R2D2 schreef: 06 apr 2023, 08:54
Welnu: het gebruik van cash geld verdedigen is net dat streven naar het status quo, naar de betaaltechnologie van van de Romeinen of de middeleeuwen.
Na 5 pagina's discussie hier heb ik nog geen rationele argumenten gelezen waarom cash geld zo onmisbaar is.
Nee, je hebt nog geen argumenten gezien die *jij* wil aanvaarden.
Maar laat dat anderen worst wezen.
Het is niet omdat jij ergens geen graten in ziet, dat het voor anderen geen rode lijn is.
We hebben dat welles-nietes spelletje nog al gezien hier.
Als mensen bepaalde dingen vinden "te ver gaan", is het niet aan anderen om te oordelen of die mensen hun argumenten valabel zijn.
Omgekeerd kunnen we dat ook doen: ik heb nog geen enkel rationeel argument hier gelezen waarom cash doen verdwijnen een goed idee zou zijn.
Technologie faalt soms.
Mensen hebben graag geld in handen omdat ze dan weten hoeveel ze uitgeven.
Mensen met een gat in hun hand, hebben daar vaak zelfs baat bij (niet iedereen is goed met geld).
Etc etc etc
Er zijn vele redenen, en hoewel die niet allemaal op mij van toepassing zijn, heb ik respect voor het feit dat die redenen voor andere mensen *wel* van groot belang kunnen zijn.
Als die mensen graag evenveel toegang hebben tot cash geld, als ze tot voor enkele jaren hadden, dat is dat hun goed recht.
Net voor corona waren er zeker genoeg automaten om aan de meeste mensen tegemoet te komen; die mensen vragen alleen maar een return naar die toestand.
Dat in het belachelijke trekken als "een automaat in iedere living", is op de man spelen, niet op de bal.
Voorstanders van cash geld, btw, staan niet luidop te roepen dat bancontact en payconiq afgeschaft moeten worden, of de toegang ertoe zwaar belemmerd.
Ze vragen hooguit dat de toegang tot cash geld blijft zoals hij tot voor kort was, zodat ze de optie hebben om te kiezen hoe ze betalen.
En "opties", dat is vooralsnog geen vies woord.
Maar ik merk dat ik, samen met anderen aan beide kanten van de discussie, in herhaling aan het vallen ben.
Zonder nieuws hierover, ga ik het dus laten voor wat het is.