Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
JanY
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 6 keer

Gewoon de Polestar-branded Plugsurfing app gebruiken: https://www.polestar.com/nl-be/electric ... -stations/
Bijkomend voordeel is dat je bij Ionity (initieel) goedkoper kan laden.
Eventueel de Tesla app bij installeren om gebruik te kunnen maken van Super Chargers die opengesteld zijn.

Moeilijker zou ik het niet maken.
Mocht je nog niet gerust zijn kan je eventueel hier ook gebruik van maken:
https://shellrecharge.com/nl-nl/onderweg-laden
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Met de charge price app kan je kijken wat het je kan kosten adhv verschillende laadpassen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Bekijk mijn ervaring in Brussel hier en stel gerust vragen.

viewtopic.php?t=64297
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:48, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Mocht je je excel willen delen, ideaal
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:49, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Geen Ioniq 5 balanced?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Mooie lijst, rijdt sinds een maand met de id5 pro business premium.
Je gaat weten wat te doen. πŸ˜‰
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

R2D2 schreef: 31 okt 2023, 13:01 EV is besteld. Voorlopig geen thuislaadmogelijkheid dus probeer ik mij te oriΓ«nteren in de jungle van de laadpassen. Zonder veel succes. Bestaat er een universele laadpas of moet ik er verschillende hebben? Liefst zonder abonnementskosten, lage transactiekosten en lage kwh prijs.
Thuisregio Brussel: graag laden via het openbare netwerk want dat is goedkoper meen ik te begrijpen.
Langere afstanden: enkel buurlanden, voornamelijk NL.
Bestaat er ergens een vergelijkingssite want het is zeer verwarrend.
Aanvulling: het is een Polestar.
laadpas.net

Ik heb intussen, en ik zet ze in volgorde van aantal keer gebruikt te hebben...

Tesla SC (app based, want ik heb een Tesla, dit volstaat voor 90% van de externe laadbeurten)

De andere 10% zijn dan:

Chargemap (app based + fysieke kaart, heb ik tot mijn verbazing al heel veel gebruikt, en tegen de trend van de negatieve reviews in, werkt dit heel goed, en is ook heel goedkoop + de reporting met mails en facturen is het beste van alle hierbij vermeldde kaarten, zelfs beter dan Tesla)

Shell Recharge (app based + fysieke kaart, heb ik een aantal keer gebruikt al, niets aan op te merken.

Plugsurfing (app based + fysieke kaart, heb ik tot mijn verbazing nog niet kunnen gebruiken)

Het idee was dat je met Plugsurfing + Shell recharge gans Europa doorkunt). Na een jaar weet ik dat dit niet mogelijk is... wat kwam er nog bij...

Fastned (app based, werkt zeer goed, met automatisch erkenning van de wagen na de eerste tankbeurt, is wel vrij duur). Ik heb vooral Fastned omdat ik hier dicht in de buurt een Fastned station heb waar ik heel snel kan optoppen mocht mijn laadsessie thuis niet gelukt zijn.

Recent heb ik er DATS aan toegevoegd. De ervaring is dat dit wat ondermaats in. Geen info over laadtarief in de app. Geen mail / melding dat je laadsessie is gestart of afgelopen, of wat de pijs geweest is, dus het is wachten op de maandfactuur). De punten die met DATS weken, werken ook met Chargemap, en daar krijg ik wel goede info, dus gaat Chargemap voor.

Maingau Duitsland (toegevoegd tijdens vakantie in Duitsland, app based, niets aan op te merkern)

Clever (toegevoegd tijdens vakantie in Denemarken, app based, niets aan op te merken)

Spirii (ook Denemarken, app based, zeer goed en goedkoop)

Ik heb ook Totalenergies gechecked maar die zitten nog in de 19de eeuw. Je moet een kaart aanvragen met een... invulformulier. Jeezes. Daar begin ik niet aan.

Tot slot zijn er een pak plaatsen waar je kan betalen met bancontact (laadstations bij de Circle K winkels in ScandinaviΓ« bvb).

En dan neem je de chargeprice app erbij (of zelfs gewoon Chargemap, want die werkt ook voor niet Chargemap oplaadbare punten) om de prijzen vergelijken. Je kan met prijzen zitten die tot het dubbele zijn als je niet de juiste kaart trekt. Vooral even checken is toch wel belangrijk.

Veel kaarten hebben houdt op zich niets in, soms moet je al eens 10 euro betalen voor een fysieke kaart, en dat is het.
Het is natuurlijk wel handig om zoveel mogelijk opties open te houden, en veel hangt af van de locatie.
Een fysieke laadpas vond ik eerst belachelijk, maar is toch wel nodig in ondergrondse parkings waar er geen gsm-ontvangst is (in Duitsland konden we bv. opladen in de ondergrondse parking op verdiep -4 (!).

De tip is: ga je op vakantie, neem dan je creditcard + je hardware token van de bank mee. Ik heb bv. in Denemarken Spirii en Clever (die dan beschikbaar waren in de hotels) moeten koppelen aan een betaalmethode, en dat kan je vaak niet doen op basis van Itsme, maar wel met je kaartlezer van de bank.

Tot slot: bovenstaande is een realiteit die te gewoon gek is voor woorden. Het is van de pot gerukt dat je toch minstens 4 tot 5 kaarten moet koppelen voordat je echt wel zorgeloos kan reizen. Het is nog meer van de pot gerukt dat laadprijzen variΓ«ren van 0,20ct tot 1,... ct. Stel je voor dat de benzineprijs varieert van 1,5 euro tot 7,5 eur?
Het kot zou te klein zijN. Gewoon bancontact / visa en duidelijk zichtbare prijsindicatie ter hoogte van de paal zou moeten afgedwongen worden.

Tot slot van het slot. Ik rij met Tesla. Superchargers lossen 90% van dit probleem op. De prijzen zijn er fantastisch laag. Het gaat snel. Het werkt altijd. Je hebt geen kaart nodig. Niet met een Tesla rijden lijkt me een beetje horror, om die reden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

jutuiz schreef: 12 dec 2023, 12:59 Niet met een Tesla rijden lijkt me een beetje horror, om die reden.
Bij ons mag je wel een Tesla bestellen, je mag alleen niet laden bij de Tesla SuC. Zeer handig dus :nono:
ivob schreef: 12 dec 2023, 13:35 Anderzijds krijg je als leaserijder bij Tesla wel erg weinig voor je geld en als je een beetje pech hebt geen dealer in de omgeving.
Hoe bedoel je? Krijg je zeer weinig voor je geld? Tesla's zijn dacht ik toch redelijk uitgerust, t.e.m. zetelverwarming op de achtebank.
Een dealer heb je normaal, als alles goed gaat toch maar 1x om de 2jaar nodig.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef: 12 dec 2023, 14:53 Hoe bedoel je? Krijg je zeer weinig voor je geld? Tesla's zijn dacht ik toch redelijk uitgerust, t.e.m. zetelverwarming op de achtebank.
Een dealer heb je normaal, als alles goed gaat toch maar 1x om de 2jaar nodig.
Het gaat er niet zo om hoe de Tesla is uitgerust maar hoe de leasemaatschappij ermee omgaat.
Voor eenzelfde budget kan je hier bv. een Skoda Enyaq Sportline 85 full option bestellen (cataloguswaarde 66.142 €) of een Tesla 3 zonder opties (cataloguswaarde 47.640 € incl. metaallak en trekhaak).
Metaallak is hier volgens de carpolicy verplicht en relatief duur bij Tesla waardoor het meer dan normaal doorweegt in het beschikbare budget. De opties zoals enchanged autopilot zijn ook duur.
Een trekhaak is voor mij bij Tesla en alle coupΓ©s/sedans een noodzaak omdat je geen twee fietsen in de koffer krijgt.

Zetelverwarming kan voor sommigen leuk zijn maar heeft voor ons geen nut. De huidige Kia Niro heeft ook achteraan zetelverwarming maar nog nooit gebruikt.

Kan zijn dat je bij Tesla maar 1x om de 2 jaar naar de dealer moet maar doorgaans moet je minstens één keer om de 12 maanden naar de dealer om de volledige garantie te behouden. Bovendien bepaalt de carpolicy hier dat je voor alles naar de dealer moet (en dat gaat bv. over vervangen ruitersproeiervloeistof, ruitenwissers,....)

Inmiddels proefrit gedaan met de EV6 GT-line en dat beviel best.
De Niro EV (geen meerwaarde tov EV6 en bovendien meer van hetzelfde :-D ), Ford Mach E (te gulzig en layout dashboard niet naar de zin van partner) en de Volvo's (veel geld voor weinig volume en in geval EX30 basic plastic interieur) zijn inmiddels al afgevallen.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:50, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

https://www.fleet.be/aan-deze-laadpalen ... laadbeurt/
EnergyVision brengt laadpalen op de markt waarbij eigenaars van een elektrische wagen evenveel betalen voor snel- als traagladen. Consumenten zijn met andere woorden altijd zeker dat ze hun auto opladen aan de goedkoopste elektriciteitsprijs op de Belgische markt.
EnergyVision heeft vandaag reeds een 10-tal snellaadpunten tot 350 kW in Brussel, Antwerpen en Gent en start binnenkort de uitrol van ultrasnelle laadinfrastructuur in samenwerking met Hubo. Het energiebedrijf vraagt vergunningen aan voor snelladers op Hubo-locaties over het hele land. De eerste snelladers zullen er staan in de zomer van 2024
β€œHubo wenst meer en meer in te zetten op een verduurzaming van haar verkooppunten. We zullen daarom in de komende 3 jaar op zoveel mogelijk van onze parkeerterreinen in BelgiΓ« publiek toegankelijke laadpalen zetten, waar consumenten aan een zeer concurrentiΓ«le prijs hun elektrische wagen kunnen opladen. Daarnaast bekijken we samen met EnergyVision of we meer zonnepanelen op onze gebouwen kunnen plaatsen om extra groene stroom op te wekken.” ​
​Erwin Van Oste, CEO van Hubo
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ha, goed nieuws.
Dan zou hier de eerste echte snellaadpaal (+200 kW) in de buurt ongeveer gelijktijdig in dienst komen als de aflevering van een echt snelladende EV (800V). :beerchug:
Sol Invictus!
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 12 dec 2023, 13:35
jutuiz schreef: 12 dec 2023, 12:59 Ik rij met Tesla. Superchargers lossen 90% van dit probleem op. De prijzen zijn er fantastisch laag. Het gaat snel. Het werkt altijd. Je hebt geen kaart nodig. Niet met een Tesla rijden lijkt me een beetje horror, om die reden.
Hangt uiteraard van het uitgangspunt af.
Als leaserijder, het merendeel van de BEV rijders, is dat totaal geen punt.
2 kaarten (hier bv. TotalEnergies voor heel Europa en een reservekaart als TE eens niet aanvaard wordt), werkt in heel Europa, de prijzen zijn er altijd en overal laag :-D en van even je laadkaart over een paal te swipen verlies je nauwelijks tijd laat staan een horrorscenario.
Anderzijds krijg je als leaserijder bij Tesla wel erg weinig voor je geld en als je een beetje pech hebt geen dealer in de omgeving.
Ik denk inderdaad dat als je altijd gebruikt maakt van dezelfde kaart dan is dat zeker geen horror. Je kent het systeem en de stations. Een beetje zoal ik vroeger een Total tankkaart had en dus elk Totalstation in BelgiΓ« wist zijn.

Het horror probleem is in dit filmpje (minuut 18) perfect in beeld gebracht:

Op een gegeven moment kom je bij een bepaalde lader aan. Je probeert systeem 1 (bankkaart). Werkt niet. Over naar plan 2. De app downloaden. Ai. Je moet een account aanmaken. Ai. Je moet een betaalmethode koppelen. Ai. Eerste poging. Ah. Hij wil niet laden. Zucht. Tegen beter weten in. Tweede poging. Geen idee het komt, maar plots werkt het wel. En om na al die miserie vast te stellen dat je aan 0,90ct / kWh aan het laden bent, zo ongeveer 2,5 x de prijs die je in normale omstandigheden zou betaald hebben. Dat is een scenario dat ik nu in het afgelopen jaar al tigkeer ben tegengekomen, en het loopt niet altijd goed af. Het is toch heel vaak dat de laadpaal na al dat gedoe ook gewoon niet werkt.

PS edit: het feit dat je als leaserijder bij Tesla heel weinig krijgt is een probleem voor firmawagens bij grotere bedrijven met gegroepeerde contracten bij grote leasing-firmas en minder voor de KMO. Ik vind het toch raar dat Tesla wel goede leasing voorwaarden heeft als je gewoon als zelfstandige met vennootschap rechtstreeks bij hen binnenstapt. Dat verhaal van diene mettalic kleur, dat is zo een klassieker, maar dat speelt bij Tesla compleet niet. Het is natuurlijk ook een probleem van Tesla dat compleet oningeΓ―nteresseerd is in Leasingmaatschappijen en samenwerking met dealers of grote bedrijven. "Wat we zelf doen, doen we beter" is hun motto, zij beheersen zelf het distributiemodel, en wie "buying power" roept mag achteraan in de rij aanschuiven. Ik zie ze nog sneller zelf een leasingmaatschappij oprichten dan dat ze zaken willen doen met een leasingmaatschappij.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:50, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

samenvatting van onze eerste lange rit met een EV richting de Alpen.
Auto: id5 pro performance 82 kWh - 77kWh netto.
Als navigatie gebruik gemaakt van ABRP premium icm obd dongle om het live verbruik binnen de app te hebben. Ingesteld om te laden bij 15%, wilde bij de eerste rit wat marge hebben.

Afstand was ongeveer 968km. Vertrokken op vrijdag om 21u15, aangekomen om 9u30, volgende ochtend. De navigatie gaf aan dat 7 stops nodig waren om
In de Alpen te geraken met 50% SoC.
Dat laatste wilde ik graag omdat het mijn eerste rit was en omdat er weinig tot geen laadpalen waren op de bestemming. Zo kon ik bij vertrek zonder zorgen tot aan snelladers geraken.

Thuis dus vertrokken met 100% SoC. Eerste laadbeurt was op 30% om zo om bij de volgende met 15% aan te komen.
Bijna aan het eerste laadpunt zag ik de lader aangeduid met een rode pin en vlak daarna ene met een groene pin. Dacht dus dat ik die groene moest hebben, kreeg ook onduidelijk boodschap van de navigatie, bleek dus dat die rode pin, de aanduiding is van de laadpdue je moet hebben πŸ˜‰. Kortom, laadpaal gemist en die groene was onbereikbaar via deze weg.

Dat begon dus al goed πŸ˜‰. Kreeg toch al snel een alternatief om te laden. Ik heb dan maar de instellingen aangepast om te laden bij 20% om nog een misser op te vangen.

Volgende laadpunt was dan in aire de resson.
Laden bleef wat hangen rond de 90kW.
Alle volgende laadbeurten schommelden rond de 104kW wat gezien de SoC van +20% nog redelijk okΓ© was.

Voordeel van β€˜s nachts rijden is de er nergens laadpaal file was. Verschillende waar ik soms alleen stond.

Nu ik de lijst van laadbeurten overloop, tel ik er maar 6. Misschien eentje dubbel geteld met de verwarring bij de eerste lader?

β€˜s nachts was er niet zo heel veel volk om een praatje mee te doen maar kwam wel ergens iemand met een ioniq 5 tegen, die aan 200kW zou moeten kunnen laden, maar die toch maar 60kW kreeg bij 30%.

Meestal kwam ik met een hoger SoC aan dan dat wat ABRP dacht bij de planning ondanks de live data verbinding. Verder overal de Max snelheid gereden. Dus 130, 120, 110, 90 km/u (geen gps snelheid, dus in werkelijkheid 2a3 km/u minder) waar dat mocht.

Heel de rit ook met travel assistent gereden, houdt je dus min of meer tussen de lijnen, ACC en verkeersborden herkenning. Was redelijk relaxt rijden, enige nadeel is dat hij wel af en toe een 90 of 70 bord van een vrachtwagen of afrit dacht te moeten aanzien als de geldende snelheid waardoor de auto die wilde instellen, maar na een tijdje kon ik dat al redelijk anticiperen.

De laatste 13km bergop had ik een verbruik van 1% per km. Over de volledige afstand een verbruik van 25kWh/100km, met de vele stukken 130km/u valt dat nog enigszins mee, denk ik.
Bijlagen
IMG_4078.png
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Interessant.

Hoelang duurden je laadstops gemiddeld?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef: 30 dec 2023, 19:25 β€˜s nachts was er niet zo heel veel volk om een praatje mee te doen maar kwam wel ergens iemand met een ioniq 5 tegen, die aan 200kW zou moeten kunnen laden, maar die toch maar 60kW kreeg bij 30%.
Coldgate?
Laadpalen met niet genoeg vermogen/gedeeld vermogen?
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

pfuhu schreef: 31 dec 2023, 09:20 Interessant.

Hoelang duurden je laadstops gemiddeld?
26min. - 39kWh
26min. - 43kwh
21min -32kwH
20min - 35kWh
2x bij Tesla geladen, maar daar heb ik de duurtijd niet.
ivob schreef: 31 dec 2023, 11:58
sky schreef: 30 dec 2023, 19:25 β€˜s nachts was er niet zo heel veel volk om een praatje mee te doen maar kwam wel ergens iemand met een ioniq 5 tegen, die aan 200kW zou moeten kunnen laden, maar die toch maar 60kW kreeg bij 30%.
Coldgate?
Was een IONITY paal, waar niemand anders bij stond.
Paal die niet goed ging of een andere oorzaak.

Bij de Tesla lader stond er een tesla te laden waar een gigantische hoeveelheid stoom uitkwam. Was de eerste keer dat ik zag.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

sky schreef: 31 dec 2023, 13:36 Bij de Tesla lader stond er een tesla te laden waar een gigantische hoeveelheid stoom uitkwam. Was de eerste keer dat ik zag.
Dan zou ik me toch maar uit de voeten maken als ik dat zag :eek:
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Hmmm. Mijn eerste gedacht was dat die de stroom van de lader aan het gebruiken was om te power-ontwasemen, maar gaan lopen was misschien toch een beter gedacht.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Niet slecht voor mijn β€˜zware’ BMW en ditto rijstijl (volgens de statistieken dan toch) …
IMG_6848.png
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Dat gemiddelde lijkt me wel in orde voor een auto zoals in de afbeelding.

Dat laagste verbruik moet toch met een korrel zout genomen worden. Vooral met korte ritten kan daar enorm verschil op zitten. In het positiefster geval is dat verbruik zelfs negatief als je in de Ardennen een paar kilometer bergaf rijdt.

Ik rij regelmatig van de -2 waar de laadpalen staan, naar de -3 om lang te parkeren. Dat zal ook wel voor een negatief verbruik voor die rit zorgen. Als ik tenminste niet rem op de bergaf πŸ˜….
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Sasuke schreef: 03 jan 2024, 20:45 Niet slecht voor mijn β€˜zware’ BMW en ditto rijstijl (volgens de statistieken dan toch) …
Ik heb nog wat weinig data maar zit aan 21.1 (wel met 20" velgen).
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Heb zelf ook 20" velgen (pre-LCI / Impressive Edition)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Het verbaast me dat bij EVs het verbruik nooit vermeld wordt. Wel het bereik, de laadstroom, de batterijcapaciteit maar het verbruik is blijkbaar onbelangrijk.
Nochtans een verplichte vermelding bij ICE.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Het wordt wel vermeld hoor, maar je moet er wat naar zoeken.
Het zou idd beter zijn als dat net zoals het benzine verbruik altijd vermeld wordt. Want een auto met een tank van 60L is niet dubbel zo goed als een van 30L gegeven hetzelfde verbruik en dat zien we nu wel bij EV's idd met die focus op rijbereik.

Een 20Kwh/100Km wagen is toch een pak minder zuinig bvb dan een 15Kwh/100Km wagen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 31 dec 2023, 11:58
Coldgate?
Vandaag op de terugrit stond ik naast een ev6 die ook maar 60kW laadde.
Ik vermoed dat de meeste laadpalen 400v laadpalen zijn, waardoor auto’s met 800v infrastructuur niet optimaal laden.
Is dat geen mogelijke oorzaak?
Zag alleszins op een paal van ionity dat er 400v op het display verscheen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef: 06 jan 2024, 19:11 Is dat geen mogelijke oorzaak?
Geen idee maar het zou me toch verbazen dat een auto met 800V techniek niet optimaal zou kunnen werken aan een laadpaal met 400V techniek want dan zou dat in de praktijk idd niet veel zoden aan de dijk zetten.
Sol Invictus!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb gemerkt op de laadpalen van de Lidl in Frankrijk dat er enerzijds de spanning vermeld staat (nieuwe 800V, oude 400V platformen) maar ook de (max) stroomwaarde
Indien je in de apps kijkt dan wordt natuurlijk het vermogen van de paal bepaald door de max stroom te vermenigvuldigen met de max spanning. Pech als je een 400V wagen hebt
En ooit aan een paal gestaan die dan nog een split uitvoerde indien je een EV buur had (Aldi-sud). Toen ik destijds mijn e-Niro afkoppelen en als buur een ioniq5 had schoot het laden van die ionig pijlsnel de hoogte in. Vermoedelijk werd het totale laadvermogen bepaald door mijn 400V platform (maar de helft van het max vermogen) en dan nog eens de helft omdat we dit over ons 2 moesten delen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Voor de liefhebbers van wat statistieken:

rit van 140km aan bijna constante snelheid van 130km/u
140km.jpg

laatste stuk bergop van Alberville naar La Plagne:
bergop.jpg

Laden bij SoC <20%
laadsnelheid.jpg
laadsnelheid.jpg (15.9 KiB) 936 keer bekeken

Laden bij SoC >20%
HogeSoC.jpg
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Met wat verzamel je die data en maak je je statistiekjes?
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Normaal post ik hier niet, maar vond het toch leuk om te melden dan de Tesla Model Y nu te koop is voor 40k euro. Komt in aanmerking voor de premie daarmee.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

boran_blok schreef: 07 jan 2024, 20:04 Met wat verzamel je die data en maak je je statistiekjes?
Komt zo uit ABRP app waarbij de app via telefoon en obd II dongle verbonden is met de auto.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:51, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Sinds vrijdag m'n Volvo XC40 na 14 maanden!
Wat vinden jullie goede apps / tips voor het laden?
Ik heb laadpassen van BlueCorner (Blink) en DKV.

Hoe gaan jullie om met die lompe kabel van 6 meter zonder vol lussen te komen... Ik heb al het gevoel beter een kabel van 2 meter bij te kopen.
Gezellig is dat ook niet als het regent en je de natte/vuile abel moet opruimen.
βœ‚ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:51, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster

Flying schreef: 07 jan 2024, 20:23 Normaal post ik hier niet, maar vond het toch leuk om te melden dan de Tesla Model Y nu te koop is voor 40k euro. Komt in aanmerking voor de premie daarmee.
Ik rij zelf sinds één jaar met een Model Y LR.

Dus voor 35.000 euro rij je met een Model Y standard range, en dat is écht geen straf, integendeel héél straf.
Meer dan 2.000 liter bergruimte. Onmiddellijk leverbaar. Een auto die gebouwd is als een tank, een interieur en uitrusting die in niets afwijkt van de modellen die dan 15k duurder zijn, en hΓ©t argument bij uitstek: toegang tot superchargers. En batterij die in de praktijk (doordat je ze systematisch tot 100% mag blijven opladen) nauwelijks moet onderdoen voor de Long-Range batterij. En tot slot een achterwielaandrijver die het ook in gladde omstandigheden perfect blijft doen (ideale gewichtsverdeling en veel youtube materiaal dat hierover getuigt).

Met voorkennis zou ik evengoed een jaar gewacht hebben en zonder aarzelen zo'n deal aangrijpen. Je krijgt in dit geval wel heel veel waar voor uw geld.
Plaats reactie

Terug naar β€œElektrische voertuigen en opladen”