verkeersboete Tsjechië

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

glda19 schreef: 02 mei 2023, 14:45 Maar hoe ga je bewijzen dat ik daar nooit geweest ben!
Je moet niet bewijzen dat jij daar niet geweest bent.
Je moet bewijzen dat jouw auto daar niet was. Of vraag hen te bewijzen dat jouw auto daar was.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Via een foto!!!!!
Ik heb ooit hetzelfde voorgehad. Ik was zogezegd geflitst in Sint-Niklaas, maar was daar nooit geweest.
Advies ingewonnen bij de lokale politie van mijn eigen woonplaatst. Die zeiden: "Betaal maar meneer, het is toch niet veel en dan ben je ervan af". Ja dag!
Vervolgens heb ik gebeld naar de politie van Sint-Niklaas. Na mijn uitleg: "Wacht meneer, we gaan er even het dossier met de foto bijnemen".
Zegt die dame aan de andere kant van de lijn plots: "Inderdaad meneer, u hebt gelijk, het kan niet want u rijdt met een Peugeot en op de foto staat een Mercedes". Ik had zelfs nog niet eens vermeld dat ik met een Peugeot reed. Ze hadden alle gegevens om te zien dat er iets niet klopte, maar hadden de boete toch doorgestuurd.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

glda19 schreef: 02 mei 2023, 14:45 Maar hoe ga je bewijzen dat ik daar nooit geweest ben!
Een mogelijk antwoord op die vraag heb je in uw openingspost zelf al beantwoord?
glda19 schreef: 01 mei 2023, 12:45 Heb zelf via het systeem mijn prikingstijden van het werk afgedrukt. Dus toekomen en weggaan van het werk
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Op de foto zou je al kunnen zien of het dezelfde auto is, of het wel jouw plaat is, of misschien zijn ze zich er al van bewust dat er een fout is gebeurd...
Je kan alles afwachten en ineens ook wachten op de volgende boete, als er iemand bewust met jouw plaat rondrijdt ben ik er vrij zeker van dat die dat niet doet omdat die zich aan de verkeersregels houdt...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

eerst zien wat die kennis van mijn zus zegt
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Waar was je dan wel op dat moment en is daar echt geen enkel bewijs/getuigen van?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Dizzy schreef: 02 mei 2023, 15:44 Waar was je dan wel op dat moment en is daar echt geen enkel bewijs/getuigen van?
Zoals al meermaals aangehaald gaat het er alleen om:
- waar de auto (en niet de persoon) op het ogenblik van de bekeuring was.
- Of het een echte boete is of fake.
- Wanneer het een echte boete was en de auto was op het ogenblik van de vastgestelde overtreding niet op die plaats je dan kan bewijzen dat hij dan ergens anders was/ de geflitste auto niet de jouwe was (dus foto opvragen).

Dus eerst vaststellen of het fake is of niet.
Indien echt moet je pas je onschuld beginnen aan te tonen.

ps. De EU regulering houdt ook in dat wanneer één land een boete stuurt naar een ingezetene van een andere lidstaat - die een overtreding van de weerhouden lijst van overtredingen beging - er een vertaling van de boete wordt meegestuurd. Is dit niet het geval kan je dit per post/mail eisen.
Tjechië is sinds 2018 aangesloten op het EUCARIS systeem.
Je kan al beginnen met na te gaan of het IBAN nummer een geldig Tjechisch nummer betreft en aan wie het toebehoort.

Wanneer de boete niet fake is en je ze niet betaalt kan het land van uitschrijving ook aan het land van de ingezetene vragen de boete te innen. Niet betalen omdat je denkt nooit meer in het land van overtreding met een auto rond te rijden geeft dus geen zekerheid.

https://www.eccbelgie.be/themas/auto/ri ... buitenland
Laatst gewijzigd door ivob 02 mei 2023, 16:10, in totaal 6 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 02 mei 2023, 15:44 Waar was je dan wel op dat moment en is daar echt geen enkel bewijs/getuigen van?
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mijn auto hangt niet permanent vast aan mij.
Je moet niet bewijzen dat jij ergens was, maar dat jouw auto er niet was. Je kan hen proberen te overtuigen door aan te tonen dat jij aan het werk was, maar dat bewijst niet dat er niet iemand anders met jouw auto aan het rijden was.
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Hoe ga je bewijzen dat je auto ergens is. Maar niet op die plaats van de boete
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Aangezien je niets onderneemt maakt het niet uit...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
glda19
Elite Poster
Elite Poster

zeg het toch maar kan misschien van pas komen
ivob
Elite Poster
Elite Poster

glda19 schreef: 02 mei 2023, 16:09 zeg het toch maar kan misschien van pas komen
Begin al eens met een vertaling van de boete te vragen aan de officiële instantie die ze uitschreef.
Deze moet normaal gezien een begeleidend schrijven bevatten in de taal van het inschrijvingsbewijs of minstens in één van de erkende landstalen van de overtreder.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Is totaal niet het geval enkel in het tsjechies
Dus als je bv een verkeersboete krijgt in Frankrijk of duitsland dan moeten ze je ze sturen in Nederlands als ik het goe versta.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

glda19 schreef: 02 mei 2023, 16:14 Is totaal niet het geval enkel in het tsjechies
Dus als je bv een verkeersboete krijgt in Frankrijk of duitsland dan moeten ze je ze sturen in Nederlands als ik het goe versta.
Dat is inderdaad de EUCARIS overeenkomst.
Vraag info met bijlage van "de boete" bij:
https://www.policie.cz/clanek/obvodni-o ... stred.aspx
Laatst gewijzigd door ivob 02 mei 2023, 16:26, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet zelf niet wat het pv nr is
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

glda19 schreef: 02 mei 2023, 11:18
Dit zie ik staan boven de brief.
C.j: SMO/250646/23/DSC/sck
Sp. zn: S-SMO/100284/23/DSC
glda19 schreef: 02 mei 2023, 16:24 Ik weet zelf niet wat het pv nr is
Vertaal dat papier met bv. Google translate (gewoon met camera) er zal veel duidelijk worden.
Bye, Maurice
glda19
Elite Poster
Elite Poster

kun jij hier iets van maken
thx
Vyrizuje: ing. Marita sekerová
tel
Vertallen heeft zelf geen zin zijn afkortingen
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En in heel die brief staat geen enkel adresgegeven van een afzender?
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Toch wel, een emailadres, maar dat is te gemakkelijk.
Bye, Maurice
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja ik heb hem/haar al aangeraden het ontvangen schrijven in bijlage mee te sturen naar de officiële instanties in Ostrava (daar zullen ze dan wel weten wat het PV/dossiernummer is) en, zoals voorzien, om een vertaling van het document te vragen. Kan je in één beweging ook de boete betwisten (om - in geval het om een echte boete gaat - de termijnen van verweer niet te laten vervallen).
En dan gewoon op de respons wachten.
Meer dient er nu niet te gebeuren.

Ik zou toch minstens een briefhoofding met logo en contactgegevens verwachten ipv alleen een mailadres.
Laatst gewijzigd door ivob 02 mei 2023, 17:32, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

glda19 schreef: 02 mei 2023, 16:51 kun jij hier iets van maken
thx
tel
Ge moet daar toch niets van kunnen maken ?
Nogmaals: mail dan gewoon die Martina, en geef die bovenstaande referenties. Die zal dan wellicht wel weten wat er relevant is.
Nogmaals: ik snap echt je probleem niet (en ik ben duidelijk niet de enige). Het is precies of je toch maar redenen blijft zoeken om niets te ondernemen. Waarom je dan hier hulp/advies kwam vragen, is me wel een raadsel.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

C.j. = Ref.
Sp. zn. = dossiernr
Vyrizuje = behandeld door

Normaal moet er in de brief ook een postadres (gemeente/stad?) vermeld zijn en zoals reeds eerder gesteld moet een dergelijk bericht vergezeld zijn van een schrijven met uitleg in de taal van de eigenaar (of minstens in een in België officiële landstaal)
Andere berichten kunt u in principe zonder meer negeren, maar veiligheidshalve zou ik a) per e-mail aan de betrokken dame in het Nederlands om uitleg in het Nederlands verzoeken en b) bij de lokale politie Gent een klacht neerleggen tegen onbekenden vermits het onmogelijk is dat uw voertuig zich die dag op dat uur in Tsjechië kon bevinden vermits u bv. die dag tijdens de kantooruren aan het werk was en uw voertuig zich op de bedrijfsparking bevond en derhalve uw voertuig onmogelijk in die tijdspanne heen en terug van Tsjechië kan gereden zijn
Mocht u van de betrokken dame nog ooit horen kunt u dan altijd een kopie van dit PV (in het Nederlands) doorsturen en desgevallend eventueel ook een foto van begane overtreding vragen (parkeerboete, snelheidsovertreding....?)

=
Kortom verspeel hier verder niet veel meer van uw tijd aan, de betrokken ambtenaar moet zonder meer de van toepassing zijnde regelgeving volgen

Succes
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 22 keer

Binnenkort een nieuw topic.

Deurwaarder aan de deur wegens niet betalen/ actie ondernemen buitenlandse boete.

:-D
ivob
Elite Poster
Elite Poster

M_016 schreef: 02 mei 2023, 17:47 Normaal moet er in de brief ook een postadres (gemeente/stad?) vermeld zijn
Ostrava is de derde grootste stad van Tjechië. :wink:
Sol Invictus!
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Foto opvragen.
Met een beetje geluk zie je de bestuurder zitten.

Mvg
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Kerel, dat is nu in elke thread waar jij raad vraagt dat het hetzelfde liedje is. Je leest gewoon niet wat men zegt, je blijft herhalen wat je in je eerste post hebt aangehaald en ondanks alle raad weet je het altijd zelf beter. Dus doe ons allen een plezier en hou zulke dingen in het vervolg voor jezelf.

For what it's worth ... zoals al door anderen gezegd:
Mail naar dat adres in het engels, vraag een foto van de boete want jij was niet in Tsjechie op dat moment. Jij moet trouwens niet bewijzen dat je onschuldig bent, zij moeten bewijzen dat jij wél schuldig bent. Maar als je niet reageert ga je akkoord dat je schuldig was. En dat de wetten aan de grens stoppen klopt wel, maar laat ons dan hopen dat je nooit niet meer terug in Tsjechië moet zijn dan hé.
Laatst gewijzigd door Sasuke 02 mei 2023, 21:43, in totaal 1 gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Nog eens naar de politie gebeld en de 3de persoon van de politie zegt niks doen.
Er is wel een verdrag kwa verkeersboetes met Duitsland en Frankrijk en Nederland maar niet met Tsjechië. De Belgische wetten stoppen aan de Belgische grenzen
Er staat een link in de 2de brief. Deze eens ingevoerd en danngedaan wat er op site staat. Maar liep vast. Als ik doorklikt. Kwam een Tsjechië tekst op.

En voor mij is dit de allerlaatste post.
Kunnen nog dagen en dagen doorgaan nee bedankt
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Provider

Vragen naar de foto van het moment dat je geflitst bent?

In Duitsland zit dit er standaard bij. Foto’s van nummerplaat, volledige auto en close-up bestuurder

Edit: whoopsie. Ik heb me gemist als laatste post.
Deze mag je dus negeren iedereen.
Mn excuses
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

glda19 schreef: 02 mei 2023, 16:51 kun jij hier iets van maken
thx
tel
Bwa, je kan altijd de vraag stellen aan ChatGPT, dan krijg je ten minste een idee. Ik heb het even voor jou gedaan:

Ik kreeg een boete opgestuurd van de Tsjechische politie. De brief begon met onderstaande tekst. Wat zouden de afkortingen kunnen betekenen ? Hier volgen de eerste regels: "C.j: SMO/250646/23/DSC/sck
Vyrizuje: ing. Marita sekerová"

Het lijkt erop dat de tekst afkomstig is van de Tsjechische politie en bevat verschillende afkortingen. Hier is wat ik denk dat ze betekenen:

C.j: Dit staat waarschijnlijk voor "číslo jízdenky" wat in het Nederlands "ticketnummer" betekent.
SMO: Dit zou kunnen staan voor de afkorting van een politie-eenheid of een andere overheidsinstantie in Tsjechië, maar ik kan de specifieke betekenis niet bevestigen zonder meer context.

Sp. zn: Dit staat waarschijnlijk voor "spisové značení" wat in het Nederlands "dossier referentie" betekent.
DSC: Dit zou kunnen staan voor "digitální servisní kniha" wat in het Nederlands "digitale serviceboekje" betekent, maar het is niet duidelijk of dat relevant is in deze context.

ing.: Dit staat voor "inženýr" wat in het Nederlands "ingenieur" betekent. Het wordt vaak gebruikt als een eretitel voor personen met een technische of wetenschappelijke graad.

Marita Sekerová: Dit is waarschijnlijk de naam van een persoon die verantwoordelijk is voor het afhandelen van de zaak.

Let op: dit is slechts een hypothese en het is mogelijk dat de afkortingen anders worden gebruikt in deze context. Het is belangrijk om de volledige brief zorgvuldig te lezen en eventueel een professionele vertaler of advocaat te raadplegen om de exacte betekenis te achterhalen en te begrijpen wat de boete inhoudt.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Chatgpt is leuk speelgoed, maar een taalmodel, geen kennisbank!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Heb ooit een boete gekregen voor een overtreding in Italië. De tekst was niet vertaald maar er zat wel een zeer onduidelijke foto bij waarop vooral de nummerplaat te lezen was.

Voor dit soort zaken zou de EU beter een uniforme procedure met vaste formulieren/formuleringen uitwerken zodat dit soort discussies niet nodig zijn. Men kan dan zelfs indien het formulier in een vreemde taal is de inhoud begrijpen. Dit doet men trouwens al lang voor internationale documenten soc zekerheid.

Het lijkt wel dat het bericht legitiem is maar er kan nog altijd een fout zijn bij de registratie. Het opvragen van beelden is dus een eerste stap. Zelf uitleggen dat je er niet kan geweest zijn en ook jouw wagen niet kan enkel helpen. Niets doen kan nadien problemen opleveren want wie zwijgt stemt toe, zo redeneert men dan vaak.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

cadsite schreef: 03 mei 2023, 06:43 Chatgpt is leuk speelgoed, maar een taalmodel, geen kennisbank!
Net daarom, ik vroeg geen kennis, maar de vraag was toch taal gerelateerd?
Afkortingen binnen een context.

Ik begrijp zeer goed de beperkingen, maar in deze situatie is ChatGPT goed inzetbaar.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
crackjack
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 27 keer

Sasuke schreef: 02 mei 2023, 21:39 Kerel, dat is nu in elke thread waar jij raad vraagt dat het hetzelfde liedje is. Je leest gewoon niet wat men zegt, je blijft herhalen wat je in je eerste post hebt aangehaald en ondanks alle raad weet je het altijd zelf beter. Dus doe ons allen een plezier en hou zulke dingen in het vervolg voor jezelf.
Hier moet ik Sasuke bijtreden
Zoals ik in een andere thread van glda19 al zei: verspil geen moeite
hij luistert toch niet en een bedankje na de vele hulp komt er toch niet
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

a) - Vraag je je nu echt af wat te doen met een brief die in een Slavische taal aan jou is gericht. Hoef je echt die Slavische taal te begrijpen?
b) - Geen aangetekende zending en daarbij persoonlijk gericht? Dan gaat een brief met rare opdruk meteen zonder zelfs mijn tijd eraan te spenderen om deze te openen in de papiermand.

Vertikaal klasseren dus.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

timmermc schreef: 03 mei 2023, 20:52 b) - Geen aangetekende zending en daarbij persoonlijk gericht? Dan gaat een brief met rare opdruk meteen zonder zelfs mijn tijd eraan te spenderen om deze te openen in de papiermand.
En dan enkele maanden later topic gerechtsdeurwaarder aan de deur...

Zoals hierboven al aangehaald, ze hebben dat allemaal goed voor zichzelf geregeld dat ze verkeersboetes uitvoerbaar kunnen maken in andere Europese landen. Een plafond op de energieprijzen ging niet, maar iets als dit dat kon de EU wel verwezenlijken...
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Zag net een artikel staan op HLN dat je in het buitenland (uitgezonderd Frankrijk en Nederland) alleen maar boetes krijgt in zeer specifieke gevallen. Dat wist ik dus niet. Verklaart ook misschien waarom ik nooit een boete heb ontvangen uit Italië waarvan ik achteraf pas de borden zag staan dat het zo'n gedeelte van Zona a Traffico Limitato was op de marktdag uren. :roll:

Ik dacht daardoor aan dit topic en wou eens informeren hoe het nu is afgelopen.

HLN+ artikel: https://www.hln.be/mobiliteit/verkeersb ... ~a0736141/
Waarvoor kan je een bekeuring krijgen?
Dat is vastgelegd in een uitwisselingsverdrag (2015/413/EU) dat in principe in heel Europa geldig is. Het verdrag heeft het over “verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen”, wat het doel al duidelijk maakt. Uiteindelijk gaat het over acht specifieke overtredingen. ‘De acht killers’ zoals de Federale Overheidsdienst Mobiliteit ze omschrijft:

- Snelheidsovertredingen
- Rijden door een rood licht (of een vast oranje licht)
- Rijden onder invloed van alcohol
- Rijden onder invloed van drugs
- Geen gordel dragen of geen kinderzitje gebruiken
- Geen helm dragen
- Niet handenvrij gebruik van een gsm aan het stuur
- Rijden op een verboden rijstrook, zoals een pech- of busstrook

Voor al de bovenstaande inbreuken kan je dus een boete verwachten. Voor andere verkeersovertredingen niet. Wil een bepaald land je voor een andere inbreuk toch een bekeuring sturen? Dan moet dat als vanouds met een omslachtige procedure.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

SPR schreef: 10 jun 2023, 08:47Ik dacht daardoor aan dit topic en wou eens informeren hoe het nu is afgelopen.
Ik betwijfel of je hierop het antwoord gaat krijgen want:
glda19 schreef: 02 mei 2023, 21:40 En voor mij is dit de allerlaatste post.
Kunnen nog dagen en dagen doorgaan nee bedankt
Maar uit een andere post konden we vernemen dat TS vootaan met de trein gaat reizen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

SPR schreef: 10 jun 2023, 08:47 Verklaart ook misschien waarom ik nooit een boete heb ontvangen uit Italië waarvan ik achteraf pas de borden zag staan dat het zo'n gedeelte van Zona a Traffico Limitato was op de marktdag uren.
Nochtans houden ze zich daar niet in om daarvoor boetes te sturen.

Indien je gelijk hebt is dat wel een groot voordeel tov ter plaatse een auto te huren met nationale nummerplaat; in dat laatste geval krijg je zeker de boete, als je je eigen "buitenlandse" auto brengt krijg je misschien een boete. Of hoe men weer eens incentives creëert voor meer vervuiling :roll:.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”