DarkV schreef: 26 jun 2023, 12:48
Hier ben ik even niet mee, de totale netkosten (inclusief capaciteitstarief) mogen niet hoger zijn dan 203,548 euro ?te]
203,548 euro per MWh of omgerekend 20,3548 cent/kWh per 1000 kWh verbruik.
Maakt het vermogen dan boven 203.548 / 40.0309 of 5.08 kWh niet meer uit... hier mis ik duidelijk iets denk ik.
Je moet vermogen (kW) en verbruik (kWh) uit elkaar houden. Ze staan los van elkaar.
Tot eind 2022 werd het totale nettarief berekend op het verbruik in kWh.
Vanaf begin 2023 is het totale nettarief de som van de capaciteitskost (kW) plus de netkost op verbruik (kWh).
De max. factuur (som van kost kW + kost kWh) mag niet hoger zijn dan omgerekend voorgaand bedrag (per MWh verbruik).
Het omslagpunt of je meer vermogen kan verbruiken (zonder meerkost) hangt af van de hoogte van het nettarief in jouw netgebied (de kost is immers niet gelijk). Te laag gaan heeft economisch ook geen zin want je kan toch niet zakken onder het forfaitaire minimumbedrag van 2,5 kW (rond de 100 €). De "kunst" is dus je netafname onder dat individueel afname omslagpunt (kWh) te houden zodat je, hoeveel vermogen (kW) je ook afneemt per kwartier) de meerkost van het capaciteitstarief geneutraliseerd wordt tot het niveau van de minimale forfaitarie kost.
Bij mij ligt dat omslagpunt bv. op een netafname tot 530 kWh.
Wil je niet uitkomen op de forfait van 2,5 kW (ongeacht je afgenomen kwartiervermogen) ligt dat omslagpunt weer hoger.
In de praktijk speelt dit uiteraard alleen in huishoudens die hun netafname (dus niet hun verbruik) onder de 1000 kWh kunnen houden. Want hoe hoger je kWh afname (zie het vb. van 4000 kWh hoe lager het totale nettarief per kWh zal zijn (in het eerdere vb. rond de 7) en dus ver van de max. van 20 cent.
Dat was eigenlijk m'n initiele vraag... ongeacht het totale vebruik is het ruwweg 40 euro / kWh... je antwoord had dus heel kort kunnen zijn

Correct.
Maar ik ga er gemakkelijkheidshalve van uit dat jij niet de enige UB'er bent met interesse in de materie en dat er onder de doorsnee Vlamingen nog veel mensen zijn die geen idee hebben hoe het nieuwe nettarief (een groot deel denkt bv. nog altijd dat het capaciteitstarief gewoon een nieuwe kost bovenop de oude netkost is).
Dan kan je maar proberen, voor alle lezers met interesse, het volledige systeem uit de doeken te doen. Men kan er maar zijn voordeel mee doen. En voorkomt, hopelijk, weer nieuwe vragen in de toekomst over hetzelfde onderwerp (dat op dit forum ook al meermaals in detail werd toegelicht maar soit).
En wie al weet hoe het werkt of er geen interesse in heeft kan het allemaal gewoon negeren.
Je auto opladen aan 11 kWh ipv 4 kWh (ik denk dat dit een objectief cijfer is voor een gemiddeld gezin dat ook wat luxe wil) kost je dus 280 (7 x 40) euro per jaar.
Niet correct.
Een EV thuis
iedere maand gedurende minstens één klokkwartier opladen aan 11
kW kost je 7 eenheden meer aan capaciteitstarief dan aan 4 kW. De totale netkost voor het opladen van de EV bedraagt de kost van het capaciteitstarief + de netkost van het aantal geladen kWh via de laadpaal naar de EV (uiteraard te vermeerderen met de andere heffingen, accijnzen en de energiekost).
Wanneer je het eerlijk wil spelen moet je de kost in 2023 niet uitsluitend gebaseerd op de verschillen in capaciteitstarief vergelijken (want dat is niet het totale plaatje) maar vergelijken met de totale netkost van het systeem in 2022 (en daarvoor).
Woon je in het subnetgebied Fluvius Antwerpen en je gaat tussen twee meteropnames je EV telkens laden aan 11 kW (en dit iedere maand) betaal je (indien je gemiddelde maandpiek maar 4 kW zou zijn) voor bv. een totale laadcapaciteit van 4000 kWh een netkost van: (7 x 40,0309) + (4 x 37,4193) = 429,9 €.
Dat is een netkost van 10,74 cent/kWh of een jaarlijkse meerkost van ongeveer 6,8 euro tov het voorgaande systeem in 2022.
Maar de gemiddelde Vlaming met een BEV heeft in de praktijk het niet eens nodig om thuis altijd aan 11 kW zijn EV te gaan opladen.
En zelfs dan nog krijg je het als ssalarisrijder ruimschoots vergoed (privé is iets anders).
Stel dat je tussen twee meteropnames een gemiddelde van all in 30 cent/kWh betaalt voor thuis te laden en je wil altijd aan 11 kW laden dan betaal je in totaal (4000 x 0,3) + (7 x 40,0309) = 1480,2163 € of een all in prijs van 37 cent/kWh.
De vergoeding van je werkgever moet dan minimaal 37 cent/kWh zijn om gratis thuis te laden. Krijg je meer, bv. werkt je werkgever met de CREG boordtabellen, maak je zelfs winst op thuis laden. Kan of wil je trager laden maak je nog meer winst. Kan je een deel goedkoper laden (dynamisch contract, PV,....) nog meer.
Een salarisrijder met een niet al te gek energiecontract voor zijn woning zal dus zelden verlies doen op dit systeem.
Vergeet niet dat je bij een lease met verbrandingsmotor in het beste geval hoogstens break even kon spelen met de tankkaart.