Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

ivob schreef: 02 mei 2023, 18:19 Waar kan ik de officiële gegevens vinden dat België, toch een natolid, per direct 2% van het BBP gaat investeren in defensie?
aangezien ook je naam en adres niet heb kan ik ze je jammer genoeg niet per aangetekend schrijven bezorgen
maar dankzij poetin, niet de neoconservatieve oorlogszichtige haviken in Washington, streeft belgie ook naar die 2%.
De uitleg dat heel de nato aan de hand van washington zou lopen is dus zever in pakskes

maar dit doe je graag hé :)
een peopsimpele vraag beantwoorden doe je niet maar o wee als je ergens kunt op inpikken :)
waar is dat linkje tot je oplossing voor de russische oorlogsagressie in Oekraine?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

ivob schreef: 02 mei 2023, 18:19
Dizzy schreef: 02 mei 2023, 15:42 Het is niet omdat wijzelf veel systeemfouten hebben en dat de Amerikanen ook geen engelen zijn dat de Russen veel beter zijn, integendeel.
Ik ben hier nog niemand tegengekomen die beweert dat de Russen veel beter zijn noch dat het in Rusland veel beter leven is.
Het is niet omdat je op de eigen tekortkomingen wijst dat daaruit automatisch volgt dat je de anderen daarom beter vindt.
Maar een beetje beter wel dus?
Dat zijn het soort verdraaiingen waar jij je mee bezighoudt.
De waarheid is dat het hier vele malen beter is om leven dan in Rusland.
De tekortkomingen waar jij het over hebt bij ons bestaan, maar zijn van een totaal andere orde dan die in Rusland.
Waar zijn de mensen die hier spontaan uit het raam vallen of vergiftigd worden omdat ze niet akkoord gaan met het regime?
Waar zijn al die kranten en TV stations die gesloten worden omdat ze de boodschap van die ene leider niet verkondigen?
Je uitspraak 'niet veel beter' is alsof ik zou zeggen dat niemand zegt dat men in Ethiopië veel meer eten heeft dan hier.
De waarheid is dat ze ook niet een beetje meer eten hebben, ze hebben gewoon veel minder dan wij.
Door te doen alsof het over een minuscuul verschil gaat, en dan nog in het midden te laten wie het beste af is, doe je de waarheid geweld aan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

heist_175 schreef: 02 mei 2023, 13:02Dus Oekraïnste als vazalstaat van China zie ik niet meteen gebeuren. Dat is wel de positie waarin Poetin zich met Rusland aan het manouevreren is. Of de gemiddelde Rus daar beter van wordt, is zéér de vraag, maar niet de bekommernis van Poetin.
Ik ben nu al een ganse tijd met open mond aan het staren naar Putler zijn gedrag met Chinezen.
Putler heeft een brein de grootte van een okkernoot.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Met de de zon die elke dag een beetje harder gaat schijnen komt het einde van Putler steeds dichterbij.
Het moet voor de Russen wel nagelbijten zijn nu,
weten wat er komt maar niet waar of wanneer...
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Als er een aanval komt word dat in de eerste plaats een harde dobber voor Oekraine,de aanvallers verliezen gemiddeld 4x meer soldaten en rollend materieel in vgl. met de verdediging, nadien,als er een bres in de verdediging kan geslagen worden,(wat nooit of nimmer een zekerheid is!!!) kunnen de kansen keren omdat men dan de verdediging ook langs achter kan aanvallen, zoiets proberen is echter een pure gok en het is verre van zeker dat het lukt.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Dizzy schreef: 02 mei 2023, 15:00 De krim werd inderdaad ingenomen zonder garanties. UA weet dus goed dat het gewoon verder gaat als men niet ingrijpt.
De zwarte zeevloot van Rusland ligt al sinds jaar en dag in Sevastopol. De Krim zelf kwam pas in 1954 onder het bestuur van de toenmalige sovjetstaat Oekraïne.
Alleen een blinde zag niet aankomen dat de Russen dit allemaal niet zomaar zouden laten gebeuren... Maar ook in 2014 werd er gepraat, wat resulteerde in de akkoorden van Minsk. Alleen zijn deze akkoorden nooit geïmplementeerd geraakt. Wat ons brengt tot de situatie nu. Alle partijen hebben boter op het hoofd.
sukkelaar schreef: 02 mei 2023, 15:33 ivob en wouter kun je niet overtuigen
volgens hen is maar 1 verantwoordelijke voor deze oorlog en het immense leed dat oekraiense burgers meemaken
uiteraard zijn zij voor alle westerse waarden en vrijheden en koesteren ze de illusie dat poetin deze waarden in oekraiene zal installeren als je hem de overwinning gunt.
dus in hun logica moetje de steun aan oekraine per direct intrekken en alles komt goed voor oekraiense burger.
Bovenstaande begrijp ik zelfs niet. Volgens mij proberen wij net te zeggen dat er meer dan 1 verantwoordelijke voor deze oorlog is. Het gaat om een veel groter geopolitiek spel...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

@boulder @sukkelaar : ik verwijs je naar bovenstaande reactie van @woutervh. Ik heb daar zelf verder niets aan toe te voegen.

Willen jullie daar - om het Z/W beeld te kunnen bestendigen en als gevolg toch niet in staat zijn om te begrijpen dat een oorlog meer is dan het simplistische plaatje van "de goeden" tegen "de slechten" - verder zaken bij blijven verzinnen en anderen woorden en gedachten toeschrijven die niet de hunne zijn moet je dat maar doen. Who cares. Ik in elk geval al niet. Ik kan best autonoom voor mezelf denken. Dat moeten jullie niet in mijn plaats doen.

De oorlog zal door je aan een Z/W houding vast te blijven klampen geen minuut korter duren en het zal geen slachtoffer minder vergen. Integendeel.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Het toegeven dat er fouten in alle systemen zitten, lijkt me eerder het omgekeerde van zwart/wit denken.

Ik denk daarnaast ook niet dat er hier veel voorstanders zitten van het "onverminderd" verder zetten van de oorlog maar als men niet zwart/wit denkt dan bestaan er uiteraard veel tussenstappen tussen vrede en oorlog.

Anderzijds kan men het toegeven aan agressors ook als een zwart/wit redenering zien maar dan naar het andere uiterste. Dat uiterste wordt door de voorstanders voorgesteld als de vreedzame en verstandige weg maar is gewoon al compleet mislukt voordien.

De oorlog gaat verder zolang Rusland denkt dat hun agressie iets kan opleveren, voor Oekraïne is er geen keuze als ze niet ingelijfd willen worden door de agressor. De strijd gaat dus verder, de onderhandelingen hebben momenteel geen enkele kans omdat niemand de Russen nog vertrouwt wegens het continu verbreken van alle vorige afspraken/beloftes.

De eenvoudigste oplossing is dat Rusland terug naar huis keert en stopt met zijn agressie in een ander land. Daar zal weinig over moeten onderhandeld worden :)

Ik las vanmorgen ook dat China nu ook de term agressie van Rusland gebruikt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 03 mei 2023, 08:47 Als er een aanval komt word dat in de eerste plaats een harde dobber voor Oekraine,de aanvallers verliezen gemiddeld 4x meer soldaten en rollend materieel in vgl. met de verdediging,
Als je zoals de Russen als kippen zonder kop over de velden gaat lopen wel ja.
Ik hoop alvast dat de Oekraïners het anders zullen aanpakken, en ik geloof daar ook wel in na de training die ze hebben gekregen in het buitenland.
En niet onbelangrijk, degene die nu in de strijd geworpen gaan worden zijn getraind, uitgerust, en goed bewapend.
Kan toch een verschil maken.
Dat offensief is trouwens al begonnen, spoorwegen in Rusland worden opgeblazen en brandstoftanks vliegen her en der in brand.

Toegevoegd na 2 minuten 57 seconden:
Dizzy schreef: 03 mei 2023, 10:31Ik las vanmorgen ook dat China nu ook de term agressie van Rusland gebruikt.
Niet enkel China, er zijn nog meer landen die hun kar plots hebben gekeerd.
En als Putler naar Zuid Afrika zal komen dan zal hij ook daar opgepakt worden.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

Volgens mij proberen wij net te zeggen dat er meer dan 1 verantwoordelijke voor deze oorlog is. Het gaat om een veel groter geopolitiek spel...
yep
je doet dit enkel maar om de verantwoordelijkheid af te schuiven van Rusland.
je slaagt er niet in om aan te duiden en te onderbouwen welke schuld Oekraine in deze treft.

blame the victim verkopen als geopolitiek
maar dat doen verkrachters ook vaak
het korte rokje, op dat late uur nog buiten komen, ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Natuurlijk heeft Oekraïne fouten gemaakt, ze hebben de Russen eerst een deel van het land laten inpikken en uiteraard waren ze ook zo fout om hun nucleaire wapens aan hen te vertrouwen. Nu willen sommigen dat we de Russen zouden vertrouwen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Ik vraag mij af hoe succesvol de aanval gaat zijn, de Russen hebben veel grachten en van die duivelstanden e.d. gebouwd over een afstand van meer dan 800 kilometer, uitgestrekt van Charkov tot Cherson
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... -zaporizja
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Al die grachten moet je nog vullen ook... zowel met mensen als materiaal.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het nadeel van grachten is dat ze vast liggen en dat moderne wapens steeds preciezer zijn. Al die grachten vullen zal inderdaad niet zo eenvoudig zijn want de gracht zelf zal niet vechten. Eens men aan de gracht is werkt deze trouwens omgekeerd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Abusimbal schreef: 03 mei 2023, 14:08 Ik vraag mij af hoe succesvol de aanval gaat zijn, de Russen hebben veel grachten en van die duivelstanden e.d. gebouwd over een afstand van meer dan 800 kilometer, uitgestrekt van Charkov tot Cherson
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... -zaporizja
Die Siegfriedlinie toestanden zijn dus echt wel uit de tijd van WWII en eigenlijk totaal niet meer van toepassing in de huidige tijd en dat vanwege veel moderner tuig dat hiermee om kan gaan.
De grote dreiging zit em vooral in wat het blote oog en sattellieten niet kunnen zien en dat zijn de miljoenen mijnen die onder de grond zitten.
En om deze mijnen onschadelijk te maken zou het best wel eens kunnen dat Oekraïne buit gemaakt Russisch wapentuig gaat gebruiken namelijk de UR-77 Meteorite.

De Amerikanen hebben dit soort wapen ook (M58) en ze hebben dit ook aan Oekraïne geleverd blijkbaar.
Beetje een langdradige video deze maar geeft wel aan wat voor soort wapen dit is.

Wat gaan de Russen in die loopgraven doen als ze die vliegende slang in hun richting door de lucht zien vliegen? (ik denk dat het psychologische effect van dit wapen niet te onderschatten valt.

Toegevoegd na 2 minuten 51 seconden:
Dizzy schreef: 03 mei 2023, 15:51 Het nadeel van grachten is dat ze vast liggen en dat moderne wapens steeds preciezer zijn...
Inderdaad, een Himars raket kan je op een salontafel laten neerkomen volgens David Petraeus.
Vandaar natuurlijk ook de smeekbede van Oekraïne voor de lange afstandsraketten want die Himars systemen willen ze natuurlijk liever niet dichtbij de frontlinie waar ze makkelijker uitgeschakeld kunnen worden door de Russen.

Snelheid zal voor Oekraïne heel belangrijk zijn net zoals een grote gezamenlijke aanval (combined arms warfare) ,ik denk dat daar de grote uitdaging zal liggen omdat de training hiervoor veel te beperkt was.
De Russen hebben zich immers lang kunnen ingraven en voorbereiden en wees maar zeker dat ze alle data hebben voor hun wapensystemen zoals artillerie etc.
Maar wat als er bv plots honderden parachutisten worden gedropt achter de frontlinie, die parachutisten landen dan in bevriend gebied wat een wereld van verschil maakt.
Zoveel scenario's te bedenken wanneer de info zo karig is, wie weet begint het wel in Bakhmut.

Ondertussen hebben de US al toestemming gekregen van Finland om basissen op te richten op hun grondgebied, 'put that in your pipe and smoke it' Putler!! :banana:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Je moet eraan denken dat een verdediginsgordel 40=50 km dik kan zijn,(en bestaat uit vershillende zones)wat men ziet in filmpjes is goed voor een kleine km verder te kunnen,neen zo simpel is het echt niet.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

In de meest recente bijdrage van Denys Davidov zou te zien zijn dat een Belgische Howitser uit de modder word getrokken door een andere Belgische.. Howitser

Laatst gewijzigd door Petrikske 04 mei 2023, 06:39, in totaal 1 gewijzigd.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Momenteel zit ik in Uzbekistan en hier kunnen Russen nog altijd een bankrekening openen met bijhorend Amerikaanse kredietkaart. Veel Russische toeristen, minder Russen die emigreren zoals ik zag in Georgië/Armenië, dat was een overrompeling in de hoofdsteden. Later deze maand eens kijken hoe het in Kazakstan zit.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Kazakstan zou China om hulp hebben gevraagd voor transport van hun Uranium( Kazaktomprom is de grootste Uranium leverancier ter wereld)
Med
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

woutervh schreef: 03 mei 2023, 09:28
De zwarte zeevloot van Rusland ligt al sinds jaar en dag in Sevastopol. De Krim zelf kwam pas in 1954 onder het bestuur van de toenmalige sovjetstaat Oekraïne.
Alleen een blinde zag niet aankomen dat de Russen dit allemaal niet zomaar zouden laten gebeuren... Maar ook in 2014 werd er gepraat, wat resulteerde in de akkoorden van Minsk. Alleen zijn deze akkoorden nooit geïmplementeerd geraakt. Wat ons brengt tot de situatie nu. Alle partijen hebben boter op het hoofd.
1991 heeft Rusland zelf de Krim als Oekraïns grondgebied erkent.
1994 heeft Rusland zelf NOGMAALS de Krim als Oekraïns grondgebied erkent.
2003 na pogingen van Rusland om Tuzla eiland te annexeren, heeft Rusland nogmaals de Krim als Oekraïns grondgebied erkent in een verdrag.
2014 erkennen ze plots de Krim niet meer als Oekraïns grondgebied, en nog andere provincies + pogingen in verschillende andere provincies. Verschillende verdragen die door Rusland naar de prullenbak verwezen werden, waarom? Imperialisme? Het Groot-Russische rijk?

De Minsk akkoorden werden door het westen, vooral onder Duitse druk, in de strot van de Oekraïners geduwd. De dag daarna viel Rusland al verder Debaltseve aan tot het veroverd was. Nogmaals Rusland die onmiddellijk een verdrag verbrak.

Dan gaan beweren dat alle partijen boter op het hoofd hebben, is gewoonweg een zielige poging om Putin uit de wind te zetten, Wouter.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Med schreef: 05 mei 2023, 11:21 Verschillende verdragen die door Rusland naar de prullenbak verwezen werden, waarom? Imperialisme? Het Groot-Russische rijk?
Geopolitiek. Oekraïne stelt zich niet langer Russisch gezind op, maar richt zich volledig op het Westen...

Ik denk dat jullie wel de mist in gaan als het gaat om andere meningen te interpreteren...
Het is niet omdat er een uitleg voor iets is, dat het daarom automatisch goedgekeurd is. Ik keur die inval in Oekraïne helemaal niet goed en sta ook helemaal niet achter die "Ruzzische Puttler". Van mij mag elk land kiezen bij welk clubje hij wil (zolang de legers dan ook binnen de eigen landsgrenzen blijven). Ik hoop dan ook dat het geweld in Oekraïne (en elk ander conflict gebied) zo snel mogelijk mag stoppen, want uiteindelijk is de burger de dupe van het spierballengerol van de grote jongens. Ik tracht gewoon te duiden wat (volgens mij) aan de oorzaak van het conflict ligt. En dat is echt niet enkel "Rusland is de aggressor die Oekraïne binnenvalt".
Med
Pro Member
Pro Member

woutervh schreef: 05 mei 2023, 12:24
Med schreef: 05 mei 2023, 11:21 Verschillende verdragen die door Rusland naar de prullenbak verwezen werden, waarom? Imperialisme? Het Groot-Russische rijk?
Geopolitiek. Oekraïne stelt zich niet langer Russisch gezind op, maar richt zich volledig op het Westen...

Ik denk dat jullie wel de mist in gaan als het gaat om andere meningen te interpreteren...
Het is niet omdat er een uitleg voor iets is, dat het daarom automatisch goedgekeurd is. Ik keur die inval in Oekraïne helemaal niet goed en sta ook helemaal niet achter die "Ruzzische Puttler". Van mij mag elk land kiezen bij welk clubje hij wil (zolang de legers dan ook binnen de eigen landsgrenzen blijven). Ik hoop dan ook dat het geweld in Oekraïne (en elk ander conflict gebied) zo snel mogelijk mag stoppen, want uiteindelijk is de burger de dupe van het spierballengerol van de grote jongens. Ik tracht gewoon te duiden wat (volgens mij) aan de oorzaak van het conflict ligt. En dat is echt niet enkel "Rusland is de aggressor die Oekraïne binnenvalt".
Als hoe een buurland hun eigen keuzes maakt al een rechtvaardiging is om verdragen in de prullenmand te gooien, kan je alle verdragen op een gegeven moment wel in de prullenbak gaan gooien, en oorlogen starten en volonté.
Elk EU land heeft dan volgens u het recht om GB binnen te vallen. :bang:
Je staat er niet achter, maar blijft zoeken naar onzin om hem wel goed te praten EN anderen de schuld te geven. Er is maar 1 schuldige aan deze oorlog, en dat is Rusland/Putin. NIEMAND heeft hem gedwongen. NIEMAND heeft hem/hun aangevallen. Is dat echt zo moeilijk te begrijpen???
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

woutervh schreef: 05 mei 2023, 12:24 "Ruzzische Puttler". Van mij mag elk land kiezen bij welk clubje hij wil (zolang de legers dan ook binnen de eigen landsgrenzen blijven). Ik hoop dan ook dat het geweld in Oekraïne (en elk ander conflict gebied) zo snel mogelijk mag stoppen, want uiteindelijk is de burger de dupe van het spierballengerol van de grote jongens.
Je blijft eufemismen zoeken om te verhullen dat Rusland daar binnengevallen is, en je sleurt er de "grote jongens" bij om te doen alsof het niet diegene is die binnengevallen is, die schuldig is.
Het is nochtans eenvoudig, Rusland is daar binnengevallen, en erkent de soevereiniteit van Oekraïne niet.
Stel je voor dat het omgekeerd zou zijn, dat Oekraïne Rusland zou binnengevallen zijn en daar vechten om Russisch grondgebied te annexeren.
Ongetwijfeld zou jij dat niet verbloemen tot "het geweld in Rusland", dan zou je wel man en paard noemen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 05 mei 2023, 12:24Geopolitiek. Oekraïne stelt zich niet langer Russisch gezind op, maar richt zich volledig op het Westen...
En wat is daar in hermelsnaam mis mee Wouter, mag een onafhankelijk land z'n eigen beleid niet uitstippelen?
Was er ook maar de minste dreiging van Oekraïne richting Rusland?
Was er een mobilisatie vaan Oekraïne?
Stonden er plots duizenden Oekraïners aan de grens met Rusland?
Niets van dit alles, Oekraïne daarentegen werd meer en meer een welvarend land al kampen ze nog steeds met veel corruptie.
Maar daar zou Belgenland al beter helemaal stil over blijven want als je hier de binnenlandse media leest dan word je ook niet goed van al het geschoemel dat hier dagdagelijks mag gebeuren.
Wat ik meermaals lees en hoor is het simpele feit dat Oekraïne te welvarend begon te worden en dat is simpelweg een gegeven dat de modale Rus niet kan verkroppen.
En hoe de huidige oorlog ook mag eindigen en wie er ook maar aan het langste eind mag trekken, Rusland heeft een heel groot probleem de komende jaren.
De grootste overwinnaar is al wel gekend nu = de wapenindustrie, met dank aan Herr Putler!
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Soms ben ik jaloers op mensen voor wie de wereld simpel is en die echt zwart-wit kunnen denken. (voor/tegen, wij/zij, goed/slecht). Dat moet echt alles veel eenvoudiger maken...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Voor henzelf ja, maar niet voor de chinezen bijvoorbeeld...:-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Deze 'simpele' is anders wel de leukste van het ganze zootje, hij doet me meer en meer denken aan Mohammed Saïd al-Sahaf aka 'Baghdad Bob'
Benieuwd of z'n dreigement om alle muzikanten terug te trekken een verschil zal maken, veel geluid produceren ze immers niet meer.

sukkelaar
Plus Member
Plus Member

woutervh schreef: 05 mei 2023, 13:17 Soms ben ik jaloers op mensen voor wie de wereld simpel is en die echt zwart-wit kunnen denken.
soms is het ook gewoon heel simpel zwart en wit
de russische agressie in Oekraine valt daaronder.
Rusland is begonnen en Rusland rekt het lijden nodeloos.

Ik keur die inval in Oekraïne helemaal niet goed
nu goed, ik ben al bij dat je er eindelijk in geslaagd bent om aan te geven dat je de barbaarse russische oorlogsmisdaden in Oekraine afkeurt
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Het kan ook allemaal gespeelt zijn,en bedoelt om Oekrainse soldaten (die de stellingen daarna zouden kunnen overnemen ) in de val te lokken.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Ik hoop dat de Oekraïners slimmer zijn dan zich te laten leiden door wat gebral van leugenaars :).
Ik mag hopen dat ze werken met intel van US en UK.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wouter haalt een belangrijk punt aan tussen al de excuses, het is aan elk land zelf om te beslissen in welke richting ze willen evolueren. Het probleem van Rusland is dat er enkel maar landen/regio's van weg willen. De reden daarvoor DAT is de kern van de zaak. Hun systeem werkt gewoon niet maar ze denken door agressie de andersdenkenden te overtuigen, dat werkt geweldig :roll:

En heel die uitleg over het bedreigde Rusland klopt niet want als je bang bent van een vijand die te dicht komt dan ga je niet zelf dichterbij manoeuvreren.

Rusland is om bovenstaande reden uiteen gevallen en Putin zou dat graag ongedaan gemaakt zien. Probleem is dat die landen dat minder zien zitten en dat hij dus de keuze heeft om zich neer te leggen met de keuze van Wouter en elk land zelf te laten kiezen of door de agressor te spelen en overal binnen te vallen waar het hem niet zint. Rusland kiest voor het tweede en draagt daar volkomen terecht de gevolgen van.

Het enige dat Rusland met deze speciale operatie bewezen heeft, is dat het zelf totaal onbetrouwbaar is.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 05 mei 2023, 14:04 Het kan ook allemaal gespeelt zijn,en bedoelt om Oekrainse soldaten (die de stellingen daarna zouden kunnen overnemen ) in de val te lokken.
Heb net de video zonder blur gezien en daar lagen minstens 30 lichamen.
Nee ik geloof niet dat het hier een toneeltje betreft, ik versta geen Russisch maar blijkbaar zou z'n taalgebruik heel grof zijn en
de oorlog tussen Prigozjin, Shoigu en zeker met Gerasimov is al lang bezig.
En mij lijkt het al een tijdje dat Prigozjin de Russische bevolking aan het bespelen is, volgend jaar zijn er immers presidentsverkiezingen in Rusland.
Ik denk dat hij zich kandidaat wil stellen om Putler op te volgen, hij heeft in een open brief nu de aankondiging gedaan om z'n soldaten terug te trekken vanaf 10 mei, als het zo slecht gaat met je leger waarom dan nog 5 dagen wachten?
Of wil hij echt eerst nog de "Dag van de Overwinning" vieren om daags nadien de stekker eruit te trekken?
Prigozjin is een schurk, een hele gewiekste schurk.

Ondertussen is de Krimbrug weer open gesteld voor spoorverkeer.
Zal mij alvast benieuwen hoelang dat zal duren...

Update betreffende Prigozjin:
De laatste videobijdrage van 1 van de bekendere milbloggers geeft ook aan dat de 'open brief' van Prigozjin in verdekte termen reeds lijkt aan te geven dat Rusland op hem en Wagner kan 'rekenen' vanaf nu.
Ik haalde eerder al aan dat Prigozjin een sluwe vos is en dat word bij deze opnieuw bewezen.
Hij ziet met het op til zijnde offensief van Oekraïne immers het einde van z'n PMC naderbij komen, z'n vrees bestaat dat de overblijvende muzikanten immers door het reguliere Russische leger ook als kanonnenvoer zullen gebruikt worden.
Laat ons er immers maar vanuit gaan dat de meest getrouwe en getrainde volgelingen van Prigozjin nog in leven zullen zijn en deze zijn belangrijk voor hem want kunnen opnieuw ingezet worden om de mijnen in Afrika te plunderen om zodoende de PMC opnieuw te financieren.
Zonder Wagner PMC gaat het liedje van Prigozjin immers snel uitgezongen zijn is het vermoeden.
Volgens de verdedigers van Bakhmut zou z'n riedeltje van te weinig munitie niet kloppen omdat ze dagelijks nog om en bij de 500 granaten afvuren richting Bakhmut.
Het lijkt er dus op dat Prigozjin een uitweg zoekt door hoog spel te spelen, de sluwe vos.
Laatst gewijzigd door Petrikske 05 mei 2023, 18:35, in totaal 2 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Voor een paar zilverstukken wil die kwiet toch wel eender wat op eender welk platform verkondigen? Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden.
Zo "tovert" de goochelaar: aan de rechterkant voor afleiding zorgen, om aan de linkerkant iets slinks te doen, uit het zicht.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dan kan die tovenaar toch een aardig stuk slinks toveren als je z'n levensloop bekijkt. ;-)

De Russen hebben ondertussen burgers in de omgeving van Zaporizja de raad gegeven om te evacueren.
Het zou gaan om de plaatsen,
Timoshovka, Smirnovo, Tarasovka, Orlyanske, Molochansk, Kuibyshevo, Prishib, Tokmak, Malaya Belozerka, Vasilyevka, Velyka Belozerka, Dneprorudnoye, Mikhailovka, Kamenka-Dneprovskaya, Energodar, Pologi, Rozovka.

Zouden de Oekraïners het grote offensief echt aanvatten vlakbij de grootste kerncentrale van Europa? :|
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

woutervh schreef: 05 mei 2023, 13:17 Soms ben ik jaloers op mensen voor wie de wereld simpel is en die echt zwart-wit kunnen denken. (voor/tegen, wij/zij, goed/slecht). Dat moet echt alles veel eenvoudiger maken...
Zoals Rusland dat eenvoudigweg stelt dat Oekraïners gewoon Russen zijn en Oekraïne dus feitelijk niet bestaat, en hun bestuur nazi's?
Het leven is niet zwart/wit, maar soms is er ook wel een schuldige en een slachtoffer.
Je in duizend bochten wringen om dat niet te willen toegeven, dat is pas simplisme.
Med
Pro Member
Pro Member

woutervh schreef: 05 mei 2023, 13:17 Soms ben ik jaloers op mensen voor wie de wereld simpel is en die echt zwart-wit kunnen denken. (voor/tegen, wij/zij, goed/slecht). Dat moet echt alles veel eenvoudiger maken...
Het is geen kwestie van simpel of zwart-wit denken. Oekraïne heeft niets gedaan wat de dood van vele onschuldigen goedpraat. Evenmin NAVO, EU of VS.

Je sluit (internationale) soevereiniteitsverdragen met andere landen niet om die als het je goed uitkomt, in de prullenbak te gooien. Net zomin kan jij je eigendom plots uitbreiden met je buurman zijn eigendom omdat jij niet graag hebt dat hij meer verdiend dan jij. En dan mag jij jezelf nog in duizenden bochten wringen, géén enkele rechtbank zal hierom je een deel van de buurman zijn eigendom schenken. Al hebben wij in 2014 Oekraïne wel onofficieel verplicht daartoe.

Het is vooral jij die simpel of zwart-wit denkt. Rusland is kwaad, dus moet de VS/NAVO/EU/Oekraïne wel iets gedaan hebben want zij zijn toch ook slechterikken in uw ogen. En begin je allerlei zaken te zoeken om je gelijk te bekomen.

En dat stoort mij ook zo hard bij al degenen die om vrede roepen en eisen dat we Oekraïne niet meer mogen bewapenen. Ze houden wel rekening met de eisen van Rusland, maar met geen enkele van Oekraïne. Waarom zou bij onderhandelingen Rusland grondgebied teruggeven aan Oekraïne? Door volgehouden sancties? Zodra er onderhandelingen zijn kalven die snel af, want hé, het is toch vrede hé? En dat weet Rusland ook.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt, er is geen vertrouwen meer in Rusland omdat ze telkens hun woord braken. Je kan moeilijk onderhandelen met iemand die toch zijn voeten veegt aan wat is overeengekomen.

Rusland pakt wat het kan krijgen, met geweld als dat nodig is. Daar kan je mooie woorden langs plaatsen maar het verandert niets. Agressoren verstaan maar één ding en dat is verzet. Wat we hier zien zijn pogingen van victim blaming, het verzet is de schuldige en de agressor moet begrip krijgen, zoiets werkt enkel in een Russische "realiteit" en op de lachspieren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Wanneer Trump of een gelijkgezinde republikein de volgende president van de US wordt verbreken we dus - naar analogie met de voorgaande logica - alle onderhandelingen met de USA?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Funfile
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

@Ivob : Neen, doen we niet. Waarom zouden we ?

En hoe kom je nu op onderhandelingen met de USA ? Dit is echt belachelijk.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind het gewoon een beetje raar,de Wagner groep is door Oekraine bestempelt als een eenheid die zijn doden gewoon zou achterlaten(idem mee het Russisch leger).
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”