Thuisbatterij - rendabiliteit vs andere argumenten
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Wind zal ook mee helpen om fossiel af te bouwen en dus is er nog meer nodig en ook bij de productie van waterstof kan windenergie bijdragen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Klopt helemaal.DarkV schreef: 03 mei 2023, 13:47
Ook hier gaan de prijzen in het rood (afgelopen weekend was er teveel productie van de windmolens).
Ik begrijp dus niet echt waarom men nog massa's windmolens wil bijzetten... die dingen renderen nu al duidelijk niet optimaal.
HE is een rendabel tot een 70% oplossing.
Daarna is het te weersafhankelijk om rendabel te zijn.
Je hebt een voldoende basis weersonafhankelijke opwekking nodig.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Voor wie het nog niet duidelijk was, dit topic gaat over de THUISBATTERIJ.
Niet over de rendabiliteit van windenergie.
Laat een van de argumenten pro thuisbatterij nu net zijn dat het je meer onafhankelijk maakt van de dag/nacht cycli en minder afhankelijk van het weer.
Laat ons verder gaan over de pro's en cons en de rendabiliteit van een thuisaccu (cfr. topictitel) en de discussie over de energiemix niet naar dit topic overhevelen.
Bij een tijdelijk tekort van eigen productie EN met een thuisaccu met voldoende opslagmogelijkheid (en dat kan een stationaire accu en/of mobiele accu zijn) is het uiteraard altijd mooi meegenomen om die accu (in de toekomst en afhankelijk van de prijszetting van het eigen energiecontract)) te laden tijdens de goedkoopste uren en de opslag te verbruiken tijdens de duurdere uren.
Voor wie tijd heeft ter info een mooi overzicht en meer inzicht in de materie met aan het slot een vijftal argumenten pro een thuisbatterij (en rendabiliteit is er geen van
).
Niet over de rendabiliteit van windenergie.
Laat een van de argumenten pro thuisbatterij nu net zijn dat het je meer onafhankelijk maakt van de dag/nacht cycli en minder afhankelijk van het weer.
Laat ons verder gaan over de pro's en cons en de rendabiliteit van een thuisaccu (cfr. topictitel) en de discussie over de energiemix niet naar dit topic overhevelen.

Bij een tijdelijk tekort van eigen productie EN met een thuisaccu met voldoende opslagmogelijkheid (en dat kan een stationaire accu en/of mobiele accu zijn) is het uiteraard altijd mooi meegenomen om die accu (in de toekomst en afhankelijk van de prijszetting van het eigen energiecontract)) te laden tijdens de goedkoopste uren en de opslag te verbruiken tijdens de duurdere uren.
Voor wie tijd heeft ter info een mooi overzicht en meer inzicht in de materie met aan het slot een vijftal argumenten pro een thuisbatterij (en rendabiliteit is er geen van

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
Even de balans opgemaakt.
Thuisbatterij van 7 kwh.
De energieFactuur zonder thuisbatterij zou een kleine €500 meer zijn, dus een goedkope batterij zelf plaatsen is na dik vier jaar al terugverdiend.
Ondertussen heb ik de twee grootste energie slurpers buiten gegooid en ben ik quasi klaar om volledig off grid te gaan indien nodig/wenselijk.
Thuisbatterij van 7 kwh.
De energieFactuur zonder thuisbatterij zou een kleine €500 meer zijn, dus een goedkope batterij zelf plaatsen is na dik vier jaar al terugverdiend.
Ondertussen heb ik de twee grootste energie slurpers buiten gegooid en ben ik quasi klaar om volledig off grid te gaan indien nodig/wenselijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Via https://mijn-thuisbatterij.be/ kan je dat nochtans perfect... je moet alleen een jaar aan relevante data hebben van de Fluvius site.lirec schreef: 28 apr 2023, 13:38 -hoe (niet) berekenbaar dit is, vermits niemand een kristallen bol heeft
Is dit perfect... nee, nog niet maar beter zal je het zelf nooit doen.
-
- Elite Poster
Zo'n rekentool gaat uiteraard ook uit van een aantal vveronderstellingen. Zal dus idd nooit perfect een reële situatie kunnen weergeven.
De enige juiste weergave is wanneer je zelf een batterij installeert en dan op basis van eigen gemeten data gaat vergelijken en een conclusie maakt. En dat is zelfs niet perfect. Pas nadat de batterij opgebruikt is (en de onvoorziene kosten die je onderweg eventueel moest maken mee in rekening gebracht) zal men de werkelijke afrekening kunnen maken.
De enige juiste weergave is wanneer je zelf een batterij installeert en dan op basis van eigen gemeten data gaat vergelijken en een conclusie maakt. En dat is zelfs niet perfect. Pas nadat de batterij opgebruikt is (en de onvoorziene kosten die je onderweg eventueel moest maken mee in rekening gebracht) zal men de werkelijke afrekening kunnen maken.
Sol Invictus!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 49 keer
Wat ik voor mezelf al uitgerekend had, zie ik bevestigd via die website :
met mijn huidig injectietarief (11 cent) zou ik over 365 dagen een voordeel doen van €62.
met het toekomstig injectietarief ( 7cent ) stijgt mijn voordeel dan naar €112/jaar.
Het winstverschil tussen een 5kWh, 7kWh of 10kWh batterij is volgens die website marginaal.
En als ik eens de simulatie doe waar ik niets krijg voor mijn injectie, dan gaat het voordeel van €180 tot €205 (afh. van batterijgrootte).
met mijn huidig injectietarief (11 cent) zou ik over 365 dagen een voordeel doen van €62.
met het toekomstig injectietarief ( 7cent ) stijgt mijn voordeel dan naar €112/jaar.
Het winstverschil tussen een 5kWh, 7kWh of 10kWh batterij is volgens die website marginaal.
En als ik eens de simulatie doe waar ik niets krijg voor mijn injectie, dan gaat het voordeel van €180 tot €205 (afh. van batterijgrootte).
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Je gaat die batterij er dus niet uithalen. Toch niet onder de berekende veronderstellingen.
Maar, en die discussie is al eerder gevoerd hier, er zijn natuurlijk nog andere voordelen of motivaties dan de financiële.
Zelf heb ik dit jaar ook een batterij-systeem laten plaatsen. Niet omdat het mij financieel iets zo opleveren, maar omdat ik het ideologisch de goede keuze vind, het wat ongemakken wegneemt en omdat het ook gewoon leuk speelgoed is
Als ik op Amazon de goedkope balkon solar setjes zie met (kleine) accu en bv. ook Sessy in Nederland, dan zou die markt voor kleinere (batterij) systemen wel eens kunnen openbloeien en interessant worden, ook financieel.
Maar, en die discussie is al eerder gevoerd hier, er zijn natuurlijk nog andere voordelen of motivaties dan de financiële.
Zelf heb ik dit jaar ook een batterij-systeem laten plaatsen. Niet omdat het mij financieel iets zo opleveren, maar omdat ik het ideologisch de goede keuze vind, het wat ongemakken wegneemt en omdat het ook gewoon leuk speelgoed is

Als ik op Amazon de goedkope balkon solar setjes zie met (kleine) accu en bv. ook Sessy in Nederland, dan zou die markt voor kleinere (batterij) systemen wel eens kunnen openbloeien en interessant worden, ook financieel.
-
- Elite Poster
Thuisbatterij haal je er enkel uit als je een laag jaarlijks verbruik hebt en meer dan het dubbele opwekt met je zonnepanelen dan wat je verbruikt.
Anders staat je batterij in de winter te niksen.
Anders staat je batterij in de winter te niksen.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Zelfs in de winter helpt de batterij.
Als je op een winterdag 4kWh opwekt met een 6kWp installatie, is dat "nogal plattekes".
Maar het maakt wel dat je niet 3,5kWh moet exporteren aan 5cent om nadien "de rest" te moeten inkopen aan 35cent. Alle opgewekte kWh's van die winterdag, maken dat je minder kWh's moet inkopen aan de volle pot. Dat scheelt. Maar niet veel.
Als je op een winterdag 4kWh opwekt met een 6kWp installatie, is dat "nogal plattekes".
Maar het maakt wel dat je niet 3,5kWh moet exporteren aan 5cent om nadien "de rest" te moeten inkopen aan 35cent. Alle opgewekte kWh's van die winterdag, maken dat je minder kWh's moet inkopen aan de volle pot. Dat scheelt. Maar niet veel.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Je kan ook opteren om je batterij 's nachts op te laden om dan overdag te gebruiken en zo ook eventuele pieken te minimaliseren.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
Dat kan, maar vanuit het vertrekpunt van rendabiliteit lijkt me dat maar weinig op te leveren.
Dan kan je beter je batterij SoC hoog genoeg houden (en aanvullen op zon) en rechtstreeks verbruiken van het net (wanneer je de batterij onvoldoende gevuld krijgt om van te verbruien) en alleen de pieken laten opvangen door de batterij.
Stroom die je 's nachts van het niet in een batterij steekt (AC => DC) om nadien vanuit die batterij terug naar de verbruikers te leiden (DC =>AC) is ook niet 1:1 inzetbaar.
Een relatief goedkoop energiecontract heeft ook nauwelijks tot geen verschil meer tussen piek- en daltarief.
Dan kan je beter je batterij SoC hoog genoeg houden (en aanvullen op zon) en rechtstreeks verbruiken van het net (wanneer je de batterij onvoldoende gevuld krijgt om van te verbruien) en alleen de pieken laten opvangen door de batterij.
Stroom die je 's nachts van het niet in een batterij steekt (AC => DC) om nadien vanuit die batterij terug naar de verbruikers te leiden (DC =>AC) is ook niet 1:1 inzetbaar.
Een relatief goedkoop energiecontract heeft ook nauwelijks tot geen verschil meer tussen piek- en daltarief.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Inderdaad, niet rendabel dus.heist_175 schreef: 19 nov 2023, 16:54 Maar het maakt wel dat je niet 3,5kWh moet exporteren aan 5cent om nadien "de rest" te moeten inkopen aan 35cent. Alle opgewekte kWh's van die winterdag, maken dat je minder kWh's moet inkopen aan de volle pot. Dat scheelt. Maar niet veel.
Zeker als je een goed energiecontract hebt waar de injectie 11 cent is en het verbruik pakweg 18 cent.
Van die 20 cent op een dag gaat ge niet veel batterij terugverdienen

- NuKeM
- Administrator
Kunt ge dat nog ergens krijgen hedendaags? Anders wel interesse induizend schreef: 20 nov 2023, 07:20 Zeker als je een goed energiecontract hebt waar de injectie 11 cent is en het verbruik pakweg 18 cent.

Ik zit nu bij TotalEnergies Pixel Blue, maar het het gevoel dat dit niet meer de goede keuze voor me is. tariefkaarten
Ik heb me voor de lol eens ingeschreven op de groepsaankoop via WikiPower en onderstaande ligt nu voor:Elektriciteit Gas
Injectie levert duidelijk meer op bij Octa+ en afname is ook wat goedkoper. Ik zie geen reden om niet op dat aanbod in te gaan, ongeacht mijn installatie. Misschien (indien voordelig) volgend jaar overstappen op EcoPower moest dat mogelijk zijn (aandeel bezit ik al).
-
- Elite Poster
Vanaf 1/1/24 zakt de vergoeding voor teruglevering bij Ecopower naar 7,5 cent/kWh.NuKeM schreef: 20 nov 2023, 09:12 Misschien (indien voordelig) volgend jaar overstappen op EcoPower moest dat mogelijk zijn (aandeel bezit ik al).
De gemiddelde all in afnamekost schommelde dit jaar rond de 26,5 cent/kWh en volgend jaar gaat er 3 cent vanaf op hun deel van de productiekost (50% dus netto 1,5 cent/kwh goedkoper), de overige 50% wordt berekend op de Belpex DA prijs dus daar heb je geen zekerheid over (prijs van de maand). Maar het zou me verwonderen dat je voor de totale afnamekost dan onder de 18 cent/kWh zou zakken (de overheadkosten schommelen al rond de 10 cent/kWh en daar kan geen enkele energieleverancier buiten).
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Dit is iedere keer opnieuw dezelfde conclusie al blijven sommigen het tegendeel beweren ?NuKeM schreef: 18 nov 2023, 20:03 Je gaat die batterij er dus niet uithalen. Toch niet onder de berekende veronderstellingen.
Aan zeldzame aardmaterialen gebruiken lijkt me weinig ideologisch aan ?NuKeM schreef: 18 nov 2023, 20:03Maar, en die discussie is al eerder gevoerd hier, er zijn natuurlijk nog andere voordelen of motivaties dan de financiële. Zelf heb ik dit jaar ook een batterij-systeem laten plaatsen. Niet omdat het mij financieel iets zo opleveren, maar omdat ik het ideologisch de goede keuze vind, het wat ongemakken wegneemt en omdat het ook gewoon leuk speelgoed is
Er is een verschil tussen helpen en rendabel zijn... wat is de zin van helpen en ondertussen het geld buitengooien ?
Ik heb 6kWp liggen en gisteren had ik 1.8 kWh, 20/11 2.4, 19/11 4.5, 18/11 0.7, 17/11 3.6, 16/11 1.5, 15/11 5.7...heist_175 schreef: 19 nov 2023, 16:54 Als je op een winterdag 4kWh opwekt met een 6kWp installatie, is dat "nogal plattekes".
De laatste week heb ik dus twee dagen dat ik zelfs maar boven je "plattekes" zit !
Er zitten enkele imperfecties in volgens mij, oa. dat de tool je eigen verbruik niet kent.ivob schreef: 18 nov 2023, 10:12 Zo'n rekentool gaat uiteraard ook uit van een aantal vveronderstellingen.
- Dizzy
- Elite Poster
Probeer dat eens uit te leggen aan voorstanders van powerpoints van SMR'sDarkV schreef: 22 nov 2023, 11:48 Er is een verschil tussen helpen en rendabel zijn... wat is de zin van helpen en ondertussen het geld buitengooien ?

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Om te beginnen geeft iedereen zijn eigen geld uit aan wat hij zelf wil.DarkV schreef: 22 nov 2023, 11:48 Er is een verschil tussen helpen en rendabel zijn... wat is de zin van helpen en ondertussen het geld buitengooien ?
Het is toch niet omdat iets niet rendabel is (of eigenlijk minder winst genereert dat al iets totaal anders is dan verlies maken) dat men er zijn eigen geld niet aan mag uitgeven? Wat is anders het doel van geld verdienen? Oppotten en meenemen over de Styx?
Waarom zou je dan nog arbeid verrichten wanneer iedere aankoop die je doet een TVT zou moeten hebben? Dan kocht je alles wat je nodig hebt één keer en dan kon je gaan rentenieren want iedere aankoop zal zich toch wel terugverdienen?
Er kunnen meerdere goede persoonlijke redenen zijn om o.a. een thuisaccu aan te kopen (en die moeten door niemand gevolgd worden).
Ik ben de laatste om te beweren dat een thuisbatterij een terugverdientijd heeft (= nog meer winst genereren die er al is) maar wanneer het je persoonlijk ook niets kost is dat wel iets anders dan "geld buitengooien". Wie zijn geld buiten gooit krijgt er doorgaans weinig tot niets voor terug.

Om een persoonlijk voorbeeld te geven: mijn batterij is volledig gefinancierd door legale overheidssubsidies en de meeropbrengsten uit PV (PV is al jaren geleden afbetaald en levert, naast gratis energie, meer extra geld op).
Het resultaat van de combinatie van die twee is een jaarlijks terugkerende positieve energierekening (als in meer terugkrijgen dan je betaalt aan energie), geen capaciteitstarief en geen prosumententarief, kortom een positieve energierekening.
Had ik geen thuisbatterij dan zou ik jaarlijks een paar euro meer "verdienen" aan energie maar was ik o.a. afhankelijker van het net en het beleid. En wat zou ik dan met die extra winst moeten doen? Opeten? Opdrinken? Nog meer weggeven?.........
Wie iedere euro twee keer moet omdraaien en geld moet lenen om rond te komen heeft uiteraard een heel andere uitgangssituatie en kan maar beter zorgen dat hij maandelijks zijn energiefactuur kan blijven betalen of indien de mogelijkheid alleen PV plaatsen.
Zoals altijd is het ene uitgangspunt het andere niet.
Wie, om wat voor reden dan ook, niets ziet in een thuisaccu besteed zijn geld aan iets anders.
Wie, om wat voor reden dan ook, het omgekeerde denkt koopt een thuisaccu en benut de mogelijkheden daarvan beter optimaal.
De "batterijwinter" duurt hier overigens maar hoogstens 3 maanden. De overige 9 maanden (dus drie keer zoveel) helpt het meer dan het kost.

Hoe lager de TLV aan het net en/of hoe hoger de netafnameprijs hoe hoger de rendabiliteit van het net.
Ik kies er voor om daar op te anticiperen ipv te wachten tot iedereen hetzelfde idee krijgt en we (weer) achter de feiten moeten aanhollen. Het eerste is doorgaans ook nog eens goedkoper dan het tweede.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Volledig akkoord... maar dat zal de definitie van rendabel niet veranderen.ivob schreef: 22 nov 2023, 11:57 Om te beginnen geeft iedereen zijn eigen geld uit aan wat hij zelf wil.
Laat ons het houden op objectieve criteria en feiten. Persoonlijke redenen zijn meestal subjectief.ivob schreef: 22 nov 2023, 11:57 Er kunnen meerdere goede persoonlijke redenen zijn om o.a. een thuisaccu aan te kopen (en die moeten door niemand gevolgd worden).
Het is niet omdat ik niet op café ga en daarmee m'n thuisbatterij betaal dat deze plots rendabel wordt !ivob schreef: 22 nov 2023, 11:57Om een persoonlijk voorbeeld te geven: mijn batterij is volledig gefinancierd door legale overheidssubsidies en de meeropbrengsten uit PV (PV is al jaren geleden afbetaald en levert, naast gratis energie, meer extra geld op).
Of het meer helpt dan het kost betwijfel ik... dat is puur afhankelijk van de diverse tarieven, de kostprijs en levensduur van je batterij. Het is dus niet omdat je op het einde van het jaar 0 euro aan je leverancier moet betalen dat je batterij rendabel is !ivob schreef: 22 nov 2023, 11:57De "batterijwinter" duurt hier overigens maar hoogstens 3 maanden. De overige 9 maanden (dus drie keer zoveel) helpt het meer dan het kost.
Ik denk dat we met thuisbatterijen nog in het stadium zitten dat deze compleet overpriced zijn (een electrische auto is goedkoper dan dezelfde capaciteit puur als thuisbatterij te kopen, dat zou je tot nadenken moeten brengen)... wachten is dus de boodschap ! Hetzelfde hebben we gezien met PV... de kostprijs was initieel 5x zo hoog als vandaag.ivob schreef: 22 nov 2023, 11:57 Ik kies er voor om daar op te anticiperen ipv te wachten tot iedereen hetzelfde idee krijgt en we (weer) achter de feiten moeten aanhollen. Het eerste is doorgaans ook nog eens goedkoper dan het tweede.
-
- Elite Poster
Je moet niet tegen mij al de (persoonlijke) redenen opsommen waarom een batterij niet rendabel is.
Ik heb al tig keer gesteld dat ze dat doorgaans in een huiselijke omgeving niet is maar dat er tig andere redenen kunnen zijn dan rendabiliteit om een thuisaccu aan te kopen.
Net zoals de meeste mensen die een deel van hun inkomen besteden aan bv. horecabezoek doorgaans ook niet de gevraagd wordt gesteld hoe rendabel dat is en wanneer ze dat denken "terug te verdienen".
Ik denk dat we met thuisbatterijen nog in het stadium zitten dat deze compleet overpriced zijn (een electrische auto is goedkoper dan dezelfde capaciteit puur als thuisbatterij te kopen, dat zou je tot nadenken moeten brengen)... wachten is dus de boodschap ! Hetzelfde hebben we gezien met PV... de kostprijs was initieel 5x zo hoog als vandaag.
Uiteraard is waar je zelf je geld aan uitgeeft een persoonlijke overweging en subjectief.
Wie alleen maar geld wil uitgeven op basis van ingecalculeerde feitelijke gegevens welke gegarandeerd (meer) winst
opleveren leidt wel een heel armzalig leven.
Er spelen meer parameters in mee dan dat.
Zo ben ik er ook bijna zeker van dat toen PV een veelvoud kostte dan heden de rendabiliteit voor wie toen de beslissing nam veel hoger kan zijn dan wie dat vandaag nog doet.
Het staat uiteraard iedereen vrij te wachten tot het voor hem het meest gunstige ogenblik lijkt om in wat dan ook te stappen. Dat momentum kan voor iedereen anders liggen (en moet niet uitsluitend gebaseerd zijn op rendabiliteit).
Moest iedereen met alles wachten tot het ogenblik dat iets beter en goedkoper wordt en zichzelf gaat terugbetalen reden de meesten nu rond in de basisversie van een Dacia, hadden nooit een pc, laptop, tablet, smartphone, fancy keukentoestellen, badkamermeubelen,..... gehad. Want je vindt altijd het wel ergens goedkoper dan je het kocht en zelden betalen die spullen zichzelf terug. Een optieloze Dacia brengt je tegenwoordig even snel van punt A naar punt B dan een full option Tesla (om BMW niet te vernoemen), een pc, laptop, tablet, smartphone,...... is volgend jaar waarschijnlijk weer "technisch beter" en iets nadien aanzienlijk goedkoper, luxeuitgaven worden zelden tot nooit "terugverdiend" in euro,.......
Ik heb al tig keer gesteld dat ze dat doorgaans in een huiselijke omgeving niet is maar dat er tig andere redenen kunnen zijn dan rendabiliteit om een thuisaccu aan te kopen.
Net zoals de meeste mensen die een deel van hun inkomen besteden aan bv. horecabezoek doorgaans ook niet de gevraagd wordt gesteld hoe rendabel dat is en wanneer ze dat denken "terug te verdienen".
Ik denk dat we met thuisbatterijen nog in het stadium zitten dat deze compleet overpriced zijn (een electrische auto is goedkoper dan dezelfde capaciteit puur als thuisbatterij te kopen, dat zou je tot nadenken moeten brengen)... wachten is dus de boodschap ! Hetzelfde hebben we gezien met PV... de kostprijs was initieel 5x zo hoog als vandaag.
Uiteraard is waar je zelf je geld aan uitgeeft een persoonlijke overweging en subjectief.
Wie alleen maar geld wil uitgeven op basis van ingecalculeerde feitelijke gegevens welke gegarandeerd (meer) winst
opleveren leidt wel een heel armzalig leven.
Rendabiliteit is wel meer dan alleen de kostprijs op datum x tov datum y hoor.Ik denk dat we met thuisbatterijen nog in het stadium zitten dat deze compleet overpriced zijn (een electrische auto is goedkoper dan dezelfde capaciteit puur als thuisbatterij te kopen, dat zou je tot nadenken moeten brengen)... wachten is dus de boodschap ! Hetzelfde hebben we gezien met PV... de kostprijs was initieel 5x zo hoog als vandaag.
Er spelen meer parameters in mee dan dat.
Zo ben ik er ook bijna zeker van dat toen PV een veelvoud kostte dan heden de rendabiliteit voor wie toen de beslissing nam veel hoger kan zijn dan wie dat vandaag nog doet.
Het staat uiteraard iedereen vrij te wachten tot het voor hem het meest gunstige ogenblik lijkt om in wat dan ook te stappen. Dat momentum kan voor iedereen anders liggen (en moet niet uitsluitend gebaseerd zijn op rendabiliteit).
Moest iedereen met alles wachten tot het ogenblik dat iets beter en goedkoper wordt en zichzelf gaat terugbetalen reden de meesten nu rond in de basisversie van een Dacia, hadden nooit een pc, laptop, tablet, smartphone, fancy keukentoestellen, badkamermeubelen,..... gehad. Want je vindt altijd het wel ergens goedkoper dan je het kocht en zelden betalen die spullen zichzelf terug. Een optieloze Dacia brengt je tegenwoordig even snel van punt A naar punt B dan een full option Tesla (om BMW niet te vernoemen), een pc, laptop, tablet, smartphone,...... is volgend jaar waarschijnlijk weer "technisch beter" en iets nadien aanzienlijk goedkoper, luxeuitgaven worden zelden tot nooit "terugverdiend" in euro,.......
Laatst gewijzigd door ivob 22 nov 2023, 14:11, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
- NuKeM
- Administrator
@DarkV Zeldzame aardmaterialen in LiFePO4 valt blijkbaar nog wel mee en ze zijn goed recyclebaar.
Jij kiest bv. voor een BMW iX3, waarom? Er zijn toch goedkopere auto’s? Valt dat niet onder geld buitengooien (ook al is het een bedrijfswagen)?
Pas op ik val je niet aan eh, het is een mooie auto en je zal wel je redenen hebben om die te kiezen, maar snap dat dat voor een thuisbatterij eigenlijk ook zo is.
Jij kiest bv. voor een BMW iX3, waarom? Er zijn toch goedkopere auto’s? Valt dat niet onder geld buitengooien (ook al is het een bedrijfswagen)?
Pas op ik val je niet aan eh, het is een mooie auto en je zal wel je redenen hebben om die te kiezen, maar snap dat dat voor een thuisbatterij eigenlijk ook zo is.
- Dizzy
- Elite Poster
Eugh, een GSM van meer dan 1.400 EUR lijkt me ook niet zo rendabel 

-
- Elite Poster
Mensen beargumenteren hier de rendabiliteit met argumenten die er totaal niet toe doen.
Je heb rendabiliteit (en da's een objectief gegeven) en de andere argumenten (da's meestal subjectief of staat alvast los van het andere).
Ik ga ook niet beweren dat een iPhone de meest rendabele manier is om te bellen, noch dat een BMW de meest rendabele manier is om mij te verplaatsen. Ik kan tal van andere redenen aanhalen (praktisch, mooi, leuk, ... maar dat staat los van of het goed ook rendabel is). Beide voorbeelden zijn dus totaal NIET rendabel, maar ik probeer dat ook niet te verantwoorden.
Iedereen doet dus met zijn centen wat hij wil... maar kom niet vertellen dat je een thuisbatterij hebt gekocht omdat het rendabel was (want dat is het op enkele uitzonderingen na echt niet).
Je heb rendabiliteit (en da's een objectief gegeven) en de andere argumenten (da's meestal subjectief of staat alvast los van het andere).
Ik ga ook niet beweren dat een iPhone de meest rendabele manier is om te bellen, noch dat een BMW de meest rendabele manier is om mij te verplaatsen. Ik kan tal van andere redenen aanhalen (praktisch, mooi, leuk, ... maar dat staat los van of het goed ook rendabel is). Beide voorbeelden zijn dus totaal NIET rendabel, maar ik probeer dat ook niet te verantwoorden.
Iedereen doet dus met zijn centen wat hij wil... maar kom niet vertellen dat je een thuisbatterij hebt gekocht omdat het rendabel was (want dat is het op enkele uitzonderingen na echt niet).
- Dizzy
- Elite Poster
Ik denk dat jullie wat naast mekaar door praten. Dat de batterijen niet rendabel zijn heeft hier al meermaals gestaan maar er werd enkel gezegd dat dat niet betekent dat je ze daarom niet mag kopen. Naast rendabiliteit zijn er net zoals bij een wagen of een GSM wel andere redenen die de aankoop toch kunnen verantwoorden/verklaren.
PS ik heb ook een iPhone
PS ik heb ook een iPhone

- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Misschien de juiste context meenemen?
En ja, in de winter helpt een batterij wel.
Of het rendabel is of niet, moet ieder voor zichzelf maar uitmaken, door wat parameters aan te passen klopt elk verhaal.
Er zijn hier op UB mensen die dromen dat ze stroom op het net kunnen kopen aan 18cent: be my guest
(VREG cijfers: 0,38 €/kWh).
Dus nee, in de winter staat een batterij niet te niksen.
Of het rendabel is of niet, moet ieder voor zichzelf maar uitmaken, door wat parameters aan te passen klopt elk verhaal.
Er zijn hier op UB mensen die dromen dat ze stroom op het net kunnen kopen aan 18cent: be my guest

-
- Elite Poster
Aan minder dan 2 kwh opbrengst per dag in de winter staat je batterij van 10kwh voor minstens 80% te niksen.heist_175 schreef: 22 nov 2023, 16:05
Dus nee, in de winter staat een batterij niet te niksen.
(VREG cijfers: 0,38 €/kWh).
En het zal eerder 95% zijn met het direct verbruik van de zp stroom.
Wie stroom koopt aan 0,38 € per kwh is goed gezjost met zijn contract.
Wij zijn stroom verkoopt aan 0,05€ per kwh ook.
-
- Elite Poster
Dit topic gaat over rendabiliteit vs andere argumenten. De andere argumenten mogen dus zeker aan bod komen.DarkV schreef: 22 nov 2023, 14:34 Mensen beargumenteren hier de rendabiliteit met argumenten die er totaal niet toe doen.
Toegevoegd na 2 minuten 3 seconden:
Met een dynamisch contract lukt dat af en toe (en lager).heist_175 schreef: 22 nov 2023, 16:05 Of het rendabel is of niet, moet ieder voor zichzelf maar uitmaken, door wat parameters aan te passen klopt elk verhaal.
Er zijn hier op UB mensen die dromen dat ze stroom op het net kunnen kopen aan 18cent:

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Hoe zo?Wie stroom koopt aan 0,38 € per kwh is goed gezjost met zijn contract.
Stroom kost rond de 16ct
Daar komen nog wat kosten bij voor groene stroom en wkk
Dan nog de netkosten en de toeslagen
Capaciteitstarief
Vaste kosten leverancier
En dan omgerekend in het Gaselwestgebied zit je tussen de 33 en 38ct/kWh
De stroomkost kan lager maar bij die leveranciers zijn de jaarlijkse kosten dan merkelijk hoger wat bij beperkte afname de kWh prijs doet stijgen ipv dalen
Mijn day ahead prijzen vandaag inclusief alle kosten:
Highest energy price of today: 0,24039 EUR/kWh
Lowest energy price of today: 0,10101 EUR/kWh
Average energy price of today: 0,17132 EUR/kWh
En dit zijn de winterprijzen!
Highest energy price of today: 0,24039 EUR/kWh
Lowest energy price of today: 0,10101 EUR/kWh
Average energy price of today: 0,17132 EUR/kWh
En dit zijn de winterprijzen!

-
- Elite Poster
Heb je daar het capaciteitstarief en andere vaste kosten (databeheer, eventueel leveranciersfee) ook in verrekend?
Toegevoegd na 3 minuten 50 seconden:
Bij Ecopower kom je voor 2023 op een gemiddelde van een 26,5 cent/KWh uit (excl. capaciteitstarief en databeheer) en voor hun variabel contract vragen ze geen vaste kosten (dynamisch 60 € jaar).bruma schreef: 22 nov 2023, 21:02 De stroomkost kan lager maar bij die leveranciers zijn de jaarlijkse kosten dan merkelijk hoger wat bij beperkte afname de kWh prijs doet stijgen ipv dalen
Sol Invictus!