Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Een echt "laag seizoen" Lijkt er al een hele tijd niet meer te zijn. Meestal is er in de luchthaven(s) toch redelijk wat volk. Toegegeven, de "topperiodes" zoals bouwverlof en schoolvakanties zijn we er al lang niet meer geweest. We hebben al vele jaren de luxe van vrij te kiezen wanneer we weg willen. Tijdens mijn laatste jaren kon ik de vakantie wat verschuiven en kozen we voor augustus met vertrek/aankomst buiten de weekends en als gepensioneerde kiezen we natuurlijk helemaal zelf. We nu gewoon tijdens de week en vooral, we kiezen niet voor "tourist hotspots". Onze laatste vakantie hebben we zeer weinig volk gezien, in 1 hotel waren we de enige gasten 8) . Enkel nabij Kyoto en in Tokyo (waar we enkel 1 nacht bleven na en voor de vlucht naar huis) was het zeer (te) druk.
Wie kan kiest dus beter zijn vakantieperiode en zijn bestemming buiten de massa verzamelplaatsen en periodes.
Zelfs de citytrips naar Lissabon, Madrid, Barcelona en Venetië waren niet echt druk te noemen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Ptoeneigh schreef: 25 jul 2023, 09:39 Ik moet bekennen dat ik mij heb gerealiseerd door de afgelopen jaren tijdens de zomervakanties steeds meer in de hitte en drukte terecht te zijn gekomen, dat het eigenlijk wel tijd is om de plannen bij te sturen.
In de praktijk is dat fenomeen al langer merkbaar (toch voor wie tegen beter weten in de feiten niet blijft ontkennen of met de kop zo diep in het zand leeft dat het er nog altijd voldoende koel is).
Jarenlang een verblijf gehad in Zuid-Frankrijk. Daar wij van actieve vakanties houden was het de laatste jaren steeds meer de noodzaak (en dan nog buiten de vakantiemaanden juli en augustus) om de dagactiviteiten te verplaatsen naar de periode tussen 06:00 en 11:00 uur omdat het door de dag niet meer te harden was door de zengende hitte. Net op tijd beslist om in 2018 het dorp dan maar te verkopen. Binnen een paar jaar geraak je die locaties voor een aanvaardbare prijs niet meer aan de straatstenen kwijt. Blijkbaar zijn we ook nog niet geschrapt uit de maillisting van de lokale gemeente zodat we de situatie ter plaatse nog kunnen opvolgen en dat worden steeds meer mails met verboden: verbod zwembaden te vullen, verbod tot BBQ, afgelasten dorpsfeest x en y, ...... In de herfst dan weer berichten van maatregelen tegen de gevolgen van hevige onweders en rivieren die weer buiten hun oevers zijn getreden. Dan is de lol er al snel af.

Als periodieke toerist die en masse een week of twee neerstrijkt op een locatie om zich heen en weer te slepen tussen bar, zwembad en strand en dan weer zijn biezen pakt valt dat uiteraard niet zo onmiddellijk op.

Tijd om het wat noordelijker te gaan zoeken. :-D
Alhoewel, de laatste keer dat we in putje winter in Rondane waren voor een langlauftrektocht begon dat ook al tegen te vallen. In plaats van de te verwachten -10/-20°C schommelde de buitentemp. rond de 0°C met dagenlang aanhoudende mist tot gevolg.
Maar voorlopig is het hier (centraal Vlaanderen) nog een van de meest ideale plekken om je dagen in alle rust en in alle comfort te slijten. :beerchug:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Deze opmerkingen komen grotendeels overeen met wat ik elders al schreef, veel mensen zouden veel beter af zijn als ze gewoon niet op vakantie gingen.

Zeker als je door omstandigheden tijdens de zomermaanden "moet" reizen kan men te maken krijgen met drukte en hoge temperaturen terwijl het ook nog eens extra duur is. Voor wie al stress krijgt als de voordeur dicht valt, is dat echt geen pretje. Steek dat geld in de eigen woning dan kan men dat beter inrichten dan de meeste hotels en bespaart men zich de drukte, hitte en stress. Uw afwezigheid zal niet gemist worden en huisdieren zullen het ook op prijs stellen dat ze niet jaarlijks geruild worden voor een model dat in de mode is dit jaar. Ook de NMBS kan eens een zomer tegemoet zonder dat mensen hun eigen koffers niet meer de baas kunnen en ze dan maar in de weg van anderen opstapelen.

En voor de vrienden en familie kan je nu zeer gemakkelijk deepfake vakantiebeelden maken die de eigen variaties van "hier sta ik in de weg van wat anders een mooi landschap was geweest".

En hé, krijg je toch heimwee naar die ellende, dan kan je nog altijd snel naar de kust tuffen in de eigen wagen met airco op hoogste stand ondertussen foeterend op de alweer typisch file naar het lelijkste strookje van het land. De prijzen zijn er niet minder dan in de beste tourist traps en als je echt wil kan je er ook je handdoekje leggen. Na een even frustrerend ritje terug ben je weer volledig overtuigd van het voornemen om thuis te blijven :)

PS alle overeenkomsten met bestaande situaties en personen zijn puur toevallig
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben net terug van 2 weken Nederland.
Daar was het kouder dan andere jaren, maar we zijn nooit moeten vluchten voor de hitte, supercellen of hagelbollen.
Net zoals voorgaande jaren zullen we ook volgend jaar weer onze Noorderburen bezoeken.
Bijkomend (groot) voordeel. De kak-Hollanders zitten in het Zuiden, dus daar heb je geen last van. :angel:
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Amen ... Zeeland tripjes FTW :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Het was dit jaar ook Zeeland voor ons.
Wel veel wind, maar de campings daar zijn er op voorzien, die planten strategisch bomen en hagen waardoor je het wel hoorde, maar amper voelde.
Bijkomend voordeel, we zijn 2 weken weg geweest met een caravan en ik heb minder dan een tank benzine verbruikt.
Maar goed, het gaat hier over frustraties.
Bij deze mijn deelname: Damn daar waren veel Duitsers!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

heist_175 schreef: 25 jul 2023, 09:06Dat het op 1,5km hoogte beter zou zijn, heb je weinig aan.
Zoals al uitgelegd is die kaart bijzonder relevant om de anomalie aan de grond vast te stellen, want luchtmassa's komen natuurlijk niet via het oppervlak van de aarde aan, anders zouden ze niet ver raken.
heist_175 schreef: 25 jul 2023, 09:06 Tital van het commentaar in GVA vandaag, vond ik wel grappig:
Titel van het artikel in HLN vandaag, vond ik minder grappig:
“Deze maand geen zomers weer meer”: verzuipt ook de rest van de Belgische zomer?
https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~a159a601/

De realiteit is dat er tov "apocalyptische taferelen" (uhu) evenzeer afwijkingen richting kou en somber zijn - helaas meestal bij ons. We mogen al blij zijn dat het ook eens vermeld wordt naast dat sensationeel gedoe.
heist_175 schreef: 25 jul 2023, 09:06Maar wel met "z'n allen" de gesubsidieerde regionale luchthavens overspoelen om met een CO2-brakend vliegtuig naar de hitte te trekken. Ik snap dat niet.
Ik snap dat wel, want ik doe het zelf ook. Niet via een gesubsidieerde regionale luchthaven weliswaar, want daar raak je enkel bij de Spaanse oostkust of de Canarische Eilanden, wat nog steeds te fris is voor mij, naast het feit dat dat ook maar oppervlakkige en weinig inspirerende bestemmingen zijn.

Een (normale?) mens wil gewoon wat warmte en wat zomerweer in de zomer. Niet altijd die kou, die wind, die regen en dat somber weer, dat word je zo beu. De dagen worden al flink korter, dus het is nu dat je moet gaan. Augustus zal wellicht nog wat wat zomer naar onze regio brengen, maar dat met veel kortere dagen.

Dus ja, ik snap wel waarom de last minutes nu zelfs aan recordprijzen de deur uitgaan, aan meer dan het dubbele dat ik betaald heb in mei. Mijn bestemming zit ook bij de grote meerderheid waarbij er van "apocalyptische taferelen" helemaal geen sprake is, dat laatste gaat echt maar over zeer specifieke en lokale gebieden en elke zomer (en winter) komen zo'n zaken wel eens voor, ook vroeger gebeurde dat. Het verschil is dat het nu bon ton is om dat te sensationaliseren.
cadsite schreef: 25 jul 2023, 17:48 Het was dit jaar ook Zeeland voor ons.
Wel veel wind, maar de campings daar zijn er op voorzien, die planten strategisch bomen en hagen waardoor je het wel hoorde, maar amper voelde.
Leuk dat je van zo'n vakantie (waar het weer eigenlijk nog slechter is dan thuis) kan genieten. Of beter: mooi voor jou dat het weer geen invloed heeft op hoe je je vakantie ervaart, want je spaart idd heel veel geld uit met naar ginder te gaan. Zelf zou ik daar enorm slechtgezind zitten en er niet van kunnen genieten :-) Het weer is natuurlijk niet de enige factor die bepaalt of je vakantie geslaagd is of niet, maar voor mij persoonlijk bepaalt het weer toch wel meer dan de helft.

Het zou mij veeeel geld uitsparen mocht ik ook bij die mensen zijn die helemaal geen verschil voelen bij regen, kou, warmte, wind of zon. Helaas.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 jul 2023, 19:54, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 25 jul 2023, 19:32 Leuk dat je van zo'n vakantie (waar het weer eigenlijk nog slechter is dan thuis) kan genieten. Of beter: mooi voor jou dat het weer geen invloed heeft op hoe je je vakantie ervaart, want je spaart idd heel veel geld uit met naar ginder te gaan. Zelf zou ik daar enorm slechtgezind zitten en er niet van kunnen genieten :-) Het weer is natuurlijk niet de enige factor die bepaalt of je vakantie geslaagd is of niet, maar voor mij persoonlijk bepaalt het weer toch wel meer dan de helft.

Het zou mij veeeel geld uitsparen mocht ik ook bij die mensen zijn die helemaal geen verschil voelen bij regen, kou, warmte, wind of zon. Helaas.
Uiteraard heeft weer een invloed, maar het is een klik in je hoofd.
Thuis zet je vaak geen voet uit huis als er een waterkans bestaat op een druppel. Op vakantie zeggen we 'foert' en gaan er voor.
Zowel mijn dochters als ik hebben véél meer miserie met te hoge temperaturen dan met een druppel regen. We zijn 1 keer naar het zuiden gereden (mid-Frankrijk ter hoogte van Bordeaux) en werden daar letterlijk ziek van de hitte.
Sindsdien zijn we teruggekeerd naar onze oude liefde, Nederland. In al die jaren dat we naar daar gaan hebben we nog maar 2 zomers 'kwakkelweer' gehad (inclusief deze zomer). Maar ook al 2 zomers dat we daar prachtig weer hadden zonder 1 druppel water terwijl ze in Spanje strontweer hadden.
Onze balans is dus nog altijd positief richting NL.
Er is nergens een garantie op mooi weer. Mijn collega is naar Noord-Italië voor het mooie weer. Heb je het nieuws van de laatste dagen gevolgd?

Dat het geld uitspaart is leuk mee genomen, maar totaal niet het hoofddoel. Zoals hier al eerder aangegeven zal ik deze zomer mijn dochters ook nog een week naar Londen mee nemen. Als ik beide budgetten samen tel kan ik met gemak 2 weken in het 1 of andere resort gaan liggen bakken aan een all-inclusive hotel zwembad.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Je gaat inderdaad niet op reis om geld uit te sparen, integendeel. Wij keken vroeger meer op budget wat logisch is als je jonger bent en er minder budget is :)
Nu bekijken we veel minder wat we uitgeven want dat doe je thuis ook en de prijzen zijn er vaak nog hoger.

Het weer speelt wel een grote rol als je vooral buitenactiviteiten doet zoals wandelen, trekkings,... Van een spat regen ga je niet smelten maar het is wel minder plezant dan mooi weer. Ook voor foto's speelt het weer een belangrijke rol. Slecht weer kan daarvoor dan ook weer positief zijn.

Vorig weekend in de buurt van Groede geweest en het weer was erg dreigend maar net dat maakte de foto's mooi.

Wel al eens op de Azoren geweest en daar is werkelijk niets te doen buiten wandelen, als het dan een ganse dag regent dan is de pret er wel wat vanaf. Ik herinner me dat we een rit naar de start van een wandeling geregeld hadden en de chauffeur heeft minstens 5 keer gevraagd of we wel zeker waren om in dat weer te wandelen. Weinig gezien door het weer die dag maar het was er niet koud en voor de rest was er daar toch niets te beleven. Nadien lach je ermee, met de nadruk op nadien :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 25 jul 2023, 19:32 Augustus zal wellicht nog wat wat zomer naar onze regio brengen, maar dat met veel kortere dagen.
Modellen lijken stilaan eensgezind te worden voor een terugkeer van het zomerweer (of laat ons zeggen: warmer weer) vanaf de tweede decade van augustus. Onder voorbehoud, uiteraard.

De komende 10 dagen wel nog een enorme dip van de zomer (dit is geen dipje meer) met nog koudere temperaturen en veel neerslag en wind. Gelukkig dat er, dankzij de opwarming van het klimaat alsook de verharding, in juli nog al bij al aangename temperaturen waren. Als het even niet regent of waait of compleet bewolkt is heb je zo wel nog eens een mooi momentje ertussen. Nog geen 30 jaar geleden zou dit echt een rotmaand geweest zijn.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Je doet het echt klinken alsof de klimaatverandering en de verharding/bijbouwen een goed feit is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef: 30 jul 2023, 16:39 Je doet het echt klinken alsof de klimaatverandering en de verharding/bijbouwen een goed feit is.
Zoals ik hierboven al ergens zei, ik denk dat het zinloos is om te denken dat het nog te stoppen is. China/India willen niet mee, de piste van degrowth heeft geen draagvlak, en er is meer en meer sprake van klimaatmoeheid. Ik denk dat we het geweer van schouder moeten veranderen en moeten nadenken hoe we kunnen met en anticiperen op de veranderingen, in plaats van te denken dat we ze kunnen stoppen en nog zinloos energie te steken in iets wat toch niet meer kan en waar er toch te weinig bereidheid toe is. Als je ziet hoeveel mensen er deze maand naar de zon gevlogen zijn is het duidelijk: veel mensen geven er niets meer om.

Als je de verandering als voldongen feit ziet, dan zie ik persoonlijk niet het probleem om ook de voordelen te mogen benoemen. Ja, in Zuid-Europa (lokale gebieden weliswaar - zeker niet overal) was het bijna niet doenbaar voor een periode, daar komt de opwarming bovenop een warme zomer. Maar bij ons maken die extra graden dit jaar het verschil tussen een rotmaand en een vakantiemaand met nog aangename momenten nu en dan.

Er zijn natuurlijk voor ons ook nadelen: dat de herfst nooit meer onderbroken wordt door een echte winter en we dus 6 tot 8 maanden herfstweer per jaar hebben. Alhoewel: voor mij persoonlijk geen factor, maar ik denk dat er maar wat mensen tevreden zijn met de besparing dat dat oplevert voor hun stookkosten. Of mag dat voordeel van de klimaatverandering ook niet benoemd worden, volgens jou?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Je bekijkt het allemaal nogal egocentrisch.
Het feit dat miljoenen mensen niet gaan kunnen blijven wonen waar ze nu wonen en dus 'omhoog' zullen gaan vind ik niet echt een fait-divers.
Stoppen zal niet lukken, maar gewoon in de tuinstoel ploffen en zeggen 'kom maar op' is dan weer het andere uiterste.
Trachten te vertragen en daarnaast pragmatisch zijn, daar kan ik wel in volgen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 30 jul 2023, 18:46 Je bekijkt het allemaal nogal egocentrisch.
Het feit dat miljoenen mensen niet gaan kunnen blijven wonen waar ze nu wonen en dus 'omhoog' zullen gaan vind ik niet echt een fait-divers.
Ik ook niet.
cadsite schreef: 30 jul 2023, 18:46Stoppen zal niet lukken, maar gewoon in de tuinstoel ploffen en zeggen 'kom maar op' is dan weer het andere uiterste.
Dat zeg ik ook niet. Wel dat we nu een ander plan van actie moeten ondernemen: de verandering als voldongen feit zien, en nagaan hoe we kunnen omgaan met de veranderingen en kunnen anticiperen erop, natuurlijk met de hulp van technologie. Dat geldt ook voor mensen die niet zullen kunnen blijven wonen waar ze nu wonen. Ik denk dat ze daar beter mee gediend zijn dan nog jaren tijd te verliezen met te palaveren over hoe we het kunnen stoppen, terwijl "the point of no return" al achter ons ligt...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

We zijn nu zo bezig met illegale immigratie. Mensen moeten ook beseffen dat de klimaatmigratie ook komt en die zal onvermijdelijk zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

...zwemmers die een douche pakken in het zwembad alsof ze al een hele week niet meer gewassen zijn.
Ben na meer dan een decennium weer beginnen zwemmen. Voor zover ik me herinner was douchen vroeger gewoon je afspoelen. Vandaag moet je blijkbaar aanschuiven omdat iedereen zo nodig met douche gel, shampoo en conditioner aan de slag gaat...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Das waarschijnlijk omdat ze chloorintollerant zijn ofzo... voor elke misdraging bestaat er wel een kwaal tegenwoordig. Vroeger werd je buitengezet als je zeep gebruikte in de douche van het zwembad.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Tomby schreef: 30 jul 2023, 20:49 ...zwemmers die een douche pakken in het zwembad alsof ze al een hele week niet meer gewassen zijn.
Ben na meer dan een decennium weer beginnen zwemmen. Voor zover ik me herinner was douchen vroeger gewoon je afspoelen. Vandaag moet je blijkbaar aanschuiven omdat iedereen zo nodig met douche gel, shampoo en conditioner aan de slag gaat...
Ja watte...
Slecht geslapen?

Douche bij het binnengaan is snel even spoelen, douchen bij het buitengaan is inderdaad met shampoo en douchegel bij mij. :beerchug:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

omdat ge gezweet hebt van't zwemmen ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef: 31 jul 2023, 11:15 omdat ge gezweet hebt van't zwemmen ?
Nee, omdat ik anders de rest van de dag stink naar chloor.
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Chloor verdampt redelijk snel. (zeker bij de verdunning in een zwembad) dus de geur ben je zeer snel kwijt.
Wat je wel hebt is dat je nadien vrij neutraal ruikt. En dat kan vervelend zijn als je gewoon bent om een lichte zeep geur te hebben.
Maar gewoon je handen en borstkas van 2 veegjes of druppels zeep voorzien is hier in principe voldoende voor.
Greetz cyberbug

Afbeelding
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Het is niet de chloor die je ruikt maar chloramine wat gevormd word door de combinatie van chloor en urine.
Als je die typische 'zwembadgeur' waarneemt weet je nu wat er in het water zit :-)

Na het zwemmen douchen met shampoo en douchegel lijkt me niet meer dan normaal en waarom zou je dat achteraf thuis doen als je dat onmiddelijk in het zwembad kan doen?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Er is geen klantenservice meer bij bepaalde 'grote' merken. Ik kom net terug van de vw garage om een offerte te krijgen voor een aantal reparaties op mijn polo van 2009. Kwestie van een idee te krijgen of het de moeite is om te repareren wetende dat ik binnen een jaar of zo zal verkopen. Ik kom dus terug met een afspraak om op 5 september langs te gaan, de auto een ganse dag achter te laten voor een offerte te laten maken. Wtf? Erna naar een lokale carrossier gegaan. Hij heeft de auto samen met mij bekeken en gaat ten laatste vrijdag terugbellen met een offerte.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Bij alle grote merken ... afspraak maken voor onderhoud moet je maand(en) op voorhand doen ?? Een defect en je moet soms weken wachten tot ze 'tijd' hebben om dat uit te voeren. Rijden er dan zoveel meer wagens als pakweg 4j geleden, of waar ligt dat eigenlijk aan ?

Sinds corona merk je in alle sectoren een probleem met dienstverlening die een heel pak langer duurt dan voorheen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef: 31 jul 2023, 15:45 Rijden er dan zoveel meer wagens als pakweg 4j geleden, of waar ligt dat eigenlijk aan ?
Volgens de hoofdtechnieker van het huidige merk van de auto vinden ze bijna geen geschoolde autotechniekers meer.
Bijna niemand wil zijn handen nog vuil maken. Aan verkopers met een vlotte babbel of baliewerkers die wat met twee vingers op een pc kunnen tikken geen gebrek. :wink:

Een afspraak maken voor het jaarlijks onderhoud lukt nog wel binnen de 2-4 weken (dat houdt ook niet meer in dan aan uitlezer koppelen, updates doen en wat vloeistoffen bijvullen).
Maar indien er iets vervangen moet worden en vooral wanneer je op onderdelen moet wachten (voorraden wisselstukken zijn ook al tot het min. teruggebracht) kan dat idd maanden duren. Hebben hier bv. bij het laatste onderhoud dec. 22 problemen gemeld bij de motor. Ergens midden augustus zou dat - na reeds twee keer binnen te zijn geweest voor analyse en gedeeltelijke vervanging onderdelen) definitief opgelost moeten zijn (volledig nieuwe motor en gearbox).
Gelukkig is dat geen frustratie (de koffie en kranten zijn gratis en de vervang e-bike of -auto eveneens). :-D
Laatst gewijzigd door ivob 31 jul 2023, 16:16, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

Toegevoegd na 52 seconden:
ahrand schreef: 31 jul 2023, 16:14
Sasuke schreef: 31 jul 2023, 15:45 Bij alle grote merken ... afspraak maken voor onderhoud moet je maand(en) op voorhand doen ?? Een defect en je moet soms weken wachten tot ze 'tijd' hebben om dat uit te voeren. Rijden er dan zoveel meer wagens als pakweg 4j geleden, of waar ligt dat eigenlijk aan ?

Sinds corona merk je in alle sectoren een probleem met dienstverlening die een heel pak langer duurt dan voorheen.
De grote merken zijn zich aan het klaar maken op de omschakeling naar EV's (veel minder onderhoud en geschoolde techniekers nodig) en de Chinese invasie (geen onderhoud via tradionele garage's maar eerder via bandencentrales/Auto5/...)
Ik zie het niet goedkomen met traditionele garages (en dat weten ze zelf ook), maar zoals altijd, dat zal altijd langer blijven hangen dan je denkt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

ahrand schreef: 31 jul 2023, 16:15 De grote merken zijn zich aan het klaar maken op de omschakeling naar EV's (veel minder onderhoud en geschoolde techniekers nodig) en de Chinese invasie (geen onderhoud via tradionele garage's maar eerder via bandencentrales/Auto5/...)
Bwa, dat merk ik persoonlijk toch niet.
Voor de vervanging van een motorophanging, gearbox en elektromotor bij een EV hebben ze ook maanden nodig.
En daar is het excuus ook een tekort aan techniekers.
En dat de dealers geen enkel beslissingsrecht meer hebben. Alles moet eerst gebeuren met toestemming van de producent, vervolgens bij de dealer probleem analyseren, analyse opsturen naar hoofdzetel, wachten op beslissing, na goedkeuring onderdelen verscheept van andere kant wereld, opnieuw binnen voor herstelling, blijkt het dat niet te zijn (wat je tegenwoordig via het internet blijkbaar als klant vlugger te weten komt dan de dealer) waarna de processie van Echternach zich weer in gang trekt voor de volgende statie. :-D

En ze zijn uiteraard ook niet stom bij de producenten. Ze geven langer garantie op een EV dan (vroeger) op een ICE maar je moet na een lager aantal km op onderhoud of minstens één keer per jaar of je krijgt gedonder met de garantie.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Sasuke schreef: 31 jul 2023, 15:45 Ik zie het niet goedkomen met traditionele garages (en dat weten ze zelf ook), maar zoals altijd, dat zal altijd langer blijven hangen dan je denkt.
We hebben quasi nog maar één garage in Belgie... Van Mossel noemt die :-D
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Het gaat me niet enkel om wachttijden maar ook puur om dienstverlening zelf. Ik heb bij de VW garage al bij al een kwartierke binnen geweest, want ze moesten mijn auto naturlijk ook in het systeem steken. Wat dienstverlening betreft:
- duurtijd voor afspraak voor een offerte te maken dus meer dan één maand
- geen excuses voor de lange wachttijd
- geen "als er een gaatje vrijkomt, dan bellen we u op"
- op dat kwartierke is daar twee keer een mechanieker langs gekomen voor een orderbon te pakken, je zou denken dat ze één ervan eens vijf minuten naar mijn probleem zouden laten kijken om mij al een idee te geven van wat het probleem is en of het (gemakkelijk) kan opgelost worden?

Het was duidelijk toen ik zei Polo 2009 en nog geen bestaande klant, dat de goesting ver weg was.

Bij de lokale carrosserie:
- 2 man op de bureau "wacht efkes mijnheer, er komt iemand aan als hij met de vorige klant heeft gedaan"
- 5 minuten later stond die er ook echt
- 10 minuten later wist ik al dat 2 van de 4 problemen typische defecten zijn van Polo's en hoe die opgelost kunnen worden
- tegen ten laatste vrijdag belt hij me op met een prijs

Heb direct de afspraak voor 5 september geannuleerd...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

klopt, begin juli in het nieuws: "laat uw auto checken voor je op vakantie vertrekt" alsof je begin juli nog een afspraak vastkrijgt 'in de vakantie' laat staan ervoor...

J.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

pfuhu schreef: 19 jul 2023, 20:34
Ik heb een negatieve review bij de garage achtergelaten en al meteen de vraag gekregen een volledig overzicht van mijn frustraties aan hen door te sturen. Ik wacht hun antwoord af en post mss de hele mail hier later nog.

Er ging die dag véél mis. Maar finaal: Hij was klaar, maar er werd 63€ extra gefactureerd omdat er blijkbaar maar 1 liter koelvloeistof op de offerte stond en ze hadden er 7 nodig. Enige mogelijkheid was betalen (of ik kreeg de auto niet mee). De klacht naar de garage om het teveel te recupereren loopt. Het zal van hun antwoord afhangen hoe hard ik ze zwart zal maken ...
Vandaag opgebeld door verantwoordelijke van de groep waar de garage van uitmaakt. Gaf 100% hun fout toe en deed voorstel om niet 63€ die ik vroeg, maar 200€ te crediteren als compensatie voor alles wat er was misgelopen. Maar vroeg ook of ik de slechte review wou schrappen.

Bij het schrappen van de review gezien dat er ondertussen al meerdere andere recentere reviews stonden en die waren minstens even negatief als de mijne ...
stybola
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Morgen met een nog gratis verworven ticket naar Plopsaland. Tijdens het 'voorbereiden' de app willen downloaden. Zo hoef ik niet te sukkelen met een te groot plannetje en zie je de actuele (of toch bij benadering) wachttijden.

De app valt niet te downloaden op geen van beide smartphones hier en alsook niet op onze tablet. Android versie is te nieuw.

Moet ik nu een ios-device aankopen? (lacht) :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

pfuhu schreef: 31 jul 2023, 21:15 Vandaag opgebeld door verantwoordelijke van de groep waar de garage van uitmaakt. Gaf 100% hun fout toe en deed voorstel om niet 63€ die ik vroeg, maar 200€ te crediteren als compensatie voor alles wat er was misgelopen. Maar vroeg ook of ik de slechte review wou schrappen.
Jammer dat een slechte review eerst nodig is alvorens men pas de juiste klantenservice kan verlenen. Anderzijds is dat ook weer een van de voordelen van het internet: vroeger had je geen mogelijkheid om publiekelijk slechte reviews na te laten (tenzij je er geld voor over had) en werd je helemaal afgescheept. Of hoe het heden toch beter is dan het verleden - op de meeste vlakken.

Persoonlijk zou ik een slechte review wel niet "schrappen," ik denk dat dat een verkeerd signaal stuurt alsof zoiets af te kopen valt en dan doen we alsof het niet meer is gebeurd. Ik zou wel de positieve zaken die nadien gebeurd zijn toevoegen aan de review. Natuurlijk, je hebt niet altijd de mogelijkheid om een review aan te passen.
stybola schreef: 31 jul 2023, 21:37 De app valt niet te downloaden op geen van beide smartphones hier en alsook niet op onze tablet. Android versie is te nieuw.
Die app is al meer dan twee jaar niet meer geupdated dus ik denk niet dat je er veel van moet verwachten, zelfs als je het kon installeren. Duidelijk geen prioriteit voor hen. Te innovatief misschien, of ze snappen daar nog niet hoe ze zo'n app kunnen ombuigen van een kost tot een winstpost.

(Disney daarentegen zet wel volop op zo'n zaken in en haalt er nog meer winst uit).
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Sasuke schreef: 31 jul 2023, 15:45 Bij alle grote merken ... afspraak maken voor onderhoud moet je maand(en) op voorhand doen ??
Misschien valt Citroen/Peugeot niet onder "grote merken", maar mijn jaarlijkse "groot onderhoud" regel ik typisch enkele dagen op voorhand.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Bij m'n Toyota Prius was dat een week of 2 op voorhand.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik heb voor mijn VW toch ook dikke 6 weken moeten wachten.
Mijn collega rijdt met een opel en bij hem was 't van 't zelfde.

Ik moet wel zeggen, mijn ex had miserie met haar VW en ze hebben haar onmiddellijk geholpen. Wel na veel gezaag en aandringen (en geloof me, dat kan ze heel goed), maar bon, ze hebben het toch maar gedaan.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Niet echt rechtstreeks mijn probleem, maar hoe die vrachtwagenchauffeurs naar een parkeerplaats moeten zoeken naast de snelweg. Zeker niet enkel in België een probleem maar als je -tig keer per jaar je mag horen in de media hoe belangrijk containervervoer is voor onze economie, dan kan het toch niet dat we dat niet geregeld krijgen (die moeten wel kilometerheffing betalen).

Die chauffeurs doen ook maar hun job.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
crackjack
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 27 keer

stybola schreef: 31 jul 2023, 21:37 De app valt niet te downloaden op geen van beide smartphones hier en alsook niet op onze tablet. Android versie is te nieuw.
Apk downloaden en installeren ?
https://apkpure.com/nl/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Block schreef: 01 aug 2023, 17:54 Niet echt rechtstreeks mijn probleem, maar hoe die vrachtwagenchauffeurs naar een parkeerplaats moeten zoeken naast de snelweg. Zeker niet enkel in België een probleem maar als je -tig keer per jaar je mag horen in de media hoe belangrijk containervervoer is voor onze economie, dan kan het toch niet dat we dat niet geregeld krijgen (die moeten wel kilometerheffing betalen).
De oorsprong van het probleem is nochtans dat er veel te veel vervoer van vracht over de weg is. We hebben in deze hoek van Europa een zeer dicht spoorwegnet, en tevens hebben we waterwegen naar alle grote steden die allemaal in verbinding staan met de havens van Antwerpen en Zeebrugge (en zelfs Brucargo via Vilvoorde). Toch kiest men ervoor om alles zoveel mogelijk over de reeds verzadigde wegen te sturen (met verzadigde parkeerplaatsen). De kilometerheffing, die neemt men er bij.

De redenen zijn natuurlijk de "grip" van de NMBS op het spoorwegnet die zeer veel capaciteit reserveert waarvan ze lang niet alles gebruikt. En wat de waterwegen betreft: de uitbating door de Vlaamse overheid, bruggen en sluizen die wekelijks kapot gaan en uren nodig hebben om hersteld te worden, grotendeels omdat de infrastructuur totaal verouderd is en er van preventief onderhoud amper sprake is. Stel dat je een bedrijf bent met een laad/loskade aan het water, dan kan je er vaak gewoon geen betrouwbare dienst op uitbaten. Uiteraard kies je dan ook maar voor de vrachtwagen.

Als je bv vergelijkt naar de VS waar zeer veel cargo over het spoor vervoerd wordt, ondanks een spoorwegnet dat veel minder dicht is dan bij ons. Voor een land als het onze die logistiek zo'n belangrijke rol heeft, is het idd triest hoe de overheid de verkeersassen behandelt. Gelukkig - voor ons - dat de truckers geen keuze hebben dan door ons land te rijden ondanks de staat van de infrastructuur, gezien de favorabele ligging.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

CCatalyst schreef: 02 aug 2023, 09:03 De kilometerheffing, die neemt men er bij.
De dieselkorting van 20 ct per liter in belgie nemen ze er uiteraard ook bij.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”