Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:17, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

Sinna schreef: 27 jul 2023, 17:20 Mijn grootste struikelblok blijft de prijs van een EV, zeker voor grote(re) gezinnen.
Mercedes EQB heeft 7 plaatsen.
Ik rij nu met een Citroen Grand C4 en de EQB lijkt daar sterk op: ofwel grote koffer, ofwel 2 extra zitplaatsen.
In leasing valt die niet duurder uit dan een Enyaq etc.

En niet vergeten: vanaf feb/maart/april: gratis rijden tot sept/okt (afhankelijk van hoeveel PV je hebt liggen).
Al vanaf niet te zot aantal kilometers, geraakt de hogere aanschafprijs er wel uit.
ivob schreef: 27 jul 2023, 18:35
lacer schreef: 27 jul 2023, 17:57 En mensen met een kleiner inkomen.
Daar zal, zoals de toestand nu evolueert, de EV geen oplossing voor bieden.
Dacia Spring kost €21K, dat zijn geen fortuinen hé.
Hier nog meer inspiratie.
(Citroën Ami kan je nauwelijks een auto noemen, hoewel BEV kost die maar €9K).
Dacia Sandero benzine kost €12K.

En eens de leasingmarkt een paar jaar op full-EV draait, zal de 2dehands-markt ook wat soepeler bollen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:17, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik snap dat niet iedereen een nieuwe auto kan of wil kopen. Dat zal geen verschil zijn tussen ICE en EV. Maar er zijn dus ook betaalbare nieuwe EV's.
Ook 2dehands kan je vlot een EV vinden voor minder dan €10K -> Renault Zoe, Nissan Leaf (1st gen),
€10-15K -> Kangoo ZE, VW e-UP, Dacia Spring, Fiat500, ...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: 01 aug 2023, 14:27 En niet vergeten: vanaf feb/maart/april: gratis rijden tot sept/okt (afhankelijk van hoeveel PV je hebt liggen).
Gratis niet, wel aan 11 cent per kwh.
Op voorwaarde dat hij gans de dag op je oprit staat en hem niet nodig hebt om naar het werk te rijden uiteraard.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

heist_175 schreef: 01 aug 2023, 14:52 Ik snap dat niet iedereen een nieuwe auto kan of wil kopen. Dat zal geen verschil zijn tussen ICE en EV. Maar er zijn dus ook betaalbare nieuwe EV's.
Ook 2dehands kan je vlot een EV vinden voor minder dan €10K -> Renault Zoe, Nissan Leaf (1st gen),
€10-15K -> Kangoo ZE, VW e-UP, Dacia Spring, Fiat500, ...
Dat klopt toch niet echt. De EV's zijn wel degelijk een pak duurder en dat wordt ook toegegeven door de fabrikanten en de sectorvertegenwoordigers. DAT is ook de grote reden waarom er nog niet meer EV's zijn want de meeste zijn nog altijd gesubsidieerde wagens.

Er bestaan wel goedkopere EV's maar die zijn dan ook beperkt. Je moet al niet te groot zijn of ze moeten u eerst opplooien eer je erin past.

Het punt is inderdaad dat een groep dreigt buiten de boot te vallen met deze prijzen. De voordelen van de EV's hangen dan ook nog eens deels samen met de mogelijkheden om ZP te plaatsen en te kunnen laden van die panelen. Ook dit vormt voor een groep problemen en die groepen vallen soms samen.

Merk ook op dat voorheen er ook al mensen waren die moeilijk een wagen konden veroorloven, zij vallen nu helemaal uit de boot. We komen nu dus in de situatie dat een groep een wagen gesubsidieerd krijgen die ze zelf kunnen betalen maar een andere groep geen wagen meer kan veroorloven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:17, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 01 aug 2023, 20:37
duizend schreef: 01 aug 2023, 17:33 Gratis niet, wel aan 11 cent per kwh.
Op voorwaarde dat hij gans de dag op je oprit staat en hem niet nodig hebt om naar het werk te rijden uiteraard.
Wanneer je hierbij refereert naar een privé aankoop en zelf te bekostigen thuisladen en de TLV staat op 11 cent heb je een correct punt.
Daar gaat het uiteraard over, anders zou het geen verschil maken of het februari of augustus is om “gratis” tegen 11 cent per kwh te laden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:18, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3376
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Dizzy schreef: 01 aug 2023, 19:12 Dat klopt toch niet echt. De EV's zijn wel degelijk een pak duurder en dat wordt ook toegegeven door de fabrikanten en de sectorvertegenwoordigers. DAT is ook de grote reden waarom er nog niet meer EV's zijn want de meeste zijn nog altijd gesubsidieerde wagens.

Er bestaan wel goedkopere EV's maar die zijn dan ook beperkt. Je moet al niet te groot zijn of ze moeten u eerst opplooien eer je erin past.
Het hangt er vooral vanaf het je het bekijkt (hier puur particulier bekeken), net zoals dat met elke soort wagen is. Puur aankoop is een EV duurder: klopt. Rij je geen km's dan zal je de prijs van een EV er ook niet uit krijgen: klopt.

Rij je wel wat km's (vanaf 15.000 km/jaar): dan kan je een EV er wel uithalen als je kan thuisladen (zelfs zonder PV gerekend momenteel). Als je veel met PV kan opladen zal het aantal km's per jaar naar beneden kunnen.

Zo heb ik het alvast particulier gedaan met 18.000 km/jaar. Ik rij na 7 jaar goedkoper, mijn berekening is gemaakt over 10 jaar zonder rekening te houden met PV en zonder snelladen (die laatste heb ik alvast nog niet nodig gehad op mijn eerste dik 5000 km).
Dizzy schreef: 01 aug 2023, 19:12Het punt is inderdaad dat een groep dreigt buiten de boot te vallen met deze prijzen. De voordelen van de EV's hangen dan ook nog eens deels samen met de mogelijkheden om ZP te plaatsen en te kunnen laden van die panelen. Ook dit vormt voor een groep problemen en die groepen vallen soms samen.

Merk ook op dat voorheen er ook al mensen waren die moeilijk een wagen konden veroorloven, zij vallen nu helemaal uit de boot. We komen nu dus in de situatie dat een groep een wagen gesubsidieerd krijgen die ze zelf kunnen betalen maar een andere groep geen wagen meer kan veroorloven.
Daar heb je een punt: wie de aankoopprijs of leasing/financiering niet kan betalen, valt uit de boot. Maar eerlijk: is het ooit al anders geweest in de automarkt? Met EV valt het nu gewoon iets meer op, maar het is er altijd al geweest.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:18, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 01 aug 2023, 22:13 zoveel verschillende situaties, zoveel verschillende uitkomsten.
Vooral verder blijven mierenneuken ivo.

De boodschap is dat gratis laden via pv vandaag niet bestaat voor een particulier met een eigen wagen en die boodschap heb je best begrepen.

En neen, ik hoef geen uitzondering te weten, het statement van heistje was ook in het algemeen gemaakt, niet op de uitzondering van de uitzondering.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

ivob schreef: 01 aug 2023, 22:54
Dizzy schreef: 01 aug 2023, 19:12 We komen nu dus in de situatie dat een groep een wagen gesubsidieerd krijgen die ze zelf kunnen betalen maar een andere groep geen wagen meer kan veroorloven.
Heb je van dat eerste een bron?
Is dat louter een persoonlijke veronderstelling of is daar een gedegen studie van die dat onderschrijft?
Ik ben toch benieuwd hoeveel salarisrijders zelf privé een doosnee middenklasse auto van 40-50.000 € om de vier/vijf jaar zouden kunnen/willen financieren.

Ik heb zelfs eerder het vermoeden dat als de prijs van een EV niet snel zakt er zelfs steeds minder salarisrijders zich een gesubsidieerde EV kunnen blijven veroorloven. Bedrijven gaan de leasebudgetten voor al hun werknemers niet blijven optrekken. Met een carbudget waar je een paar jaar geleden nog zonder probleem de betere middenklasser met tal van opties voor kon krijgen krijg je nu nog nauwelijks een kale ICE gefinancierd en al zeker geen EV met een range van 400 - 500 km.
Die gegevens zijn al in meerdere topics over het onderwerp salariswagens gepasseerd. Het is zo dat de meerderheid van EV's bij de gesubsidieerde wagens zit, wat logisch is gezien de prijs. Daarnaast is het inderdaad ook zo dat de gesubsidieerde wagens eerder naar de beter verdienende laag gaat dan naar pakweg de kuisploeg.

Je hebt wel gelijk dat niet elke salariswagenrijder eenzelfde wagen zou kunnen betalen maar die laag zou wel makkelijker een wagen (mogelijk een kleinere) kunnen betalen dan iemand die veel minder verdient.

Dat dit verhaaltje niet blijft duren is zo logisch als iets want het bestaat nergens in deze omvang en het staat diametraal tegenover andere problemen zoals files en leefbaarheid van steden. De overheid durft echter niet te hard in te grijpen en kiest voor langzaam maar zeker de druk op te voeren waardoor het aantal vanzelf zal dalen. Het is als afkicken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15063
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vind dat de overheid het eerder slim heeft aangepakt deze keer. Ze hebben een opportuniteit gezien in het ganse bedrijfswagen "probleem". Wat is het historisch voordeel van het systeem van bedrijfswagens?
1. het is fiscaal voordelig in een land met de hoogste taxen op werk ter wereld
2. het is voordelig voor de auto industrie, die in België toch een belangrijke werkgever is (denk aan VW Vorst, Volvo Gent). De rotatietijd van auto's is een stuk korter bij bedrijfswagens dan bij particuliere wagens. En daardoor is de 2e handsmarkt ook recenter
3. het is een voordeel voor mensen die voor hun werk vaak op de baan zijn

Het "probleem" is dat sommige bedrijven (het is echt uit de handg elopen toen de banken hiermee gestart zijn) massaal begonnen zijn om de bedrijfswagens toe te kennen in de plaats van bruto wedde. Dus puur voor het fiscale aspect.

De opportuniteit is dat België dankzij het verplichten om bedrijfswagens te vergroenen, op korte termijn stappen zet om de Europese doelstelling te halen om tegen 2030 / 2035 de overstap naar enkel nieuwe elektrische voertuigen te zetten (en zo ook voortgang kan maken in de LEZ). Ik zie geen enkele ander middel dat efficiënt op zo'n korte termijn hiervoor een hefboom kon bieden. In tegendeel: ik zie veel mensen nu nog een benzine kopen "voordat ze weg zijn".

Dit had ook gekund door het bedrijfswagensysteem sterk in te perken of af te schaffen en subsidies voor aankoop van elektrische wagens te geven, maar laat ons ook eerlijk zijn: dit zou politiek veel langer geduurd hebben en waarschijnlijk ook een fiscale hervorming vragen (tot op heden weinig concreet nieuws op politiek vlka hierover) en bovendien ook geen garantie zijn dat het geld op een juistere plaats terecht kwam. Herinner ons de subsidies voor aankoop elektrische wagen een paar jaar geleden waar uiteindelijk vooral Tesla rijders hebben van genoten (ook niet meteen mensen die het het meeste nodig hebben).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 01 aug 2023, 19:12 De EV's zijn wel degelijk een pak duurder en dat wordt ook toegegeven door de fabrikanten en de sectorvertegenwoordigers. DAT is ook de grote reden waarom er nog niet meer EV's zijn want de meeste zijn nog altijd gesubsidieerde wagens.
De enige reden dat er niet meer EV zijn, zijn de alom gekende nadelen die steevast geminimaliseerd worden door salariswagenrijders die moesten overstappen.

Range, langer wachten aan de snellader dan een tankbeurt, beperkt trekvermogen en als je iets trekt zakt de range als een pudding in elkaar.

Net even een EV die ik zou overwegen en gelijkwaardige diesel qua opties geconfigureerd en de EV is 7000 euro duurder.
Dat prijsverschil haal je na 8 jaar er uit door de lagere kmkost.

Dus de volgende wordt een EV, maar voorlopig is het oprijden van de huidige diesel de goedkoopste optie.
Tegen dan zullen de nadelen al wel wat minder zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:18, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Ik pas gewoon de manier van handelen toe van sommige anderen hier om info die men heeft niet te geven :wink:
Die info heeft hier bovendien al gestaan en is ook niet echt betwist. Dat de beter verdienenden eerder een salariswagen hebben is gewoon een feit, waarom over feiten blijven prullen?

Ik baseer me dus niet op eigen ervaringen maar op zaken waarover geen discussie is. Dat er bedrijven zijn waar zowat iedereen een salariswagen krijgt betwist ik ook niet, wel dat dat niet voor alle bedrijven opgaat. Was dat wel het geval dan was de discussie ook niet nodig want dan had iedereen een salariswagen :lol:

De studies en cijfers mag men zelf opduikelen uit de oudere topics.

De regeling bestaat nergens op deze manier en is compleet ontspoord. Dat er wel redenen waren om dit op beperktere schaal te gebruiken ontken ik niet maar veel van die redenen zijn ondertussen achterhaald en elders kan het ook met veel minder.

De meeste mensen (niet allemaal dus) die nu een salariswagen hebben zitten in de hogere inkomensklasse en zouden dus ook zonder deze subsidie een wagen kunnen kopen. Ze zouden die wagen ook langer houden want na 4 of 5 jaar krijgen ze geen andere maar moeten ze zelf eentje betalen. Wagens worden dus minder als wegwerpproduct gekocht. Dit zorgt ook voor minder productie en dus minder nood aan grondstoffen. In België is er echter een idee ontstaan dat om de 4 jaar een nieuwe wagen een recht geworden is, een recht dat men niet graag wil afgeven, begrijpelijk.

En de mindere vervuiling klopt ook niet want de wagens worden niet gesloopt na 4 jaar maar gaan gewoon verder tweedehands waar ze gewoon verder vervuilen.

Wat wel klopt is dat het de auto-industrie helpt maar zoveel fabrieken zijn er hier ook niet meer, bovendien is het de vraag of dit een kerntaak is van de overheid. Hoeveel fabrieken er nog gaan zijn als de chinezen met hun goedkopere EV's afkomen is ook de vraag.

Het systeem is wel nuttig om een verandering te helpen doorvoeren naar EV's. Door de groep salariswagens te bewegen naar EV wordt het wagenpark sneller groener. Eens deze transitie voorbij is, is ook dat argument voorbij.

Het blijft een heikel punt dat je enerzijds wagens subsidieert voor een groep die het minder nodig heeft, terwijl een stijgende groep er geen meer kan betalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:19, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef: 02 aug 2023, 11:49 Het blijft een heikel punt dat je enerzijds wagens subsidieert voor een groep die het minder nodig heeft, terwijl een stijgende groep er geen meer kan betalen.
Lijkt me gewoon het gevolg van een Belgisch compromis: hoge belastingen door de linkse partijen en achterpoorten voor de rechtse partijen.
En deze fiscaliteit is niet goed voor de burgers maar wel voor de politici:
- de hoge belastingen geven de liberalen een bestaansreden "want in de volgende regering gaan ze dat aanpakken"....
- de hoge belastingen bekostigen de uitgaven van de socialisten aan hun electoraat die daarmee in de waan blijft dat er aan herverdeling gedaan wordt.

Maar ondertussen woedt het mattheus-effect volop.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:19, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Ik zeg gewoon wat iedereen al lang weet dat hoe hoger je positie/loon, hoe meer kans je maakt op een salariswagen. In ieder geval ken ik weinig bedrijven waar de arbeiders een salariswagen krijgen en de directie niet maar je zal waarschijnlijk een andere studie hebben die het tegendeel aantoont :)

Dat het afschaffen van salariswagens de mobiliteitsproblemen zou oplossen beweer ik ook nergens, wel dat wagens subsidiëren alvast niet helpt aan het oplossen van bepaalde problemen die verbonden zijn aan teveel wagens.

Punt is en blijft dat men meer wagens maakt dan zonder het systeem. Meer productie is extra vervuiling en nood aan grondstoffen. Dat die wagens niet verdwijnen en gewoon door anderen verder gebruikt worden was ook net mijn punt. Een wagen opgebruiken is nog altijd de beste manier die het minste vervuilt en het minste grondstoffen kost.

Waar beweer ik dat men salariswagens VOOR de transitie moet uitfaseren, juist, nergens. Ik zeg net het omgekeerde dat men ze kan gebruiken om de transitie sneller door te voeren. NA de transitie is dit argument echter niet meer geldig want reeds uitgevoerd.

Dat belastingen niet altijd dienen om het voor iedereen beter te maken is een open deur.

En het is vooral populistisch om zelf te beginnen over "afpakken van rijken" en "geven aan armen", iets dat ik nergens beweer. Ik zeg wel dat een systeem dat de groep die het het minst nodig heeft beloont en de rest laat stikken niet oneindig houdbaar is. Dat is zelfs al toegegeven door oa BDW, toch geen linkse rakker. Het systeem bestaat nergens in deze mate omdat het absurd is. De overheid beseft dat ook en vermindert daarom stelselmatig het voordeel en gebruikt het systeem nog om de transitie te bespoedigen.

En ja, dat is ook tegen mijn eigen winkel en salariswagen in.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Gelijkheid is inderdaad een utopie. En een regering mag gerust andere maatstaven hebben voor belastingen en subsidies, zeker als ze daarmee echt een gefundeerd beleid mee ondersteunen. Dus met duidelijke doelstellingen en met maatregelen die dat ondersteunen.

Alleen slagen ze er telkens weer opnieuw in om die ingrepen een positief kleedje te geven terwijl het effect dikwijls (gewild of ongewild) tegengesteld is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik zie niet in waarom een particulier plots zou moeten betalen voor een eigen EV die laadt aan de eigen PV's?
Net zoals iemand met een firmawagen?
Ieder is verantwoordelijk voor z'n eigen rekening natuurlijk, maar thuis opladen met overschot van PV's is voor beide gevallen (firmawagen & particuliere aanschaf) toch veel voordeliger dan benzine/diesel kopen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:19, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: 02 aug 2023, 14:49 Ik zie niet in waarom een particulier plots zou moeten betalen voor een eigen EV die laadt aan de eigen PV's?
Dat is niet wat je schreef, je beweerde dat laden aan eigen PV gratis is en dat klopt niet.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

Hoe je het ook draait of keert: als je (genoeg) PV's hebt, laad je in de niet-wintermaanden iw EV gratis op.
Als het een firmawagen is, krijg je er een vergoeding voor, is het een privéwagen moet je alvast niet betalen voor de elektriciteit (opportuniteitskost = vergoeding voor export van uw overschotstroom).
Ik denk niet dat er mensen in BE/EU zijn die zelf benzine/diesel/LPG maken?

En voor de langtenen: ja, die PV's moeten ook eerst betaald worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Er is geen nood aan een studie over iets dat iedereen al lang weet. Water loopt niet naar boven, daar is geen studie voor nodig en dat er meer salariswagens bij de hogere salarissen zitten is hetzelfde, het zit zelfs in het woord zelf. Maar, mocht ik mij toch vergissen dan kan je uw veronderstelling gewoon staven met een studie die bewijst dat vooral de minder betaalden een salariswagen krijgen. Ik wacht op één van de vele studies hierover tot uw zelfverklaarde toogpraat weerlegd is.

Goed dat je toegeeft dat de situatie waarbij de directie geen salariswagen heeft en arbeiders wel, niet overeen komt met de realiteit, dat is nl exact mijn punt.
Het onderzoek schetst ook het profiel van de werknemer die het vaakst een bedrijfswagen in gebruik heeft. Zo hebben bedienden (37,8%) veel vaker een bedrijfswagen dan arbeiders (3,5%). In het paritair comité 200, met meer dan 400.000 bedienden het grootste van het land, loopt dit zelfs op tot 55,2%. Van de bedienden die niet onder het paritair comité 200 vallen, heeft één op de vier (25,2%) een bedrijfswagen in gebruik.
Helft salariswagens voor 10% hoogste inkomens
Van de 50% laagste inkomens heeft maar zes op de honderd zo’n auto ter beschikking.
Je kan als overheid inderdaad nooit voor iedereen goed doen maar goed doen voor wie het het minst nodig heeft is verre van goed bezig zijn.
ivob schreef:Dat is uiteraard de gemakkelijkste weg kiezen: in woorden vinden dat een systeem niet goed is maar in daden - zo vlug het kan - zelf ten volle van hetzelfde mee profiteren.
Daar bestaat een duidelijk woord voor maar dat zullen we hier maar achterwege laten. :roll:
<---->
Mensen zouden zich beter wat meer bezig houden met de eigen bekomen voordelen dan telkens verongelijkt over de haag te kijken welke voordelen een ander heeft die ze zelf nog niet hebben.
Ik heb hier ooit iemand weten beweren dat geen gebruik maken van de voordelen die er zijn een teken van domheid zou zijn, nu heeft diezelfde er blijkbaar weer een ander woord voor. Blijkbaar geldt het eerste principe enkel voor zichzelf. Je kan perfect beseffen dat een systeem dat ook in eigen voordeel is eigenlijk niet houdbaar is, daar is een woord voor maar niet hetzelfde woord waar jij aan dacht :)

Ik hield me dus bezig met de "eigen bekomen voordelen" en ben dus niet verongelijkt naar deze van een ander maar ook dat is enkel goed als het om de auteur van deze tegenspraak gaat.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: 02 aug 2023, 18:40 Hoe je het ook draait of keert: als je (genoeg) PV's hebt, laad je in de niet-wintermaanden iw EV gratis op.
We zullen het dan zo eens draaien.

Als je tijdens de zomermaanden 2500 kwh van je PV in je EV laadt dan is je jaarlijkse elektriciteitsrekening 275 euro hoger dan wanneer je dat niet doet.
Dat is niet duur, maar verre van gratis.

Toch echt een kwalijke ziekte tot bijna een obsessie van sommige forumleden om de voordelen van zonnepanelen steeds beter voor te stellen dan dat ze in werkelijkheid zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:20, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Voor de geintresseerden .....koopjes te doen voor Elec.Fietsen

https://www.hln.be/fiets/verkoop-elektr ... ~a6b82f30/


Verkoop elektrische fietsen onder spanning: kortingen tot 600 euro bij merken die van voorraad af willen

Hoge voorraden dwingen fietsfabrikanten en -dealers tot flinke kortingen. Zelf op zoek naar een elektrische fiets? Dan kan je profiteren van de afprijzingen. Merken als Giant, Koga en Sparta doen makkelijk enkele honderden euro’s af van hun topmodellen, goed voor minstens 10 procent korting op de verkoopprijs. “Tijdens corona wilde iedereen een e-bike en nu zitten veel fabrikanten met een voorraad waar ze van af willen.”
Marc Coppens 02-08-23, 19:01 Laatste update: 19:48
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:20, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Ik heb niets tegen bedrijfswagens op zich, die kunnen bestaan maar het systeem zoals het nu bij ons is bestaat voor zeer goede redenen nergens anders. Het is een ontsporing.

Dat ik zelf over een salariswagen beschik verandert niets aan die vaststelling. Ik verander mijn standpunten niet naargelang ik zelf deel uitmaak van deze of gene groep. Of je nu zelf een salariswagen hebt of van het voordeel geniet via een gezinslid verandert ook niets aan de zaak.

Het systeem benadeelt ook niet enkel minder bedeelden, er zijn meerdere nadelen en problemen aan verbonden. DAT is dan ook de reden waarom ik zeg dat het systeem op zich niet houdbaar is. We leven in een maatschappij waarbij iedereen als individu behandelt wordt en daar zelfs sterk toe aangezet wordt. Daarom is het logisch dat je gebruik maakt van bestaande systemen die in uw voordeel zijn. Ik verwijt u daarom dan ook niet dat u dat doet maar wel dat je het wil goedpraten omdat het toevallig in uw voordeel speelt.

Van mij mag iedereen een salariswagen hebben maar ik besef wel dat dit niet zal gebeuren en ook negatieve kanten heeft. Die negatieve kanten zullen er volgens mij toe leiden dat het systeem zal afgebouwd worden. Die boodschap is blijkbaar zodanig storend voor sommigen dat ze dan maar de persoonlijke toer op gaan terwijl het gewoon een herhaling is van wat iedereen al langer weet en instanties als oa het OESO al meermaals aangegeven hebben. Don't shoot the messenger.

Ik zeg dus dat het onhoudbare systeem zal afgebouwd worden zonder dat ik de mensen die gebruik maken van het systeem ga viseren, zij gebruiken enkel wat legaal voorzien is en dat is logisch gezien de grote persoonlijke voordelen die het kan bieden.

Kortom, als de salariswagens afgebouwd worden dan zal ik daar begrip voor hebben ondanks dat het ingaat tegen mijn persoonlijk belang. Dat kan je zien als een vorm van empathie maar ook van eerlijkheid en ik ben inderdaad even eerlijk om toe te geven dat ik, net zoals iedereen dus, ook oog heb voor mijn belangen, ik verander er echter mijn standpunten niet voor.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4272
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 03 aug 2023, 08:45 Kortom, als de salariswagens afgebouwd worden dan zal ik daar begrip voor hebben ondanks dat het ingaat tegen mijn persoonlijk belang.
Als men morgen je salariswagen afneemt zonder enige compensatie (en dus dik in je zakken zit) dan denk ik niet dat je daar "begrip" voor gaat hebben.

Nu ik dacht dat dit topic over EV rijden ging... en niet het zoveelste "salariswagen" topic was (voor zij die er één willen, zoek je een job die er één geeft).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

We wijken hier ver af van het topic, maar ik zie hier toch weer een falen van onze politici.
Het systeem van de salariswagen is een gevolg van de hoge fiscaliteit en het handig inspelen van enkele lobbygroepen daarop, die elkaar gevonden hebben en samen deze situatie gecreëerd hebben door beïnvloeding en infiltratie. Noem het maar een complot.
Want er zijn nogal wat winnaars bij dit systeem: het patronaat, Febiac (auto productie, invoer, distributie, onderhoud, handel, toelevering,...), de lease sector (= de banken) en de begunstigden.
De verliezers: al wie uit de boot valt, het milieu,...
En deze situatie doet zich ook voor in zoveel andere sectoren waarbij er bij door het beleid gecreëerde problemen oplossingen aangereikt worden door private spelers en waar onze politici maar wat graag gebruik van maken, zonder ook rekening met de gevolgen. Voorbeelden: dienstencheques, energie, zorgsector,..
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Toch wel, ik ben het lang gewoon geweest zonder salariswagen en heb dat perfect overleefd, ik heb vertrouwen dat dat ook opnieuw zal lukken. Ik denk ook niet dat men zover zal gaan dat er geen enkele compensatie zal zijn maar deze zal waarschijnlijk niet hetzelfde voordeel betekenen.

Het is ook niet dat je zomaar kan kiezen voor een werkgever die salariswagens geeft in elk beroep, wat het punt, dat het een scheeftrekking/ontsporing is, nog versterkt.

Voor de rest lijkt het me duidelijk dat het louter vervangen van ICE's door EV's niet de oplossing is. Het is beter op bepaalde vlakken maar voor andere gevolgen van teveel wagens biedt het geen oplossing. Bovendien zorgt de omschakeling voor een probleem van toegankelijkheid van wagens en dus bereikbaarheid/mobiliteit voor een toenemende groep. Komt nog bij dat ook OV eerder afgebouwd wordt wat dit probleem nog versterkt.

Ik ben van mening daarom dat de transitie al bij al positief is, vooral op gebied van uitstoot maar dat er toch nog een andere oplossing nodig is om de mobiliteitsproblematiek echt structureel aan te pakken. Nu geeft men de indruk van allemaal een EV en het is klaar, terwijl de "allemaal" voor steeds minder evident zal zijn. Men maakt meer heisa rond zaken als range die technisch op te lossen valt maar minder over de betaalbaarheid van de wagens. Europa loopt achter op dat vlak en het zou me niet verbazen dat ze de Chinese EV's zwaarder zullen belasten om de eigen industrie te helpen, maar dit is niet in het voordeel van de consument.

@R2D2 ik volg u volledig hierover. Het is een systeem dat ontwikkeld werd voor één probleem maar dat nu oorzaak is van vele andere problemen en ontspoord is. Het terugdraaien is uiteraard veel moeilijker want men is het nu gewoon en terugkeren naar een minder gunstige situatie is nu eenmaal nieuws dat politici zeer erg haten. Elke ontsporing zal echter eindigen want dat is nu eenmaal een eigenschap van onhoudbare zaken. Men kiest dus voor een trage weg en verzwijgt de consequenties.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:20, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: 03 aug 2023, 10:27 Als men morgen je salariswagen afneemt zonder enige compensatie (en dus dik in je zakken zit) dan denk ik niet dat je daar "begrip" voor gaat hebben.
De enige die je salariswagen kan afpakken is je werkgever.
Dus moet je daar je betoog maar doen dat je hem echt nodig hebt en blabla.

Er zegt niemand dat er geen salariswagens mogen zijn.

Enkel de subsidie van de staat in salariswagen moet ooit stoppen wil men een coherent mobiliteitsbeleid voeren.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1200
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

duizend schreef: 02 aug 2023, 10:58 Range, langer wachten aan de snellader dan een tankbeurt, beperkt trekvermogen en als je iets trekt zakt de range als een pudding in elkaar.
Dat zijn inderdaad de items die niet-EV gebruikers opgooien...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Of diegene die professioneel met een EV poolwagen rijden, nochtans geen misselijk model, en ondervinden dat bovenstaande nadelen gewoon feiten zijn.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1143
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Dat "langer wachten aan de snellader dan een tankbeurt" toont dat je het nog niet helemaal snapt wat electrisch rijden is. "quasi nooit meer tanken" is wat electrisch rijden is.

In de zomermaanden op reis verwacht ik issues, maar voor de rest van het jaar zie ik geen tankstation.

Hoe die op termijn gaan overleven stel ik me dan ook in vraag. Ik zie daar ook een consolidatie gebeuren waarbij er groter spelers overblijven zodat men direct ook een half uur tijd kan spenderen met winkelen of eten.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”