Sinds het capaciteitstarief merk ik dat mijn thuisbatterijen soms 's nachts thuis bijladen doordat ze helemaal ontladen zijn.
Dit geeft dan een ongewenste verbruikspiek. Iemand tips hoe dit aan te pakken?
Onderstaande grafiek haal ik uit de omvormer.
Volgende lees ik uit op de digitale meter:
Info over de verbruikerspiek uit de app van de energieleverancier:
Moet ik het gaan zoeken in de batterijen of eerder bij de omvormer?
Toegevoegd na 14 minuten 46 seconden:
Het betreft hier:
Omvormer: Solis RHI 5kW Hybride
Batterij Fox - 2 x 5200 - bruikbare capaciteit 9.22kWh
Capaciteitstarief en piek door thuisbatterij
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Hoe en wanneer een batterij laadt en ontlaadt heeft niets met het capaciteitstarief te maken maar alles met de softwareinstellingen van de batterij. Het is dus daar dat je het juiste antwoord moet gaan zoeken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 5 keer
Daar ben ik het mee eens, maar door de laadstroom van het net te beperken. Kom ik niet in een hogere capaciteitstarief schijf.ivob schreef: 23 feb 2023, 18:46 Hoe en wanneer een batterij laadt en ontlaadt heeft niets met het capaciteitstarief te maken maar alles met de softwareinstellingen van de batterij. Het is dus daar dat je het juiste antwoord moet gaan zoeken.
Bepaald de omvormer die stroom of is het effectief de batterij die vraagt?
-
- Elite Poster
Je batterij doet zelf niets. Je omvormer ook niet.KenVdB schreef: 23 feb 2023, 19:12 Daar ben ik het mee eens, maar door de laadstroom van het net te beperken. Kom ik niet in een hogere capaciteitstarief schijf.
Bepaald de omvormer die stroom of is het effectief de batterij die vraagt?
Alles wordt geregeld door de instellingen van de software.
Zorg dat je als gebruiker 100% toegang en beheer hebt over de software van je omvormer en stel die in zoals je zelf wenst.
En zorg ervoor dat je verbruik is afgestemd op de productie van je zonnepanelen en de opslag van je accu en het capaciteitstairef doet er dan niet meer toe. Er is immers een minimum te betalen capaciteitstarief van 2,5 kW waar geen enkele sturing, batterij, PV iets aan kan verhelpen maar ook een max. nettarief waar je met PV, opslag en verbruik dat daarmee in verhouding is alles aan kan doen.
Je kan problemen/facturatie beter ineens aan de bron aanpakken en voorkomen ipv nadien trachten te voorkomen met sturingen en beperkingen. KISS principe dus.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
Te zoeken in je batterij-instellingen. Hij zal opladen:
-regelmatig als je "peak shaving" op hebt staan: wanneer je SOC% te laag dreigt te worden op een volgende piek op te vangen.
-af en toe voor batterijoptimalisatie: vooral wanneer er al enige tijd te weinig oplading was vanuit de panelen (in de winter dus).
Je hebt een andere omvormer dan mij, maar bij huawei kan je bij een van de gebruiksmethoden (time of usage) een max aan kw ac laden bepalen.
Hij blijkt dat te respecteren, zelfs als de gebruiksmethode een andere is (max self consuption).
mvg,
-regelmatig als je "peak shaving" op hebt staan: wanneer je SOC% te laag dreigt te worden op een volgende piek op te vangen.
-af en toe voor batterijoptimalisatie: vooral wanneer er al enige tijd te weinig oplading was vanuit de panelen (in de winter dus).
Je hebt een andere omvormer dan mij, maar bij huawei kan je bij een van de gebruiksmethoden (time of usage) een max aan kw ac laden bepalen.
Hij blijkt dat te respecteren, zelfs als de gebruiksmethode een andere is (max self consuption).
mvg,
-
- Elite Poster
Daar beginnen de problemen uiteraard al.
Waneer een installateur denkt meer rechten te moeten hebben dan de gebruiker en deze geen toegang verschaft tot alle rechten om zijn systeem volledig naar eigen wens te optimaliseren of nog erger dat een BMS de instellingen van de gebruiker een override geeft om zijn eigen ding te doen.
Hier in de software geen peakshaving ingesteld (de opgeslagen kWh zijn me meer waard om de sturen naar verbruikers dan om in te zetten om pieken te voorkomen), SoC evolueert dagelijks mee met de verwachte PV productie met uitzondering van een netuitval dan mag het systeem tot 0% ontladen, opladen vanuit het net niet te bepalen door het BMS maar softwarematig - indien nodig - volgens de netuurprijs en eventueel ontladen naar het net idem (indien meer productie dan verbruik).
Kortom en on topic: geen peakshaving ingesteld en accu daar niet laten op anticiperen => laden vanuit net zo weinig mogelijk en volgens de uurprijzen van het net.
Waneer een installateur denkt meer rechten te moeten hebben dan de gebruiker en deze geen toegang verschaft tot alle rechten om zijn systeem volledig naar eigen wens te optimaliseren of nog erger dat een BMS de instellingen van de gebruiker een override geeft om zijn eigen ding te doen.
Hier in de software geen peakshaving ingesteld (de opgeslagen kWh zijn me meer waard om de sturen naar verbruikers dan om in te zetten om pieken te voorkomen), SoC evolueert dagelijks mee met de verwachte PV productie met uitzondering van een netuitval dan mag het systeem tot 0% ontladen, opladen vanuit het net niet te bepalen door het BMS maar softwarematig - indien nodig - volgens de netuurprijs en eventueel ontladen naar het net idem (indien meer productie dan verbruik).
Kortom en on topic: geen peakshaving ingesteld en accu daar niet laten op anticiperen => laden vanuit net zo weinig mogelijk en volgens de uurprijzen van het net.
Sol Invictus!