Transfo aanpassen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Ik heb een probleem met een lamp in de badkamer. Momenteel is het zo dat met 1 schakelaar zowel het licht in de douche als de hoofdlamp aan het plafond aanschakelt. De lamp in de douche is 12v.

Er is in de garage een plastic box (aftakking) met een transfo in die ervoor zorgt dat beiden werken.

Helaas werkt de hoofdlamp niet meer en dus wou ik deze vervangen. Door de speciale constructie die de electricien destijds verzonnen heeft twijfel ik echter hoe dit moet.

Ik heb een foto van de transfo gemaakt.
transfo.jpg
Welke aanpassingen dien ik te maken opdat ik gewoon een 220 lamp kan monteren op het plafond?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Zijn beiden op 12V, want dat kan ik niet uitmaken uit je verhaal.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen, de lamp op het plafond is 220 volgens een verkoper aan wie ik ze toonde.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dan heb je toch gewoon 230V op de hoofdlamp ? Gewoon vervangen dan door een andere 230V lamp ?

(sidenote, zit er geen zekering op de 12V kant ?)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De zekering zit in de kast met de andere zekeringen, het bakje heeft hij erbij geplaatst om de transfo niet open en bloot te laten al zie je op de foto dat er toch wat stof op ligt door werken in de garage.

Punt is dat ik geen inzicht heb in wat die transfo doet en waartoe al die kabeltjes behoren.

Ik heb er ooit een peertje op aangesloten maar dat sprong direct kapot. Daarom dacht ik dat er iets speciaals aan de situatie was. Ik kan er nog eens een andere lamp aan bevestigen en zien wat het geeft en anders een electricien zoeken die het kan fiksen. Ik ga er geen dure armatuur aan hangen voor 2 seconden licht :)

De man in de winkel zei ook dat het in principe kon om beide lampen op 220 te gebruiken en de transfo ertussenuit te laten. als de douche 2m50 was en niet geheel dicht zou dat mogen. Ik voldoe aan die voorwaarden. Op de transfo staat ook dat er 3 jaar garantie op is, hij werkt al 9 jaar.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik snap het probleem ook niet goed. Er is een lamp kapot, dan vervang je toch gewoon de lamp ? Of is het zo een exotisch model dat het niet meer te vinden is ? Post anders eens een foto van de lamp.
Die transfo is volgens mij gewoon om het halogeenlampje boven je douche te laten branden. Kabels lijken me ook redelijk standaard: bruin+blauw is de primaire kant (dus 230V), wit+zwart is de secundaire kant (12V) die tot aan de douche lopen. Al moet ik wel toegeven dat ik het nut niet goed snap van die 2 korte stukjes bruin en blauw bovenop de transfo.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Waarschijnlijk twee spoelen van 6 volt in serie gezet = 12v.

Wil je zeker zijn dan meet je eerst de spanning voor je de lamp aansluit.
Maar een lamp van 230V ga je niet stuk krijgen.
Of ze brand, alles ok.
Of ze brand niet, de lamp is op de 12V aangesloten.

Mvg
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Tomby schreef: 30 okt 2023, 20:02 Al moet ik wel toegeven dat ik het nut niet goed snap van die 2 korte stukjes bruin en blauw bovenop de transfo.
De transfo heeft 2x 11.8V uitgangen(zie foto), en deze zijn aan elkaar parallel aangesloten om eventueel via dezelfde kabel dubbel zoveel stroom als 1 uitgang te kunnen leveren aan de 12V lamp(en)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Dizzy schreef: 30 okt 2023, 16:29 Welke aanpassingen dien ik te maken opdat ik gewoon een 220 lamp kan monteren op het plafond?
Geen enkele.
Gewoon een nieuwe 230V lamp monteren op je plafond en aansluiten op de draden die er nu uitkomen (bruin/blauw?)
De transfo van 12V heeft met jouw plafondverlichting niets te maken, en dient alleen voor je douche, toch?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 30 okt 2023, 19:04 De zekering zit in de kast met de andere zekeringen, het bakje heeft hij erbij geplaatst om de transfo niet open en bloot te laten al zie je op de foto dat er toch wat stof op ligt door werken in de garage.
Da's de primaire kant, ik bedoelde de secundaire kant, diegene die de 12V afzekert
Dizzy schreef: 30 okt 2023, 19:04 Punt is dat ik geen inzicht heb in wat die transfo doet en waartoe al die kabeltjes behoren.
Die trafo zorgt ervoor dat uw 230 naar 12V gebracht wordt voor uw douchelamp, en heeft in deze niets te maken met de plafondlamp.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Uit de technische handleiding:
De niet-kortsluitvaste transformatoren (320-00004, 320-00005 en 320-00006) moeten worden beveiligd tegen overbelasting en kortsluiting. Hiervoor installeer je in de secundaire kring zekeringen ( ) waarvan het kaliber aangepast is aan de nominale stroom van de uitgaande kringen (zie “afzekering per uitgang” in de bovenstaande tabel en figuur 1 voor de aansluiting).
Je kunt ook gebruikmaken van de Niko zekeringdozen met verdeelfunctie (320-00201, 320-00202 of 320-00203) (fig. 2).
Voor 1 spot is deze transfo overgedimensioneerd en niet afgezekerd. Men had beter een niko 320-00003 gebruikt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

StarWing schreef: 31 okt 2023, 07:01
Dizzy schreef: 30 okt 2023, 19:04 De zekering zit in de kast met de andere zekeringen, het bakje heeft hij erbij geplaatst om de transfo niet open en bloot te laten al zie je op de foto dat er toch wat stof op ligt door werken in de garage.
Da's de primaire kant, ik bedoelde de secundaire kant, diegene die de 12V afzekert
Dizzy schreef: 30 okt 2023, 19:04 Punt is dat ik geen inzicht heb in wat die transfo doet en waartoe al die kabeltjes behoren.
Die trafo zorgt ervoor dat uw 230 naar 12V gebracht wordt voor uw douchelamp, en heeft in deze niets te maken met de plafondlamp.
Geen flauw idee over een andere zekering.

De plafondlamp staat dus los van de transfo en kan ik gewoon vervangen. Het feit dat ze met dezelfde schakelaar bediend worden speelt dan geen rol?
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nee, die zullen in alle waarschijnlijkheid parallel aangesloten zijn.
Moest ik van u zijn, ik zou de secundaire kant van de trafo toch afzekeren, al is het met een kleine glaszekering.

//edit, al is het met zoiets, beter dan niets:
https://nl.aliexpress.com/item/10050023 ... r8VnXjKf2l
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Deze week komen ze de laadpaal keuren, ik kan het die gasten eens vragen want ik heb geen idee hoe je zo'n secundaire kant afzekert.

Een andere optie is om de transfo eruit te gooien en alles op 220 te zetten, dat kost me dan wel een tweede lamp.

De electricien is met deze oplossing gekomen omdat de oorspronkelijke lamp in de douche steeds snel kapot ging, waarschijnlijk door de damp in de douche. Soit, nadien heeft het jarenlang goed gewerkt.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 31 okt 2023, 11:33 ik heb geen idee hoe je zo'n secundaire kant afzekert.
Grijze of zwarte draad losmaken op de trafo en de zekering ertussen zetten.
trafo.png
trafo.png (4.65 KiB) 1113 keer bekeken
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat zal me nog lukken, merci @StarWing !

Is er iets waar ik op moet letten voor die zekering?
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Provider

het vermogen/ampèrage van de lamp in de douche
I=P/U

P: vermogen van de lamp
U:12V
I: waarde van de zekering, max het vermogen van de trafo (in dit geval 2*6.3A omdat ze parallel staan)
franjo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 14 keer

volgens mij is de voorkant op de foto de primaire 220v kant en de achterkant sekundair 12v.
de bruine en blauwe draad die van rechts komen is 220
de zwarte en witte dus ook 220v, waarschijnlijk de hoofdlamp
de blauwe en bruine achter 12v
in de badkamer zal n dubbele schakelaar zitten die zowel 220 als 12 v gelijktijdig schakelt
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nee, want anders zouden er geen bruggen liggen en 4 terminals. Ik heb deze trafo's al meerdere keren aangesloten.
2 klemmen: pri
4 klemmen: 2x 12VAC: sec
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Als je het wilt weten. Dit is het artikel van niko: https://www.niko.eu/nl-be/artikel/320-00004
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

euhm, is een 230V lamp toegelaten/veilig "in" een douche ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 30 okt 2023, 16:29 Momenteel is het zo dat met 1 schakelaar zowel het licht in de douche als de hoofdlamp aan het plafond aanschakelt. De lamp in de douche is 12v.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef: 31 okt 2023, 12:59 euhm, is een 230V lamp toegelaten/veilig "in" een douche ?

J.
Volgens de persoon van de lampenwinkel mag het als de douche hoger is dan 2m30 en niet geheel afgesloten. Dat is het geval.

Ik zou liever de lamp in de douche laten voor wat het is want het is een gedoe om ze te demonteren en het was al iets om ze werkend te krijgen, bovendien zijn het extra kosten bovenop een eventueel risico. If it ain't broke, don't fix it :)

Ik zal morgen proberen een andere lamp aan te sluiten aan het plafond en zien wat het geeft. Als de lamp in de douche het op een dag begeeft kan ik nog opteren om de transfo eruit te halen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 31 okt 2023, 13:22 Ik zal morgen proberen een andere lamp aan te sluiten aan het plafond en zien wat het geeft.
Ik herhaal mijn vraag van hierboven: wat is er zo moeilijk/speciaal dat je niet gewoon de lamp kunt vervangen ? Een lamp sluit je niet aan, een armatuur sluit je aan. Dus post eens een foto van die armatuur en lamp, want ik snap nog altijd het probleem niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zoals ik al zei heb ik al eens een peertje aangesloten maar dat vloog kapot. Daarom wil ik nu uitvogelen wat er scheelt voor ik er een duur armatuur aan hang.

Ik heb geen foto van de armatuur maar het is vrij eenvoudig en duidelijk 220 volgens de kerel van de lichtzaak. Een foto gaat daar weinig aan veranderen. Ik hou jullie op de hoogte.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 31 okt 2023, 13:38 Zoals ik al zei heb ik al eens een peertje aangesloten maar dat vloog kapot.
Maar je spreekt weer over 'aangesloten'... Een lamp sluit je niet, een socket/armatuur sluit je aan. Bij mijn weten zijn er geen soorten sockets die zowel 12V als 230V ondersteunen, dus ik begrijp nog altijd niet waarom je niet enkel de lamp vervangt in de bestaande socket/armatuur. Of het moet zijn dat je de armatuur beu bent en ook wil mee veranderen, en dan moet je inderdaad wel weten of dat daar 230 of 12V is, maar ook dat moet je weer direct kunnen zien aan het soort lamp dat er in zit. Daar heb je echt geen elektricien voor nodig om dat te weet te komen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De lamp (G9) in de armatuur vervangen was het eerste dat ik geprobeerd heb maar dat heeft het probleem niet opgelost. Daarmee dat het eerder de armatuur of iets met die transfo is.

Het is ook niet dat het licht of geen licht was, de lamp werkte bij momenten maar nooit erg lang. Ze hangt ook maar los in de armatuur, je moet ze inpluggen in een soort socket maar ik ben altijd blij dat ze blijft steken :)

Het testen met een andere lamp liep niet goed af vandaar dat ik mijn eugh... licht eens bij een handelaar ging opsteken. Die zei me om eens naar die transfo te kijken en daarom stelde ik de vraag hier want ik ben geen elektricien noch ken ik de terminologie. Ik probeer het probleem zo goed/kwaad mogelijk te beschrijven en zaken uit te sluiten.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Maak eens een foto van de lamp die er in zat, zodat we merk en type kunnen zien?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 31 okt 2023, 15:10 De lamp (G9) in de armatuur vervangen was het eerste dat ik geprobeerd heb maar dat heeft het probleem niet opgelost. Daarmee dat het eerder de armatuur of iets met die transfo is.
Het is ook niet dat het licht of geen licht was, de lamp werkte bij momenten maar nooit erg lang. Ze hangt ook maar los in de armatuur, je moet ze inpluggen in een soort socket maar ik ben altijd blij dat ze blijft steken :)
G9 is 230V dus die transfo heeft er dus niets mee te maken. Als die lamp zo los in de armatuur steekt, is het inderdaad een probleem met de armatuur. Een G9 hoort redelijk stevig in te klikken.
Is dus gewoon een kwestie van andere badkamer-armatuur te zoeken op 230V.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

splinterbyte schreef: 31 okt 2023, 15:16 Maak eens een foto van de lamp die er in zat, zodat we merk en type kunnen zien?
Zal ik doen.

Ik dacht dat het ongeveer zoiets is:
Afbeelding
seppe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

edwin.d schreef: 30 okt 2023, 20:38 Waarschijnlijk twee spoelen van 6 volt in serie gezet = 12v.
volgens mij 2x12(11,8) in serie dus 24V.... maar meten is meten.

Maar zo'n transfo voor dit ene lampje is inderdaad serieuze overkill. (overgedimensioneerd).

Toegevoegd na 40 minuten 4 seconden:
Dizzy schreef: 31 okt 2023, 15:42
splinterbyte schreef: 31 okt 2023, 15:16 Maak eens een foto van de lamp die er in zat, zodat we merk en type kunnen zien?
Zal ik doen.

Ik dacht dat het ongeveer zoiets is:
Afbeelding
Dit is een halogeenlampje. werkt op lage spanning(gelijkstroom).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik heb wat foto's van de lamp en armatuur gemaakt:
image5.jpeg
image3.jpeg
image1.jpeg
Aanduiding op de lamp is niet meer goed te lezen.
image0.jpeg
Ik heb ook een peertje gebruikt als test en het werkt! Het is dus waarschijnlijk enkel de armatuur die niet goed werkt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

seppe schreef: 01 nov 2023, 12:54 Dit is een halogeenlampje. werkt op lage spanning(gelijkstroom).
Niets van. Dat is een halogeen op 230V. Hierboven al gepost dat het een G9 socket is. EDIT: bvb : https://www.bol.com/be/nl/p/4-x-halogee ... ggQAvD_BwE
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”