Wie kan kiest dus beter zijn vakantieperiode en zijn bestemming buiten de massa verzamelplaatsen en periodes.
Zelfs de citytrips naar Lissabon, Madrid, Barcelona en Venetië waren niet echt druk te noemen.
In de praktijk is dat fenomeen al langer merkbaar (toch voor wie tegen beter weten in de feiten niet blijft ontkennen of met de kop zo diep in het zand leeft dat het er nog altijd voldoende koel is).Ptoeneigh schreef: 25 jul 2023, 09:39 Ik moet bekennen dat ik mij heb gerealiseerd door de afgelopen jaren tijdens de zomervakanties steeds meer in de hitte en drukte terecht te zijn gekomen, dat het eigenlijk wel tijd is om de plannen bij te sturen.
Zoals al uitgelegd is die kaart bijzonder relevant om de anomalie aan de grond vast te stellen, want luchtmassa's komen natuurlijk niet via het oppervlak van de aarde aan, anders zouden ze niet ver raken.
Titel van het artikel in HLN vandaag, vond ik minder grappig:
https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~a159a601/“Deze maand geen zomers weer meer”: verzuipt ook de rest van de Belgische zomer?
Ik snap dat wel, want ik doe het zelf ook. Niet via een gesubsidieerde regionale luchthaven weliswaar, want daar raak je enkel bij de Spaanse oostkust of de Canarische Eilanden, wat nog steeds te fris is voor mij, naast het feit dat dat ook maar oppervlakkige en weinig inspirerende bestemmingen zijn.heist_175 schreef: 25 jul 2023, 09:06Maar wel met "z'n allen" de gesubsidieerde regionale luchthavens overspoelen om met een CO2-brakend vliegtuig naar de hitte te trekken. Ik snap dat niet.
Leuk dat je van zo'n vakantie (waar het weer eigenlijk nog slechter is dan thuis) kan genieten. Of beter: mooi voor jou dat het weer geen invloed heeft op hoe je je vakantie ervaart, want je spaart idd heel veel geld uit met naar ginder te gaan. Zelf zou ik daar enorm slechtgezind zitten en er niet van kunnen genietencadsite schreef: 25 jul 2023, 17:48 Het was dit jaar ook Zeeland voor ons.
Wel veel wind, maar de campings daar zijn er op voorzien, die planten strategisch bomen en hagen waardoor je het wel hoorde, maar amper voelde.
Uiteraard heeft weer een invloed, maar het is een klik in je hoofd.CCatalyst schreef: 25 jul 2023, 19:32 Leuk dat je van zo'n vakantie (waar het weer eigenlijk nog slechter is dan thuis) kan genieten. Of beter: mooi voor jou dat het weer geen invloed heeft op hoe je je vakantie ervaart, want je spaart idd heel veel geld uit met naar ginder te gaan. Zelf zou ik daar enorm slechtgezind zitten en er niet van kunnen genietenHet weer is natuurlijk niet de enige factor die bepaalt of je vakantie geslaagd is of niet, maar voor mij persoonlijk bepaalt het weer toch wel meer dan de helft.
Het zou mij veeeel geld uitsparen mocht ik ook bij die mensen zijn die helemaal geen verschil voelen bij regen, kou, warmte, wind of zon. Helaas.
Modellen lijken stilaan eensgezind te worden voor een terugkeer van het zomerweer (of laat ons zeggen: warmer weer) vanaf de tweede decade van augustus. Onder voorbehoud, uiteraard.CCatalyst schreef: 25 jul 2023, 19:32 Augustus zal wellicht nog wat wat zomer naar onze regio brengen, maar dat met veel kortere dagen.
Zoals ik hierboven al ergens zei, ik denk dat het zinloos is om te denken dat het nog te stoppen is. China/India willen niet mee, de piste van degrowth heeft geen draagvlak, en er is meer en meer sprake van klimaatmoeheid. Ik denk dat we het geweer van schouder moeten veranderen en moeten nadenken hoe we kunnen met en anticiperen op de veranderingen, in plaats van te denken dat we ze kunnen stoppen en nog zinloos energie te steken in iets wat toch niet meer kan en waar er toch te weinig bereidheid toe is. Als je ziet hoeveel mensen er deze maand naar de zon gevlogen zijn is het duidelijk: veel mensen geven er niets meer om.devilkin schreef: 30 jul 2023, 16:39 Je doet het echt klinken alsof de klimaatverandering en de verharding/bijbouwen een goed feit is.
Ik ook niet.cadsite schreef: 30 jul 2023, 18:46 Je bekijkt het allemaal nogal egocentrisch.
Het feit dat miljoenen mensen niet gaan kunnen blijven wonen waar ze nu wonen en dus 'omhoog' zullen gaan vind ik niet echt een fait-divers.
Dat zeg ik ook niet. Wel dat we nu een ander plan van actie moeten ondernemen: de verandering als voldongen feit zien, en nagaan hoe we kunnen omgaan met de veranderingen en kunnen anticiperen erop, natuurlijk met de hulp van technologie. Dat geldt ook voor mensen die niet zullen kunnen blijven wonen waar ze nu wonen. Ik denk dat ze daar beter mee gediend zijn dan nog jaren tijd te verliezen met te palaveren over hoe we het kunnen stoppen, terwijl "the point of no return" al achter ons ligt...cadsite schreef: 30 jul 2023, 18:46Stoppen zal niet lukken, maar gewoon in de tuinstoel ploffen en zeggen 'kom maar op' is dan weer het andere uiterste.
Ja watte...Tomby schreef: 30 jul 2023, 20:49 ...zwemmers die een douche pakken in het zwembad alsof ze al een hele week niet meer gewassen zijn.
Ben na meer dan een decennium weer beginnen zwemmen. Voor zover ik me herinner was douchen vroeger gewoon je afspoelen. Vandaag moet je blijkbaar aanschuiven omdat iedereen zo nodig met douche gel, shampoo en conditioner aan de slag gaat...
Volgens de hoofdtechnieker van het huidige merk van de auto vinden ze bijna geen geschoolde autotechniekers meer.Sasuke schreef: 31 jul 2023, 15:45 Rijden er dan zoveel meer wagens als pakweg 4j geleden, of waar ligt dat eigenlijk aan ?
ahrand schreef: 31 jul 2023, 16:14De grote merken zijn zich aan het klaar maken op de omschakeling naar EV's (veel minder onderhoud en geschoolde techniekers nodig) en de Chinese invasie (geen onderhoud via tradionele garage's maar eerder via bandencentrales/Auto5/...)Sasuke schreef: 31 jul 2023, 15:45 Bij alle grote merken ... afspraak maken voor onderhoud moet je maand(en) op voorhand doen ?? Een defect en je moet soms weken wachten tot ze 'tijd' hebben om dat uit te voeren. Rijden er dan zoveel meer wagens als pakweg 4j geleden, of waar ligt dat eigenlijk aan ?
Sinds corona merk je in alle sectoren een probleem met dienstverlening die een heel pak langer duurt dan voorheen.
Ik zie het niet goedkomen met traditionele garages (en dat weten ze zelf ook), maar zoals altijd, dat zal altijd langer blijven hangen dan je denkt.
Bwa, dat merk ik persoonlijk toch niet.ahrand schreef: 31 jul 2023, 16:15 De grote merken zijn zich aan het klaar maken op de omschakeling naar EV's (veel minder onderhoud en geschoolde techniekers nodig) en de Chinese invasie (geen onderhoud via tradionele garage's maar eerder via bandencentrales/Auto5/...)
We hebben quasi nog maar één garage in Belgie... Van Mossel noemt dieSasuke schreef: 31 jul 2023, 15:45 Ik zie het niet goedkomen met traditionele garages (en dat weten ze zelf ook), maar zoals altijd, dat zal altijd langer blijven hangen dan je denkt.
Vandaag opgebeld door verantwoordelijke van de groep waar de garage van uitmaakt. Gaf 100% hun fout toe en deed voorstel om niet 63€ die ik vroeg, maar 200€ te crediteren als compensatie voor alles wat er was misgelopen. Maar vroeg ook of ik de slechte review wou schrappen.pfuhu schreef: 19 jul 2023, 20:34
Ik heb een negatieve review bij de garage achtergelaten en al meteen de vraag gekregen een volledig overzicht van mijn frustraties aan hen door te sturen. Ik wacht hun antwoord af en post mss de hele mail hier later nog.
Er ging die dag véél mis. Maar finaal: Hij was klaar, maar er werd 63€ extra gefactureerd omdat er blijkbaar maar 1 liter koelvloeistof op de offerte stond en ze hadden er 7 nodig. Enige mogelijkheid was betalen (of ik kreeg de auto niet mee). De klacht naar de garage om het teveel te recupereren loopt. Het zal van hun antwoord afhangen hoe hard ik ze zwart zal maken ...
Jammer dat een slechte review eerst nodig is alvorens men pas de juiste klantenservice kan verlenen. Anderzijds is dat ook weer een van de voordelen van het internet: vroeger had je geen mogelijkheid om publiekelijk slechte reviews na te laten (tenzij je er geld voor over had) en werd je helemaal afgescheept. Of hoe het heden toch beter is dan het verleden - op de meeste vlakken.pfuhu schreef: 31 jul 2023, 21:15 Vandaag opgebeld door verantwoordelijke van de groep waar de garage van uitmaakt. Gaf 100% hun fout toe en deed voorstel om niet 63€ die ik vroeg, maar 200€ te crediteren als compensatie voor alles wat er was misgelopen. Maar vroeg ook of ik de slechte review wou schrappen.
Die app is al meer dan twee jaar niet meer geupdated dus ik denk niet dat je er veel van moet verwachten, zelfs als je het kon installeren. Duidelijk geen prioriteit voor hen. Te innovatief misschien, of ze snappen daar nog niet hoe ze zo'n app kunnen ombuigen van een kost tot een winstpost.stybola schreef: 31 jul 2023, 21:37 De app valt niet te downloaden op geen van beide smartphones hier en alsook niet op onze tablet. Android versie is te nieuw.
Misschien valt Citroen/Peugeot niet onder "grote merken", maar mijn jaarlijkse "groot onderhoud" regel ik typisch enkele dagen op voorhand.Sasuke schreef: 31 jul 2023, 15:45 Bij alle grote merken ... afspraak maken voor onderhoud moet je maand(en) op voorhand doen ??
Apk downloaden en installeren ?stybola schreef: 31 jul 2023, 21:37 De app valt niet te downloaden op geen van beide smartphones hier en alsook niet op onze tablet. Android versie is te nieuw.
De oorsprong van het probleem is nochtans dat er veel te veel vervoer van vracht over de weg is. We hebben in deze hoek van Europa een zeer dicht spoorwegnet, en tevens hebben we waterwegen naar alle grote steden die allemaal in verbinding staan met de havens van Antwerpen en Zeebrugge (en zelfs Brucargo via Vilvoorde). Toch kiest men ervoor om alles zoveel mogelijk over de reeds verzadigde wegen te sturen (met verzadigde parkeerplaatsen). De kilometerheffing, die neemt men er bij.Block schreef: 01 aug 2023, 17:54 Niet echt rechtstreeks mijn probleem, maar hoe die vrachtwagenchauffeurs naar een parkeerplaats moeten zoeken naast de snelweg. Zeker niet enkel in België een probleem maar als je -tig keer per jaar je mag horen in de media hoe belangrijk containervervoer is voor onze economie, dan kan het toch niet dat we dat niet geregeld krijgen (die moeten wel kilometerheffing betalen).