Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Tja, als men iets wil voorspellen dat nogal onvoorspelbaar is dan zijn missers normaal. Het weer is geen exacte wetenschap ook al hebben we al een weg afgelegd.

We moeten hier dan niet eens klagen want het weer is hier al bij al relatief stabiel, er zijn plaatsen genoeg waar je een serie van de seizoenen per dag kan beleven en op andere plaatsen blijft het maanden hetzelfde. Ook daar zijn mensen ontevreden omdat het... niet regent en als het dan uiteindelijk regent lopen ze naar buiten om het te vieren :)

Soit, het weer heeft overal andere kuren en dat zal waarschijnlijk met de klimaatverandering niet echt verbeteren. Het weer is een onderdeel van de natuur en de mens stelt geen bal voor daartegenover ook al maken we onszelf soms iets anders wijs.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

boonpwnz schreef: 14 nov 2023, 15:46 een beetje regen
Grapjas
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 14 nov 2023, 16:10 Tja, als men iets wil voorspellen dat nogal onvoorspelbaar is dan zijn missers normaal.
Het model van AROME zat er vrij goed op bij de laatste dagen. Maar het KMI gebruikt dat niet.
Dizzy schreef: 14 nov 2023, 16:10het weer is hier al bij al relatief stabiel
Nee, het weer is hier zeker niet stabiel. Dat is een term uit de weerkunde die je wel erg ongelukkig gebruikt nu. In de Atacama woestijn in Chili is het weer stabiel.

Je bedoelt waarschijnlijk dat het gematigd is. Maar dat betekent bijvoorbeeld ook dat we geen winters krijgen, nu nog meer dan vroeger loopt de herfst gewoon door tot in het voorjaar. Jammer, want het is een prachtig seizoen (zolang het niet uit de hand loopt).
Dizzy schreef: 14 nov 2023, 16:10Het weer is een onderdeel van de natuur en de mens stelt geen bal voor daartegenover ook al maken we onszelf soms iets anders wijs.
Merk ik opnieuw een subtiele ontkenning van menselijke bijdrage aan de klimaatverandering? Soit, uiteraard zal de mens nog controle krijgen over het weer. We hebben the point of no return bereikt van het klimaat, dat zie je aan de nieuwe hitterecords die dit jaar geschreven zijn (wel niet bij ons natuurlijk), dat waren dit jaar ongeziene sprongen. Het is analoog aan de voorbije pandemie. De fase van "voorkomen" is nu - zoals verwacht - mislukt; Kyoto en Parijs waren veel grote woorden en veel loze beloftes. We belanden nu in de volgende fase "ermee leren omgaan". Wanneer ook dat mislukt zal er niets anders opzitten dan het weer te gaan controleren, de mens kan wonderen verrichten mits grote urgentie en heel veel geld. En dat op zich zal dan weer aanleiding geven tot een nieuwe golf van conflicten als rijke landen invloed hebben op het weer en arme niet. Weercontrole gebeurt nu trouwens al op heel kleine schaal.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Elk model zit er soms op en soms naast, dat heb je met onvoorspelbare zaken zoals het weer.

Met stabiel bedoelde ik dat de extremen al bij al meevallen, gematigd dus inederdaad. Je hebt hier 4 seizoenen met hun eigen eigenschappen maar die zijn slechts bij uitzondering extreem en verschillen niet zo geweldig. Niet stabiel weer is voor mij weer waar je vandaag niet weet wat je gaat krijgen en dat het ook extreem kan verschillen, wat regen meer of minder valt daar voor mij niet onder.

Pardon? Als er hier iemand de nadruk legt op de menselijke bijdrage aan de klimaatverandering dan ben ik het wel. Ik ken er die klimaatontkenners, zoals de oranje clown, wel verdedigen :)

De mens kan veel als we willen maar daar wringt het schoentje. De mens is ook een enorm egoïstisch en bekrompen soort die geen bal geeft om anderen, zelfs de eigen kinderen kan hen geen bal schelen. Het zal inderdaad zaak zijn om de problemen die we over onszelf hebben afgeroepen te "beleven". De natuur zal weinig medelijden hebben, tabula rasa is nu eenmaal moeilijk te "managen", ook voor een omhooggevallen soort als de mens.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vind het janken om het weer echt een bijzaak. Maargoed. Daarnet een uur gewandeld zonder problemen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 14 nov 2023, 15:50 je kan al raden hoe dit zich weer vertaalt naar de avondspits, bovendien op sowieso al de ergste filedag van de week.
Screenshot 2023-11-14 at 9.21.48 AM.png
En daar ging het record, toch voor een avondspits dit jaar. De filebarometer gaat letterlijk off the scale. De Tijsmanstunnel op de Antwerpse ring is onder water gelopen, de A12 staat onder water thv Tomorrowland, een deel van de Brusselse ring is verzakt.

We weten nu ook wat er met dat autootje (animatie) van de filebarometer rechtsboven gebeurt eenmaal de file >300 km wordt, het stopt met rijden. 300 km is de maximale limiet waarvoor de animatie ontwerpen werd.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Gisterenavond reflecteerde de zon zo hevig op een nat straatdek dat ik eigenlijk volledig blindelings een versmalling voorbij moest rijden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 14 nov 2023, 17:24 En daar ging het record, toch voor een avondspits dit jaar. De filebarometer gaat letterlijk off the scale. De Tijsmanstunnel op de Antwerpse ring is onder water gelopen, de A12 staat onder water thv Tomorrowland, een deel van de Brusselse ring is verzakt.
Allemaal overdreven want boontje kon gewoon nog zijn dagelijks wandelingske doen… :angel:
Laatst gewijzigd door Tomby 15 nov 2023, 06:34, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Pfft, een Peugeot die plots android auto niet meer kent tot hij gereset wordt naar fabrieksinstellingen... kl*te-auto.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 49 keer

Deze maand is er bij mij in de westhoek al 216 liter regen gevallen. Het is de eerste keer sinds 16 jaar dat er water in mijn prefabkelder kwam. Gelukkig zonder erg, was zelfs niet op te dweilen.
Vorige maand viel er bvb 156 liter.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

lukadad schreef: 14 nov 2023, 22:34 Deze maand is er bij mij in de westhoek al 216 liter regen gevallen. Het is de eerste keer sinds 16 jaar dat er water in mijn prefabkelder kwam. Gelukkig zonder erg, was zelfs niet op te dweilen.
Dat is bijna een derde van de jaarlijkse normale hoeveelheid, en dat op twee weken tijd. En er komt helaas nog meer af later deze week, in het bijzonder donderdagmiddag tot vrijdagmiddag (het KMI zegt weeral dat het allemaal niet zo erg gaat zijn, maar vandaag viel er op sommige plekken meer dan het dubbele van de neerslag dat het KMI voorspeld had).

Dat Google maar snel komt met hun beloofde AI weermodellen zodat wat we nu hebben de vuilbak in kan. Accurate informatie is een vereiste voor goede voorbereiding/planning bij dit soort extreme overlast.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Dizzy schreef: 14 nov 2023, 15:02 Het probleem is dat mensen hier een snelheidslimiet als een minimumdoel beschouwen en niet als een regel voor de veiligheid. Elke keer dat ze onder dat doel scoren voelen ze zich dan gefrustreerd, soms halen ze daarbij gekke toeren uit terwijl ze zich ergeren aan iemand die niet meedoet aan hun spelleke. Eens een keer elders rijden waar dit gedrag veel minder bestaat is daarom een goede kuur.
Het gaat hier vooral over onveilig rijgedrag, tegen 100/110 op een autostrade op een 3de rijvak gaan rijden aan een varierende snelheid terwijl de andere rijstroken vrij zijn is onveilig. Daarnaast trekt die persoon in kwestie op, blijft die op dat derde rijvak, op het ogenblik dat ik hem aan het voorbij rijden ben.
Als laatste, ik vertraag om weg te gaan van dat linkse rijvak en niet over de maximum snehlheid van 120 te gaan (neen ik neem geen marge tot 129 en eventueel 134 omdat daar niet geflitst wordt) en ga terug achter hem rijdn . Zodra ik daar terug achter hang vertraagt die pipo terug naar 110 om dan die zever te herhalen.
Ja een max snelheid is geen minimum, helemaal terecht, anderzijds ga je niet op een derde vak rijden tegen 100/110 waardoor je het verkeer blokkeert en nog minder je gaat niet versnellen als iemand anders je voorbij steekt... Als je 90 of zelfs maar 70 wilt rijden op een autostrade dat is uw recht maar doe dat dan op een rechtse en niet op een linkse vak. Die persoon is in overtreding niet ik.
Ik kan ook soms is verstrooid niet tegen 120 rijden rijden op een tweede of derde vak maar als iemand me voorbij probeert te steken ga ik niet onnozel doen en die zijn snelheid evenaren zodat die klem zit op dat vak.
Omgekeerd is trouwens ook waar, gisteren op de e17 tussen zwijndrecht en afrit e34 is de snelheid beperkt tot 70, waarom, joost mag het weten, weinig verkeer, geen file, ik vertraag naar 70/75 (omdat 70 echt gevaarlijk is), ga uiters rechts rijden en wordt zowat door IEDEREEN die daar rijdt voorbij gestoken, zelfs grote vrachwagens gaan eerst bumperkleven en dan voorbij steken..
Net voorbij de afrit naar de e34 was het dan opnieuw 90...

Tom
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Hier ook irritatie tot frustratie door chauffeurs die hun snelheid niet aanhouden. Rij je rustig cruisecontrol 1ste rijvak en dan komt er altijd een kwiet je inhalen met groot snelheidsverschil om dan scherp en snijdend terug in te voegen zodat mijn adaptive cruisecontrol in de remmen gaat. De gehaaste inhaler blijkt dan plots niet meer zo gehaast zodat je die om je snelheid aan te houden moet gaan inhalen. Als hij dat maneuvre niet onmogelijk maakt door opnieuw te versnellen dan gaat hij jou dadelijk daarna opnieuw inhalen op zijn inmiddels gekende stijl.
Dagelijks kost. Wat bezielt zo een chauffeurs?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 15 nov 2023, 09:04 Dagelijks kost. Wat bezielt zo een chauffeurs?
Zo'n frustraties lees en hoor ik al jaren. Een rationele verklaring heb ik er nooit voor gezien of gevonden. Het lijkt gewoon neer te komen op onberekenbaar menselijk gedrag, waarvan een deel omdat men afgeleid is bij het rijden, een ander deel omdat men gewoon niet over goede rijvaardigheden beschikt.

Naar mijn aanvoelen is het de laatste jaren wel verbeterd (alhoewel sommigen dit wel anders zullen denken). Trajectcontroles en heel wat van de nieuwe veiligheidstechnologieën waar wagens nu mee komen hebben de veiligheid op de weg toch wel verbeterd. Maar zolang de mens in controle blijft, kan slecht rijgedrag nooit helemaal gecompenseerd worden door de wagen zelf.

Dit zal nog een frustratie blijven tot de autonome wagen verplicht zal worden binnen wie weet hoeveel decennia, hopelijk maak ik het nog mee. Dan zullen ongevallen op de weg, waarvan de overgrote meerderheid aan een menselijke fout liggen, ook eindelijk flink gaan zakken.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

@regen
Het is uitzonderlijk, daar niet van, maar met een gemiddelde van +/- 850 liter, is het 25% van het jaargemiddelde.
Funfile
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Rij zelf ook veel met cruise control op maximum toegestane snelheid (waar dat veilig kan uiteraard) en kom het af en toe ook tegen dat ze me dan inhalen; vervolgens voor mij gaan hangen én dan vertragen.

Is het rustig op de baan (als in : ik hinder niemand anders) : zet mijn knipperlicht aan en ga ze (op cruisecontrol, zonder versnellen) voorbij.

Spelen ze dan het door jullie beschreven spelletje : dan sluit ik terug aan en zet mijn cruisecontrol lager zodat de afstand tussen hen en mij steeds groter wordt. Dan vinden ze het spelletje niet meer leuk en heb ik geen last meer van ze.

Maar, zoals gezegd : dat komt dus heel weinig voor. Degenen die voorbij steken, die hebben meestal haast en geen enkele zin om langzaam voor mij te gaan hangen. Daar heb ik dus geen last van :-)
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 3 keer

Funfile schreef: 15 nov 2023, 09:43 Rij zelf ook veel met cruise control op maximum toegestane snelheid (waar dat veilig kan uiteraard) en kom het af en toe ook tegen dat ze me dan inhalen; vervolgens voor mij gaan hangen én dan vertragen.
Daar is al een technische oplossing voor: adpative cruisecontrol.
Je eigen wagen past zich aan de snelheid van je voorligger aan en dit op een veilige afstand.
Versnelt de voorganger terug en de baan is voor je vrij ga je automatisch terug naar de vooraf ingestelde snelheid.
Moet je zelf nog maar weinig voor doen en zeker niet over gefrustreerd geraken. Er zijn wel ergere zaken in de wereld dan dat. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

het probleem en de irritatie is tweeërlei.
1, ik gebruikt adaptive cc. maar als je niet oplet rij je dan al gauw 20 km trager dan je gepland hebt en kom je te laat.
2, dit rijgedrag veroorzaakt talloze extra en zinloze maneuvers die weer aanleiding kunnen zijn voor ongelukken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Als 1 zorgt dat je te laat bent, is dat gewoon slechte planning van jouw kant, steek dat aub niet op iemand anders.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Funfile
Premium Member
Premium Member

Geen frustratie maar stiekem wel grappig :

Ik rij regelmatig in een wat langere zone 50, en dan heb je meteen zo'n heel treintje aan wagonnetjes achter je aan hangen (weggebruikers die het concept zone 50 niet leuk vinden). En dan vlammen ze je voorbij zodra ze kunnen (nog steeds in die zone 50).

Die zone 50 is eerst door een woonwijk, vervolgens industriezone, stukje bos, weer woonwijk. Dan stopt de zone 50 om over te gaan naar snelheidsbeperking van 50 met borden (weer industrie.)

Vind het vooral frappant dat het ook vaak buurtbewoners zijn (want die moeten plots afslaan in die woonwijk), die me aan veel te hoge snelheid inhalen. En er liggen aan weerszijden smalle fietspaden door het laatste stuk woonwijk. Zou er zelf niet graag fietsen.
Pluk de dag

ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 15 nov 2023, 10:43 het probleem en de irritatie is tweeërlei.
1, ik gebruikt adaptive cc. maar als je niet oplet rij je dan al gauw 20 km trager dan je gepland hebt en kom je te laat.
2, dit rijgedrag veroorzaakt talloze extra en zinloze maneuvers die weer aanleiding kunnen zijn voor ongelukken.
Wat is er gevaarlijk aan je rijsnelheid aanpassen aan de voorligger en de veilige (ingestelde) afstand behouden?

In welk land en op welke uren verplaats jij je doorgaans in een auto zodat je nog zonder marge exact kan plannen met welke gemiddelde snelheid men zich tussen punt A en punt B kan verplaatsen?
Of heb je nog altijd het waanidee dat men zich over Belgische wegen voortdurend tegen de max. toegestane snelheid kan verplaatsen? Doe eens de proef op de som en vergelijk de werkelijke behaalde gemiddelde snelheid van een auto tussen punt A en B met de theoretisch haalbare snelheid. Deze is doorgaans veel lager dan wat theoretisch mogelijk is. En dat dan nog zonder onvoorziene omstandigheden die tegenwoordig meer de regel dan uitzondering zijn op de openbare weg in een vivierwieler

Het lijkt me net dat autobestuurders die hun reistijd te nipt inplannen en geen rekening kunnen houden met onvoorziene omstandigheden en het gedrag van andere weggebruikers en dit telkens moeten compenseren om "hun strikte planning" te halen een gevaar zijn op de openbare weg.
Dat ze bij het niet halen van die eigen strikte planning dan telkens gefrustreerd geraken is wel te begrijpen. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

R2D2 schreef: 15 nov 2023, 09:04 Hier ook irritatie tot frustratie door chauffeurs die hun snelheid niet aanhouden. Rij je rustig cruisecontrol 1ste rijvak en dan komt er altijd een kwiet je inhalen met groot snelheidsverschil om dan scherp en snijdend terug in te voegen zodat mijn adaptive cruisecontrol in de remmen gaat. De gehaaste inhaler blijkt dan plots niet meer zo gehaast zodat je die om je snelheid aan te houden moet gaan inhalen. Als hij dat maneuvre niet onmogelijk maakt door opnieuw te versnellen dan gaat hij jou dadelijk daarna opnieuw inhalen op zijn inmiddels gekende stijl.
Dagelijks kost. Wat bezielt zo een chauffeurs?
Iemand met dergelijk rijgedrag is naast de middenvakrijder inderdaad een idioot.
De “oplossing” die ik gebruik: cc op 129 en telkens inhalen, dan zie je dat rechtervak quasi nooit zonder zelf een middenvakrijder te worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Ik heb ook adaptive cruise control en gebruik die regelmatig, zelfs in een zone 30 om te vermijden dat ik sneller rij..
Anderzijds op een autostrade kan dat een pest zijn, niet zozeer dat de voorganger voor u trager rijdt, dat moet je maar in het oog houden, erger vind ik dat er zo zijn die denken ha daar is een paar meter tussen hem en de voorganger, zal me er is snel tussen kappen se.. je auto vertraagt of gaat in de remmen door dergelijke pipos...
Dus ook adaptive cc is niet zaligmakend...
Het valt regelmatig voor dat er achtermij niemand rijdt maar dat er iemand op dat tweede of derde vak voorbij komt geknald om dan nog snel die afrit enkele meters verder te halen ipv even in te houden naar de toegelaten snelheid en achter mij te rijden
Funfile
Premium Member
Premium Member

@duizend :

Als Viass zijn zin krijgt dan zal je vanaf dan maar best je CC op 123 instellen :

" Het instituut voor de verkeersveiligheid stelt voor om die marge te laten dalen tot 3 km/u, zoals in Nederland en in Frankrijk. "
Bron : https://www.hln.be/binnenland/verkeersi ... ~a427c881/
Pluk de dag

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

9 van de 10 keer zijn ze dan ineens met hun GSM bezig. Hoe vaak ik al niet voor mij een zag rijden en op basis van hoe hij reed gokte dat hij met GSM o.i.d. bezig was en ook juist was... Gaande van met moeite hun baanvak houden, tot snel rijden en dan ineens opvallend trager beginnen rijden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Funfile schreef: 15 nov 2023, 13:09 Als Viass zijn zin krijgt dan zal je vanaf dan maar best je CC op 123 instellen :
Kleine nuance, wanneer je de CC bij een toegelaten snelheid van 120 km/uur op 123 km/uur instelt volgens de boordcomputer van de auto zit je doorgaans nog onder de max. toegelaten snelheid van 120.
Wanneer je die instelt op de gps gemeten snelheid zit je in de buurt van de werkelijk toegestane snelheid.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

De verhalen hierboven zijn overigens wel de reden waarom ik absoluut geen liefhebber ben van ACC. De keren dat ik eens ACC uitprobeerde besefte ik maar al te goed dat ik gewoon een ergernis was voor de chauffeurs rond me. Ene keer leidde het zelfs tot verkeersagressie tegen me. Mijn (op dat moment vrij nieuwe) wagen nam ineens de verkeerde snelheid op de snelweg en begon snel af te remmen. Een Duitser steekt mij op dat moment blijkbaar voorbij, terwijl ik op dat moment naar mijn ACC keek en zag dat hij maar op 90 meer stond ipv 120, dus ik zet die snel weer op 120, met als gevolg dat mijn wagen terug optrekt terwijl die Duitser voorbij stak. Absoluut ergerlijk dus, met als gevolg dat hij uit frustratie zelf toch nog voorbij stak en dan hard afremde vlak voor me.

Maar ook bij normaal gedrag van mijn ACC (heb de automatische snelheidsaanpassing uitgezet) is het gedrag gewoon soms ergerlijk. En is vooral met het feit dat de wagen direct behoorlijk snel afremt om voldoende plaats voor je te houden. Als ik zelf zou rijden, zou dat veel geleidelijker gebeuren en al zeker niet al remmend, maar gewoon al uitbollend. Is bvb zo als je wil invoegen in een snellere rijstrook.

Ik ben eens benieuwd hoe veel files er gaan zijn over 10 jaar als een groot aantal wagens met ACC, if not vol-autonoom, rijden.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Zal voor nieuwe modellen vanaf juli 2024 en bestaande modellen 2j later ook gedaan zijn
Er moet een systeem ingebouwd zijn die meet hoe lang je niet naar de baan kijkt en die bij >50km/u na 3,5s een luid signaal geeft en voor <5km/u na 6s
Tomby schreef:
9 van de 10 keer zijn ze dan ineens met hun GSM bezig. Hoe vaak ik al niet voor mij een zag rijden en op basis van hoe hij reed gokte dat hij met GSM o.i.d. bezig was en ook juist was... Gaande van met moeite hun baanvak houden, tot snel rijden en dan ineens opvallend trager beginnen rijden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het verkeer wordt teveel als een spel bekeken waar men punten kan scoren door sneller te rijden of sneller aan te komen als in een race tegen de klok terwijl dat niet nodig is als je... op tijd vertrekt. Ook grappig is dat mensen zich ergeren aan het (foute) rijgedrag van anderen maar dan een voorbeeld van hetzelfde geven en dat dus allemaal om een fractie van een seconde mogelijk te winnen. Maar dus wel sakkeren op de overheid als ze betrapt worden op dit kinderachtig gedrag.

Mijn frustratie van gisteren, Lightroom Classic dat ineens vastloopt. Ik sluit het programma en start het opnieuw op maar het crasht bij elke start :bang:
PC heropstarten, helpt niet. LR de-installeren en vorige versie installeren, noppes. Nieuwe versie opnieuw geïnstalleerd, noppes.

Eén groot geluk was dat ik eergisteren een backup genomen had en dus maar 1 dag werk kwijt kon zijn. Die backup werkte wel, ik kon zelfs de bewerkingen die ik gedaan had recupereren (via sidecar files)... maar bij de foto waar het programma op bleef hangen kwam het probleem terug :bang:

Het is een goede les en ik zal nu ELKE dag een backup nemen want je bewerkingen kwijtspelen is onherstelbaar/ondoenbaar na enkele jaren.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Funfile schreef: 15 nov 2023, 13:09 @duizend :

Als Viass zijn zin krijgt dan zal je vanaf dan maar best je CC op 123 instellen :
129 op de CC is 121 werkelijke snelheid bij mijn auto…
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Dat scheelt dan veel naar gelang de auto: bij mijn Citroën scheelde het 3km/u, bij mijn Dacia zelfs maar 2 (op basis van de snelheid die de GPS aangeeft).
Computer(k)nul
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bij 50km/u scheelt het bij mij 3 km/u
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Vanavond op de trein die van de luchthaven komt, een dubbeldekker. De trein zit aardig vol en ik doe de moeite om tot vooraan te wandelen waar de kans op plaats groter is. Heel wat plaatsen zijn echter ingenomen door tassen en valiezen tot 2 volledige coupé's (8 zitplaatsen) ineens. Ik zie nog een andere plaats en neem deze snel in, de mensen achter mij hebben "pech". Terwijl ik mijn jas wegleg hoor ik al geroezemoes dat steeds luider wordt. Iemand heeft blijkbaar gedurfd om de terugkerende Vlamingen te vragen om te mogen zitten. De man van het betrokken koppel doet moeite en probeert de koffers wat te herschikken zodat er één plaats kan vrijkomen maar zijn vrouw is daar niet mee opgezet. Blijf zitten!!! snauwt ze hem af. De man luistert niet en herschikt de koffers zodat de vrouw die wil zitten toch een plaats heeft,... recht tegenover de kwade vrouw. Die is duidelijk over haar toeren. Ze begint de andere vrouw te verwijten door de ganse wagon: gij zijt echt een ambetant mens, zo onbeleefd da gij zijt enz enz... De andere vrouw negeert haar straal en opent haar laptop.

De kwade vrouw voelt zich gesterkt door het feit dat ze in gezelschap zijn van andere koppels die dezelfde reis deden, alleen reizen is nl nog ergere horror dan de trein nemen en uw valiezen op de daartoe voorziene plaats zetten. Omdat de verwijten maar blijven duren en steeds heviger worden bekijk ik de rest van de compagnie eens met de bedoeling van "wil je daar iets mee te maken hebben?". Eentje schudt zijn hoofd maar een andere zegt vlakaf dat ze gelijk heeft. Hun koffers gaan blijkbaar boven de kans om te zitten voor 6 andere reizigers. Ik zeg kalm dat de stoelen bedoeld zijn voor personen en dat bagage op andere plaatsen hoort. DAT IS DE FOUT VAN (evergreen)... de NMBS! Wij kunnen de koffers nergens kwijt! Ik wijs hen op de plaatsen tussen de zetels op de grond en wijs op andere grote koffers van anderen die zo geplaatst zijn. Stilte aan de overkant maar ze vertikken om de koffers te verzetten.

Een mooi bewijs van hoe mijn opmerking dat sommige mensen veel beter thuis zouden blijven ook hier weer opging. Niet bekwaam een koffer te pakken voor enkele weken maar wel iedereen willen kloten door hun eigen dwaasheid en zich dan nog eens belachelijk maken voor een volle trein. De Vlaming op reis. Als men ooit een vervanging zoekt voor FC De Kampioenen, hier zit materiaal in voor meer dan 20 seizoenen, mijn gedacht!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 16 nov 2023, 18:52 dubbeldekker

DAT IS DE FOUT VAN (evergreen)... de NMBS! Wij kunnen de koffers nergens kwijt! Ik wijs hen op de plaatsen tussen de zetels op de grond en wijs op andere grote koffers van anderen die zo geplaatst zijn.
Moet wel zeggen dat ik ook al problemen gehad met een grote koffer correct te placeren in een dubbeldekker.

In het rek vanboven mag je het sowieso vergeten (da's het grote verschil met een niet-dubbeldekker). Onder de zetels paste het net niet. Tussen de zetels, als in tussen twee aangrenzende zetels die in tegenovergestelde richting kijken ging het zeker niet.

Enige wat dan nog overbleef was dan in zo'n 4 stoelen configuratie, om het daar dan onder het tafeltje te steken, maar dat was dan wel erg oncomfortabel om te zitten, zeker voor langere mensen. Uiteindelijk gewoon op de lege stoelen gelegd van zo'n 4 stoeler, gelukkig zat de trein zeker niet vol. Mocht hij wel vol zitten, of komen te zitten, zou ik hem onder het tafeltje gestoken hebben, oncomfortabel voor mij en de passagier die de stoelen dan komt innemen.

Voor de NMBS is het praat voor de vaak natuurlijk, maar de geprivatiseerde opvolger die binnen 10 jaar mag beginnen mag gerust treinen van/naar de luchthaven met voldoende bagagecapaciteit mogen voorzien vind ik. Zo doen ze het op de treinen naar Heathrow.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je kan de koffers ook altijd plaatsen in de ruimte voor de trappen maar de meeste mensen zijn zodanig benauwd dat iemand hun vuile onderbroeken zou willen stelen dat ze ook dat niet durven. Ze durven echter wel schaamteloos 6 plaatsen bezetten en dan anderen nog afsnauwen op erg laag niveau. Ze zijn zo mondig, meneer. Het waren ook niet allemaal koffers maar ook tassen die wel bovenaan konden geplaatst worden maar die moesten op de schoot.

Ik heb er niets tegen dat men een koffer op een zitplaats zet ALS er plaats is voor iedereen maar als iedereen 6 plaatsen gaat innemen is er al snel plaats tekort. Al de rest kon zijn koffers WEL kwijt op een andere plaats, zij vertikten het. Wij zitten, onze koffers staan direct in de buurt en de rest kan de pot op of we verwijten ze of verschuilen onze boertigheid achter de NMBS. In de gloria live.

Dat er betere wagons bestaan voor zo'n vervoer kan best zijn maar dat kost dan ook extra geld. De huidige wagons werken voor de meeste mensen echter ook zonder al te veel goodwill maar dan moet die goodwill er ook zijn natuurlijk.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Moraal van het verhaal: geen luchthaventrein nemen :)

Maar je hebt gelijk: in die dubbeldekkers kan je veel minder bagage kwijt en lang niet iedereen heeft door dat de ruimte onder en tussen de stoelen ook daarvoor bestemd is. Als natuurlijk de valies met zijn personeel op stap gaat, dan past die niet...
Computer(k)nul
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is inderdaad de moraal van het verhaal voor veel mensen, blijf thuis want ge kunt het niet aan. Men gaat me niet wijsmaken dat ze met een ander vervoermiddel ineens wel hun plan kunnen trekken zonder al de rest danig op de zenuwen te werken of erger en ineens wel manieren krijgen :)
Funfile
Premium Member
Premium Member

Ik mis dus niks door ieder jaar op staycation te gaan :-D

En de trein is sowieso al bijna 40 minuten om er eentje te vinden (in België dan toch, Nederland is maar een kwartiertje).

In Nederland hebben ze trouwens op sommige lijnen 'stilte coupé's' : dat is een zaligheid gewoon.

Wat dan wel weer minder was : op het perron werd er nogal wat van dat hier verboden spul 'gerookt'. Echt niet normaal.

Was toen per trein gereisd naar optredens op een stadsfestival. En dat was vlot bereikbaar met openbaar vervoer. Hotel geboekt, en verder gewoon genieten van een leuke middag en avond.
Pluk de dag

Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

In België hebben bepaalde treinen op bepaalde lijnen ook stiltezones. Helaas zijn dat niet de nieuwste rijtuigen waardoor er amper stopcontacten zijn. Daarnaast zijn ze ofwel helemaal vooraan ofwel helemaal achteraan de trein waardoor je ver van de trappen in- en uitstapt.
Computer(k)nul
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Max Verstappen die echt alle wedstrijden wint, is eigenlijk niet goed voor de sport. Misschien naïef om te denken dat de kaarten voor Las Vegas anders zouden liggen… Gelukkig een leuke race gezien.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”