Download constant <50% en packetloss bij Telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

1)
Bij testing downloadsnelheid (ook als ik rechtstreeks op de Telenet router aansluit met een geschikte nieuwe cat 6, 6a of 7 pimf kabel) haal ik steevast snelheden die onder de helft zitten van wat wordt beloofd (1 GbE). Voorheen haalde ik toch snelheden die enkele honderden megabits hoger zaten (ook geen GbE, maar het kwam er toch al dichter in de buurt).

Meestal haal ik zelfs maar 300-500mbps .

Waarom betaal ik maandelijks die extra speedboost optie, als ik ze toch niet krijg?

Dit sleept al maanden aan.

2)
Ik zie nu ook al maanden zeer veel packetloss vanaf hop 4, d.w.z. vanaf de 2e hop in het telenet netwerk zelf.)

Voorbeeld van een random traceroute, maar er zijn zelfs time-outs als ik naar www.telenet.be trace...

C:\Users\david>tracert www.premier.be

Tracing route to premier.be [193.191.213.160]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1
2 2 ms 1 ms 1 ms 192.168.0.1
3 16 ms 16 ms 19 ms d54C5D001.access.telenet.be [84.197.208.1]
4 * * 16 ms dD5E0C942.access.telenet.be [213.224.201.66]
5 * * * Request timed out.
6 39 ms 13 ms 12 ms bnix.brueve.belnet.net [194.53.172.65]
7 * * * Request timed out.
8 20 ms 13 ms 22 ms premier.vrrp.premier_brunor_1_bll.bsr.belnet.net [193.191.206.94]
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.

Bij een duurtest op mijn mikrotik router meet ik steevast 60-85% packetloss op die hop met IP 213.224.201.66.

Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met overbelasting op bepaalde nodes, maar ook na een technische interventie door Telenet en vervanging van de modem werd het probleem niet opgelost.

Tech kreeg soortgelijke resultaten toen hij hier was (ook na een firmware update force etc. want de modem die ze me eerst hadden opgestuurd stond nog niet op de correcte firmware).

De tech is vertrokken "voor hem leek alles in orde" (duh). Hij bevestigde wel dat hij inderdaad al veel betere snelheden heeft gezien.

Ik gaf hem mee dat hij met zijn supervisor maar eens moet kijken naar de bovenliggende hops en daarop actie moet ondernemen: geen verdere reactie, actie of feedback op gezien.

Zijn er nog mensen die dit probleem ondervinden (ook regio Rijmenam-Bonheiden of daarbuiten?)?

3)
Suggesties?

Het wordt overigens ook HOOG tijd dat Telenet een denkt aan het optrekken van de uploadsnelheid naar minstens 1/10e van de download.

De prijs is de afgelopen jaren alleen maar fors gestegen, maar de kwaliteit van het producten dienstverlening alles behalve.

Vorig jaar nog quasi verplicht omgeschakeld naar One plus (met 4 GSM abo's), vanaf een fluo business abonnement.
Wegens geen BTW nummer werd ik door Telenet na jaren business abo te hebben gebruikt verplicht om over te stappen naar een enduser product.

Mocht ik een betere optie hebben momenteel (FTTH?) zou ik ze zeker overwegen, maar vooralsnog is die er niet (ondanks dat men een tijd geleden zo'n oranje darm met meerdere buizen hebben door onze oprit komen steken voor aansluiting van nieuwe apparatementen verderop) - helaas :(

Na +20 jaar klant te zijn bij Telenet overweeg ik zeer ernstig een vertrekt zodra er betere opties ter beschikking zijn ...

Overstappen naar Orange is geen oplossing, want allicht niet beter (zelfde last mile) en met 4 duurdere gsm abo's zelfs duurder dan Telenet.
Op VDSL en FTTH vlak zijn er geen geschikte alternatieven. en Telenet wéét dat waarschijnlijk, en stelt daarom noodzakelijke acties uit.

Erg kortzichtig natuurlijk, want ik hou hier natuurlijk rekening mee als er wél betere opties ter beschikking zouden komen in de toekomst...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Stormlord schreef: 14 dec 2023, 13:40Waarom betaal ik maandelijks die extra speedboost optie, als ik ze toch niet krijg?
Omdat je daarvoor kiest.
Je kan ook elke maand opnieuw je aanrekening niet betalen en creditering vragen van je abonnementsgeld wegens voortdurende storingen.
(artikel 5.2 Algemene voorwaarden)
Je kan schriftelijk klacht indienen bij Telenet: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... k-terecht/
Je kan je abonnement downgraden, je kan een andere provider bestellen.

Niemand dwingt je om te betalen voor een verstoorde dienst. Het is steeds je recht om aanrekeningen te betwisten.
Stormlord schreef: 14 dec 2023, 13:40Ik zie nu ook al maanden zeer veel packetloss vanaf hop 4, d.w.z. vanaf de 2e hop in het telenet netwerk zelf.)
Dat wil niets zeggen, oplopende packet loss op één of meerdere hops richting 80-100% kan ook betekenen dat die hop je ping pakketjes weigert. Laat eens 10 minuten WinMTR naar google.com lopen, dan zie je meteen welke hops ping requests weigeren: https://www.transip.nl/knowledgebase/67 ... met_winmtr
Stormlord schreef: 14 dec 2023, 13:40Suggesties?
Schriftelijke klacht bij Telenet of meteen Orange of hey! telecom nemen en zelf vaststellen of je snelheid verbetert. Orange biedt op papier alvast een upload van 50 Mbps aan.
Stormlord schreef: 14 dec 2023, 13:40Het wordt overigens ook HOOG tijd dat Telenet een denkt aan het optrekken van de uploadsnelheid naar minstens 1/10e van de download.
Dat is vandaag technisch onmogelijk, de uploadbandbreedte is momenteel 200 Mbps voor een hele buurt (node). De uploadsnelheid kan pas verhoogd worden als alle oude EuroDOCSIS 3.0-modems in je buurt zijn vervangen of als Telenet extra glasvezel aanlegt om het aantal klanten per node te halveren. Telenet gaat zich niet haasten in gebieden waar klanten elk jaar de prijsverhogingen blijven betalen en nooit van operator veranderen.
Stormlord schreef: 14 dec 2023, 13:40De prijs is de afgelopen jaren alleen maar fors gestegen, maar de kwaliteit van het producten dienstverlening alles behalve.
De prijs is wat de gek ervoor wil geven. hey! telecom en Orange zijn goedkoper.
Stormlord schreef: 14 dec 2023, 13:40Vorig jaar nog quasi verplicht omgeschakeld naar One plus (met 4 GSM abo's), vanaf een fluo business abonnement.
Dat is jouw eigen keuze, niemand verplicht je. De telecommarkt is veel groter dan Telenet: https://bestetarief.be/
Stormlord schreef: 14 dec 2023, 13:40Overstappen naar Orange is geen oplossing, want allicht niet beter (zelfde last mile) en met 4 duurdere gsm abo's zelfs duurder dan Telenet.
Op VDSL en FTTH vlak zijn er geen geschikte alternatieven. en Telenet wéét dat waarschijnlijk, en stelt daarom noodzakelijke acties uit.

Erg kortzichtig natuurlijk, want ik hou hier natuurlijk rekening mee als er wél betere opties ter beschikking zouden komen in de toekomst...
Nogmaals, het is jouw vrije keuze om ontevreden te zijn en te blijven kiezen voor Telenet. Het is superkortzichtig om al je diensten in één bundel bij Telenet te nemen.
Niemand verbruikt elke maand opnieuw 300 gigabyte mobiele data per simkaart met vier simkaarten tegelijk.

Je telecombundel is niet aangepast aan je reële behoefte, er zit veel meer in dan je effectief opgebruikt of nodig hebt.
Je kiest dan ook nog eens voor een traag en zwak mobiel netwerk:
https://www.speedtest.net/global-index/belgium#mobile
https://www.opensignal.com/reports/2023 ... experience

Je mobiele diensten aanpassen aan je reëel mobiel dataverbruik is veel goedkoper. Kijk eens wat je effectief verbruikt en zoek welk netwerk en operator jou het voordeligste tarief kan aanbieden: https://bipt.be/consumenten/lijst-met-d ... operatoren

Twintig jaar blijven zitten bij dezelfde operator en daarenboven nog eens al je telecomdiensten bundelen betekent 20 jaar prijsverhogingen slikken en kwaliteitsverminderingen slikken omdat die operator al snel doorheeft dat ze je kunnen uitmelken zoals zovele passieve Belgen.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 824
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Meerdere familieleden van me klagen al jaren over het dure telenet, slechte klantendienst en recent zelfs meerdere urenlange outages.

Ik schotel hun vervolgens de alternatieven steeds voor.
Tot op heden wijzigden ze niet.

Blijkbaar is dat de "typische belg":
-Idem met verzekeringen, banken, mutualiteiten,....
-Idem met te hoog abbo nemen, oververzekeren, te veilig laagrentend product selecteren,....

Mensen moeten meer leren stemmen met hun geld en minder met woorden. Dat is het enige wat werkt tegenover een bedrijf (naast public shaming).
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Trouwe klanten worden zelden beloond bij grote providers.
Als je toch wil blijven bij Telenet, dien tenminste een klacht in en vraag een compensatie voor sinds het probleem zich voordoet: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... k-terecht/
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Raf1 en collega's,

Dank alvast voor jullie input.

Ik hoor jullie hoor - maar ik wou eigenlijk vooral weten of er nog mensen waren met soortgelijke problemen in de regio of misschien met meer technische kennis van de Telenet infrastructuur alvorens mijn klacht verder te escaleren zodat ik met een degelijk gefundeerd verhaal naar hen kan stappen.

Ik overweeg zeker om over te schakelen als er geen verbetering komt, maar opgepast: alles over 2 of 3 verschillende partijen splitsen is niet "altijd beter of interessanter" en ook regelmatig van leverancier veranderen is dat niet steeds. Daar heb ik me in het verleden ook al eens een paar keer aan gewaagd, en niet altijd met succes.

In bundel met "quasi onbeperkt" is zeker niet nodig voor alles, maar met 3 jonge dochters en heel veel video streaming op mobiel en vast/wifi in huis die niet altijd goed met limieten overweg kunnen speel je het liever soms op safe - want je wil niet dat je vrouw klaagt dat ze niet goed kan videochatten met haar zussen in het buitenland ;) ...

Ik weet ook wel dat Telenet daar van leeft, maar ik denk dus zeker aan het afsplitsen van de diensten.

Een bundle via Orange met exact dezelfde specs is alleszins al niet goedkoper, en dat zal allicht niet veel veranderen aan de problematiek ivm. de vaste internet lijn (vaste telefoonlijn hebben we niet meer).

Ik ben jaren lang zeer tevreden geweest van Telenet. In vergelijking met sommige andere providers zijn er bij mij tot op heden relatief weinig problemen geweest, zeker in vergelijking met vele DSL based providers (heb in het verleden trouwens ook nog bij andere partijen gezeten in parallel naast Telenet, en ze waren allemaal slechter). En ik zit net iets te ver van de dichtstbijgelegen rop om nog "redelijke" profielen te kunnen krijgen op VDSL (in mijn geval was dat de centrale RYM1 - alleszins tot voor kort), en dan nog is het nog steeds merkelijk slechter dan Telenet. Er zijn nu eenmaal niet steeds betere opties beschikbaar... Als ik ze aan de deur zet, zal het misschien momenteel nog niet voor alles zijn - of meteen voor alles, en geef ik ze nog een kans om het op te lossen. En dan zal dat vooral zijn omdat ze niet willen zoeken op constructieve manier naar een oplossing van dit probleem en verbetering van hun producten.

Ik zou wel eens navraag willen doen bij Proximus waarom ik hier geen FTTH kan hebben, want ze hebben hier immers (enige huis aan deze kant van de straat!) een tube voor fiber door mijn oprit getrokken voor nieuwbouwappartementen verderop (zowat het enige wat hier in Rijmenam centrum op FTTH zit geloof ik), maar mijn huis er niet op aangesloten! Heeft iemand hiervoor een interessante contact bij Proximus? (zo niet, vraag ik het wel eens na via een commerciële van Proximus op het werk ...)

Voor wat betreft die loss op traceroute, kan inderdaad zijn dat alleen die ICMP echo request packets discarded worden en geen andere traffic - maar het is wel ongeveer sinds die zo frequent opduiken dat ook mijn downspeed serieus is gedaald... Ik vermoed dat dit dus geen toeval zal zijn...

Dit is wil een interessante:
"RFC 1122 prescribes that any host must process ICMP echo requests and issue echo replies in return."

Immers, als ze ICMP echo request packets doelbewust droppen schendt Telenet volgens mij dus RFC 1122 "Requirements for Internet Hosts -- Communication Layers"

Zie: https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc1122.html

Dit is trouwens wat ik nu krijg met de WinMTR tool waarnaar je refereerde - het resultaat bevestigde wat ik eerder al zei, het zit op de eerste hop in hun netwerk:

Onderstaande is het resultaat van een trace van een aantal minuten naar www.telenet.be, dus hun eigen website binnen hun eigen netwerk met de voorgestelde MTR tool:
|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 10.0.0.1 - 0 | 1186 | 1186 | 0 | 0 | 7 | 0 |
| 192.168.0.1 - 0 | 1186 | 1186 | 0 | 0 | 14 | 1 |
| d54C5D001.access.telenet.be - 0 | 1186 | 1186 | 4 | 13 | 40 | 13 |
| dD5E0C942.access.telenet.be - 13 | 802 | 703 | 4 | 13 | 37 | 11 |
| dD5E0F934.access.telenet.be - 41 | 459 | 274 | 5 | 13 | 36 | 18 |
| dD5E0FAE9.access.telenet.be - 0 | 1185 | 1185 | 6 | 15 | 35 | 16 |
| dD5E0F888.access.telenet.be - 0 | 1185 | 1185 | 7 | 16 | 57 | 12 |
| webcontent2-vip.telenet-ops.be - 0 | 1186 | 1186 | 7 | 17 | 40 | 19 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

Ik heb bij momenten al ICMP drops gezien van rond de 80%, dus het risico dat er ook op andere traffic drops en retransmits zijn zou o.a. de lage download "kunnen" verklaren. Ik zeg niet dat het dat is, daarvoor heb ik te weinig info, en ik ben zelf ook geen specialist terzake.

Ik ga wel meer checks doen met ook enkele andere tools...

Ook naar andere bestemmingen begint het met loss vanaf deze hop: dD5E0C942.access.telenet.be [213.224.201.66]

Ik vermoed dat dit ergens een lokale access router is binnen hun netwerk - vermits hop 2 in hun netwerk, kan gewoon in een bepaalde straatkast zitten zelfs ...

P.S.:
het is ook niet zo dat mijn internet compleet onbruikbaar is, mocht dat het geval zijn - dan had ik na zoveel maand natuurlijk al lang weggeweest naar een andere leverancier. Daarnet zat ik op 490/38.5 mbps. Wat dus net onder de 50% download is - dus toch ver onder wat wordt beloofd - zeker als het soms zelfs zakt tot maar 20-25% (categorie 200-230 mbps). Speedtest naar Azure en AWS bevestigt dit ongeveer: daar is de upload 38-38.3 mbps, download echter zelfs maar rond de 190mbps. De uploadsnelheid lijkt me wel vrij stabiel, dus daar zit het probleem op het eerste zicht niet.

Mijn "vermoeden" is dat er ergens een probleem is met overbooking van de node (toen de tech hier overdag langskwam, zag hij soms 85% capaciteit - dus dat sluit dat volgens mijn zeker niet uit als 's avonds iedereen thuis is etc.), maar zoals iemand van jullie hier zelf reeds aangeeft : zolang iedereen zijn factuur blijft betalen en er genoeg zijn die blijven betalen en niet overstappen blijven ze waarschijnlijk aanmodderen en is het niet prioritair voor hen?
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

@splinterbyte @raf1
Zoals ik aangaf : ik had dus al eerder een klacht ingediend en gebeld, en ze hebben me een andere modem laten installeren (die niet verscheen in mijn telenet omdat hij niet de correcte firmware ontving en was dus niet beheerbaar). Ik was trouwens al van op voorhand quasi zeker dat dit voorstel niks ging oplossen, maar als ze me een nieuwe router met 2.5g poort willen sturen (en wifi6 - die ik weliswaar heb uitgezet) sta ik open voor dergelijke suggesties (ze dachten dat het een gekend probleem was met het model dat ik had) ...

Technieker is dan na een nieuw telefoontje naar hier gekomen omdat ze zelf de modem niet konden bereiken (de lijn werkte wel, maar niet optimale snelheid en niks was configureerbaar ondanks dat het juiste MAC adres van die nieuwe router was gekoppeld in hun systeem), maar buiten er de correcte firmware opzetten kon die dus blijkbaar zelf niks doen (heeft gebeld mijn zijn "supervisor" toen ik er bij stond). Heb hen aangespoord om een keertje hoger op in de accessnodes te gaan kijken, maar nu meer dan een maand later geen antwoord of oplossing van hen...
Gebruikersavatar
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 804
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Als ik het bericht van OP lees, dan denk ik dat wijzigen van provider de oplossing is... niet betalen geeft alleen maar een steekspel heen- en terug waar niemand zin in heeft. Bedrijven die recurrent een factuur mogen sturen waarvoor ze geen wederdiensten moeten leveren.. die vallen in slaap. Nutsbedrijven dus. Vote by feet is het enige dat rest.

Ik wil even zijdelings inpikken op de originele post van OP. Ik lees het woord "packets lost" en niet van enige kennis terzake gestoord denk ik aan m'n al jarenlang aanslepend probleem....

Wij hebben een aantal thuiswerkers (en het zijn altijd dezelfde) waarvan of hun Onedrive of hun Outlook gecorrumpeerd geraakt. Het is zijn ook die gebruikers die met blokkerige teams-vergaderingen zitten.

De usual suspects als oorzaken heb ik uigeschakeld (ondermeer met vaste netwerkkabel werken, energieinstellingen wijzigen, checken of er voldoende HDD ruimte is enz..) . Niets mag baten, ze moeten minstens één keer per week bv. hun Outlook wissen en alles opnieuw binnenhalen. Tot het niveau dat dit nauwelijks nog werkbaar is.

Voor mij blijft dus over dat hun internetverbinding (en het is ook altijd Telenet) niet optimaal is. Als ik dan echter een netwerktest draai zijn snelheden en pings OK. En toch moeten er in de loop van de dag allerlei problemen zijn, want vooral het syncen van de outlook OST-files loopt vaak fout, en ook het werken op gemeenschappelijke excel-files loopt altijd bij dezelfde mensen fout. Teamsvergaderingen lopen haperig, enz...

Als ik hen volledig online laat werken om die volledige herscync te vermijden (vb. in Outlook niets in cache, alles in de cloud, in Onedrive en Sharepoint via Streaming), dan zeggen ze dat dit niet werkbaar is en dat alles super traag gaat. Terwijl als ik met mijn EDP 100/30 VDSL lijntje op dezelfde manier werk, dit dan weer perfect te doen is. Zodanig zelfs dat ik dit als permanente instelling gebuik. Maar bij een top notch Telenet verbinding gaat dat dan weer niet? Ik kreeg er tot nu kop noch staart aan.

Gezien de gemeenschappelijke factor Telenet is, en gezien de problemen altijd sync-issues zijn, vermoed ik nog steeds dat de oorzaak van hun problemen bij Telenet moet gezocht worden.

Hoe kan ik op packetloss testen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Stormlord schreef: 16 dec 2023, 21:50 Mijn "vermoeden" is dat er ergens een probleem is met overbooking van de node (toen de tech hier overdag langskwam, zag hij soms 85% capaciteit - dus dat sluit dat volgens mijn zeker niet uit als 's avonds iedereen thuis is etc.), maar zoals iemand van jullie hier zelf reeds aangeeft :
Als het een probleem met overboeking is, dan heb je tijdens de daluren om 3u 's nachts 100% zeker 1 Gbps download.
Dat kan je testen.
Op een node is 2,5 Gbps ter beschikking die verdeeld wordt over honderden klanten. Dus kans op overboeking is groot omdat Telenet (en Orange) de laatste maanden steeds meer 1 Gbps-abonnementen verkopen.

13% packet loss op dD5E0C942.access.telenet.be is inderdaad problematisch. Naar de oorzaak is het gissen. Storing op de coaxkabel is mogelijk, dit vaststellen en oplossen kan gemakkelijk (connector vervangen) maar ook aartsmoeilijk zijn (coaxkabels vervangen).

Je vraagt dus best bij Telenet een gespecialiseerd technicus die ter plaatse komt vaststellen dat er packet loss voorkomt en je geen 1 Gbps downloadsnelheid haalt.
Als Telenet jou aan het lijntje houdt, dan kan je ook om bemiddeling vragen bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie: https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een- ... idddeling/
jutuiz schreef: 17 dec 2023, 07:52 Hoe kan ik op packetloss testen?
Met het programma WinMTR: https://www.transip.nl/knowledgebase/67 ... met_winmtr
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Heb opnieuw klacht ingediend bij Telenet.

Hopelijk komen ze met een oplossing, zoniet denk ik dat ik grondig ga snoeien in mijn abonnement bij Telenet als dit blijft aanhouden.

Overigens, er zijn 2 hops waarop zich packetloss voordoet (beide doorgegeven), zie de huidige WinMTR cijfers:
|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 10.0.0.1 - 0 | 1958 | 1958 | 0 | 0 | 8 | 0 |
| 192.168.0.1 - 0 | 1958 | 1958 | 0 | 0 | 8 | 1 |
| d54C5D001.access.telenet.be - 0 | 1958 | 1958 | 4 | 12 | 26 | 15 |
| dD5E0C942.access.telenet.be - 2 | 1844 | 1814 | 7 | 13 | 40 | 12 |
| dD5E0F934.access.telenet.be - 28 | 942 | 684 | 0 | 12 | 36 | 11 |
| dD5E0FAE9.access.telenet.be - 0 | 1958 | 1958 | 7 | 15 | 27 | 17 |
| dD5E0F888.access.telenet.be - 0 | 1958 | 1958 | 9 | 15 | 37 | 17 |
| webcontent2-vip.telenet-ops.be - 0 | 1958 | 1958 | 9 | 16 | 32 | 17 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

P.S.: o.a. mijn ouders naast de deur hebben dit probleem ook (ook Telenet klant)
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Heb nogmaals een klacht ingediend wegens uitblijven oplossing op eerdere klachten.

In september heb ik bijvoorbeeld ook per contactformulier gevraagd om een domein stop te zetten (dat was voor de jaarlijkse vervaldatum).
Ook dat zijn ze doodleuk blijven aanrekenen, zelfs na herinnering.

De maat is nu stilaan vol, als al deze zaken niet opgelost geraken binnen de 14 dagen ben ik weg naar een andere leverancier (dan gelijk ook mijn ouders, want die verhuis ik dan ook).

De huidige factuur ga ik alvast niet betalen en heb credit gevraagd voor dat domein vanaf de vervalmaand en een gedeeltelijke credit van minstens 6 maand op mijn internet abonnement.

Ben eens curieus wat ze gaan antwoorden.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 813
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb nu vanavond ook plots 50% packetloss en occasioneel hoge pings. Dacht ah een topic waar iedereen last heeft maar blijkt structureel voor u. Wellicht zijn er wat veel aan het netflixen hier...

Succes met je issue!
Gebruikersavatar
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Provider

Klacht indienen bij Telenet zelf zal op sisser eindigen vrees ik.
Zoals hier al vermeld: ombudsdienst telecom, daar je klacht indienen.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Bij ombudsdienst telecom klacht indienen levert vaak ook niet veel op hoor... Als ze het niet spoedig oplossen bol ik het later deze maand gewoon af. Ik ben het beu!
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Wij hebben hier gelukkig voorlopig nog geluk.
Enkel de TV-box doet af en toe onnozel.
Maar eens de stroom er 1x per week afhalen lost dit op.
En de ping testen zijn van 4 ms naar 12 ms gegaan.
Hout vasthouden dus.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Het kan nog erger blijkbaar, vanmorgen rond 8u30:

|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 10.0.0.1 - 0 | 239 | 239 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| 192.168.0.1 - 0 | 239 | 239 | 0 | 1 | 15 | 1 |
| d54c5d001.access.telenet.be - 0 | 239 | 239 | 5 | 13 | 40 | 12 |
| dD5E0C942.access.telenet.be - 66 | 66 | 23 | 0 | 13 | 20 | 14 |
| dD5E0F934.access.telenet.be - 96 | 49 | 2 | 0 | 14 | 16 | 16 |
| dD5E0FAE9.access.telenet.be - 0 | 239 | 239 | 9 | 16 | 42 | 13 |
| dD5E0F888.access.telenet.be - 0 | 239 | 239 | 8 | 17 | 42 | 15 |
| webcontent2-vip.telenet-ops.be - 0 | 239 | 239 | 8 | 17 | 42 | 15 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

Toegevoegd na 15 minuten 22 seconden:
na langer lopen zelfs al:
|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 10.0.0.1 - 1 | 1267 | 1266 | 0 | 0 | 12 | 0 |
| 192.168.0.1 - 1 | 1267 | 1266 | 0 | 1 | 32 | 1 |
| d54c5d001.access.telenet.be - 1 | 1263 | 1261 | 4 | 12 | 40 | 13 |
| dD5E0C942.access.telenet.be - 84 | 295 | 48 | 0 | 13 | 20 | 13 |
| dD5E0F934.access.telenet.be - 99 | 259 | 3 | 0 | 13 | 16 | 12 |
| dD5E0FAE9.access.telenet.be - 0 | 1270 | 1270 | 5 | 14 | 47 | 12 |
| dD5E0F888.access.telenet.be - 1 | 1267 | 1266 | 7 | 15 | 42 | 16 |
| webcontent2-vip.telenet-ops.be - 1 | 1267 | 1266 | 8 | 16 | 42 | 12 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

Toegevoegd na 1 uur 27 minuten 31 seconden:
|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 10.0.0.1 - 1 | 6482 | 6478 | 0 | 0 | 15 | 0 |
| 192.168.0.1 - 1 | 6490 | 6488 | 0 | 1 | 32 | 1 |
| d54c5d001.access.telenet.be - 1 | 6468 | 6460 | 3 | 12 | 60 | 11 |
| dD5E0C942.access.telenet.be - 96 | 1363 | 63 | 0 | 13 | 20 | 12 |
| dD5E0F934.access.telenet.be - 100 | 1315 | 3 | 0 | 13 | 16 | 12 |
| dD5E0FAE9.access.telenet.be - 1 | 6471 | 6464 | 5 | 14 | 61 | 12 |
| dD5E0F888.access.telenet.be - 1 | 6482 | 6478 | 6 | 15 | 78 | 14 |
| webcontent2-vip.telenet-ops.be - 1 | 6478 | 6473 | 7 | 16 | 83 | 19 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

Toegevoegd na 26 minuten 45 seconden:
|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 10.0.0.1 - 1 | 8015 | 8010 | 0 | 0 | 15 | 0 |
| 192.168.0.1 - 1 | 8018 | 8014 | 0 | 1 | 32 | 1 |
| d54c5d001.access.telenet.be - 1 | 8000 | 7991 | 3 | 12 | 60 | 10 |
| dD5E0C942.access.telenet.be - 97 | 1673 | 63 | 0 | 13 | 20 | 12 |
| dD5E0F934.access.telenet.be - 100 | 1625 | 3 | 0 | 13 | 16 | 12 |
| dD5E0FAE9.access.telenet.be - 1 | 8000 | 7991 | 5 | 14 | 61 | 13 |
| dD5E0F888.access.telenet.be - 1 | 8010 | 8004 | 6 | 15 | 78 | 13 |
| webcontent2-vip.telenet-ops.be - 1 | 8007 | 8000 | 7 | 16 | 83 | 18 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

96% en 100% packet loss mag je negeren, de hop weigert duidelijk om te antwoorden.

Ik denk dat je snelheidsprobleem eerder met overboeking van de coaxkabel te maken heeft dan met storingen.
Tijdens de piekuren verlaagt je snelheid omdat het coaxnetwerk verzadigd is. (het is dus nutteloos om voor 1 Gbps te betalen.)

Tenzij je ook al verlaagde snelheden zou ondervonden hebben tijdens de absolute daluren ('s nachts), dan kan het bijna niet anders dat het om een storing op het coaxsignaal gaat.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Dag Raf1,

er is iemand van Telenet intern die intern bij Telenet via enkele engineers aan het polsen is, maar via klachtenformulier nog steeds geen enkele reactie van Telenet.

Ik ben intussen eens aan het kijken, maar voorlopig is mijn enige echte optie switchen naar orange (ook coax, dus zou lokaal geen verschil maken - tenzij orange het probleem voor mij wel weet op te lossen in tegenstelling tot wat Telenet zelf doet ... wat helemaal geen zekerheid is )- satteliet niet meegerekend (VDSL : hier steekt geen koper binnen en zou een 30mbps profiel krijgen allicht) - tenzij ik Proximus getriggered krijg om ftth bij mij binnen te brengen (hebben ze tot nu toe nog steeds niet gedaan, terwijl er al meer dan een jaar een tube doorheen mijn oprit werd getrokken voor een greenfield verkaveling die reeds in dienst is). Ik zou bij orange alleszins ook merkelijk minder betalen dan mijn OneUp for 4 bundle bij Telenet. (mobiele profielen moeten geen 300GB elk hebben) Ook mijn ouders zouden al 20 EUR goedkoper uitkomen als ze naar Orange verhuizen. Bon, ik evalueer nog de losse opties....

De download en upload snelheid was vandaag iets hoger dan gebruikelijk, maar dropped packets is wel opvallend hoger op de 2 hops waarop dit steeds voorvalt.

Als ze bewust packets droppen op die hops, is dit een schending van RFC1122 ("RFC 1122 prescribes that any host must process ICMP echo requests and issue echo replies in return.").

Wat men zou gezien hebben:
- er zouden sporadisch enkele errors zijn op "kanaal 4" (welke band dat is weet ik niet en hoe het zit hier met de uitrol/docsis 3.1 readyness hier weet ik niet), maar die zouden te verwaarlozen zijn en niet de reden zijn. Ik heb mijn eigen paddestoel in de straat, er wordt een oversteek gemaakt van de andere kant van de straat naar hier.
- zij beweren zelf dat er geen overboeking zou zijn, maar alles wijst idd. eerder in die richting
- ook 's nachts haalde ik recentelijk ook nooit nog downloads in de orde van 800-900mbps - maar vanmorgen waren er wel pieken tot net over de 600mbps, wat al beter is al 200mbps en is iets wat ik al enige tijd niet meer had gezien... Maar zelfs met iets boven de 600mbps, is dit nog steeds categorie 30-40% onder de beloofde snelheid.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Stormlord schreef: 05 jan 2024, 12:20 Als ze bewust packets droppen op die hops, is dit een schending van RFC1122 ("RFC 1122 prescribes that any host must process ICMP echo requests and issue echo replies in return.").
Het zal dan een foute configuratie zijn. (of ICMP flood protection)
Maar een fysieke signaalstoring is bijna altijd in de grootteorde van enkele procenten pakketverlies. Als je 50% en meer verliest, is er meestal iets anders aan de hand.
Stormlord schreef: 05 jan 2024, 12:20- zij beweren zelf dat er geen overboeking zou zijn, maar alles wijst idd. eerder in die richting
Dat kan, als er slechts enkele 1 Gbps-abonnees op je node zijn aangesloten. Als ze dat beweren moeten ze een andere uitleg kunnen geven voor de vertraagde snelheid.
Stormlord schreef: 05 jan 2024, 12:20 - er zouden sporadisch enkele errors zijn op "kanaal 4" (welke band dat is weet ik niet en hoe het zit hier met de uitrol/docsis 3.1 readyness hier weet ik niet), maar die zouden te verwaarlozen zijn en niet de reden zijn.
Een kanaal rond de 210 MHz wellicht, op de Orange-modem kan je de kanalen zien: viewtopic.php?p=966437#p966437
Desgevallend is dat instraling van de commerciële radiozenders op DAB+ (216,928 MHz in de ether)

Instraling zou betekenen dat er ergens coaxkabels of connectors slecht afgeschermd zijn. Als de coaxkabel aan verlichtingspalen hangt, is (lichte) storing van de DAB+ uitzendingen op de coaxkabel bijna een zekerheid. Storing op één kanaal (breedte 8 MHz) heeft in principe maximaal 50 Mbps invloed.

Combinatie van overboeking en storing kan natuurlijk ook.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

raf1 schreef: 05 jan 2024, 14:23 Het zal dan een foute configuratie zijn. (of ICMP flood protection)
Maar een fysieke signaalstoring is bijna altijd in de grootteorde van enkele procenten pakketverlies. Als je 50% en meer verliest, is er meestal iets anders aan de hand.
Soms gaat het om enkele percenten, maar vanmorgen -tot mijn eigen verbazing- was het nog veel groter dan voorheen...

Toegevoegd na 5 minuten 30 seconden:
"Een kanaal rond de 210 MHz wellicht, op de Orange-modem kan je de kanalen zien: viewtopic.php?p=966437#p966437
Desgevallend is dat instraling van de commerciële radiozenders op DAB+ (216,928 MHz in de ether)

Instraling zou betekenen dat er ergens coaxkabels of connectors slecht afgeschermd zijn. Als de coaxkabel aan verlichtingspalen hangt, is (lichte) storing van de DAB+ uitzendingen op de coaxkabel bijna een zekerheid. Storing op één kanaal (breedte 8 MHz) heeft in principe maximaal 50 Mbps invloed.

Combinatie van overboeking en storing kan natuurlijk ook."

--> wel ik heb (nog) geen Orange, wel Telenet - zou niet weten hoe ik op die modem geraak. (ik zie niet meteen instructies in de post waar je naar verwijst) Er is alvast geen webpage op het intern IP ervan. De kabel zit onder de grond via een energiebocht, doorheen een buis en gaat dan naar de overkant van de straat naar een "paddestoel". Er staat wel een verlichtingspaal in de buurt van die paddestoel. Iets op de connectoren kan natuurlijk, maar ik heb geen interferentie op de eerste *.access.telenet.be networkhop, alleen de volgende.

192.168.0.1 intern IP telenet modem
d54c5d001.access.telenet.be no issue --> welk device is dit?
dD5E0C942.access.telenet.be - 97 | 1673 | 63 | 0 | 13 | 20 | 12 | ISSUE --> welk device is dit?
dD5E0F934.access.telenet.be - 100 | 1625 | 3 | 0 | 13 | 16 | 12 | ISSUE --> welk device is dit?

Toegevoegd na 4 minuten 16 seconden:
P.S.: Telenet aan de lijn gehad vanmiddag, technieker intern nagevraagd - maar zonder concluderend antwoord naar de oorzaak. Ze "zullen verder moeten kijken". De ervaring leert dan meestal "we weten het niet" en dat het dan erg stil wordt... Nu ik heb ook heel duidelijk gezegd deze keer: binnen de 2 weken geen oplossing en ik ben weg naar een andere leverancier na meer dan 20 jaar! Orange is op z'n minst al een pak goedkoper, en intussen probeer ik ook FTTH aansluiting te pushen (er steekt een tube door mijn oprit voor een greenfield verkabeling verder op die al in dienst staat sinds enige tijd - maar ze hebben mij nooit aangesloten ofschoon ik op hetzelfde traject lig als dat van de aansluiting en ik nog niks van proximus binnen heb liggen - dus heb ik nu om "een aansluiting" gevraagd)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Stormlord schreef: 05 jan 2024, 16:28 d54c5d001.access.telenet.be no issue --> welk device is dit?
WAN-kant van de kabelmodem (coaxkabel)
Stormlord schreef: 05 jan 2024, 16:28dD5E0C942.access.telenet.be - 97 | 1673 | 63 | 0 | 13 | 20 | 12 | ISSUE --> welk device is dit?
node (omzetting coaxkabel/fiber)
Stormlord schreef: 05 jan 2024, 16:28dD5E0F934.access.telenet.be - 100 | 1625 | 3 | 0 | 13 | 16 | 12 | ISSUE --> welk device is dit?
CMTS (Cable Modem Termination System) in kopstation Perk of Mechelen? (fiber)
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Hey Raf1,

interessante info - zal ws. eerder Mechelen zijn, want is RIjmenam (Bonheiden) hier.

Bedankt voor de info.

Mvg,

David

Toegevoegd na 3 minuten 15 seconden:
P.S., vanmiddag is het packetloss weer lager (rond 14u40 zaterdag):

|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 10.0.0.1 - 0 | 116 | 116 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 192.168.0.1 - 0 | 116 | 116 | 0 | 1 | 14 | 1 |
| d54C5D001.access.telenet.be - 0 | 116 | 116 | 6 | 12 | 33 | 15 |
| dD5E0C942.access.telenet.be - 7 | 94 | 88 | 7 | 12 | 27 | 12 |
| dD5E0F934.access.telenet.be - 37 | 47 | 30 | 0 | 14 | 32 | 7 |
| dD5E0FAE9.access.telenet.be - 0 | 116 | 116 | 9 | 14 | 35 | 16 |
| dD5E0F882.access.telenet.be - 0 | 116 | 116 | 8 | 14 | 46 | 14 |
| webcontent1-vip.telenet-ops.be - 0 | 116 | 116 | 10 | 15 | 30 | 17 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1047
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Serieuze vraag: waarvoor heb je een 1 Gbps internetverbinding nodig?
Wat heeft er aan de andere kant een upload die dit de moeite waard maakt?

Ik haal ook wel eens een linux distro binnen met een 100Mbit lijn voor minder dan de helft van die prijs en ja, het is dan in verhouding wel duurder.
En zoals @raf1 al aanhaalt: als jij zo lang klant bent, al uw diensten bij 1 provider onderbrengt, de premiumprijs betaalt voor 'het snelste internet' en blijft als aanhoudende problemen niet worden opgelost, lacht TN.
Het is toch overduidelijk dat ze daar al een hele tijd verzuipen in de problemen.
Heppie NY!
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Wel Ernie,

ik denk dat je mijn posts niet erg goed hebt gelezen.

Je hebt het over dat "al uw diensten bij 1 provider onderbrengen"per definitie duurder zou zijn?

Wel - het is zo dat het goedkoper kan bij Orange - maar de bundle-offers zorgen vaak voor degelijke kortingen, zodat TV+internet+ 4 * mobile (categorie minstens 20-40GB) kom ik met verschillende losse producten en leverancier toch zeer vaak duurder (soms zelfs een heel pak duurder) uit met "voldoende" data dan in mobiele bundle.

Ik heb Telenet 2 weken gegeven om de problemen op te lossen voor wat betreft mijn account, en tot op heden zie ik niet veel "bougeren" bij hun.

TV Vlaanderen is voor televisie blijkbaar ook geen optie, wegens alleen 720p - zo blijkt. (WTF? in welke tijd leven die ?)
Enkele minder belangrijke zenders op 720p, ok tot daaraantoe nog - maar alles op max 720p???
Spijtig, want lijkt me verder wel interessant in combinatie met bepaalde providers.

Ik heb jarenlang vrij goede ervaringen gehad bij Telenet maar ik denk dat nu inderdaad het moment gekomen is te vertrekken - eventueel deels, echter - ik zou dan liever rechtstreeks naar een provider op FTTH vertrekken (tube ligt al meer dan een jaar door mijn oprit, maar niks aangesloten - helaas, aanvraag gestart voor aansluiting, proximus ligt nog niet binnen - we'll see ...).

De redenen van vertrek:
- problemen slepen te lang aan en worden niet opgelost
- steeds duurder wordende factuur
- verplicht enduser product OneUp door mijn strot geramd, ipv. mij mijn kleinzakelijk abonnement te laten behouden - ook zonder BTW nummer

Het enige echte alternatief dat ik heb op COAX op mijn locatie lijkt me momenteel Orange, wat inderdaad wat goedkoper kan - de vraag is of het er ook beter zal zijn (want gebruikt lokaal dezelfde last mile als Telenet natuurlijk).

Wel, ik heb intussen alvast een overdracht aangevraagd voor mijn ouders naar Orange, maar ze slagen er daar niet eens in om het contract op het juiste adres op te maken en hebben dus de simkaarten naar de verkeerde gemeente gestuurd en bovendien zou ik dat laatste probleem al zelf moeten oplossen door naar een Orange shop te gaan ... Ik heb hen gebeld zodra ik het contract in de mail ontving, dus MINUTEN na mijn eerste telefoontje (to be continued). Goeie service aan een nieuwe klant hoor - ze kunnen het naar het schijnt niet oplossen (!!!) - is nochtans hun eigen administratieve fout dat ze het op een verkeerde gemeente (2840 Terhagen ipv 2820 Rijmenam, klinkt niet eens hetzelfde!) op een bovendien ziet het er naar uit zelfs ONBESTAAND adres hebben gezet. Dus dat beloofd alvast ... Ik wacht nog op hun telefoontje terug: tot nu toe niks vernomen ... 24/1 zouden ze fysiek router en tv box bij hun komen vervangen ... Nochtans lijkt me dat iets louter administratiefs dat we zouden moeten kunnen rechtzetten. (bovendien easyswitch ID ook doorgegeven, is me dus een raadsel hoe ze die fout hebben kunnen maken - ik heb postcode en gemeente naam zelfs een keer of 3-4 vermeld).

VDSL is voor mij geen optie: 30/2 snelheid die ik moet verwachten op mijn adres is me te weinig (net iets te ver weg van de KVD - in mijn geval zelfs inde KVD rechstreeks doorgepatched op de LEX meen ik: 15RYM, denk niet dat er ROP apparatuur in de straatkast staat en dat bevestigen ook de lijnsnelheden).

100Mbit is zo passé - ik heb zelfs betere snelheden op mijn appartement in Kosovo aan een veel lagere prijs (waar ik FTTH heb), en 1Gbit/40-50mbps async eigenlijk ook al - maar vooral de uploadsnelheden zijn niet meer in verhouding.

Probeer ook eens met een gezin van 5 personen vlot te streamen (ook 4K), videochatten en downloaden tegelijk op een 30-100mbit lijntje...
Ik heb het dan nog niet over regelmatig backups of grotere bestanden in de cloud uploaden ... De kids streamen heel veel video, en mijn vrouw wil zonder veel glitches en storingen met haar zussen in Kosovo en Italië kunnen bellen...

Dus mijn ideale oplossing ziet er ongeveer zo uit:
- correcte service voor een correcte/eerlijke prijs, het moet niet altijd per definitie voor alles de goedkoopste zijn - maar wel competitief geprijsd
- internet minstens 400mbps down en 40mbps up, maar liever natuurlijk iets meer up to date over FTTH e.g. 1GbE/500mb / of 500/500 mbps 1/1GbE sync of zelfs hoger - liefst over fiber of coax, no hard data limits - verbruik meestal enkele honderden GB/maand tot meer dan 1TB (VDSL niks waard op mijn locatie, satteliet ook niet interessant)
- TV op 2 toestellen met 1080p en 4K op zenders die dit aanleveren, vooral op de belanrijkste lokale zenders (alle kanalen van VRT, VTM, Play, ... evt. ook op een paar andere), geen speciale zenderpaketten - er wordt wel naar wat kinderTV zenders gekeken en zenders zoals Discovery en National Geographic. Voetbalzender niet nodig, wil ik alleszins niks voor bijbetalen.
- 4 mobile abonnementen - bij voorkeur op het proximus netwerk, mag een van hun virtual providers zijn (ik heb een abo van het werk bij Proximus netwerk)
- geen fixed telefoon

Wat is dan volgens u de beste optie?

Mvg,

David
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Duidelijk meer technische engineer (van Unit-T) dan de vorige is langsgeweest en heeft de kabel ook uitgemeten op de NIU (versterker splitter) bij mij thuis en op straatniveau.

Het zou volgens hem concreet gaan om 2 issues:
- een probleem met een beschadigde kabel ergens onder de straat, waardoor een onderboring zal nodig zijn voor de vervanging van de kabel en dus een vergunningsaanvraag moet gebeuren voor de uitvoering van werken (dat kan soms enige tijd duren, dus hij kon er geen exacte oplostijd op kleven). Hier staat reeds een ONS ticket voor open, maar dat is dus informatie die niet eerder tot bij mij is geraakt. Het zou er vooral vanaf hangen wanneer dit zal kunnen doorgaan in functie van de vergunningsaanvraag.
- een capaciteits-issue op de node tijdens piek-momenten op het netwerk (heeft zijn scherm laten zien, maar mocht geen foto nemen)

Hij bevestigde mij dus ook dat ik dus niet de enige ben die hierdoor geïmpacteerd is op deze node.

Verhuizen naar Orange zal mijn probleem met peakbandwith en packetloss dus niet meteen oplossen, maar zal alleen mijn kosten verlagen.

Mijn verwijt naar Telenet is hier:
- Gezien deze problemen al maanden bestaan: waarom is dit nog steeds niet opgelost?
Wordt dit niet gemonitored?
- Waarom wordt dan niet eerder correcte feedback gegeven?
Ben overigens ook eens benieuwd of er een opvolging en communicatie komt vanuit telenet op deze interventie (meestal wordt het stil aan hun kant). Indien niet, ben ik weg naar Orange.

Ik heb een creditnota gekregen van 52.31 EUR die van mijn eerstvolgende factuur zou worden afgetrokken voor:
- vergetelheid (ook na rappels) om sinds september een domein te schrappen, waarvoor ik een aanvraag had ingediend voor de jaarlijkse vervaldatum
- degradatie van de dienst
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Ik heb mijn overstap naar Orange aangevraagd na >20 jaar.
Jammer voor Telenet, maar als je klachten niet ernstig behandelt en steeds maar verder de prijs verhoogt krijg je dit.
Dat zal technisch niet veel veranderen aan de zaak tot ze effectief het probleem op mijn node oplossen, maar dan betaal ik tenminste daar gevoelig minder.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Intussen zowel zelf als mijn ouders weg bij Telenet.
Bij mij geen problemen met de omschakeling van Telenet naar Orange(uitgezonderd natuurlijk dat het probleem op de last mile van Telenet natuurlijk niet opgelost is).
De router is ook meer open (cable stats) + je kan hem in bridge zetten (dus weg dubbele NAT, wel wat extra firewall rules moeten toevoegen ;) ). 't is zeker de eerste 6 maand merkelijk goedkoper, na 6 maand wordt het verschil kleiner.

Voor mijn ouders was het een administratieve ramp. het heeft van 24/1 tot 5/2 geduurd om uiteindelijk hun vaste te lijn te migreren, en die datum konden ze niet aanpassen of vervroegen (terwijl ze die volgens het BIPT normaal binnen de 24u moeten migreren). So much for EasySwitch: rootcause lag allemaal bij een verkoopstrees die de verkeerde gemeente had geselecteerd voor het facturatieadres in haar systeem: ellende zonder einde. Omwille van het foute adres, zelf de simkaarten 20 kilometer verder op moeten gaan recupereren en UREN aan de telefoon gespendeerd en in een orange infopunt (ik schat >16 uur) omdat probleem met het foute facturatieadres, 2 verschillende accounts, en ontbrekende vaste lijn migratie op te lossen. Uiteindelijk via de algemene receptie gevraagd naar de KLACHTENdienst en daar toch iemand doorgekregen... (want supervisors doorschakelen van op de klantendienst dat kunnen/willen ze niet...) Ik vraag me wel af hoe dat er zal gaan uitzien op de eerste facturen met al die correcties en compensaties die ze gaan moeten doen...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”