ivob schreef: 31 dec 2023, 16:07
Tja, statistieken berekend over gemiddelden en de dagdagelijkse praktijk zijn doorgaans twee verschillende zaken.
Of ik nu alleen woon of met twee, drie,.... maakt voor mijn belastingdruk op inkomen niets uit.
Maar alle andere kosten (waaronder belasting op wonen, huisvuil, provincie,....) worden wel gehalveerd (in het geval van twee inkomens en hoe je het individueel wil regelen).
Wat een bovengemiddeld inkomen is weet ik niet precies maar hier betalen we nooit meer dan 50% belastingen over de hoogste schijf van het inkomen en over het totale inkomen gerekend is dat ongeveer een 30%.
Ik heb ook een klein vermoeden dat iemand met een bovengemiddeld inkomen gewoon braaf zijn belastingen betaalt zonder gebruik te maken van alle maatregelen om dat aanzienlijk te minderen. Werkelijkheid en statistiek lopen dus nogal eens ver uiteen.
Wie wil betalen om "gezien te worden" eb de lokale middenstand te sponsoren kiest daar zelf voor. Maar volgens mij is dat maar een vrijblijvende veronderstelling want ik heb niet de gewoonte telkens aan anderen te vragen of ze hun uitgaven wel kunnen dragen en wat de bedoeling van hun uitgavenpatroon is. Dat moeten ze zelf bepalen en vooral de gevolgen van eigen gedrag zelf leren dragen.
Maar on topic: het uitgavenpatroon van anderen gaat uiteraard mijn stemgedrag in 2024 niet bepalen.

Daar heb ik andere criteria voor. Als overtuigde Belgicist/Europeaan is de kans uitermate klein dat deze stemmen naar een partij zullen gaan die een verdere verkaveling van bevoegdheden en grondgebied in het populistische hart dragen.
Proficiat want hier zitten we met ons beiden samen aan een gemiddelde van 42%, ja ik geef toe dat ik veel beter verdien maar als ik de verhouding zie naar dat van de echtgenote...meer dan het dubbele brutto maar netto mss een 50 of 60% meer..
Nu even voor alle duidelijkheid ik heb geen probleem met hoge belastingen als men een degelijk bestuur zou hebben...100 miljard schuld maken op 4j , geen streng maar rechtvaardig sociaal beleid opzetten dat is crapuleus...om nog maar te zwijgen van de visieloze beslissingen op lokaal niveau... alles wordt herleid naar zogenaamd milieu..de vervuiler betaald maar alles komt neer op platte belastingverhogingen.. zoals bv diftar
Ik ben 200% akkoord dat we de absoluut onderste laag van onze maatschappij veel beter moeten helpen het is schrijnend wat hé soms ziet maar ik heb ook de andere kant gezien...iemand die op zijn 30ste niet meer overeenkwam met zijn baas (hij werkte gewoon niet graag) tot zijn 55 gestempeld, een appartement gekocht op zijn 40ste ondanks dat hij stempelde toch een lening gekregen..net voor corona een spiritueel begeleider geworden in bijberoep wat mocht van de vdab Door corona moeten sluiten,
nog geen euro verdiend en 10duizenden ( ja meervoud) coronasteun heeft gekregen, corona was gedaan zaak opgedoekt, appartement met meer dan 100k winst verkocht en vertrokken met de noorderzon naar Azië...die leeft daar dus nu op onze kosten...als ik er zo iemand ken zullen er ongetwijfeld heel veel van dat soort profiteurs rondlopen, kijk mr naar de sociale woningen..en daar wordt niks aan gedaan..
Dat soort dingen maakt me furieus dat links dat altijd afhoud om daar iets aan te doen...het zou en en moeten zijn..
Het zal een gitzwarte zondag worden vrees ik..voor het eerst in 35j overweeg ik om op extreem rechts te stemmen...mijn grootmoeder zaliger draait zich om in haar graf

en het idee alleen al maakt me kotsmisselijk want ik mis die nog alle dagen ondanks ik er al id 50 ben..
Ik ben boos op mezelf dat ik dat nog maar overweeg maar ik zie tussen de traditionele partijen echt geen oplossing meer...
Tom