CyberThijs schreef: 01 mei 2023, 14:11
Tijd voor minder meningen en meer cijfertjes!
Ook wat eigen cijfertjes:
De zelfvoorziening zonder accu bedraagt gemeten over de laatste 365 dagen 50%.
De accu zorgt, gemeten over de laatste 365 dagen, voor een bijkomende zelfvoorzienigheidsgraad van 36%.
De totale zelfvoorzienigheidsgraad over één jaar gemeten is dus 86%.
Het verbruik van eigen productie (direct verbruik/indirect verbruik) is door de accu toegenomen van 25% naar 54% (maar dat is een louter statistisch cijfer dat er in de praktijk niet toe doet).
De zelfvoorzienigheidsgraad (excl. laden BEV) loopt van de eerste week van februari tot de laatste week van november.
De accu zorgt in samenwerking met PV er wel voor dat op jaarbasis er minder netafname is dan de max. factuur voor het capaciteitstarief toelaat (omslagpunt ligt hier onder de huidige regelgeving op 530 kWh en daar zitten we ruim onder). Zodoende moet de accu ook niet ingezet worden om het piekverbruik te beheren en kan alle energie ingezet worden om de netafname zo laag mogelijk te houden. Maar dat houdt ook in dat er op het capaciteitstarief met deze accu in deze opstelling geen winst kan geboekt worden. Het capaciteitstarief van 2,5 kW moet immers altijd betaald worden, accu of geen accu, PV of geen PV, netafname of geen netafname.
Integendeel, hoe lager de netafname hoe hoger de min. factuur voor vermogen doorweegt in de kWh prijs.
Er is geen TVT* op deze accu binnen de 10 jaar en met de huidige prijzen (afname rond de 26-30 cent/injectie rond de 5-20 cent) zelfs niet binnen de verwachte levensduur. Maar dat was al op voorhand ingecalaculeer en het doel niet.
Het tijdstip van plaatsing van de accu werd gekozen volgens een samenloop van de Vlaamse regelgeving.
Door de max. premie voor de thuisaccu te aanvaarden dient deze nog tien jaar aangesloten te zijn aan het net (zoniet dien je de premie terug te betalen wat gezien de inflatiegraad niet echt een straf is, maar dit terzijde). PV is over dezelfde looptijd nog GSC gerechtigd waardoor aan de huidige installatie niets mag gewijzigd worden.
Deze tien jaar (waar er inmiddels al 2 van verlopen zijn) wordt dus gewoon benut als een praktische testopstelling om data te verzamelen hoeveel lokale opslag en hoeveel productie er nodig is om 12 maanden op een jaar verder te kunnen met nul netafname.
Nu staat al bijna vast dat de huidige stationaire opslag (15,36 kWh) ruim voldoende is en bij ons verbruikersprofiel niet meer moet uitgebreid worden. De productiecapaciteit zal hoogstwaarschijnlijk verdubbeld moeten worden. Maar dat is na afloop van de GSC rechten (juli 2031) zelfs met de huidige techniek al geen probleem meer. Kan er de volgende 8 jaar dus alleen nog maar op verbeteren en gunstiger uitdraaien.
Bijkomend voordeel is dat de opslag groot genoeg is om, ook in de winter, desnoods enkele dagen zonder netvoorziening te overbruggen (het betreft een eilandopstelling met gridconnectie waarbij deze laatste voornamelijk gebruikt wordt om eigen productie terug te leveren indien de injectievergoeding gunstig is).
Kan in België als verzekering tegen de energievoorzieningsproblematiek 2026 altijd van pas komen. Uiteraard zoals bij elke verzekering, in de hoop deze verzekering nooit nodig te hebben.
*Pas ik de rekenmethode
@lirec toe dan is er uiteraard wel een TVT. Deze zou dat zelfs negatief zijn gezien de netto investeringskost (na aftrek van subsidies en sponsoring) voor de accu gedekt werd uit de opbrengst (bovenop de energiekost) van de PV installatie.
Toegevoegd na 14 minuten 12 seconden:
NuKeM schreef: 01 mei 2023, 15:13
1670€ wat een koopje, daar zou ik geen seconde over moeten nadenken
Ik zou ook direct tekenen voor een batterijsysteem dat, (incluis eigen verbruik?), maar een verlies tussen opslag en afgifte heeft van 4,68%.
Het eigen meerverbruik van mijn systeem alleen al (excl. omvormerverliezen) is op jaarbasis al tig keer hoger dan het kleine totale verlies zoals hier omschreven.
Toegevoegd na 3 minuten 23 seconden:
NuKeM schreef: 01 mei 2023, 15:13
Ik ben nog aan het twijfelen om de investering te doen van 13500€ in een installatie. Velen zullen me dan zot verklaren, maar ik steek het liever daarin dan in een luxewagen ofzo
Zot zal ik je niet verklaren maar in jouw plaats zou ik toch nog even wachten tot de aankoopgekte op de accumarkt wat is uitgewoed. Kopen op een ogenblik dat er meer vraag dan aanbod is en installateurs hun klanten kunnen uitkiezen ipv omgekeerd is nooit een goed ogenblik voor de klant om tot aankoop over te gaan.
De prijzen liggen blijkbaar nu al een 30% hoger dan 1,5 tot 2 jaar geleden en je kan geen premie meer krijgen. Je betaalt dus meer dan de volle pot.