Laadpaal plaatsen of niet?

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

honda4life schreef: 23 mei 2023, 20:02 315 km stadsverkeer koud weer, 40% en laatste 20% niet gebruiken, dus 40% comfortabele range:
315 * 0,4 = 126 km volgens 31,5 km W/W = 4 dagen best case (natuurlijk nog wat boodschappen, weekend, thuiswerk, ...)
Akkoord toch 2 à 3 keer laden minimum per week.
67 kWh maximum laden met 10% laadverliezen naar 80% = 48,72 kWh ervan uitgaande dat ik in het slechtste geval om 20 uur thuis ben, en om 6 uur terug vertrek geeft me 10 laaduren of een behoefte aan 4,872 kW te laden als puur comfort, ofwel 21A > 32A monofase lader.
Maar hoe dikwijls doe je 2 dagen na elkaar zulke afstanden zonder het werk te passeren waar 11 kW laadpunten voldoende zijn of even aan de snellader hangen de oplossing biedt .
Gewoon laden tot 100% thuis. Waarom zou je dat niet doen ? DC kan ik begrijpen omwille van de snelheid maar thuis gewoon tot 100% laden als je kan. Ik rij regelmatig m'n batterij leeg tot 2% (ja, de range anxiety is hier compleet onbestaande :-D ) en ga dan laden tot 100%. En het is een leasing... denk je echt dat die batterij op een paar maand enorm versleten is ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

VOiD schreef: 24 mei 2023, 22:13 Gewoon laden tot 100% thuis. Waarom zou je dat niet doen ? DC kan ik begrijpen omwille van de snelheid maar thuis gewoon tot 100% laden als je kan. Ik rij regelmatig m'n batterij leeg tot 2% (ja, de range anxiety is hier compleet onbestaande :-D ) en ga dan laden tot 100%. En het is een leasing... denk je echt dat die batterij op een paar maand enorm versleten is ?
Zelfs geen merkbare achteruitgang na een aantal jaar*.
Dat je beter niet tot 100% laadt om de EV dan dagen niet te gebruiken is aan te raden.
Dat je tot 100% laadt om nadien verder te rijden of tot 90-95% aan AC snelheden (de BMS gaat in dat laatste stuk de laadsnelheid toch automatisch aanzienlijk verminderen) kan heus ook geen kwaad.

* 2% min. SoC nog niet regelmatig gehaald (dagelijks opladen) maar in deze periode van het jaar (april-september) wordt de EV-accu idd regelmatig tot 100% geladen en dat al jaren zonder negatieve gevolgen voor de levensduur/range.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

Als je zelf zoveel moet betalen voor een laadpaal kan je dan niet een CEE stopcontact zetten ipv de laadpaal?
Je kan bij bluecorner een PQ-150 pakken en kan in theorie aan de maximale snelheid laden (22kw max), daar is meestal zo'n bluetooth app bij om de kosten door te geven aan de werkgever.
https://www.bluecorner.be/producten/

En dan later kan je een laadpaal nemen die V2G heeft, door de CEE stekker eraf te halen en de laadpaal erop te zetten en dan moet je niet teveel investeren.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

is een CEE stekker niet lastig te keuren in een residentiele toepassing?
8balljunkie
Pro Member
Pro Member

boran_blok schreef: 25 mei 2023, 13:37 is een CEE stekker niet lastig te keuren in een residentiele toepassing?
Moet je dit laten keuren, misschien aangeven bij de verzekering?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je electrische thuis installatie moet AREI gekeurd zijn.

Maar na wat rondgooglen zie ik dat dit wel kan, mits correct afgezekerd.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Helaas mag ik geen mobiele lader nemen... Waarom is me een groot raadsel.

Ik weet dat ze met de vorige generatie wel problemen hadden, en nee ben zo geen prutser die z'n EV voortdurend in een gewoon stopcontact ga en wil laden...

Als je de reviews over Blue corner leest... Ik zou er als particulier niet aan beginnen maar heb weinig keuze als ik laadkosten wil inbrengen helaas...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
8balljunkie
Pro Member
Pro Member

boran_blok schreef: 25 mei 2023, 15:53 Je electrische thuis installatie moet AREI gekeurd zijn.

Uiteraard!
honda4life schreef: 25 mei 2023, 18:32 Helaas mag ik geen mobiele lader nemen... Waarom is me een groot raadsel.

Vermoedelijk omdat die juist mobiel is. Je kan dan op andere plaatsen ook laden en de kosten doorrekenen ookal is dat niet voor je eigen rekening.
Dat is puur wat ik vermoed natuurlijk, wel jammer voor jou natuurlijk want dan zit je sowieso vast aan een laadpaal.
honda4life schreef: 25 mei 2023, 18:32 nee ben zo geen prutser die z'n EV voortdurend in een gewoon stopcontact ga en wil laden...
Ik heb een plugin hybride voor het moment en gebruik gewoon de mobiele lader, maar die mag natuurlijk in een gewoon stopcontact en heeft max 6 uur nodig om te laden.
Met een BEV kan je dit uiteraard niet doen als je die veel leeg rijdt. Je kan het overwegen als je veel korte afstanden doet max 50km per dag. Dat zou je kunnen trekken via een gewoon stopcontact, maar enkel als er een publieke laadpaal op wandelafstand is waar je kan laden als hij leger is dan 50km.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Voor 15.000 km (50km per dag) per jaar zou ik zelf niet de moeite doen. Af en toe op het werk opladen is dan al genoeg.

Ik heb ook net een offerte van bluecorner binnen, 2800 euro voor een wandmodel met 4,5 kabel. Echt absurd. Ik snap niet waarom lease bedrijven zo moeilijk doen over aanbieders en welk model van lader. Geld dat massaal terug vloeit naar het leasebedrijf?
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Hakki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Block schreef: 26 mei 2023, 16:15 Voor 15.000 km (50km per dag) per jaar zou ik zelf niet de moeite doen. Af en toe op het werk opladen is dan al genoeg.

Ik heb ook net een offerte van bluecorner binnen, 2800 euro voor een wandmodel met 4,5 kabel. Echt absurd. Ik snap niet waarom lease bedrijven zo moeilijk doen over aanbieders en welk model van lader. Geld dat massaal terug vloeit naar het leasebedrijf?
Slik. Toch niet voor die curved?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

@Hakki
Jazeker, de Curved op zich is ongeveer een 830€, een zuil en anker nog eens 350€, laadcontroller om tot 32A monofase te kunnen gaan 500€, montage, testen en keuren... nog eens 500 en dan nog eens 120€ administratiekosten.
8balljunkie schreef: 26 mei 2023, 08:52 Vermoedelijk omdat die juist mobiel is. Je kan dan op andere plaatsen ook laden en de kosten doorrekenen ookal is dat niet voor je eigen rekening.
Dat is puur wat ik vermoed natuurlijk, wel jammer voor jou natuurlijk want dan zit je sowieso vast aan een laadpaal.
Net daarom dat ze bestaan met GPS-functie, de nieuwe kan blijkbaar ook het WiFi netwerk gebruiken om de locatie te identificeren.
Maar je zal je router maar eens aansluiten op de 12V stekker zeker... :bang:
Alsof de tankkaarten waterdicht waren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

boran_blok schreef: 25 mei 2023, 15:53 is een CEE stekker niet lastig te keuren in een residentiele toepassing?

Het probleem zit volgens mij vooral in het feit dat een CEE stekker geen kinderbeveiliging heeft. Als je die in een ruimte zet die op slot kan en waarbij je op je communiezieltje belooft dat de kinderen daar niet binnen mogen is dat ok, maar je mag dat niet zomaar in een vrij toegankelijke garage of zo zetten.
That being said, de kans dat je er (behalve bij verkoop van het huis) ooit problemen mee krijgt lijkt me zeer klein; in de praktijk wordt er toch nooit naar de elektrische keuring gekeken voor verzekeringskwesties.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Tuurlijk mag je een CEE contactdoos in een residentiele installatie. Is zelfs veiliger dan perilex stekkers.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Mag ik dat hier een beetje kapen, want heb ook een heel aantal vragen. :oops:

Volgend jaar verplicht EV als bedrijfswagen (ben werknemer) en heb zelf de optie om deze mee in het leasebudget te laten opnemen (en dus zelf niets uit eigen zak te betalen, alleen dus een deel van dat budget opgesoupeerd zien aan de charger), of zelf voor een laadpaal te zorgen (naar keuze, voor zover ik weet). Mijn huis is momenteel monofasig aangesloten (63A) en heeft zonnepanelen (piekvermogen 4,7kW).

Dus zit ik met vragen bedenkingen:
- Laten betalen door de werkgever klinkt uiteraard interessant. Ik betaal hier een deel van, via VAA, maar lijkt me peanuts. Nadeel is dan geen belastingsvoordeel én voor de eerste leaseperiode dus een kleinere/mindere wagen, aangezien ik een deel van het budget gebruik voor het laadstation. Ook allicht geen keuze naar type laadpaal vermoed ik, dus mogelijks inferieur/ouder model en na aflopen leaseperiode toch weer verplicht een nieuwe te installeren?
- Monofase (63A) lijkt me onvoldoende om comfortabel te laden? Dit zou nl. de hoofdbron van laden zijn, ik kan niet op het werk laden en ook fast-chargers zijn niet toegelaten (enfin, niet terugbetaald). Ik rij ongeveer 20.000 a 25.000km per jaar. Vaak (professioneel) relatief korte ritten (< 100km heen/weer), sporadisch wat verder (< 200km heen/weer). Dus overstap naar driefase wel wijs? En dus kostprijs bij Fluvius? Vermoed niet dat dit via de leasemaatschappij kan? Als ik dat privé doe, kan ik dat mee onder de noemer van laadpaal installeren brengen en dus belastingsvoordeel (toch?).
- Mis ik iets? Zijn er belangrijke valkuilen die ik over het hoofd zie?

:beerchug:
ooh. shiny.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

cloink schreef: 23 jun 2023, 15:44 - Monofase (63A) lijkt me onvoldoende om comfortabel te laden ... Dus overstap naar driefase wel wijs?
Driefase heb je totaal niet nodig. Met monofase kan je ook tot 32A / 7.4kW, wat wil zeggen dat je de meeste EVs ook gewoon binnen de 12u van 0 tot 100% kunt laden. In de praktijk wacht je natuurlijk niet tot 0% om thuis terug te laden (hier laad ik alleszins als ik nog minder dan 50% heb). Bovendien wordt er aanbevolen van tot slechts 80% te laden, tenzij het natuurlijk echt nodig is van de volgende dag een volle batterij te hebben vanwege de afstand die je plant af te leggen.
Vergeet ook niet dat je met het capaciteitstarief ook niet aan zo'n hoog mogelijk vermogen wil gaan laden vanwege de meerkost.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Bedankt, goed punt! Iemand een idee wat de meerkost is 7,4kW vs. 11kW vs. 22kW? Bedoeling is sowieso elke dag te laden tot 80%/100% (afhankelijk van de plannen inderdaad). Beetje zoals met een gsm. :-)

Ik kom met 63A sowieso niet in de problemen met andere grootverbruikers? Of wordt dit dan geregeld door een "smart charger"?
ooh. shiny.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

cloink schreef: 23 jun 2023, 16:29 Ik kom met 63A sowieso niet in de problemen met andere grootverbruikers? Of wordt dit dan geregeld door een "smart charger"?
Je hebt dan inderdaad best een lader die dynamisch zijn power output regelt. Soms 'load balancer' genoemd (al is dat niet echt een accurate term). Is via een module in je zekeringkast die dan het thuisverbruik doorgeeft aan de laadpaal die dan de laadsnelheid beperkt zodat de gecombineerde stroom niet boven een bepaald max. gaat.
In jouw geval zal dat overigens ook minder zijn dan 63A, denk ik. Typisch komt er bij mono-fase 40A binnen in de meterkast (eens kijken op je hoofdzekering). En 40A zit je inderdaad rap aan als een laadpaal 32A erdoor draait.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

cloink schreef: 23 jun 2023, 15:44 Dus overstap naar driefase wel wijs? En dus kostprijs bij Fluvius? Vermoed niet dat dit via de leasemaatschappij kan? Als ik dat privé doe, kan ik dat mee onder de noemer van laadpaal installeren brengen en dus belastingsvoordeel (toch?).
Dat betwijfel ik ten zeerste... dat ga je privé moeten betalen denk ik.
cloink schreef: 23 jun 2023, 16:29 Iemand een idee wat de meerkost is 7,4kW vs. 11kW vs. 22kW?
Geen idee over welke wagen dat je praat maar volgens mij zijn er maar weinig wagens die kunnen laden aan 22kW

Toegevoegd na 8 minuten 58 seconden:
cloink schreef: 23 jun 2023, 16:29 Bedoeling is sowieso elke dag te laden tot 80%/100% (afhankelijk van de plannen inderdaad). Beetje zoals met een gsm. :-)
Volgens mij moet laden een gewoonte zijn van thuiskomen en inpluggen (of er nu 10% of 90% is).

Wat de snelheid betreft... stel dat je standaard om 19u thuis komt en om 7u vertrekt dan heb je in totaal 12u om te laden, als je batterij dan bv. 80 kWh is en je steeds van 20% naar 80% wil gaan moet je dus eigenlijk maar 48 kW laden over 12u ofwel zodat een snelheid van 4 kWh volstaat. Kom je leeg thuis en wil je terug naar 100% dan moet je laden aan 6.66 kWh... dus eigenlijk is 7.4 kWh steeds voldoende en heeft 11 kWh dus weinig zin (tenzij je pas later zou thuiskomen).
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

Ik zie soms prijzen voorbij komen waar ik van denk, Wat hebben die laadpalen dan meer? Full disclosure… we hebben eind vorig jaar een laadpaal laten hangen van wallbox met alles erop omdat we zonnepanelen hebben.

Totaalprijs (1x32A ofwel 7,4 KW,, powerboost/load balancing en keuring inbegrepen) voor 1579 euro. En nee, voor 3 fasig had het prijskaartje zeker niet geweldig de hoogte ingegaan.

Als iemand de installateur wil weten mag die altijd mij een PM sturen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Als ik zie dat sommige merken tot 600 euro vragen voor louter een paal dan weet ik het wel.

Gans die laadpaal branche is één grote maffia wat mij betreft.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Hier een offerte via werkgever.
2400€ +90€ voor 2m extra kabel +300€ voor energie meter omdat we anders geen loadbalancing kunnen doen met analoge meter.
Was toch sérieuse verschieten
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Ik heb de mijne online besteld en zelf geïnstalleerd. Laadpaal Zappi inclusief extra stroomklem was iets van een 1020€. Kwam nog wat kleinmateriaal en een zekering bij en een paar uurtjes om alles goed te installeren.
Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de meterkast nog eens goed na te zien.
Cafeteriaplanwagen wordt deze week geleverd. Laadpaal en laden is bij ons nog niet inbegrepen vanuit de werkgever. Wel de gewone (dinosap)tankkaart, maar daar heb ik niet zoveel aan.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik ga bedanken voor de laadpaal via werkgever, hier is het 2800 euro, dat is dan wel via het cafetariaplan dus de eindfactuur is lager, maar het is toch wel een smak geld waarbij je ook nog capaciteitstarief kosten aan hebt.

Ik laad wel op aan 2 Kw wat redelijk traag is, maar de auto staat elke dag toch wel zeker 12u op de oprit.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

boran_blok schreef: 25 jun 2023, 19:58 Ik ga bedanken voor de laadpaal via werkgever
Het probleem bij ons (geen idee of dat algemeen is) is dat wanneer je zelf een laadpaal plaatst men de laadkosten niet zou terugbetalen ?

Op zich begrijp ik de logica niet echt... m'n werkgever heeft toch ook geen tankstations laten plaatsen (op mijn kosten) :-D

Toegevoegd na 5 minuten 28 seconden:
luukske schreef: 25 jun 2023, 18:37 Ik heb de mijne online besteld en zelf geïnstalleerd. Laadpaal Zappi inclusief extra stroomklem was iets van een 1020€.
De vraag is wel of je die kan koppelen aan een back-office voor facturatie naar de werkgever... opletten dat je dus geen appelen met peren vergelijkt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boran_blok schreef: 25 jun 2023, 19:58 Ik ga bedanken voor de laadpaal via werkgever, hier is het 2800 euro, dat is dan wel via het cafetariaplan dus de eindfactuur is lager, maar het is toch wel een smak geld waarbij je ook nog capaciteitstarief kosten aan hebt.

Ik laad wel op aan 2 Kw wat redelijk traag is, maar de auto staat elke dag toch wel zeker 12u op de oprit.
Hoe heb je extra capaciteitskosten door aan 2 kW te laden? Het forfaitaire minimum is 2,5 kW.

Hier kostte de laadpaal de werkgever ook 2500 € (incl. 4G voor de back office en forfaitair tot tien meter aansluitkabel en graafwerken).
Dat de werkgever de paal moet plaatsen om het thuisladen nadien te kunnen vergoeden is een fiscale maatregel. Daar kan de werkgever niets aan veranderen.
Plaatsing van een thuislaadpaal was een extra geste (voor al het personeel) en maakte geen deel uit van de leasing van de EV.
Wanneer je als werkgever je personeel, dat gewend is geraakt aan een tankkaart, wil motiveren om vervroegd al voor een BEV ipv ICE te kiezen moet je wat lekkers kunnen aanbieden om ze overstag te laten gaan.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 25 jun 2023, 22:06 Hoe heb je extra capaciteitskosten door aan 2 kW te laden? Het forfaitaire minimum is 2,5 kW.
Het is en blijft een extra load... als hij nu aan 2.5 kW piek zit dan zou dit op die manier 4.5 kW piek worden.

Is er trouwens ergens een simulator om de kost hiervan te berekenen ?
ivob schreef: 25 jun 2023, 22:06 Dat de werkgever de paal moet plaatsen om het thuisladen nadien te kunnen vergoeden is een fiscale maatregel. Daar kan de werkgever niets aan veranderen.
Ik tracht gewoon de logica erin te vinden... ik zou eerder verwachten dat indien de werkgever bijdraagt aan je laadpaal (in welke vorm dan ook) dit een VAA zou zijn maar blijkbaar is het de wereld weeral op z'n kop bij de fiscus. Van wie die laadpaal is zou op zich geen impact mogen hebben op het terugbetalen van de laadkosten (als ik publiek ga laden is het toch ook de werkgever of mijn laadpaal niet).
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 25 jun 2023, 21:28 [...]
Het probleem bij ons (geen idee of dat algemeen is) is dat wanneer je zelf een laadpaal plaatst men de laadkosten niet zou terugbetalen ?

Op zich begrijp ik de logica niet echt... m'n werkgever heeft toch ook geen tankstations laten plaatsen (op mijn kosten) :-D
[...]
In ons geval is er een "slimme laadkabel" als alternatief als je thuisladen wil laten terugbetalen. Dat is een verlengsnoer van welgeteld 800 euro met een GPS, 4G en Meetmodule die de gepasseerde stroom op locatie registreert en doorgeeft.

Nog steeds redelijk bullsh*t ma wel 2k minder. Ik ben nu met de huidige wagen aan het zien of dat het verbruikspatroon dekt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 25 jun 2023, 22:25 Het is en blijft een extra load... als hij nu aan 2.5 kW piek zit dan zou dit op die manier 4.5 kW piek worden.
Niet altijd.
Wanneer hij bv. op tijdstippen kan laden dat er nauwelijks andere verbruikers zijn, via PV, onder de max. netfactuur blijft stijgt de kwartierpiek nauwelijks of maakt het niet uit.
Wanneer er binnen de maand al een andere kwartierpiek was van x kW en je blijft daar tijdens het laden ook onder of gelijk aan maakt het ook niet uit.
Is er trouwens ergens een simulator om de kost hiervan te berekenen ?
Welke kost bedoel je?
De kost van de capaciteitspiek? Dat is toch eenvoudig. Dat is per maand nooit minder dan 2,5 kW (ook al heb je een lager vermogen) en bij een digitale meter (met een analoge heb je sowieso geen hogere piek dan het forfaitaire minimum) nooit hoger dan de max. factuur. Voor de gemiddelde jaarpiek (waarop de jaarfactuur wordt berekend) neemt men bij de afrekening het gemiddelde van de laatste 12 maandpieken en dat vermenigvuldig je met het bedrag van de kost van een kwartierpiek in jouw netgebied.
Ik tracht gewoon de logica erin te vinden... ik zou eerder verwachten dat indien de werkgever bijdraagt aan je laadpaal (in welke vorm dan ook) dit een VAA zou zijn maar blijkbaar is het de wereld weeral op z'n kop bij de fiscus. Van wie die laadpaal is zou op zich geen impact mogen hebben op het terugbetalen van de laadkosten (als ik publiek ga laden is het toch ook de werkgever of mijn laadpaal niet).
De laadpaal zit al vervat in de VAA van de salarisauto.
Alle details kan je terugvinden in de circulaires van Fisconetplus.
Na de afschrijving wordt normaal gezien de laadpaal sowieso eigendom van de eigenaar van de woning waar de laadunit werd geplaatst.
Wanneer je publiek gaat laden bedragen de kosten voor de werkgever het bedrag dat werd afgesproken tussen de werkgever en de verdeler van de laadkaart. Net zoals voorheen bij de tankkaart. Dan rekent de werkgever de contractueel afgesproken prijs af en niet noodzakelijk de pompprijs van dat ogenblik.
Een thuislaadpaal is iets anders (en een situatie die zich bij een tankkaart niet voordeed) want dan is het de werknemer die de individuele kWh prijs van zijn energiecontract betaalt voor iedere geladen kWh en die de werkgever dan vergoed. Tegen bewijs van de werkelijke kostprijs of tegen een vooraf afgesproken gemiddelde prijs (zoals bv. de boordtabellen van de CREG of VREG).

Wetgeving en fiscale ruling is niet altijd logisch en moet je vooral niet in vraag stellen als je er voordeel uit kan halen.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

boran_blok schreef: 25 jun 2023, 22:42 In ons geval is er een "slimme laadkabel" als alternatief als je thuisladen wil laten terugbetalen. Dat is een verlengsnoer van welgeteld 800 euro met een GPS, 4G en Meetmodule die de gepasseerde stroom op locatie registreert en doorgeeft.

Nog steeds redelijk bullsh*t ma wel 2k minder. Ik ben nu met de huidige wagen aan het zien of dat het verbruikspatroon dekt.
Die is er bij ons ook al staat die tijdelijk on-hold vanwege testen van een nieuwe versie/merk welke ook 3 fase heeft.

De monofasige versie zou maar laden aan 10 km/u wat aan de magere kant is, de 3 fase versie zou 50 km/u halen wat volgens mij ruim voldoende is.
ivob schreef: 26 jun 2023, 02:41 Wanneer hij bv. op tijdstippen kan laden dat er nauwelijks andere verbruikers zijn, via PV, onder de max. netfactuur blijft stijgt de kwartierpiek nauwelijks of maakt het niet uit. Wanneer er binnen de maand al een andere kwartierpiek was van x kW en je blijft daar tijdens het laden ook onder of gelijk aan maakt het ook niet uit.
Extra verbruik is extra risico voor een hogere maandpiek... lijkt me logisch.
ivob schreef: 26 jun 2023, 02:41 Welke kost bedoel je?
De prijs van je jaarverbruik bij een piek van X kWh versus datzelfde jaarverbruik bij een piek van Y kWh ?

Ondertussen de siumulator gevonden... https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/

https://www.vreg.be/sites/default/files ... 1.2023.pdf
ivob schreef: 26 jun 2023, 02:41Na de afschrijving wordt normaal gezien de laadpaal sowieso eigendom van de eigenaar van de woning waar de laadunit werd geplaatst.
Ik zie niet in wat dat de maken heeft met het al dan niet terugbetalen van gemaakte laadkosten.
ivob schreef: 26 jun 2023, 02:41Een thuislaadpaal is iets anders (en een situatie die zich bij een tankkaart niet voordeed) want dan is het de werknemer die de individuele kWh prijs van zijn energiecontract betaalt voor iedere geladen kWh en die de werkgever dan vergoed.
Ik zie niet in wat hier anders aan is... ofwel de prijs afgesproken met het tankstation ofwel de prijs afgesproken met de CREG/VREG... nergens zal jou individuele electriciteitsprijs van enig belang zijn.
ivob schreef: 26 jun 2023, 02:41 Wetgeving en fiscale ruling is niet altijd logisch en moet je vooral niet in vraag stellen als je er voordeel uit kan halen.
Ik heb niet de gewoonte zomaar dingen te "slikken" ook al zijn deze in mijn voordeel (trouwens geen idee of dit zo is met de kost van een laadpaal, hogere kosten dmv capaciteitstarief, ...)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 26 jun 2023, 09:00 Die is er bij ons ook al staat die tijdelijk on-hold vanwege testen van een nieuwe versie/merk welke ook 3 fase heeft.

De monofasige versie zou maar laden aan 10 km/u wat aan de magere kant is, de 3 fase versie zou 50 km/u halen wat volgens mij ruim voldoende is.
Dat betekent dan laden aan minstens 32/40 A.
Het stopcontact en zijn bedrading dat je in je woning daarvoor gaat gebruiken moet ook geschikt zijn om meerdere uren ononderbroken zo'n vermogen aan te kunnen.
Extra verbruik is extra risico voor een hogere maandpiek... lijkt me logisch.
Zonder slimme sturing en loadbalancing of zonder PV wel ja.
Wij laden hier bv. al vier jaar een BEV in een full electric woning. De laagste technische maandpiek bedroeg 0,05 kW, de hoogste 4, 02 kW en de laatste gemiddelde facturatiepiek voor 2023 bedraagt daardoor 2,99 kW*.
Je werkelijke huidige lopende facturatiepiek is trouwens gewoon af te lezen op je "Mijn Fluvius", die moet je dus niet eensgaan simuleren.
Laagste maandpiek.jpg
Hoogste maandpiek.jpg
Screenshot_20230626_091157_Samsung Internet~2.jpg

*Maar in ons specifiek geval door de max. netfactuur teruggebracht tot een gemiddelde jaarpiekkost van 2,5 kW (109 €).
Ik zie niet in wat hier anders aan is... ofwel de prijs afgesproken met het tankstation ofwel de prijs afgesproken met de CREG/VREG... nergens zal jou individuele electriciteitsprijs van enig belang zijn.
Toch wel want niet iedere werkgever werkt met de boordtabellen. Is afhankelijk van zijn ruling met de fiscus.
Is ook weinig discussie over want het is nu eenmaal de algemene regel van de fiscus.
Ik heb niet de gewoonte zomaar dingen te "slikken" ook al zijn deze in mijn voordeel (trouwens geen idee of dit zo is met de kost van een laadpaal, hogere kosten dmv capaciteitstarief, ...)
Dan zal je je werkgever er van moeten overtuigen om een zaak aan te spannen tegen de fiscus.
Wat ik betwijfel want de huidige regelgeving is ook fiscaal voordelig voor de werkgever.

Hogere kosten van een capaciteitstarief zijn altijd te voorkomen al verlagen ze dan je comfort.
Het is ook niet verboden aan je werkgever om (een deel van) de kosten uit het capaciteitstarief (forfaitair) te vergoeding. Hier wordt dit bv. via een forfaitair bedag per geladen kWh vergoed.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 26 jun 2023, 09:22 Dat betekent dan laden aan minstens 32/40 A.
Het stopcontact en zijn bedrading dat je in je woning daarvoor gaat gebruiken moet ook geschikt zijn om meerdere uren ononderbroken zo'n vermogen aan te kunnen.
3 fasen is so ie so een CEE stekker... lijkt me dus geen probleem.
ivob schreef: 26 jun 2023, 09:22 Je werkelijke huidige lopende facturatiepiek is trouwens gewoon af te lezen op je "Mijn Fluvius", die moet je dus niet eensgaan simuleren.
Blijkbaar begrijp je de vraag nog steeds niet... er is een verschil in afrekening (op jaarbasis) afhankelijk van je maandpiek... de vraag is hoeveel.

Stel ik gebruik 4000 kW op jaarbasis... wat is de prijs (meerkost) aan 2.5 kWh versus bijvoorbeeld 3.5 kWh ?
ivob schreef: 26 jun 2023, 09:22 Hogere kosten van een capaciteitstarief zijn altijd te voorkomen al verlagen ze dan je comfort.
Het is ook niet verboden aan je werkgever om (een deel van) de kosten uit het capaciteitstarief (forfaitair) te vergoeding. Hier wordt dit bv. via een forfaitair bedag per geladen kWh vergoed.
Je kan alles vermijden (net zoals op kot gaan) maar het zal altijd ten koste van iets zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 26 jun 2023, 10:05 Blijkbaar begrijp je de vraag nog steeds niet... er is een verschil in afrekening (op jaarbasis) afhankelijk van je maandpiek... de vraag is hoeveel.

Stel ik gebruik 4000 kW op jaarbasis... wat is de prijs (meerkost) aan 2.5 kWh versus bijvoorbeeld 3.5 kWh ?
Ik hou het maar op een schrijffout want dat zijn totaal onrealistische verbruikcijfers. :-D
Je hebt het dus waarschijnlijk over een verbruik van 4000 kWh en een jaarfacturatiepiek van 2,5 kW versus 3,5 kW?

De netkosten betekend op verbruik (kWh) staan los van de netkosten berekend op vermogen (kW).
De totale netkosten zijn de som van de kost van afname (kWh) + de som van de vermogensjaarpiek.
Waarbij de som nooit lager mag zijn dan de kost van 2,5 kW en nooit hoger dan de max. factuur per MWh (203,548 €).
Dat is niet algemeen te stellen want alleen de max. factuur is voor iedereen gelijk. De andere bedragen schelen per subnetgebied en moet je dus toepassen op jouw subnetgebied.

Het te betalen verschil in jouw voorbeeld is dus slechts de kostprijs van 1 kW. Op jaarbasis. Het capaciteitstarief wordt niet afgerekend op maandbasis (of je zou eenmalig in 2023 al in februari een afrekening moeten krijgen) maar op het gemiddelde van de laatste maandpieken. De gemiddelde maandpiek die nu van toepassing is (moest er nu een jaarafrekening gemaakt worden) vind je telkens in de laatste maandkolom van de facturatiepieken (dus niet de daadwerkelijk gemeten technische pieken) op Mijn Fluvius. Dat getal vermenigvuldig je dan met de waarde in € voor je eigen netgebied (incl. BTW).
Het deel afname (kWh) blijft immers in beide gevallen gelijk aan 4000 x eenheidstarief netkost kWh.

Woon jij bv. in het netgebied Antwerpen dan bedraagt het verschil op jaarbasis tussen een gemiddelde maandpiek van 2,5 kW en 3,5 kW voor het capaciteitstarief 40,0309 € (incl. 6% BTW).
Het minimum jaarlijkse capaciteitstarief bedraagt er 100,077 euro. Ook al was je gemeten technische maandpiek enkele maanden nul of lager dan 2,5.
Bij een gemiddelde maandpiek van 3,5 kW betaal je dus 140,108 € capaciteitstarief.

De netkosten voor 4000 kWh netafname bedragen in totaal 149,6772 € (4 x 37,4193).

De totale netkosten in jouw voorbeeld (voor Fluvius Antwerpen) bedragen bij:
2,5 kW gemiddeld vermogen en 4000 kWh afname: 249,7543 €
3,5 kW gemiddeld vermogen en 4000 kWh afname: 289,7852 €
Gezien de netkost lager is dan de toegelaten max. factuur van 20,355 cent/kWh (je netkost bedraag maar 7,2 cent kWh*) is dit de jaarlijkse eindfactuur voor de pure netkost.
Lag je totale netkost omgerekend boven de 20,355 cent/kWh (wat alleen voorkomt bij een lage netafname) dan wordt deze teruggebracht naar 20,355 cent/kWh maar weer niet lager dan 2,5 kW (in dit voorbeeld dus nooit lager dan 100,077 euro).
Heb je in dit netgebied bv. 300 kWh netafname en een gemiddelde maandpiek van 2,5 kW of 300 kWh netafname en een gemiddelde facturatiemaandpiek van 11 kW blijft het totale nettarief steeds 100,077 euro.

* Wie een hoge netafname heeft (bv. door gebruik van een laadpaal en/of WP) betaalt in 2023 dus minder netkosten dan in 2022 (waar de netkosten volledig op kWh werden berekend. Wie een lage netafname heeft gaat dus meer betalen dan in 2022 want het deel capaciteitstarief kan niet voldoende gecompenseerd worden door het goedkopere tarief berekend op de kWh afname. In 2022 lag het nettarief (incl. 6% BTW) immers op 9,015 cent/kWh voor piektarief en 6,92 cent/kWh voor daltarief.

De bedragen voor jouw netgebied voor het nettarief op kWh en op vermogen (kW) kan je hier vinden:
Screenshot_20230626_103218_Write on PDF~2.jpg
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 26 jun 2023, 10:22 Ik hou het maar op een schrijffout want dat zijn totaal onrealistische verbruikcijfers. :-D
Je hebt het dus waarschijnlijk over een verbruik van 4000 kWh en een jaarfacturatiepiek van 2,5 kW versus 3,5 kW?
De "h" stond inderdaad op de verkeerde plaats.
ivob schreef: 26 jun 2023, 10:22 De netkosten betekend op verbruik (kWh) staan los van de netkosten berekend op vermogen (kW).
De totale netkosten zijn de som van de kost van afname (kWh) + de som van de vermogensjaarpiek.
Waarbij de som nooit lager mag zijn dan de kost van 2,5 kW en nooit hoger dan de max. factuur per MWh (203,548 €).
Hier ben ik even niet mee, de totale netkosten (inclusief capaciteitstarief) mogen niet hoger zijn dan 203,548 euro ?

Maakt het vermogen dan boven 203.548 / 40.0309 of 5.08 kWh niet meer uit... hier mis ik duidelijk iets denk ik.
ivob schreef: 26 jun 2023, 10:22 Woon jij bv. in het netgebied Antwerpen dan bedraagt het verschil op jaarbasis tussen een gemiddelde maandpiek van 2,5 kW en 3,5 kW voor het capaciteitstarief 40,0309 € (incl. 6% BTW).
Dat was eigenlijk m'n initiele vraag... ongeacht het totale vebruik is het ruwweg 40 euro / kWh... je antwoord had dus heel kort kunnen zijn ;-)

Je auto opladen aan 11 kWh ipv 4 kWh (ik denk dat dit een objectief cijfer is voor een gemiddeld gezin dat ook wat luxe wil) kost je dus 280 (7 x 40) euro per jaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 26 jun 2023, 12:48 Hier ben ik even niet mee, de totale netkosten (inclusief capaciteitstarief) mogen niet hoger zijn dan 203,548 euro ?te]
203,548 euro per MWh of omgerekend 20,3548 cent/kWh per 1000 kWh verbruik.
Maakt het vermogen dan boven 203.548 / 40.0309 of 5.08 kWh niet meer uit... hier mis ik duidelijk iets denk ik.
Je moet vermogen (kW) en verbruik (kWh) uit elkaar houden. Ze staan los van elkaar.
Tot eind 2022 werd het totale nettarief berekend op het verbruik in kWh.
Vanaf begin 2023 is het totale nettarief de som van de capaciteitskost (kW) plus de netkost op verbruik (kWh).
De max. factuur (som van kost kW + kost kWh) mag niet hoger zijn dan omgerekend voorgaand bedrag (per MWh verbruik).
Het omslagpunt of je meer vermogen kan verbruiken (zonder meerkost) hangt af van de hoogte van het nettarief in jouw netgebied (de kost is immers niet gelijk). Te laag gaan heeft economisch ook geen zin want je kan toch niet zakken onder het forfaitaire minimumbedrag van 2,5 kW (rond de 100 €). De "kunst" is dus je netafname onder dat individueel afname omslagpunt (kWh) te houden zodat je, hoeveel vermogen (kW) je ook afneemt per kwartier) de meerkost van het capaciteitstarief geneutraliseerd wordt tot het niveau van de minimale forfaitarie kost.
Bij mij ligt dat omslagpunt bv. op een netafname tot 530 kWh.
Wil je niet uitkomen op de forfait van 2,5 kW (ongeacht je afgenomen kwartiervermogen) ligt dat omslagpunt weer hoger.
In de praktijk speelt dit uiteraard alleen in huishoudens die hun netafname (dus niet hun verbruik) onder de 1000 kWh kunnen houden. Want hoe hoger je kWh afname (zie het vb. van 4000 kWh hoe lager het totale nettarief per kWh zal zijn (in het eerdere vb. rond de 7) en dus ver van de max. van 20 cent.
Dat was eigenlijk m'n initiele vraag... ongeacht het totale vebruik is het ruwweg 40 euro / kWh... je antwoord had dus heel kort kunnen zijn ;-)
Correct.
Maar ik ga er gemakkelijkheidshalve van uit dat jij niet de enige UB'er bent met interesse in de materie en dat er onder de doorsnee Vlamingen nog veel mensen zijn die geen idee hebben hoe het nieuwe nettarief (een groot deel denkt bv. nog altijd dat het capaciteitstarief gewoon een nieuwe kost bovenop de oude netkost is).
Dan kan je maar proberen, voor alle lezers met interesse, het volledige systeem uit de doeken te doen. Men kan er maar zijn voordeel mee doen. En voorkomt, hopelijk, weer nieuwe vragen in de toekomst over hetzelfde onderwerp (dat op dit forum ook al meermaals in detail werd toegelicht maar soit).
En wie al weet hoe het werkt of er geen interesse in heeft kan het allemaal gewoon negeren.
Je auto opladen aan 11 kWh ipv 4 kWh (ik denk dat dit een objectief cijfer is voor een gemiddeld gezin dat ook wat luxe wil) kost je dus 280 (7 x 40) euro per jaar.
Niet correct.
Een EV thuis iedere maand gedurende minstens één klokkwartier opladen aan 11 kW kost je 7 eenheden meer aan capaciteitstarief dan aan 4 kW. De totale netkost voor het opladen van de EV bedraagt de kost van het capaciteitstarief + de netkost van het aantal geladen kWh via de laadpaal naar de EV (uiteraard te vermeerderen met de andere heffingen, accijnzen en de energiekost).

Wanneer je het eerlijk wil spelen moet je de kost in 2023 niet uitsluitend gebaseerd op de verschillen in capaciteitstarief vergelijken (want dat is niet het totale plaatje) maar vergelijken met de totale netkost van het systeem in 2022 (en daarvoor).

Woon je in het subnetgebied Fluvius Antwerpen en je gaat tussen twee meteropnames je EV telkens laden aan 11 kW (en dit iedere maand) betaal je (indien je gemiddelde maandpiek maar 4 kW zou zijn) voor bv. een totale laadcapaciteit van 4000 kWh een netkost van: (7 x 40,0309) + (4 x 37,4193) = 429,9 €.
Dat is een netkost van 10,74 cent/kWh of een jaarlijkse meerkost van ongeveer 6,8 euro tov het voorgaande systeem in 2022.
Maar de gemiddelde Vlaming met een BEV heeft in de praktijk het niet eens nodig om thuis altijd aan 11 kW zijn EV te gaan opladen.
En zelfs dan nog krijg je het als ssalarisrijder ruimschoots vergoed (privé is iets anders).
Stel dat je tussen twee meteropnames een gemiddelde van all in 30 cent/kWh betaalt voor thuis te laden en je wil altijd aan 11 kW laden dan betaal je in totaal (4000 x 0,3) + (7 x 40,0309) = 1480,2163 € of een all in prijs van 37 cent/kWh.
De vergoeding van je werkgever moet dan minimaal 37 cent/kWh zijn om gratis thuis te laden. Krijg je meer, bv. werkt je werkgever met de CREG boordtabellen, maak je zelfs winst op thuis laden. Kan of wil je trager laden maak je nog meer winst. Kan je een deel goedkoper laden (dynamisch contract, PV,....) nog meer.
Een salarisrijder met een niet al te gek energiecontract voor zijn woning zal dus zelden verlies doen op dit systeem.
Vergeet niet dat je bij een lease met verbrandingsmotor in het beste geval hoogstens break even kon spelen met de tankkaart.
Laatst gewijzigd door ivob 26 jun 2023, 13:44, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 26 jun 2023, 13:25 Niet correct.
Een EV thuis iedere maand gedurende minstens één klokkwartier opladen aan 11 kW kost je 7 eenheden meer aan capaciteitstarief dan aan 4 kW. De totale netkost voor het opladen van de EV bedraagt de kost van het capaciteitstarief + de netkost van het aantal geladen kWh via de laadpaal naar de EV (uiteraard te vermeerderen met de andere heffingen, accijnzen en de energiekost).
Ik was inderdaad het woordje "extra" vergeten... natuurlijk betaal je ook gewoon het verbruik op zich (en niet alleen capaciteitstarief).
ivob schreef: 26 jun 2023, 13:25 Wanneer je het eerlijk wil spelen moet je de kost in 2023 niet uitsluitend gebaseerd op de verschillen in capaciteitstarief vergelijken (want dat is niet het totale plaatje) maar vergelijken met de totale netkost van het systeem in 2022 (en daarvoor).
Een simplistisch simulatie geeft aan dat ik in 2022 zo'n 331 euro netvergoeding had terwijl dit met hetzelfde verbruik nu 326 euro zou zijn (dus in dit voorbeeld maakt de kost van verleden jaar geen verschil).

Bij een piek van 11 kW kom ik op 603 euro... ofwel 603 - 326 = 277 euro extra om je EV zonder omkijken op te laden aan 11 kW (ook niet 100% juist wat met een normale piek van 4 kW kom je zo op 15 kW uit). Enfin, load balancen is de boodschap.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Tomby schreef: 23 jun 2023, 17:08Je hebt dan inderdaad best een lader die dynamisch zijn power output regelt. Soms 'load balancer' genoemd (al is dat niet echt een accurate term). Is via een module in je zekeringkast die dan het thuisverbruik doorgeeft aan de laadpaal die dan de laadsnelheid beperkt zodat de gecombineerde stroom niet boven een bepaald max. gaat.
In jouw geval zal dat overigens ook minder zijn dan 63A, denk ik. Typisch komt er bij mono-fase 40A binnen in de meterkast (eens kijken op je hoofdzekering). En 40A zit je inderdaad rap aan als een laadpaal 32A erdoor draait.
Hoofdzekering geeft 63A aan. Navraag bij Fluvius leert me dat het 60A is. Zal eens een rekensommetje moeten maken, maar dus sowieso "load balancer" mogelijkheden best voorzien dan.

Rest me nog de vraag of ik dat nu best privé of via de leasingmaatschappij laat plaatsen? :???:
ooh. shiny.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

cloink schreef: 26 jun 2023, 15:15 Rest me nog de vraag of ik dat nu best privé of via de leasingmaatschappij laat plaatsen? :???:
Geen idee of ik het hier al vermeld heb maar onze laadkosten thuis worden enkel vergoed indien de laadpaal geplaatst is via het werk (cafetariaplan).

Blijkbaar is dit geen algemene regel dus dat vraag je best na bij je werkgever.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Bij ons was het vroeger verplicht een laadpaal bij je leasing contract te nemen.

Tegenwoordig niet meer. Laadbeurten worden verrekend via de laadkaart, en indien gebeurd aan een leasing-contract-laadpaal krijg je het bedrag (officiële kwh vergoeding) terug.

Er is bij ladingen op niet leasing palen sowieso een maximum dat je terugkrijgt. En ze controleren wel de locatie van de paal. Dus onnozel doen en een heel hoog bedrag incasseren zal niet lukken.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef: 26 jun 2023, 15:45 Er is bij ladingen op niet leasing palen sowieso een maximum dat je terugkrijgt. En ze controleren wel de locatie van de paal. Dus onnozel doen en een heel hoog bedrag incasseren zal niet lukken.
Blijkbaar hebben wij een overeenkomst met een laadpaalboer om aan een vaste prijs (en die is heel wat lager dan wat ik op diverse website zie) te laden ongeacht de laadpaal. Hoe dit precies in z'n werk gaat is me niet meteen duidelijk aangezien er heel wat meer laadpalen inzitten dan louter deze van de laadpaalboer (welke zelf amper laadpalen heeft volgens mij).
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Bij mijn werkgever maakt het niet uit wie of wat de laadpaal geplaatst heeft (zo lang ie "split billing" heeft), ze hanteren gewoon de tarieven die de CREG adviseert.
ooh. shiny.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”