Bij testing downloadsnelheid (ook als ik rechtstreeks op de Telenet router aansluit met een geschikte nieuwe cat 6, 6a of 7 pimf kabel) haal ik steevast snelheden die onder de helft zitten van wat wordt beloofd (1 GbE). Voorheen haalde ik toch snelheden die enkele honderden megabits hoger zaten (ook geen GbE, maar het kwam er toch al dichter in de buurt).
Meestal haal ik zelfs maar 300-500mbps .
Waarom betaal ik maandelijks die extra speedboost optie, als ik ze toch niet krijg?
Dit sleept al maanden aan.
2)
Ik zie nu ook al maanden zeer veel packetloss vanaf hop 4, d.w.z. vanaf de 2e hop in het telenet netwerk zelf.)
Voorbeeld van een random traceroute, maar er zijn zelfs time-outs als ik naar www.telenet.be trace...
C:\Users\david>tracert www.premier.be
Tracing route to premier.be [193.191.213.160]
over a maximum of 30 hops:
1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1
2 2 ms 1 ms 1 ms 192.168.0.1
3 16 ms 16 ms 19 ms d54C5D001.access.telenet.be [84.197.208.1]
4 * * 16 ms dD5E0C942.access.telenet.be [213.224.201.66]
5 * * * Request timed out.
6 39 ms 13 ms 12 ms bnix.brueve.belnet.net [194.53.172.65]
7 * * * Request timed out.
8 20 ms 13 ms 22 ms premier.vrrp.premier_brunor_1_bll.bsr.belnet.net [193.191.206.94]
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
Bij een duurtest op mijn mikrotik router meet ik steevast 60-85% packetloss op die hop met IP 213.224.201.66.
Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met overbelasting op bepaalde nodes, maar ook na een technische interventie door Telenet en vervanging van de modem werd het probleem niet opgelost.
Tech kreeg soortgelijke resultaten toen hij hier was (ook na een firmware update force etc. want de modem die ze me eerst hadden opgestuurd stond nog niet op de correcte firmware).
De tech is vertrokken "voor hem leek alles in orde" (duh). Hij bevestigde wel dat hij inderdaad al veel betere snelheden heeft gezien.
Ik gaf hem mee dat hij met zijn supervisor maar eens moet kijken naar de bovenliggende hops en daarop actie moet ondernemen: geen verdere reactie, actie of feedback op gezien.
Zijn er nog mensen die dit probleem ondervinden (ook regio Rijmenam-Bonheiden of daarbuiten?)?
3)
Suggesties?
Het wordt overigens ook HOOG tijd dat Telenet een denkt aan het optrekken van de uploadsnelheid naar minstens 1/10e van de download.
De prijs is de afgelopen jaren alleen maar fors gestegen, maar de kwaliteit van het producten dienstverlening alles behalve.
Vorig jaar nog quasi verplicht omgeschakeld naar One plus (met 4 GSM abo's), vanaf een fluo business abonnement.
Wegens geen BTW nummer werd ik door Telenet na jaren business abo te hebben gebruikt verplicht om over te stappen naar een enduser product.
Mocht ik een betere optie hebben momenteel (FTTH?) zou ik ze zeker overwegen, maar vooralsnog is die er niet (ondanks dat men een tijd geleden zo'n oranje darm met meerdere buizen hebben door onze oprit komen steken voor aansluiting van nieuwe apparatementen verderop) - helaas

Na +20 jaar klant te zijn bij Telenet overweeg ik zeer ernstig een vertrekt zodra er betere opties ter beschikking zijn ...
Overstappen naar Orange is geen oplossing, want allicht niet beter (zelfde last mile) en met 4 duurdere gsm abo's zelfs duurder dan Telenet.
Op VDSL en FTTH vlak zijn er geen geschikte alternatieven. en Telenet wéét dat waarschijnlijk, en stelt daarom noodzakelijke acties uit.
Erg kortzichtig natuurlijk, want ik hou hier natuurlijk rekening mee als er wél betere opties ter beschikking zouden komen in de toekomst...