Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 03 aug 2023, 10:58 Toch wel, ik ben het lang gewoon geweest zonder salariswagen en heb dat perfect overleefd, ik heb vertrouwen dat dat ook opnieuw zal lukken. Ik denk ook niet dat men zover zal gaan dat er geen enkele compensatie zal zijn maar deze zal waarschijnlijk niet hetzelfde voordeel betekenen.
Het gaat hem niet over overleven of niet... de meeste zullen gewoon zelf een (oude vervuilende) wagen kopen omdat er vaak geen alternatief is.

Het gaat hem wel over het feit dat je plots een lager loon hebt (want niemand gelooft dat men dit gaat compenseren, dat is al gebleken uit de cash-for-car regeling).
ivob schreef: 03 aug 2023, 11:20 Omdat een ander een begunstigde is van een bepaald systeem en jij niet betekent dat nog niet dat je daardoor een verliezer bent.
Inderdaad... ik voel mij ook de verliezer ivm kindergeld... ik vind dat men het dus ook maar moet afschaffen.
duizend schreef: 03 aug 2023, 11:51 Enkel de subsidie van de staat in salariswagen moet ooit stoppen wil men een coherent mobiliteitsbeleid voeren.
Voor een coherent beleid ga je nog veel subsidies mogen afschaffen dan.

Enfin, kunnen we terug on-topic komen ?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Het valt op dat (bepaalde) mensen verwachten dat alles hetzelfde blijft tussen een EV en een ICE, en het feit dat dit niet het geval is aangrijpen om de nieuwe(re) technologie af te doen als 'slecht'.

Het is gewoon anders en dit vereist ook dat je je anders gaat gedragen - kan je daar niet mee overweg of heb je er problemen mee, blijf dan bij wat er nu is. Daarom moet je de keuzes die anderen maken niet gaan afschilderen als dom/stom/...

Maar nu terug on topic over EV's?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Of iemand beter of slechter zal worden bij een aanpassing van het systeem is dus eerder bijzaak en een individueel gegeven.

Bij elke maatregel heb je mensen die ervan genieten en anderen die uit te boot vallen maar de salariswagens zijn eerder een omgekeerde herverdeling. Subsidies gaan naar mensen die er geen nodig hebben en dat terwijl bij de groep die ze meer nodig hebben de mogelijkheden verminderen. Het is daar waar het onhoudbaar wordt, naast de realiteit dat door het aantal wagens we nu al een gigantisch fileprobleem hebben.

Het gaat dus niet enkel over persoonlijke voordelen maar om het systeem dat ontspoord is.

Salariswagens dragen niet noodzakelijk bij tot minder uitstoot want dat is enkel voor de EV's onder de salariswagens. Tot enkele jaren geleden waren salariswagens vooral groter en dus vervuilender en werden er meer kilometers mee gereden door oa de tankkaarten. Dan kwamen de hybride die soms enkel op papier die functie hadden. Pas recenter zijn de EV's couranter mede onder impuls van de overheid.

Daarnaast is er ook het feit dat EV's ook zware wagens zijn en naast het voordeel van de uitstoot wel nog de nadelen van de andere wagens behouden. Ze staan evengoed in de file en veroorzaken ook fijn stof, ze nemen evengoed parkeerplaats in enz... Vandaar dat de kijk puur op het persoonlijk voordeel te eng is. Structureel verandert de transitie deze problemen van teveel wagens niet.

Je zou dat kunnen rechtvaardigen als er ook geïnvesteerd werd in alternatieven als OV en deelsystemen maar men is eerder bezig het OV kapot te maken. Wie uit de boot valt dreigt dus zonder alternatief te vallen en dat is uiteindelijk nadelig voor iedereen. Wie op zijn werk moet geraken maar geen mobiliteit kan betalen valt ook daar uit de boot en dat kost dan weer geld aan de gemeenschap. Kortom, heel dat systeem is ontspoord en kan om die reden niet blijven bestaan op de huidige manier.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:14, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Dit is geen discussie over salariswagens, daarvoor zijn er andere topics. Terug on topic ajb.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

boran_blok schreef: 03 aug 2023, 14:09 Dat "langer wachten aan de snellader dan een tankbeurt" toont dat je het nog niet helemaal snapt wat electrisch rijden is. "quasi nooit meer tanken" is wat electrisch rijden is.
Ik snap het verschil tussen een EV weinig gebruiken en hem continu aan de lader op de oprit parkeren en het gebruiken van een auto waarvoor hij dient: rijden van grotere afstanden en vervoeren van zaken die niet efficiënt kunnen gedaan worden met andere vervoersmiddelen.

Het eerste geval zou een EV (salaris)wagen rijder kunnen zijn die de auto totaal niet nodig heeft omdat hij 3 dagen per week telewerkt.
Dan moet je inderdaad nooit meer tanken.

Heb al genoeg gevloekt op de poolwagen “dik halfuur lekker gezellig aan de laadpaal”
Bij veel klanten is er wel parking voorzien, maar (nog) geen laadfaciliteit.

Anderzijds ben ik totaal niet tegen EV hoor.
De volgende die ik koop is 100% zeker een EV.
Ik hoop het alleen nog een vijftal jaar te kunnen uitstellen want hoe je het ook draait of keert of ermee leert leven, de opgesomde nadelen zijn er nog steeds.

En voor diegene die voornamelijk rond de kerktoren ritjes doet, daar is de EV perfect voor en gelden de nadelen minder.
Maar voor dergelijke verplaatsingen kies ik de fiets de EF wel te verstaan :angel:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik vind die 'nooit meer tanken' echt zo een bullshit argument. Ja, de stekker insteken of hem eruit halen, kabeltje oprollen, is een pak minder werk dan te tanken, maar anderzijds doe je dat ook veel frequenter, want eigenlijk wil je zoveel mogelijk je batterij toch redelijk vol hebben. Ik laad toch telkens mijn EV op als die op 50% of minder zit (soms zelfs ook boven de 50% als ik weet dat ik 's anderdaags lange rit heb bvb naar 't werk). In de praktijk betekent dat wellicht toch dat ik gemiddeld maar zo'n 200km doe tussen 2 laadbeurten. Dat wil zeggen dat ik 5x zo vaak laad als dat ik vroeger moest tanken. En dan heb ik het nog maar alleen over thuis laden... als je ook vaak publiek moet laden, gaat het voordeel toch echt wel naar tanken.

Dus qua 'tijdverlies' denk ik niet dat ik beter af ben met een EV dan met mijn ICE vroeger. Ik heb ook helemaal niet het gevoel van 'oef, eindelijk verlost van dat vervelende tanken'. Ik zou zelfs eerder denken dat mocht ik terug naar een ICE gaan (kans bijna 0%) ik misschien zou denken: 'oef, eindelijk verlost van constant je batterij-niveau in de gaten te moeten houden om toch maar snel genoeg terug op te laden'. Feit is dat ik gewoon veel meer met dat batterij-niveau bezig ben (namelijk bijna dagelijks) dan dat ik vroeger naar mijn tank keek.

Voor mij is het echte pluspunt gewoon de rij-ervaring. Een EV bolt gewoon zo ongelooflijk soepel. Nauwelijks vibraties, nauwelijks geluid, gewoon instant respons als je op het gaspedaal drukt, constante acceleratie tot aan je target snelheid... Anderzijds, als ik met de benzine-wagen van mijn vrouw rijd, is het niet dat ik ineens vind dat dit een marteling is of zo (behalve misschien de miserabele acceleratie).

Iets anders: blijkbaar is de batterij toch echt wel een heikel punt, toch zeker bij de traditionele merken. De ID4 van mijn broer moet na 2 jaar terug binnen om de batterij te laten vervangen (recall actie). Op het werk zijn er van de 20 of zo nieuwe Mercedes EVs al 3 die een batterij issue hebben en de batterij moet vervangen worden. We zullen het maar kinderziektes noemen..
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Ik heb een laadpaal-vraagje. Een collega heeft een elektrische wagen besteld, en zijn partner heeft er ook al één. Elk via een andere leasingmaatschappij. Er is al een laadpaal geïnstalleerd, met een service center (dat van de leasingmaatschappij van zijn partner). Hoe werkt dat dan als hij met zijn laadpas gaat opladen? Moet hij dan de paal openzetten voor "externe gebruikers" en op voorhand een prijs per kWh instellen? Of kan zijn leasingmaatschappij/service center zien dat het de laadpaal bij hem thuis is en dan de CREG tarieven terugbetalen?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 04 aug 2023, 10:27 Ik vind die 'nooit meer tanken' echt zo een bullshit argument. Ja, de stekker insteken of hem eruit halen, kabeltje oprollen, is een pak minder werk dan te tanken, maar anderzijds doe je dat ook veel frequenter, want eigenlijk wil je zoveel mogelijk je batterij toch redelijk vol hebben.
Het "nooit meer tanken" heeft eerder betrekking op het feit dat je niet speciaal (een kleine omweg) moet maken om naar een tankstation te rijden maar dat je gewoon thuiskomt en standaard de stekker insteekt (of hij nu op 75 of 25% staat).
SpecialK schreef: 04 aug 2023, 12:11 Hoe werkt dat dan als hij met zijn laadpas gaat opladen?
Ik denk dat je dat best vraagt bij de werkgever want er zijn gewoon teveel verschillende afspraken en regeltjes.

Het antwoord ligt ergens tussen het zelf betalen, eventueel semi publiek open zetten (en daar kosten voor betalen) tem. een tweede laadpaal installeren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het aantal stations is vrij uitgebreid zodat omrijden enkel opgaat voor wie afgelegen woont, meestal passeer je er zelfs meerdere. Het steeds opnieuw thuis opladen is daarom wel degelijk af te wegen tegenover eens in de week of minder aan een station te stoppen.

Die problemen verminderen bij het verbeteren van de batterijen maar dat zal dan weer ongunstige invloed hebben op de prijs.

Een tweede laadpaal zou wel echt te gek zijn, er zullen wel betere oplossingen zijn die efficïenter zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 04 aug 2023, 15:24 Een tweede laadpaal zou wel echt te gek zijn, er zullen wel betere oplossingen zijn die efficïenter zijn.
Vaak heeft dit niets te maken met wat beter of efficienter is maar gewoon met regels binnen het bedrijf.

Zo krijgen wij blijkbaar de kosten niet teurg betaald als de laadpaal niet is geinstalleerd via het FRP.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een tweede paal is de "makkelijkste" oplossing, maar niet de efficiëntste natuurlijk.

Degenen die al een elektrische auto met laadpaal hebben, kunnen extra "zero rating" kaarten krijgen die alleen op hun eigen laadpaal werken. Met die kaart wordt de laadpaal vrijgegeven (dus je kan opladen) maar de sessie wordt niet aan het service center doorgegeven. Je betaalt maw gewoon zelf de elektriciteit via jouw elektriciteitsfactuur, zonder enige verrekening.
Eigenlijk heb je iets tussenin nodig. Je moet jouw oplaadkaart (uitgegeven wordt door jouw leasingmaatschappij/service center), laten vrijschakelen op de laadpaal van de andere leasingmaatschappij. De laadpaal stuurt dan enkel het aantal kWh door en niet het tarief (want een prijs per kWh zit er niet eens in geconfigureerd als de paal niet "publiek" is) en jouw service center moet dan voor sessies op dat station het tarief terugbetalen aan het tarief dat ze op je eigen laadpaal zouden terugbetalen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Alé, dat is wel makkelijk het probleem voor de werknemer laten. Bij grote gezinnen met meerdere wagens werkt dit toch niet of gaan we gevels krijgen met -tig laadpalen aan? Ugly Belgian laadpalen, die url is hopelijk nog vrij :)
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Hier zou het zijn dat de paal occp moet ondersteunen, maar de leasing is er niet happig op en van wat ik gehoord heb moet je voor je eigen backoffice zorgen dan.
Zelf niet voor een laadpaal gekozen, er is een mogelijkheid om een stopcontact laadkabel met sim kaart te krijgen, maar normaal enkel voor hybride. Afwachten dus.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

SpecialK schreef: 04 aug 2023, 12:11 Ik heb een laadpaal-vraagje. Een collega heeft een elektrische wagen besteld, en zijn partner heeft er ook al één. Elk via een andere leasingmaatschappij. Er is al een laadpaal geïnstalleerd, met een service center (dat van de leasingmaatschappij van zijn partner). Hoe werkt dat dan als hij met zijn laadpas gaat opladen? Moet hij dan de paal openzetten voor "externe gebruikers" en op voorhand een prijs per kWh instellen? Of kan zijn leasingmaatschappij/service center zien dat het de laadpaal bij hem thuis is en dan de CREG tarieven terugbetalen?
De partner moet aan zijn werkgever vragen om de paal semi publiek te maken zodat er met andere badges ook geladen kan worden.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Vermoedelijk ook wel het tarief op het CREG tarief zetten, ofwel zal je moeten 'bijleggen' (verschil laadpaal <-> CREG tarief). Denk ik.
Beste om het te vragen aan de HR dienst.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

HR weet dat ook niet, zelfs de leasingmaatschappijen kijken je aan als een koe naar een trein als je met wat complexere vragen afkomt...
Hoeveel fleetmanagers hebben bv al door dat als iemand het bedrijf verlaat, dat je de account van de bestuurder ook uit auto moet verwijderen? Ik kan twee jaar na mijn vertrek nog altijd mijn ex-bedrijfswagen volgen en zelfs openen als ik zou willen, en dat was een groot bedrijf met een fleet-afdeling...

Anyway, als je de bestaande paal publiek zet, moet je daar ook een tarief aan hangen. Bij mijn weten kunnen de meeste palen niet geconfigureerd worden met een dynamische feed voor het tarief (die je bv elke maand automatisch update) Dus gewoon het tarief zeker hoog genoeg zetten en het verschil incasseren dan maar?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:15, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef: 05 aug 2023, 23:51 HR weet dat ook niet, zelfs de leasingmaatschappijen kijken je aan als een koe naar een trein als je met wat complexere vragen afkomt...
Het is inderdaad droevig met de kennis binnen bedrijven hierover, zelfs bij bedrijven waar meer dan duizend wagens rondrijden. Je zou verwachten dat iemand binnen fleet de nodige inspanningen doet om de materie te doorgronden zodat er degelijk advies kan gegeven worden aan de werknemers.
SpecialK schreef: 05 aug 2023, 23:51 Hoeveel fleetmanagers hebben bv al door dat als iemand het bedrijf verlaat, dat je de account van de bestuurder ook uit auto moet verwijderen?
Op zich lijkt me dat dan weer de verantwoordelijkheid van de leasingmaatschappij... zij moeten een full reset doen van de wagen.

Toegevoegd na 10 uren 35 minuten 44 seconden:
Aangezien ik in blijde verwachting ben van een EV begin ik mij toch bepaalde scenario's voor te stellen, zo ben ik gisteren iemand gaan ophalen in Keulen aan het station... een rit van 400 km heen en terug.

Op zich een afstand die te groot is om in één keer te doen, dus...
- Optie 1: Snellader (maar zou te gek zijn nogmaals een half uur te wachten, en er is geen in de buurt van het station)
- Optie 2: De stad even bezoeken (ware het dat er in de onmiddelijke buurt van het station amper 4 laders zijn)

Blijkbaar zijn eenvoudige dingen toch niet zo eenvoudig met een EV of vergis ik me ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:15, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 07 aug 2023, 08:58 Aangezien ik in blijde verwachting ben van een EV begin ik mij toch bepaalde scenario's voor te stellen, zo ben ik gisteren iemand gaan ophalen in Keulen aan het station... een rit van 400 km heen en terug.
Als ik extrapoleer met vorige snelwegritten kan ik zelfs met mijn EQB (niet bepaald geroemd om zijn range) 400km doen, aan 110-120km/u. Dus met veel EVs moet dat lukken zonder bijladen.
In het slechtste geval zoek je ergens 100km van huis een snellader om even 10 minuten bij te laden wat je ook al minstens 100km extra zal opleveren.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 07 aug 2023, 09:34 Hangt gewoon af van het type EV dat je koos (of mocht kiezen).
Minstens 400 km range is bij huidige EV's en bij deze temperatuur normaal gezien nog maar zelden een probleem.
Volgens het boekje misschien niet, in de praktijk lijkt het vaak iets anders als ik https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car mag geloven.

Een Tesla Long Rage komt zelfs maar aan 435 km wat niet veel ruimte geeft. Voor een BMW iX3 geeft men gemiddeld 385 km op (of 560 km in de stad).

De wagens met een grotere range zijn meestal modellen met een extra grote batterij en dus in de categorie boven de 100.000 euro.
ivob schreef: 07 aug 2023, 09:34 Iemand op 200 km van een station afhalen met de wens zonder enig oponthoud dan onmiddellijk die 200 km terug af te kunnen leggen lijkt me (of moet ik zeggen hoop ik?) toch geen regelmatig terugkerend fenomeen.
We hebben van de gelegheid gebruik gemaakt om even Keulen te bezoeken maar dan kan je je auto niet enkele uren aan een snellader (die er dus niet was in de omgeving) hangen en moet je alsnog extra ergens een half uur gaan wachten (zonde toch als je enkele uren rondloopt in een stad). Ook gewoon traditioneel laden was geen optie wegens een totaal gebrek aan laadpalen in de omgeving van het station.

Dat van "zonder enig oponthoud" is dus iets dat jij ervan maakt... ik heb daar nergens over gesproken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car

Een lijst met range (gemiddelde) per EV.

De meeste wagens zitten tussen 400 en 500 km maar het resultaat in realiteit hangt ook af van omstandigheden en uw eigen rijgedrag.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 07 aug 2023, 09:44 Als ik extrapoleer met vorige snelwegritten kan ik zelfs met mijn EQB (niet bepaald geroemd om zijn range) 400km doen, aan 110-120km/u. Dus met veel EVs moet dat lukken zonder bijladen.
Geen idee welke EQB je hebt maar de beste in de lijst geeft een gemiddelde van 410 km aan (375 km bij snelweg gebruik).
Tomby schreef: 07 aug 2023, 09:44 In het slechtste geval zoek je ergens 100km van huis een snellader om even 10 minuten bij te laden wat je ook al minstens 100km extra zal opleveren.
Ik ben me bewust van de mogelijkheden... ik wou alleen aangeven dat ik enkele uren een grootstad ga bezoeken en hierbij niet optimaal m'n tijd kan besteden door eenvoudig op locatie te laden, dat ik maw. nog een extra stop moet inlassen om alsnog te laden. Het is gewoon in de context van het artikel https://tweakers.net/nieuws/212398/duit ... hoger.html dat ik even ben gaan kijken hoe het met een stad als Keulen zit. Wil je dus toeristen aantrekken dan denk ik dat het belangrijk is laadpalen te voorzien in grote parkings.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 07 aug 2023, 10:04 Geen idee welke EQB je hebt maar de beste in de lijst geeft een gemiddelde van 410 km aan (375 km bij snelweg gebruik).
Bron? Ik heb een 350 (dus slechtste range). Heen & terug naar mijn werk is 200km (80% snelweg) en dan zit ik ongeveer aan 50% batterij verbruikt, zonder speciaal zuinig te rijden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 07 aug 2023, 09:59 De meeste wagens zitten tussen 400 en 500 km maar het resultaat in realiteit hangt ook af van omstandigheden en uw eigen rijgedrag.
Het gemiddelde staat op 355 km... da's heel wat anders dan 400 a 500 km.

Ik denk niet dat het realistisch is de eerste 15 wagens te beschouwen als "standaard" voor Jan met De Pet.

Maar nogmaals... het ging me eerder over de laadinfrastructuur in zelfs een grote stad als Keulen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef: 07 aug 2023, 10:08
DarkV schreef: 07 aug 2023, 10:04 Geen idee welke EQB je hebt maar de beste in de lijst geeft een gemiddelde van 410 km aan (375 km bij snelweg gebruik).
Bron? Ik heb een 350 (dus slechtste range). Heen & terug naar mijn werk is 200km (80% snelweg) en dan zit ik ongeveer aan 50% batterij verbruikt, zonder speciaal zuinig te rijden.
Gewoon testen zou ik zeggen.
2 keer na elkaar naar het werk en terug zonder bij te laden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:16, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 07 aug 2023, 10:24 Gewoon testen zou ik zeggen.
2 keer na elkaar naar het werk en terug zonder bij te laden.
Ik ga daarvoor niet speciaal nog eens extra weg en weer rijden he :p. Mij maakt dat niet uit (ik rijd zelden meer dan 50% van mijn batterij zonder bijladen). Ik wou gewoon aangeven dat 400km zonder bijladen met een moderne EV niet onrealistisch is. En ik denk dat het DarkV ook niet uitmaakt, want denk niet dat hij dezelfde EV zal hebben (beetje vreemd dat hij eigenlijk in zijn vraag/veronderstelling totaal niets zegt over de range van de EV die hij zal hebben), en zijn situatie was puur hypothetisch aangezien die trip naar Keulen al gebeurd is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 07 aug 2023, 10:26 Ik had er geen idee van dat er nergens in Keulen parkeerplaatsen met AC laders zijn noch dat er onderweg niet even kon gestopt worden aan een DC snellader.
Dat zijn dingen die je ervan maakt en nergens geschreven zijn... nogmaals dit is een What-If case in het geval ik electrisch moest rijden (want de wagen is in bestelling dus binnen enkele maanden is het een feit). De vraag is moet ik in een groot stad nog extra tijd investeren in het laden of kan ik dat oplossen tijdens het bezoek zelf.

Ik heb hier trouwens geen uitgebreid onderzoek naar gedaan maar de vraag kwam gewoon naar boven tijdens de terugrit... mogelijk zijn er dus wel garages in Keulen waar er wel laadpalen aanwezig zijn (trouwens gewoon nog maar een parkeergerage vinden in Keulen vond ik al pure ellende) maar moet ik dan eerst nog een bus nemen of een stevige wandeling doen om tot aan het station te geraken.
ivob schreef: 07 aug 2023, 10:26 De keuze voor een Ev vraagt nu eenmaal een iets andere benadering dan een ICE. Soit, we hebben ieder ons punt met eigen argumenten duidelijk gemaakt (ik uit eigen ervaring, jij op basis van statistieken). Bijgevold moet de discussie - alvorens te verzanden in een welles-nietes argumentatie - tussen ons dus hierbij beëindigd te worden. :wink:
Daar ben ik me volledig van bewust maar blijkbaar ligt het allemaal heel gevoelig bij sommige die-hard EV rijders als iemand eens hardop denkt :roll:
Tomby schreef: 07 aug 2023, 10:29want denk niet dat hij dezelfde EV zal hebben (beetje vreemd dat hij eigenlijk in zijn vraag/veronderstelling totaal niets zegt over de range van de EV die hij zal hebben)
Een BMW iX3 is in bestelling... volgens de EV database een range tussen 275 en 560 km (350 km autostrade, 440km gemengd).

Mogelijk is de trip van afgelopen weekend dus net geen probleem... de toekomst zal het uitwijzen (al ga ik niet meteen terug naar Keulen rijden :-D ).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Als je schrik hebt om de 400km niet te halen heen en terug, dan rij je op de snelwegen aan 105 of 110 km/u. Ikzelf ben deze zomer al 3x heen en terug gereden naar Betrix (rit van 400km). Eerste keer deed ik dat aan 105: ik had 63% batterij verbruikt (van 90% tot 27%). De volgende keren gewoon aan 120 en dat scheelde zo'n 8% batterij verbruik op die ganse rit. En in feite als het niet genoeg is, dan even voor 10 min inpluggen in snellader en thuis geraak je wel.

Het is wel anders denken, alhoewel ik moet zeggen: ikzelf moet niet denken, de auto doet dat voor mij :)
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:16, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tomby schreef: 07 aug 2023, 10:08
Ik overweeg een EQB250 (grote koffer of 7 zitplaatsen:)), maar de kleine batterij (66kWh) leek me een grote drempel. Zeker in vergelijking met een Mach-E met 98kWh.
Op YT vind ik enkel "reviews" die over prullen gaan (de kleur van het stiksel van de stoelen), geen real-life scenario's.
Spritmonitor toonde voor de EQB nu ook niet echt "geruststellende" cijfers :(.

In een "years long experience" video van de Mach-E was er ook iemand die zei dat hij geen last heeft van range-anxiety, wel van infrastructure anxiety: gaat het wel werken.
In dit topic is dat ook eerder al gepasseerd: er zou een paal moeten zijn, maar is die er ook, werkt die ook, werkt die met de kaart die jij hebt, ... etc
Ik plan zoveel mogelijk thuis te laden, dat is zeker.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Is inderdaad wel een goede ivm range vs infra anxiety. Mijn schrik is ook eerder van ergens te komen en dan te zien dat de geplande laadsessie niet kan doorgaan wegens volzet, defect of iets anders. Van range anxiety heb ik nog totaal geen last gehad, maar ik ben er ook nog niet mee op reis geweest, en de meeste kilometers die ik op 1 dag afgelegd heb zal maar een goede 300km geweest zijn. Nochtans was range ook mijn bekommernis nummer 1 toen ik moest bestellen.

Als je niet persé 7 plaatsen nodig hebt, zou ik dat zeker laten vallen. Je verliest dan immers ook de ruimte onder de kofferbodem, waar ik nu gewoon zeer netjes mijn laadkabels kwijt kan. De EQB was ook de meest praktische (en ruimste) wagen die op mijn keuzelijst stond. Ik heb wel een waslijst van kleine issues die zo nu en dan eens opduiken. Best vervelend omdat ze dus ook niet reproduceerbaar zijn. En Mercedes zou wel wat batterij-problemen hebben ook (naar 't schijnt al 3 replacements bij ons op 't werk).
heist_175
Moderator
Moderator

Tomby schreef: 07 aug 2023, 20:09 Als je niet persé 7 plaatsen nodig hebt, zou ik dat zeker laten vallen. Je verliest dan immers ook de ruimte onder de kofferbodem, waar ik nu gewoon zeer netjes mijn laadkabels kwijt kan. De EQB was ook de meest praktische (en ruimste) wagen die op mijn keuzelijst stond. Ik heb wel een waslijst van kleine issues die zo nu en dan eens opduiken. Best vervelend omdat ze dus ook niet reproduceerbaar zijn. En Mercedes zou wel wat batterij-problemen hebben ook (naar 't schijnt al 3 replacements bij ons op 't werk).
Ik heb die zeker niet per sé nodig (vandaar dat de Mach-E ook een kanshebber is), maar het is gewoon heel handig (ik heb nu een Grand C4). Het is al eens makkelijk om te carpoolen naar feestjes etc.
MachE/98kWh en EQB/66kWh lijken in leasing even duur.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Batterijen zijn de grootste kostfactor in een auto momenteel. Dus dat verbaast me niet. 98 kWH is ook wel uitzonderlijk groot. De meeste stoppen nu rond de 75.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 114 keer
Provider

Ik heb onlangs op een ander forum wat hulp gevraagd bij het kiezen van een elektrische bedrijfswagen aangezien geen enkele me echt interesseert. Volgens wat ik zowat hoor ben ik het beste af met de Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core van dit lijstje, klopt dat? Er zijn geen vereisten maar parkeercamera achteraan/360/zetelverwarming bestuurder/hoge actieradius is wel mooi om te hebben.
BYD Atto 3 Comfort
CUPRA Born 58kWh 170kW
DS DS 3 E-Tense PERFORMANCE Line +
DS DS 3 E-Tense Rivoli
Hyundai Kona Electric Techno 64kWh
MG MG5 Long Range 61 kWh LUXURY
MG ZS Standard Range 51 kWh Luxury
MG ZS Long Range 72 kWh Comfort (11kW OBC)
Opel Mokka-e BEV 50kWh Ultimate
Peugeot 308 e-308 156 GT
Peugeot 308 SW e-308 156 GT
Renault Mégane E-Tech EV60 R130 Optimum Charge Evolution ER
Volkswagen ID.3 58 kWh 150kW Pro Performance Business
Volkswagen ID.4 52kWh 125kW Pure Performance Business
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core
Volvo EX30 Single Motor Plus
De Nissan Leaf van 2011 dat mijn vader van mij heeft overgenomen begint ondertussen verschillende mankementen te krijgen. Heb er al langere tijd niet meer mee gereden. :lol:
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Voor wie wat leesvoer wilt over op reis gaan met een EV : een klein verslag van één van mijn trips lees je hier : https://krisken.be/userbase/tesla.jpeg

De trips tot nu toe :
- Renault Zoë ZE50 : roadtrip doorheen Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, Duitsland en Luxemburg - https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
- Opel Mokka-E: roadtrip doorheen Nederland, Duitsland, Zweden, grens Noorwegen, Denemarken : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
- Renault Zoë ZE50 : even naar Finestrat - https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
- Renault Zoë ZE50 : en naar Chauzon : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
- Tesla Model Y Long Range : Op reis naar Benitachell - https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Moderator
Moderator

Ik weet niet waar je uw auto voor gebruikt, maar de EX30 is echt wel super klein. De Chinezen hebben er super potente motoren ingestoken, zodat iedereen die enorme 0-100 zou vermelden, maar verder heb ik er maar een "mwah" gevoel bij.
In leasing kost een Mach-E ongeveer hetzelfde (Mach-E kost €15/maand meer), dan weet ik wel wat kiezen :).

Ik heb met veel plezier met een C-segment-break gereden (Focus, Astra, Octavia), maar de EV-versie daarvan in leasing (308 SW) ontloopt een EQB (7 plaatsen) of een Mach-E (gigantische 99kWh batterij) maar een paar euro's per maand (in leasing).
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef: 08 aug 2023, 08:59 ...
In leasing kost een Mach-E ongeveer hetzelfde (Mach-E kost €15/maand meer), dan weet ik wel wat kiezen :).
...
Zal dan toch van de lease afhangen, hier zit ik met de basisprijs van een EX30 topmodel, en de basisprijs van instapmodel Mustang met 99kWh batterij tot 70 euro goedkoper per maand
edit : als ik de EX30 uitrust met de duurste opties incl 20" wielen, ben ik nog altijd 1 euro goedkoper per maand :)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”