer en meer het gevoel aan de andere partijen dat ook zij kunnen profiteren en doen wat ze willen, ze belanden toch weer in een regering. Zo wordt de politiek nog moeilijker bovenop de particratie en incompetentie die al zo dominant is.
Leg me geen woorden in de mond maar het kan aan het zicht liggen daarom ben ik zo vriendelijk geweest enkele woorden extra duidelijk te maken.

Ik heb alle vertrouwen in hun incompetentie maar ik heb totaal geen geduld om ze ook maar een seconde te laten proberen op nationaal vlak. Dat Antwerpen een bende Nazi's wil vind ik geen probleem, dat is één van de vele redenen waarom ik er niet woon. Wie niet horen wil...

Ik wil ze EN laten imploderen EN ze beroven van de partijdotatie maar ik ben niet bereid om het hele land veel te lang te laten afzien om een paar nazi's te beroven, zo erg/belangrijk vind ik ze nu ook weer niet.

En neen, incompetentie vervangen door nog ergere incompetentie vind ik niet echt een strak plan.

Dat one issue is nu eenmaal ook voor veel mensen een issue, ze hebben zo lang gehoord dat immigratie op te lossen valt dus willen ze dat ook. Helaas zal het altijd bestaan omdat het des mensen is. Men gaat waar het beter is en dat is nu dus bij ons. VB zal dat inderdaad niet oplossen maar het probleem totaal misbruiken om mensen nog harder tegen elkaar op te zetten en de geschiedenis leert ons tot wat dat kan leiden, weinig positiefs. Ik hoef en wil zo geen situatie en al zeker niet om wat miljoenen uit te sparen, de oplossing die je geeft is gewoon erger dan het probleem.

Trouwens men hoeft ze niet aan de macht te laten op nationaal niveau om ze te bestrijden, men heeft dat even gekund ook tijdens het cordon. Vergeet ook niet dat het mensen zijn die drijven op haat en afgunst en met alle plezier elkaar kop afbijten, daarom zijn ze zelf al tig keer meer gesplitst dan België. Laat ze doen op lokaal niveau, geef ze Antwerpen en pakweg Ninove en dan hebben die mensen wat ze willen. De rest moet enkel naar de show kijken met een pak popcorn en af en toe roepen van told you so.

Het klopt niet dat de mensen andere politiek willen want dan zouden ze meer open staan voor verandering, dat zijn ze helemaal niet, integendeel. Velen willen graag terug naar een situatie die zelfs nooit bestaan heeft, logisch dat ze ontgoocheld zijn. Zij leggen de kaarten en de politici spelen ermee, nu geloven de kiezers dat slechtere kaarters beter gaan spelen, tja. Ik denk dat ze weer gaan ontgoocheld zijn en ondertussen tijd kwijt zijn die we niet hebben.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Het wordt hier precies een welles nietes...links is goed en rechts is slecht..vb zijn nazi's bart dw incompetent en wat met links...dat zijn ook geen doetjes he...ik zoek een partij die de tering naar de nering is wilt zetten...de shit die georganiseerd is tussen 1999 en 2007 daar plukken we vandaag nog de vruchten van... de sale en lease back, uitverkoop van electrabel..... als je kijkt naar vandaag een tekort van 26 miljard en 500miljard staatschuld...deze legislatuur dus meer dan 100miljard extra schuld..en ja er was corona maar ipv is wat strenger te worden en bv levenslang stempelgeld ( ja die bestaan ken er zelf eentje) , een sociale woning ondanks eigendom in het buitenland en noem maar op gewoon nieuwe belastingen uitvinden...klagen over mensen met een cafetariaplan terwijl die meestal al veel belasting betalen...ik zou is graag weten welke partij dit land financieel terug op de rails wil zetten..wie een project voor de toekomst wilt uittekenen een jldh 2 iemand die lak heeft aan partijpolitiek en voor oplossingen gaat..links of rechts ze delen allemaal geld uit..alleen diegene die het krijgt is een ander... ondertussen werk ik 35j...moet in wezen nog 8j werken en kan maar hopen dat ik op 63 effectief op pensioen kan gaan...

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

tom35 schreef: 06 feb 2024, 19:44 Het wordt hier precies een welles nietes...links is goed en rechts is slecht..vb zijn nazi's bart dw incompetent en wat met links...dat zijn ook geen doetjes he...ik zoek een partij die de tering naar de nering is wilt zetten...de shit die georganiseerd is tussen 1999 en 2007 daar plukken we vandaag nog de vruchten van... de sale en lease back, uitverkoop van electrabel..... als je kijkt naar vandaag een tekort van 26 miljard en 500miljard staatschuld...deze legislatuur dus meer dan 100miljard extra schuld..en ja er was corona maar ipv is wat strenger te worden en bv levenslang stempelgeld ( ja die bestaan ken er zelf eentje) , een sociale woning ondanks eigendom in het buitenland en noem maar op gewoon nieuwe belastingen uitvinden...klagen over mensen met een cafetariaplan terwijl die meestal al veel belasting betalen...ik zou is graag weten welke partij dit land financieel terug op de rails wil zetten..wie een project voor de toekomst wilt uittekenen een jldh 2 iemand die lak heeft aan partijpolitiek en voor oplossingen gaat..links of rechts ze delen allemaal geld uit..alleen diegene die het krijgt is een ander... ondertussen werk ik 35j...moet in wezen nog 8j werken en kan maar hopen dat ik op 63 effectief op pensioen kan gaan...

Tom
Je hebt blijkbaar niet zo goed gevolgd want ik ben helemaal niet zo binair in denken, ook niet politiek. Het is niet omdat het hier vooral over VB gaat dat ik andere extremen beter zou vinden, ik vind PVDA dus niet echt zoveel beter. Ik geloof ook totaal niet in de grote waarheid van een politieke strekking of partij. Het achternalopen van één partij is zelfs gevaarlijk.

Je wil ook helemaal geen echte tering naar nering maar gewoon de tering voor anderen en de nering voor jou, een leuk cafetariaplan bijvoorbeeld of vroeg op pensioen :wink:

En een doordenkertje, als het hier zo slecht is waarom wil de halve wereld dan maar al te graag naar hier komen, juist :)

Er is altijd profitariaat geweest en mensen waar je weinig mee kunt aanvangen, welke partij je ook kiest, het zal dus altijd bestaan net zoals migratie. Niet alles is dus OK maar we gaan ook de wereld niet veranderen in de perfecte versie want anders hadden we dat al lang gedaan. Shit happens en zal blijven gebeuren en nieuwe shit komt er altijd bij, net zoals nieuwe kansen en mogelijkheden. Je kan je alle dagen opjagen over alle problemen of je kan eens beseffen wat je allemaal hebt... en anderen niet. Ik lees hier vaak geklaag over werklozen maar in alle eerlijkheid, ik zou het absoluut niet willen. Het is echter simpel want ik kan morgen mijn ontslag indienen en gaan voor dat prachtige leven vol overvloed van tijd en middelen :)

En hoeveel schuld we hebben kan me eigenlijk weinig schelen, ik kijk naar welk leven ik heb. Dat is totaal niet verkeerd en ondanks reizen over de ganse aardbol is er niemand met wie ik echt wil ruilen of waar ik liever zou wonen. Ik betaal veel belastingen, ja, er zijn hier veel problemen en zaken die beter kunnen maar die zijn er dus overal heb ik ervaren en meestal een pak erger dan hier. Als ik de slotsom maak dan zit ik hier meer dan goed. Ik denk dat ik behoor tot de 1 of 2% top van de wereld op gebied van welvaart/gemak dus ik ga echt mijn tijd niet verdoen met me te beklagen over de 1 of 2% die ik nog mis :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 06 feb 2024, 19:08 Ik heb alle vertrouwen in hun incompetentie maar ik heb totaal geen geduld om ze ook maar een seconde te laten proberen op nationaal vlak. Dat Antwerpen een bende Nazi's wil vind ik geen probleem, dat is één van de vele redenen waarom ik er niet woon. Wie niet horen wil...
Het is jammer dat je in de praktijk dus gewoon het status quo wil behouden, met een partij die kan roepen vanaf de zijlijn, geen verantwoording of iets moet afleggen, en daar nog 8 miljoen EUR per jaar voor krijgt ook (en vanaf volgend jaar nog veel meer).

Tegelijk slagen ze er wel in om de politiek enorm te hinderen. Reeds gedomineerd door incompetentie en particratie, maakt VB het de politiek gewoon nog moeilijker door niets te doen, want hierdoor moeten regeringen van losers gevormd worden die elk weer hun zegje moeten hebben waardoor een regeringsvorming maandenlang aansleept en eenmaal er wel een regering is ook het besturen niet denderend vlot verloopt, waardoor VB nog meer stemmen haalt. Ook al stem je niet voor het VB, je handelen geeft zodanig veel steun aan wat je noemt een "nazistische" partij, in het bijzonder op lange termijn, dat ik me er bijzonder ongemakkelijk bij voel.

Ik blijf liever bij mijn voorstel van hun bubbel nog eens extra hard op te blazen zodat ze uiteen spat, op korte termijn geef je hen dan weliswaar nog meer, op lange termijn veel minder. Als je mij een optie gaf waarbij ze zowel op korte als lange termijn verliezen dan nam ik die graag, maar ik denk niet dat ze bestaat. Liever de korte pijn dan nog eens 10, 15, 20, 25 jaar deze situatie, waar jij voor tekent. Je geeft VB, een partij die niet wil regeren, maar wel het geld wil incasseren alsof ze regeren, exact wat ze nodig hebben: kiezers die nooit op hen willen stemmen. En het land sukkelde voort.
Dizzy schreef: 06 feb 2024, 19:08Het klopt niet dat de mensen andere politiek willen want dan zouden ze meer open staan voor verandering, dat zijn ze helemaal niet, integendeel.
Ja, dat klopt wel in jouw geval. Terwijl zovelen vragen achter verandering, ook in deze topic, schrik er weer van hoeveel je wil opofferen om het status quo, inclusief de politieke miserie die we meemaken, te behouden.
Dizzy schreef: 06 feb 2024, 20:06 En een doordenkertje, als het hier zo slecht is waarom wil de halve wereld dan maar al te graag naar hier komen, juist :)
Nog een doordenkertje, waarom wil gans Europa, op Zwitserland na, liever naar het land van de zogenaamde "oranje clown" dan dat er mensen van ginder naar hier komen? Om maar te zeggen hoe anekdotisch deze argumenten zijn, maar weinig relevant. Tuurlijk is Europa beter als je in Afrika woont, maar dan vergelijk je ook wel met een hele lage standaard. Europa is bijlange niet de "apex" van migratie.

In het oranje (van "oranje clown") landen die meer mensen aan de VS verloren hebben dan dat ze er van ontvangen hebben.
european-and-american-migration-v0-01wuqolk78fc1.jpg
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Je hebt gezien hoe N-VA ook gewoon een partij als een ander is Dizzy. Wel dat kan evengoed voor het Vlaams Belang.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

CCatalyst schreef: 06 feb 2024, 12:30 Zoals je zelf al dikwijls hebt voorspeld, zullen die zogezegde "extremen" gewoon aan zelfbediening doen eenmaal ze in een regering zouden belanden. Dat was bij N-VA, die in het verleden ook nog als extreem werd aanzien, helemaal niet anders. Dus heb je gelijk dat er op dat vlak geen verbetering zal zijn, maar anderzijds betekent dat ook wel dat die extremen niet extreem zijn als ze hetzelfde doen als de huidige partijen, of je moet toegeven dat de huidige regeringspartijen dan ook allen extreem zijn.
Wat een onzin en qua logica rammelt het ook langs alle kanten.
Het is niet omdat de NVA, CDV, OLVD, ... onderuit gaat aan de lobby en aan gefoefel van lobby's, dat dat het enige gevaar is wanneer VB aan de macht komt.
Lees hun programma er eens op na. Bovenop het gebruikelijke gefoefel van de grotere partijen, komt er dan een welvaartsvernietigend en (nog meer) polariserend wereldbeeld bij. Het bannen van boeken, dagelijkse praktijk in het Amerika van Trump-gelovigen, zie we nu in België/Vlaanderen niet, maar onder VB zal het vaste prik worden. Er is een goeie reden waarom het NSC van Omtzigt stopt met onderhandelen. Er zal wel een electorale strategie achterzitten, maar ten gronde gaat het over respect voor de grondwet en de rechtstaat. Iets waar NVA/CDV/OVLD niet bepaald in uitblinken, maar waar VB het heus nog veel bruiner (pun intended) kan bakken.
Er zou echter wel een eenmalige verbetering zijn door specifiek dan op VB te stemmen.

Het zal eerder een (hopelijk eenmalige) verslechtering zijn. Gedaan met vrouwenrechten, gedaan met LGBTQ-vrijheden, abortus op de schop, vakbonden en het middenveld nog meer buitenspel, ... Hoe we daar als maatschappij beter van gaan worden, zelfs met "maar" eenmalig te hoeven lijden onder hun bewind, is me een raadsel.
Gezien deze partij nog altijd artificieel buiten regeringen gehouden wordt
Niet artificiëler dan de incompetentie van de NVA die maakte dat ze plots niet in de federale regering zaten.
De reden is eenvoudig: ze zijn véél extremer dan zelfs de zuurste azijnpissers van de NVA.
regeringsvorming in de toekomst makkelijker zal lopen
Je ziet hoe makkelijk de regeringsvorming in NL gaat met een soortgelijk wacko-programma van mega schulden aangaan en de rechtstaat compleet negeren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 06 feb 2024, 21:03Het is jammer dat je in de praktijk dus gewoon het status quo wil behouden, met een partij die kan roepen vanaf de zijlijn, geen verantwoording of iets moet afleggen, en daar nog 8 miljoen EUR per jaar voor krijgt ook (en vanaf volgend jaar nog veel meer).

Tegelijk slagen ze er wel in om de politiek enorm te hinderen. Reeds gedomineerd door incompetentie en particratie, maakt VB het de politiek gewoon nog moeilijker door niets te doen, want hierdoor moeten regeringen van losers gevormd worden die elk weer hun zegje moeten hebben waardoor een regeringsvorming maandenlang aansleept en eenmaal er wel een regering is ook het besturen niet denderend vlot verloopt, waardoor VB nog meer stemmen haalt. Ook al stem je niet voor het VB, je handelen geeft zodanig veel steun aan wat je noemt een "nazistische" partij, in het bijzonder op lange termijn, dat ik me er bijzonder ongemakkelijk bij voel.

Ik blijf liever bij mijn voorstel van hun bubbel nog eens extra hard op te blazen zodat ze uiteen spat, op korte termijn geef je hen dan weliswaar nog meer, op lange termijn veel minder. Als je mij een optie gaf waarbij ze zowel op korte als lange termijn verliezen dan nam ik die graag, maar ik denk niet dat ze bestaat. Liever de korte pijn dan nog eens 10, 15, 20, 25 jaar deze situatie, waar jij voor tekent. Je geeft VB, een partij die niet wil regeren, maar wel het geld wil incasseren alsof ze regeren, exact wat ze nodig hebben: kiezers die nooit op hen willen stemmen. En het land sukkelde voort.
Ten eerste pleit ik nergens voor een status quo. Ik ben eerder voor de enige mogelijke richting en dat is dus niet terug in de tijd. Ik stel vast dat heel veel mensen die verandering willen eerder terug achteruit willen, een soort van tijdreizen. Dat is dus niet realistisch. De enige zekerheid die altijd blijft is dat alles verandert, de snelheid van verandering varieert wel. Ik geloof echter niet in grote schokken of sterke leiders die de problemen ineens oplossen, de geschiedenis leerde ons dat het net dit soort mensen zijn die ons vaak achteruit katapulteren of erger.

Er is nog meer verkeerd in uw aannames nl dat van de korte pijn. De pijn klopt wel maar wat is kort? We merken in andere landen dat die korte pijn vaak ook meerdere jaren duurt, ik vind dat niet kort. Kortom, van de pijn zijn we zeker van "kort" helemaal niet.

Er is ook tegenspraak in je theorie want enerzijds zeg je dat VB zichzelf snel zou kapotregeren maar tegelijk beweer je dat ze niet willen regeren. Hoe kunnen ze zichzelf dan snel kapotregeren? Volgens mij willen ze inderdaad niet regeren, ze willen het land weg, niet het besturen en zeker niet verbeteren. Het plan is de totale verrotting, een plan waar ook NVA trouwens aan deelneemt en het is ook geen fantasie maar gekend als de Maddensdoctrine. Zorg dat alles zo slecht mogelijk draait zodat de roep om verandering sterker wordt. Daarna stel je jouw plan als TINA voor en schuif je alle fouten in de schoenen van anderen: het is de schuld van... Dit is een vorm van starve the beast en dus een aanpak op (zeer) lange termijn, compleet in tegenstelling met de korte pijn illusie dus.

Ik voel me ongemakkelijker bij macht voor een partij met standpunten die onmenselijk zijn dan voor het feit dat ze geld ontvangen. Dat ALLE partijen minder geld zouden moeten ontvangen daar ga ik wel mee akkoord want het feit dat VB veel geld ontvangt is het gevolg van wetgeving en kiesgedrag. Wil het volk niet dat ze geld ontvangen dan moeten ze er niet op stemmen, blijkbaar geven heel wat kiezers liever wat aan racisten dan aan goede doelen. Als je je stem in de vuilbak kiepert dan kan dat met geld ook.

Uw betoog doet me denken aan een heel klein beetje oorlog van Noordkaap. Punt is dat oorlog vaak niet in kleine beetjes bestaat voor de rest volg ik de tekst: hoe hoger de hekken, hoe gekker de gekken... aan elke kant van het hek. Dat is precies waar VB voor staat, mensen tegen elkaar opzetten voor eigen belang.

Een ander punt is dat je spreekt over politieke miserie maar hoe wordt deze beter door nog ergere politieke miserie? Partijen zullen altijd boel maken, dat is nl ook deels hun rol, daar hebben ze VB niet voor nodig en ze deden dat ook toen VB tegen de kiesdrempel aan zat. Ook binnen partijen is er vaak ruzie. Er zal maw ruzie zijn zolang er meer dan 1 mens op aarde rondloopt.

Dat mensen naar de VS gaan bewijst wat ik zei, mensen zullen altijd gaan naar plaatsen waar ze verbetering verwachten. Er zijn dus ook mensen die in VS een goedbetaalde baan kunnen krijgen en besluiten om te vertrekken. Ik zeg ook nergens dat het in de VS slecht leven is... als je een goede baan hebt. Je kan ook altijd terugkeren.
boonpwnz schreef:Je hebt gezien hoe N-VA ook gewoon een partij als een ander is Dizzy. Wel dat kan evengoed voor het Vlaams Belang.
Neen, dat kan niet want VB is geen partij als een andere. Bij NVA zitten ook veel ex-VB'ers want de partij had lang veel posten uit te delen maar er zitten ook nog heel veel anderen. Bij VB is de spoeling veel dunner. Als je mensen als oa Dewinter en DVL in je rangen hebt dan zegt dat genoeg. NVA verkoopt de principes voor de posten maar bij VB zie ik dat minder snel gebeuren omdat ze harder zijn dan NVA, daarom ook dat ze zo vaak gesplitst zijn, ze komen onderling niet overeen en in feite komen ze buiten met zichzelf met niemand overeen. Dat is nu eenmaal eigen aan extremisten. Een normale partij wil een programma verwezenlijken. VB wil naast het einde van het land mensen tegen elkaar opzetten, geen van beiden is wat ik wil.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

tom35 schreef: 06 feb 2024, 19:44 ...ik zou is graag weten welke partij...
Magnette is alvast begonnen met BDW in de gordijnen te jagen, ik verwacht vuurwerk vanuit die hoek :-)

Toegevoegd na 3 minuten 25 seconden:
Dizzy schreef: 06 feb 2024, 20:06 En een doordenkertje,
Ik noem dat een dooddoenertje :-)

Toegevoegd na 10 minuten 34 seconden:
heist_175 schreef: 07 feb 2024, 07:45 ...met een soortgelijk wacko-programma van mega schulden...
De staatsschuld in NL is zonder enige betekenis ivm ons land!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
heist_175
Moderator
Moderator

wied schreef: 07 feb 2024, 11:08 De staatsschuld in NL is zonder enige betekenis ivm ons land!
Het gaat dan ook niet over waar ze nu staan (en dus het verleden), wel over het beleid van de de komende jaren.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 07 feb 2024, 10:31 Ik geloof echter niet in grote schokken of sterke leiders die de problemen ineens oplossen, de geschiedenis leerde ons dat het net dit soort mensen zijn die ons vaak achteruit katapulteren of erger.
Wat je nochtans riskeert met de huidige stilstand in dit land is dat er zo'n schok zal komen, en het zal geen goede schok zijn. Nu goed, zoals ik al meermaals zei, het is wel wat complexer allemaal, er zit namelijk helemaal geen ziel meer in dit land en haar volk, en dat geldt bij uitbreiding voor gans West-Europa, een schok zal dan ook niet van hier komen, wel overwaaien van elders, en dan kijk ik in het bijzonder naar de VS.
Dizzy schreef: 07 feb 2024, 10:31Kortom, van de pijn zijn we zeker van "kort" helemaal niet.
Maar jij kiest eigenlijk voor nog 10, 15, 20, 25 jaar of langer hetzelfde, met pijn die zal toenemen op elke 5 jaar. En het is mogelijk dat bv na 15 jaar VB vanzelf unavoidable geworden is, en dan heb je alsnog mijn "korte pijn" maar heb je ook nog eens 15 jaar lange pijn gehad. Ik wil er veel liever nu doorbijten, hoe langer het duurt hoe zwakker we staan.
Dizzy schreef: 07 feb 2024, 10:31Er is ook tegenspraak in je theorie want enerzijds zeg je dat VB zichzelf snel zou kapotregeren maar tegelijk beweer je dat ze niet willen regeren.
Er is geen tegenspraak. Het klopt: ze willen absoluut niet regeren, ze willen dat jij blijft op anderen stemmen zodat ze groot zijn maar net niet groot genoeg om te moeten regeren.

Wat wel kan gebeuren is dat ze zoveel stemmen krijgen dat ze unavoidable worden, en dan zijn er maar 2 opties:
- ze zullen moeten regeren, sterk tegen hun zin, en ze zullen compleet afgaan. Dat is dus geen tegenspraak: ze willen nog altijd niet, maar het zou kunnen dat ze moeten.
- ze zullen nog altijd niet willen regeren, dan komt er 5 jaar geen Vlaamse regering (iets waarvoor men een ad-hoc oplossing zal zoeken), en op federaal niveau komen er nieuwe verkiezingen die ze grandioos zullen verliezen want tegen dan zullen een pak Vlamingen het VB en haar halsstarrige houding bij het vormen van een regering kotsbeu zijn.

Veel Vlamingen willen dat anti-democratische cordon niet meer en willen gewoon dat de grootste partij van Vlaanderen ook eens een echte kans krijgt. Heel veel VB stemmen volgen enkel hieruit. Wanneer ze zien dat VB hun kans compleet zal verknallen, zal er geen reden meer zijn om hen nog een kans te geven. De meeste Vlamingen stoten zich geen twee keer aan dezelfde steen.
Dizzy schreef: 07 feb 2024, 10:31Ik voel me ongemakkelijker bij macht voor een partij met standpunten die onmenselijk zijn dan voor het feit dat ze geld ontvangen.
Maar die standpunten zijn praatjes. Gebakken lucht. Ze dienen enkel de eigen partij, de praatjes zijn bewust ranzig op een sweet spot: van een niveau dat het ranzig genoeg is dat jij niet op hen stemt, maar ook weer niet ranzig genoeg om het gros van hun "basis" te aliëneren. Zo geven jij en ik hen wat ze willen: ik geef hen mee de 8 miljoen EUR per jaar (straks nog veel meer), jij geeft hen mee de zero verantwoordelijkheid. Villa's, horloges, wagens, luxereisjes, studies zoon/dochter in het buitenland, en dat terwijl zoveel mensen amper rondkomen.

Er zijn twee oplossingen: ofwel stopt iedereen met stemmen op VB (weg geld), ofwel stemmen er nog veel meer mensen op VB (weg zero verantwoordelijkheid). Gezien het aantal kiezers voor VB bij elke verkiezing groeit, lijkt de tweede oplossing mij meer voor de hand te liggen (en daarna komt de eerste oplossing vanzelf wel). Vandaar dat ik je dus vraag om mee te helpen een einde te maken aan VB, in plaats van dat je hen opnieuw zou toelaten om dit land te beroven zonder verantwoordelijkheid. Want dat is echt wel het laatste dat dit land nog kan gebruiken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 07 feb 2024, 15:38Wat je nochtans riskeert met de huidige stilstand in dit land is dat er zo'n schok zal komen, en het zal geen goede schok zijn. Nu goed, zoals ik al meermaals zei, het is wel wat complexer allemaal, er zit namelijk helemaal geen ziel meer in dit land en haar volk, en dat geldt bij uitbreiding voor gans West-Europa, een schok zal dan ook niet van hier komen, wel overwaaien van elders, en dan kijk ik in het bijzonder naar de VS.
Bwah, we gaan hoogstens ons record verbeteren maar liever dat dan een bende nazi's in het bestuur. We betalen nu ook voor -tig regeringen, laat ons die afschaffen en terug naar 1 land, 1 regering en 1 parlement. We zullen meer besparen dan een stukje dotatie, elk jaar opnieuw.

Dat slechte invloeden vaak van de VS komen klopt, obesitas is er zo eentje. Ziel is er nog genoeg maar daarom nog geen nood om deze te vergassen.

Ik kies NIET voor hetzelfde maar nog minder voor iets dat nog erger is dan de huidige problemen. Zoals ik al zei is VB al minder populair geweest, het is dus mogelijk en dat lijkt me een beter pad dan in zee gaan met nazi's.

Je kan pas afgaan nadat je regeerde en dat betekent dus dat je die tijd hen moet ondergaan, dat wil ik dus niet. Ik betwijfel trouwens die unavoidable-theorie. Ze zijn populair maar anderzijds zijn er ook veel mensen absoluut tegen.

Je kan ze dan veel beter lokaal laten bewijzen dat ze niet kunnen regeren. Dat vragen ze zelf toch al zo lang, awel, geef ze die kans om af te gaan maar zonder dat ze nationaal teveel macht krijgen. Ik ben dus voor uw voorstel maar enkel op lokaal niveau.

Helaas zijn die standpunten geen praatjes maar werden ze al realiteit, gelukkig maar kleinschalig. Meer macht betekent meer van die ranzigheid en daar bedankt ik voor. En als we echt willen strijden als een don quichote tegen villa's, horloges enz... dan hoeven we VB niet aan te pakken maar het VBO en ST-Martens Latem bekeren :)

Je moet de partijfinanciering aanpakken, ook indien VB niet zou bestaan. Het is hun schuld niet dat ze zoveel geld krijgen maar wel een beetje van wie er op stemt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 07 feb 2024, 15:55 Je kan ze dan veel beter lokaal laten bewijzen dat ze niet kunnen regeren. Dat vragen ze zelf toch al zo lang, awel, geef ze die kans om af te gaan maar zonder dat ze nationaal teveel macht krijgen. Ik ben dus voor uw voorstel maar enkel op lokaal niveau.
Lokale verkiezingen zijn helemaal anders, partijen worden nationaal niet of amper afgerekend op wat er lokaal gebeurt (tenzij in grootsteden als Antwerpen/Brussel). Logisch: wie woont in Hasselt zit echt helemaal niet in met wat VB zou beslissen in Ninove, dat is hun leefwereld ook niet.

VB heeft ook vooral een nationaal programma. Immigratie wordt niet eens beslist op lokaal niveau, dus ze kunnen er ook niet op afgerekend worden.
Dizzy schreef: 07 feb 2024, 15:55Je moet de partijfinanciering aanpakken, ook indien VB niet zou bestaan.
Zoals je zelf al zei, gaat dat niet gebeuren. De mensen die er wel over te beslissen hebben, graaien immers ook mee. Dat ballonnetje is dus al doorprikt.

Het enige wat je dus kan doen is hen verantwoordelijkheid geven:
- 8 miljoen EUR per jaar mag niemand "zomaar" krijgen, het is normaal dat er iets in de plaats komt
- Gezien ze niet met die verantwoordelijkheid zullen kunnen omgaan, zullen ze die opnieuw verliezen na de volgende verkiezingen, samen met het meeste van hun geld.

Opnieuw is het dus jouw keuze of je hen opnieuw 5 jaar het land laat beroven, of dat je hen ter verantwoording wil roepen. Het lijkt me dat je voor het eerste kiest. Jammer, want dat is het laatste dat we nu nog kunnen gebruiken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat laatste is uiteraard weer onzin wat je schrijft of gewoon je zoveelste eigen wensdroom die je via een omweg in vervulling wil zien gaan.
Bij de laatste verkiezingen voor het Vlaamse parlement haalde het Vlaams Belang 18,5 % van de stemmen.
Een overweldigende meerderheid van 81,5% van de Vlamingen stemde dus NIET voor het VB.

Je eigen "logica" indachtig zou je dus beter je tijd steken in het overtuigen van de duidelijke minderheid om niet meer voor het VB te stemmen ipv de overweldigende meerderheid die dat niet deed.

Zelfs als je rekening houdt met beperkte polls (wat voorlopig ook niet meer is dan dat) zijn er nog steeds veel meer kiesgerechtigden die NIET op het Vlaams Belang willen stemmen dan omgekeerd.
Het Vlaams Belang heeft nooit een meerderheid gehaald van de Vlaamse kiezers. Niet in de echte verkiezingen noch in de polls. Zelfs nu nog verklaart drievierde van de geraadpleegden NIET voor het VB te stemmen.
Het blijft dus uitermate vreemd dat je een grote meerderheid wil overtuigen het omgekeerde te doen dan de veel makkelijkere weg kiezen om de kleine minderheid te overtuigen het anders te doen. Jouw "logica" is dan ook, om je eigen retoriek te gebruiken, niet meer dan gebakken lucht verpakt in praatjes om je eigen wensen zo vlug mogelijk in vervulling te zien gaan.

Dat een Vlaming zich doorgaans geen twee keer aan dezelfde steen stoot blijkt ook al helemaal niet uit de praktijk. Integendeel zelfs.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 07 feb 2024, 16:07 Zelfs als je rekening houdt met beperkte polls (wat voorlopig ook niet meer is dan dat) zijn er nog steeds meer kiesgerechtigden die NIET op het Vlaams Belang willen stemmen dan omgekeerd.
Klopt, dus we stevenen opnieuw af op 5 jaar lang enorme dotaties (die nog veel meer gaan zijn dan 8 miljoen EUR) en zero verantwoordelijkheid. Nog veel erger dan nu het geval is. Het enige dat ik wil is dat dit eens stopt. De dotaties neem je niet af, daarvoor zijn onze politici nu eenmaal te zwak. Het is niet dat ze niet tegen de dotaties voor VB zijn, maar het is omdat ze zelf ook meegraaien in de pot. Als burger heb jij helemaal niets te zeggen over hoe het geld verdeeld wordt, wat er met jouw belastingsgeld gebeurt zijn jouw zaken niet.

Het enige wat overblijft is hen dus verantwoordelijkheid geven. Ook hiervoor zijn de politici te zwak, hun voorgangers hebben een soort van constructie bedacht, cordon sanitaire genaamd, dat ooit diende om het VB (de B stond nog voor "Blok") buiten te houden, maar vandaag vooral erg goed uitkomt om de postjes (en dus opnieuw geld) te beschermen en een regeringsdeelname te garanderen zelfs na zwaar electoraal verlies, gelijkaardig aan verkiezingen in Afrika en Latijns-Amerika. Maar hier kan je als burger dus wel iets aan doen, door het VB unavoidable te maken zodat het inroepen van het cordon sanitaire niet langer tot een grondwettelijke regeringsvorming kan leiden.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 07 feb 2024, 16:21, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef: 07 feb 2024, 16:04
Dizzy schreef: 07 feb 2024, 15:55Je moet de partijfinanciering aanpakken, ook indien VB niet zou bestaan.
Zoals je zelf al zei, gaat dat niet gebeuren. De mensen die er wel over te beslissen hebben, graaien immers ook mee. Dat ballonnetje is dus al doorprikt.
En jij gelooft dan dat het VB wel een knip zou doorvoeren in het budget?

Even uw quote aangepast, zodat het klopt:
Opnieuw is het dus jouw keuze of je hen onze welvaart laat beroven. Het lijkt me dat je daarvoor kiest. Jammer, want dat is het laatste dat we nu nog kunnen gebruiken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 07 feb 2024, 16:20 En jij gelooft dan dat het VB wel een knip zou doorvoeren in het budget?
Natuurlijk niet, VB is de grootste profiteur ervan. Ik zeg het meteen: geen enkele partij zal dit aanpassen, de politici van vandaag, ongeacht van welke partij ze zijn, stellen hun eigenbelang immers voor op die van het land. Dit zal pas verdwijnen nav een evolutie of een schok. Tot dan zullen de dotaties nog geregeld stijgen.

Ik opper dan ook niet om de dotaties aan te passen, iets wat Dizzy wel doet, want dat is compleet onrealistisch als burger. Ik zeg wel dat we VB verantwoordelijkheid moeten geven voor die smak geld, waarvan we weten dat ze die gaan verknallen, waarna ze electorale verliezen gaan slikken en dat zal gevolgen hebben voor hun dotatie. Ze zullen niet naar 0 gaan, maar zelfs als je van 8 miljoen naar 2 miljoen gaat per jaar zal er al menig villaatje rond Antwerpen te koop komen te staan.
heist_175 schreef: 07 feb 2024, 16:20Even uw quote aangepast, zodat het klopt:
Opnieuw is het dus jouw keuze of je hen onze welvaart laat beroven. Het lijkt me dat je daarvoor kiest. Jammer, want dat is het laatste dat we nu nog kunnen gebruiken.
Akkoord.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Leg uit evolutie/schok ipv in verdoken termen te spreken. Als geen enkele partij de dotaties zal aanpakken zullen ze logischerwijze eeuwig blijven bestaan, met of zonder VB, waarom dan VB een tijd laten doen want het levert toch niets op.

Opnieuw blijf je ook negeren dat het vele geld van VB niet het probleem is maar het vele geld naar ALLE partijen.

Als VB zou regeren, wat volgens uw eigen theorie niet het geval is, dan verliezen zij geld maar dat gaat gewoon naar andere partijen, wat is er dan opgelost van de overdreven dotaties??? Je hebt je wel een tijd laten besturen door nazi's DAT is het verschil en DAT is wat we, de meerderheid, niet willen.

En laat ons serieus blijven, zelfs 8 miljoen is gelukkig onze welvaart niet. Hoeveel kosten de nodeloze kopies van instellingen, regeringen, parlementen ons, je zal er met 8 miljoen niet komen.

Veel beter zou een nationale kieskring zijn, dat zou VB direct al een stuk minder macht geven en elke Belg laten stemmen op elke politieker. Dit zou ook ineens het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen verminderen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 07 feb 2024, 18:32 Leg uit evolutie/schok ipv in verdoken termen te spreken.
Wat het concreet gaat zijn kan ik niet zeggen, heb geen glazen bol.
- Evolutie: bv nieuwe generatie politici die reageert tegen de misbruiken van de huidige generatie en opteert voor een cleanere manier van politiek voeren, met minder dotaties etc. Erg onwaarschijnlijk geworden gelet op de particratie die de misbruiken generatie op generatie in stand houdt en uitbreidt, maar in een pure democratie kan dit wel. Een evolutie kan ook opgelegd worden door bijvoorbeeld de EU of een ander extern orgaan dat al dan niet reeds bestaat vandaag.
- Schok: de meer waarschijnlijke optie, wellicht een beweging die ontstaat vanuit de VS, richting revolutie gaande. Aka herhaling van geschiedenis. Gebeurt in de regel pas nav economische crash. Onze huidige overheid bestaat al langer dan de mediaan of gemiddelde tijdsduur die een overheid kent, het moet en zal ooit eindigen.

De politici hebben dit ook al door: ze zijn al begonnen met het slopen van onze overheid, door er volop van te profiteren en hun eigenbelang voorop te stellen. Maar de finale klap zal niet van onze politici komen, het zal extern zijn. De politici zorgen er nu enkel voor dat al het waardevolle weg is - verkocht aan hun eigen bedrijven of aan buitenlandse bedrijven waar ze belang in hebben - en er voor ons niks meer te rapen zal vallen, op schulden na.
Dizzy schreef: 07 feb 2024, 18:32Opnieuw blijf je ook negeren dat het vele geld van VB niet het probleem is maar het vele geld naar ALLE partijen.
Neen, dat erken ik hierboven nog maar. Wat jij negeert is dat je daar als burger helemaal. niets. aan. kan. doen. Probeer je dat toch, dan vlieg je in de cel. Je kan wel andere dingen doen om minstens ervoor te zorgen dat VB niet langer zoveel van onze welvaart afneemt in ruil voor... niets. En daar gaat het dus over. Jammer genoeg lijk jij te opteren voor het status quo: >8 miljoen EUR/jaar van onze welvaart weg naar een partij die geen verantwoordelijkheid krijgt maar wel onze politiek nog zoveel moeilijker maakt. Als we niets kunnen veranderen aan de bedragen van de dotaties, laat er ons dan minstens voor zorgen dat het geld gaat naar zij die verantwoordelijkheid (moeten) nemen.
Dizzy schreef: 07 feb 2024, 18:32Veel beter zou een nationale kieskring zijn, dat zou VB direct al een stuk minder macht geven en elke Belg laten stemmen op elke politieker. Dit zou ook ineens het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen verminderen.
Ook weer iets dat jij helemaal niet gaat bepalen als burger. De politici zullen dit niet invoeren omdat hun eigenbelang en hun profijt beter gediend is zonder nationale kieskring, dus het zal zo blijven in hun pure "après nous, le déluge" overtuiging. Laat het ons houden bij dingen die we wel kunnen doen.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”